Väkisin vääntämällä

kepupalstavisa

Majuriasiaa kun on paljon palstalla, saisiko siitä jonkinlaisen kysymyksen väsättyä?

Missä suomalaisessa kirjassa esiintyy alkoholisoitunut majuri?
Viiden pisteen vihje. Majuri kuvataan kirjassa kovanyrkkiseksi upseeriksi.

Sekaannusten välttämiseksi mainittakoon majurin vaimon nimen olevan Irmeli, sillä voihan olla moniaitakin teoksia, joissa kerrotaan alkoholisoituneista majureista. Mutta tuskin kovin monen teoksen alkoholisoituneen majurin vaimon nimi on Irmeli.

50

410

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • HomoOssihoitajatoveri

Lehtisen kirjassa..kettujen metsä..

• kepupalstavisa

En voi kysymyksen laatijana hyväksyä oikeaksi vastaukseksi tuollaista.
        Lisäksi ihmettelen, miksi vastaaja käyttää moista nimimerkkiä? Mutta kukin tyylillään.

• Vastakysymys

Osasiko se kovanyrkkinen majuri kirjoittaa suomen kieltä? Jos osasi, ei ollut ainakaan palstan majuri, vaan oli oikea majuri.

• kepupalstavisa

En vastaa vastakysymyksiin, vaan jään odottamaan oikeaa vastausta kysymykseeni. Sitäpaitsi, onko jossain kuvitteellisessa kirjassa esiintyvä majuri oikea majuri muualla kuin siinä kirjassa? Mielikuvituksen tuotantoa siis kirjoittajaltaan niin kuin täällä esiintyvä majurikin esittelee mielikuvituksensa lentoa. Tosin kyseisellä kirjailijalla ja palstamajurilla on se ero, että kirjailija on oikeasti kirjailija, mutta palstamajuri tuskin edes armeijaa käynyt. Eikä hallitse edes alkeellisinta kirjoitustaitoa. Onneksi hän ei väitä olevansa kuuluisa kirjailija;)

• Ylivääpeli-
        kepupalstavisa kirjoitti:

En vastaa vastakysymyksiin, vaan jään odottamaan oikeaa vastausta kysymykseeni. Sitäpaitsi, onko jossain kuvitteellisessa kirjassa esiintyvä majuri oikea majuri muualla kuin siinä kirjassa? Mielikuvituksen tuotantoa siis kirjoittajaltaan niin kuin täällä esiintyvä majurikin esittelee mielikuvituksensa lentoa. Tosin kyseisellä kirjailijalla ja palstamajurilla on se ero, että kirjailija on oikeasti kirjailija, mutta palstamajuri tuskin edes armeijaa käynyt. Eikä hallitse edes alkeellisinta kirjoitustaitoa. Onneksi hän ei väitä olevansa kuuluisa kirjailija;)

Tarkoitatko historoitsija kapia, melkein majuri sanoi olevansa. Vanha aliupseeri kapteeni, aika vitsi. Selitys löytyi, nehän olikin SDP konttorissa sen tehneet mahdolliseksi. Piti vain olla ehdokaana SDP :lle. Kapi oli 4 äänen verran.
        "4-äänen kapteeni".
        Ja kuten huomattu, piti sopimuksessa haukkua kepua, sen ainakin täyttänyt.

• kepupalstavisa
        Ylivääpeli- kirjoitti:

Tarkoitatko historoitsija kapia, melkein majuri sanoi olevansa. Vanha aliupseeri kapteeni, aika vitsi. Selitys löytyi, nehän olikin SDP konttorissa sen tehneet mahdolliseksi. Piti vain olla ehdokaana SDP :lle. Kapi oli 4 äänen verran.
        "4-äänen kapteeni".
        Ja kuten huomattu, piti sopimuksessa haukkua kepua, sen ainakin täyttänyt.

No, sallittakoon tähänkin ketjuun kapiosuus mieliksesi. Jos et kuitenkaan tekisi mieliaiheestasi ketjun pääasiaa? Vaikka ei se kyllä sen toivottavampaa ole, että teet mieliaiheestasi oman avauksen palstalle. Mutta mikäpä minä sinua olen estämään. On olemassa sanonta, ole hulluille mieliksi, niin pääset helpommalla. Olen siis sinulle mieliksi, tee kuten tahdot nimimerkki "ylivääpeli".

• Olen jonkin verran lukeneena sellaistakin kirjallisuutta, josta tuohon vastauksen luulisi löytyvän. En kuitenkaan löytänyt, vaikka kuinka koetin pinnistellä muistiani - joka ei tosin enää ole parhaassa terässään.

Mieleeni tuli eräs hamassa nuoruudessani näkemäni elokuva, jossa oli majuri ja Irmeli, mutta majuri ei ollut Irmelin mies, vaan huoltaja. Siitä elokuvasta löytyi maininta netistäkin, tässä se on:

http://www.elonet.fi/fi/elokuva/123563

Mutta tämä ei kai ole oikea vastaus. Jospa sen kertoisit - jolloin minä ehkä saisin sadatella, että miksi en tuota muistanut!

• MunakarvaEJombnJOHTAJA

Onko Sinulla Munakarvaveljeni paineita koska et kaikkea tiedäkään vai onko vatsa kovalla.
        Erittäin heikkoa ymmärrystäsi en pysty elvyttämään, mutta ummetukseen auttaa Movicol ja sen nauttimisesta kolmen tunnin kuluttu Toilax rektalvätska persereikään ja äkkiä vessaan tai vaippa pyllyyn.
        No neuvonut olen nyt tarpeeksi. Osaatko edes kiittää?

• kepupalstavisa

Hmm...jonkin verran ajatuskin jo karkasi, kun puuhailin muuta. Niin, juu, ei ole oikea vastaus tuo.
        En anna oikeata vastausta, koska minähän sitä haen vastaajilta. Annan neljän pisteen vihjeen. Joku taitaa olla jäljillä, niin epäilen. Ja kirjan aiheeseenkin liittyen, kuka kenenkin jäljillä on ja kuka ketäkin jallittaa.

• Oikea vastaus, mutta hieman filungin kautta. Minun täytyi googlettaa hakusanalla Irmeli majurin vaimo - ja löytyihän vastaus! Kyseessä on Arto Paasilinnan romani "Hirtettyjen kettujen metsä".

http://mreadz.com/read352397/p5

Ja olen todellakin tuon romanin lukenut, on jopa hyllyssänikin. Siitä todisteeksi se, että kirjassa on 32 lukua ja 240 sivua ja 71.sivulta alkava 9.luku alkaa sanoilla "Aamulla Olavi Juntunen heräsi kahvin ja paistetun pekonin tuoksuun" ja sivulta 168 alkava 22.luku alkaa sanoilla "Naama kurtussa majuri Remes kurvasi Kuopsuvaaran kultakämpän pihaan".

Mutta, kuten jo totesin, muistini ei ole enää entisensä, ei tällä muistilla enää niitä priimustitteleitä kouluissakaan saisi;))

• kepupalstavisa

Sehän se. Epäonnistuin, kun yritin asettaa kysymyksen niin, ettei googlettamalla löytyisi vastausta. Romaanista (ei romani, kuten kirjoitit) on tehty myös elokuva.

No niin, oikea vastaus tuli. Joku tuolla aiemmin vihjaili "..kettujen metsään". Olisiko tiennyt peräti oikean vastauksenkin, mene ja tiedä.

• tarkennustapukkaa

Ei ollut Olavi Juntunen. Oli Oiva Juntunen.

• kepupalstavisa kirjoitti:

Sehän se. Epäonnistuin, kun yritin asettaa kysymyksen niin, ettei googlettamalla löytyisi vastausta. Romaanista (ei romani, kuten kirjoitit) on tehty myös elokuva.

No niin, oikea vastaus tuli. Joku tuolla aiemmin vihjaili "..kettujen metsään". Olisiko tiennyt peräti oikean vastauksenkin, mene ja tiedä.

Okei, mutta saahan käyttää myös nykymaailman tarjoamia lähteitä, joten anna nyt edes puoli pistettä! Oiva Juntunen oli kyseessä, jota Olavi Juntuseksi nimitin. Kylläpä luin huolimattomasti tuosta kirjasta!

Joo, tietenkin kirja on romaani, ne romanit ovat muita. Ehkä tuossa lipsahduksessani oli vaikuttamassa muut kielet, joissa pitkänä lausuttavat vokaalit kirjoitetaan yhdellä kirjaimella;)) No, kyllä se oli vain kirjoitusvirheeni.

Ihan kiva avaus! Ihme, etteivät ole vaatineet sitä poistettavaksi nuo eräät, jotka pitäytyvät vain palstan kehotteen mukaisiin aiheisiin, kuten munakarvoihin ja muuhun sellaiseen, jota nytkin palstalta on luettavissa - jos niitä viitsii lukea joku muu kuin kirjoittaja itse;))

Tämän heitin tuon Sveitsi-Ranska -matsin väliajalla. Vauhdikasta futista se on ollut, vaikka tilanne on 0-0. Jännitettävää tuossa matsissa on enää vain lohkovoittaja, kun molemmat ovat jo selvittäneet tiensä jatkopeleihin.

Tämä saa riittää minulta osuudekseni palstalle tältä illalta.

• Epävirallinen.kapi
        kapi_ kirjoitti:

Okei, mutta saahan käyttää myös nykymaailman tarjoamia lähteitä, joten anna nyt edes puoli pistettä! Oiva Juntunen oli kyseessä, jota Olavi Juntuseksi nimitin. Kylläpä luin huolimattomasti tuosta kirjasta!

Joo, tietenkin kirja on romaani, ne romanit ovat muita. Ehkä tuossa lipsahduksessani oli vaikuttamassa muut kielet, joissa pitkänä lausuttavat vokaalit kirjoitetaan yhdellä kirjaimella;)) No, kyllä se oli vain kirjoitusvirheeni.

Ihan kiva avaus! Ihme, etteivät ole vaatineet sitä poistettavaksi nuo eräät, jotka pitäytyvät vain palstan kehotteen mukaisiin aiheisiin, kuten munakarvoihin ja muuhun sellaiseen, jota nytkin palstalta on luettavissa - jos niitä viitsii lukea joku muu kuin kirjoittaja itse;))

Tämän heitin tuon Sveitsi-Ranska -matsin väliajalla. Vauhdikasta futista se on ollut, vaikka tilanne on 0-0. Jännitettävää tuossa matsissa on enää vain lohkovoittaja, kun molemmat ovat jo selvittäneet tiensä jatkopeleihin.

Saat yhden kapin.
        1 -kapi vastaa, kun osaa polkupyörällä.
        Älä laita sitä kuitenkaan kunniakirjaasi.

• kepupalstavisa
        kapi_ kirjoitti:

Mikä on tylsin kirja, jonka olet lukenut?

• kapi_ kirjoitti:

Itse valitsin Romania-Albania -ottelun ja uskon tehneeni viisaan ratkaisun. Tuo ottelu oli mielestäni koko turnauksen viihdyttävin. Nähtiin viimeinkin runsaasti kunnon hyökkäyksiä tutuksi tulleen tiiviin puolustamisen lomassa. Albania voitti ottelun 1-0 ensimmäisellä jaksolla tekemänsä maalin ansiosta. Sen muutkin maalitilanteet olivat huolellisempia kuin Romanialla. Albania oli Islantia viisaampi sikäli, että se jatkoi hyökkäyspeliä myös toisella jaksolla johtotilanteessa. Hyökkäys on usein parasta puolustusta.

Sympatiani Albaniaa kohtaan johtuvat pitkälti siitäkin, että Albania on vuosikymmenet rankattu aika tarkalleen Suomen tasoiseksi joukkueeksi FIFA-rankingissa.

• seonihanmatti
        kepupalstavisa kirjoitti:

Matti Vanhasen mahdolliset muistelmat ainakin voisivat olla aika nopeasti luettavissa. Ellei Matti Vanhanen sitten mahdollisissa muistelmissaan ala muistelemaan muistamattomuuttaan siinä määrin, että Vanhasen kertomukset huonosta muististaan paisuvat päätalomaisiin mittoihin. Päätalohan tunnetaan yksityiskohtaisesta ja tarkasta selonteosta kirjoittamistaan asioista.
        Olisi kovin ikävää lukea Matti Vanhasen selontekoa muistamattomuudestaan tuhansien sivujen verran. Päätalo sentään muisti, mistä kirjoitti.
        Toivottavasti Matti Vanhanen ei kirjoita muistelmiaan, Susanille lähetyt natinatitekstiviestit riittäköön Vanhasen kirjalliseksi anniksi, jonka Suomen kansakin sai lukea median kautta.

ps. Tuleekohan Matti Vanhaselle kallis pressakampanja tällä kertaa?
        Viimeksi oli sellaiset 2,4 miljoonaa euroa.

• Nollat.oli.laitettu
        seonihanmatti kirjoitti:

Matti Vanhasen mahdolliset muistelmat ainakin voisivat olla aika nopeasti luettavissa. Ellei Matti Vanhanen sitten mahdollisissa muistelmissaan ala muistelemaan muistamattomuuttaan siinä määrin, että Vanhasen kertomukset huonosta muististaan paisuvat päätalomaisiin mittoihin. Päätalohan tunnetaan yksityiskohtaisesta ja tarkasta selonteosta kirjoittamistaan asioista.
        Olisi kovin ikävää lukea Matti Vanhasen selontekoa muistamattomuudestaan tuhansien sivujen verran. Päätalo sentään muisti, mistä kirjoitti.
        Toivottavasti Matti Vanhanen ei kirjoita muistelmiaan, Susanille lähetyt natinatitekstiviestit riittäköön Vanhasen kirjalliseksi anniksi, jonka Suomen kansakin sai lukea median kautta.

ps. Tuleekohan Matti Vanhaselle kallis pressakampanja tällä kertaa?
        Viimeksi oli sellaiset 2,4 miljoonaa euroa.

Halosen Tarjan ilmoituksessa ei ollut lainkaan Ay ja SAK tukeja pressa kanpanjaansa.
        Että näinkin voi näköjään ilmoittaa SDP -jäsenkirjan omaava.

• tukeja
        Nollat.oli.laitettu kirjoitti:

Halosen Tarjan ilmoituksessa ei ollut lainkaan Ay ja SAK tukeja pressa kanpanjaansa.

"kanpanjaansa"

Ei sentään ryssärahoitteinen ollut niin kuin Urho Kekkonen.

• Hehehehehehehe
        Nollat.oli.laitettu kirjoitti:

""Ay ja SAK tukeja pressa kanpanjaansa.""

LOL. Tuo res.maj:n pankkolängvitsi on kyllä jotain vallan ainulaatuista :)

Ilman sitä ei varmaan majuriksi pääsisikään :)

• tukeja kirjoitti:

"kanpanjaansa"

Ei sentään ryssärahoitteinen ollut niin kuin Urho Kekkonen.

Halosella ulkopolitiikka ei ollut yhtä hyvin hanskassa kuin UKK:lla. Löi päänsä niin valkoiseen taloon kun punaiseen muuriinkin.

• Pystyyn_kuollut kirjoitti:

Itse valitsin Romania-Albania -ottelun ja uskon tehneeni viisaan ratkaisun. Tuo ottelu oli mielestäni koko turnauksen viihdyttävin. Nähtiin viimeinkin runsaasti kunnon hyökkäyksiä tutuksi tulleen tiiviin puolustamisen lomassa. Albania voitti ottelun 1-0 ensimmäisellä jaksolla tekemänsä maalin ansiosta. Sen muutkin maalitilanteet olivat huolellisempia kuin Romanialla. Albania oli Islantia viisaampi sikäli, että se jatkoi hyökkäyspeliä myös toisella jaksolla johtotilanteessa. Hyökkäys on usein parasta puolustusta.

Sympatiani Albaniaa kohtaan johtuvat pitkälti siitäkin, että Albania on vuosikymmenet rankattu aika tarkalleen Suomen tasoiseksi joukkueeksi FIFA-rankingissa.

Kyllä minä välillä vilkaisin tuotakin matsia Yle femmalta, ja lopputuloksenkin tietäen paljolti samaa mieltä kanssasi olen näkemästäni. Toki sympatianikin olivat pienen Albanian puolella. Albanian voitto ei taida kuitenkaan riittää jatkoon pääsemiseksi, sillä eiköhän noista lohkoista tulle joku ”kolmonen”, joka maalisuhteellaan ohittaa Albanian.

• kepupalstavisa kirjoitti:

Tylsin lukemani kirja, vai? Sitä on vaikea äkkiä nimetä, sillä olen lukenut montakin mielestäni tylsää kirjaa. Muutamia niinkin tylsiä, että olen lukemisen kesken jättänyt.

Kalle Päätalon kirjat minusta aluksi tuntuivat varsin tylsiltä pitkään jatkuneine samasta asiasta kertomisineen, mutta sitten ne ”imaisivat” minut mukaansa. Jari Tervon ”Revontulten tie” oli hiljattain lukemistani kirjoista mielestäni melko tylsä, mikä oli yllättävää, kun Tervon aikaisemmat kirjat ovat olleet minusta hyvinkin mielenkiintoisia.

Hyvä ehdokas tylsimmäksi lukemakseni kirjaksi voisi kyllä olla Antti Hyryn ”Uuni”. Koko kirja pysyy vain uunin rakentamisessa ja sen myötä tapahtuneessa, lähinnä uuninrakentajien melko pitkäpiimäisissä keskusteluissa. Kun kirja sai jopa Finlandia-palkinnon, siinä lienee hyvinkin syvällistä sanomaa, mutta minulle se ei oikein auennut.

• kapi_ kirjoitti:

Kyllä minä välillä vilkaisin tuotakin matsia Yle femmalta, ja lopputuloksenkin tietäen paljolti samaa mieltä kanssasi olen näkemästäni. Toki sympatianikin olivat pienen Albanian puolella. Albanian voitto ei taida kuitenkaan riittää jatkoon pääsemiseksi, sillä eiköhän noista lohkoista tulle joku ”kolmonen”, joka maalisuhteellaan ohittaa Albanian.

Lohkokolmosia ei ensisijaisesti valita maalieron perusteella, vaan pisteiden. Albanialla on yhdestä voitosta kolme pistettä. Itse arvelen, että jatkoon pääsyyn vaaditaan neljä pistettä, mutta kolmekin voi ehkä niukin naukin riittää yhdelle näistä kuudesta. Jos joukkueita on tasapisteissä enemmän kuin valittavia, niin sitten ratkaiseen maaliero. Jos tälläkään ei saada ratkaisua, valinta suoritetaan ns. fair play periaatteella eli vähiten varoituksisa saanut joukkue menee jatkoon. Vihoviimeisenä valintakriteerinä on UEFA-ranking, joka ei taida nyt Albaniaa kovin avittaa, jos muuten ei ratkaisua tule. Mutta siis oma arvioni on, että Albania on toinen niistä kahdesta kolmosesta, joka tippuu tässä vaiheessa pisteiden vähäisyyden vuoksi.

Viimeisellä kierroksella on joukkueita kuten Ruotsi ja Itävalta, joiden on pakko voittaa viimeinen peli päästäkseen jatkoon. Sitten on taas niitä, joille riittää tasapeli kuten eilen Sveitsi. Tuon pelin lopputulos oli suhteellisen helppo ennustaa, koska Ranska pysyy tasurillakin lohkovoittajana ja Sveitsi menee toisena jatkoon. Ne jotka pelaavat näitä rahasta, on hyvä huomioida tuollaiset seikat.

Systeemi, missä voitosta saa kolme pistettä ja tasapelistä vain yhden, on minusta hyvä uudistus aiempaan verrattuna, jolloin voitosta sai vain kaksi pistettä. Systeemi laittaa joukkueet arvostamaan voittoa ja taistelemaan siitä. Esim. joukkue voi tippua pois jo tässä vaiheessa, vaikka ei häviäisi yhtään ottelua. Näin voi käydä ainakin Portugalille, jos se pelaa Unkaria vastaan kolmannen tasapelin.

• KapiRessukalle
        kapi_ kirjoitti:

Tylsin lukemani kirja, vai? Sitä on vaikea äkkiä nimetä, sillä olen lukenut montakin mielestäni tylsää kirjaa. Muutamia niinkin tylsiä, että olen lukemisen kesken jättänyt.

Kalle Päätalon kirjat minusta aluksi tuntuivat varsin tylsiltä pitkään jatkuneine samasta asiasta kertomisineen, mutta sitten ne ”imaisivat” minut mukaansa. Jari Tervon ”Revontulten tie” oli hiljattain lukemistani kirjoista mielestäni melko tylsä, mikä oli yllättävää, kun Tervon aikaisemmat kirjat ovat olleet minusta hyvinkin mielenkiintoisia.

Hyvä ehdokas tylsimmäksi lukemakseni kirjaksi voisi kyllä olla Antti Hyryn ”Uuni”. Koko kirja pysyy vain uunin rakentamisessa ja sen myötä tapahtuneessa, lähinnä uuninrakentajien melko pitkäpiimäisissä keskusteluissa. Kun kirja sai jopa Finlandia-palkinnon, siinä lienee hyvinkin syvällistä sanomaa, mutta minulle se ei oikein auennut.

Uuni on erinomainen kirja. Hidastempoisuus kuuluu siihen.

Itsekin pari uunia muuranneena (toki vaatimattomampia kuin kirjan uuni) sitä luki ihan ammatillisestakin näkökulmasta, vaikkakin kirjan varsinainen sanoma on toisaalla, niissä keskusteluissa ja luonnon havainnoinnissa.

Yleissivistyksen puutteesi tietäen, on aivan luonnollista ettet ymmärtänyt kirjaa, vaan se oli sinulle tylsää luettavaa. Sellaista se on on kun asiat eivät aukea.

• KapiRessukalle kirjoitti:

Uuni on erinomainen kirja. Hidastempoisuus kuuluu siihen.

Itsekin pari uunia muuranneena (toki vaatimattomampia kuin kirjan uuni) sitä luki ihan ammatillisestakin näkökulmasta, vaikkakin kirjan varsinainen sanoma on toisaalla, niissä keskusteluissa ja luonnon havainnoinnissa.

Yleissivistyksen puutteesi tietäen, on aivan luonnollista ettet ymmärtänyt kirjaa, vaan se oli sinulle tylsää luettavaa. Sellaista se on on kun asiat eivät aukea.

Kaunokirjallisuuden runsas lukeminen on jo itsessään melkoista yleissivistystä. Jokaisella sitä harrastavalla on kuitenkin oma tyylillinen mieltymyksensä, eikä kenenkään tarvitse pitää samasta kirjasta kuin joku toinen, olkoon tämä pitäjä vaikka Finlandia-palkinnon jakaja.

• Pystyyn_kuollut kirjoitti:

Kaunokirjallisuuden runsas lukeminen on jo itsessään melkoista yleissivistystä. Jokaisella sitä harrastavalla on kuitenkin oma tyylillinen mieltymyksensä, eikä kenenkään tarvitse pitää samasta kirjasta kuin joku toinen, olkoon tämä pitäjä vaikka Finlandia-palkinnon jakaja.

Noin minäkin ajattelen. Paljon olen lukenut ns. kaunokirjallisuuttakin, jo nuorukaisena olin kuulemma Rautavaaran kunnankirjaston ahkerin käyttäjä - sanoi kirjastonhoitaja, ikänainen jo tuolloin - mutta näin vanhemmiten lukemiseni on paljon vähentynyt.

En viitsinyt vastata tuolle, joka aina minua ressukaksi nimittelee. Enkä kyseenalaista sitä, etteikö tuo "Uuni" olisi ollut hänestä hyvinkin kiehtova, kun saattaa olla ainoa hänen lukemansa kirja;))

• KapiRessukalle
        Pystyyn_kuollut kirjoitti:

Hauskin kirja jota koskaan olen lukenut on Lipposen muistelmat. Niin totaalista valehtelua harvoin tapaa. Siinä sai nauraa aidosti ja ihan ääneen, kun Lipposen Paavo väänteli tekosiaan mustasta valkoiseksi.

Usein kirjallisuuden ymmärtämättömyys on nimenomaan yleissivistyksen puutetta, lukija ei ymmärrä kirjan sisältöä. Esimerkiksi Sirpa Kähkösen romaanit eivät aukea mikäli ei ymmärrä niiden historiallista taustaa, henkilöiden suhdetta ajankuvaan. Sama koskee tätä Hyryn Uunia.

Kapilla yleissivistyksen puute on hyvin päälleliimattua, se näkyy kaikesta, ja selittää myös sen, että hän on kokenut Uunin tylsänä.

• KapiRessukalle kirjoitti:

Hauskin kirja jota koskaan olen lukenut on Lipposen muistelmat. Niin totaalista valehtelua harvoin tapaa. Siinä sai nauraa aidosti ja ihan ääneen, kun Lipposen Paavo väänteli tekosiaan mustasta valkoiseksi.

Usein kirjallisuuden ymmärtämättömyys on nimenomaan yleissivistyksen puutetta, lukija ei ymmärrä kirjan sisältöä. Esimerkiksi Sirpa Kähkösen romaanit eivät aukea mikäli ei ymmärrä niiden historiallista taustaa, henkilöiden suhdetta ajankuvaan. Sama koskee tätä Hyryn Uunia.

Kapilla yleissivistyksen puute on hyvin päälleliimattua, se näkyy kaikesta, ja selittää myös sen, että hän on kokenut Uunin tylsänä.

Siinä ettei ymmärrä tiettyjä kaunokirjallisuuden tuotteita, on kysymys ennemminkin tietämättömyydestä kyseisen kirjan erikoisteemaa kohtaan. Vaikkapa muurauksesta.

Minkä alan tietämättömyydestä lie kysymys omalta osaltani, kun en jaksa lukea Jari Tervon kirjoja läpi. Kahta kerran yritin, mutta molemmat jäivät kesken noin 30-50 sivun jälkeen. Tavattoman tylsiä. Ne olivat takakannen esittelyn mukaan olevinaan pohjoiseen sijoitettuja veijaritarinoita, joten tiedoissani on kaiketi aukko pohjoisen ihmisten tai ainakin siellä asuvien veijareiden sielunmaailman tuntemisessa.

• KapiRessukalle

Siinä ettei ymmärrä tiettyjä kaunokirjallisuuden tuotteita, on kysymys ennemminkin tietämättömyydestä kyseisen kirjan erikoisteemaa kohtaan. Vaikkapa muurauksesta.

Minkä alan tietämättömyydestä lie kysymys omalta osaltani, kun en jaksa lukea Jari Tervon kirjoja läpi. Kahta kerran yritin, mutta molemmat jäivät kesken noin 30-50 sivun jälkeen. Tavattoman tylsiä. Ne olivat takakannen esittelyn mukaan olevinaan pohjoiseen sijoitettuja veijaritarinoita, joten tiedoissani on kaiketi aukko pohjoisen ihmisten tai ainakin siellä asuvien veijareiden sielunmaailman tuntemisessa.

Tervon kirjoissa juoni on useimmiten monitahoinen ja henkilömäärä suuri, joten kirjan lukeminen saattaa sen vuoksi olla raskasta.

Jossain vaiheessa romaanien henkilöiden tiet aina kohtaavat, ja sieltä ne veijarioivallukset sitten löytyvät. Ollakseen kevyehköä viihdekirjallisuutta Tervo kirjoittaa siis aika raskaasti.

Lukeakseen tuota Hyryn Uunia ei tietenkään tarvitse olla muurari, mutta ymmärrys romaanin ajankuvasta ja kuvattujen henkilöiden asemasta aikansa yhteiskunnassa pitää olla. Kaikilla ei ole. Muurauksen ymmärtäminen tuo sitten lisämausteen, voi jopa tarkastella kuinka perusteellisesti kirjailija on uunin rakenteisiin perehtynyt. Tässä tapauksessa varsin perusteellisesti.

• ÄäneenIhmettelevä

Nimimerkille "kapiressukalle".

Kuinka sinä onnistut kahdessakin eri kirja-arviointia koskevassa kirjoituksessasi kapia herjaamaan sivistymättömäksi?

Mistä moinen vihamielinen asenne kapia kohtaan? Miksi sinä jo nimimerkissäsi kuvaat negatiivista alentuvaa sävyä kapia kohtaan? Miksi sinä joka kirjoituksessasi suhtaudut kapiin, hänet nimeltä mainiten, vihamielisesti? Onko kapi ollut sinulle jotenkin ilkeä, että joka kirjoituksessasi yrität häntä mollata? Miksi täällä on jo kaksi kirjoittajaa, sinä ja tämä "johtaja" jotka käyttävät kapin nimeä nikissään?

Mitä on nimimerkki "kapiressukalle" mielestä tapahtunut hyville käytös tavoille?

• muureista

Halosella ulkopolitiikka ei ollut yhtä hyvin hanskassa kuin UKK:lla. Löi päänsä niin valkoiseen taloon kun punaiseen muuriinkin.

Mikä se muuri oli, johon Esko Aho kertoi törmänneensä Harwardista palattuaan?

• KapiRessukalle
        ÄäneenIhmettelevä kirjoitti:

Nimimerkille "kapiressukalle".

Kuinka sinä onnistut kahdessakin eri kirja-arviointia koskevassa kirjoituksessasi kapia herjaamaan sivistymättömäksi?

Mistä moinen vihamielinen asenne kapia kohtaan? Miksi sinä jo nimimerkissäsi kuvaat negatiivista alentuvaa sävyä kapia kohtaan? Miksi sinä joka kirjoituksessasi suhtaudut kapiin, hänet nimeltä mainiten, vihamielisesti? Onko kapi ollut sinulle jotenkin ilkeä, että joka kirjoituksessasi yrität häntä mollata? Miksi täällä on jo kaksi kirjoittajaa, sinä ja tämä "johtaja" jotka käyttävät kapin nimeä nikissään?

Mitä on nimimerkki "kapiressukalle" mielestä tapahtunut hyville käytös tavoille?

Sanotaan näin, että sitä saa mitä tilaa. Kapi siis.

Olemmehan opettaneet porukalla Kapia täällä paljonkin. Todella paljon. Historiaa, matematiikkaa, esitystaitoa, pukeutumista jne. Oikaisseet yleissivistyksen puutteestaan johtuvia luuloja.

Kapi on niin usein väärässä luuloineen (joita tietoina pitää), että opettaminen on ollut tarpeen.

Miten kapi saamaansa oppiin suhtautuu? Haukkuu muita kepulireppanoiksi ym. Vähättelee muiden koulutusta, ja traumaattisesti herjaa niitä, joilla on parempia sotilasansioita. Siispä on syytä sanoa kapia vastaavasti Kapiressukaksi. Sitä saa mitä tilaa, jos on itse ensin nimittelemässä ja vähättelemäsäs muita, silloin on kestettävä itse samaa. Aiheesta annettua. Eikös vaan.

• muureista kirjoitti:

Mikä se muuri oli, johon Esko Aho kertoi törmänneensä Harwardista palattuaan?

En muista, mutta kyllä se liittyi sisäpolitiikkaan.

• EdelleenkinIhmettelevä
        KapiRessukalle kirjoitti:

Olemmehan opettaneet porukalla Kapia täällä paljonkin. Todella paljon. Historiaa, matematiikkaa, esitystaitoa, pukeutumista jne. Oikaisseet yleissivistyksen puutteestaan johtuvia luuloja.

Kapi on niin usein väärässä luuloineen (joita tietoina pitää), että opettaminen on ollut tarpeen.

Miten kapi saamaansa oppiin suhtautuu? Haukkuu muita kepulireppanoiksi ym. Vähättelee muiden koulutusta, ja traumaattisesti herjaa niitä, joilla on parempia sotilasansioita. Siispä on syytä sanoa kapia vastaavasti Kapiressukaksi. Sitä saa mitä tilaa, jos on itse ensin nimittelemässä ja vähättelemäsäs muita, silloin on kestettävä itse samaa. Aiheesta annettua. Eikös vaan.

Miksi et kysymyksiin vastaa asiallisesti vaan ryhdyt kirjoittamaan potaskaa tyyliin "me opetamme kapia". Tuo "me" käsittää kuitenkin vain sinut ja tuon joka käyttää muunnoksia nikistä "johtaja".

Tämä on keskustelupalsta jos et ole sattunut huomaamaan. Jos ollaan eri mieltä asioista niin silloin se kirjoitetaan asiallisesti mutta ei mollata tai herjata toista kuten sinä teet tyyliin; "kapi on sivistymätön moukka joka ei ymmärrä teoksen Uuni syvällistä sanomaa, kuten minä ymmärrän täydellisesti ja samalla tekaisin pari uunia".

Kiinnitä huomiota erityisesti tähän kysymykseen äläkä vedä siihen niitä tunteita joita kapi sinussa aiheuttaa: "Mitä on nimimerkki "kapiressukalle" mielestä tapahtunut hyville käytöstavoille? "

Eli tässä: "

Mitä on nimimerkki "kapiressukalle" mielestä tapahtunut hyville käytöstavoille? "

• Osmium2
        kapi_ kirjoitti:

Johtuisiko siitä, että olet heikkolahjainen evp aliupseeri.

• KapiRessukalle

Anteeksi, en tajunnut että sinulla on vaikeuksia ymmärtää kirjoitettua tekstiä. Vastataan siis lyhyesti ja selkeämmin.

Kapi nimittelee muita mm. kepulireppanoiksi. Vähättelee toisten koulutusta, sotilasansioita ja mollaa muiden kirjoituksia.

Vastaavasti me muut voimme sitten nimitellä Kapia ressukaksi, ja tuoda esiin hänen todellisen osaamattomuutensa, vaikka totuuden esittäminen joskus kirpaiseekin kohdettaan.

Henkilön, joka itse rikkoo hyviä käytöstapoja, on kestettävä vastaavaa itseensä kohdistuvaa käytöstä.

Joko ymmärsit?

• EdelleenkinIhmettelevä kirjoitti:

Miksi et kysymyksiin vastaa asiallisesti vaan ryhdyt kirjoittamaan potaskaa tyyliin "me opetamme kapia". Tuo "me" käsittää kuitenkin vain sinut ja tuon joka käyttää muunnoksia nikistä "johtaja".

Tämä on keskustelupalsta jos et ole sattunut huomaamaan. Jos ollaan eri mieltä asioista niin silloin se kirjoitetaan asiallisesti mutta ei mollata tai herjata toista kuten sinä teet tyyliin; "kapi on sivistymätön moukka joka ei ymmärrä teoksen Uuni syvällistä sanomaa, kuten minä ymmärrän täydellisesti ja samalla tekaisin pari uunia".

Kiinnitä huomiota erityisesti tähän kysymykseen äläkä vedä siihen niitä tunteita joita kapi sinussa aiheuttaa: "Mitä on nimimerkki "kapiressukalle" mielestä tapahtunut hyville käytöstavoille? "

Eli tässä: "

Mitä on nimimerkki "kapiressukalle" mielestä tapahtunut hyville käytöstavoille? "

Kiitosta vain kauniista puheesta puolestani, mutta voihan olla niinkin, että minulla ei ole tuossa esillä olevassa asiassa tarvittavaa yleissivistystä. En nimittäin ole muurannut koskaan yhtäkään uunia, mutta hän on muurannut parikin. Ja mikäli Albert Einsteinia on uskominen, "The only source of knowledge is experience".

Toisaalla joku viisas on todennut myös: ”Yleissivistyksen puute tai tietämättömyys ei tee ihmisestä tyhmää. Viisas ihminen tuntee itsensä ja kykyjensä rajoitteet”. Eli käynen nyt viisaasta, kun myönnän nuo kykyjeni rajoitteet.

• olisiko.ollut

En muista, mutta kyllä se liittyi sisäpolitiikkaan.

Ettei peräti kepun "sisäpolitiikkaan"?

• monitoimimajuri

"Olemmehan opettaneet porukalla"

Ettet vain harhaisessa päässäsi kuvittele taas itsesi useammaksi kuin yhdeksi henkilöksi?

• Hohhohohhoooooooo
        kapi_ kirjoitti:

Kiitosta vain kauniista puheesta puolestani, mutta voihan olla niinkin, että minulla ei ole tuossa esillä olevassa asiassa tarvittavaa yleissivistystä. En nimittäin ole muurannut koskaan yhtäkään uunia, mutta hän on muurannut parikin. Ja mikäli Albert Einsteinia on uskominen, "The only source of knowledge is experience".

Toisaalla joku viisas on todennut myös: ”Yleissivistyksen puute tai tietämättömyys ei tee ihmisestä tyhmää. Viisas ihminen tuntee itsensä ja kykyjensä rajoitteet”. Eli käynen nyt viisaasta, kun myönnän nuo kykyjeni rajoitteet.

Itseäsi siinä taas kiittelet. Onko se sivistynyttä käytöstä.

Muistanet ajat kun "Stadin kundi" kiitteli "historian harrastajaa" kovin vuolaasti. Olet varmuudella "unohtanut" kuka oli noiden nimimerkkien takana.

Eipä ole tapasi palstalle tulon alkuajoistasi muuttuneet. Itse itsensä kanssa on helppo olla yhtä mieltä.

• Hohhohohhoooooooo kirjoitti:

Itseäsi siinä taas kiittelet. Onko se sivistynyttä käytöstä.

Muistanet ajat kun "Stadin kundi" kiitteli "historian harrastajaa" kovin vuolaasti. Olet varmuudella "unohtanut" kuka oli noiden nimimerkkien takana.

Eipä ole tapasi palstalle tulon alkuajoistasi muuttuneet. Itse itsensä kanssa on helppo olla yhtä mieltä.

Tuo nikissään munakarvojani kantava näkee minut jatkuvasti lukuisissa muissa - onneksi ei sentään vielä itsessään. Onko täällä joku toinenkin yhtä harhainen, kun näet minut tuossa edellisessä, joka ilmeisesti on tämän ketjun avaaja? Miksi minä olen sinunkin mielesi saanut noin järkkymään?

Kauan olet minua täällä seurannut ja kovin merkittävänä pitänyt, kun muistat minun kirjoitelleen tuollaisillakin nikeillä silloin, kun rekisteröityminen ei vielä ollut mahdollista. Ja ”muistat” tuollaisiakin, joita itse en muista. Se on tämä vanhuus, joka saa muistin heikkenemään.

Mutta niin huonomuistinen en vielä ole, että en muistaisi rekisteröityä ennen kuin jotakin tänne kirjoitan. Tuo moninikkisyys taitaa olla vain teidän puskassa piileksivien tapa.

Ei enempää tästä aiheesta. Laitan taas uutta sitten, kun sille aihetta ilmenee - ja vain tällä nikilläni, kun kaikki aikaisemmat nikkini olen jo aikoja sitten poistanut rekisteristä.

• Hohhohohhoooooooo
        kapi_ kirjoitti:

Tuo nikissään munakarvojani kantava näkee minut jatkuvasti lukuisissa muissa - onneksi ei sentään vielä itsessään. Onko täällä joku toinenkin yhtä harhainen, kun näet minut tuossa edellisessä, joka ilmeisesti on tämän ketjun avaaja? Miksi minä olen sinunkin mielesi saanut noin järkkymään?

Kauan olet minua täällä seurannut ja kovin merkittävänä pitänyt, kun muistat minun kirjoitelleen tuollaisillakin nikeillä silloin, kun rekisteröityminen ei vielä ollut mahdollista. Ja ”muistat” tuollaisiakin, joita itse en muista. Se on tämä vanhuus, joka saa muistin heikkenemään.

Mutta niin huonomuistinen en vielä ole, että en muistaisi rekisteröityä ennen kuin jotakin tänne kirjoitan. Tuo moninikkisyys taitaa olla vain teidän puskassa piileksivien tapa.

Ei enempää tästä aiheesta. Laitan taas uutta sitten, kun sille aihetta ilmenee - ja vain tällä nikilläni, kun kaikki aikaisemmat nikkini olen jo aikoja sitten poistanut rekisteristä.

Hohohhohohhooooooo

Kuuleppas tollisko, ei kyse ole merkittävänä vaan naurettavana pitämisestä.

Hohhohohoohoooooooo

Juuri tuo itse itsesi kehuminen sinut aikanaan, siis jo silloin ennen rekisteröitymistäsi, naurettavaksi pelleksi leimasi.

Timo Ristimäki ja moni muu tuolloin palstalla ahkeroinut sinut moneenkin otteeseen noiden nimimerkkiesi takaa paljasti, ja olethan itsekin nuo kertonut.

Leimauduit siis "heti kättelyssä" naurettavaksi pelleksi, etkä tuosta roolistasi ole kyennyt eroon pääsemään. Jos edes yrottänyt. Älä luule, että todellakaan kukaan sinua merkittävänä pitää, mutta erotut kyllä muista juuri tuon suunnattoman typeryytesi ansiosta, jota täällä olemme saanneet todistaa jo toista vuosikymmentä.

• EdelleenkinIhmettelevä

Anteeksi, en tajunnut että sinulla on vaikeuksia ymmärtää kirjoitettua tekstiä. Vastataan siis lyhyesti ja selkeämmin.

Kapi nimittelee muita mm. kepulireppanoiksi. Vähättelee toisten koulutusta, sotilasansioita ja mollaa muiden kirjoituksia.

Vastaavasti me muut voimme sitten nimitellä Kapia ressukaksi, ja tuoda esiin hänen todellisen osaamattomuutensa, vaikka totuuden esittäminen joskus kirpaiseekin kohdettaan.

Henkilön, joka itse rikkoo hyviä käytöstapoja, on kestettävä vastaavaa itseensä kohdistuvaa käytöstä.

Joko ymmärsit?

"Kapi nimittelee muita mm. kepulireppanoiksi. Vähättelee toisten koulutusta, sotilasansioita ja mollaa muiden kirjoituksia. "

Ei edelleenkään muuta kuin kapiin kohdistuvaa kaunaherjaa tuo tekstisi joka ei vastaa yhteenkään esitettyyn kysymykseen.

Voisitko osoittaa linkin muodossa edes yhden kirjoituksen jossa kapi tekee jotain edellä mainitsemistasi? Ihan vain selvyyden vuoksi, että me muutkin voimme todistaa, että kapi on käyttäytynyt kuten sanoit.

Et edelleenkään vastaa kysymykseen: Mitä on mielestäsi tapahtunut hyville käytöstavoille ja onko sinulla mielestäsi hyvät käytöstavat täällä?

• EdelleenkinIhmettelevä kirjoitti:

"Kapi nimittelee muita mm. kepulireppanoiksi. Vähättelee toisten koulutusta, sotilasansioita ja mollaa muiden kirjoituksia. "

Ei edelleenkään muuta kuin kapiin kohdistuvaa kaunaherjaa tuo tekstisi joka ei vastaa yhteenkään esitettyyn kysymykseen.

Voisitko osoittaa linkin muodossa edes yhden kirjoituksen jossa kapi tekee jotain edellä mainitsemistasi? Ihan vain selvyyden vuoksi, että me muutkin voimme todistaa, että kapi on käyttäytynyt kuten sanoit.

Et edelleenkään vastaa kysymykseen: Mitä on mielestäsi tapahtunut hyville käytöstavoille ja onko sinulla mielestäsi hyvät käytöstavat täällä?

Täytyy nyt sentään sinulle vastata - mielelläni sen teen - vaikka en enää ota huomioon tuon opettajakseni itsensä kokevan kirjoituksia, jolle sinä vastaat. Puutun vain tuohon, jonka hänen tekstistään tuot esille:

>>Kapi nimittelee muita mm. kepulireppanoiksi. Vähättelee toisten koulutusta, sotilasansioita ja mollaa muiden kirjoituksia<<

Jos lienen joskus käyttänyt jostakin nimitystä kepulireppana - en kyllä muista käyttäneeni - ehkä hieman ilkeämpiä nimityksiä minusta ovat eräät ahkerasti käyttäneet, mm. tuo, jolle vastaat. Jos lienen jonkun kirjoitusjäljen perusteella arvellut hänen koulutustaan varsin vähäiseksi, taatusti monin verroin enemmän olen heiltä saanut kuulla olevani vain rottakoulun antaman koulutuksen varassa. Ja aivan varmasti he ovat mollanneet enemmän minun kirjoituksiani kuin minä heidän, aina tuolla samalla sivistyneellä tavalla kuin jo tällä avauksellasikin.

Kenenkään sotilasuraa en kai ole täällä kovin väheksynyt, kun sellaista noilla edellä tarkoittamillani lienee ollut oikeasti vain sittemmin itsestään MunakarvaJOHTAJAN tehneellä - jos todella hän on henkilö, joksi hänet on itse antamiensa lukuisten vihjeiden perusteella identifioitu. Ja jos kyseessä on siis hän, ainakaan hän ei ole esimiestensä mielestä ollut minua suurempi sotilaskaan, kun minua kauemmin armeijassa palveltuaan on minua alempaan sotilasarvoon jäänyt.

Itselleni ei se sotilasurani ole ollut enää aikoihin niin merkittävä, että se minua omassa mielessäni määrittäisi, kun elämässäni on sen jälkeen tapahtunut niin kovin paljon muuta. Mutta noita eräitä se näkyy jostain syystä kalvavan niin kauheasti, että päivittäin he ottavat sen esille ja saan kuulla olevani heikkolahjainen aliupseeri. Tuo nyt on lievimpiä saamiani herjoja, mutta otan sen esille kun tuosta aihepiiristä puhe oli. Jos lahjojeni suhteen olisivat oikeassakin, huonosti he tuntevat määräyssuhteet Suomen armeijassa, kun uskovat sdp:n minusta kapteenin tehneen;))

Nyt ei enempää Sinulle eikä kenellekään tällä kivalla avauksellasi!

• Anonyymi

Halosta rahoitti Putin, he pitäneet sen salassa.

• KapiRessukalle

Kepulireppana on lievimpiä nimittelyitä joita olet harrastanut, vai pätkiikö muistisi?

Ressukka on sääliä, ei vihaa ilmentävä nimitys. Koen sääliä yksinkertaisuudestasi, ja siksi tuo sopii kuin nenä päähän sinuun.

Tuohon "...olen heiltä saanut kuulla olevani vain rottakoulun antaman koulutuksen varassa." täytyy todeta, että juuri noinhan asia on. Olet käynyt rottakoulun ainoana yleiskoulutuksenasi muutaman kansakoululuokan lisäksi.

Miksi koet faktojen esittämisen halveksintana? Koetko sittenkin syvällä sisimmässäsi sen olevan kovin heppoinen koulutus.

Etkös itse ole korostanut, kuinka laajan yleissivistyksen matematiikassa, historiassa, äidinkielessä, yhteiskuntaopissa ja ties vielä missä tuo rottakoulu antaa. Vaikka se onkin vain kaksi puolen vuoden kurssia.

Tuo arvelemasi henkilö, jonka uraa SINÄ toit palstalle, on edennyt sotilasurallaan paljon sinua paremmin, muutamassa vuodessa sotilasarvoihin joihin sinulla meni pitkälti toistakymmentä vuotta. Arvostaisit ammattitoveljiäsi vaikka he ovat sinua paremmin pärjänneetkin sen sijaan, että alat heitä arvostelemaan. No, mahdotonta sinulle, se siitä.

Sanoin "yleissivistyksen puutteesi tietäen, on aivan luonnollista ettet ymmärtänyt kirjaa, vaan se oli sinulle tylsää luettavaa" ja tarkoitin kuinka kirjassa pohditaan monia yleihumaaneja aiheita, jotka on taitavasti dialogiin sisällytetty. Niiden aukeaminen edellyttää tietoja, taitojakin, ja jos tietoa ei ole, ei teksti aukea, vaan tuntuu tylsältä. Jokainen saa tykätä tai olla tykkäämättä, esitin vain ilmiselvän syyn sille, miksi kirja oli sinusta tylsää luettavaa. Jos sinulla on sille muu syy, niin kerro, muutoin tulkintani on oikea.

• Kyllä henkilö on todellinen reppana, jos hän esiintyy Ylil. evp. vaikka ei tiedä miten organisaatiot toimivat sekä siviilissä että armeijoissa.
        Kyllä henkilö on todellinen kepureppana, kun hän esiintyy kepukemistinä vaikka ei
        tiedä miten kemian laskut lasketaan. Hän tiedä mitään kemiasta, ei atomeista, ei molekyyleista, eikä mistään kemian ja fysiikan perusasioista kuten ihannekaasujen tilanyhtälöstä. Tämä kepureppana laskee kemian laskut "helposti tilavuuspainoilla". Tilavuuspainot ovat huolintaliikkeiden laskutusjärjestelmä, sillä ei ole mitään tekemistä kemian kanssa.
        Typerä kepureppana on sellainen nimimerkki "inssi", joka ei tiedä matematiikasta hönkäyksen pöläystä, ei edes kaavaa millä pallontilavuus lasketaan.
        Oikein reppanoiden reppana on kepureppana, sellainen, joka esiintyy em. nimimerkeillä ja ei tiedä mitään fotosynteesistä, suomeksi yhteyttämisreaktiosta. Voiko Suomessa olla henkilöä, joka ei tiedä mitään koko maaliman elämää ylläpitävästä fotosynteesistä?
        On, kepureppana, joka vielä kaiken tyhmyytensä, tietämättömyytensä ja ankaran vihan, kaunan ja kateuden vuoksi ei näe tosiasioita, vaan uskoo kaikkiin, siis kaikkiin kepuänkyrä- j tolliskovaleisiin.

• Punikki-aatelia
        osmium1 kirjoitti:

Kyllä henkilö on todellinen reppana, jos hän esiintyy Ylil. evp. vaikka ei tiedä miten organisaatiot toimivat sekä siviilissä että armeijoissa.
        Kyllä henkilö on todellinen kepureppana, kun hän esiintyy kepukemistinä vaikka ei
        tiedä miten kemian laskut lasketaan. Hän tiedä mitään kemiasta, ei atomeista, ei molekyyleista, eikä mistään kemian ja fysiikan perusasioista kuten ihannekaasujen tilanyhtälöstä. Tämä kepureppana laskee kemian laskut "helposti tilavuuspainoilla". Tilavuuspainot ovat huolintaliikkeiden laskutusjärjestelmä, sillä ei ole mitään tekemistä kemian kanssa.
        Typerä kepureppana on sellainen nimimerkki "inssi", joka ei tiedä matematiikasta hönkäyksen pöläystä, ei edes kaavaa millä pallontilavuus lasketaan.
        Oikein reppanoiden reppana on kepureppana, sellainen, joka esiintyy em. nimimerkeillä ja ei tiedä mitään fotosynteesistä, suomeksi yhteyttämisreaktiosta. Voiko Suomessa olla henkilöä, joka ei tiedä mitään koko maaliman elämää ylläpitävästä fotosynteesistä?
        On, kepureppana, joka vielä kaiken tyhmyytensä, tietämättömyytensä ja ankaran vihan, kaunan ja kateuden vuoksi ei näe tosiasioita, vaan uskoo kaikkiin, siis kaikkiin kepuänkyrä- j tolliskovaleisiin.

Palstan kirjoitus aatelia varmaan Osmium.
        En ole nähnyt häntä moitittavan kirjoitusvirheistä.

• Molemmat.aatteelisia
        Punikki-aatelia kirjoitti:

Palstan kirjoitus aatelia varmaan Osmium.
        En ole nähnyt häntä moitittavan kirjoitusvirheistä.

Tuskin korppi osmon silmää nokkii.
        Näkee, ketä moite koskee heillä, vasemmistolla, omia ei moitita.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. puukkotappelu-keskella-tieta

https://www.paivanlehti.fi/puukkotappelu-keskella-tieta-kohta-toinen-miehista-makasi-elottomana-maassa/ Poliisi sai klo
      Rovaniemi
      33
      2609
    2. Työttömyys on kasvussa - Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa

Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa. Työttömyys on kuitenkin kasvussa. Mitä itse aja
      Maailman menoa
      130
      1440
    3. Pidätkö kaivattuasi

Haluttavana? Miksi erityisesti?
      Ikävä
      70
      1203
    4. Suurimman myrskyilyn jälkeen

vakiintuu tyynenpi tunne. Entistä vakaampi, entistä varmempi. Aina vaikealla hetkellä auttaa, kun ajattelen sinua. Minul
      Ikävä
      43
      1155
    5. Mitä antaisit nainen ensimmäiseksi?

Kaipaamallesi miehelle.
      Ikävä
      80
      1021
    6. Tiedätkö mikä mulle

On vaikeaa?
      Ikävä
      44
      970
    7. Mikä piirre on kasvoissa tärkein?

Mikä piirre on kasvoissa tärkein kun valitset seuraa itsellesi?
      Ikävä
      95
      955
    8. Helpottaisi paljon

jos saisin tietää miten sulla menee.
      Ikävä
      54
      911
    9. Koirahyökkäys filpuntiellä.

Poliisi määräsi koiran lopetettavaksi välittömästi. Kerrankin selkärankaista toimintaa poliisilta. Toivottavasti hoituu
      Pori
      90
      865
    10. Paavi on kuollut

Suuri humanisti ja kirkollinen johtaja, Paavi Fransiscus on kuollut 88 vuoden iässä. Katolinen maailma (suurin kristill
      70 plus
      116
      811
    Aihe