Kirjoittelen tämän vaihto-ohjeen nyt tänne koska pösö-foorumissa on tunnukseni kuollut eikä uutta saa luotua. Sivusto kertoo lähettäneensä aktivointikoodin mutta mitään ei tule sähköpostiin. Niin että tässä terveiset samalla ylläpidolle, jolle ei voi lähettää e-mailia ellei ole kirjautuneena.
...mutta se virtalukon vaihto... Pösöissä on 307:ssa paljon virtalukko-ongelmia. Niissä on takaisinkutsu ja niitä on vaihdettu tehtaan takuuseen. Paitsi nyt kun edustus meni Veholle. Soitto Veholle varmisti sen että palvelu oli niin nuivaa kuin sen kuvittelinkin olevan. Ensimmäinen kaveri siirsi puhelun toiselle kun ymmärsi että nyt ei ollakkaan tilaamassa huolto-aikaa. Toinen kertoili osaanottavasti että lukkopesä maksaa 141e ja siihen tulee työtä reilu tunti niin että yhdessä lukkopsesän vaihto maksaa 520e. Kun sitten tiedustelin että onko ko. autoon tehty pesän vaihto koska sehän menee tehdastakuuseen niin kaveri näpytteli tietokonetta ja kertoi että ei näe avoimia takaisinkutsuja. Kysyin uudestaan että onko ko. autoon tehty lukkopesän vaihto ja kaveri vastasi uudelleen että ei näe koneella avoimia takaisinkutsuja. Tuntui että yrittää keskustella rikkinäisen vinyylin kanssa.
Vaihdoin aihetta ja kyselin että minkäslaisella aikatalululla tämä lukkopesän vaihto onnistuu. Kaveri sanoi että lukkopseän tilaaminen ottaa viikon kun se tulee tehtaalta jossa se koodataan sirulle sopivaksi. Ja että seuraavia vapaita aikoja on siitä parin viikon päästä. Sanoin että ei kai lukkoa koodata sirulle sopivaksi, sehän on mekaanninen osa ja se käämi siinä lukkopesän juuressa keskustelee avaimen kanssa. Kaveri korjasi että se lukkopesä pitää rakentaa avaimelle sopivaksi. Johon minä että eikös se lukkopesä vain avata ja järjestellä haitat uuteen järjestykseen tai oteta ne haitat vanhasta pesästä jos järjestystä ei saada rakennettua uudesta, jossa kuitenkin on geneeriset aineksise? Kaveri vastaili että sitä ei voida niin tehdä. Mietin että ihmisethän niitä kasaa nytkin, ei kai se NIIIN vaikeaa ole. Ainakin germaanisiin autoihin se tehdään ihan käsin. Kyselin vielä että eikö tämä vaihto mene pikahuollossa jos siihen ei kulu aikaa kuin tunti. Vastaus oli että ei. Kyllä siihen pitää oikein huoltoaika varata. Eli että kolme viikkoa pitäisi auton seisoa pihalla... se lienee sitä kuuluisaa Vehon palvelua. Hetken
Soittelin sitten autohuoltoon joka on perinteinen pitkänlinjan Pösön autohuolto mutta joka putosi pois listoilta maahantuojan vaihduttua. Sielä sanottiin että Veholle siirryttyä he eivät saa mitään alennuksia vaan hinta on sama asiakkaalle ja autohuollolle. Neuvoivat vielä kuitenkin kysymään X-Partsilta jos heillä olisi lukkoja varastossa.
Pirautin X-Partsille ja kaveri sanoi heillä olevan käytettyjen lisäksi ihan uusiakin lukkoja. No, koska paikka on naapurikunnassa, päätin hurauttaa avuliaan kaverin avulla sinne. Ja toden totta. Tiskille laitettiin uusi lukko, 100e !! Pikkuisen eri hinta kuin Vehon 414e viikon toimitusaika. Kun sitten kyselin että mitenkäs nämä saadaan sirun kanssa sovitettua niin kaveri sanoi että ei huolta. Otti uuden lukon avaimen, teki siitä avainkoneella (pystyvät tekemään avaimet kaikkiin autoihin www.autonavaimet.fi) kopion uuteen avainrunkoon, otti tehdyn avaimen, laittoi sen runkoon johon otti vanhasta sirun piirilevyn ja vot, homma oli valmis. Avain maksoi luonnollisesti ekstraa mutta veikkaan että Veholla pelkkä pienlaskutuslisäkin on enemmän.
Ja sitten lukkoa vaihtamaan. Kotona purin muovit pois ympäriltä ja näin itse lukon. Pösön huoltofirma oli maininnut että lukkopesän päällä on tappi jota painamalla lukkopesä lähtee ihan vetämällä irti. Koitin painaa nappia mutta se ei hievahtanutkaan. Otin avuksi pienen vasaran mutta sama tulos. Katselin uutta lukopesää ja näin että tappi menee lukkopesästä läpi. Autossa alapuolella näkyi "niitti" tai sen tapainen. Ruuvilta tai pultilta se ei näyttänyt, koska uudessa lukkopesässä ei ollut jenkoja. Mietin että ennenkuin otan porakoneen esille, pirautan vielä X-Partsille että mitenkäs se on tarkoitus irroittaa, koska yleensä näissä on joku juju.
Yöllä sitten katselin internetin ihmeellistä maailmaa eikä missään kerrottu miten lukkopesä vaihdetaan. Se oli perimmäinen syy tähän kirjoitukseen...
307:n virtalukon vaihto, osa-I
13
8760
Vastaukset
- 0304
... kun sitten selasin internettiä niin yhdessä ainoassa Saksalaisessa foorumissa viitattiin siihen tietoon että alapuolen "niitti" olisikin murtopultti. Ei muuta kuin katsomaan. Pää oli kyllä niin sileä ja tasainen että se ei murtopultilta ensihätään näyttänyt. Aamulla kun sitten pirautin X-Partsille niin vahvistus tuli. Se on murtopultti. Ja että sen saa pois jos esim. rautasahalla sahaa siihen hahlon ja kääntää ruuvvarilla auki. Kiitin ja ei kun sanoista tekoihin.
Otin esille Dremelin (taas sai osoitettua vaimolle että työkaluja ei ole koskaan liikaa) ja siihen ohut katkaisulaikka. Lukkopesän ympärillä oli muovinen rengas joka esti helpon työskentelyn. En ole koskaan ollut hyvä tällaisten muoviosien kanssa joten sivareilla poikki koko muovi ja roskiin. Sen jälkeen saatiin kunnon näkymämurtopulttiin ja Dremellillä tekemään siisti kolo ihan keskeskelle murtopulttia ja melkein pohjaan asti. Leveällä ruuvvarilla sen sai käännetyä auki. Lähti irti jopa yllättävän helposti. Ja kun vanhassa lukkopesässä käänsi avainta 1-asentoon, niin johan yläpuolen tappikin painui sisälle ja lukkopesä tuli vetämällä ulos. Helppoa.
Tönärillä sai murtopultitsta halkaisijan jotta uutee runkoon saa kierteet. Oletukseni osui oikeaan, 6*1.0mm. Muutama kierre uuteen runkoon ja runko paikoilleen murtopultilla. Vielä sähköjohdot kiinni ja vot siinä se. Pois heitetyn muovin tilalle kieputettiin kangas erkkaria. Se saa toimia hankausvasteena johdoille. Vaikka ei ne edes ota siihen metalliin kiinni. Mutta ihan varoiksi vaan.
Vielä kun laittoi muoviosat paikoilleen niin meillä oli toimiva lukkopesä vajaan puolen tunnin työllä (johon Veholla menisi reilu tunti) eikä autoakaan tarvinnut seisottaa pihamaalla kolmea viikkoa. Hintakin jäi murto-osaan maahantuojan arviosta. Ja vaikka aina kuulee sanottavan että marmorilta kannattaa ostaa kun ei ne kuulemma ole paljoakaan kalliimpia, niin ainakin minusta tuntuu että noin 400e säästö kuittaa Dremelin hinnan 150e. Ja rahaa jää vielä ruokaankin. Samalla kun tuetaan yrittäjyyttä, kuten X-Partsia ja nimeltä mainitsematonta huoltoliikettä. Joka jatkossakin saa tehdä autoihini perushuollot.
Terveisenä Veholle voisi mainita että kannattaisi palkata lisää huoltomiehiä jos vapaita aikoja ei ole kuin kolmen viikon päästä. Mersuissa lienee paljon vikoja kun tuollaisen jonon aiheuttavat ja kyllähän Suomessa vapaita asentajia on pilvin pimein. - laakkonenkorjaa
Mutta kyllä se maksaa kun ammattikoulun apupoikalinjalainen ensin 8 tuntia purkaa ja rikkoo pari lukkopesää asennuksessa. Todellisuudessahan merkkihuollossa on se yksi asiantunteva kaveri ja sen apuna täysiä käsiä läjä.
- pösömieäs
Virtalukon irroitus on piisofkake, 2kpl Torx20 ruuveja irti muovikopan alhaalta ja sitten saa ylä ja alamuovin pois ja näkyvyyden virtalukkoon. Sen jälkeen klippi irti virtalukon takaa että saa muovi osan irti jota avain pyörittää, sekä muovi osa joka on lukko sylinterin ulkopuolelle (ympärillä) otetaan irti kahta läpyskää nostamalla (esim. talttapäinen rukari) . Johdot voi siirtää syrjään ja sitten murtaa muovin joka on sellainen neliskulmainen vaikkapa rukarilla varovaisesti, jotta pääsee niittiin käsiksi alapuolelta, murto pultti on sellainen ruuvi josta on jätetty ruuvimeisselin ura vain tekemättä, yläpuolella on niitti joka ottaa alapuolen ruuviin kiinni. Elikkä tee ura ruuvin kantaan, tai tee kuten minä, eli koputin vasaralla ja terävällä taltalla varovaisesti ruuvin ulkoreunaan jolloin se lähti pyörimään auki, loput ruuvista saa pyöritettyä sormin, sitten kun ruuvi on irti niin työnsin ohuella kuusikolo avaimella sen yläpuolen niitin pois siitä alapuolen ruuvin reiän kautta, tuli helposti. Nyt virtalukko irtoaa helposti nytkytellen. Tein uuden virtalukon kiinni laittoa varten siihen niitti-ruuviin uran rautasahalla ruuvipenkissä, pitäis mennä helposti kasaan, ostin x-partsilta käytetyn virtalukon 100€:lla. Toivotaan että toimii hyvin :).
- Anonyymi
Kyllä onnistui noilla ohjeilla Kiitos.
- Anonyymi
Minulla oli sama ongelma murtopultin kanssa 406:ssa joulukuussa. Kun ranskaa osaan niin sieltä löytyi yksinkertainen ohje: Virtalukossa pitää olla avain ja avain asennossa 1 eli yksi naksaus nollasta. Menee ihan sormella painamalla sisään sen jälkeen.
Minä selvisin koko hommasta vielä halvemmalla. Eli 406 ei aina sammunut avaimesta. Tilasin hajoittamolta lukkopesän, se tuli avaimineen kaikkineen, hinta 70 euroa. Koska vika lli mekaaninen, vaihdoin autooni vain mekaanisen lukko-osan jätin avainpesän ja pohjassa olevan muoviosan omasta autostani paikalleen.
Tinasin pari johtoa kiinni ja vot, oma vanha avaimeni toimii edelleen, lukkopesä toimii, keskuslukitus toimii. Jätin toisen auton lukko-osat varaosiksi. Omatoimisuutta kun on, selviää halvemmalla. Nykyajat tumpelot ei osaa korjata mitään, huollossakaan, pelkkiä osanvaihtajia ymmärtämättä kokonaisuutta. - Anonyymi
Minulla oli sama ongelma murtopultin kanssa 406:ssa joulukuussa. Kun ranskaa osaan niin sieltä löytyi yksinkertainen ohje: Virtalukossa pitää olla avain ja avain asennossa 1 eli yksi naksaus nollasta. Menee ihan sormella painamalla sisään sen jälkeen.
Minä selvisin koko hommasta vielä halvemmalla. Eli 406 ei aina sammunut avaimesta. Tilasin hajoittamolta lukkopesän, se tuli avaimineen kaikkineen, hinta 70 euroa. Koska vika lli mekaaninen, vaihdoin autooni vain mekaanisen lukko-osan jätin avainpesän ja pohjassa olevan muoviosan omasta autostani paikalleen.
Tinasin pari johtoa kiinni ja vot, oma vanha avaimeni toimii edelleen, lukkopesä toimii, keskuslukitus toimii. Jätin toisen auton lukko-osat varaosiksi. Omatoimisuutta kun on, selviää halvemmalla. Nykyajat tumpelot ei osaa korjata mitään, huollossakaan, pelkkiä osanvaihtajia ymmärtämättä kokonaisuutta. - Anonyymi
Kiitokset ohjeista. Koitan mennä näillä mutta lopussa saattaa tulla ongelma koska minulla ei avain käänny ollenkaan.
t.Kari Lueskelen tässä ns. "haavi auki" näitä Teidän taitavuuksianne!
Hyvä, että tällaisia ukkoja vielä riittää!
Minulla on kyllä tiedossa, ettei marmoritiskillä juurikaan mitään osia
enää vaihdeta - ollaan kyllä valmiita vaihtamaan kalliita osakokonaisuuksia,
yhden viallisen osan vuoksi, vaikka toimenpiteiden hinta ylittäisi koko auton
arvon.
Tiedän erään Peugeotin joka seisoi korjaamolla viikkoja, koska korjaaminen olisi nimen omaan ylittänyt auton arvon.
Oikeasta paikasta saadut varaosat tietämys johtivat siihen, että auto edelleen vuosien kuluttua on liikennekelpoinen - merkkikorjaamolla korjausta ns. B-osin
ei osattu tehdä.- Anonyymi
Eihän se, että korjaamisen hinta ylittää auton arvon, tarkoita mitään.
Wanhaan autoon nimenomaan kannattaa tehdäkin vähän remonttia, koska arvonalennus ja pääomakulut on olemattoman pieniä.
Hyvä, uskon, mutta pääsääntöisesti autoon on tapana hakea katsastuksesta ns. vikalista ja jos se o pitkä tai "kallis", niin aika usein tyydytään autosta saatavaan kilohintaan.
Auton hengissä pitäminen edellyttää lisäksi omaa osaamista ja vaivannäköä - vähän tuuriakin, sillä kaupallisin ehdoin korjaaminen on mielestäni poissa laskuista.- Anonyymi
Jos sulla on 200 euron auto, jonka saa kuntoon 300 euron korjauksella niin eikö se ole järkevämpää kuin hakea tilalle 500 euron auto josta ei tiedä mitään. Oletettavaa on että saat tehdä siihen samantien 500 euron korjaukset.
Minä ajan noin 200 euron autolla. Olen ajanut sillä nyt 12 vuotta. Just tein siihen 350 euron korjauksen jotta sain ajoaikaa vuoden lisää.
Olen vuosien varrella uusinut osia siihen sen verran, että tiedän sen olevan kunnossa. En pystynyt näkemään järkeä siinä, että olisin romuttanut auton ja käynyt ostamassa 550 euron "pommin" tilalle.
Minulla ei ole tapana käydä hakemassa vikalistaa katsastuksesta. Tuo auto jonka omistan, meni kuusi vuotta läpi suoraan, ilman huomautuksia, mutta ikä alkaa painamaan ja kumpaakin helmaa joutui tälle vuodelle hieman korjaamaan, muuta huomautettavaa ei löytynyt.
Siinä olet oikeassa että wanhan auton hengissäpitäminen vaatii vähän osaamista ja vaivannäköä.
- Anonyymi
Peugeoteissa on aina ollut sama logiikka virtalukon irrotettavaksi.
Olen vanhan ajan Peugeot-asentajana ja näitä lukkoja on tullut vaihdettua jo 1950-luvun mallisiin peugeotteihin.
Vanhemmissa Peugeoteissa (esim. 403, 404, 204) luki virtalukon etulevyssä Garace, tai jotain sinnepäin.
Kun lukon käänsi siihen asentoon, lähti avain pois virtalukosta menemättä rattilukkoon.
Tämä asento on ns. autotalliasento. Hätätilassa auton pystyi pukkaamaan ja samalla ohjaamaan tallista pois ilman avainta.
Tässä asennossa lukossa oleva tappi pääsee liikkumaan alas.
Pieni pultti irti (8 mm avain) , tappi alas ja lukko pois pesästään.
Aikaa voi saada menemään 5 min kun ei tupakkia välissä polta.
Peugeot on ollut asiakasystävällinen lukkojenkin kohdalla. Sama lukko kävi useisiin malleihin kymmeniä vuosia.
Jos lukko onkin jumissa tai avain hukassa, irrotus väkisin onkin hankalaa.
Peugeot ei ole koskaan ollut varkaiden suosima automerkki.- Anonyymi
Korjaanpa tuota asentoasiaa ainakin 504 Diesel osalta.
Avain irtoaa vain St asennossa,
Merkinnät St, A, ->, M ja D
Asentojen A -> M välisessä asennossa (pelkkä nuoli) lukitustappi painuu alas ja lukko voidaan vetää pois.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miksi olet riittämätön kaivatullesi?
Mistä asioista tunnet riittämättömyyden tunnetta kaipaamaasi ihmistä kohtaan? Miksi koet, että et olisi tarpeeksi hänell1453076- 1082493
- 502492
Aloitetaan puhtaalta pöydältä
Mukavaa iltaa mukaville. 😊 ❤️ ⚜️ Minusta ei kaikki täällä tykkää, eikä tarvitsekaan. Kun eivät ymmärrä, niin sitten ei2392161Mitkä on ne arvot?
Itselleni särähtää korvaan joka kerta kun kuulen arvoista ja arvomaailmasta. Olen miettinyt paljon, että mikä on se minu2461771Koulussa opetetaan anaali- ja suuseksiä
"Kirjassa puhutaan varsin suorasukaisesti ”vehkeistä, flirttailusta, suostumisesta ja kieltäytymisestä, nautinnosta sekä4621730- 1011719
Tavarakirppis lopettaa ilkivallan takia.
Tähänkö on jo Kajaanissa tultu? Onko lasten kuriomuus jo näin pitkällä, ei kait tätä aikuiset tee. Mikä on seuraava j91614Tätä et nähnyt tv:ssä: TTK-voittaja Anssi Heikkilä avautuu suhteesta Linnea Leinoon: "Sie annoit..."
Menikö voitto mielestäsi oikeaan osoitteeseen? Linnea Leino ja Anssi Heikkilä voittivat TTK:n vain 1,2 % erolla yleisöää151567R.I.P. Kristian Antila
Entinen huippumaalivahti ja -kiekkoilija menehtyi äkillisesti 44-vuotiaana. Kunnia muistolleen. https://www.iltalehti.fi221384