Terveitä elämäntapoja harrastava 70v.

Metsänimpi

Olen normaalipainojen rajamailla laihduttava.
Ikää lähes 70v. ja niin ollen tietyt vaikeudet painonhallinnassa.
168cm ja nyt 68kg, mistä yritän saada pois -10kg.
Liikun paljon luonnossa ja seuraan terveystutkimuksia.
Olen vuosikymmeniä lukenut kiinalaista ja intialaista terveydenhoitoa.
Yoga-muotoja, Pilates, core-voimistelu, erilaisia tansseja,
HIIT-pyrähdykset viikolla, painonnosto kotivälinein kuuluvat päiviini.
Koti-SPA saunan yhteydessä on minulle tärkeämpi kuin viikonloppu
terveyshoitoloissa tai Virossa matkustellen. Haluan nauttia omasta rauhasta.
Omasta musiikista riippuen toimista. Elvistä ja rocken rollia siivoukseen!
Kotiolot tulee tehdä niin viihtyisiksi, että ei tarvitse paeta sieltä "keitaille".
Elämään tulee sisältyä muutakin kuin TV ja kcal-laskelmat.
Harrastan käsitöiden lisäksi kirjallisuuden lukua ja klassista musiikkia.
Yrttien keruuta, valokuvausta, filosofiaa, ja sellaista pientä ilokseni.
Samanhenkisistä saa kummasti intoa jatkaa hyvästä parempaan.
Tervetuloa tällaiseen ajatuksenvaihtoon!

21

320

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vpnasiallinen

      LCHF toimii laihdutuksessa jos ylipainoa. Kehosi päättää ei kiinalaiset ajattelijat musiikkia kuunnellessaan.

      • Metsänimpi

        Et ole tervetulut ilkeyksinesi. Jätän lukematta kommenttisi. Hyi olkoon!
        Muutamalla sanalla saat mielen maahan! Miten se on mahdollista?
        Eikö sinulla ole muuta iloa elämässä kuin tukahduttaa muiden elämänhalu?


    • hpv10

      Jos syöt pullaa ym. niin niiden pois jättö auttaa. Alkoholissakin on erittäin runsaasti energiaa.

      Kasvisvoittoinen ruokavalio sopii hyvin itämaista kiinnostuneille ja kun välttää ylenmääräistä rasvaa niin laihtuu kyllä. Sinun ei edes kannata tähdätä 10 kg painonpudotukseen vaan tuollaiset 5 kg riittää hyvin jollei ole kakkostyypin diabetesta tai sen uhkaa.

      • Metsänimpi

        Kiitos hpv10, että pelastit minut tuolta järkyttävältä kiusanhengeltä.
        Voin nyt kohdistaa mieleni myönteiseen!
        Mitä pullaan, kekseihin ja muuhun alkoholiin tulee, niin näen niitä joskus kaupassa, mutta kotiini ei myrkkyjä lisätä. Valkoiset myrkyt, vehnäjauho, sokeri, rasva, suola ovat kaarsittu pois kauan sitten. Tosin suolaa laskin olevan 6:ta eri lajia merisuolasta himalajasuolaan noin ihonhoidonkin tarpeisiin.
        Suolalla on hyvä gurglata, hoitaa ihoa, ottaa jalkakylpyjä jne.
        Minulla on alhainen verenpaine ja -sokeri ja saan pyörtymiskohtauksia, jos
        en lisää suolaa silloin, kun juon paljon päivän käveltyäni ulkosalla.

        Muuten olen juomassa aamukahvia ja sen seurana parisen mantelia banaani
        2rkl 10% yoghurtti kurkkumeija inkivääri kaneli sekoituksen maustamana.
        Siinä jäätelöni ja kahvipullani. Sitten hoitamaan kävellen asioita, joihin menee
        3h aamupäivällä. Mieleni ilahduttajaksi aion tosin yogata ennen asioita.

        Päivällä silppoan sellerinvartta kananmunaa kesoa omenaviinietikkaa kulhoon.
        Salaatteja ja hedelmiä täytyy saada nyt, kun ne ovat tuoreita. Mitä mieli tekee.
        Soijan sanotaan hidastavan laihtumista, mutta saan siitä juuri sellaisen yhdistelmän, että jaksan lukea ja olla fyysisesti aktiivinen. Porkkanaa mukaan.
        Herneet keitettynä salaateissa ovat proteiinilähteeni pääasiallisesti.

        Lihatuotteitä, kalaa, kanaa vältän niissä olevien myrkkyjen tähden.
        Eläinrääkkäyksestä, antibiotikalla ja hormoneilla hoidosta tietoiseksi tulleena.

        Päivän aikana ehdin varmasti kunnon kävelyn metsään, josta saan voikukanlehteä teeksi ja salaattiin. Samalla harjoittelen voimistelukuminauhojen avulla hiukan
        lihaksia vahvistavia liikkeitä. Ihanaa raittiissa ilmassa ja lintujen laulussa.

        Sellaisiksi päiväni muodostuvat, mutta 18.00 en enää jaksa taistella, vaan lueskelen ja puuhaan pikkuisen. Tietysti sitä täytyy oikoa itseään 15-minuutein välitunnein. Vaihdellen Pilatesta, zumpaa, afrikalaista tanssia, voimistelua,
        stepper TV:n edessä. Kun tarvitsen raitista ilmaa, niin puutarhan puiden lomassa.
        Olin varma, että 70-vuotiaana minut lasketaan elävänä haudatuksi. Elossa olen!


      • Metsänimpi

        Kiitos tuosta intialaisen tereydenhoidon kannustuksesta. Heidänkin tuhatvuotisia viisauksiaan tulisi huomioida.
        Ayurveda voimistelu ja ravinto sopii minulle tyyppini mukaan.
        Ennen käytin heidän yrttituotteitaan, mutta jätin sen, kun näin ne "tehtaat".
        Niistä löytyi arsenikkia ja elohopeaa muiden "mausteiden" lisäksi.
        Kiinalaisia tuotteita vältän myöskin, mutta tiettyjä mausteita ei kasva kotimaan pelloilla, kuten ei hedelmiäkään. Ei vielä pääse juomaan enkelien puhdasta nektaria.
        Pakko rajoittaa syöminen - muuten tulee "balsamoiduksi" jo eläessään.
        Mitä siihen -10kg tulee, niin olen silloin tosi laiha, mutta kevyt olo houkuttelee...
        Toivottavasti olet matkassani mukana tietoinesi; vastamyrkkynä ilon pilaajille ;-)


    • hoit-su

      Kyllä minustakin max. viiden kilon pudotus riittää ikäisellesi.

      • Metsänimpi

        Niinkö arvelet, hoit-su? 63kg ja 168cm = suomalainen NORSU!
        No, äitini ja veljeni kiljuivt kuorossa vihaisina, kun painoni putosi alle 60kg:n.
        Katsotaan, miksi kissa sen nahan repii...


      • hpv10
        Metsänimpi kirjoitti:

        Niinkö arvelet, hoit-su? 63kg ja 168cm = suomalainen NORSU!
        No, äitini ja veljeni kiljuivt kuorossa vihaisina, kun painoni putosi alle 60kg:n.
        Katsotaan, miksi kissa sen nahan repii...

        No 22.5 on keskimääräinen normaalipainoisen painoindeksi. 22.5*1.68*1.68 tuottaa painoksi tuolla painoindeksillä ja pituudellasi 63.5 kg.

        Soija ei mitenkään erityisesti estä laihtumista, ruokaa ilman isompia huonoja puolia mutta ei se myöskään ole mikään ihmeaine.

        Ruokavaliosi on jo aika kevyt, mikä on vyötärönympäryksesi?


      • Metsänimpi
        hpv10 kirjoitti:

        No 22.5 on keskimääräinen normaalipainoisen painoindeksi. 22.5*1.68*1.68 tuottaa painoksi tuolla painoindeksillä ja pituudellasi 63.5 kg.

        Soija ei mitenkään erityisesti estä laihtumista, ruokaa ilman isompia huonoja puolia mutta ei se myöskään ole mikään ihmeaine.

        Ruokavaliosi on jo aika kevyt, mikä on vyötärönympäryksesi?

        Kun se oli 61-64cm 55kg:ssä, niin 76cm ja 68kg tuntuu kauhealta!
        Se on keveyden ja onnen tunnetta, jota tavoitan. 55-56kg koen sen.
        Nyt tunnen olevani turtunutta ihraa, jota saa sekä työntää, että
        vetää perässään kuin kivirekeä. Raajani ovat normaalimittaiset.
        Vatsa ja takamus 97cm pari päivää sitten. En voi näin hyvin!

        Kävelyt raikkaassa alkusyksyssä ovat minulle elintärkeät, mutta
        ne aikaansaavat ihran sulamista ja siksi yoga on tärkeää, kun
        se inhottava löysä, vetinen nahka ehtii seuraavaksi aamuksi kiinteytyä.
        Masennun aina jossain pimeän tultua ja herään keväällä tähän ihraan.
        Jouluruokia inhoan, joten istun nämä kilot talven ja jäiden tullen.
        Nuorempana meni -5kg kuussa, nyt -2kg samalla tavalla eläen.
        Joten ennen sain kehoni hyvään kuntoon parissa kevätkuukaudessa.
        Tänä vuonna aloin vasta heinäkuussa kauhistelemaan muodottmuuttani.
        Mietin, ottaisko ja kuolisko pois, vai puuttuisinko taas läskirulliin?
        Elämänuteliaisuuteni voitti. Ollut pahuksen hauska aika taas...


      • hpv10
        Metsänimpi kirjoitti:

        Kun se oli 61-64cm 55kg:ssä, niin 76cm ja 68kg tuntuu kauhealta!
        Se on keveyden ja onnen tunnetta, jota tavoitan. 55-56kg koen sen.
        Nyt tunnen olevani turtunutta ihraa, jota saa sekä työntää, että
        vetää perässään kuin kivirekeä. Raajani ovat normaalimittaiset.
        Vatsa ja takamus 97cm pari päivää sitten. En voi näin hyvin!

        Kävelyt raikkaassa alkusyksyssä ovat minulle elintärkeät, mutta
        ne aikaansaavat ihran sulamista ja siksi yoga on tärkeää, kun
        se inhottava löysä, vetinen nahka ehtii seuraavaksi aamuksi kiinteytyä.
        Masennun aina jossain pimeän tultua ja herään keväällä tähän ihraan.
        Jouluruokia inhoan, joten istun nämä kilot talven ja jäiden tullen.
        Nuorempana meni -5kg kuussa, nyt -2kg samalla tavalla eläen.
        Joten ennen sain kehoni hyvään kuntoon parissa kevätkuukaudessa.
        Tänä vuonna aloin vasta heinäkuussa kauhistelemaan muodottmuuttani.
        Mietin, ottaisko ja kuolisko pois, vai puuttuisinko taas läskirulliin?
        Elämänuteliaisuuteni voitti. Ollut pahuksen hauska aika taas...

        Vyötärönmittasi on alle 80 cm eli sen puolestakaan ei tarvitse laihduttaa.

        Kannattaisi ehkä mittauttaa vielä rasvaprosentti.

        Eiköhän paino putoa jos rajoitat hiukan syömistäsi. Suosittelisin edelleenkin sitä noin 5 kg pudotusta.

        Itse pidän jouluruuista muuten mutta kinkku ei maita. Rosollia söisin ympäri vuoden jos sitä saisi kaupasta (sinkkuna sitä tulee liikaa jos tekee itse).


      • Metsänimpi
        hpv10 kirjoitti:

        Vyötärönmittasi on alle 80 cm eli sen puolestakaan ei tarvitse laihduttaa.

        Kannattaisi ehkä mittauttaa vielä rasvaprosentti.

        Eiköhän paino putoa jos rajoitat hiukan syömistäsi. Suosittelisin edelleenkin sitä noin 5 kg pudotusta.

        Itse pidän jouluruuista muuten mutta kinkku ei maita. Rosollia söisin ympäri vuoden jos sitä saisi kaupasta (sinkkuna sitä tulee liikaa jos tekee itse).

        Rosollin teen itse ympäri vuotta. Etikkapunajuurta, keitettyä porkkanaa, kurkkua, mielisilliä ja vähän kullankeltaista maissia.
        Nokare 10% yoghurttia. Jätän perunan pois, koska tulen siitä sokerihumalaan ja voin syödä parunaa määrättömästi nälän lisääntyessä. Maississa on saman verran kcal kuin perunassa,
        mutta maissi vie nälän ja makean mieliteon parilla lusikalla.
        Täytyy koittaa, miltä avokado maistuisi rosollissa.

        Maksa- ja lanttulaatikosta pidän jouluruista. Ja siitä mallasjuomasta.
        Voisi tehdä itse maksalaatikkoa ohrarouheesta. Jos muistan kuinka uunia käytetään. Täällä ei leivota pullia, eikä tehdä karjalanpaistia.

        Tein jauhetusta kananlihasta soijajauhoista kananmunista pihvejä.
        Jos valita voisin, niin sahanpuruiset olisivat varmasti parempia kuidun tähden. Maku on samanlainen. Tyytyy yhteen pihviin.
        Avomaankurkku avokado etikkapunajuuri voi peittää maun.
        Sitten iltakävely ja TV:tä stepperillä hyppien.


      • hpv10
        Metsänimpi kirjoitti:

        Rosollin teen itse ympäri vuotta. Etikkapunajuurta, keitettyä porkkanaa, kurkkua, mielisilliä ja vähän kullankeltaista maissia.
        Nokare 10% yoghurttia. Jätän perunan pois, koska tulen siitä sokerihumalaan ja voin syödä parunaa määrättömästi nälän lisääntyessä. Maississa on saman verran kcal kuin perunassa,
        mutta maissi vie nälän ja makean mieliteon parilla lusikalla.
        Täytyy koittaa, miltä avokado maistuisi rosollissa.

        Maksa- ja lanttulaatikosta pidän jouluruista. Ja siitä mallasjuomasta.
        Voisi tehdä itse maksalaatikkoa ohrarouheesta. Jos muistan kuinka uunia käytetään. Täällä ei leivota pullia, eikä tehdä karjalanpaistia.

        Tein jauhetusta kananlihasta soijajauhoista kananmunista pihvejä.
        Jos valita voisin, niin sahanpuruiset olisivat varmasti parempia kuidun tähden. Maku on samanlainen. Tyytyy yhteen pihviin.
        Avomaankurkku avokado etikkapunajuuri voi peittää maun.
        Sitten iltakävely ja TV:tä stepperillä hyppien.

        Avokadotahna toimii oikein hyvin rosollin kanssa.

        Itse syön kanan keitoissa tai kastikkeissa mutta perunamuusi toimii erittäin hyvin sideaineena niin kana- kuin kasvispihveissä. Soijajauhoa käytän itse leipään, ruokaan menee linssejä, papuja tai teksturoitua soijaproteiinia. Teen kylläkin hyvin harvoin ruokaa muualla kuin kesämökillä.


      • Metsänimpi
        hpv10 kirjoitti:

        Avokadotahna toimii oikein hyvin rosollin kanssa.

        Itse syön kanan keitoissa tai kastikkeissa mutta perunamuusi toimii erittäin hyvin sideaineena niin kana- kuin kasvispihveissä. Soijajauhoa käytän itse leipään, ruokaan menee linssejä, papuja tai teksturoitua soijaproteiinia. Teen kylläkin hyvin harvoin ruokaa muualla kuin kesämökillä.

        Kiva tietää. Uskallatko todella syödä perunamuusia? Vaikka sinähän et LAIHDUTA,
        kuten tämä mummu. Avokado tarvitsee jonkin mausteen kyydittämään, ellei
        pidä saippuan syömisestä. Ajattelin kokeilla cayanne, kurkkumeija, sitruuna jne.
        Tosiaan, tulisi pikkuisen vähentää kcal-määrää kun joka toinen viikko syö Aina
        2800kcal ja toinen 1500kcal. Hmm. Mutta sillä tavoin keho ei mene säästöliekille.
        Ollut asioita ja juoksemisia kaupungilla niin paljon, että en enää jaksanut muuta.
        Yritin voimistella, mutta se oli voimatonta ajantuhlausta. Meni levoksi.
        HYiukan muuta löpinää. Istin junassa eilen 4h ja luin englannin alkeita. Ruostunutta.
        Nautin siitä ihanasta junan tasaisesta keinunnasta ja sykkeestä.
        Samoin kuin laivalautoilla. Nautin niistä hetkistä täysin siemauksin.
        Sama tunne kuin silloin , kun lepäsi äidin kohdun suojissa, keinuen ja
        kuunnellen äidin sydämen lyöntejä... Aivan sama tunne :-D
        Olisin tietysti voinut ilahduttaa kanssamatkustajiani hiukan voimisteluliikkeillä,
        Purista 10:en ja pidätä asento 4:än laskien - mitä sen nimi olikaan?
        Mutta en oikein kehdannut. Meditoin vain hymysuin. 21.00 kotona väsyneenä.
        Siis olen kaksi viikkoa syönyt 2000kcal 2h kävelyjä ja pikkuisen muuta.
        Silti laihduin - 1kg ja reisistä, polvesta, pohkeesta -5cm, eli molemmista -10cm!
        Vatsasta ja lanteilta vain -2cm. Aika hyvä laiminlyödyksi kehoksi :-)
        Jos nyt vähentäisin kcal ja lisäisin liikuntaa, niin tulostakin tulisi paremmin.
        Mutta elokuu menee vielä näin laiskotellen, kun on käytävä asioilla ja siivottava
        koti talvikuntoon. Ei mummo enää jaksa enempää...


      • hpv10
        Metsänimpi kirjoitti:

        Kiva tietää. Uskallatko todella syödä perunamuusia? Vaikka sinähän et LAIHDUTA,
        kuten tämä mummu. Avokado tarvitsee jonkin mausteen kyydittämään, ellei
        pidä saippuan syömisestä. Ajattelin kokeilla cayanne, kurkkumeija, sitruuna jne.
        Tosiaan, tulisi pikkuisen vähentää kcal-määrää kun joka toinen viikko syö Aina
        2800kcal ja toinen 1500kcal. Hmm. Mutta sillä tavoin keho ei mene säästöliekille.
        Ollut asioita ja juoksemisia kaupungilla niin paljon, että en enää jaksanut muuta.
        Yritin voimistella, mutta se oli voimatonta ajantuhlausta. Meni levoksi.
        HYiukan muuta löpinää. Istin junassa eilen 4h ja luin englannin alkeita. Ruostunutta.
        Nautin siitä ihanasta junan tasaisesta keinunnasta ja sykkeestä.
        Samoin kuin laivalautoilla. Nautin niistä hetkistä täysin siemauksin.
        Sama tunne kuin silloin , kun lepäsi äidin kohdun suojissa, keinuen ja
        kuunnellen äidin sydämen lyöntejä... Aivan sama tunne :-D
        Olisin tietysti voinut ilahduttaa kanssamatkustajiani hiukan voimisteluliikkeillä,
        Purista 10:en ja pidätä asento 4:än laskien - mitä sen nimi olikaan?
        Mutta en oikein kehdannut. Meditoin vain hymysuin. 21.00 kotona väsyneenä.
        Siis olen kaksi viikkoa syönyt 2000kcal 2h kävelyjä ja pikkuisen muuta.
        Silti laihduin - 1kg ja reisistä, polvesta, pohkeesta -5cm, eli molemmista -10cm!
        Vatsasta ja lanteilta vain -2cm. Aika hyvä laiminlyödyksi kehoksi :-)
        Jos nyt vähentäisin kcal ja lisäisin liikuntaa, niin tulostakin tulisi paremmin.
        Mutta elokuu menee vielä näin laiskotellen, kun on käytävä asioilla ja siivottava
        koti talvikuntoon. Ei mummo enää jaksa enempää...

        Ei perunamuusissa ole mahdottomasti energiaa, finelin mukaan 86 kcal/100 g. Kun kasvis/kana/kalapihveihin menee puolet perunamuusia ja puolet muuta niin energiamäärä jää hyvin pieneksi. Laihdutettavaa vielä 15 kg ja nutraus alkaa maanantaina.

        Itse laitan avokadotahnaan avokadon lisäksi limettimehua, suolaa ja valkosipulia, joskus chiliäkin.


      • Metsänimpi
        hpv10 kirjoitti:

        Ei perunamuusissa ole mahdottomasti energiaa, finelin mukaan 86 kcal/100 g. Kun kasvis/kana/kalapihveihin menee puolet perunamuusia ja puolet muuta niin energiamäärä jää hyvin pieneksi. Laihdutettavaa vielä 15 kg ja nutraus alkaa maanantaina.

        Itse laitan avokadotahnaan avokadon lisäksi limettimehua, suolaa ja valkosipulia, joskus chiliäkin.

        Olet siis varastoinut 15kg, jonka energiat voit käyttää -
        kesämökin remonttiin?
        Itse lasken 10kg*9000kcal=90.000kcal eli minulla on energiaa
        90.000kcal:300kcal=300h kävelyjä raikkaassa syksyssä:-) Valtavan hienoa!
        Saan siis vuodenvaihteeseen asti kävellä aamulla ja illalla 1h energiallani.
        Ensiksi: sen energian voisi käyttää siivoukseenkin, mutta se on masentava ajatus.
        Toiseksi: vaikka 7000kcal antaa 1kg niin tarvitaan jossain -8000kcal sen pois ravistamiseen. Joten lasken 300kcal tunnin kävelyyn vaikkei sekään pidä paikkaansa, koska nopeus ja oma paino alenevasti;-) vaikuttavat asiaan.

        Sinulla on aika miehiset mausteet - valkosipuli. En uskalla käyttää sitä ihmelääkettä, kun sekoittelen yughurttia pöperöihini. Meijerituotteet voimistavat tämän eksoottisen tuoksun ja joudun välillä ihmisten ilmoille.
        Haluan istumapaikan matkustaessani asioilla.

        Ajattelin kokeilla avokadotahnaa hapankorpulla ja ohut tillinen lohisiivu...
        Älä sinä kiusaa minua enää perunoilla! Näin koko eilisen päivän harjatun, pienen, pyöreän, kullankeltaisen, sileäposkisen PERUNAN suolalohen ja avokadon kanssa mustalla näkinkenkälautasellani ilkkumassa: "maista minua, puraise pieni pala"...
        Tarvittiin todella paljon itsekuria päättää tehdä se joulunaikaan, jos pehmusteet ovat hävinneet. Musta, pieni näkinkenkälautaseni täytetään nyt nk. negatiivisilla -kcal eli ravintoaineilla, jotka tarvitsevat enemmän energiaa sulattamiseen, kuin mitä itse sisältävät. Niitä on mahtava määrä tuoreina, vitamiineja pursuavina.

        Päivän taistot alkavat nyt kahvin kokosöljyn cayannepippurin voimilla.
        Mutta ensin täytyy päästä ulos meditoimaan - ilman perunan mielikuvaa...
        Sitten pieni banaani yughurtti oma maustesekoitus liikunnan jälkeen.


    • pikkumyy2016

      Kuka sinua käskee laihduttamaan? Lääkärikö? Yleensä naiselle hyväksytään vähän korkeampi paino, kun on ikää. Laihdutuksessa on aina se riski, että paino lähtee lihaksista.

      Eli ensimmäisenä mene kehonkoostumusmittaukseen. Jos lihasmassasi on muutenkin hyvä ja jopa keskimääräistä parempi - näin voisi liikkuvan ihmisen kohdalla uskoa - ja jos rasvakudos ei keskity keskivartaloon, ei laihdutuksen tarvetta ole.

      On tärkeämpää ylläpitää sellaisia elämäntapoja, joilla paino ei nouse. Laihdutuksella saa herkästi aikaan jojoilukierteen. Ensin laihtuu hyvin, mutta kun perusaineenvaihdunta laskee laihtumisen ja lihasmassan menetyksen vuoksi, paino pyrkii palautumaan vääjäämättä. Ja se mikä oli ennen lihasta on sen jälkeen rasvaa.

      Itse painan noin 52 kg (olen myös hyvin lyhyt) ja perusaineenvaihduntani on n. 1200 kcal. Se tarkoittaa pussillista tortillasipsejä tai reilua suurta suklaalevyä tietysti vähän päälle sen mukaan, mitä liikun. Eli minkäänlaista herkuttelun mahdollisuutta ei enää ole, jos haluaa olla hyvin/liian laiha. Jokainen mukana kannettu painokilo lisää myös energiankulutusta ja päinvastoin. Eli kannattaa miettiä, mitä itse oikeasti haluaa ja mikä on järkevää.

      Olen nähnyt, että eivät järkevät lääkärit painosta taulukoiden mukaan hieman ylipainoista laihtumaan, jos tämä on liikunnallinen ja jopa tavallista vahvempi. Siinä ei ole vain järkeä. Ja jos taulukoita katsot huomaat, että nk. normaalilla naisella voi olla huomattava vaihtelu rasva- ja lihaskudoksessa, ja hänet katsotaan siltikin "normaaliksi". Eli kuvitellaan (en muista lukuja ulkoa), että normaalilla naisella voi olla lihasta 20 - 30 % ja rasvaa 20 - 30 %. Jos naisella on siis sekä lihasta että rasvaa 30 %, hän on lihava. Vaikka kaiken järjen mukaan huonoin vaihtoehto on, jos hänellä on lihasta 20 % ja rasvaa 30%. Lihasmassa on hyvälle terveydelle tärkeää, sitä ei pidä laihduttaa pois (itselläni lihasmasssaa on paljon ja rasvaa vähänlaisesti, vaikka olen pieni, joten painon hallinta on helppoa, kun olen muutenkin kohtuullinen).

      • pikkumyy2016

        Vielä lisäys: Jos oikeasti haluat laihduttaa, on ensin lisättävä lihasmassaa, eikä ensin laihdutettava. Eli pelkkä juoksu tai kävely ei riitä, vaan on nostettava riittävästi rautaa. Sen jälkeen voi hyvin varovasti yrittää alentaa rasvamassaa. Mene mukaan johonkin kuntoryhmään tai hanki omavalmentaja!


      • Metsänimpi

        Hei, "pikkumyy" :-) Tosi kivaa luettavaa! Sinunlaisiasi järkeviä ja hyvää tarkoittavia täällä tarvitaan. Koulujen alkaessa nuoret pelästyvä jäätelön ja rantalojumisten seurauksia. Ollaan syöty namuja ja se ruokakin on kotona vähemmän terveelistä.
        Kaikkien vanhemmilla ei ole tietoa ja - työpaikkaa...
        No niin, asiaankin. En ole aina ollut tällainen hylje! Olen tullut perhosesta hylkeeksi!
        Istuin kursseilla ja koulussa 2 vuotta ja tuli vähän surutyötä, kun omainen kuoli.
        Sitten katsoi peiliin ja - Voi hyvä Sylvi! Mikä punkero! Eikä vaatteet enää mahtuneet!
        Kas, kun koulussa vedin uusia pitkiä housuja ja löysiä puseroita peittooksi.
        34/36 tullut 40/42! Hermostuuhan sitä! Mutta olen myös hankkinut tietoa ja taitoa.

        Pimeän kauden alkaessa tapaan läsähtää, masentua, alakuloisuutta.
        Jäisille teille ei halua mennä liukastelemaan tällä luustolla.
        Keväisin auringon lämmittäessä ja valaistessa tapaan lähteä raitille reippaasti.
        Mutta tänä vuonna havahduin vasta heinäkuun lopulla. Oli muuta tärkeämpää.
        Nyt korjailee laiminlyöntejään ja tahti ei ole enää kuten 40-vuotiaana.
        Olen tosin vahingoista viisastuneena rakentanut voimistelupaikan talveksi lehmusten alle sateen ja lumen suojaksi. Saa tuulahduksia raittiista ilmastakin.
        Vein sinne Nordig Walkerin, joka matkii hiihtoa, painoja ja muita kapineita.
        Olen aivan samaa mieltä kanssasi, että painojen käyttö on sitä tärkeämpää,
        mitä vanhemmaksi tulee. Olen lukenut 90 vuotiaiden kuntosalilla liikunnasta.
        Tahti on hitaampaa, mutta tulos hyvä ja mieliala kohoaa. Lääkkeet vähenevät.
        Sain itse diabetes2 oireita ja se vasta herätti. Ne ovat hävinneet onneksi.
        Muuten, sain kaupungista baletti-fitnes DVD:n Todella kaunista! Ihanaa!
        Ajattelin harrastaa sitä vähän myöhemmin, kui palkintona. Hylje ei sovi balettiin...
        Nyt käytän stepperiä ja hypin siinä painot käsissä, jaloissa ja nyrkkeilen ilmaan - ahdistukseni:-D Kehoni paino tuntuu vielä riittävän ohjelman läpi puhkimisiin.

        Olen alkanut niitä nopeita pyrähdyksiäki ensi kertaa elämässä. HIIT:ä kutsutaan

        Nyt on pakko lopettaa! Jatketaan myöhemmin! Voi hyvin:-).


      • Metsänimpi
        pikkumyy2016 kirjoitti:

        Vielä lisäys: Jos oikeasti haluat laihduttaa, on ensin lisättävä lihasmassaa, eikä ensin laihdutettava. Eli pelkkä juoksu tai kävely ei riitä, vaan on nostettava riittävästi rautaa. Sen jälkeen voi hyvin varovasti yrittää alentaa rasvamassaa. Mene mukaan johonkin kuntoryhmään tai hanki omavalmentaja!

        Hei, "pikkumyy"! Vaakani, josta näin lihasmassan, vesimäärän jne. meni rikki.
        En ole harmikseni löytänyt yhtä hyvää, mutta näen entisistä laskelmistani, miten ne arvot paranevat, kun harrastaa liikuntaa ja syö terveellisesti. Joten en tarvitse sitä.
        Olen ottanut sen jälkeen myös kotitekoisten painojen noston ohjelmaani ja käytän myös painoja käsivarsissa ja jaloissa tietyissä liikkeissä tai kumivälineitä, joten olen varma, että ne arvot paranevat ajan kanssa. On vain huomioitava olotila.
        Ehdotit omaa valmentajaa. Se on joillekin varmasti sopivaa. Kallista eläkeläiselle.
        Aina eivät voimat ole sellaiset, että jaksaa olla toisen hunssattavana. Olen investoinut sen tähden omiin kirjoihin ja DVD:hin ja cd:hin ja omaan musiikkiin.
        Omat välineeni takaavat myös, että ei tarvitse desinfioida välineitä kuntosalilla ennen ja jälkeen kaikkea, mistä kiinni ottaa. En halua kylpeä toisten bakteereissa.

        Vielä, tässä iässä ei enää tarvita ketään korvan vieressä huutamaan määräyksiä.
        Ensimmäiset 30:tä vuotta minä olin johtaja! Toiset 30:tä vuotta yritin voittaa itseni - joka armas päivä! Nyt on tullut viimeiset 30:tä vuotta, jolloin olen kääntynyt kuuntelemaan oman kehon viisautta kysyen, miten jaksan, miten voin,
        mikä on tärkeintä suorittaa, jne. Nuorenpana voimissaan sellaisesta ei ollut tietoinen. Enkä pidä niistä TV-ohjelmista, joissa ylipainoisia nöyrryytetään ottamatta huomioon eri kehojen toimintaa - jollain voi tulla viikkopunnituksessa tauko painonlaskuun tai vesi on kerääntynyt tai lihaksia lisääntynyt. Kuvottavaa nähdä sitä musiikin pärinää ennenkuin "tuomari" laukaisee tuomionsa ja yksi häväistään pois jatkosta. Sitä aikuisten kiusaamista oman itsetunnon parantamiseksi. Sitä paitsi vain pieni osa näistä läskinsä sulattaneista pitää uuden painonsa. Melkein kaikki ovat parin vuoden sisällä vielä lihavampia kuin alussa.
        En ymmärrä, että sellaisia ohjelmia edes näytetään, vaikka tapa laihduttaa on väärä ja tulokset kuin menneen talven lunta parissa vuodessa.
        Sitä paitsi olen huomannut kaikkien samassa perheessä syövän samaa ruokaa ja yleensä lihavilla vanhemmilla on lihavat lapset. Kasvaessaan varsinkin.
        Siksi koko perhe tulisi otta laihdutukseen, eikä vain yhtä, jota sitten kadehditaan ja ihaillaan aluksi. Tehokas tapa aikaansaada eripuraisuutta perheessä.
        Harva jaksaa purra sellerinvartta, kun toiset maiskuttavat suklaapatukoita kodin alttarin - TV:n - edessä. Sitten saa kuulla kateellisten ilkeyksiä.
        Inhimillistä kadehtia toisen saavutuksia, jotka on saatu suurella vaivalla, johon ei itse haluta ryhtyä. Helpompaa vetää toinen takaisin lihavien mässytyksiin.
        Tässä vähän minun valintojani omissa olosuhteissani.
        Toisille sopii muut toimet paremmin.


    • Nomadinainen

      Hei, Metsänimpi! Ihanan taiteelliselta kuulostaa elämänotteesi! Jotain yhtäläisyyksiä on: laihduttelen normaalipainon ylärajoilta - nyt 61kg ja pituutta 160cm, koko alkaa olla jälleen 38, kun oli hiipinyt 40:een painaessani enimmilläni 65kg. Olen työssäkävijä, 52v., joten en päivittäin ehdi liikkua niin paljon kuin sinä, myöskin pidän yllä vanhaa muusikon ammattia, ja soitto (ja tuleva esiintyminen) tarvisevat aikaani. Tunnistan pimeän vuodenajan aiheuttaman välinpitämättömyyden kehon suhteen. Kesälomallani varustauduin tulevan talven varalle ja tilasin jo sekä sarastusvaloherättimen (puolen tunnin aikana voimistuva keltainen valo linnunlaulun kera) sekä pienen, sinistä valoa antavan kirkasvalolampun helpottamaan talviaamujen heräämisiä sekä kaamosmasennusta. Tilasin myös lentoliput Italiaan syys-lokakuun vaihteeseen: aion vaeltamaan vanhalle pyhiinvaellusreitille Assisista kohti Roomaa. Myös marraskuun lomajaksoa ajatellen houkuttaa patikointiloma Kanarialla.
      Olen ajoittain hiittaillut: ihanaa kuulla, että sitä voi tehdä vanhempanakin! Nelisen vuotta sitten söin todella kasvispainotteisesti ja hiittailin, jolloin laihduin 53kg:hen. Vaihdevuodet, työstressit, surut ym. saivat jättämään aktiiviliikunnan sekä hiilarikoukkuun.
      Tunnistan myös tuon oman kodin viihtyisänä pitämisen merkityksen. Työstressien keskellä se ei aina ole onnistunut ja silloin on tullut tarve lähteä lepäämään/virkistymään muualle. Hyvä pointti varsinkin eläkevuosia ajatellen, jolloin omat rahani tuskin riittävät matkusteluun.
      Pitkään olen tehnyt aamujuomakseni drinkin, jossa on: kurkumaa, mustapippuria, merisuolaa, vehnänorasjauhoa, chlorellaa, MSM:ää, ashwagandhaa/tulsia; löysin ohjeen alunperin aknen häätämiseen, johon se todella tepsi. Ilmeisesti cocktailini torjuu myös muita tulehduksia. Iltateenä juon toisinaan ayurvedan mukaista yrttiteetä, mutta muuten intialaisperäinen kulttuuri on vierasta. Tällä hetkellä arvelen yksinkertaisesti olevani insuliiniresistenssin puolella, jonka vuoksi laihtuminen on ollut olematonta liikkumisesta ym. huolimatta, joten vähensin hiilihydraatteja rankalla kädellä, mutta koetan pitää marjoja, vihreitä kasviksia ym. terveellistä ja tuttua mukana (paino tosiaan laski 5:ssä päivässä 2 kg ja vyötärönympärys pieneni 2 cm).
      Ajattelin oleilla ketoositilassa muutaman viikon, josta lähden nostamaan (hyviä) hiilihydraatteja ja liikuntamääriä. Nyt alhainen (joskaan ei hypähtelevä) verensokeri vielä tekee ajoittain energiattomaksi, mutta teen mahdollisuuksien mukaan kävelylenkkejä, siivoilen, ym. pientä. Uni on muuttunut ihanan syväksi, ja se on iso juttu näin vaihdevuosissa! Olin alkanut keitellä mokkakahveja aamuisin mutteripannullani, mutta nyt jätin sen pois, kun luin, että kahvi saattaa pitää yllä insuliiniresistenssiä/edistää insuliinin erittymistä. Nuorempana olin kofeiiniherkkä, joten ehkä kahvi saa minussa aikaan runsasta insuliinin eritystä.

      • Metsänimpi

        "Nomadinainen", kiljun täällä ihastuksesta kaikki ihokarvat pystyssä lukiessani kommenttiasi! IHANAA LUETTAVAA, JUURI SITÄ MITÄ TOIVOIN!
        Sibelius on minun sydämeni säveltäjä! Esa Pekka Salonen, Okko Kamu, jne.
        Kun en pääse kuuntelemaan koivujen sinfoniaa tai lehmusten lempeää huminaa, soitan myös klassista tai luonnon ääniä, veden kohinaa, lintujen liverrystä cd:ltä.

        Nuorena halusin auttaa lasta ahdistuksessa ja opettelin siksi huilunsoiton.
        Poika suri ja pelkäsi kuolemaa nähdessään omaisensa tuskat pois lähtiessään.
        Aloitti rassukka koulun ihan risaisena. Heillä oli piano ja hän oppi vain yhden sävelmän sillä. Pyysin häntä soittamaan sen omalla tavallaan kertoen siten koulupäivästään. Välillä jytisi peikkotanssit ja toisinaan keijukaiset leijailivat.
        Mitä sain palkakseni? Opin huilunsoiton ja olin vuosia pienessä orkesterissa.
        Lisäksi kirjoitin Finlandiaan omat sanani ja soitin ja lauloin sitä samalla periaatteella;-D Vanhemmat naapurit olivat tietysti tippa silmissä Finlandiaa kuullessaan.
        Välistä asuin nuoren äidin naapurina, joka pyysi soittamaan vauvalleen unilaulun. Toiset naapurit tappelivat nuorison kasvaessa ja isä tuli pyytämään, että lurittelisin huilulla rauhoitukseksi. Otin huiluni aina kun sota alkoi, tanner rauhoittui nopeasti. Sitten asuin liikkeen naapurina ja myyjä pyysi soittamaan kovemmin omaksi seurakseen. Vanha ihminen. Näin musiikki auttaa!
        Sävelet noutavat sielusta sen, mihin sanoja ei löydy.
        Kiitos siitä, että halusin auttaa ja tein ponnistelija sen hyväksi. Iloa koko elämäkseni.

        Mitä siihen "pyhiinvaellukseen" tulee, niin luin kirjan "Kristiina Lavransdotter".
        Norjalaisen nobelpalkinnon saaneen - Sigrid Undsdotter?, äh - tarkistan nimen myöhemmin. Viimeinen osa kertoo tämän naisen pyhiinvaelluksesta.
        Itse olen nähnyt mainoksia siitä matkasta, johon sinun on mahdollista osallistua.
        Jos minulla olisi ollut siihen mahdollisuus, olisin myös osallistunut siihen.
        Olen nähnyt ohjelman reitistä. Todella sielua puhdistavaa ja vahvistavaa.
        Löydät itsesi koko loistossasi! Näin sen ilmaistakseni ;-)
        Itse olen tehnyt oman pyhiinvaellusmatkani 10km säteellä luonnon rauhassa.
        Erittäin tärkeää surutyössä! Hyvä sulkea pois häly omasta kodistaan. Rauhaa!
        Olen myös vetänyt esiin Feng Shui kirjani ja nyt uusien tarpeiden tullessa puhdistan myös kotini tarpeettomasta ja teen tilaa uudelle hyvinvoinnille.
        Se vie aikaa, voimia, ja meditointia työn edistyessä kekittyneesti hissukseen.

        Jotain, mitä rakastan, on Claude Monetin taulut. Samoin Skakentaiteilijat.
        Siksi olen kerännyt mahtavan kokoelman taidekirjoja ja kaikenlaisia ABC-kirjoja itseopiskeleville "taiteilijoille". Maalailen vain puutarhassani omia mielipaikkojani valokuvista tai muistista. Akseli Gallen Kallela on ehdoton suosikkini taiteilijoista!

        Mitä siihen valohoitoon tulee, niin hankin oman valolamppuni.
        Se on juuri nyt kellarissa odottamassa omaa paikkaa ja syksyn pimeyttä. Syyskuu vielä aikaa järjestellä tätä sekamelskaa.
        En tiedä, jos siitä on hyötyä.
        Minulla ei ole ollut aikaa TV:hen ennen viime joulukuuta.
        Hyvänen aika, mikä myrkynlevittäjä ja ajan tuhlaaja se on!
        Se passivoi ihmisen täysin - kuin olisi hiiri kyyn edessä!
        Muistoja lapsuudesta rantakanervikosta. Hiiri pelasti minut!
        Niin, ostin TV:n DVD:täni varten ja tietoa saadakseni.

        Tiedäthän toki, että kengät on käveltävä pehmosiksi ennen.
        Vesirakkulat eivät auta meditoinnissa ja sielun puhdistuksessa.
        Hyvät voiteet ovat myös meille naisille tärkeät ihonhoidossa.
        Käytän vain luonnontuotteita.
        Toinen matka, jonka haluaisin tehdä on Norjan "Hurtig-rutten".
        Pelkkä ajatuskin saa Edvard Griegin peikot tanssimaan vuonoissa!

        Voitko ymmärtää ihmisiä, jotka käyvät kehonsa muotoiluun pelkällä kcal:n laskulla? Keskittyen täysin, mitä lautasella on!
        Minulle sellainen ei toimi alkuunkaan! Kilot ovat seuraus ei syy!
        siksi aloin noin "älyttömillä" taiteen esille vedoilla.
        Matemaatikot tekevät elämän mahdolliseksi, mutta
        taiteilijat tekevät elämän elämisen arvoiseksi!
        Tuntematon runoilija, jonka otin evääkseni jo alaluokilla;-)

        Toivottavasti sinulta liikenee vielä aikaa tännepäinkin.
        Alan itse patikkamatkoja naapurikaupunkiin - 15km.
        Viljapeltojen ja metsän lomassa. Meditoinnissa.
        Löysin metsästä suoran,nuoren koivunrungon tuekseni.
        Suloisen silkinhieno, vaaleanharmain sienikoristein.

        Hyvää päivän jatkoa sinulle, "Nomadinainen" :-)


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      91
      1525
    2. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      171
      1220
    3. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      104
      1070
    4. Jennika Vikman avoimena - Isosisko Erika Vikman ohjeisti napakasti Tähdet, tähdet -kisaan: "Älä.."

      Jennika ja Erika - niin ovat kuin kaksi marjaa! Ilmeiltään, ääneltään ja eleiltään hyvinkin samanlaiset - toinen on kyll
      Suomalaiset julkkikset
      15
      957
    5. Mitäs nainen

      Meinaat tehdä viikonloppuna.
      Ikävä
      83
      885
    6. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      66
      803
    7. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      40
      777
    8. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      60
      744
    9. Vedalainen metafysiikka

      Termi ”metafysiikka” kuuluu Aristoteleelle. Metafysiikka tarkoittaa ”fysiikan jälkeen” eli tietoa siitä, mikä on tavalli
      Hindulaisuus
      289
      743
    10. Ai jaa sinä oletkin ahnas

      Ja romanttinen luonne, nyt vasta hiffasin että olet naarastiikeri. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
      Ikävä
      107
      738
    Aihe