Ratiseva/helisevä ääni polkiessa.

rider4t

Polkiessa kuuluu etuvaihtajan kohdalta ratisevaa/helisevää ääntä polkiessa. Ketjut on voideltu moneen kertaan että vika ei ole siinä.

16

4775

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kolinat ja naksumiset on usein hankalia metsästää, ääni voi tulla ihan eri paikasta kuin mistä se tuntuisi tulevan. Mutta oletko tutkinut itse vaihtajaa? Mulla oli vanhassa maasturissa etuvaihtajan nivelet jo niin väljistyneet että helisi montuissa pienemmällä eturattaalla ajaessa kun vaijerissa ei ollut vetoa. Vai kuuluuko vain polkiessa? Voiko ketju olla niin kulunut että jo puree hammasta eturattaalla?

    • narskis

      Jos nelikantti poljinkampi on löysä, kuuluu poljettaessa naksumista ja rutinaa.

    • selinaaa1

      Hiekkaa pajatsossa, jos rahisee vain polkiessa...

    • Ei tuossa nivelessä mitään löysiä pitäisi olla jos kuvan oikein tulkitsen. Tsekkan nyt vielä senkin että kyse ei liene siitä että ääriasennossa ketju hankaa vaihtajan ohjuripeltiin - eli kuuluuko ääni takavaihtajan asennosta riippumatta?

    • rider4t

      Tein niin että nauhoitin ääntä kännykällä, ettei kuvailustani saa väärää käsitystä. Linkki: https://www.dropbox.com/s/03jgu550n7aytlh/Ketjuääni.mp3?dl=0 (Alun kolina johtuu käsin pyörityksestä)
      Mikään ei ole ääriasennossa.

    • RaatoKuikka69

      Vie huoltoon kivijalkakauppa
      Polkupyöräkorjaamo

    • phhhph

      Keskiö? Kuuluuko ääni vaikka ketjut olis kokonaan irti?

    • Anttiiiiiii

      Ketju hankaa etuvaihtajan häkkiin. Etuvaihtaja kunnolla säätöihin niin lakkaa rahisemasta. Kaikkia kampi-etuvaihtaja yhdistelmiä ei täysin äänettömäksi saakkaan.

    • rider4t

      En ole vielä ratkaissut ongelmaa. Huomasin että ääni kuuluu (myös?) takavaihtajan kohdalta.

    • rider4t

      Tässä on ääni takavaihtajan kohdalta: https://www.dropbox.com/s/eeyv0gjn9lr231y/Ketjuääni2.mp3?dl=0
      Olen kokeillut B-ruuvin säätämistä ja vaijerien kireyttä. Etuvaihtajassa kokeilin H-ruuvia, mutta se aiheutti ketjun hankaamista häkkiin ja ketjun tippumista vaihtaessa isoimmalle rattaalle.

      • aelle

        Eikös tuota sitten silmällä näe mikä siellä ottaa johonkin kiinni. Pistetään nyt oma veikkaus: Ketju menee väärää reittiä takavaihtajassa. Ketju tulee alhaalta, kiertää alemman rullan, menee pienen alumiinikielekkeen alta ylemmälle rissalle ja siitä pakalle. Veikkaan että sulla menee ketju tuon kielekkeen ulkopuolelta. Edellyttää kyllä että joku asentanut ketjut väärin.
        Toinen, epätodennäköisempi vaihtoehto on että sulla 7 ketjut 9 systeemissä.
        Ja vielä, joskus jossain acera vaihtajissa ketju ottanut ylemmän rissan yllä olevaan vaihtajan akselin päähän kiinni. Siihen auttaa ohut prikka rissan ja häkin väliin.


      • Pomppukeppi

        Jos ketju menisi ihan väärässä paikassa niin ääni olisi huomattavasti kovempi ja erilainen. Minusta tuo kuullostaa hyvin tyypilliseltä ääneltä jossa on mukana seuraavat elementit: hieman kulunut ja/tai likainen ketju, kulunut pakka ja varsinkin ne rissan rattaat kuluneet. Varsinkin yhtään kuluneet rissan rattaat aiheuttavat juuri tuollaista ääntä. Lisäksi vaihteen säätö ei ehkä ole aivan täysin kohdallaan. Tätä voi hakea nimenomaan vaijerin kireyden säädöllä. Nuo säätöruuvit vaikuttavat vain ääripäiden rajoittimeen, eivät itse vaihteen kohdistukseen.
        Vaikka pyöräsi on vasta vuoden vanha, voimansiirto voi silti olla sen verran kulunut että se ääntelee jo jonkin verran. Vain ihan uusi pyörä on täysin äänetön.


      • narskis

        Vaan Kore Durox:n takanavan kynnet pitävät rapinaa...


      • rider4t
        Pomppukeppi kirjoitti:

        Jos ketju menisi ihan väärässä paikassa niin ääni olisi huomattavasti kovempi ja erilainen. Minusta tuo kuullostaa hyvin tyypilliseltä ääneltä jossa on mukana seuraavat elementit: hieman kulunut ja/tai likainen ketju, kulunut pakka ja varsinkin ne rissan rattaat kuluneet. Varsinkin yhtään kuluneet rissan rattaat aiheuttavat juuri tuollaista ääntä. Lisäksi vaihteen säätö ei ehkä ole aivan täysin kohdallaan. Tätä voi hakea nimenomaan vaijerin kireyden säädöllä. Nuo säätöruuvit vaikuttavat vain ääripäiden rajoittimeen, eivät itse vaihteen kohdistukseen.
        Vaikka pyöräsi on vasta vuoden vanha, voimansiirto voi silti olla sen verran kulunut että se ääntelee jo jonkin verran. Vain ihan uusi pyörä on täysin äänetön.

        Ahaa. Taidan sitten kokeilla ketjun huolellisempaa pesua ja tutkia lisää vaijerin kireyttä ja viimeiseksi huoltoon.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      110
      8276
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      39
      2529
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      121
      2253
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      1919
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1654
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1489
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      16
      1442
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1389
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1272
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      12
      1183
    Aihe