Ostin aikoinani 18 vuotta sittentyökaverilta Giant Terragon vm. -92 400 mk:lla(nuorille tiedoksi n. 67 €). Olen ajellut sillä lähinnä juoksujen jäädessä vammojen takia väliin ja joitakin marja- ja hupireissuja n. 500 km vuodessa eli jotain 9000 km jotakuinkin huoltamatta.
Nyt iski kuitenkin taas vammat ja olen ajanut tänä suvena paljon ja värkki alkaa hajota. Kannattaako korjata ja mitä maksaa?
- Takavanne vemppaa
- Polkimen laakerit pudonneet
- Vaihteista ylimmän eturattaan vaihteet ei mene silmään
- Jarrut menneet
- Vaihteet hyppää takarattaalla välillä 2-3 kiekon yli (kuluneet takarattaat)
Muuten hyvä ja toimiva pyörä.
Korjaanko vanhan Giantin?
10
121
Vastaukset
- Alkup_maantiepyöräi
Kysehän siitä, kuinka hyväkuntoinen runko tuossa on. Netistä löytyneet kuvat ainakin puoltavat rungon säilyttämistä, jos koko on oikea. Rahallisesti korjauksessa ei sinänsä ole järkeä, mutta tekemällä itse, oppii paljon ja saa pyörän, jota ei ihan heti tule vastaan.
Jos työhön lähtee, ei kannata ostaa kaikkein halvimpia osia B-kaupasta tms, vaan tehdä työ laatuosilla. Käytännössähän tuosta jää jäljelle runko ja ehkä jotain putkiosia. Työstä vaikeimmat kohdat voi teettää, niin ei synnyt tilannetta, jossa olisi käsissä rikottu runko ja kasa osia, joilla ei tee mitään. - narskis
Jos siitä on Cr-Mo runko, niin kannattaa.
- Alkup_maantiepyöräi
On CroMo netistä löytyneiden vanhojen mainosten perusteella. Väritys on ollut ajalleen tyypillinen, näyttävä, mikä sekin puoltaa korjausta.
- retropyörämies
Jos harrastushenkeä riittää kunnostukseen niin toki. Ohennettua cromoa tuo taitaa olla. Jos pyörällä on ajanut 9 tuhatta ilman että pyörä olisi isommin alkanut ärsyttää, kaippa se on kuljettajalle ja tarkoitukseensa sopiva. Nuo vanhat maasturit on päteviä kaupunki, kauppa, talvipyöriä ja huonommalle tielle. Mielestäni sellaisia joille aina löytää jotain käyttöä vaikka muitakin pyöriä taloudesta löytyy.
Uusi pyörä taas saattaa tuoda uutta motivaatiota ajamiseen ja tuosta Giantista joku vanhojen pyörien harrastaja jotain saattaa maksaakin. - Pomppukeppi
Kyllä tuota kannattaa laittaa jos on pyörästä tykännyt. Kuten joku jo sanoi, se ei ehkä ole taloudellisesti kannattavaa mutta sekä ekologisesti että myös nostalgisesti ajateltuna kyllä.
Vähimmillään pääset luultavasti ostamalla uuden takavanteen, takarataspakan, jarrupalat sekä vaihtamalla jarru- ja vaihdevaijerit. Tuo ei ihan maailmoja maksa jos osaat tehdä itse vaihtotyöt. Pyöräliikkeessä teetettynä homman kannattavuus alkaakin sitten olla kyseenalainen. On myös mahdollista että takavanne oikeaa ihan rihtaamalla joten silloin säästää vielä jonkin verran. - narskis
Takakiekon voi myös itse kasata. Saa sitten mieleisensä.
- KunnostaVielä
Tuon kunnostus tulee maksamaan enemmän kuin satasen. Siihen rahaan ei saa ostettua toista, kunnollista pyörää, joten kannattaa kunnostaa vanha. Minkä verran se vanne sitten heittää, että onko vielä kunnostettavissa, vai joutuuko hommaa uuden? Rattaat menee vaihtoon, jarrut ja vaihteet kunnostettava. Uudet polkimet ei pahoja summia maksa.
- narskis
Ostin komiat polkimet ja seisontatuen Ebay kautta Kiinasta tai jostain sieltä päin. Vielä odottelen lokasuojia. Eipa niistä kaukomailta tilatuista aina tiedä, jos tulevat perille. Luulisin, että tuo pyörän kunnostus maksaa 150-200 euroa.
Jarrupalat, ketjut ja takapakka maksaa osina n. 50 e, polkimet n. 30 e, vanteen rihtaus etuvaihtajan säätö ehkä 30 - 50 e riippuen kuinka pahasti vanne vippaa. Eli ei sillä pyörää saa. Giant on kyllä ihan kelpo merkki, joten 9000 km ajettu ei ole mikään ikäloppu - vuosimallilla ei ole käytännössä merkitystä koska osia saa. Fiilis merkitsee näissä asioissa paljon - saako uusi (tai käytetty) pyörä sinut esim pyöräilemään enemmän vai ajaako Giant saman asian kun on taas kunnossa?
- MetsolanErkki
Kiitos vastauksista.
Onhan pyörällä tosin ajettu aiemman omistajan toimesta alle n. 10 tkm. Mutta runko on hyvässä kunnossa ja jarruistakin täsmennyksenä vain palat menneet. Sitä ihmettelen kun tässä masiinassa on kaikki vaijerit vielä alkuperäisiä. Ennen näköjään tehtiin laatua, kaveri tosin kertoi silloin taannoin -92 maksaneensa pyörästä n. 5000 mk eli indeksillä korjattuna nykyrahassa varmaan tuommoiset 1500 €.
Ehkäpä korjaan pyörän. Uutta hyvää ei kuitenkaan alle tuon 1500 €:n saa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1286888Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631624264Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen523416Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi4903034Purra hermostui A-studiossa
Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.2862011Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde361693Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja201571- 911533
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1751451Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."
Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito151406