Helpoin maa saada työpaikka?

Maailmanvalloittaja

Kertokaahan kokeneemmat mikä olisi noviisille helpoin/yksinkertaisin tapa saada töitä ulkomailta ja missä maassa se onnistuisi ilman valtavaa lupaviidakkoa/byrökratiarumbaa?

Tilanteeni on seuravanlainen:

Olen vajaa kolmekymppinen perheetön sinkkumies jolla on hyvin arvosanoin suoritettu peruskoulu, teknisen alan ammattikoulu tutkinto sekä hieman korkeakouluopiskeluja (edelleen tekninen ala kuitenkaan koskaan valmitumatta) sekä armeija käyty luonnollisesti. Työkokemusta on yhteensä vajaa 10v erilaisista myynti, asiakaspalvelu ja kuljetusalan tehtävistä. Äidinkielenä sekä kansalaisuutena suomi. Lisäksi puhun sujuvaa englantia sekä tyydyttävää ruotsia. Matkustellut olen useampaan otteeseen monessa maassa ypöyksin enkä todellakaan jännitä kommunikoida englanniksi tai muutenkaan olla tekemisissä ulkomaalaisten kanssa.

Minulla on vakituinen ihan hyvä työpaikka täällä suomessa, mutta uramahdollisuudet siinä ovat lähes olemattomat samoin kuin ulkomaankomennus.

Koska jokainen järvenjyvänkin omaava ihminen tajunnee että tämä läpimätä laiva nimeltään Suomi tulee uppoamaan lähivuosina syvälle suohon omiin sisäisiin ongelmiinsa olen päättänyt poistua täältä vielä kun sen pystyy kaikessa rauhassa tekemään.

Ongelmani on vain se etten oikein tiedä mistä ja miten aloittaa työnhaku ulkomailta ja miten realistiset mahdollisuudet minulla olisi työllistyä missäkin maassa edellämainitulla "CV:lläni"? Tunnen jonkin verran ihmisiä jotka ovat asuneet ja työskenneellet ulkomailla, mutta jokainen heistä on saanut paikan suhteilla (joita minulla ei ole) tai sitten siirron/komennuksen Suomessa sijaitsevan työpaikkansa toimesta (jota mahdollisuutta minulla ei myöskään ole)

En tavoittele ulkomailta (ainakaan ensimmäisinä vuosina) kuuta taivaalta ja olen tottunut tulemaan toimeen varsin vaatimattomalla elintasolla joka kelpaisi minulle myös ulkomailla.

Toimenkuvana kelpaisivat lähes kaikenlaiset duunarin hommat: Siivous, varastohommat, toimistotyö, asiakaspalvelu, myynti, autonkuljetus, raksa jne. ja palkka sellainen että sillä tulisi toimeen ko. maan hintatasolla.

Kertokaa omakohtaisia ja/tai tuttavienne kokemuksia miten he ovat työllistyneet ulkomailla ja kaikenlaiset neuvot ja niksit otetaan ilomielin vastaan.

PS päänaukojat ja näsäviisastelijat älkää vaivautuko!

7

542

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • allahakbar

      Ruotsista varmaankin helpoiten sanomalla että olet 12 vuotias poika Syyriasta, hukkasit paperit matkalla ja haet turvapaikkaa.

    • työnhakuun

      Sanoisin, että Ruotsi ja Norja ovat helppoja maita saada työpaikka ilman suurta paperisotaa. Työnantajat auttavat kyllä veronumeron hankinnassa yms. Mieheni ja poikani lähtivät töihin ruotsiin, eivätkä takaisin tule. Itse olen ollut joskus töissä myös ruotsissa ja heti kun on mahdollista lähden itsekin pois täältä. Aloita nyt esim. katsomalla työpaikkoja ja sen jälkeen vain lähetät sähköposteja työnantajille. Mieheni haki työpaikkansa sivustolta platsbanken- arbetsförmedlingen, lisäksi haki työnantajia myös euresin sivuilta. Rohkeutta ja lähettelemään sähköposteja työnantajille. Kuljetuspuolella ainakin on töitä paljon ja useat työnantajat auttavat myös asunnonhankinnassa. Itse olen hoitaja ja työnsaanti on hoitajilla aika helppoa. Ruotsin kieli tietysti täytyy hallita. Norjassa taas ei pärjää pelkällä ruotsilla, vaan täytyy puhua norjaa, ennen kuin pääsee sairaalaan töihin norjassa. Norjassa on hoitajilla kielikoe. Onnea työnhakuun, kaikkihan tämän maan jättävät, varsinkin nuoret, koska tässä maassa ei nuorille ole mitään. Vanhojen taas täytyy lähteä keräämään eläkerahoja toisesta maasta, koska täällä leikataan kokoajan, eikä eläke tule riittämään kohtuulliseen elämään. Sen voin vielä sanoa, että töitä joutuu sielläkin tekemään kovasti, eikä se mikään paratiisi ole, mutta saa ainakin työstään kohtuullisen korvauksen.

    • lähimaistako

      Helpompia tottakai lähinaapurimaat ja lisäksi englannilla pärjäät Briteissä. Toki Brexit ja rasistisuus siellä hieman vaikuttavat, mutta etkähän sä jotain siivous/aspaduunia sieltä saisi. Ranskassa et pärjää englannilla ja yleinen turvallisuus&terrorismitilanne on siellä aika huono. Saksassa palkat taas ovat todella matalia ja tuskin Hollannissa, Belgiassa, Alankomaissa pelkällä englannilla pärjäisit tai no, ehkä jossain siivousduunissa. Briteissä jostain siivoomisesta voisi saada parempaa palkkaa kuin Suomesta, ehkä.

      Mutta miksi lähteä ns. paskaduuneihin ulkomaille jos kotimaasta saisi oman alan duunia? Ellet sitten halua parantaa kielitaitoa, halua jotain seikkailua ja kokemusta sekä muutosta tasaisen tylsään arkeen. Ulkomailla suoritetut tutkinnot eivät sitten päde suoraan Suomessa.

      Itse en enää ikinä lähtisi siivous/aspaduuneihin enkä edes toimihenkilöduuneihin siivousfimoihin tai ex-työnantaja-aspafirmoihin en kotimaassa enkä ulkomailla enkä mistään hinnasta. Ikinä.

    • Ausseihin

      Australiaan Working holiday viisumilla, jonka saa haettua helposti netissä. Palkat on kohdallaan ja maa säästynyt lamalta. Sinne vaan.

    • sj123

      Jos englannin taito on riittävä, niin sitten englanninkielisiin maihin voi työnhaun kohdistaa. Työlupa-asiat selviävät kyseisen maan suurlähetystöistä kysymällä. Työnhaku: http://www.jobtieto.com/p/job-search.html

    • Aksa80
      • SamiPorist

        Hyvä idea


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Poliisitehtävä alkuviikosta Maisan kotona

      Iltasanomat: Helsingin poliisilaitos vahvistaa, että Vantaalla on ollut poliisitehtävä kyseisenä ajankohtana. Poliisin
      Kotimaiset julkkisjuorut
      86
      2048
    2. Tämä on sinulle vaikka kaikki lukee

      Vaikka kuinka olet viisas ja kaikin puolin velho, niin et tiedä tilanteestani. Senkin takia menetät mielenkiinnon. Eikä
      Tunteet
      11
      1662
    3. T-mies tässä

      Kerro nainen huolesi niin pohditaan yhdessä. 😎
      Ikävä
      102
      1152
    4. Lulu selvityttää Elokapinan lakkautusta

      Persukannattajien mielistely otti Lulu Ranteella aika tavalla runtua, kun hän aikoo selvityttää mahdollisuuksia Elokapin
      Maailman menoa
      350
      1126
    5. Ensitreffit Matti joutuu "ulkoruokintaan" - Väärinymmärrysten suossa Taina-vaimon kanssa: "Oli..."

      No nyt on kyllä väärinymmärrystä kerrakseen… Mitä luulet, pysyykö Taina ja Matti yhdessä vai onko tulevaisuudessa ero ed
      Ensitreffit alttarilla
      3
      1113
    6. Harmi, kun sillä nousi

      kaikki huomio päähän. Vaikutti aluksi niin mukavalta ja vaatimattomalta 😔
      Ikävä
      53
      851
    7. Täytyy sanoa

      Että olit kyllä mielenkiintoisin ja omaperäisin nainen mitä olen koskaan tavannut. Aivan kuin joku olisi tiputtanut sinu
      Ikävä
      21
      839
    8. Miten saisin

      Hurmattua sinut uudelleen,? Pissin omiin muroihini ensinmäisellä kerralla koska olin tyhmä ja liiaksi kiinni menneess
      Ikävä
      31
      777
    9. Persu Meri Valkama kadehtii Sanna Marinin menestystä

      Taas yksi persu tuli nolaamaan itsensä kadehtiessaan menestynyttä Suomen kansan supertähteä Sanna Marinia. https://demo
      Maailman menoa
      237
      737
    10. Raamatun tärkein lause

      Ja Mooses tuli alas vuorilta missä jumala oli, Mooseksen mukaan, ilmoittanut hänelle, että hän ja koko juutalainen väki,
      Hindulaisuus
      367
      719
    Aihe