Volvo Penta 2001, mystinen käynnistysongelma

AiristonSeisoja

AiristonSeisoja tässä terve,

On tullut vatvottua omia ongelmia jo täällä melkoisesti ja apujakin on tullut, mutta jatketaan seuraavaan.

Kone ei käynnisty joka kerta. Siis kun kääntää virta-avaimesta pelkästään öljyvalo syttyy. Öljyä on koneessa, joka kerta tarkistettu. Kun pyöräyttää hihnaa (muutaman kierroksen käsin tai lenkkiavaimella), niin vika katoaa.

Minua ei alkuun uskonut oikein kukaan, että pyröittämisestä olisi mitään hyötyä (koitettiin selittää sattumalla), mutta nyt kun tuota on jokunen kymmenen kertaa tehty ja todistettu, niin alkaa se usko upota konemiehiinkin. Keksiikö joku mistä tämä voisi johtua? Kone on vanha vm. 1986 ja minulla tehnyt tuota satunaisesti aina. Koneremontin jälkeen tämä vika on vaan tullut huomattavasti useammin vastaan. Öljykello vaihdettiin ja se on nyt herkempi, mutta ei kai se nyt voi ennen kuin kone on lähtenyt käymään mitään mitata?

En oikein ole edes löytänyt kunnollista toisto-ohjetta. Eli melko satunaisesti tulee. Monta kertaa tullut pidemmän koneajon jälkeen --> purjeilla useampi tunti --> käynnistysyritys --> ei onnistu. Toisaalta on tuo tullut yön yli seisomisen jälkeenkin, jolloin kone on taatusti ollut kylmä. Ehkä tuo pitkään ajaminen voisi olla yhdistävä tekijä, mutta on tapahtunut kyllä lyhyellä pätkälläkin.

Alla vanhoja keskusteluja aikaisemmista ongelmista. Virta-avain ongelma saattaa olla tätä samaa settiä.

http://keskustelu.suomi24.fi/t/14306812/kone-ei-kaynnisty-virta-avaimesta
http://keskustelu.suomi24.fi/t/14236357/volvo-penta-2001-kaynnistysongelma

74

4151

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ymmärsinkö oikein, että ei kuulu edes mitään solenoidin napsetta tai starttimoottorin jurinaa, kun yrität startata? Jos niitä kuuluisi, niin voisi ajatella, että ongelman syynä on jokin mekaaninen juttu, ts. männät ovat pysähtyneet sellaiseen asentoon, josta startti ei vain jostain syystä tahdo jaksaa niitä potkaista liikkeelle ja käsin pyörittäminen siirtäisi ne "vähemmän vastuksen" asentoon.
      Onko starttimoottorikin alkuperäinen? Jos on, niin sen uusiminen tulee ensimmäisenä mieleen.

    • AiristonSeisoja

      Ei kuulu mitään. Täysin hiljaista. Startti on huollettu koneremontin yhteydessä (ei alkuperäinen, mutta vaihdon ajankohdasta ei ole tietoa), ei nyt tietenkään tarkoita, että se on 100% varmaan kunnossa.

      Erona normaaliin on tosiaan se, että vain öljyvalo palaa kun vika ilmenee, jos kaikki valot paneelissa syttyy tietää, että pelaa ok. Ja tämän voi testata ihan purjehtiessa (koittaa miten valot syttyy ja toimii sen mukaan etukäteen)

      • AIkaYleinenVika

        Huonot / hapettuneet liitokset välillä akku - starttimoottori. Kun koitat startata, niin huonon liitokseen tulee hirveä tehohäviö, liitos lämpenee eikä starttimoottori saa riittävästi virtaa. Ei siis inahdakkaan. Kun käpistelet konetta (pyörität sitä), niin tuo liitos jäähtyy. Lämpneee - jäähtty vuorottelu aiheuttaa liitoksessa mekaanista liikkumista, liitos paranee hetkeksi.

        Putsaa ja voitele kaikki liitokset joiden läpi menee paljon sähköä.


    • Höyryvasara

      Oma veikkaus on jonkunlainen kontaktihäiriö tai hapettuneet liittimet. Öljyvalo mittaa öljynpainetta, sillä ei ole mitään merkitystä siihen, käynnistyykö kone vai ei. Toki jos käynnissä ollessa palaa, niin sitten on muita ongelmia. Kuvauksesi perusteella, vain öljyvalo palaa ja muu mittaristo pimeänä veikkaisin moottorin johtosarjan liittimen olevan huonosti paikoillaan tai kontaktipinnat hapettuneet.

      Tarkista ensimmäisenä johtosarjojen liitokset, onko hapettumaa vai ei. Starttimoottorin heräte kannattaa myös tarkistaa, omassa oli huonosti paikallaan ja oireet vastaavanlaiset. -> Kunnolla kiinni, niin pelaa.

    • akku_tai_startti

      jos hihnapöyrityksellä elpyy, epäilen starttia. Varmista kuitenkin ensin, että akku on ehjä. Joskuu saattaa näyttää levossa ihan ok jännitettä, mutta "kuolee" kun laittaa ison kuorman, startin esim. Silloin ei kuulu välttämättä ääntäkään. Kerrohan muillekin, kun selviää

      • AIkaYleinenVika2

        Jos kyseessä on dunastartti, niin ehkä voisi olla. Mutta nykystartin aikaan ei vo olla, kun startti ei pyöri kun konetta käsin pyöritetään. Ei kai noin uudessa VP:ssä sentään dynastarttia ole?


    • seppomartti

      Mitään sähköstä ymmärtämättömänä etsisin tuon ajan VP:sta huonoa virrankulkua solenoidille. Pyörittele mekaniikkaan jos siihen uskot. Mutta ensiksi putsaisin liitokset moottorin päällä olevasta avoimesta sulakerasiasta. Sitten solenoidin ja virtaa-avaimen johtojen liitoksista. Seuraavaksi opettelet oikosulun irtojohdolla akusta solenoidiin. Jos pamahtaa aina käymään niin startti on ehjä äläkä vaihda sitä. Jos ei toimi ohituspiuhalla niin solenoidi on sökö.

      • AiristonSeisoja

        En huomannut mainita, että tuota akulta solenoidille on aikaisemmin testailtu ja se pelaa ok. Pitänee vielä varmistaa, koska kaksi vikaa tuossa voi olla ollut päällekkäin.

        liitokset/johdot on tsekattu aika tarkkaan. Tässä nimenomaan hämää se, että konetta pyörittämällä homma lähtee pelaamaan. Kyse ei ole ajasta. Voin odottaa vaikka seuraavaan aamuun ja vika pysyy, kunnes konetta pyörittää käsin.

        Jos homma olisi liitoksista kiinni, niin mitä virkaa koneen pyörittämisellä olisi. Johdot tuskin liikkuu konetta pyöräyttää (vai liikkuuko jotain startin sisällä hihnaa pyöritettäessä?)

        Akku pitää tarkistaa. Se on vanha. Pitäisi saada jostain uudempi akku testiin. Turhaan ei noita viitsi ostaa. Toisaalta akun huonoutta ei oikein puolla se, että suoraan akusta solenoidille homma lähtee tulille.

        Kiitos vinkeistä


      • uudetpalikat
        AiristonSeisoja kirjoitti:

        En huomannut mainita, että tuota akulta solenoidille on aikaisemmin testailtu ja se pelaa ok. Pitänee vielä varmistaa, koska kaksi vikaa tuossa voi olla ollut päällekkäin.

        liitokset/johdot on tsekattu aika tarkkaan. Tässä nimenomaan hämää se, että konetta pyörittämällä homma lähtee pelaamaan. Kyse ei ole ajasta. Voin odottaa vaikka seuraavaan aamuun ja vika pysyy, kunnes konetta pyörittää käsin.

        Jos homma olisi liitoksista kiinni, niin mitä virkaa koneen pyörittämisellä olisi. Johdot tuskin liikkuu konetta pyöräyttää (vai liikkuuko jotain startin sisällä hihnaa pyöritettäessä?)

        Akku pitää tarkistaa. Se on vanha. Pitäisi saada jostain uudempi akku testiin. Turhaan ei noita viitsi ostaa. Toisaalta akun huonoutta ei oikein puolla se, että suoraan akusta solenoidille homma lähtee tulille.

        Kiitos vinkeistä

        Akun voi joka tapauksessa hakea uuden ja starttimoottoreitakin saa n. 150€:lla.


      • ulkosilenoidi
        AiristonSeisoja kirjoitti:

        En huomannut mainita, että tuota akulta solenoidille on aikaisemmin testailtu ja se pelaa ok. Pitänee vielä varmistaa, koska kaksi vikaa tuossa voi olla ollut päällekkäin.

        liitokset/johdot on tsekattu aika tarkkaan. Tässä nimenomaan hämää se, että konetta pyörittämällä homma lähtee pelaamaan. Kyse ei ole ajasta. Voin odottaa vaikka seuraavaan aamuun ja vika pysyy, kunnes konetta pyörittää käsin.

        Jos homma olisi liitoksista kiinni, niin mitä virkaa koneen pyörittämisellä olisi. Johdot tuskin liikkuu konetta pyöräyttää (vai liikkuuko jotain startin sisällä hihnaa pyöritettäessä?)

        Akku pitää tarkistaa. Se on vanha. Pitäisi saada jostain uudempi akku testiin. Turhaan ei noita viitsi ostaa. Toisaalta akun huonoutta ei oikein puolla se, että suoraan akusta solenoidille homma lähtee tulille.

        Kiitos vinkeistä

        Startin sisällä ei liiku mikään sillä että kääntelet vauhtipyörää. ( ellei solenoidi ole jumiutunut ulkoasentoon)


    • AiristonSeisoja

      Voihan niitä ajankulukseen vaihdella :). Minä en vaan haluaisi alkaa vaihtamaan toimivia osia sen takia, että ne on mahdollista vaihtaa. Kustannuskysymys.

      Pitänee mittailla akkua kun vika tulee taas esiin. Millaista jännitettä pukkaa.

      • Sinun pitäisi ottaa akusta jännitemittaus, siis navoista ei liittimistä, silloin kun painat moottorin käynnistysnappulaa. Jos jännite romahtaa on akku finaalissa. Näin voi akun testata. En kuitenkaan usko tähän koska kone starttasi "jumpperilla".


      • Epäilisin aikaisempien tapaan kontaktihäiriötä, ehkäpä kuitenkin moottorin maajohdossa. Josko tilanne on se, että moottorin pienikin heilautus (hihnapyörän kääntö) auttaa kontaktin syntymiseksi.


      • äöläöl

        Epäilen myös maadoitushäikkää. Startin kehä ja hammaspyörät voivat olla myös kuluneita, samoin kuin Bendix. Jos hammaspyörät osuvat hampaat päittäin ja kontaktit ovat heikonpuoleiset, vika voi ilmetä noin. Pieni vauhtipyörän kääntäminen helpottaa.


      • äöläöl kirjoitti:

        Epäilen myös maadoitushäikkää. Startin kehä ja hammaspyörät voivat olla myös kuluneita, samoin kuin Bendix. Jos hammaspyörät osuvat hampaat päittäin ja kontaktit ovat heikonpuoleiset, vika voi ilmetä noin. Pieni vauhtipyörän kääntäminen helpottaa.

        Mutta jos ei edes naksahda niin tarkoittanee sitä että koko murikka on "pimeänä"?


      • äöläöl

        Mystiseltähän tuo kuulostaa. Kannattaisi ehkä kuunnella herkällä korvalla koneen vierestä, kuuluko sieltä edes pientä napsunaa startatessa. Jos solenoidi/bendix/hammaspyörät jumittaa, naksutus voi olla heikonlaista.


    • AiristonSeisoja

      Täytyy ottaa asiakseen kuunnella todella tarkkaan kun vika taas ilmenee. Pitää vaan olla kaksi sälliä saada vika taas ilmentymään. Viime viikko purjehdittiin siten, että kerran piti pyöritellä.

    • VoisinLyödäVetoa

      Ihme on jos vika ei ole starttimoottorissa.

      • seppomartti

        Ei ole starttimoottorin vika koska "akulta solenoidille on testiltu ja toimii ok".


    • Höyryvasara

      Maajohto voi olla poikki, vaikka kuori näyttäisikin ehjältä. (Näin kävi itselle mooottoripyörän kanssa. Vikaa haettiin pitkään...) Jos kone on ollut irti, niin putsaisin vielä maajohtimen kontaktit.

    • SamaaYanmarissa

      Minulla oli samantyyppinen vika Yanmarissa. Siinä oli kyse kosketushäiriöstä. Irrottelin johtoja ja laitoin uudestaan kiinni niin heräsi. Varsinaista syytä en koskaan löytänyt. Esiintyi muutaman kerran kaudessa.

    • AiristonSeisoja

      Mun mielestä me jopa heiluteltiin johtoja jossain kohtaa, kun tämä konerempan jälkeen ensimmäisen kerran tuli vastaan (silloin ei vielä minun pyörittämisteoriaan uskottu). Eikä ollut apua, tuota nyt pitää silti koittaa vieläö toisen kerran, kunhan veneelle pääsen. Toisenlaista venerojektia meneillään nyt, mutta arvauksia toki saa heittää, kaikki on tervetulleita. Raportoin kyllä lopputulemasta, menee kyllä varmaan parin viikon päähän.

      Seuraavia hommat on selvityslistalla:

      1. tarkkaan startin kuuntelua (minusta tämäkin on jo tehty, mutta eipä tuosta ole vaivaa)
      2. Kaapelien tarkistus/heiluttelu , crc
      3. akun jännitemittaus (virta-avaimesta vääntämällä ja kohdassa 4.)
      4. Startti solenoidille suoraan.

      Sinällään huvittavaa, että elämäni ensimmäisellä kipparipurjehduksella 5v sitten tapahtui tismalleen sama. Ja ainoa asia mitä osasin tehdä oli hihnanpyöritys ja sillä tuli kuntoon :). purjehduskokemusta oli niin paljon, että soitin kaverille ja hän neuvoi puhelimessa purjeiden nostamisen.

      • Tunari1

        Jos pidetään faktana että vian sattuessa moottorin pyöritys auttaa ongelmaan eikä startti naksahda, niin startin hammaspyörä on vian sattuessa jo valmiiksi kosketuksissa vauhtipyörän hammastukseen. Muutoin moottorilla ei voi pyörittää starttimoottoria. Eli bendixlaite on viallinen.

        Jos starttimoottoria pitää pyörittää eri asentoon kuin missä se on vian sattuessa jotta se lähtisi pyörimään, myös strattimoottori on viallinen. Vika voi olla siinä että harjoista irronnut hiilipöly sekä kollektorin segmenteistä irronnut kuparipöly on oikosulkenut kaksi tai useamman vierekkäisen kollektorin segmentin (eli segmenttien väli on täynnä sähköä johtavaa likaa vaikka siinä pitäisi olla ilmaväli eristeenä), jolloin moottori ei lähde pyörimään jos moottori on pysähtynyt sellaiseen asentoon että harja on juuri oikosulkukohdassa. Jos moottori on oikosulussa sen kautta kulkee suuri virta ja on hyvinkin todennäköistä etteivät kaikki merkkivalot ja summerit tällöin toimi. Viallinen startti ei tietenkään myöskään pyöritä täydellä teholla pyörimään lähdettyäänkään, mikä voi aiheuttaa väärän epäilyn huonosta akusta.


    • seppomartti

      Hyvä päättelyketju...paitsi jos aina starttaa akulta suoraan ongelmitta.

    • AiristonSeisoja

      Kuten tuohon listasin, niin menee kyllä testiin. 100% varma en voi olla, kun tuota ei ole testattu kunnolla. Jos on ollut kaksi vikaa päälekkäin niin sitten tuokin on mahdollinen. Hankala testattava, kun nyt taas kone lähtee pyörittämään. Viimeksi veneellä käydessö taisin sitä koittaa.

    • sähkönpitääollapunaista

      Entäpä virtalukon pohja?

      • Volvo2001myös

        Tsekkaan myös sulakerasia koneen päällä, mulla oli taannoin vastaavantyyppinen ongelma, "kylmä liitos" sulakerasiassa, välillä toimi, välillä ei. Erilaisilla pyörittämisillä tai valohoidolla aina saatiin toimimaan. Vaihdoin koko rasian ja ongelmat hävisivät.


    • AiristonSeisoja

      Testattu (ollut irti ja sähkärin tarkistama, kuten piuhat paneelista koneelle), ei ole täysin tikissä. Aikamoinen yhteensattuma olisi, jos virta-avainta kääntämällä ei tapahdu mitään --> uusinta testiä --> odottelua --> testiä --> ei apua --> hihnan pyöräyttäminen --> startti ok.

      Todennettu kymmeniä kertoja. On kyllä melkoinen mysteeri.

    • TämäVoiOlla

      Joko startin hammasratas tai ja moottorin hammaskehä ovat niin kuluneita ettei startin ratas mene kokonaan kehälle. Jos ratas ei mene kokonaan perille, ei startti käynnisty. Pyörittäminen tuo sellaisen kohdan kesästä, johon ratas uppoaa kokonaan ja startti alkaa pyörimään.

    • AiristonSeisoja

      Samaa tässä on useampi veikannut, mutta jos lähtee pyörittämään suoraan akusta solenoidille, ilman koneeseen koskemista niin se siitä sitten. Mutta kuten sanottu on testikuviossa mukana, kunhan vika ilmenee.

      • Voinhanvilkaista

        Ei ole noin. Startti ei lähde pyörittämään ennen kuin hammasratas on kokonaan ulkona. Virran voi kytkeä niin, ettei karan tarvitse olla kokonan ulkona, mutta koneeseen kytkettynä järjestys on selvä. Ensin kara kokonaan ulos ja sitten pyöritys.
        Jos kaikki on startissa kunnossa, niin vain karan huono ulostulo estää pyörimisen. Mikään muu ei vaikuta ehjän startin karan ulostuloon kuin hampaiden kanittaminen toisiaan vasten.
        Jon startin ratas on kunnossa, niin vika on vauhtipyörän rattaissa. Kannattaisi ainakin vilkaista...


    • NablaX

      Yritetäämpäs vähän haarukoida tilannetta.
      Jos jännitteen mittaa solenoidin ja startin rungon väliltä vikatilanteessa kun yrittää startata.

      1. Jos jännite on OK eikä yhtään tipu, virtaa ei kulje ja vian täytyy olla startissa tai startin jälkeen olevassa maadoituksessa.

      2. Jos jännite tippuu "paljon", on vika akussa tai starttia ennen olevassa johdotuksessa ja startti ei jaksa pyöriä.

      Eikö?

      • 50vSitten

        Komppaan jännitteen mittausta.
        Sillä saa selville ainakin sen, yrittääkö vehje käynnistyä vai eikö avaimella ole mitään merkitystä.

        Aikoinaan, kun autot (omat) oli, mitä oli, niitä käynnistettiin jakoavaimella tai ruuvarilla suoraan solenoidin päästä kytkemällä navat yhteen. Jos kyseessä olisi oma kone, niin tekisin sen silloin, kun ei starttaa. Sillä tavalla saa ainakin selville onko vika ennen starttia vai sen jälkeen (mukaan lukien startti).

        Toinen, mitä jouduttiin välillä tekemään, oli solenoidin pään kopauttaminen puukalikalla samaan aikaan, kun starttasi. Se auttoi, jos akselit oli niin kuluneita ettei ankkuri liikkunut.


    • kampikäynnistin

      Ainoa moottoriin mekaanisesti yhteydessä oleva sähköjärjestelmän osa on laturi. Se siis pyörii aina moottoriin mukana. Eli jos vika korjaantuu moottoria käsin pyörittämällä eikä syytä ole vielä löytynyt, niin kannattaa ottaa laturi ja sen kytkennät syyniin.

      Moottorin ohjausyksikössä voi myös olla kaikenlaista elektroniikkaa kampiakselin asentotunnistimesta alkaen. En tiedä miten riippuvainen tuollainen VP on elektroniikasta, mutta yleensä anturiviat näyttävät päälle päin ihan muiden osien ongelmilta.

    • Ariel371

      Vian esiintyessä paneelissa ei pala kuin öljynpainevalo, onnistuvaa starttia taas edeltää erilainen lähtötilanne moottorin ohjauspaneelissa?

      Vikatilanne on siten samankaltainen paneeli-infon osalta kuin käynnissä olevan moottorin paneelissa, pl. öljynpaineentunnistimen välittämä matalan öljynpaineen hälyytys. Tässä tilanteessa jos moottorissa on kaksoiskäynnistyksen esto, paneeli luulee koneen käyvän, eikä laske virtaa solkulle, eikä salli startille pyöritysvirtaa.
      Latausvalon palaessa, esim. tyhjäkäynnillä starttauksen jälkeen kun kierroksia ei ole vielä nostettu, ei myöskään kaksoiskäynnistyksen esto ymmärtääkseni toimi.
      Kaksoiskäynnistyksen mahdollinen estorele saa tiedon laturilta. Vauhtipyörää ja samalla laturia pyöritettäessä tilanne muuttuu ja koneen startti saadaan tehtyä sen jälkeen. Samoin akusta suoraan startille virtaa syötettäessä ohittuvat niin ohjauspaneeli kuin mahdollinen kaksoiskäynnistyksen estokin.

      Painotan sitä, etten tiedä onko tällaisessa moottorissa kyseistä kaksoiskäynnistyksen estotoimintoa. Koko ketju alkutilailmiöineen vaan natsaa täysin tällaiseen vikaan.

      Kun vika on päällä, irroittaa laturin hihnan, kääntää vauhtipyörää ja starttaa. Ennenhän se lähti näin aina käyntiin ja jos nyt ei lähde, vika on laturiperäinen.

      Joku esto nyt joka tapauksessa tuntuisi olevan päällä kun kerran akku on ok kun kone lähtee tuon pyöräytystempun jälkeen aina tulille. Vian päälläollessahan ei mitään starttiyrityksen alkuakaan tapahdu, eli solenoidin kolahduksena ilmenevää liikettä.

      Virtalukkovikaan ei moottorin käsinpyöräytys ennen starttia vaikuttaisi mitenkään. Ei myöskään starttimoottoriongelmassa, startti kun ei ole mekaanisessa yhteydessä moottorin liikuteltaviin osiin.

      • AiristonSeisoja

        No nyt tuli sellainen ajatus mitä ei olla vielä edes mietitty! Ja hyvä vinkki testaamiseen.

        Ennen onnistunutta starttia palaa ohjauspaneelissa kaikki kolme valoa (lämpö,öljy ja akku). Kun homma epäonnistuu niin palaa pelkkä öljy. Taatusti testiin menee testiin. Ens viikon alusta lähden kesälomapurjehdukselle, joten varmaan silloin saadaan vikaa esiin. Laiturissa olen tuota pari kertaa testaillut, mutta ei onnaa. Vaatinee pidemmän ajorupeaman taakse.


      • AiristonSeisoja kirjoitti:

        No nyt tuli sellainen ajatus mitä ei olla vielä edes mietitty! Ja hyvä vinkki testaamiseen.

        Ennen onnistunutta starttia palaa ohjauspaneelissa kaikki kolme valoa (lämpö,öljy ja akku). Kun homma epäonnistuu niin palaa pelkkä öljy. Taatusti testiin menee testiin. Ens viikon alusta lähden kesälomapurjehdukselle, joten varmaan silloin saadaan vikaa esiin. Laiturissa olen tuota pari kertaa testaillut, mutta ei onnaa. Vaatinee pidemmän ajorupeaman taakse.

        Voipi olla myös johtosarjassa paneelilta koneeseen ongelmia. Vaikkapa joku maadoitusjohto huonossa kontaktissa.


      • AiristonSeisoja

        Voi olla, tosin hyvin epätodennäköistä, mutta ei mahdotonta. Johdot on kumminkin tarkistettu ja niitä on jopa mun muistaakseni heiluteltu --> ei apua. Koneen pyörätys --> kunnossa.

        Kuten jo n kertaa sanottu niin testiin menee uudestaan.


      • JoskusVolvoillut

        Oletkos huomioinut että virtalukolta startti impulssi menee releeseen,joka on moottorin puoleisen kaapeliyhteen kiinnitysraudan alla, ei siis suoraan startin solenoidille.Tämä rele yhdistää jännitteen vasta startin solenoidille.Muistaakseni rele on ns. pistokanta eli aika helppo vaihtaa. Eikä maksa paljon.


      • AiristonSeisoja
        JoskusVolvoillut kirjoitti:

        Oletkos huomioinut että virtalukolta startti impulssi menee releeseen,joka on moottorin puoleisen kaapeliyhteen kiinnitysraudan alla, ei siis suoraan startin solenoidille.Tämä rele yhdistää jännitteen vasta startin solenoidille.Muistaakseni rele on ns. pistokanta eli aika helppo vaihtaa. Eikä maksa paljon.

        kun en konetekniikkaa tunne niin kysyn, että vaikuttaako koneen pyörittäminen jotenkin tähän? Startin kaapelit on tsekattu paneelista koneelle. Koneen päällä oleva rele vaihdettiin ei apua ja laitettiin vanha takaisin.


      • JoskusVolvoillut

        Tarkistitko että uusi rele oli saman lainen,eli sarjanumero sama kuin vanhassa.Volvo on käyttänyt kahta reletyyppiä.toisessa on Kelalla diodi toisessa ei.Diodilla varustettu rele ei toiminut ,kun Asensin sen diodittoman releen tilalle.Muistaakseni sarjanumerosaa viimeinen numero oli eri.


      • TeeSinäkinJotain
        JoskusVolvoillut kirjoitti:

        Tarkistitko että uusi rele oli saman lainen,eli sarjanumero sama kuin vanhassa.Volvo on käyttänyt kahta reletyyppiä.toisessa on Kelalla diodi toisessa ei.Diodilla varustettu rele ei toiminut ,kun Asensin sen diodittoman releen tilalle.Muistaakseni sarjanumerosaa viimeinen numero oli eri.

        Ongelma ei voi olla näin vaikea.
        Asiassa ei pääse eteenpäin ennen kuin on selvitetty tuleeko solenoidille virtaa vai ei. Normaalisti sen kuuluu siitä naksahtaako solenoidi avaimesta vai ei. Asian voi todeta myös yksinkertaisesti mittaamalla muuttuuko jännite - ei tarvitse edes tietää mikä jännitteen pitäisi olla.

        Kun tämä asia on selvillä, on helppoa keskittyä kohteisiin ennen starttia tai starttiin.

        Sen jälkeen palataan asiaan


    • äöläöl

      Tyylikäs vika-analyysi Ariel371:ltä! Tuo selitys tuntuu tähänastisista uskottavimmalta. Onko VP 2001:ssa kaksouskäynnistyksen estoa?

      • äöläöl

        Mutta sinähän olet Ariel371!!!


    • AiristonSeisoja

      Vajaa viikko pirjehdusta takana ja vika on edelleen piilossa. Ei ole raportointi unohtunut!

      • pentavolvo

        Mulla oli vanhassa koneessa vika kontakteissa sulakeboksiin liittyen. liittimiä kaarevaksi taivuttaen ja kierreliitintä hapettuman poistosprayllä tuseeraten homma ratkesi.


      • seppomartti
        pentavolvo kirjoitti:

        Mulla oli vanhassa koneessa vika kontakteissa sulakeboksiin liittyen. liittimiä kaarevaksi taivuttaen ja kierreliitintä hapettuman poistosprayllä tuseeraten homma ratkesi.

        Sulakerasia ja sen maadoitus taitaa olla tuon ajan VP:n tyyppiongelma. Siksi heti ketjun alussa kirjoitin " ensiksi putsaisin liitokset moottorin päällä olevasta avoimesta sulakerasiasta". Lienee tämä yksinkertainen huolto jo tehty.


      • Niinpätietysti

        Älä vaan sano, etä kyseessä oli se kontaktipintojen hapettuminen taas vaihteeksi ...


      • äöläöl

        Arielin taannoinen analyysi kuullosti uskottavalta. Toistan aikaisemman kysymykseni, eli onko tässä VP:ssä kaksoiskäynnistyksen estoa. Jos on, ehdotan Arielin vika-analyysiin petehtymistä.


    • lisää_arvauksia

      Onkos siinä laitteessa dynastart, siihen tuo oikku sopisi hyvin.

      • pentavolvo

        go back to the seventies. Silloin oli dynastart VP:llä käytössä


    • Voipi kokeilla laittaa akun miinuskaapelin rinnalle starttikaapelin, jos vaikka miinuskaapelissa olisi vikaa. Tai miksei -kaapelissakin.

    • AiristonSeisoja
      Selvisikö koskaan mistä kaikki johtui ?

    • AiristonSeisoja

      Ei ole selvinnyt. Oppinut elämään tuon vian kanssa, kuten niin monen muunkin. Olisi pitänyt uskoa, että noin vanhaa ei kannata enää korjata vaan ostaa uusi vaikka sitten käytetty. reipas tonni meni tuohon leikkiin rahaa ja tuloksena on kone joka ei nyt vuoda vettä tai öljyä, mutta tuolla hinnalla sitä olisi voinut vaikka reissun jälkeen pyyhkäistä konehuoneen puhtaaksi...

      On tiivis ja kaikinpuoli "priima", ihan jees, mutta kun ei vaan toimi kuten pitää :)

      Startti ottaa edelleen kymmeniä sekunteja ja välillä ei koko kone inahda ennen hihnapyöritystä...

      Nyt on tilattu uusi polttoainepumppu (sieltä näytti tupruttavan pakokaasua?, ei huomaa helposti, mutta taskulampulla katsottuna kyllä), olisko kalvo mennyt? Viimeinen letkuliitos (vedenerotin --> PA-pumppu)vaihtoon ja uudet ilmausruuvit.

      Lappoventtiili petti loppukesästä se pitää uusia.

      Semmosta kevättä AiristonSeisojalla.

    • Volvorace

      Mutta ei kai siinä ole Dynastarttia? ELi onko lautri ja startti erillsiet laitteet ja startti on suoraan koneen kyljessä vauhtipyörälle eikä startin voima välity hihnapyörällä moottorille?

      Mittaisin kyllä jännitteet sieltä startilta silloin, kun se ei starttaa. Startille tulee suoraan akuta paksu kaapeli (siinä pitää olla 12V startin runkoa vasten mitattuna) ja kun virta-avaimesta kääntää, niin siihen ohuempaan johtoon (joka on bendixissä kiinni) pitää tulla 12V.

      Startissa (tai sen bendixissä, johon se akun kaapelikin tulee) on myös kolmas napa. Siitä lähtee johto startiille (lyhyt johdon pätkä). Jos laitatt paksun ruuvarin näiden kahden navan väliin (eli teet oikosulun), niin lähteekö kone starttaamaan? Pitäisi lähteä, jos akun ja startin väliset johdot on kunnossa.

      kannattaisi mittailla yleimisttarilla nuo täälllä ehdotetut jännitemittaukset.

      Tässä kättäpidempää:

      http://84.234.73.214/wiki/index.php/Startti

    • Volvorace87

      Piti lisäämän. Jos siinä on dynastartti, niin sitten en ihmettele yhtään. Toimii juuri noin, että pitää pyörittää konetta joskus että dyna jaksaa pyöriä. Silloin vika on dynastartissa.

    • AiristonSeisoja

      laturi ja startti on erillisiä, startti on ollut viime keväänä huollettavana ammattiliikkeen toimesta.

      Nyt en enää muista mitä kaikkea on testattu. Mun täytyy näyttää tuota sun tekstiä viisaammille, kun en kerran kovinkaan paljoa konehommista ymmärrä. Kiitosta vaan.

      Minusta kaksi tärkeää huomiota on, kun käynnistys epäonnistuu:

      1. öljyvalo palaa paneelissa
      *Kun kone lähtee pyörittämään, niin kaikki valot syttyy ennen starttia, joten vika on helppo testata ennen käynnistystä ilman varsinaista starttia.
      2. Mitään ei tapahdu, siis ei solenoidi naksahda tms. Eli startti on täysin mykkä.

    • Volvorace78

      Öljyvalon tuleekin palaa, jos kone ei käy ja koneessa on virrat päällä. Myös latausvalon pitäisi palaa. Jos/kun ei naksahda, niin silloin startin bendix ("solenoidi") ei lyö päälle eli se ei
      a) kytke sähköä päälle starttimoottoriin
      b) se ei työnnä starttimoottorin hammasratasta kiinni moottorin vauhtipyörän hammaskehään.

      Jos bendix yrittäää tehdä kohdat a) ja b), kuuluu startilta selkeä mekaaninen kolahdus / naksahdus. Silloin kun startti ei toimi, niin mittaisin tuleeko solenoidin ohjaukseen jännitettä ja jos tulee, paljonko. Toki voit kytkeä (kytkeä hetkellisesti) akun plus navasta johdon suoraan tuohon bendixin (solenoidin) ohjaukseen. Jos solenoidi rupeaa toimimaan, niin vika on siinä ettei solenoidi saa ohjausta (koneen kyljessä oleva rele, joku liitos, sulaksrasia tai vaikka virtalukon pohja).

      Tässä kuvassa tuo keskkimmäinen ohut johto:
      http://84.234.73.214/wiki/images/4/4a/Solenoidi.jpg

      Jos tuolla tavalla toimii, niin laita vaikka erillinen käynistysnappi (suoraan akulta, muista johdonsuoja eli sulake) siihen, kunnes olet löytynyt varsinaisen vian. Noita virtalukon pohjiakin on joskus jouduttu vaihtamaan kyseisen vian takia.

    • AiristonSeisoja

      Pitäs palaa niin, mutta ku ei pala. Kun startti onnistuu, kaikki varoitusvalot syttyy ihan kuten autossa. Eli lataus, lämpö ja öljy.

      Kun kone on mykkä käynnistettäessä siinä palaa virrat laitettaessa vaan öljyvalo.

      Mitään kolahdusta ei kuulu kun kone on mykkä. Siinä on naputeltu starttia, heiluteltu johtoja poltettu tupakkia ja lopulta kun koneen haluaa startata pitää hihnaa pyörittää :). hihnan pyörittämien jälkeen kun menee laittamaan virrat päälle syttyy taas kaikki varoitusvalot.

      Virtalukon pohja, kuten johdotkin virtalukolta koneeseen on tarkistettu ja mitattu sähkärin toimesta.

      Sanasto on nyt minulle niin vierasta, että kamalasti en osaa kommentoida muuten, pitää pyytää viisaampia lukemaan.

      Erillinen käynnistysnappi tässä on ollut jo puheena, mutta katotaan nyt mitä tuon kanssa jaksaa tehdä.

      • LähesKaikenKorjannut

        Ihmeen paljon olet kirjoittanut ja kysellyt kun on lähes vuosi mennyt ja käynnistyminen vastustaa/ei onnistu. Noissa kirjoitelmissa oli hyvin useita erikoisia termejä/sanoja joista ei välttämättä voi tietää mitä kukin kirjoittaja sanoillaan tarkoittaa (esim. ei strattaa? mitä tämä tarkoittaa? eikö käynnistin moottorille tule sähköä? eikö käynnistinmoottori pyöri? ja pyöritä moottoria? vai eikö moottori käynnisty vaikka pyörii? nämä kaikki on eri asioita).

        Jos haluat vielä pohtia ongelmaa niin voitko vaikka soittaa minulle 0400108184 puolenpäivän jälkeen niin voisi heti jutellessa selvitä paljon enemmän asioita kuin näissä kirjoitelmissa ja ehkä vikakin sitten voisi hoitua kuntoon.

        Voisit kuitenkin etsiä tarkan moottorisi tyypin ja mallin sekä valmistenumeronkin
        niistä olisi varmaan hyötyä jonkin verran. Eihän tuo vanha ole jos vm. 1986 on kyseessä, minulla on käytössä vm.1973 kylläkin eri merkkinen diesel mutta toimii uuden veroisesti ja on kyllä aina käynnistynytkin parissa sekunnissa yli 30 vuoden ajan jonka se minulla on ollut, eikä ole vikoja tarvinnut korjailla.


      • AiristonSeisoja
        LähesKaikenKorjannut kirjoitti:

        Ihmeen paljon olet kirjoittanut ja kysellyt kun on lähes vuosi mennyt ja käynnistyminen vastustaa/ei onnistu. Noissa kirjoitelmissa oli hyvin useita erikoisia termejä/sanoja joista ei välttämättä voi tietää mitä kukin kirjoittaja sanoillaan tarkoittaa (esim. ei strattaa? mitä tämä tarkoittaa? eikö käynnistin moottorille tule sähköä? eikö käynnistinmoottori pyöri? ja pyöritä moottoria? vai eikö moottori käynnisty vaikka pyörii? nämä kaikki on eri asioita).

        Jos haluat vielä pohtia ongelmaa niin voitko vaikka soittaa minulle 0400108184 puolenpäivän jälkeen niin voisi heti jutellessa selvitä paljon enemmän asioita kuin näissä kirjoitelmissa ja ehkä vikakin sitten voisi hoitua kuntoon.

        Voisit kuitenkin etsiä tarkan moottorisi tyypin ja mallin sekä valmistenumeronkin
        niistä olisi varmaan hyötyä jonkin verran. Eihän tuo vanha ole jos vm. 1986 on kyseessä, minulla on käytössä vm.1973 kylläkin eri merkkinen diesel mutta toimii uuden veroisesti ja on kyllä aina käynnistynytkin parissa sekunnissa yli 30 vuoden ajan jonka se minulla on ollut, eikä ole vikoja tarvinnut korjailla.

        Ei starttaa on kaksi vikaa samassa koneessa. Eli satunainen mykkäominaisuus, jossa virta-avaimen vääntäminen ei tee mitään (viimeisimpänä kuvattu tämä).

        Sitten on ei starttaa, kun konetta jotuu pyörittämään pahimmillaan yli minuutin, että se alkaa töksöttämään.

        Eli molemmat passaa kuvaukseen. Täällä on parikin ketjua aiheesta., eli kaikki ei ole samassa, ja kyllä niissä kohtullisesti on viat kuvattu. Linkit löytyy ekasta postista.

        Töissä olen päivät, joten ei oikein kerkiä keskellä päivää soittelemaan, kiitosta vaan!


      • LähesKaikenKorjannut
        AiristonSeisoja kirjoitti:

        Ei starttaa on kaksi vikaa samassa koneessa. Eli satunainen mykkäominaisuus, jossa virta-avaimen vääntäminen ei tee mitään (viimeisimpänä kuvattu tämä).

        Sitten on ei starttaa, kun konetta jotuu pyörittämään pahimmillaan yli minuutin, että se alkaa töksöttämään.

        Eli molemmat passaa kuvaukseen. Täällä on parikin ketjua aiheesta., eli kaikki ei ole samassa, ja kyllä niissä kohtullisesti on viat kuvattu. Linkit löytyy ekasta postista.

        Töissä olen päivät, joten ei oikein kerkiä keskellä päivää soittelemaan, kiitosta vaan!

        Tarkoitin tuossa kirjoittamassani viestissä että " soittaa puolenpäivän jälkeen" voit soittaa minulle moottori ja veneily asioissa vaikka klo 22 saakka, mutta ei aamupäivällä kun puhelin on pois päältä, joten jos kiinnostaa niin soita iltasellakin.......


    • isogööli

      20 vuotta vanhaa tekniikkaa nyt kuitenkin.
      Uusi startti ja virtalukko ja mahdolliset lukon/ koneen väliset kaapeloinnit, maxs parin tunnin homma ja vika ohi.

      Eikä nyt pakosta edes kallista, olet nyt hakannut jo käyttövarmuutta ja yleistä vitutusta itsellesi tuohon riittävästi. Eikä varmaan ilmaisia nuo ihmettilijöiden mittaukset.

      • AiristonSeisoja

        Virtalukko on ollut irti johtoineen ja tarkistettavana, se ei ole rikki.

        Kieltämättä kyllähän tämä alkaa tuntua jo muulta kuin purjehduksilta kun konehuoneen saa avata harvase päivä reissussa. Kumpa se nyt vaan toimisi kuten pitää...


      • AiristonSeisoja

        Lisään vielä, että Volvolla paneeli ja johtosarja maksoi muistaakseni lähemmäs 800€, jos ei sitten käytettynä jostain löydä. Hakuammunnalla en ole valmis moista maksamaan :)


      • Seppomartti
        AiristonSeisoja kirjoitti:

        Lisään vielä, että Volvolla paneeli ja johtosarja maksoi muistaakseni lähemmäs 800€, jos ei sitten käytettynä jostain löydä. Hakuammunnalla en ole valmis moista maksamaan :)

        Minulla Volvon paneeleita 1 toimiva ja 1 ehkä korjattavissa oleva johtosarja, mutta 3-pyttyiseen.


    • Oldsailor

      Kieltämättä jännä juttu, että vika pysyy edelleen mysteerinä. Aikoinaan Ariel371 esitti mielenkiintoisen analyysin, johon ei kuitenkaan reagoitu. Eli että kysymyksessä olisi vika kaksoiskäynnistyksen estojärjestelmässä. Kukaan ei ole kertonut, onko VP 2001:ssa tuollaista etsojärjestelmää. Jos on, ehdottaisin Arielin viestiin palaamista.

      • AiristonSeisoja

        Mä itseasiassa koitin tätä koneen ollessa käynnissä starttasin, (tiedän ei kovin fiksua), mutta kyllä startti lähti pyörimään, eli olen oletuksessa, että ei ole estoa. Siis tein kuten monelle on autossa käynyt, käynnistänyt käynnissä olevaa autoa. Jos tuo ei ole oikea tapa testata niin kertokaa miten koittaa?

        Netistä minä en osannut tuota tietoa kaivaa. Positiivistsa huomata, että kyllä täällä porukka jaksaa heitellä ideoita ja ajatuksia, kun toisella on ongelmia! Kiitos siitä.


      • KetjuaSeurannut
        AiristonSeisoja kirjoitti:

        Mä itseasiassa koitin tätä koneen ollessa käynnissä starttasin, (tiedän ei kovin fiksua), mutta kyllä startti lähti pyörimään, eli olen oletuksessa, että ei ole estoa. Siis tein kuten monelle on autossa käynyt, käynnistänyt käynnissä olevaa autoa. Jos tuo ei ole oikea tapa testata niin kertokaa miten koittaa?

        Netistä minä en osannut tuota tietoa kaivaa. Positiivistsa huomata, että kyllä täällä porukka jaksaa heitellä ideoita ja ajatuksia, kun toisella on ongelmia! Kiitos siitä.

        Miten on tilanne nyt joko moottorisi käynnistyy nopeasti ? vai onko veneesi vielä telakallla
        korjattavana?


      • AiristonSeisoja

        Eipä ole selvinnyt. Starttaa yhtä huonosti kuin ennenkin. Puheilla se vielä, on kun työsteet pitää poissa vesiltä vielä lähemmäs kuukauden, mutta ei sitä sen suuremmin ole korjattu. Nyt menossa vaihtamaan vähänpolltoaineletkua, pumpun ja lappoventtiilin.


    • volvottaja

      Ostin viimesyksynä maista vanhan purren jossa toimiva mutta muutamanvuoden seissyt MD7B (18hv). Koe käynnistyksessä lähti hyvin käymään mutta noin joka neljäs starttaus jumitti ja vauhtipyörän pieni pyöräytys auttoi. Syyksi ilmeni ilmeisesti ruoste vauhtipyörän hammastuksessa, muutama tippa rasvaa hammaskehään ja uusinta yritys, ei jumittanut enään kymmenessäkään startissa joten oletin ongelman olevan siinä.

    • Anonyymi

      Hei AiristonSeisoja,
      Oletkohan selvittänyt moottorisi käynnistys vian / viat ? kun on kulunut aikaa lähes neljä vuotta?

      Olisi vaan varalta ja mielenkiinnosta mukava kuulla mikä esti käynnistymisen? kun tällaisia ongelmia tulee joskus aina eteen ....

      Jos dieselmoottoria pitää pyörittää käynnistinmoottorilla vaikka minuutinkin ja ei käynnisty, niin useimmat syyt on silloin polttoaineen puute taikka liian heikko puristus sylintereissä ja se taas voi johtua monestakin syystä.
      Yksi yleisin on venttiilien vuoto, joku tai useampi "venttiili kantaa" elikä ei sulkeudu tiiviisti tai voi olla syöpynyt / ruostunut talven aikana pilalle.
      Myös männän renkaiden katkeaminen tai juuttuminen talvisäilytyksen aikana jumiin uriinsa voi olla syynä.
      Et ole kuitenkaan " ehtinyt" soittaa kun kirjoittelin vuonna 2017 ?
      Toivottavasti moottorisi jo kuitenkin toimii...
      Kirjoitteli LähesKaikenKorjannut

    • Anonyymi

      Hei!
      Selvisikö tuo vika koskaan? Itsellä tuntuu olevan samanlainen mystinen vika.

    • Anonyymi

      Minulla oli sama vika ja osoittautui että miinusjohto oli ihan vähän löysä. Kun rämpläsin moottoria niin johto liikahti tarpeeksi että starttimoottori sai taas sähköä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      54
      5369
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3457
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1582
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      195
      1503
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      76
      1066
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      25
      1013
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      897
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      826
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      71
      789
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      788
    Aihe