Liian iso heppa?

wrestler02

Niin, eli tuli mieleen, että ku mä ratsastan ruunalla, jonka säkä on 192cm, ja se on 'puoliks' työhevonen nii onks se mulle liian iso?

10

187

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • näinno

ei oo jos hyvältä tuntuu

• Aaa, no hyvä. Luin jostai sopiva heppa on sellane jonka säkä on -15cm omast pituudesta.

• mörrinkäinen

Se on nyrkkisääntö jonka avulla voi arvioida suunnilleen minkä korkuinen hevonen olisi keskimäärin sopusuhtainen ratsastajan pituuteen nähden. Sekä hevosen että ratsastajan ruumiinrakenne voivat kuitenkin vaikuttaa hyvinkin paljon asiaan, joten se ei ole mikään ehdottomuus. Jos heppa tuntuu hyvältä ratsastaa, niin anna mennä vain, kaikin mokomin.

• No hyvä. Mun pituus on kyl vaa 162cm ja mää painan 63kg... ni en mä varmaa vois ees ratsastaa jollai 150cm hepalla?

• mörrinkäinen

No, jos keskimääräinen ihannekorkeus on oma pituus miinus n. 15cm, niin eikö se 150cm hevonen nimenomaan ole sopiva sinulle? Muutamalla sentillä sinne tai tänne ei ole mitään merkitystä.

• Mut jaksaisko se kantaa mut??

• Hepohullu

Toki riippui hevosen rakenteesta mutta esim tuon korkuinen suokki jaksaisi helposti😌

• Ok.

• z--

Pikemminkin sanoisin, että pituus -15cm on minimikorkeus sopivan kokoiselle ratsulle.
      Yleensä sopusuhtaisemmalta näyttää, jos ratsastaja on suunnilleen hevosen korkuinen tai vain aavistuksen pidempi.

Jos haluaa ratsastaa mahdollisimman hyvin ja tähtäimessä on kilpailut, on reilusti itseään isompi hevonen yhtä hankala kuin liian pieni hevonen. Avut tulee väärin, eikä hevosta siksi pysty ratsatsamaa kunnolla, jos on liian pitkä tai lyhyt.

Mutta jos ratsastaa vain omaksi ilokseen, eikä treenaa kunnolla, ei tietysti ole niin väliä vaikka hevonen olisikin liian iso. Eikä valtavalla työhevosella nyt muutenkaan pysty treenaamaan niin hyvin että tuolla olisi merkitystä.

Liian pieni hevonen on tietysti huono.

• En mä kilpaile, vaa ratsastan ku se on kivaa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      117
      5935
    2. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      145
      3863
    3. Vanhalle ukon rähjälle

Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      50
      3285
    4. Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi

Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      468
      2719
    5. Purra hermostui A-studiossa

Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.
      Perussuomalaiset
      268
      1730
    6. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      32
      1403
    7. Miten meinasit

Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      87
      1396
    8. Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."

Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito
      Ensitreffit alttarilla
      15
      1346
    9. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      156
      1272
    10. Mitä sanoisit

Ihastukselle, jos näkisitte?
      Tunteet
      77
      1268
    Aihe