Ostin aikoinani 18 vuotta sittentyökaverilta Giant Terragon vm. -92 400 mk:lla(nuorille tiedoksi n. 67 €). Olen ajellut sillä lähinnä juoksujen jäädessä vammojen takia väliin ja joitakin marja- ja hupireissuja n. 500 km vuodessa eli jotain 9000 km jotakuinkin huoltamatta.
Nyt iski kuitenkin taas vammat ja olen ajanut tänä suvena paljon ja värkki alkaa hajota. Kannattaako korjata ja mitä maksaa?
- Takavanne vemppaa
- Polkimen laakerit pudonneet
- Vaihteista ylimmän eturattaan vaihteet ei mene silmään
- Jarrut menneet
- Vaihteet hyppää takarattaalla välillä 2-3 kiekon yli (kuluneet takarattaat)
Muuten hyvä ja toimiva pyörä.
Korjaanko vanhan Giantin?
10
133
Vastaukset
- Alkup_maantiepyöräi
Kysehän siitä, kuinka hyväkuntoinen runko tuossa on. Netistä löytyneet kuvat ainakin puoltavat rungon säilyttämistä, jos koko on oikea. Rahallisesti korjauksessa ei sinänsä ole järkeä, mutta tekemällä itse, oppii paljon ja saa pyörän, jota ei ihan heti tule vastaan.
Jos työhön lähtee, ei kannata ostaa kaikkein halvimpia osia B-kaupasta tms, vaan tehdä työ laatuosilla. Käytännössähän tuosta jää jäljelle runko ja ehkä jotain putkiosia. Työstä vaikeimmat kohdat voi teettää, niin ei synnyt tilannetta, jossa olisi käsissä rikottu runko ja kasa osia, joilla ei tee mitään. - narskis
Jos siitä on Cr-Mo runko, niin kannattaa.
- Alkup_maantiepyöräi
On CroMo netistä löytyneiden vanhojen mainosten perusteella. Väritys on ollut ajalleen tyypillinen, näyttävä, mikä sekin puoltaa korjausta.
- retropyörämies
Jos harrastushenkeä riittää kunnostukseen niin toki. Ohennettua cromoa tuo taitaa olla. Jos pyörällä on ajanut 9 tuhatta ilman että pyörä olisi isommin alkanut ärsyttää, kaippa se on kuljettajalle ja tarkoitukseensa sopiva. Nuo vanhat maasturit on päteviä kaupunki, kauppa, talvipyöriä ja huonommalle tielle. Mielestäni sellaisia joille aina löytää jotain käyttöä vaikka muitakin pyöriä taloudesta löytyy.
Uusi pyörä taas saattaa tuoda uutta motivaatiota ajamiseen ja tuosta Giantista joku vanhojen pyörien harrastaja jotain saattaa maksaakin. - Pomppukeppi
Kyllä tuota kannattaa laittaa jos on pyörästä tykännyt. Kuten joku jo sanoi, se ei ehkä ole taloudellisesti kannattavaa mutta sekä ekologisesti että myös nostalgisesti ajateltuna kyllä.
Vähimmillään pääset luultavasti ostamalla uuden takavanteen, takarataspakan, jarrupalat sekä vaihtamalla jarru- ja vaihdevaijerit. Tuo ei ihan maailmoja maksa jos osaat tehdä itse vaihtotyöt. Pyöräliikkeessä teetettynä homman kannattavuus alkaakin sitten olla kyseenalainen. On myös mahdollista että takavanne oikeaa ihan rihtaamalla joten silloin säästää vielä jonkin verran. - narskis
Takakiekon voi myös itse kasata. Saa sitten mieleisensä.
- KunnostaVielä
Tuon kunnostus tulee maksamaan enemmän kuin satasen. Siihen rahaan ei saa ostettua toista, kunnollista pyörää, joten kannattaa kunnostaa vanha. Minkä verran se vanne sitten heittää, että onko vielä kunnostettavissa, vai joutuuko hommaa uuden? Rattaat menee vaihtoon, jarrut ja vaihteet kunnostettava. Uudet polkimet ei pahoja summia maksa.
- narskis
Ostin komiat polkimet ja seisontatuen Ebay kautta Kiinasta tai jostain sieltä päin. Vielä odottelen lokasuojia. Eipa niistä kaukomailta tilatuista aina tiedä, jos tulevat perille. Luulisin, että tuo pyörän kunnostus maksaa 150-200 euroa.
Jarrupalat, ketjut ja takapakka maksaa osina n. 50 e, polkimet n. 30 e, vanteen rihtaus etuvaihtajan säätö ehkä 30 - 50 e riippuen kuinka pahasti vanne vippaa. Eli ei sillä pyörää saa. Giant on kyllä ihan kelpo merkki, joten 9000 km ajettu ei ole mikään ikäloppu - vuosimallilla ei ole käytännössä merkitystä koska osia saa. Fiilis merkitsee näissä asioissa paljon - saako uusi (tai käytetty) pyörä sinut esim pyöräilemään enemmän vai ajaako Giant saman asian kun on taas kunnossa?
- MetsolanErkki
Kiitos vastauksista.
Onhan pyörällä tosin ajettu aiemman omistajan toimesta alle n. 10 tkm. Mutta runko on hyvässä kunnossa ja jarruistakin täsmennyksenä vain palat menneet. Sitä ihmettelen kun tässä masiinassa on kaikki vaijerit vielä alkuperäisiä. Ennen näköjään tehtiin laatua, kaveri tosin kertoi silloin taannoin -92 maksaneensa pyörästä n. 5000 mk eli indeksillä korjattuna nykyrahassa varmaan tuommoiset 1500 €.
Ehkäpä korjaan pyörän. Uutta hyvää ei kuitenkaan alle tuon 1500 €:n saa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Martinan uusi poikakaveri
Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu1471306Rakastan sinua
Enkä halua enkä aio sinua satuttaa. Satuttaisin samalla itseäni. Olet ihana mies ja olen pahoillani kuinka sinua kohteli391033Kun viimeksi tapasit kaivattusi
Kasvokkain ( ei netti, varmuudeksi vielä tarkennan), jännittikö? Jos, miten se ilmeni? Huomasitko jännittikö kaivattuasi48900Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.
Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva170878Laita mulle viesti!!
Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus73870Vanhemmalle naiselle
alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e36825- 54751
Mitä Raamattu opettaa samaa sukupuolta olevien avioliitosta 4.0
Edelliset kolme ketjua tuli täyteen joten jatketaan keskustelua. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että homoseksuaali145730Leppäskän tarratoimikunta kävi Suviseuroussa haastamassa riitaa!
Voiko enää törkeämmin häiritä uskovien juhlia? https://www.kirkkojakaupunki.fi/-/tarratoimikunnan-aktivistit-kokivat-sy193728Ootko sä oikeasti sinkku?
Kun oot aina yksin tuol kylil, kyl mä susta naisen ottasin jos saisin luvan😳😘🔥42716