Nelitahtiset SAASTUTTAA

KunnonMOOTTORI

Enemmän kuin minun 26vuotta vanhan tekniikan Johnsson, josta olen erittäin ylpeä. Olen virittäny sen huippukuntoon, ja laitoin siihen sähköstartin, ja toimii kuin uusi. Nappia painamalla sekunnissa starttaa käyntiin talven jäljiltä.

Seuraava operaatio on lasikuituveneen jatkaminen 4 metristä -5 metriin. SE on ensitalven toimenpide, kun nyt pitää kiusata kesä nelitahtisia, eikä minun moottorini lätkytä, kuin majavan häntä-uistellessa. Kerrassaan upea kone tämä omssi. Evarista tykkäisin enemmän, mutta hyvin kulkee tämä Johnssonikin, eikä nikottele pätkääkään, eikä ole homeessa.

Viime kesänä joku "samantehoinen" honda vene haastoi suoralla ,-vain kevyt kuski painonaan kevyellä veneellä, ja mulla oli nainen keulassa kolmen koiran kanssa, ja akut painona, mutta sinne se peräaaltoihin sotkeutui.

45

468

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • omssi

      Onhan ne kestäviä vehkeitä. Itelläkin 3 kpl. toimintakuntoisia ja eräänkin koneen purin osiksi ja sylintereissä oli hoonausjäljet vielä näkyvissä. Kone jostakin 70 luvun alkupuolelta.

      • KunhanKerkiän

        Eläkkeelle, niin hiljalleen ruuvailen ja tiivistän vanahat omsit uuteen iskuun.

        On muuten hieno harrastus, kun osia löytyy, ja hiivatti sentään, ne on myös hiljaisia-tosinkuin japanilaiset.


    • bower

      Itsekin ajaisin vanhalla 2t ruoskalla jos ei olisi varaa ostaa uutta hijaista ja puhdasta nelaria.

      • Tämäminun

        Johnsson on myös hiljainen. Ei tartte kalakaverin keulasta ääntä korottaa, kun jotai haluaa jutustaa.

        Ja sehän siinä on hauskaa, kun painaa kaasun pohjaan, kaverit meinaa puota etupenkiltä :)


      • lapsellista

        Läheppä omc pelle viikoksi uisteleen lohta merelle tai Inarille,vetotunteja tulee päivälle n 15h ja matka-ajoa muutama tunti päälle,sitten tiedät jotain pa kulutuksesta ym.Helppo huudella kun ajelee n3min liussa et kotiranta näkyy kokoajan.Voi vittu teitä pellejä,ajele tuo 300-600h vuoteen ja isottele sit jos siltä tuntuu. . .Pelle on pelle ja ei niin pientä kylää et ei sinne yks 2t hörhö mahdu.e### pellejä on vain yksi ja se täysi sekopää ja sinä olet jo aika lähellä sitä,häntä piirittää ja vainoaa 4t kauppiaat ym mielikuvitus olennot.Olen sanonut tämän ennenkin ajele ihan millä tahdilla haluat mutta miksi pitää hörhöillä jatkuvasti,on ihan järkevää ajaa vaikka vanhanliiton 2t loppuu mutta miksi pitää hörhöillä ja kehua tuota paskaansa jatkuvasti,sama tuo e### pelle,korjaamot ja kuppiaat kusessa sen kanssa kun ei kestä kun kevyttä sunnuntai ajoa,ammattikäyttöön ei kukaan edes harkitsekkaan kun on paskan maineen saanut,revippä siitä 2t hörhö ja e### pelle.Mikäs on koneesi ns jälleen myynti arvo tai vaihto arvo. . . heh. .heh


      • VOEmitäTOLJANTERIA
        lapsellista kirjoitti:

        Läheppä omc pelle viikoksi uisteleen lohta merelle tai Inarille,vetotunteja tulee päivälle n 15h ja matka-ajoa muutama tunti päälle,sitten tiedät jotain pa kulutuksesta ym.Helppo huudella kun ajelee n3min liussa et kotiranta näkyy kokoajan.Voi vittu teitä pellejä,ajele tuo 300-600h vuoteen ja isottele sit jos siltä tuntuu. . .Pelle on pelle ja ei niin pientä kylää et ei sinne yks 2t hörhö mahdu.e### pellejä on vain yksi ja se täysi sekopää ja sinä olet jo aika lähellä sitä,häntä piirittää ja vainoaa 4t kauppiaat ym mielikuvitus olennot.Olen sanonut tämän ennenkin ajele ihan millä tahdilla haluat mutta miksi pitää hörhöillä jatkuvasti,on ihan järkevää ajaa vaikka vanhanliiton 2t loppuu mutta miksi pitää hörhöillä ja kehua tuota paskaansa jatkuvasti,sama tuo e### pelle,korjaamot ja kuppiaat kusessa sen kanssa kun ei kestä kun kevyttä sunnuntai ajoa,ammattikäyttöön ei kukaan edes harkitsekkaan kun on paskan maineen saanut,revippä siitä 2t hörhö ja e### pelle.Mikäs on koneesi ns jälleen myynti arvo tai vaihto arvo. . . heh. .heh

        Ootkona ihan klowni !

        Minä uistelen samat matkat ja km taatusti puolta pienemmällä saastutuksella, kuin sinun nelarisi.

        Nyt vain on tilanne sellainen, että minä tiedän-mistä puhun, enkä ota typeryksiltä haasteita vastaan-SILLÄ OLEN SELLAISTEN YLÄPUOLELLA -ja kalastelen VAIN omia polkujani, kun laisesi vouhottajien mielipiteissä on aina mukana älytön vouhotus !

        Mulle riittää se, että tiedän saastuttavani vähemmän, kuin nelitahtisten lätyyttäjät.
        Ja tiedän senkin, että tänäkin kesänä ootte saastuttaneet uskomattomia määriä -minun Johnsoniini verrattuna, ja se pitää 100% PAIKKANSA !!!

        Ja SE ON psykiatrille mahdotonta tajuta,-kun oot "TONTTUTOLJANTERI" !


    • KaksitahtiUskovaiset

      Sitten heräsit ja huomasit tulleesi...

      • SENKUNjatkat

        NELITAHTISIA UNIASI-muista röyhtästä ja pierasta vuoronperään nelitahtisesti kuorsausten välissä.
        .
        minä meen kalastamaan parin tunnin päästä.


    • atteboi

      Minä haen kalat kaupasta, tai toreilta.
      Tulee paljon halvemmaksi kuin 4T prutkut.
      Esim. Alaskan sei Lidlissä maksaa 6€ kilo, pistäkäähän paremmaksi !

      • Myönnetään, on mun Jamaha juoppo. 18l/h täysillä. Uistelussa vie saatanasti, nyt sain viritettyä 4hv evarin uistelukoneeks niin kulutus laski aika paljon. Eipä se evarikaan hajuilla kulje.


    • pidennettyvene

      tuo 4 metrisestä 5 metriseksi veneen pidennys kiinnosti kun suunnitellut itsekin aina välillä. Mistä kohdasta aiot pidennyskohdan tehdä ?

      • Jatkopätkä

        Keskipenkin etupuolelta poikki, tulee keulaan tilaa. Ja partaiden alle jämäkkää alumiiniprofiilia, myös köliin, tulee täysin jäykkä.

        Lasikuidun laminointia varten jatkon muoto on tehtävä tiheäsilmäisestä alumiiniverkosta.


      • pidennettyvene
        Jatkopätkä kirjoitti:

        Keskipenkin etupuolelta poikki, tulee keulaan tilaa. Ja partaiden alle jämäkkää alumiiniprofiilia, myös köliin, tulee täysin jäykkä.

        Lasikuidun laminointia varten jatkon muoto on tehtävä tiheäsilmäisestä alumiiniverkosta.

        Minkä kokoista profiilipalkkia, 30 - 50 mm kenties ? aiotko jättää alumiiniverkon lasikuidun sisälle vai käytätkö sitä latko-osan muottina ? Rowing-kankaalla toteutat, oletan ? on meinaan tosi hyvä laminoitava mitä oon pieniä projektiveneitä vuosien varrella fiksannut. Hiukan kalliimpaa mutta sen arvoista.
        Mielenkiintoinen aihe, ja omana motiivina on pidennyksessä henkilökapasiteetin kasvattaminen 2 - paikkaisessa veneessä 4 ään. Vene kun muuten on viimeisen päälle hyvä vanhasta rähjästä elävien kirjoihin puunattu.


      • Jatkopätkä

        Alumiiniprofiilin koko näyttäis olevan 40x40x40 mm. U-palkki. Se täytyy varmaan tilata joltai pajalta, kun partaan muoto ei ole aivan suorakulmainen, tai sitten valaa hartsilla kiinni partaan alle.
        Seinämävahvuus 3-4 mm.
        Köliin veneen sisäpuolelle vaikka kaksi palkkia vierekkäin, mutta matalammalla profiililla.

        Jätän alumiiniverkon lasikuidun sisään.
        Se veneen katkaisusauma kannattaa sahata siksakkia, ja hioa ohuemmaksi, näin saumasta saa varmaan luotettavamman.

        Painohan kyllä kasvaa helposti 20 kg, muttei se mitää haittaa, kun miellyttävyys paranee huimasti.

        Minunkin veneeni on vanhasta lasikuidulla vahvistettu aika jämeräksi, Suvi 410R, ja pohja vaikuttaa 9-10 millin paksuiselta, ja laidatkin 6mm, joten painaa varmaan lähes 200 kg. Pohja on ulkoa laminoitu telalla, joten aika rypyliäinen. ja sitkas veteen.

        Kunhan saan sen selälleen pukeille, hion pohjan myös sileäksi, ja vähän gelgoattia pintaan jatkamisen jälkeen.

        Tuo ilmoittamasi lasikuidun nimike oli hyvä, tiedän kysellä sellaista.


      • pidä_noi

        Toi gelcoat on hyvä ja pelkällä rowingilla myös! Tulee hyvä ja hieno!


      • kERROHAN
        pidä_noi kirjoitti:

        Toi gelcoat on hyvä ja pelkällä rowingilla myös! Tulee hyvä ja hieno!

        ETTÄ mikä oli sinun ajatus veneesi jatkamiseksi, ja mikä vene kyseessä ?

        Biltemasta saisi kohtuuhintaista alumiiniverkkoa näköjään metrin pätkinä.


    • Mulla 40hv Jammu ja 4hv Evikka. Hyvin toimii! Mökillä 20hv Johnson ja se käy välillä yhellä pytyllä. Vesille ei sentään oo vielä jättäny.

      • evikka.ja.ei.vikkaa

        uutta männänrengasta ja sytytyspuolaa kehiin ja taas menee neljännesvuosisadan. Nelarilla voi vain unelmoida samanlaisesta huolettomuudesta


      • Yhenpytyn

        Propleema voi korjaantua, jos vaihdat tulpan johdot ja hatut uusiksi.


      • EIkannata
        evikka.ja.ei.vikkaa kirjoitti:

        uutta männänrengasta ja sytytyspuolaa kehiin ja taas menee neljännesvuosisadan. Nelarilla voi vain unelmoida samanlaisesta huolettomuudesta

        Nelarilla ees unelmoidakaan muusta kuin huoltoon viemisestä.


      • bower
        EIkannata kirjoitti:

        Nelarilla ees unelmoidakaan muusta kuin huoltoon viemisestä.

        Niin jos on peukalo keskellä kämmentä,niinkuin monella 2t käyttäjillä kun täällä ohjeita kyselevät.Se ihmekone e-tec huoltaa itsensä napin painalluksella, vaihtaa tulpat ,peräöljyt,imperellin,suosuodattimet,lisää öljyä säiliöön, ja jopa rasvanippoihin rasvat.Ai niin 2t koneisiin täytyy myös männät vaihtaa 300h välein.


      • cafee-nelari.blues
        bower kirjoitti:

        Niin jos on peukalo keskellä kämmentä,niinkuin monella 2t käyttäjillä kun täällä ohjeita kyselevät.Se ihmekone e-tec huoltaa itsensä napin painalluksella, vaihtaa tulpat ,peräöljyt,imperellin,suosuodattimet,lisää öljyä säiliöön, ja jopa rasvanippoihin rasvat.Ai niin 2t koneisiin täytyy myös männät vaihtaa 300h välein.

        ärsyyntyneet nelitahtisten omistajat unelmoivat ylipäätään veneilemään pääsemisestä satama-allasta pidemmälle, ja kateudessaan keksivät ihmenappijorinoitaan. Suurimman ajan kesästä perämoottorikorjaamolla kun itse ovat. Jos haluatte teknistä vertailua asiakaspalvelutilojen termoskahvien makueroista, kääntykää nelitahtimoottorin omistajien puoleen. he ovat viettäneet kaikki kesänsä korjaamoiden odotusaulassa ilmaiskahveja latkiessa. Heitä on höynäytetty kyllä onnistuneesti moottorinvalinnassa, mutta kahvimerkkien mauissa heitä ei höynäytetä. Yksikin yritys korjaamolta juottaa murukahvia asiakkaalle, ja täällä puretaan kiukkua kakstahtisten omistajiin koko seuraava viikko.


      • bower
        cafee-nelari.blues kirjoitti:

        ärsyyntyneet nelitahtisten omistajat unelmoivat ylipäätään veneilemään pääsemisestä satama-allasta pidemmälle, ja kateudessaan keksivät ihmenappijorinoitaan. Suurimman ajan kesästä perämoottorikorjaamolla kun itse ovat. Jos haluatte teknistä vertailua asiakaspalvelutilojen termoskahvien makueroista, kääntykää nelitahtimoottorin omistajien puoleen. he ovat viettäneet kaikki kesänsä korjaamoiden odotusaulassa ilmaiskahveja latkiessa. Heitä on höynäytetty kyllä onnistuneesti moottorinvalinnassa, mutta kahvimerkkien mauissa heitä ei höynäytetä. Yksikin yritys korjaamolta juottaa murukahvia asiakkaalle, ja täällä puretaan kiukkua kakstahtisten omistajiin koko seuraava viikko.

        Koskaan en ole korjaamolla tarvinnut käydä, mutta sinä tunnut tietävän että siellä käy porukkaa liekkö ollut asiaa usein korjaamolle...!


      • nelitahtisetPÄISSÄÄN
        bower kirjoitti:

        Niin jos on peukalo keskellä kämmentä,niinkuin monella 2t käyttäjillä kun täällä ohjeita kyselevät.Se ihmekone e-tec huoltaa itsensä napin painalluksella, vaihtaa tulpat ,peräöljyt,imperellin,suosuodattimet,lisää öljyä säiliöön, ja jopa rasvanippoihin rasvat.Ai niin 2t koneisiin täytyy myös männät vaihtaa 300h välein.

        Vaihtavat SUO suodattimetkin, ja selevinpäin kampiakselin pätkätkin.


      • bower kirjoitti:

        Niin jos on peukalo keskellä kämmentä,niinkuin monella 2t käyttäjillä kun täällä ohjeita kyselevät.Se ihmekone e-tec huoltaa itsensä napin painalluksella, vaihtaa tulpat ,peräöljyt,imperellin,suosuodattimet,lisää öljyä säiliöön, ja jopa rasvanippoihin rasvat.Ai niin 2t koneisiin täytyy myös männät vaihtaa 300h välein.

        Pitäiskö mun vaihtaa 40hv 2t jammuun siis männät vai?viime kausi kun tuli oltua vesillä n.350h?joo onhan se paljon mut meidän uistelusessiot saattaa kestää hyvinkin yli 8 tuntia, sen ajan jamaha käy ja lähtiessä pölläyttää mukavat sauhut!


    • lanokkeetvesistöön

      Maajussi rantatörmällä saastuttaa 1000 kertaa sen.

    • IhanOKkäyttääloppuun

      Perämoottori on vähän niinkuin fillaritkin: ne menee lopulta vaihtoon laiminlyöntien takia, vain harva perämoottori tai fillari oikeasti ajetaan teknisen käyttöikänsä päähän.

      On ihan ympäristöystävällistä sekin että koneet kunnostetaan ja ajetaan loppuun. Seuraava on kumminkin nelari koska kaksarien myynti on loppunut, koska ne ihan selkeästi saastuttaa enemmän. Maallakin niistä on eri syistä luovuttu.

      Minulla on uudehko nelari ja olen kyllä.tyytyväinen. uistelunopeuksilla yhtä kotonaan kuin vauhdissa, vääntää, hiljaisempi, ei savuta.

      • ETsittenOO

        Kuullutkaan, että E-tec on paljon puhtaampi pakokaasuiltaan, kuin nelarit.
        Ja SE ON kaksitahtinen.

        Missähän pöntössä te oikein ootte , että tietokaan ei pääse tulemaan.!


      • bower
        ETsittenOO kirjoitti:

        Kuullutkaan, että E-tec on paljon puhtaampi pakokaasuiltaan, kuin nelarit.
        Ja SE ON kaksitahtinen.

        Missähän pöntössä te oikein ootte , että tietokaan ei pääse tulemaan.!

        Faktat pöytään kiitos, ettei tarvitse mielikuvitus juttuja jauhaa.


      • paskatsullefaktoja
        bower kirjoitti:

        Faktat pöytään kiitos, ettei tarvitse mielikuvitus juttuja jauhaa.

        näyttämään, SAMAsontiainen oot edelleen, vaikka mitä faktoja esittäisi !

        SIINÄ SULLE FAKTAT , ja muista täryyttää auringon laskuun-ykspyttyselläsi.


    • Ihan.ok.herätä.elämään

      " Maallakin niistä on eri syistä luovuttu"

      Kylläpä olet ulapalla asioista. Maalla ei ole luovuttu eikä olla luopumassa 2-tahtisistsa mm. moottorikelkoissa, trial, motocross ja enduroluokissa, trimmereissä, moottorisahoissa, pienoismalleissa jne.
      Olkoonkin, että nelitahtihörhöt ovat saaneet lobattua sääökset päästöjen suhteen siihen malliin että ovat vähentyneet, mutta ei todellakaan ole luovuttu.
      Kaikki eivät katsos elä jossain Wartburg versus automaailma-logiikassa kuten ilmeisesti itse elät.

      Lisäksi venesatamat ovat täynnä 2-tahtiperämoottoreita aktiivisessa käytössä, jos et ole korjaamolla päivystämisiltäsi kiinnittänyt huomiota

      jos jostain ollaan missään luopumassa, niin sinisilmäisyydestä uusiin nelitahtiperämoottoreihin. Tieto lisää tuskaa, nimittäin nelitahtisia puollustavien tuskaa.

      • Ihankivamoottorijoo

        Niin moottorisahassa mullakin on vajakkitahti, hyvin toimii, kaaasu pohjassa jaksaa vääntää, mutta ei muuten. Teillä.päin on varmaan vielä pappatuntureita ja kylänraitilla leijuu sininen savu kun vanhat Papat tulee 2t-pumpulle tankkaamaan Ifoja ja Warreja. Meilläpäin noi IFAt ja OMC:t hävis museorekisteriin jo joskus silloin kun Olin Sinun ikäises. Menepä nyt taas röpöttämään järvelle sillä röpöttimellä ja sen jälkeen kuivaa korvantaustasi ennenkuin tuut tänne aikuisten palstalle kehumaan että "haastat" meidät isoisän perintömoottorilla.


      • JAvieläTULET
        Ihankivamoottorijoo kirjoitti:

        Niin moottorisahassa mullakin on vajakkitahti, hyvin toimii, kaaasu pohjassa jaksaa vääntää, mutta ei muuten. Teillä.päin on varmaan vielä pappatuntureita ja kylänraitilla leijuu sininen savu kun vanhat Papat tulee 2t-pumpulle tankkaamaan Ifoja ja Warreja. Meilläpäin noi IFAt ja OMC:t hävis museorekisteriin jo joskus silloin kun Olin Sinun ikäises. Menepä nyt taas röpöttämään järvelle sillä röpöttimellä ja sen jälkeen kuivaa korvantaustasi ennenkuin tuut tänne aikuisten palstalle kehumaan että "haastat" meidät isoisän perintömoottorilla.

        Puhumaan vajakkitahtisista, vaikka et ees käsitä näköjään, että vajakki on just nelitahtinen, sillähän niissä pitää olla tasapainomäntäkin, kun vajaatahtisuuttaan täryyttää, joten sopisi paremminkin tiejyräksi !


      • Tieto lisää tuskaa ja kuitu paskaa


    • nelarirappi

      Tuo vajakki sana tuntuu olevan nelitahtisten käyttäjille tuttu. Ei ainoastaan heidän oma älyykkysosamäärä, vaan myös heidän moottorin tehoisuus ovat kaikki yhtä vajakkia. Röpötin sanakin kaipaa avausta joka tietenkin juontuu siitä, että nämä röpöpätkijät on kaikki varustettu kierrosrajoittimella. Jospas heille onkin asennettu myös "älyrajoitin" synnytysosastolla--mene ja tiedä mutta öljypohjalla jököttää kuitenkin se totuuden nokare, että he eivät ole päässeet perämoottorihuoltamon odotustilan murukahveiltaan veneilemään juurikaan, ja siitä tämä kaikki "nelari-angsta". Enää puuttuu taustasoittosyntikka, levytyssopimus, hupparit ja motellikiertue suomen suvessa

      • Öljymaksaajahaisee

        Isommista koneista en tiedä mutta oman modernin nelitahtinen huolto valtuutetulla maksaa satasen vuodessa. Siihen kuuluu vuosihuolto ja säilytys. Siihen kuuluu öljyt, koko vuodeksi.

        Vaikka jonkun vanhan Warren jättäisi kokonaan huoltamatta niin eiköhän tuon verran mene jo niihin savutusöljyihin.


    • Ihankivamoottorijoo

      Vieläkö ne keskenkasvuinen jolpit täällä meuhkaa ja tosissaan yrittävät selittää että neljännesvuosisatainen kone on uutta parempi? Eikös teillä ole nukkumaanmenoaika jo? Huomenna on uusi päivä yrittää saada savukonetta käyntiin, nähkääpä sitä ennen unia paremmasta huomisesta.

      • ONKOmukavaa

        mennä nukkumaan, kun tietää alumiiniruton koko ajan kuplivan japanilaisen koneesi onkaloissa, että kohta pakopuoli on rupinen kökkö ;)


      • kafeteriaventtiilinohjai

        nelariväellä uni ei tulekaan ihan klo 22.58 eilen illallakaan näköjään. Sitä se teettää, huoltokorjaamon odotustilan murukahvin latkinta. kofeiinia pursuaa sieraimista ja kainaloista niin että sillä saisi voideltua jo venttiilinohjuritkin. miten on, oletteko kokeillut kovettuneiden venttiilinohjurin tiivistekumin ja murukahvin sekoitusta ? ainakin saman näköisitä mustaa murua ovat, ties vaikka makuisiakin. varovaisuutta makutestiin


      • Psykiatriaa

        Omc pelle ja e hörhö lempipuuhassaan eli haukkumassa 4t koneita kun eivät reppanat muuta osaa kun tuota paskaansa postata ja aina sama levy pyörii ja pyörii.E on umpisurkeaksi ja täydeksi paskaksi kestonsa ja huollettavuutensa takia todettu ja yksi umpihullu sitä vaan jaksaa kehua.Tuo omc pelle uskaltaa ajaa n3 min liussa ettei vaan tuo ikäloppu röpötin hajoa tai pa tankki vajenee liikaa.Pistetään saman kokoinen laihaseos 4t ja tuo e VTTT penkkiin testiin ja mitataan päästöt ja tuo e hörhö maksaa kulut kun kokoajan väittää asioita mistei mitään ymmärrä,Jokainen ns tekniikasta ja asioista ymmärtävä tietää että nuo vanhanliiton 2t laskee besaa ja öljyä vesistöön suoraan pakoaukostaan.Kyllä tuolla e hörhöllä ja röptin hörhöillä on idioottimaiset jutut ja aina vaan avataan uusi ketju jossa sama haukkuminen jatkuu jatkuu ja jatkuu. .


      • VOEmikäTOLJANTERI

        ET SITTEN KÄSITÄ mekaniikan ja paineitten fysiikasta yhtää mitää !

        Nelitahtinen joutuu pötkimään joka toinenkierros, ja kaksinkertaisesti rikkaammalla seoksella, -verrattuna uusien kaksitahtisten seokseen, että ees teoriassa nelitahtinen pääsisi samoihin tehoihin, ja siksi just puskee palamatonta bensaa öljyn sekaan, ja päästelee runsaasti enemmän hiilivetyjä pakokaasuissaan, kun taas kakstahtinen polttaa yhellä kierroksella puolta vähemmän bensaa, jolloin se palaa luonnollisesti puhtaammin, ja jos ohivirtausta tapahtuisikin-varsinkin kovissa kiihdytyksissä- niin se menee uudelleen kampikammion kautta kiertoon happirikkaana seuraavalla kierroksella.

        Siitähän on hyvänä esim. sekin, että nelitahtiset kuluttavat melkein järjestään tyhjäkäynnillä kaksinkertaisen määrän bensiiniä E-tecciin verrattuna- joten aattelehan, mikä saastutus, joitakin poikkeuksia voi löytyä- esim. suzukin nelitahti koneista, mutta ei nekään vedä vertoja E-tecille tyhjäkäynnillä.
        Jos tämä ei pitäisi paikkaansa, luuletkona, että nelitahti merkit eivät olisi haastanu E-tecciä USASSA käräjille, ja miljoonien korvauksiin,- mutta ne OVAT TÄYSIN HILJAA, kun E-tec vetää NE perse-eellä selälleen-ja käytännössä samalla kulutuksella,- kerrohan SYY MOISEEN ???

        JA LOPETA SE PENIKKATAUTINEN PASKANJAUHANTA, ja koeta kertoa, miten nelitahtiset pystyvät vastaamaan E-teccien haasteeseen, äläkä rätkytä, kuin hupakkoMUORI !


      • 2tHörhötHaasteena
        VOEmikäTOLJANTERI kirjoitti:

        ET SITTEN KÄSITÄ mekaniikan ja paineitten fysiikasta yhtää mitää !

        Nelitahtinen joutuu pötkimään joka toinenkierros, ja kaksinkertaisesti rikkaammalla seoksella, -verrattuna uusien kaksitahtisten seokseen, että ees teoriassa nelitahtinen pääsisi samoihin tehoihin, ja siksi just puskee palamatonta bensaa öljyn sekaan, ja päästelee runsaasti enemmän hiilivetyjä pakokaasuissaan, kun taas kakstahtinen polttaa yhellä kierroksella puolta vähemmän bensaa, jolloin se palaa luonnollisesti puhtaammin, ja jos ohivirtausta tapahtuisikin-varsinkin kovissa kiihdytyksissä- niin se menee uudelleen kampikammion kautta kiertoon happirikkaana seuraavalla kierroksella.

        Siitähän on hyvänä esim. sekin, että nelitahtiset kuluttavat melkein järjestään tyhjäkäynnillä kaksinkertaisen määrän bensiiniä E-tecciin verrattuna- joten aattelehan, mikä saastutus, joitakin poikkeuksia voi löytyä- esim. suzukin nelitahti koneista, mutta ei nekään vedä vertoja E-tecille tyhjäkäynnillä.
        Jos tämä ei pitäisi paikkaansa, luuletkona, että nelitahti merkit eivät olisi haastanu E-tecciä USASSA käräjille, ja miljoonien korvauksiin,- mutta ne OVAT TÄYSIN HILJAA, kun E-tec vetää NE perse-eellä selälleen-ja käytännössä samalla kulutuksella,- kerrohan SYY MOISEEN ???

        JA LOPETA SE PENIKKATAUTINEN PASKANJAUHANTA, ja koeta kertoa, miten nelitahtiset pystyvät vastaamaan E-teccien haasteeseen, äläkä rätkytä, kuin hupakkoMUORI !

        Etä tuskin on haastetta jos sen jättää kauppaan, mutta millä saisi köyhän kansan vaihtamaan koneet vähän uudempiin kun ne litkujensa kanssa sotkee koko rannikon.


      • bower
        VOEmikäTOLJANTERI kirjoitti:

        ET SITTEN KÄSITÄ mekaniikan ja paineitten fysiikasta yhtää mitää !

        Nelitahtinen joutuu pötkimään joka toinenkierros, ja kaksinkertaisesti rikkaammalla seoksella, -verrattuna uusien kaksitahtisten seokseen, että ees teoriassa nelitahtinen pääsisi samoihin tehoihin, ja siksi just puskee palamatonta bensaa öljyn sekaan, ja päästelee runsaasti enemmän hiilivetyjä pakokaasuissaan, kun taas kakstahtinen polttaa yhellä kierroksella puolta vähemmän bensaa, jolloin se palaa luonnollisesti puhtaammin, ja jos ohivirtausta tapahtuisikin-varsinkin kovissa kiihdytyksissä- niin se menee uudelleen kampikammion kautta kiertoon happirikkaana seuraavalla kierroksella.

        Siitähän on hyvänä esim. sekin, että nelitahtiset kuluttavat melkein järjestään tyhjäkäynnillä kaksinkertaisen määrän bensiiniä E-tecciin verrattuna- joten aattelehan, mikä saastutus, joitakin poikkeuksia voi löytyä- esim. suzukin nelitahti koneista, mutta ei nekään vedä vertoja E-tecille tyhjäkäynnillä.
        Jos tämä ei pitäisi paikkaansa, luuletkona, että nelitahti merkit eivät olisi haastanu E-tecciä USASSA käräjille, ja miljoonien korvauksiin,- mutta ne OVAT TÄYSIN HILJAA, kun E-tec vetää NE perse-eellä selälleen-ja käytännössä samalla kulutuksella,- kerrohan SYY MOISEEN ???

        JA LOPETA SE PENIKKATAUTINEN PASKANJAUHANTA, ja koeta kertoa, miten nelitahtiset pystyvät vastaamaan E-teccien haasteeseen, äläkä rätkytä, kuin hupakkoMUORI !

        Nelitahtimoottori on muun muassa lähes kaikissa nykyautoissa käytettävä moottorityyppi. Nimi tulee neljästä moottorin toimintavaiheesta, jotka toistuvat moottorin käydessä. Nelitahtimoottori voi toimia joko otto- tai dieselprosessilla.
        Nelitahtimoottorin periaatteen kuvasi ensimmäisenä Alphonse Beau de Rochas ranskalaisessa vuonna 1862 myönnetyssä patentissa. Beau de Rochas ei kuitenkaan hyödyntänyt keksintöään, eikä patenttia julkaistu. Saksalainen Nikolaus Otto kehitti ilmeisesti de Rochasista riippumattomasti nelitahtimoottoria ja rakensi prototyypin, joka kävi ensimmäisen kerran vuonna 1876. Beau de Rochasin patentti löydettiin vuonna 1884, ja Otton saksalainen patentti mitätöitiin. Ottoa pidetään kuitenkin yleisesti nelitahtimoottorin keksijänä, koska hänen työnsä osoitti uuden moottoritekniikan mahdollisuudet.
        Nelitahtimoottorin haittana kaksitahtimoottoriin nähden on monimutkaisempi rakenne ja siten suurempi paino. Nelitahtisen ottomoottorin etuna kaksitahtimoottoriin on parempi hyötysuhde ja puhtaammat pakokaasupäästöt, sillä nelitahtimoottorissa polttoaineen ja ilman seos ei juuri ollenkaan sekoitu pakokaasuihin. Tämän vuoksi polttoaineen palaminen on puhtaampaa ja tehokkaampaa kuin kaksitahtimoottorissa. Kaksitahtisissa dieselmoottoreissa polttoaineen huuhteluhäviötä ei esiinny.
        Nelitahtimoottorin kaasunvaihto on yleensä paremmin hallittavissa kuin kaksitahtimoottorin, koska venttiilien ajoitus ja nousu voidaan suunnitteluvaiheessa määrätä suhteellisen vapaasti. Sen sijaan mäntäohjattu kaksitahtikone on vaikeampi suunnitella siten, että saavutetaan riittävä tehollinen puristussuhde, riittävä täytös ja kunnollinen huuhtelu. Nelitahtimoottorin ominaisuuksia on myös helppo muokata jälkikäteen venttiilien ajoitusta tai nostokäyrää muuttamalla esimerkiksi vaihtamalla nokka-akseli. Nokka-akseleita pyöritetään uusissa moottoreissa jakohihnan tai jakoketjun avulla.


    • MenkääVesille

      Aika monella tuntuu jo veneilykausi päättyneen konerikkoon kun tänne on aikaa kirjoitella vihakirjoituksia "väärän" moottorivalinnan tehneille. Tai sitten näillä juopoilla ei ole koskaan perämoottoria ollutkaan!

      • VaikuttaaSILTÄ

        Että vihaa ja pahaa oloaan purkavat just nelitahtiset lätkyttäjät, kun kaksitahtisilla ajavat kertovat vain kokemuksistaan.


    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on kaivattusi etunimi?

      Otsikossa siis on kysymys eriteltynä. Vain oikeat vastaukset hyväksytään.
      Ikävä
      117
      2174
    2. En kestä katsoa

      Sitä miten sinusta on muut kiinnostuneita. Olen kateellinen. Siksi pitäisi lähteä pois
      Ikävä
      96
      1308
    3. Peräti 95 % persujen kannattajista rasisteja

      Kertoo EVA:n teettämä kysely. Pakollista yhdenvertaisuuskoulutusta tarvitsee siis paljon laajempi joukko kuin pelkästää
      Maailman menoa
      312
      1013
    4. Kun viimeksi kohtasitte/näitte

      Mitä olitte tekemässä? Millainen ympäristö oli? Löydetään toisemme...
      Ikävä
      81
      936
    5. Anna minulle anteeksi

      Anna minulle anteeksi. Minä pyydän.
      Ikävä
      83
      906
    6. Olet kyllä vaarallisen himokas

      Luova, kaunis, määrätietoinen, pervo, mielenkiintoinen, kovanaama, naisellinen ja erikoinen.
      Ikävä
      85
      886
    7. On minulla suunitelma

      Siitä ei vain tiedä kukaan muu kuin tällä hetkellä minä. Suunnitelma ja varasuunnitelma. Sinun takiasi nainen. Vain s
      Ikävä
      44
      680
    8. Palstan ylivoimaisesti suosituin keskustelunaihe

      Palstan suosituin keskustelunaihe näyttää olevan homoseksuaalisuus. Otsikoiden perusteella voisi kuvitella olevansa Seks
      Luterilaisuus
      248
      667
    9. Ei koskaan saatu tuntea

      Mitä olisi ollut painautua toisiimme vasten. Hengittää syvään, hyväillä ja rakastella vailla kiirettä. Tai repiä vaattee
      Ikävä
      33
      660
    10. 50
      654
    Aihe