Uusavuton uusisuunnistaja

metsään.meni

Olen ajatellut, että pitäisikö alkaa suunnistamaan. Saisi olla ulkona ja metsässä. Mutta... en pidä juoksemisesta. Hiihdän, pyöräilen, uin, kävelen tiellä ja metsissä. Onko mitään järkeä suunnnistaa, jos ei juokse?

7

2051

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sienijamarjapaikat

      Tottakai on. Ei kukaan määrää juoksemaan suunnistaessa.
      Kuntosuunnistus on nimenomaan kaikille, jotka haluavat liikkua metsässä kartan ja kompassin kanssa.
      Suunnistukset lähtevät määrättyyn aikaan ja päättyvät, kun kaikki tulevat pois metsästä. Jos joku viipyy niin, että hänen pitäisi olla kävellen perillä, niin häntä lähdetään etsimään.
      Suunnistuksessa voi jokainen asettaa oman tavoitteensa. Kilpailijat kyllä käyttävät kuntorasteja harjoittelussaan, mutta muuten kävellään ja jolkotellaan omaan tahtiin.
      Suunnistusta on helppo kokeilla, koska ainoa erikoisvaruste on kompassi ja halvimmat saa parilla kympillä. Karttamaksu vaihtelee paikkakunnittain, mutta 5-8 euroa riittää.

      Jos olet epävarma taidoistasi, niin ota järjestävään seuraan ennakkoon yhteyttä. Heidän aktiiveistaan voi joku opastaa sinut rastilta rastille ensimmäisellä kerralla.

      • metsään.meni

        Kiitos kannustuksesta "sienijamarjapaikat". Täytyy panna harkintaan vakavissaan. Olenkin jo katsellut paikalisia seuroja sillä silmällä.


    • KarttakoVäärinpäin

      Monet seurat järjestävät varsinkin keväisin paitsi lasten, niin myös aikuisten suunnistuskouluja, joissa kaikki tarvittava kerrotaan ja opastetaan. Mutta myös näin myöhemmin kesällä voi tulla mukaan. Jos on epävarma ja kaipaa opastusta, niin rohkeasti vaan kysäisemään iltarastijärjestäjiltä apua. Lähes aina löytyy joku kokenut, joka mielellään opastaa aloittelijaa.

    • Metsästähyvämieli

      Jos olet pääkaupunkiseudulla, katso kohta alkava alkeiskurssi suunnistuskoulu.net.

    • Huonokuntoinen

      Mielestäni suunnistus lajina sopii kaikille jotka haluavat liikkua luonnossa. Vaikka et lähde metsään kilpamielessä, niin kiehtovaa lajista tekee mm sen että kuntorasteilla (mutta myös osallistujamäärältään suurissa kisoissa) on yleensä melkein mahdotonta tulla viimeiseksi jos kävelee radan tekemättä suurempia pummeja. Kun kävelee ehtii lukea karttaa tarkemmin ja eksymisen todennäköisyys pienenee. Eksyminen vie niin valtavasti aikaa, koska metsä on valtavan iso. Kun kävelet sen suunnistusradan huomaat usein että sinut ohittaa silloin tällöin sama henkilö useampikin kerta.

    • apajathaltuun

      Suunnistuksen pitäisi olla kansalaistaito yhtä hyvin kuin uimisen. Kun osaa suunnistaa voi olla rohkeampi marja- ja sienipaikkoja etsiessä.

    • Anonyymi

      Toivon, että tämä kannustaa, kun pummaat:
      Suunnistusta takana nyt 39v. Edelleenkin sama kaveri (nyt jo äijäporukka) koolla. Olen ko porukan "avuttomin" taidoiltani aina ollut, ja olen edelleenkin. Suuri kiitos ja kunnia kavereistani niille, jotka ovat olleet usein samassa kyytikunnassa ja keksineet ajanvieton odotellessaan minua metsästä. Ja kunnia parille heistä, jotka podiumeillakin ovat sillointällöin olleet. Melko sama määrä on talvisin hölkkä ja hiihtokilometrejä hankkineet.
      Ja sitten asian ytimeen:
      Metsässä olen siis käyttänyt aikaa vähintään tuplat porukan taitavimpaan. Kilometrejä ehkä noin puolitoistakertaisen määrän. Edelläkerrottu tekee sitten sen, että kun kevättalvisin yhdellä hölkkälenkillä katsomme aina, mistä kukin olemme tehdyt, on minulle kevyt homma pitää kaikki takanani. Ja ompa niin maastojuoksussa, kuin radallakin putkahdellut eri ikäsarjoissa sitten niitä kansallisia palkintotilojakin, sekä yksi Sm sijoituskin.
      Kun siis pummaat, niin pummaa rauhassa ja hyvillä mielin. Palkitse siitä itsesi vaikka kylmällä oluella.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      1709
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      20
      1604
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      70
      1468
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      59
      1452
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      51
      1349
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      15
      1308
    7. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      84
      1245
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      11
      1168
    9. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1130
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      8
      1121
    Aihe