Haluasin aloittaa keskustelun siitä, miten adoptiolapset ovat nuorina tai aikuisina ottaneet ja olleet yhteydessä biologisiin vanhempiinsa ja sisariinsa. Minkälaisia kokemuksia ja mielipiteitä asianosaisilla tästä on? Itseäni kiinnostaa erityisesti se, kokevatko adoptoidut lapset jotain yhteenkuuluvuutta sisaruksiisna, joita ei ole adoptoitu. Onko veri vettä sakeampaa? Vain onko ympäristötekijöiden vaikutus niin suuri, ettei yhteinen perimä ole riittävä yhdistävä tekijä yhteenkuluvuuden tunteen syntymiselle.
Omasta kokemuksestani voi kertoa, ettei kannata liian suurin toivein lähetä etsimään biologisia sukulaisiaan ja uskoa että yhtäkkiä minulla onkin se veli tai sisar, jota aina olen kaivannut.
Adoptiolapset aikuisina
22
3247
Vastaukset
- Hertta
Olen aikuisena löytänyt 2 sisarpuolta. Yhteenkuulumisen tunne varsinkin toisen heistä kanssa on vahva. Pidämme säännöllisesti yhteyttä ja välillämme valitsee vahva luottamus ja samankaltaisuuden tunne. On aivan ihana ollut aikuisena saada itselleen sisaruksia, joita aina on kaivannut!
- adoptoitu
Minulla on vastaavanlaisia kokemuksia. Olen tavannut neljä puoli sisarustani ja etenkin äidin puoleisista on tullut läheisiä. Varsinkin yhden siskon kanssa meistä on tullut tosi hyvät
ystävät ja siskokset. Olen onnellinen että olen saanut tutustua heihin ja että voidaan nyt pitää yhteyttä. - neuvoton
Hei Hertta ja muut sivuilla kävijät! olen itsekkin ottolapsi ja nyt aikuisiällä haluaisin etsiä/löytää biologiset vanhempani,miten alkaisin asiaa selvittämään kun tausta tiedot on melko vähäiset ja ottovanhempani eivät ole koskaan halunneet keskustella aiheesta kanssani. Olisin neuvoista kiitollinen!Kiitos jo etukäteen!
Ps:jos on sivustoja tai linkkejä tiedossa joista asiasta kerrottaisiin niin voisitko mahdollisen vastauksesi yhteydessä ilmoittaa niistä. - pelasta
neuvoton kirjoitti:
Hei Hertta ja muut sivuilla kävijät! olen itsekkin ottolapsi ja nyt aikuisiällä haluaisin etsiä/löytää biologiset vanhempani,miten alkaisin asiaa selvittämään kun tausta tiedot on melko vähäiset ja ottovanhempani eivät ole koskaan halunneet keskustella aiheesta kanssani. Olisin neuvoista kiitollinen!Kiitos jo etukäteen!
Ps:jos on sivustoja tai linkkejä tiedossa joista asiasta kerrottaisiin niin voisitko mahdollisen vastauksesi yhteydessä ilmoittaa niistä.Ota yhteyttä Pelastakaa lapsiin, jos siis olet kotimaasta adoptoitu.
Heillä pitäisi olla tiedot tai ainakin tietoa miten voit jatkaa etsintöjä. - Hertta
neuvoton kirjoitti:
Ps:jos on sivustoja tai linkkejä tiedossa joista asiasta kerrottaisiin niin voisitko mahdollisen vastauksesi yhteydessä ilmoittaa niistä.Ensin sinun pitäisi saada selville, minkä järjestön kautta sinut on adoptoitu. Ja sitten ottaa yhteyttä sinne, he etsivät tiedot biologisista vanhemmistasi ja ottavat halutessasi yhteyttä heihin puolestasi ja saat tietoja heidän nykyisestä elämästään. Voit sitten itse valita otatko henkilökohtaisesti heihin yhteyttä vai tyydytkö järjestön kautta saamiisi tietoihin. Kehoitan ottamaan asian vielä esille adoptiovanhempiesi kanssa, kerro ettet aio heitä hylätä, etkä halua loukata etkä kaipaa toisia vanhempia heidän tilalleen, mutta sinulla on tunne että haluat tietää enemmän biologisesta taustastasi.
- annika
Hertta kirjoitti:
Ensin sinun pitäisi saada selville, minkä järjestön kautta sinut on adoptoitu. Ja sitten ottaa yhteyttä sinne, he etsivät tiedot biologisista vanhemmistasi ja ottavat halutessasi yhteyttä heihin puolestasi ja saat tietoja heidän nykyisestä elämästään. Voit sitten itse valita otatko henkilökohtaisesti heihin yhteyttä vai tyydytkö järjestön kautta saamiisi tietoihin. Kehoitan ottamaan asian vielä esille adoptiovanhempiesi kanssa, kerro ettet aio heitä hylätä, etkä halua loukata etkä kaipaa toisia vanhempia heidän tilalleen, mutta sinulla on tunne että haluat tietää enemmän biologisesta taustastasi.
ottovanhemmillasi on taatusti paperit adoptioosi liittyen, joista selviää kaikki tarvittava tieto biologisista vanhemmistasi.
Minä sain itse 15-vuotiaana kaikki nuo paperit omikseni ja niissä oli biologisten vanhempien nimet, hlötunnukset, adoption syyt jne.
- annika
Mä koen vähän toisin. En koe varta vettä sakeammaksi. Olen nyt 24-vuotias ja tyutustunut biologiseen äitiini ja saisaruksiini vasta 18-vuotiaana. Kirjoittelemme silloin tällöin ja näemmekin joskus, mutta en koe heitä mitenkään eityisen rakkaiksi, tai tärkeiksi. Tutustuminen on ollut positiivinen kokemus, muttaen oikeastaan tunne mitään sellaista yteenkuuluvuutta, kuten esim. ei-biologisen siskoni kanssa, jonka kanssa olen samassa perheesä varttunut.
- miten menetellä?
Sukututkijana olen törmännyt siihen, että väitetään, että lapsi on annettu adoptioon ennen kuin hänet on kastettu, suoraan laitokselta.
Onko se ollut mahdollista, että hän tällä tavalla on kuin poispyyhkäisty omasta suvustaan?
Miten arviodaan ajatus, että sukututkija törmää adoptoituun lapseen ja asettaa hänet sukutauluun adoptiovanhempiensa lapsena? Mikäli tutkija tietää asian oikean laidan, pitäisikö sukututkijan ilmoittaa adoptiosta ja ehkäpä hankkia tiedot oikeista vanhemmista?- adoptioäiti
Olet varmasti kinkkisen pulman äärellä, mutta jos minun adoptoitua lasta ei merkitä sukutauluun minun lapsekseni, niin ei tarvitse merkitä minuakaan sitten sinne!!!!!!!!!!!!!!!
Se merkitäänkö se myös biovanhemman tauluun on sitten eri asia enkä osaa siihen sanoa mitään, mutta tässä ollaan nyt paljon suurempien kysymysten äärellä kuin sen, miten sukutauluja rustataan.
Minusta sinä toimit erittäin epäkorrektisti jos menet omin nokkinesi selvittämään lapsen bio (ei oikeat, vai miten ihmeessä sinä määrittelet sanan oikeat???) vanhemmat. Asia on ehdottamasti sellainen, ettei se kuulu sinulle sukututkijana. Kun lapsi on itse siihen valmis hän ottaa asiasta selvää, se tarve voi tulla teini-iässä tai eläkkeellä, sitä sinä et voi päättää.
Lapsi siis kuuluu ehdottomasti adoptiovanhempien alle, mutta biovanhempien alle sitä ei mielestäni voi ilman asianosaisten (ja niitä tässä tapauksessa on useampi) suostumusta laittaa. - Hertta
adoptioäiti kirjoitti:
Olet varmasti kinkkisen pulman äärellä, mutta jos minun adoptoitua lasta ei merkitä sukutauluun minun lapsekseni, niin ei tarvitse merkitä minuakaan sitten sinne!!!!!!!!!!!!!!!
Se merkitäänkö se myös biovanhemman tauluun on sitten eri asia enkä osaa siihen sanoa mitään, mutta tässä ollaan nyt paljon suurempien kysymysten äärellä kuin sen, miten sukutauluja rustataan.
Minusta sinä toimit erittäin epäkorrektisti jos menet omin nokkinesi selvittämään lapsen bio (ei oikeat, vai miten ihmeessä sinä määrittelet sanan oikeat???) vanhemmat. Asia on ehdottamasti sellainen, ettei se kuulu sinulle sukututkijana. Kun lapsi on itse siihen valmis hän ottaa asiasta selvää, se tarve voi tulla teini-iässä tai eläkkeellä, sitä sinä et voi päättää.
Lapsi siis kuuluu ehdottomasti adoptiovanhempien alle, mutta biovanhempien alle sitä ei mielestäni voi ilman asianosaisten (ja niitä tässä tapauksessa on useampi) suostumusta laittaa.Sohaisit ampiaispesään... olen äskeisen vastaajan kanssa täysin samaa mieltä että adoptiolapsi ilman muuta kuuluu kaikissa yhteyksissä adoptiovanhempiensa yhteyteen ja heidän ihan oikeaksi lapsekseen! Adoptiovanhemmat ovat ne oikeat vanhemmat. Biologiset vanhemmat ovat lapsesta luopuneet, syitä on tietysti monia, varmaan yhtä monia kuin tapauksiakin, mutta kun on lapsesta luopunut niin ei se enää oma ole. Oikeat vanhemmat ovat ne jotka ovat hoitaneet, huolehtineet, kantaneet vastuun, kasvattaneet, rakastaneet..
Minulla on hyvät välit biologisen äitini lapsiin, sisarpuoliini. Välit bio-äitiin ovat myös olemassa mutta ei voi sanoa hyviksi eikä mutkattomiksi. Sisarusten välille ei tule sellaisia syyllisyyden ym tuntemuksia välejä sotkemaan kuin biovanhemman ja pois annetun lapsen. Ja sanottakoon vielä että välit Oikeisiin vanhempiini ( siis adoptiovanhempiin!) ovat erinomaiset ja luonnolliset ja tulevat aina olemaankin. - annika
minä kuulun sukututkimusten suhteen kyllä käsittääkseni ottovanhempieni sukuun (molemmissa sukuseuratkin). Biosuvusta ei mulle henk.koht ole väliä pitävätkö sukulaisena, vai eivät. Sama vaikka olisin sitten kaikissa neljässä suvussa (näin itse koen).
Biovanhemmat menettävät oikeutensa lapseen adoption myötä ja lapsesta tulee virallisesti adoptiovanhempien sukujen jäsen (näin olen ymärtänyt). Ottolapsella ei ole nykyään edes oikeutta periä biologisia vanhempiaan, joten tästä olettaisin, että lapsi kyllä kuuluu virallisten (eli ottovanhempien) sukuihin, eikä suinkaan biologiseen sukuunsa. - annika
annika kirjoitti:
minä kuulun sukututkimusten suhteen kyllä käsittääkseni ottovanhempieni sukuun (molemmissa sukuseuratkin). Biosuvusta ei mulle henk.koht ole väliä pitävätkö sukulaisena, vai eivät. Sama vaikka olisin sitten kaikissa neljässä suvussa (näin itse koen).
Biovanhemmat menettävät oikeutensa lapseen adoption myötä ja lapsesta tulee virallisesti adoptiovanhempien sukujen jäsen (näin olen ymärtänyt). Ottolapsella ei ole nykyään edes oikeutta periä biologisia vanhempiaan, joten tästä olettaisin, että lapsi kyllä kuuluu virallisten (eli ottovanhempien) sukuihin, eikä suinkaan biologiseen sukuunsa.oikeat vanhemmat ovat ottovanhemmat, eivätkä biologiset vanhemmat.
Tässä voitaisiin muuten jo ryhtyä puimaan keinohedelmöityksen kautta syntyneitä lapsia, jos kerran se veri on noin sakeaa ja merkityksellistä sukulaisuussuhteiden kannalta... - :)*
onko sukututkijan näkökulmasta katsoen esimerkkisi tilanne se että sukututkija tietää asian mutta itse asianomainen eli adoptoitu ei tiedä? Siinä tapauksessa itse harkitsisin asian esille ottamista, koska valheella on lyhyet jäljet ja rehellisyys ennenkaikkea, sukututkimuksessakin.
- ???
:)* kirjoitti:
onko sukututkijan näkökulmasta katsoen esimerkkisi tilanne se että sukututkija tietää asian mutta itse asianomainen eli adoptoitu ei tiedä? Siinä tapauksessa itse harkitsisin asian esille ottamista, koska valheella on lyhyet jäljet ja rehellisyys ennenkaikkea, sukututkimuksessakin.
Kyllä sen asian salaaminen on aika pitkälle historiaa ja nykyään kaikkia adoptiovanhempia neuvotaan olemaan avoimia asian suhteen.
Ulkopuolisen sukututkijan on aika vaikea tietää sitä tietääkö asianosainen itse. Ei se kuitenkaan ole asia jota joka käänteessä tarvitsee mainita. Asia voi olla raskaskin ja jonkun sukututkijan motiivit asian selviämiseen ei varmasti ole niin ihmisläheiset kuin tälläisessä tilanteessa tarvitaan.
Jos kysessä on läheinen henkilö niin sitten tilanne on aika toinen, mutta jos vain joku sukututkimuksessa esille noussut henkilö niin kehoittaisin olemaan puuttumatta asiaan. - tiia
Meidän suvussa on tehty sukuselvitystä ja perustettu sukuseura. Sukuselvitys on toki tarkentunut vuosien varrella ensimmäisestä versiosta, jonka laatimisesta on kulunut kymmenen vuotta.
Meidän suvussa selvisi semmoinen salaisuus, että eräällä sukumme miehellä on lapsi, josta kukaan ei ollut ollut tietoinen. Lapsi oli syntynyt ns. käenpoikasena vieraan pariskunnan avioliittoon ja aviomies oli luullut olevansa lapsen biologinen isä ja lapsi oli luullut äitinsä aviomiestä biologiseksi isäkseen. En tiedä, miten asia paljastui tai kuka asian paljasti, mutta pojalle tämä selvisi vasta aikuisuuden kynnyksellä. Kun asia selvisi, niin se levisi tietenkin meidänkin sukulaisille ja ko. lapsi merkittiin äitinsä kanssa sukuselvitykseemme. Lapsi ja lapsen äiti ovat siis sukutaulussa sukulaismiehen nimen alla omalla sukunimellään. Yhtä hyvin nämä henkilöt voivat tietysti olla muidenkin sukujensa sukuselvityksissä.
Sukutaulussamme on muuten myös adoptoituja lapsia, joiden nimen perässä on merkintä (ottolapsi), koska sukuselvitys on paitsi selvitys henkisestä sukulaisuudesta myös selvitys geneettisestä perimästä. Sukutaulussamme ei kuitenkaan ole uusperheiden lapsia, jotka eivät ole meille biologista sukua. Sijoitettuja lapsia suvussamme ei tietääkseni ole, joten sitä asiaa ei ehkä ole mietitty.
Eli minun mielestäni ei ole mitään ongelmaa siinä, että adoptiolapset ovat adoptiosukunsa JA biologisen sukunsa sukuselvityksissä. Kuuluvathan he molempiin: toiseen geneettisesti ja toiseen psykologisesti. Adoptiotilanteissa saattaa olla järkevää merkitä henkilön perään lisätieto adoptiosta, sillä eihän siinä ole mitään hävettävää ja toisaalta asia saattaa olla esimerkiksi parin sukupolven päästä jälkipolville kiinnostava.
Se, että meidän sukuselvityksessä on ihminen, jota en ole koskaan tavannut enkä miellä häntä psykologisesti sukulaisekseni, ei haittaa minua tippaakaan. Päin vastoin minusta on mukava tietää tämäkin asia. On sukuselvityksessä muitakin tuntemattomia ihmisiä, jotka eivät pidä yhteyttä sukulaisiin ja asuvat ehkä jossain vierailla mailla tai jotain. Sehän on vain selvitys eikä velvoita mihinkään.
Siitä olen samaa mieltä joidenkin toisten kirjoittajien kanssa, ettei ole sukututkijan tehtävä mennä paljastamaan sukusalaisuuksia tai muuta vastaavaa. Esimerkiksi meidän tapauksessa "vieras lapsi" olisi voitu merkitä sukuselvitykseen, vaikka hän ei olisi itse tiennyt sukulaisuudestaan. Sukuselvityksemme ei ole julkinen, mutta tietenkin moisesta skandaalista joku olisi saattanut juoruta joten eipä asia ole ihan yksinkertainenkaan. Erikoistilanteiden aiheuttajille eli lasten vanhemmille voi varmaan jutella asiasta, jos saa tämmöisen jutun selville. Vanhemmat voivat sitten kai pohtia, mitä asialle tekevät ja haluavatko ihmisen sukuluetteloon tai ottaa yhetyttä tai muuta. Useinhan käy niin, että biologinen side saattaa selvitä laajemmille piireille vasta perunkirjoituksen yhteydessä joten voivathan ne sukuselvitykset täydentyä asianomaisten kuollessakin vasta.
Adoptiolapset siis kuuluvat mielestäni adoptiosukunsa selvitykseen ja mielestäni kannattaa merkitä adoptio sukuselvityksessäkin. Mielestäni adoptiolapset kuuluvat kuitenkin myös biologiseen sukutauluunsa, vaikka eivät olisi missään yhteydessä biosukuunsa. Tällöinkin on mielestäni järjevää merkitä näkyviin se, että lapsi on annettu adoptioon.
- Jemina
Olen ehtinyt 30 vuoden ikään ja ainoa asia minkä olen tehnyt sen hyväksi että ottaisin yhteyttä bioäitiini on se että olen selvittänyt hänen yhteystietonsa. Minulla on tunne että niin kauan kun minulla on vanhemmat (ottovanhemmat) en voisi kuvitellakkaan että haluaisin tavata bioäitini. Annan siis vielä ainakin toistaiseksi asian olla. Menneisyyteni alkoi vaivaamaan ja mietityttämään minua sen jälkeen kun sain omia lapsia.
Jeninalle ja kaikille osallistuneille.
Suhtauduin biologisten sukulaisteni ensitapaamiseen samoin kuin Jenina. Ja niin minusta oli hyvä. Koska adoptioperheessäni ei ollut muita lapsia, ehkä asetin liian suuria toiveita biologisten sisarusteni tapaamiselle, vanhemmat olivat jo kuolleet.
Kiitos kaikille osallistuneille mielenkiintoisesta keskustelusta. Toivottavasti tästä on ollut hyötyä esim. niille, jotka pohdislekevat näitä asioita yksin.
Tuo sukututkimusaihepiiri oli minulle aivan uusi. Katson kuuluvani vain ottovahenmpieni sukuun, vaikka nimeni olikin sukukirjasta jätetty pois, tarkoituksella.- jellona
hei Jemina,
ajattelin itse samoin kuin sinä, en halunnut loukata omia vanhempiani (ottovanhempia), ja itsellänikin on omia lapsia ja omat vanhemmat hyvissä voimissa. kuitenkin se oma biologinen tausta alkoi kiinnostaa ja olin ajatellut ottaa yhteyttä biologiseen äitiini suoraan tai jonkun nimettömän edustajan kautta, mutta... kävi niin onnettomasti että hän poistui keskuudestamme (aika nuorena) ennen kuin ehdin tehdä "mitään" tämän eteen. Ja vasta sitten sain tietää hänestä ja elämästään ja siitä, miksi minut annettiin pois. Kamalinta oli, että sainkin tietää hänen olleen aivan ihana ihminen joka oli koko ikänsä ajattellut minua ja sitä tapahtumaa... Muita lapsiakaan ei hänellä ollut. Ja nyt en voi edes koskaan sanoa hänelle mitään. Aargh!
En halua sanoa että sinun pitää toimia jollain tavalla. Itseäni vaan kaduttaa joka päivä että en saanut mitään aikaan tän asian kanssa. Mutta jokainen toimii tavallaan! Tsemiä! - molla-maija
Olen myös adoptiolapsi.
Bio-äitini oli 16 vuotias saadessaan minut,
ja vielä peruskoululainen.
Sain ottovanhemmiltani kuulla että osalta bio-äitini päätökseen vaikutti hänen äitinsä painostus adoptioon,koska bio- äitini äiti ei halunnut pitää minua ja että koska oma bio-äitini ei ollut olosuhteiden pakosta valmis äitiyteen.
Olisin nyt vanhemmalla iällä valmis ottamaan äidistäni selvää,mutta mieleni valtaa ehkä osalta katkeruus ja siksi se on aina jäänyt.
Aikaisemmin en edes ajatellut ottavani selvää oikeasta äidistäni koska en halunnut loukata ottovanhempiani.
Mutta nyt asia on vaivannut minua jo jonkun aikaa........
- gemmi
En ole koskaan yrittänyt ottaa selville ketkä vanhempani olivat,tiedän ainoastaan äitini olleen suomalaisen ja isäni rankalaisen,äitini=ottoäitini joka minulle on ainoa oikea äiti on se kertonut.
Tyttäreni on nyt 8-vuotias ja jossain vaiheessa tulen ehkä kertomaan hänelle olevani ottolapsi?- silti utelias
tietämään omista "juuristaan", eikä siinä ole mitään väärää, mutta vanhempien ei kannata koskaan salata tosiasioita, kaverit kuitenkin kertoo myöhemmin ja jos saa tietää vasta 20-kymppisenä niin tulee identiteettikriisi. Itse koen, että mulla on ikäänkuin kaksi sukua...
- Anonyymi
No sisarukset on aina sisaruksia. Jos eivät omiaan huoli se on niien ongelma.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 2082545
Törkeä eläinsuojelurikos Sonkajärvellä
Pohjois-Savossa Sonkajärvellä noin 40 kissaa ja reilut 10 koiraa on jouduttu lopettamaan kaltoinkohtelun vuoksi, kertoo401684Jotkut ihmiset pelkäävät syöpää sairastavaa
On hauskaa, kun kertoo jollekin, että "minulla on syöpä". Jotkut käyttäytyvät kuin se olisi tarttuva tauti. Eivät uskall1431315Lavrov suivaantui Stubbille perustellusti.
Lavrov perusteli suivaantumistaan tosiasioilla Suomen tarinasta sotiemme jälkeen, tutkija Tynkkynen ja pankkihenkilö Sol2971141Sukupuolia on vain kaksi- kohukassista tuli kova tuomio perheenisälle oikeudessa.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/4d4db0d9-4dda-4ba6-a699-25d725683ad6 Miten näin normaalista kassissa olevasta tekstis3151098Kääminsä polttanut taksi suomussalmella
Vieläkö sillä hermonsa menettäneellä hulluja ylinopeuksia ajavalla asiakkaansa haukkuvalla( jos ajat paska kyydin hänen231053Se ei ihan oikeasti vaatisi kuin yhden
Tekstiviestin... Jos rakastat minua vielä toivoisin että laittaisit minulle viestiä. Rakastatko? Oletko oikeasti niin pe571043- 55946
Eronnut Janni Hussi palaa julkisuuteen - Aloittaa uudessa työssä, joka on aivan uusi pesti Suomessa
Janni Hussi on saanut viime aikoina kohujulkisuutta, kun hänen ja Joel Harkimon avioliitto päättyi eroon kesällä 2025. H12865Jorma Uotinen avaa sanaisen arkkunsa TTK-miesparista ja koko uudistuksesta: "Sehän on..."
Tanssii Tähtien Kanssa -parketilla nähdään ensimmäistä kertaa Suomessa tanssiparina miespari kauden alusta asti. Mikko S21843