Kunnallislaista tietäville / oikaisuvaatimuksesta

LakimiestäTarvittas

Nyt tulee pitkä teksti jossa paljon kysymyksiä, toivottavasti jollakin asiasta ymmärtävällä on aikaa lukea ja neuvoa minua, kiitos.

Hain kunnallista vakituista tointa. Täytin kaikki haettavan vaatimukset. Tilalleni valittiin äänestyksen jälkeen (äänet 6-1) toinen henkilö naapurikunnasta (jossa asuu myös valittua esittänyt tekninen johtaja). Mietin onko minulla perusteita oikaisuvaatimukseen (joka ilm. tehdään suoraan valinnan tehneelle lautakunnalle, ja jos asiaa käsittelyn jälkeenkin haluaa oikaista, sitten valitetaan kunnalliseen hallinto-oikeuteen, jos olen oikein ymmärtänyt?)

Hakuilmoitus oli tällainen: "Kiinteistönhoitaja vastaa kunnan omistamien kiinteistöjen ylläpidosta. Hän tuntee kiinteistön rakennus-, LVIA- ja sähköjärjestelmät niin, että pystyy tekemään itse yksinkertaiset säädöt, pienet huollot, korjaukset ja mittaukset. Kiinteistönhoitaja osallistuu päivystykseen vuorollaan muiden kiinteistönhoitajien ja laitosmiesten kanssa sekä osallistuu myös kunnan keskuskeittiön ruuanjakeluun tarvittaessa ja muihin teknisen toimen tehtäviin. Valinnassa tulee ottaa huomioon myös vesihuoltolaitoksen tarpeet." Kuuluin vesihuoltolaitoksen päivystysrinkiin sijaisuuteni aikana.

Olen toiminut kunnassa reilun vuoden, kesäloman ja vuorotteluvapaan sijaisena (en kylläkään kohteessa johon valittu sijoitetaan, mutta olen saanut siellä käyttökoulutusta kiinteistötekniikkaan ja kokemusta työharjoitteluajoiltani). Minulla on AT suoritettu ja työkokemusta reilut 2 vuotta nimenomaan paikkakunnnalla. Tein sijaisuuden aikaan myös sivutoimista työtä toisessa kiinteistöhuoltofirmassa, kerran viikossa kunnan työajan jälkeen tarkastin tekniikan, lisäksi muita hommia silloin tällöin ja aina tietenkin kunnan sijaisuuden työajan jälkeen. Asiasta myös ilmoitin kirjallisesti tekn.johtajalle jossa mainitsin mm. että kunnan työt menee tietenkin etusijalle, jolla tarkoitin mahd. ylitöitä ym. Nyt valintakokouksessa johtaja oli keksinyt että tämä sivutoimen tekeminen olisi kertonut SITOUTUMATTOMUUDESTA kuntaan, ja että olisi ollut haitaksi mm. ylitöille (joita ei ollut kertaakaan, ja jos olisi ollut, ne olisivat menneet edelle kuten kerroin). Tottakai minun piti ajatella aikaa kunnan sijaisuuden jälkeen ja siksi hain sivutoimeen (jotka hakivat kiinteistöhuoltajaa) ja jossa luvattiin töiden jatkuvan kunnan sijaisuuden jälkeen. Tämä on selvää valhetta semminkin kun olin kirjallisesti vakuutellut ettei tämä tule haittaamaan mahd. kunnan homman ylitöitä. Soitin lautakunnan jäsenelle jolta kuulin mm. tämän väitteen ja lisäksi sen, että valitulla oli niin paljon pidempi ja monipuolisempi työkokemus, että se ratkaisi.

Pitäisikö minun kysyä todelliset valintaperusteet esim. haastatteluryhmän jäseniltä tai tältä tekniseltä johtajalta, ennenkuin kannattaisi alkaa miettiä oikaisuvaatimuksen tekoa? Vai saanko kummempaa perustelua mitä lautakunnan pöytäkirjassa oli: "Perustelu: Henkilö X on toimeen kelpoinen koulutuksensa ja kokemuksensa puolesta. Haastattelussa X on osoittanut olevansa motivoitunut ja sitoutunut tehtävään (kuten itsekin vakuuttelin). Henkilö X:llä on myös rakennusmiehen tutkinto. Suosittelijoiden lausumat henkilöstä olivat myönteiset".
Saisinko perustelussa myös väitteen tuosta johtajan keksimästä tarinasta minun sitoutumattomuudestani?

Saako muuten tätä suurempaa työkokemusta painottaa valinnassa? Työkokemusta ko. kunnassa valitulla ei ole päivääkään, toisinkuin minulla, kuten myös vesihuoltolaitoksen päivystyksestä. Ja voisinko oikaisuvaatimuksessa käyttää päätöksen kumoamisen perusteena mm. tuota teknisen johtajan valheellista väittämää sitoutumattomuudestani kuntaan, jonka kuulin puhelimitse lautakunnan jäseneltä? Hakuilmoituksessa ei mainittu mitään rakennusmiehen tutkinnosta, joka valitulla oli, minulla ei, kylläkin kokemusta itse rakentamisesta minulla on.

Eli summa summarum: mitkä olisivat mahdolliset perusteluni oikaisuvaatimukseen, ja olisiko niillä mahdollisuuksia mennä läpi? Mitä sen jälkeen tapahtuu kun valitus on tehty, etenkin jos se menee läpi? Päätös kumotaan äänestyksellä ja järjestetäänkö uusi haku, vai pidetäänkö lautakunnassa uusi äänestys minun ja valitun kesken?

Oikaisuvaatimuksessa olisi mainittava
-Päätös, johon haetaan muutosta (joka siis tämä valintapäätös)
-Miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (Käykö esim.Haen muutosta valintapäätökseen ja päätöksen kumoamista/uudelleenkäsittelyä?)
-Muutosvaatimuksen perusteet (Oliko niitä riittävästi ja tarpeeksi painavia?)

2

137

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • zend

Kirjoita oikaisuvaatimukseen, että vaadit valintapäätöstä kumottavaksi, koska sinut on syrjäytetty ansioituneempana hakijana, ja jos on mahdollista, niin väitä, että sinua on myös syrjitty ikäsi tai sukupuolesi tai muun seikan perusteella. Sitten luettele ja perustele kaikki ne seikat, joiden perusteella pidät itseäsi parempana kuin valittua. Käytä pohjana lautakunnan pöytäkirjassa mainittuja valintaperusteita sekä hakuilmoituksessa mainittuja vaatimuksia sekä muita, mitä vaan keksit, mutta älä ala valehdella. Käy kunnassa katsomassa kaikki pöytäkirjan liitteet, jos niitä on, ja valitun hakupaperit.
      Ei ehkä kannata ruveta soittelemaan lautakunnan jäsenille. Lautakunta perustelee valintaansa käsitellessään oikaisuvaatimustasi. Voit lukea ne sitten pöytäkirjasta.
      Varaudu siihen, että oikausvaatimuksesi ei tuota tulosta. Työnantajalla on laaja harkintavalta valita kenet tahansa, kunhan ketään ei syrjitä eikä livetä kelpoisuusvaatimuksista. Varaudu myös siihen, että vaikka oikaisuvaatimuksesi menisi läpi, niin siitä seuraa vain, että toimi menee uudelleen hakuun ja voit taas jäädä toiseksi.
      Jos olet liittynyt liiittoon, saat sieltä ohjeita ja neuvoja.

• LakimiestäTarvittas

Kiitos vastauksesta ja vinkeistä. Vaikuttaa mahdollisuuteni sen verran ohuilta, että taitaa jäädä tekemättä. Se vaan korpeaa, kun pitää keksimällä keksiä valheita saadakseen lautakunnan vakuutettua. Onneksi minulla töitä riittää muutenkin, vaikkakin osa-aikaisena. Tämäkin saattoi olla yksi syy valintaan, saatiin kuppakylään uusi veronmaksaja ja minustakaan ei työllisenä koidu kuluja kunnalle.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      97
      5248
    2. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      145
      3553
    3. Vanhalle ukon rähjälle

Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      50
      3205
    4. Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi

Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      438
      2467
    5. Purra hermostui A-studiossa

Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.
      Perussuomalaiset
      248
      1513
    6. Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."

Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito
      Ensitreffit alttarilla
      12
      1281
    7. Miten meinasit

Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      83
      1275
    8. Mitä sanoisit

Ihastukselle, jos näkisitte?
      Tunteet
      76
      1227
    9. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      32
      1213
    10. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      136
      1125
    Aihe