Kymmenykset

Täällä näkyy jo aktiivivastustajamme olevan hereillä heti, kun raha-asioista on kyse ja luonnollisesti taas negatiivinen lataus on voimakkaasti heidän kirjoittelussaan mukana. Tuossa siis uusi artikkeli kymmenyksistä:

http://www.nykyaika.fi/2016/06/20/kokemuksia-kymmenyksista/

ja tässä vuoden takainen artikkeli samasta aiheesta:

http://www.nykyaika.fi/2015/06/22/rahat-ja-varallisuus/

ja tässä vielä linkki opinkohtien lisäaineistosta, aiheeseen liittyen

http://kirjasto.adventist.fi/28-opinkohtaa-taloudenhoito

Jos jotakuta närästää ajatus, että adventistit haluavat palauttaa kymmenykset vieläpä uuden liiton aikana, niin sille asialle adventtikirkko ei voi mitään. Vaikka muissa kirkoissa ei taideta niin paljon metelöidä asiasta, tiedän, että myös osa karismaatikkokristityistä palauttaa kymmenykset.

"Lahjaksi olette saaneet, lahjaksi antakaa"

35

346

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Esa_S

      Minulla ei ole minkäänlaista ongelmaa kymmenyksien antamisen suhteen. En tunne minkäänlaista pakkoa maksaa niitä vaan ilolla annan rahaa Jumalan työn edistämiseen. Tämä on myös yksi tapa pitää lähimmäisistä huolta. Olen onnellinen kun saan osallistua ja antaa siitä vähästä, mitä olen saanut. Olen saanut niin suuria siunauksia Jumalalta, että miten voisinkaan olla antamatta osaa siitä takaisin.

      Eikä kymmenyksiä makseta vain karismaattisissa liikkeissa vaan olen ymmärtänyt, että on myös luterilaisia, jotka niin tekevät.

      • Exap

        Mutta et sinä anna mitään kymmenyksiä, vaan kenties kiitosuhrin. Vai vietkö muka sapattikirkkoon vasikan tai tonnin venhää, oman maasi antimia ?


      • pyhpyhjapyh

        Kirkossa kirkon tavalla. Voit häipyä.


      • eipäsnyttaasollahölmöjä

        1. Moos. 28:22 "Tämä kivi, jonka olen patsaaksi pystyttänyt, on oleva Jumalan huone, ja KAIKESTA, mitä minulle suot, minä totisesti annan sinulle kymmenykset".

        Kyllä se rahakin kuuluu siihen KAIKKEEN.


      • Exap
        eipäsnyttaasollahölmöjä kirjoitti:

        1. Moos. 28:22 "Tämä kivi, jonka olen patsaaksi pystyttänyt, on oleva Jumalan huone, ja KAIKESTA, mitä minulle suot, minä totisesti annan sinulle kymmenykset".

        Kyllä se rahakin kuuluu siihen KAIKKEEN.

        No kerropa sitten, milloin Jaakob nuo kymmenyksensä muka maksoi, ja KENELLE ?

        Jaakob, jota muuten kutsuttiin nimellä ISRAEL, teki ehdollisen lupauksen. Jumala piti oman osansa, ja Mooseksen kautta Jumala sääti että nyt on Jaakobin aika pitää oma osansa lupauksesta.

        Kymmenysten maksaminen kuvataan 3 Moos 27:ssä, ja koko luku puhuu itse asiassa LUPAUSTEN TÄYTTÄMISESTÄ, ja tämä koskee siis ISRAELILAISIA:
        "1 Ja Herra puhui Moosekselle sanoen:
        2 "Puhu israelilaisille ja sano heille: Jos jollakin on täytettävänä lupaus Herralle..."
        "9 Mutta jos lupaus koskee karjaa, josta voidaan tuoda uhrilahja Herralle..."
        "14 Ja jos joku pyhittää talonsa pyhäksi lahjaksi Herralle..."
        "16 Jos joku pyhittää Herralle kappaleen perintömaatansa..."
        Ja sitten perään tulee tämä JAAKOBIN antama lupaus kymmenyksistä:
        "30 Kaikki maan kymmenykset, sekä pellon viljasta että puiden hedelmistä, ovat Herran omat, pyhä lahja Herralle."

        Kymmenykset ovat Jaakobin eli Israelin antaman lupauksen lunastamista. Siitä, mitä lupaukseen kuuluu ja mitä ei kuulu, on Mooseksen kirjoissa aivan kristallinkirkkaat ohjeet, jotka sinunkin on hyvä lukea.

        Eipä nyt siis taas olla hölmöjä vaan luetaan ihan itse mitä Raamattu OIKEASTI sanoo, eikä luoteta mihinkään adventistisen mytologian valheeseen. Kymmenykset kuuluvat JAAKOBIN jälkeläisille, polvesta polveen. Israelilaisille.


      • Esa_S
        Exap kirjoitti:

        Mutta et sinä anna mitään kymmenyksiä, vaan kenties kiitosuhrin. Vai vietkö muka sapattikirkkoon vasikan tai tonnin venhää, oman maasi antimia ?

        Tämä menee jo nolouden puolelle mutta kun kerran kysyt, niin minulla ei ole vasikoita eikä vehnää mutta puutarhatuotteita meillä viljellään. Kyllä vaan olen vienyt. Syksyn sadonkorjuujuhlaankin olin viemässä kasviksia mutta kun ei kelvannut, niin annoin kirkossa minua pienemmällä budjetilla eläville ja kirkon ulkopuolella ruokakassien täytteeksi. Kesäkurpitsoja, kurkkuja, perunoita, sipuleita, valkosipuleita, omenoita, raparperiä, yms.

        Kysyin nimennomaan pastorilta, että mitä teen näille viljelyksistä annettaville kymmenyksille kun kerran ei kirkkoon kelvannut ja vastaus oli, että mielummin voisin antaa vastaavan summan rahaa. Itse viljellen vastaava raha on lähinnä muutamia kymppejä noin puolen vuoden sadosta. No sen olen antanut laskelmani mukaan. Enkä halua itseäni korostaa mutta kun kiitosuhrin mainitsit, niin ns uhrilahjat ja ruoka-apu annetaan vielä sen lisäksi. Olen myös itse joutunut ottamaan joskus vastaan ruoka-apua, joten tiedän senkin tärkeyden ja ilolla annan senkin.

        En todella halua kertoa tätä itseni kehumiseksi tai korottamiseksi vaan esimerkiksi siitä, mitä se on kun täydestä sydämestään haluaa kunnioittaa Jumalaa ja rakastaa lähimmäisiään. Kunnia kuuluu Jumalalle, kaiken toimeentulon antajalle.


      • Exap
        Esa_S kirjoitti:

        Tämä menee jo nolouden puolelle mutta kun kerran kysyt, niin minulla ei ole vasikoita eikä vehnää mutta puutarhatuotteita meillä viljellään. Kyllä vaan olen vienyt. Syksyn sadonkorjuujuhlaankin olin viemässä kasviksia mutta kun ei kelvannut, niin annoin kirkossa minua pienemmällä budjetilla eläville ja kirkon ulkopuolella ruokakassien täytteeksi. Kesäkurpitsoja, kurkkuja, perunoita, sipuleita, valkosipuleita, omenoita, raparperiä, yms.

        Kysyin nimennomaan pastorilta, että mitä teen näille viljelyksistä annettaville kymmenyksille kun kerran ei kirkkoon kelvannut ja vastaus oli, että mielummin voisin antaa vastaavan summan rahaa. Itse viljellen vastaava raha on lähinnä muutamia kymppejä noin puolen vuoden sadosta. No sen olen antanut laskelmani mukaan. Enkä halua itseäni korostaa mutta kun kiitosuhrin mainitsit, niin ns uhrilahjat ja ruoka-apu annetaan vielä sen lisäksi. Olen myös itse joutunut ottamaan joskus vastaan ruoka-apua, joten tiedän senkin tärkeyden ja ilolla annan senkin.

        En todella halua kertoa tätä itseni kehumiseksi tai korottamiseksi vaan esimerkiksi siitä, mitä se on kun täydestä sydämestään haluaa kunnioittaa Jumalaa ja rakastaa lähimmäisiään. Kunnia kuuluu Jumalalle, kaiken toimeentulon antajalle.

        No mutta tuohan on ihan hieno todistus. Sinä voit siis todellakin sanoa maksaneesi kymmenykset !!! Sorry että epäilin asiaa, olin siis väärässä.

        Sen verran siihen kommentoisin, että jos oikeasti puhutaan kymmenyksistä, niin pastorillahan ei sitten todellakaan aikuisen oikeesti ole oikeutta päättää annetaanko kaalinpäitä ja porkkanoita vaiko rahaa; sen sijan sinulla on - jos ihan itse haluat mieluummin pitää vihannekset ja mieluummin maksaa rahaa, niin maksa niiden arvo ja päälle viidennes.

        Aivan mahtava juttu ! Mutta ymmärrät toki ettei Israelin kymmenysjärjestelmä ole kristillisen seurakunnan juttuja.

        Mutta en voisi itse kyllä välttää tuossa tilanteessa kiusausta viedä kottikärryllistä vihanneksia joka kolmas vuosi kirkon eteiseen ja sanoa pastorile suorat sanat ja ilmoittaa että "kymmenyksiähän te opinkohdissa halusitte - tässä sitten on nämä kymmenykset ! Jakakaa nyt sitten köyhille, orvoille ja leskille ja syökää itse"

        "ns uhrilahjat ja ruoka-apu annetaan vielä sen lisäksi."
        Tuo on minun mielestäni sitä ihan oikeaa kristillisyyttä. Annat sen minkä Jumala sinun sydämeesi nostaa, eikä pakosta; "niin minä teoistani näytän sinulle uskon.".

        Kun ihmisen oma tahto on sopusoinnussa Jumalan tahdon kanssa, ihminen teoissaan osoittaa laupeutta ja rakkautta toisia ihmisiä kohtaan. Ei siinä tarvita yhtään mitään kirkkoja, sääntöjä, pastoreita, ohjeita eikä neuvoja, koska Jumala itse on rakkauden asettanut ihmisen sydämeen ja toimii sen kautta ja kunnia siitä kuuluu yksin Hänelle.
        "Sillä hänestä ja hänen kauttansa ja häneen on kaikki; hänelle kunnia iankaikkisesti! Amen."


      • Esa_S kirjoitti:

        Tämä menee jo nolouden puolelle mutta kun kerran kysyt, niin minulla ei ole vasikoita eikä vehnää mutta puutarhatuotteita meillä viljellään. Kyllä vaan olen vienyt. Syksyn sadonkorjuujuhlaankin olin viemässä kasviksia mutta kun ei kelvannut, niin annoin kirkossa minua pienemmällä budjetilla eläville ja kirkon ulkopuolella ruokakassien täytteeksi. Kesäkurpitsoja, kurkkuja, perunoita, sipuleita, valkosipuleita, omenoita, raparperiä, yms.

        Kysyin nimennomaan pastorilta, että mitä teen näille viljelyksistä annettaville kymmenyksille kun kerran ei kirkkoon kelvannut ja vastaus oli, että mielummin voisin antaa vastaavan summan rahaa. Itse viljellen vastaava raha on lähinnä muutamia kymppejä noin puolen vuoden sadosta. No sen olen antanut laskelmani mukaan. Enkä halua itseäni korostaa mutta kun kiitosuhrin mainitsit, niin ns uhrilahjat ja ruoka-apu annetaan vielä sen lisäksi. Olen myös itse joutunut ottamaan joskus vastaan ruoka-apua, joten tiedän senkin tärkeyden ja ilolla annan senkin.

        En todella halua kertoa tätä itseni kehumiseksi tai korottamiseksi vaan esimerkiksi siitä, mitä se on kun täydestä sydämestään haluaa kunnioittaa Jumalaa ja rakastaa lähimmäisiään. Kunnia kuuluu Jumalalle, kaiken toimeentulon antajalle.

        Meillä on silloin tällöin nyyttikestit kirkolla, jos tulee vieraileva puhuja, niin uskoisin että jos teidänkin suunnalla on, niin silloin pitäisi kelvata mikä ruoka-aine tahansa tarjolle, etenkin nuo mitä mainitsit. Tosin kyllähän ruoka-asioissakin kädenvääntöä löytyy nyyttäreihinkin liittyen, ikävä kyllä, mutta yleensä lähes joka paikkakunnalla asiasta ei tule hankausta.


      • pyhpyhjapyh
        Exap kirjoitti:

        No kerropa sitten, milloin Jaakob nuo kymmenyksensä muka maksoi, ja KENELLE ?

        Jaakob, jota muuten kutsuttiin nimellä ISRAEL, teki ehdollisen lupauksen. Jumala piti oman osansa, ja Mooseksen kautta Jumala sääti että nyt on Jaakobin aika pitää oma osansa lupauksesta.

        Kymmenysten maksaminen kuvataan 3 Moos 27:ssä, ja koko luku puhuu itse asiassa LUPAUSTEN TÄYTTÄMISESTÄ, ja tämä koskee siis ISRAELILAISIA:
        "1 Ja Herra puhui Moosekselle sanoen:
        2 "Puhu israelilaisille ja sano heille: Jos jollakin on täytettävänä lupaus Herralle..."
        "9 Mutta jos lupaus koskee karjaa, josta voidaan tuoda uhrilahja Herralle..."
        "14 Ja jos joku pyhittää talonsa pyhäksi lahjaksi Herralle..."
        "16 Jos joku pyhittää Herralle kappaleen perintömaatansa..."
        Ja sitten perään tulee tämä JAAKOBIN antama lupaus kymmenyksistä:
        "30 Kaikki maan kymmenykset, sekä pellon viljasta että puiden hedelmistä, ovat Herran omat, pyhä lahja Herralle."

        Kymmenykset ovat Jaakobin eli Israelin antaman lupauksen lunastamista. Siitä, mitä lupaukseen kuuluu ja mitä ei kuulu, on Mooseksen kirjoissa aivan kristallinkirkkaat ohjeet, jotka sinunkin on hyvä lukea.

        Eipä nyt siis taas olla hölmöjä vaan luetaan ihan itse mitä Raamattu OIKEASTI sanoo, eikä luoteta mihinkään adventistisen mytologian valheeseen. Kymmenykset kuuluvat JAAKOBIN jälkeläisille, polvesta polveen. Israelilaisille.

        Sinä luet Raamattua väärin. Nyt kyseenalaistat jo Raamatunkin.


    • maksaja46

      Miksi puhutaan kymmenyksistä? Minä annan sadasosia ja tuhanneosia. Ne ovat suurempia lukuja, kuin kymmenen.

    • Tarkistin jälleen seurakuntakäsikirjasta, mitä kymmenysaiheesta on kirjoitettu, etenkin siitä, miten se vaikuttaa seurakunnallisiin virkoihin, kun siitäkin on välillä tainnut olla täällä jutunjuurta.

      Tässä s. 79 "Kymmenysten palauttamisen edistämisen": Uskollisena kymmenysten palauttajana seurakunnan vanhin voi tehdä paljon rohkaistakseen seurakunnan jäseniä palauttamaan uskollisesti kymmenykset. Henkilöä, joka ei anna oikeata esimerkkiä tässä tärkeässä asiassa, ei tulisi valita seurakunnan vanhimman virkaan eikä mihinkään muuhunkaan seurakunnalliseen tehtävään. Kymmenysten palauttamista voidaan tehostaa esittämällä yleisissä seurakunnallisissa tilaisuuksissa raamatullisen kristillisen taloudenhoidon etuoikeutta ja vastuuta sekä vetoamalla jäseniin henkilökohtaisesti. Tässä on meneteltävä tahdikkaasti ja ymmärtäväisesti. Vanhimman on pidettävä kaikkia seurakunnanjäseniä koskevia taloudellisia tietoja luottamuksellisena. Hän ei saa antaa niistä tietoja asiaankuulumattomille."

      Tämä oli ainoa teksti seurakuntakäsikirjassa, jossa jotenkin yhdistetään kymmenysten maksaminen ja seurakunnan virat keskenään, etenkin vanhimman virka oli tässä tekstissä esillä. Itse ymmärrän asian osittain, että näin voidaan tehdä, mutta se tässä nyt jää epäselväksi, että kun Raamatun mukaan Pyhä Henki jakaa armolahjansa niinkuin tahtoo, ja olemme vastuussa Jumalalle saatujen armolahjojen käytöstä, että mitenkä tämä asia (armolahjat, eri seurakunnalliset virat) liittyy kymmenysten maksuun Raamatun mukaan? Löytyykö Raamatuntekstiä tueksi? Luvun alussa oli virkailijoiden valintaperusteita kohdassa tekstit:
      2 Moos 18:21; Apt.6:3; 1 Tim. 3:7 ja 2 Tim. 2:2.

      • Exap

        "Henkilöä, joka ei anna oikeata esimerkkiä tässä tärkeässä asiassa, ei tulisi valita seurakunnan vanhimman virkaan eikä mihinkään muuhunkaan seurakunnalliseen tehtävään."

        Kyllä tämä todella huolestuttavalta näyttää. Seurakuntakäsikirjan teksti puhuu aivan samasta kuin opinkohtakin, mutta vielä raskaammin. Tuon mukaan se joka ei maksa kymmenyksiä, on huonompi kristitty kuin sellainen joka maksaa.

        Eli seurakuntakäsikirjan mukaan siis henkilö, joka tienaa miljoonan vuodessa ja antaa siitä sata tonnia seurakunnalle ja lopulla kartuttaa omaa varallisuuttaan, viettää Balilla pari kuukautta joka vuosi, ajelee luksusjahdillaan viikonloppuisin, paitsi talvella moottorikelkkailee omalla luksusmökeillään ympäri lappia ja sijoittaa osakkeisiin ja arvopapereihin, on siis parempi valinta seurakunnan vanhimman virkaan kuin työttömäksi jäänyt uskollinen kristitty joka rukoilee ja tutkii Sanaa päivät ja yöt ja kipuilee miettiessään miten kaksi sataa riittää ruokaan koko kuukaudeksi, mutta antaa vähästään ruokaa muille kylän köyhille ja vähäosaisille. Mutta ei siis maksa kymmenystä tuloistaan, joita kristityn ei Raamatun mukaan edes kuulu maksaa.

        KERTAKAIKKIAAN SAIRASTA !

        Seurakuntakäsikirja on siis jälleen todistanut että adventtikirkko on omasta valinnastaan TODELLA KAUKANA kristillisen seurakunnan normaalista toiminnasta, ja on asettanut mammonan ja oman mytologiansa kristillisten arvojen edelle. Eikä edes häpeä !

        Bushmanni ja Adventtiairut ovat siis TÄYSIN OIKEASSA arvostellessaan tässä asiassa adventtikirkkoa. Rahanahneus on sokaissut ne, joiden olisi itse kuulunut olla esimerkkejä.

        Luulisi Timo Flinkin ja koko kirkon johdon häpeävän silmät päästään tuollaista tekstiä ja tekevän parannuksen, pukeutuvan säkkiin ja tuhkaan ja menevän keskelle kaupunkia ja huutelevan katkeria valitushuutoja.
        - jos siis haluaisivat olla Raamatullisia !


      • huomannut

        Taloudellinen kastijako.


      • Kiitos Stork! Tämä oli hyvä.

        >>>> Tässä s. 79 .... ja niin edelleen >>>

        Jos minä olisin kirjoittanut tuon sairaan tekstin tänne, niin adventistit olisivat kuorossa tulleet huutamaan, että antiadventisti panettelee ja ei varppina meillä ole tällaista.

        Kai_A olisi kohta tullut kertomaan, että ei suinkaan meillä tällaista opeteta ja jos on joskus opetettu, niin se on taakse jäänyttä elämää ja tämä nykyinen kristillinen adventtikirkko ei pidä sisällään tällaista sairaita ajattelumalleja, jossa jopa henkilökohtainen painostus sallitaan jotta pääkonttoriin saadaan kiristettyä kaikki rahat jäsenistöltä.

        Tämähän väkevästi todistaa, että adventtikirkko on vaarallinen kultti, jos kerran se hurskas rivijäsen Stork ajattelee noin, kuten kirjoituksesta on pääteltävissä.

        Sallitaan jopa jäsenien henkilökohtainen painostus asiassa ja loput olikin exap tiivistänyt aika hyvin.

        >>> mutta se tässä nyt jää epäselväksi, että kun Raamatun mukaan Pyhä Henki jakaa armolahjansa niinkuin tahtoo, ja olemme vastuussa Jumalalle saatujen armolahjojen käytöstä, että mitenkä tämä asia (armolahjat, eri seurakunnalliset virat) liittyy kymmenysten maksuun Raamatun mukaan? >>

        No niin Stork. Ensimmäinen epäilyksen siemen on kylvetty mieleesi siitä, että onko tämä amerikkalainen kultti, johon olet uhrannut jo liian pitkän ajan elämästäsi, sittenkään puhtain jauhoin pussissaan liikenteessä.

        Yksi siemen siellä jo on, ajatuksissasi, niin siitä ei ole kovin pitkä matka siihen, että huomaat tuon kultin toiminnassa muutakin hämärää ja kyseenalaista.

        Mutta koska sinulla voi mennä sen tajuamiseen liian pitkä aika, niin saat ilmaisen vinkin:

        JUOKSE JA SAATANAN LUJAA JUOKSEKIN JA MITÄ KAUEMMAS NIIN SEN PAREMPI!


      • bushmanni kirjoitti:

        Kiitos Stork! Tämä oli hyvä.

        >>>> Tässä s. 79 .... ja niin edelleen >>>

        Jos minä olisin kirjoittanut tuon sairaan tekstin tänne, niin adventistit olisivat kuorossa tulleet huutamaan, että antiadventisti panettelee ja ei varppina meillä ole tällaista.

        Kai_A olisi kohta tullut kertomaan, että ei suinkaan meillä tällaista opeteta ja jos on joskus opetettu, niin se on taakse jäänyttä elämää ja tämä nykyinen kristillinen adventtikirkko ei pidä sisällään tällaista sairaita ajattelumalleja, jossa jopa henkilökohtainen painostus sallitaan jotta pääkonttoriin saadaan kiristettyä kaikki rahat jäsenistöltä.

        Tämähän väkevästi todistaa, että adventtikirkko on vaarallinen kultti, jos kerran se hurskas rivijäsen Stork ajattelee noin, kuten kirjoituksesta on pääteltävissä.

        Sallitaan jopa jäsenien henkilökohtainen painostus asiassa ja loput olikin exap tiivistänyt aika hyvin.

        >>> mutta se tässä nyt jää epäselväksi, että kun Raamatun mukaan Pyhä Henki jakaa armolahjansa niinkuin tahtoo, ja olemme vastuussa Jumalalle saatujen armolahjojen käytöstä, että mitenkä tämä asia (armolahjat, eri seurakunnalliset virat) liittyy kymmenysten maksuun Raamatun mukaan? >>

        No niin Stork. Ensimmäinen epäilyksen siemen on kylvetty mieleesi siitä, että onko tämä amerikkalainen kultti, johon olet uhrannut jo liian pitkän ajan elämästäsi, sittenkään puhtain jauhoin pussissaan liikenteessä.

        Yksi siemen siellä jo on, ajatuksissasi, niin siitä ei ole kovin pitkä matka siihen, että huomaat tuon kultin toiminnassa muutakin hämärää ja kyseenalaista.

        Mutta koska sinulla voi mennä sen tajuamiseen liian pitkä aika, niin saat ilmaisen vinkin:

        JUOKSE JA SAATANAN LUJAA JUOKSEKIN JA MITÄ KAUEMMAS NIIN SEN PAREMPI!

        Tiesin kyllä, että kymmenysten maksaminen / seurakuntavirkoihin pääseminen aiheena ei ole kovin imarreltavaa ja ehkä pastoreilta ei tätä kautta edes tule vastausta. Mutta olisihan se kiva tietää, miten tätä kansainvälistä Seventh-day Adventist church manual opasta Suomessa seurataan virkailija valintoja tehdessä? Itse olen ollut joitakin kertoja mukana "valmistelevassa valiokunnassa", joka puolestaan valitsee "ehdollepanovaliokunnan", joka sitten tekee virkailijavalinnat. Luvussa 11 "seurakunnan virkailijoiden valinta" ei puolestaan mainita kymmenyksistä sanallakaan. Ei tässä minnekään vielä lähetä juoksemaan, korkeintaan lenkille. Onko epäilyksen siemen oikea termi, mutta kyllähän tässä parin vuosikymmenen aikana on huomannut, että käytännön tasolla voi kitkaa ja erimielisyyttä tulla esim. sapatin, ruoka-asioiden ja miten toimin työpaikallani suhteen. Tervettä kriittisyyttä saa ja pitääkin asioihin olla. Kerroinkin n. puolitoista vuotta sitten, kun eräs sisaremme kehui, miten eräs maahanmuuttaja advari sai pitää työpaikkansa, kun oli Jumalalle "kuuliainen". Hän oli saanut töitä eräästä pienestä kunnasta vanhainkodista tai vastaavasta ja kun tuli aika tarjota vanhuksille ruokaa ja osalle myös syöttää ja ruokana sattui olemaan sianlihaa sisältävää ruokaa, tämä hoitaja kieltäytyi työtehtävästä. Alempi esimies sanoi, että hänet irtisanotaan, ylempi pomo ei irtisanonut, vaan antoi hänelle "muita tehtäviä" niinä päivinä. Itse en pystynyt järkytykseltä heti kommentoimaan (meitä oli pieni naisryhmä koolla), mutta onneksi mukana oli kokenut (adventisti myöskin) sairaanhoitaja, joka tuomitsi tämän hoitajan "kuuliaisuuden". Mutta pitää todeta, kuten eräs vanhin on monesti sanonut: "Hengellisissä asioissa saa käyttää omaa järkeään".


      • Exap
        Stork7 kirjoitti:

        Tiesin kyllä, että kymmenysten maksaminen / seurakuntavirkoihin pääseminen aiheena ei ole kovin imarreltavaa ja ehkä pastoreilta ei tätä kautta edes tule vastausta. Mutta olisihan se kiva tietää, miten tätä kansainvälistä Seventh-day Adventist church manual opasta Suomessa seurataan virkailija valintoja tehdessä? Itse olen ollut joitakin kertoja mukana "valmistelevassa valiokunnassa", joka puolestaan valitsee "ehdollepanovaliokunnan", joka sitten tekee virkailijavalinnat. Luvussa 11 "seurakunnan virkailijoiden valinta" ei puolestaan mainita kymmenyksistä sanallakaan. Ei tässä minnekään vielä lähetä juoksemaan, korkeintaan lenkille. Onko epäilyksen siemen oikea termi, mutta kyllähän tässä parin vuosikymmenen aikana on huomannut, että käytännön tasolla voi kitkaa ja erimielisyyttä tulla esim. sapatin, ruoka-asioiden ja miten toimin työpaikallani suhteen. Tervettä kriittisyyttä saa ja pitääkin asioihin olla. Kerroinkin n. puolitoista vuotta sitten, kun eräs sisaremme kehui, miten eräs maahanmuuttaja advari sai pitää työpaikkansa, kun oli Jumalalle "kuuliainen". Hän oli saanut töitä eräästä pienestä kunnasta vanhainkodista tai vastaavasta ja kun tuli aika tarjota vanhuksille ruokaa ja osalle myös syöttää ja ruokana sattui olemaan sianlihaa sisältävää ruokaa, tämä hoitaja kieltäytyi työtehtävästä. Alempi esimies sanoi, että hänet irtisanotaan, ylempi pomo ei irtisanonut, vaan antoi hänelle "muita tehtäviä" niinä päivinä. Itse en pystynyt järkytykseltä heti kommentoimaan (meitä oli pieni naisryhmä koolla), mutta onneksi mukana oli kokenut (adventisti myöskin) sairaanhoitaja, joka tuomitsi tämän hoitajan "kuuliaisuuden". Mutta pitää todeta, kuten eräs vanhin on monesti sanonut: "Hengellisissä asioissa saa käyttää omaa järkeään".

        " joka puolestaan valitsee "ehdollepanovaliokunnan", joka sitten TEKEE virkailijavalinnat. "

        No tässä sitten taas näemme sen "demokratian" - tai oikeammin sen, ettei mitään demokratiaa adventtikirkossa olekaan ! Aivan kuten sanoit, pienen joukon valitsema pieni "kerma" sitten oikeasti tekee ne valinnat, jotka sitten luetaan ääneen ja sitten "äänestetään" mikä yleensä tarkoittaa sitä ettei mitään demokratiaa missään vähäisimmässäkään määrin oikeasti ole. Eikä kukaan siellä mitään seurakuntakäsikirjaakaan tuijottele. Joten kysymys on täydestä humpuukista - pikkuruinen joukko harjoittaa aivan samaa kuin aikanaan Neuvostoliiton äänestyksissä, missä voi sanoa että puolue asettaa 100 ehdokasta äänestykseen jossa valitaan 100 kansan "valitsemaa" edustajaa ja näin kansan tahto "toteutuu".

        "mutta onneksi mukana oli kokenut (adventisti myöskin) sairaanhoitaja, joka tuomitsi tämän hoitajan "kuuliaisuuden"."

        Jeps, onneksi on sentään joitakin joiden päässä vielä harmaa massa on siinä työssä johon se on tarkoitettukin. Onhan se nyt sentään suomeksi sanottuna järjetöntä kieltäytyä aivan asiallisesta työtehtävästä - kukaan ei häntä pakottanut sianlihaa syömään.

        Mutta tämä on juuri sitä mihin adventtikirkon aivan järjetön mytologia ihmisiä suistaa. Sen sijaan että ajateltaisiin sitä mikä on Jumalan, tehdään käskyistä, laeista ja säännöksistä elämän pääasia, eikä elävästä ja oikeasta suhteesta uskomme alkajaan ja täyttäjään, Jeesukseen Kristukseen, joka antio myös esimerkin kun söi ja joi syömärien ja juoppojen kanssa ja kutsui syntisiä parannukseen, eikä vanhurskaita.

        Heitä pois orjatar lapsinensa. Rakennu siitä, mikä on oikeaa ja vääristelemätöntä, ja tutki Sanaa oppiaksesi mikä on puhdasta ja väärentämätöntä oikeaa elämää Hänen johdossaan ja armossaan. Se tie on kaita ja johtaa elämään.


      • pyhpyhjapyh
        Exap kirjoitti:

        "Henkilöä, joka ei anna oikeata esimerkkiä tässä tärkeässä asiassa, ei tulisi valita seurakunnan vanhimman virkaan eikä mihinkään muuhunkaan seurakunnalliseen tehtävään."

        Kyllä tämä todella huolestuttavalta näyttää. Seurakuntakäsikirjan teksti puhuu aivan samasta kuin opinkohtakin, mutta vielä raskaammin. Tuon mukaan se joka ei maksa kymmenyksiä, on huonompi kristitty kuin sellainen joka maksaa.

        Eli seurakuntakäsikirjan mukaan siis henkilö, joka tienaa miljoonan vuodessa ja antaa siitä sata tonnia seurakunnalle ja lopulla kartuttaa omaa varallisuuttaan, viettää Balilla pari kuukautta joka vuosi, ajelee luksusjahdillaan viikonloppuisin, paitsi talvella moottorikelkkailee omalla luksusmökeillään ympäri lappia ja sijoittaa osakkeisiin ja arvopapereihin, on siis parempi valinta seurakunnan vanhimman virkaan kuin työttömäksi jäänyt uskollinen kristitty joka rukoilee ja tutkii Sanaa päivät ja yöt ja kipuilee miettiessään miten kaksi sataa riittää ruokaan koko kuukaudeksi, mutta antaa vähästään ruokaa muille kylän köyhille ja vähäosaisille. Mutta ei siis maksa kymmenystä tuloistaan, joita kristityn ei Raamatun mukaan edes kuulu maksaa.

        KERTAKAIKKIAAN SAIRASTA !

        Seurakuntakäsikirja on siis jälleen todistanut että adventtikirkko on omasta valinnastaan TODELLA KAUKANA kristillisen seurakunnan normaalista toiminnasta, ja on asettanut mammonan ja oman mytologiansa kristillisten arvojen edelle. Eikä edes häpeä !

        Bushmanni ja Adventtiairut ovat siis TÄYSIN OIKEASSA arvostellessaan tässä asiassa adventtikirkkoa. Rahanahneus on sokaissut ne, joiden olisi itse kuulunut olla esimerkkejä.

        Luulisi Timo Flinkin ja koko kirkon johdon häpeävän silmät päästään tuollaista tekstiä ja tekevän parannuksen, pukeutuvan säkkiin ja tuhkaan ja menevän keskelle kaupunkia ja huutelevan katkeria valitushuutoja.
        - jos siis haluaisivat olla Raamatullisia !

        Ennemmin pitää totella Jumalaa kuin sinua valheinesi.


      • Exap kirjoitti:

        " joka puolestaan valitsee "ehdollepanovaliokunnan", joka sitten TEKEE virkailijavalinnat. "

        No tässä sitten taas näemme sen "demokratian" - tai oikeammin sen, ettei mitään demokratiaa adventtikirkossa olekaan ! Aivan kuten sanoit, pienen joukon valitsema pieni "kerma" sitten oikeasti tekee ne valinnat, jotka sitten luetaan ääneen ja sitten "äänestetään" mikä yleensä tarkoittaa sitä ettei mitään demokratiaa missään vähäisimmässäkään määrin oikeasti ole. Eikä kukaan siellä mitään seurakuntakäsikirjaakaan tuijottele. Joten kysymys on täydestä humpuukista - pikkuruinen joukko harjoittaa aivan samaa kuin aikanaan Neuvostoliiton äänestyksissä, missä voi sanoa että puolue asettaa 100 ehdokasta äänestykseen jossa valitaan 100 kansan "valitsemaa" edustajaa ja näin kansan tahto "toteutuu".

        "mutta onneksi mukana oli kokenut (adventisti myöskin) sairaanhoitaja, joka tuomitsi tämän hoitajan "kuuliaisuuden"."

        Jeps, onneksi on sentään joitakin joiden päässä vielä harmaa massa on siinä työssä johon se on tarkoitettukin. Onhan se nyt sentään suomeksi sanottuna järjetöntä kieltäytyä aivan asiallisesta työtehtävästä - kukaan ei häntä pakottanut sianlihaa syömään.

        Mutta tämä on juuri sitä mihin adventtikirkon aivan järjetön mytologia ihmisiä suistaa. Sen sijaan että ajateltaisiin sitä mikä on Jumalan, tehdään käskyistä, laeista ja säännöksistä elämän pääasia, eikä elävästä ja oikeasta suhteesta uskomme alkajaan ja täyttäjään, Jeesukseen Kristukseen, joka antio myös esimerkin kun söi ja joi syömärien ja juoppojen kanssa ja kutsui syntisiä parannukseen, eikä vanhurskaita.

        Heitä pois orjatar lapsinensa. Rakennu siitä, mikä on oikeaa ja vääristelemätöntä, ja tutki Sanaa oppiaksesi mikä on puhdasta ja väärentämätöntä oikeaa elämää Hänen johdossaan ja armossaan. Se tie on kaita ja johtaa elämään.

        Ehdollepanovaliokunta ei tee virkailijavalintoja. Se tekee niistä ehdotuksia. Päätös on aina koko seurakunnan seurakuntakokouksen, joka hyväksyy tai hylkää ehdotukset.


      • Pyhä Henki todellakin jakaa armolahjat ja meidän tulee niitä käyttää. Vanhimman tehtävä ei kuitenkaan ole armolahja, vaikka luonnollisesti sen suorittamiseen tarvitaan armolahjoja. Se on tehtävä, jonka seurakunta antaa valitsemalleen henkilölle.

        Itse olen toiminut niin, että edellytän vanhimmaksi valittavalta uskollisuutta kymmenyksissäkin. Kuten muissakin asioissa. Tämä ei ole ollut ongelma kuin yhden ainoan kerran (alla).

        Eräässä seurakunnassa eräs henkilö haluttiin vanhimmaksi, mutta hän ei koskaan palauttanut kymmenyksiä. Ilmaisin seurakuntakäsikirjan kannan asiaan, eikä häntä tehtävään valittu. Katsoin, että uskollisuus tässäkin asiassa on oleellista, koska se kertoo jotain henkilön suhtautumisesta kirkon tehtävään evankelioida maailma valmiiksi Jeesuksen tulolle (missiomme).

        Nimimerkille exap totean vain, että minä en häpeä seurakuntakäsikirjan kantaa, koska se perustuu kristillisen taloudenhoidon periaatteeseen, joka löytyy Uudesta testamentista.

        Kymmenykset ovat sikäli vapaaehtoinen asia, että kukaan ei niitä vaadi palauttamaan. Se jää ihmisen ja Jumalan väliseksi asiaksi, mutta seurakunnan luottamustehtäviin tulee valita vain sellaisia jäseniä, jotka osoittavat tälläkin tavalla olevansa uskollisia Jumalalle ja hänen seurakuntansa missiolle.

        Enkä ole koskaan kysynyt, kuka palauttaa ja kuka ei, lukuun ottamatta ehdollepanovaliokunnan toimintaa, jossa pastorina vastaan seurakuntakäsikirjaan kirjattujen päätösten noudattamisesta.


      • TimoFlink kirjoitti:

        Pyhä Henki todellakin jakaa armolahjat ja meidän tulee niitä käyttää. Vanhimman tehtävä ei kuitenkaan ole armolahja, vaikka luonnollisesti sen suorittamiseen tarvitaan armolahjoja. Se on tehtävä, jonka seurakunta antaa valitsemalleen henkilölle.

        Itse olen toiminut niin, että edellytän vanhimmaksi valittavalta uskollisuutta kymmenyksissäkin. Kuten muissakin asioissa. Tämä ei ole ollut ongelma kuin yhden ainoan kerran (alla).

        Eräässä seurakunnassa eräs henkilö haluttiin vanhimmaksi, mutta hän ei koskaan palauttanut kymmenyksiä. Ilmaisin seurakuntakäsikirjan kannan asiaan, eikä häntä tehtävään valittu. Katsoin, että uskollisuus tässäkin asiassa on oleellista, koska se kertoo jotain henkilön suhtautumisesta kirkon tehtävään evankelioida maailma valmiiksi Jeesuksen tulolle (missiomme).

        Nimimerkille exap totean vain, että minä en häpeä seurakuntakäsikirjan kantaa, koska se perustuu kristillisen taloudenhoidon periaatteeseen, joka löytyy Uudesta testamentista.

        Kymmenykset ovat sikäli vapaaehtoinen asia, että kukaan ei niitä vaadi palauttamaan. Se jää ihmisen ja Jumalan väliseksi asiaksi, mutta seurakunnan luottamustehtäviin tulee valita vain sellaisia jäseniä, jotka osoittavat tälläkin tavalla olevansa uskollisia Jumalalle ja hänen seurakuntansa missiolle.

        Enkä ole koskaan kysynyt, kuka palauttaa ja kuka ei, lukuun ottamatta ehdollepanovaliokunnan toimintaa, jossa pastorina vastaan seurakuntakäsikirjaan kirjattujen päätösten noudattamisesta.

        "Me olemme Jumalan taloudenhoitajia, joille hän on uskonut aikaa ja tilaisuuksia, kykyjä ja omaisuutta, maan antimia ja voimavaroja. Olemme vastuussa Jumalalle niiden oikeasta käytöstä. Me tunnustamme Jumalan omistusoikeuden palvelemalla häntä ja lähimmäisiämme uskollisesti, palauttamalla kymmenykset ja antamalla uhrilahjoja hänen evankeliuminsa julistustyöhön ja hänen seurakuntansa tukemiseen. Kristillinen taloudenhoito on Jumalan meille antama etuoikeus kasvaaksemme rakkaudessa ja voittaaksemme itsekkyyden ja ahneuden. Kristilliset taloudenhoitajat iloitsevat niistä siunauksista, jotka heidän uskollisuutensa seurauksena tulevat muiden osaksi. (1. Moos. 1:26-28; 2:15; 1. Aikak. 29:14; Hagg. 1:3-11; Mal. 3:8-12; Matt. 23:23; Room. 15:26-27; 1. Kor. 9:9-14; 2. Kor. 8:1-15; 9:7.)"


      • Esa_S
        Exap kirjoitti:

        " joka puolestaan valitsee "ehdollepanovaliokunnan", joka sitten TEKEE virkailijavalinnat. "

        No tässä sitten taas näemme sen "demokratian" - tai oikeammin sen, ettei mitään demokratiaa adventtikirkossa olekaan ! Aivan kuten sanoit, pienen joukon valitsema pieni "kerma" sitten oikeasti tekee ne valinnat, jotka sitten luetaan ääneen ja sitten "äänestetään" mikä yleensä tarkoittaa sitä ettei mitään demokratiaa missään vähäisimmässäkään määrin oikeasti ole. Eikä kukaan siellä mitään seurakuntakäsikirjaakaan tuijottele. Joten kysymys on täydestä humpuukista - pikkuruinen joukko harjoittaa aivan samaa kuin aikanaan Neuvostoliiton äänestyksissä, missä voi sanoa että puolue asettaa 100 ehdokasta äänestykseen jossa valitaan 100 kansan "valitsemaa" edustajaa ja näin kansan tahto "toteutuu".

        "mutta onneksi mukana oli kokenut (adventisti myöskin) sairaanhoitaja, joka tuomitsi tämän hoitajan "kuuliaisuuden"."

        Jeps, onneksi on sentään joitakin joiden päässä vielä harmaa massa on siinä työssä johon se on tarkoitettukin. Onhan se nyt sentään suomeksi sanottuna järjetöntä kieltäytyä aivan asiallisesta työtehtävästä - kukaan ei häntä pakottanut sianlihaa syömään.

        Mutta tämä on juuri sitä mihin adventtikirkon aivan järjetön mytologia ihmisiä suistaa. Sen sijaan että ajateltaisiin sitä mikä on Jumalan, tehdään käskyistä, laeista ja säännöksistä elämän pääasia, eikä elävästä ja oikeasta suhteesta uskomme alkajaan ja täyttäjään, Jeesukseen Kristukseen, joka antio myös esimerkin kun söi ja joi syömärien ja juoppojen kanssa ja kutsui syntisiä parannukseen, eikä vanhurskaita.

        Heitä pois orjatar lapsinensa. Rakennu siitä, mikä on oikeaa ja vääristelemätöntä, ja tutki Sanaa oppiaksesi mikä on puhdasta ja väärentämätöntä oikeaa elämää Hänen johdossaan ja armossaan. Se tie on kaita ja johtaa elämään.

        Mainitsit tuon sianliha-episodin... Meillä oli eräässä seurakunnassamme tarkoituksena perustaa ns soppakeittiö. Osa soppakeittiön perustajista olisi kävellyt pois vapaaehtoistyöstä, jos soppakeittiössä vähävaraisille ilmaiseksi tarjoiltu ruoka olisi sisältänyt sianlihaa. Silloin olisi pitänyt heittää roskikseen kaikki lahjoituksena saatu sianliha. Mutta ainakin kahdessa muussa seurakunnassamme jaetaan kaikki kauppojen antama ruoka, myös sianliha. Minusta on outoa, että me voisimme toimia toisten opinkohtapoliiseina. Raamattuhan sanoo, että meidän ei tule tuomita toisia sen mukaan mitä he syövät. Ruoan vastaanottajat tekevät päätöksen syödä sitä, mitä parhaaksi näkevät.

        Pari muuta uskovan arvoihin liittyvää juttua. Yksi adventistikirjankääntäjä haluaisi välttämättä muokata hengellisen kirjankirjoittajan tekijänoikeudellista tekstiä, koska se ei ole hänen adventististen arvojensa mukaista. Kyse on sivuhahmon kommenteista, jotka ovat osa päähenkilön kertomaa elämänkokemusta.

        Yksi adventistigraafikko suunnittelee logoa eräälle ei-adventistiselle hengelliselle järjestölle ja asiakkaan toiveista huolimatta kieltäytyy käyttämästä logossa hengellisiä symboleja, jotka hänen tietojensa mukaan ovat pakanallista alkuperää. Näitähän symboleita on esim katolisen ja ev lut kirkon kirkkorakennukset täynnänsä.

        Humoristisesti kärjistän hieman näitä edellisiä esimerkkejä. Voidaanko käännetyssä tekstissä ja logoissa käyttää edes kirjaimia ylipäänsä, koska niillä voidaan kirjoittaa myös uskon, Raamatun tai arvojen vastaista tekstiä... ;)


      • TimoFlink kirjoitti:

        Ehdollepanovaliokunta ei tee virkailijavalintoja. Se tekee niistä ehdotuksia. Päätös on aina koko seurakunnan seurakuntakokouksen, joka hyväksyy tai hylkää ehdotukset.

        Kiitos kommenteistasi ja oikaisusta. Tosin lähes aina ehdollepanovaliokunnan ehdotukset menevät läpi virkailijoista. Siis koskeeko tämä kymmenysten palauttamisen tarkistus vain vanhimman virkaan valittavia, vai kaikkia? Pienissä seurakunnissa siitä voi tulla omia haasteita, kun jäseniä on muutenkin vähän. Itseltäni ei ole asiasta koskaan kysytty ja olen ollut eri viroissa kohta pari vuosikymmentä. Puolisoni on ollut vanhimpana 8 vuotta (ei tällä hetkellä), eikä häneltäkään ole asiasta koskaan kysytty. Ja toisaalta hän ei kyllä pitänyt yhtään saarnaa kymmenyksistä.... Nykyisinhän seurakuntalaiset palauttavat kymmenykset enimmäkseen suoraan kirkon tilille ja jokaisella paikkakunnalla on omat viitenumeronsa, joten paikallisseurakunnan rahastonhoitajatkaan eivät enää tiedä kuka palauttaa kymmenykset ja kuka ei. Itse olen toiminut myös kyseisessä virassa ja koskaan ei kukaan pastori kysynyt, kuka maksaa srk:n tilin /kymmenyspussien välityksellä kymmenyksensä.


      • Exap
        TimoFlink kirjoitti:

        Ehdollepanovaliokunta ei tee virkailijavalintoja. Se tekee niistä ehdotuksia. Päätös on aina koko seurakunnan seurakuntakokouksen, joka hyväksyy tai hylkää ehdotukset.

        "Päätös on aina koko seurakunnan seurakuntakokouksen, joka hyväksyy tai hylkää ehdotukset."

        Niin... faktahan on se että isossakin seurakunnassa hyvin pieni porukka keskenään sopii ketä ehdotetaan ja sitten luetaan valmis lista toimineen kaikkineen, ja seurakuntalaiset sitten "äänestävät" kyllä tai ei - tai siis oikeastaan nostavat tassunsa hyväksymisen merkiksi. Ei siinä yksittäisistä henkilöistä seurakunnalta mitään kysytä. Se lista menee suurin piirtein aina sellaisenaan läpi.

        Mutta tällä taas ei ole demokratian kanssa yhtään mitään tekemistä, koska se on ihan sama kuin vanhan Neuvostoliiton "äänestykset". Mutta se on A-kirkon tyyli, ja sitä tyyliäkään ei ole seurakuntalaisilta kysytty vaan se on ylhäältä päätetty. Tosiasiassa kirkon johto on harvainvaltaa, johon ei kansa pääse oikeasti vaikuttamaan.

        Adventtikirkko ei siis ole mikään demokratian pohjalta toimiva yhteisö.


      • Exap
        TimoFlink kirjoitti:

        Pyhä Henki todellakin jakaa armolahjat ja meidän tulee niitä käyttää. Vanhimman tehtävä ei kuitenkaan ole armolahja, vaikka luonnollisesti sen suorittamiseen tarvitaan armolahjoja. Se on tehtävä, jonka seurakunta antaa valitsemalleen henkilölle.

        Itse olen toiminut niin, että edellytän vanhimmaksi valittavalta uskollisuutta kymmenyksissäkin. Kuten muissakin asioissa. Tämä ei ole ollut ongelma kuin yhden ainoan kerran (alla).

        Eräässä seurakunnassa eräs henkilö haluttiin vanhimmaksi, mutta hän ei koskaan palauttanut kymmenyksiä. Ilmaisin seurakuntakäsikirjan kannan asiaan, eikä häntä tehtävään valittu. Katsoin, että uskollisuus tässäkin asiassa on oleellista, koska se kertoo jotain henkilön suhtautumisesta kirkon tehtävään evankelioida maailma valmiiksi Jeesuksen tulolle (missiomme).

        Nimimerkille exap totean vain, että minä en häpeä seurakuntakäsikirjan kantaa, koska se perustuu kristillisen taloudenhoidon periaatteeseen, joka löytyy Uudesta testamentista.

        Kymmenykset ovat sikäli vapaaehtoinen asia, että kukaan ei niitä vaadi palauttamaan. Se jää ihmisen ja Jumalan väliseksi asiaksi, mutta seurakunnan luottamustehtäviin tulee valita vain sellaisia jäseniä, jotka osoittavat tälläkin tavalla olevansa uskollisia Jumalalle ja hänen seurakuntansa missiolle.

        Enkä ole koskaan kysynyt, kuka palauttaa ja kuka ei, lukuun ottamatta ehdollepanovaliokunnan toimintaa, jossa pastorina vastaan seurakuntakäsikirjaan kirjattujen päätösten noudattamisesta.

        "Nimimerkille exap totean vain, että minä en häpeä seurakuntakäsikirjan kantaa, koska se perustuu kristillisen taloudenhoidon periaatteeseen, joka löytyy Uudesta testamentista."

        Alä valehtele. Kymmenysten maksamista et uudesta testamentista kristityille ohjeeksikaan löydä vaikka sitä tahkoisit läpi 24/7/365. Myöskään VT:stä et löydä tukea sille että kymmenyksiä pitäisi rahapalkasta tms. maksaa.

        Adventtikirkolle on häpeällistä tuollainen opinkohdassa ja seurakuntakäsikirjassa esitetty Raamatun sanoman väärentäminen. Sinulle on häpeällistä että teologina varmasti ymmärrät että kristityn velvollisuus ei ole palauttaa kymmenyksiä, eikä ylipäätään kenenkään velvollisuus ole koskaan ollut antaa kymmenyksiä rahapalkasta, mutta silti ylpeilet seurakuntakäsikirjan noudattamisesta.

        Totteletko Raamattua ja Jumalaa, vai Raamatun tekstiä väärentävää kirkkoa ?


      • hohhoijaataas
        Exap kirjoitti:

        "Päätös on aina koko seurakunnan seurakuntakokouksen, joka hyväksyy tai hylkää ehdotukset."

        Niin... faktahan on se että isossakin seurakunnassa hyvin pieni porukka keskenään sopii ketä ehdotetaan ja sitten luetaan valmis lista toimineen kaikkineen, ja seurakuntalaiset sitten "äänestävät" kyllä tai ei - tai siis oikeastaan nostavat tassunsa hyväksymisen merkiksi. Ei siinä yksittäisistä henkilöistä seurakunnalta mitään kysytä. Se lista menee suurin piirtein aina sellaisenaan läpi.

        Mutta tällä taas ei ole demokratian kanssa yhtään mitään tekemistä, koska se on ihan sama kuin vanhan Neuvostoliiton "äänestykset". Mutta se on A-kirkon tyyli, ja sitä tyyliäkään ei ole seurakuntalaisilta kysytty vaan se on ylhäältä päätetty. Tosiasiassa kirkon johto on harvainvaltaa, johon ei kansa pääse oikeasti vaikuttamaan.

        Adventtikirkko ei siis ole mikään demokratian pohjalta toimiva yhteisö.

        Kuulostat ihmiseltä, joka on katkera siitä, ettei ole tullut valituksi.


      • pyhpyh
        Exap kirjoitti:

        "Nimimerkille exap totean vain, että minä en häpeä seurakuntakäsikirjan kantaa, koska se perustuu kristillisen taloudenhoidon periaatteeseen, joka löytyy Uudesta testamentista."

        Alä valehtele. Kymmenysten maksamista et uudesta testamentista kristityille ohjeeksikaan löydä vaikka sitä tahkoisit läpi 24/7/365. Myöskään VT:stä et löydä tukea sille että kymmenyksiä pitäisi rahapalkasta tms. maksaa.

        Adventtikirkolle on häpeällistä tuollainen opinkohdassa ja seurakuntakäsikirjassa esitetty Raamatun sanoman väärentäminen. Sinulle on häpeällistä että teologina varmasti ymmärrät että kristityn velvollisuus ei ole palauttaa kymmenyksiä, eikä ylipäätään kenenkään velvollisuus ole koskaan ollut antaa kymmenyksiä rahapalkasta, mutta silti ylpeilet seurakuntakäsikirjan noudattamisesta.

        Totteletko Raamattua ja Jumalaa, vai Raamatun tekstiä väärentävää kirkkoa ?

        Timo on takuuvarmasti teologina kanssasi eri mieltä. Olet vain adventistien herjaaja. Ei niiden kannata sinua kuunnella.


      • pyhpyh
        Exap kirjoitti:

        "Nimimerkille exap totean vain, että minä en häpeä seurakuntakäsikirjan kantaa, koska se perustuu kristillisen taloudenhoidon periaatteeseen, joka löytyy Uudesta testamentista."

        Alä valehtele. Kymmenysten maksamista et uudesta testamentista kristityille ohjeeksikaan löydä vaikka sitä tahkoisit läpi 24/7/365. Myöskään VT:stä et löydä tukea sille että kymmenyksiä pitäisi rahapalkasta tms. maksaa.

        Adventtikirkolle on häpeällistä tuollainen opinkohdassa ja seurakuntakäsikirjassa esitetty Raamatun sanoman väärentäminen. Sinulle on häpeällistä että teologina varmasti ymmärrät että kristityn velvollisuus ei ole palauttaa kymmenyksiä, eikä ylipäätään kenenkään velvollisuus ole koskaan ollut antaa kymmenyksiä rahapalkasta, mutta silti ylpeilet seurakuntakäsikirjan noudattamisesta.

        Totteletko Raamattua ja Jumalaa, vai Raamatun tekstiä väärentävää kirkkoa ?

        Sehän on vain sinun valheesi, että adventtikirkko väärestää Raamattua. Olet umpisokea totuuden vastustaja.


      • Exap
        Esa_S kirjoitti:

        Mainitsit tuon sianliha-episodin... Meillä oli eräässä seurakunnassamme tarkoituksena perustaa ns soppakeittiö. Osa soppakeittiön perustajista olisi kävellyt pois vapaaehtoistyöstä, jos soppakeittiössä vähävaraisille ilmaiseksi tarjoiltu ruoka olisi sisältänyt sianlihaa. Silloin olisi pitänyt heittää roskikseen kaikki lahjoituksena saatu sianliha. Mutta ainakin kahdessa muussa seurakunnassamme jaetaan kaikki kauppojen antama ruoka, myös sianliha. Minusta on outoa, että me voisimme toimia toisten opinkohtapoliiseina. Raamattuhan sanoo, että meidän ei tule tuomita toisia sen mukaan mitä he syövät. Ruoan vastaanottajat tekevät päätöksen syödä sitä, mitä parhaaksi näkevät.

        Pari muuta uskovan arvoihin liittyvää juttua. Yksi adventistikirjankääntäjä haluaisi välttämättä muokata hengellisen kirjankirjoittajan tekijänoikeudellista tekstiä, koska se ei ole hänen adventististen arvojensa mukaista. Kyse on sivuhahmon kommenteista, jotka ovat osa päähenkilön kertomaa elämänkokemusta.

        Yksi adventistigraafikko suunnittelee logoa eräälle ei-adventistiselle hengelliselle järjestölle ja asiakkaan toiveista huolimatta kieltäytyy käyttämästä logossa hengellisiä symboleja, jotka hänen tietojensa mukaan ovat pakanallista alkuperää. Näitähän symboleita on esim katolisen ja ev lut kirkon kirkkorakennukset täynnänsä.

        Humoristisesti kärjistän hieman näitä edellisiä esimerkkejä. Voidaanko käännetyssä tekstissä ja logoissa käyttää edes kirjaimia ylipäänsä, koska niillä voidaan kirjoittaa myös uskon, Raamatun tai arvojen vastaista tekstiä... ;)

        " Raamattuhan sanoo, että meidän ei tule tuomita toisia sen mukaan mitä he syövät."

        Juuri näinhän se on. Meidän ei pidä tuomita sitä joka syö, eikä sitä joka ei syö. Minun näkemykseni asiaan on hyvin sama kuin sinunkin. Jos tavoite on vähäosaisten ruokkiminen, eikä kukaan pakota sianlihaa omaan suuhun pistämään, on hyvin kyseenalaista mikä voisi olla Raamatullinen peruste kieltäytyä.

        Toinen asia joka tulee esiin tuossa kääntäjän tai graafikon työssä; toki voi valita haluaako ottaa työn vastaan joltakin yhteisöltä vai ei, mutta kun sen on ottanut vastaan niin silloin kuuluu noudattaa sopimustaan.


      • Esa_S kirjoitti:

        Mainitsit tuon sianliha-episodin... Meillä oli eräässä seurakunnassamme tarkoituksena perustaa ns soppakeittiö. Osa soppakeittiön perustajista olisi kävellyt pois vapaaehtoistyöstä, jos soppakeittiössä vähävaraisille ilmaiseksi tarjoiltu ruoka olisi sisältänyt sianlihaa. Silloin olisi pitänyt heittää roskikseen kaikki lahjoituksena saatu sianliha. Mutta ainakin kahdessa muussa seurakunnassamme jaetaan kaikki kauppojen antama ruoka, myös sianliha. Minusta on outoa, että me voisimme toimia toisten opinkohtapoliiseina. Raamattuhan sanoo, että meidän ei tule tuomita toisia sen mukaan mitä he syövät. Ruoan vastaanottajat tekevät päätöksen syödä sitä, mitä parhaaksi näkevät.

        Pari muuta uskovan arvoihin liittyvää juttua. Yksi adventistikirjankääntäjä haluaisi välttämättä muokata hengellisen kirjankirjoittajan tekijänoikeudellista tekstiä, koska se ei ole hänen adventististen arvojensa mukaista. Kyse on sivuhahmon kommenteista, jotka ovat osa päähenkilön kertomaa elämänkokemusta.

        Yksi adventistigraafikko suunnittelee logoa eräälle ei-adventistiselle hengelliselle järjestölle ja asiakkaan toiveista huolimatta kieltäytyy käyttämästä logossa hengellisiä symboleja, jotka hänen tietojensa mukaan ovat pakanallista alkuperää. Näitähän symboleita on esim katolisen ja ev lut kirkon kirkkorakennukset täynnänsä.

        Humoristisesti kärjistän hieman näitä edellisiä esimerkkejä. Voidaanko käännetyssä tekstissä ja logoissa käyttää edes kirjaimia ylipäänsä, koska niillä voidaan kirjoittaa myös uskon, Raamatun tai arvojen vastaista tekstiä... ;)

        Eikös pääkaupunkiseudulla ole / ollut soppakeittiöitä? Ihan kuin joskus olisi Nykyajassa ollut juttua siitä? Monilla paikkakunnilla ei riitä resurssit leipäkirkkojen pyörittämiseen, mutta onneksi EU-ruoka-avun jakamista taitaa olla usealla paikkakunnalla adventtikirkoissa. Onhan sielläkin lihasäilykkeitä monesti mukana, mutta toivottavasti se nyt ei ainakaan olisi esteenä jakamiselle. Adra pitää Iloinen mieli tapahtumia varmaan viikottain eri paikkakunnalla ja toivottavasti myös Etran kasvisravintolat järjestäisivät myös ruuanjakoa, sehän olisi puhdasta kasvis / vegaaniruokaa. Heikompiosaisiahan meidän on velvollisuus auttaa Jeesuksen seuraajina.

        Tuosta kääntämisestä (ja vääntämisestä) sen verran, että olen kuullut, että meidän Jaspis Sound olisi pyytänyt Pekka Simojoelta lupaa muokata "minä tulin sinua varten" laulun loppua "vein ryövärin kanssani kotiin" muotoon "vien ryövärin kanssani kotiin", että se sopisi heidän laulettavakseen. Jos joku muistaa asian paremmin saa oikaista! Se, kuuleko tuon eron, kun he laulavat tuon laulun, on sitten eri asia.


    • kymmenys

      EXAP puhuu täyttä palturia, kun hän sanoo, että kymmenyksiä ei ole Uudessa liitossa. Kyllä on.

      1. Kor. 9:13-14 "Ettekö tiedä, että temppelissä palvelevat papit saavat temppelistä elatuksensa ja ne, jotka toimittavat uhrit, saavat alttarille tuoduista uhreista osuutensa? Samoin on Herra määrännyt, että evankeliumin julistajien tulee saada ELANTONSA evankeliumista."

      1. Tim. 5:17 "Vanhimmat, jotka johtavat hyvin seurakuntaa, ansaitsevat sekä kunnioituksen että TALOUDELLISEN TUEN, varsinkin ne, jotka tekevät työtä sananjulistajina ja opettajina."

      Kymmenyksillä ne papit elantonsa temppelissä saivat ja tuohon aikaan se oli jo rahaa, eikä vain vihanneksia.

      Exap lukee muutenkin väärin Raamattua, vastoin sitä mallia jonka Paavali antaa.

      1. Kor. 9:7-11 "Ei kai kukaan palvele sotilaana omalla kustannuksellaan? Kai se, joka istuttaa viinitarhan, myös syö sen hedelmiä? Ja kai se, joka paimentaa lampaita ja vuohia, myös käyttää niiden maitoa? En tässä esitä vain ihmisten ajatuksia, sillä lakikin sanoo samaa. Sanotaanhan Mooseksen laissa: "Älä sido puivan härän suuta." Ei kai Jumala tässä häristä huolehdi? Kaiketi hän sanoo tämän MEIDÄN VUOKSEMME. Meitä ajatellenhan on kirjoitettu: "Kyntäjän tulee kyntää ja puimamiehen puida siinä toivossa, että saa oman osuutensa." Kun me olemme kylväneet teihin hengellisen kylvön, olisiko liikaa, jos korjaisimme teiltä aineellisen sadon?"

      Että ihan turhaa puhetta väittää, että kymmenykset annetaan vain vihanneksista Jaakobin jälkeläisille eikä muita koske.

      • Exap

        Et sitten itse tainnut kuitenkaan lukea noita lainaamiasi kohtia ? Missä kohtaa tuossa muka puhutaan kymmenyksistä ? Olet valitettavasti kenties adventtikirkon propagandan uhri, jos sinulle on opetettu että tuossa puhuttaisiin kymmenyksistä.

        Ensinnäkin, kymmenykset olivat maan hedelmiä, eikä niitä normaalisti edes muutettu rahaksi, paitsi erityistapauksissa jos - ja vain jos - kymmenysten antaja näin itse valitsi tehdä. Temppeliverot, lahjat, uhrit ja muut olivat taas ihan ERI asia kuin kymmenykset. Niitä annettiin myös rahana ja tavaroina. Tässä pari esimerkkiä:

        "Ja kun he saapuivat Kapernaumiin, tulivat temppeliveron kantajat Pietarin luo ja sanoivat: "Eikö teidän opettajanne maksa TEMPPELIVEROA?""

        "38 Ja opettaessaan hän sanoi: "Varokaa kirjanoppineita, jotka mielellään käyskelevät pitkissä vaipoissa ja haluavat tervehdyksiä toreilla
        39 ja etumaisia istuimia synagoogissa ja ensimmäisiä sijoja pidoissa,
        40 noita, jotka syövät leskien huoneet ja näön vuoksi pitävät pitkiä rukouksia; he saavat sitä kovemman tuomion".
        41 Ja hän istui vastapäätä uhriarkkua ja katseli, kuinka KANSA PANI RAHAA UHRIARKKUUN. JA MONET RIKKAAT PANIVAT PALJON."

        Lisäksi temppelipalvelusta tekevillä papeilla oli osuutensa uhreista joita uhrattiin. Nämäkään eivät olleet kymmenyksiä, vaan UHREJA. Luepa nyt oikein tarkkaan tuo teksti jota äsken lainasit, ja sano ihan rehellisesti puhutaanko tässä kymmenyksistä VAI uhreista ?

        "... ne, jotka toimittavat uhrit, saavat alttarille tuoduista UHREISTA OSUUTENSA? SAMOIN on Herra määrännyt, että evankeliumin julistajien tulee saada ELANTONSA evankeliumista."

        Eli aivan selkeästi tässä puhutaan uhreista, eikä kymmenyksistä. Nimenomaan näin Paavali opetti. Ja korostan että Raamatussa on aivan kristallinkirkas ero UHRIEN ja KYMMENYSTEN välillä. Ne eivät ikinä ole sama asia.

        Apt 4-5 voit lukea miten seurakunta sai varoja. Ne olivat joka ikinen täysin 100% vapaaehtoisia lahjoituksia. Paavali ei kertaakaan antanut missään kohtaa ymmärtää että jonkun kristityn olisi ollut pakko antaa rahaa, eikä varsinkaan kymmenyksiä. Lisäksi myös Jerusalemin pyhille kerättiin ainakin parissa seurakunnassa rahaa, mutta sekin oli Paavalin näille seurakunnille erikseen esittämä pyyntö - nimenomaan yksittäistapaus.

        Sen sijaan, kymmenykset olivat nimenomaan sen lain osa, josta Paavali opetti etteivät kristityt ole lain alla, ja jos joku pyrkii täyttämään lain jossakin kohtaa, on hän sen velvollinen täyttämään kaikissa kohden. Joten jos joku opettaa kymmenysten velvoittavuudesta, niin opettakoon sitten ympärileikkauksen velvoittavuudestakin, sekä kaikkien muiden yli 600 lain käskyn ja kiellon velvoittavuudesta.

        Paavali oli siis ehdottomasti LAISSA MÄÄRÄTTYJÄ kymmenyksiä vastaan; hänhän itse julisti:
        "ja olen ollut juutalaisille ikäänkuin juutalainen, voittaakseni juutalaisia; lain alaisille ikäänkuin lain alainen, vaikka ITSE EN OLE LAIN ALAINEN, voittaakseni lain alaiset;"


      • pyhpyhjapyh
        Exap kirjoitti:

        Et sitten itse tainnut kuitenkaan lukea noita lainaamiasi kohtia ? Missä kohtaa tuossa muka puhutaan kymmenyksistä ? Olet valitettavasti kenties adventtikirkon propagandan uhri, jos sinulle on opetettu että tuossa puhuttaisiin kymmenyksistä.

        Ensinnäkin, kymmenykset olivat maan hedelmiä, eikä niitä normaalisti edes muutettu rahaksi, paitsi erityistapauksissa jos - ja vain jos - kymmenysten antaja näin itse valitsi tehdä. Temppeliverot, lahjat, uhrit ja muut olivat taas ihan ERI asia kuin kymmenykset. Niitä annettiin myös rahana ja tavaroina. Tässä pari esimerkkiä:

        "Ja kun he saapuivat Kapernaumiin, tulivat temppeliveron kantajat Pietarin luo ja sanoivat: "Eikö teidän opettajanne maksa TEMPPELIVEROA?""

        "38 Ja opettaessaan hän sanoi: "Varokaa kirjanoppineita, jotka mielellään käyskelevät pitkissä vaipoissa ja haluavat tervehdyksiä toreilla
        39 ja etumaisia istuimia synagoogissa ja ensimmäisiä sijoja pidoissa,
        40 noita, jotka syövät leskien huoneet ja näön vuoksi pitävät pitkiä rukouksia; he saavat sitä kovemman tuomion".
        41 Ja hän istui vastapäätä uhriarkkua ja katseli, kuinka KANSA PANI RAHAA UHRIARKKUUN. JA MONET RIKKAAT PANIVAT PALJON."

        Lisäksi temppelipalvelusta tekevillä papeilla oli osuutensa uhreista joita uhrattiin. Nämäkään eivät olleet kymmenyksiä, vaan UHREJA. Luepa nyt oikein tarkkaan tuo teksti jota äsken lainasit, ja sano ihan rehellisesti puhutaanko tässä kymmenyksistä VAI uhreista ?

        "... ne, jotka toimittavat uhrit, saavat alttarille tuoduista UHREISTA OSUUTENSA? SAMOIN on Herra määrännyt, että evankeliumin julistajien tulee saada ELANTONSA evankeliumista."

        Eli aivan selkeästi tässä puhutaan uhreista, eikä kymmenyksistä. Nimenomaan näin Paavali opetti. Ja korostan että Raamatussa on aivan kristallinkirkas ero UHRIEN ja KYMMENYSTEN välillä. Ne eivät ikinä ole sama asia.

        Apt 4-5 voit lukea miten seurakunta sai varoja. Ne olivat joka ikinen täysin 100% vapaaehtoisia lahjoituksia. Paavali ei kertaakaan antanut missään kohtaa ymmärtää että jonkun kristityn olisi ollut pakko antaa rahaa, eikä varsinkaan kymmenyksiä. Lisäksi myös Jerusalemin pyhille kerättiin ainakin parissa seurakunnassa rahaa, mutta sekin oli Paavalin näille seurakunnille erikseen esittämä pyyntö - nimenomaan yksittäistapaus.

        Sen sijaan, kymmenykset olivat nimenomaan sen lain osa, josta Paavali opetti etteivät kristityt ole lain alla, ja jos joku pyrkii täyttämään lain jossakin kohtaa, on hän sen velvollinen täyttämään kaikissa kohden. Joten jos joku opettaa kymmenysten velvoittavuudesta, niin opettakoon sitten ympärileikkauksen velvoittavuudestakin, sekä kaikkien muiden yli 600 lain käskyn ja kiellon velvoittavuudesta.

        Paavali oli siis ehdottomasti LAISSA MÄÄRÄTTYJÄ kymmenyksiä vastaan; hänhän itse julisti:
        "ja olen ollut juutalaisille ikäänkuin juutalainen, voittaakseni juutalaisia; lain alaisille ikäänkuin lain alainen, vaikka ITSE EN OLE LAIN ALAINEN, voittaakseni lain alaiset;"

        Sinä olet omien valheittesi uhri. Me palautamme kymmenykset adventtikirkkoon, vaikka sinä mitä uhoat vastaan.


      • eivoikuinihmetellä
        Exap kirjoitti:

        Et sitten itse tainnut kuitenkaan lukea noita lainaamiasi kohtia ? Missä kohtaa tuossa muka puhutaan kymmenyksistä ? Olet valitettavasti kenties adventtikirkon propagandan uhri, jos sinulle on opetettu että tuossa puhuttaisiin kymmenyksistä.

        Ensinnäkin, kymmenykset olivat maan hedelmiä, eikä niitä normaalisti edes muutettu rahaksi, paitsi erityistapauksissa jos - ja vain jos - kymmenysten antaja näin itse valitsi tehdä. Temppeliverot, lahjat, uhrit ja muut olivat taas ihan ERI asia kuin kymmenykset. Niitä annettiin myös rahana ja tavaroina. Tässä pari esimerkkiä:

        "Ja kun he saapuivat Kapernaumiin, tulivat temppeliveron kantajat Pietarin luo ja sanoivat: "Eikö teidän opettajanne maksa TEMPPELIVEROA?""

        "38 Ja opettaessaan hän sanoi: "Varokaa kirjanoppineita, jotka mielellään käyskelevät pitkissä vaipoissa ja haluavat tervehdyksiä toreilla
        39 ja etumaisia istuimia synagoogissa ja ensimmäisiä sijoja pidoissa,
        40 noita, jotka syövät leskien huoneet ja näön vuoksi pitävät pitkiä rukouksia; he saavat sitä kovemman tuomion".
        41 Ja hän istui vastapäätä uhriarkkua ja katseli, kuinka KANSA PANI RAHAA UHRIARKKUUN. JA MONET RIKKAAT PANIVAT PALJON."

        Lisäksi temppelipalvelusta tekevillä papeilla oli osuutensa uhreista joita uhrattiin. Nämäkään eivät olleet kymmenyksiä, vaan UHREJA. Luepa nyt oikein tarkkaan tuo teksti jota äsken lainasit, ja sano ihan rehellisesti puhutaanko tässä kymmenyksistä VAI uhreista ?

        "... ne, jotka toimittavat uhrit, saavat alttarille tuoduista UHREISTA OSUUTENSA? SAMOIN on Herra määrännyt, että evankeliumin julistajien tulee saada ELANTONSA evankeliumista."

        Eli aivan selkeästi tässä puhutaan uhreista, eikä kymmenyksistä. Nimenomaan näin Paavali opetti. Ja korostan että Raamatussa on aivan kristallinkirkas ero UHRIEN ja KYMMENYSTEN välillä. Ne eivät ikinä ole sama asia.

        Apt 4-5 voit lukea miten seurakunta sai varoja. Ne olivat joka ikinen täysin 100% vapaaehtoisia lahjoituksia. Paavali ei kertaakaan antanut missään kohtaa ymmärtää että jonkun kristityn olisi ollut pakko antaa rahaa, eikä varsinkaan kymmenyksiä. Lisäksi myös Jerusalemin pyhille kerättiin ainakin parissa seurakunnassa rahaa, mutta sekin oli Paavalin näille seurakunnille erikseen esittämä pyyntö - nimenomaan yksittäistapaus.

        Sen sijaan, kymmenykset olivat nimenomaan sen lain osa, josta Paavali opetti etteivät kristityt ole lain alla, ja jos joku pyrkii täyttämään lain jossakin kohtaa, on hän sen velvollinen täyttämään kaikissa kohden. Joten jos joku opettaa kymmenysten velvoittavuudesta, niin opettakoon sitten ympärileikkauksen velvoittavuudestakin, sekä kaikkien muiden yli 600 lain käskyn ja kiellon velvoittavuudesta.

        Paavali oli siis ehdottomasti LAISSA MÄÄRÄTTYJÄ kymmenyksiä vastaan; hänhän itse julisti:
        "ja olen ollut juutalaisille ikäänkuin juutalainen, voittaakseni juutalaisia; lain alaisille ikäänkuin lain alainen, vaikka ITSE EN OLE LAIN ALAINEN, voittaakseni lain alaiset;"

        exap aloitti taas tyypillisen seliselinsä ja Raamatun vääristelynsä päästäkseen pilkkaamaan adventisteja.

        Aabraham ja Jaakob palauttivat kymmenykset Jumalalle kauan ennen Siinaita ja Vanhan liiton lakia, joten väärämielistä lässytystä taas kerran.


      • Exap
        eivoikuinihmetellä kirjoitti:

        exap aloitti taas tyypillisen seliselinsä ja Raamatun vääristelynsä päästäkseen pilkkaamaan adventisteja.

        Aabraham ja Jaakob palauttivat kymmenykset Jumalalle kauan ennen Siinaita ja Vanhan liiton lakia, joten väärämielistä lässytystä taas kerran.

        "Aabraham ja Jaakob palauttivat kymmenykset Jumalalle kauan ennen Siinaita ja Vanhan liiton lakia, joten väärämielistä lässytystä taas kerran."

        Luepa asia Raamatusta, 1 Moos 14. Aabraham ei antanut kymmenyksiä omasta omaisuudestaan, vaan siitä mitä sai palautettua takaisin Sodoman kuninkaalle tältä ryöstettyä. Aabraham ei katsonut siitä osakseen mitään. "En totisesti ota, en langan päätä, en kengän paulaa enkä mitään muuta, mikä on sinun, ettet sanoisi: 'Minä olen tehnyt Abramin rikkaaksi'."

        Aabraham siis vakaasti julisti ettei kyseinen omaisuus kuulunut hänelle. Tätä ei siis mitenkään voi verrata edes Israelin kymmenysten maksuun.

        Jaakobista taas voit lukea 1 Moos 28, että Jumala ensin lupasi hänelle ja hänen jälkeläisilleen, "Tämän maan, jonka päällä sinä makaat, minä annan sinulle ja sinun jälkeläisillesi."
        Tällöin Jaakob antoi ehdollisen lupauksen Jumalalle, ""Jos Jumala on minun kanssani ja varjelee minut sillä tiellä, jota nyt kuljen, ja antaa minulle leipää syödäkseni ja vaatteita pukeutuakseni, niin että saan palata rauhassa isäni kotiin, niin on Herra oleva minun Jumalani; ja tämä kivi, jonka olen patsaaksi pystyttänyt, on oleva Jumalan huone, ja kaikesta, mitä minulle suot, minä totisesti annan sinulle kymmenykset"."

        Mutta hän itse ei koskaan maksanut kymmenyksiä, vaan Jaakobin eli Israelin antama lupaus kymmenyksistä on kirjattu toteutettavaksi Mooseksen lakiin. Näin siis Jumala toteutti lupauksensa Jaakobille ja hänen jälkeläisilleen, eli antaa maan, ja Jumala vaati Jaakobin eli Israelin 12 heimoa pitämään Israelin antaman lupauksen eli maksaa kymmenykset.

        Sorry. Näin se nyt vaan on. Kymmenykset eivät ole kenellekään muille annettu kuin Israelin sukukunnille, se on myös kirjattu lakiin aivan selkeästi, 3 Moos 27. Näinollen Israelilaisilla oli velvollisuus palauttaa 10% maan antimista kymmenyksinä, mutta pakanoille laissa ei tällaista ole koskaan määrätty, eivätkä kristityt sitä paitsi ole lain alaisiakaan.


      • valehtelija.valehtelija
        pyhpyhjapyh kirjoitti:

        Sinä olet omien valheittesi uhri. Me palautamme kymmenykset adventtikirkkoon, vaikka sinä mitä uhoat vastaan.

        Sinä et itseasiassa taida palauttaa yhtään mitään yhtään mihinkään vaan syöt jo valmiiksi tukirahoistasi muiden sinulle tienaamaa ja maksamaa leipää. En usko jutusteluistasi päätellen todellakaan että käyt minkäänlaisissa palkkatöissä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      69
      1315
    2. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      106
      1227
    3. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      113
      1155
    4. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      73
      1070
    5. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      60
      888
    6. IS viikonloppu 18-19.5.2024.

      Laatija Toni Pitkälä on itse laatinut ja kuvittanut 3- arvoista ristikkonsa. Nihkeästi tuntuu löytyvän ensimmäisiä var
      Sanaristikot
      76
      762
    7. Oliko vähä sometettu taas vai?

      Tuli aiva liika nopiaa traktorin perä vastahan. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/2b3857b3-f2c6-424e-8051-506c7525223a
      Kauhava
      9
      692
    8. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      41
      691
    9. Kristityn megahyökkäys idän palstoilla on kauhistuttava

      Terroristikristityn megahyökkäys joka puolella on kauhistuttava, hänen viesteissään on järjetön määrä vihaa. Hän on idän
      Idän uskonnot
      362
      669
    10. S on minun etunimen kolmas kirjain.

      Mikä sinun etunimen kolmas kirjain on?
      Ikävä
      53
      656
    Aihe