Tavoitteena -30kg

Judiaa

Eli aloitan tänään laihdutusprojektini. Tavoitteena on pudottaa tuo -30kg. Aikaa siihen tulee menemään ei onnistu ihan muutamassa viikossa. Näin aluksi tavoite on pudottaa 1-1,5kg viikossa. Olen 166cm pitkä ja painan 95.1kg. Näin aluksi syön 2000 kcal päivässä ja liikun ainakin tunnin joka päivä. Ajattelin tulla tänne päivittämään edistymistäni, jos se auttaisi motivaation ylläpitämisessä. Eli ainakin näin torstaisin tulen päivittämään kuulumiset ja painon.

97

1638

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • laihuttaja

      Moi! minä alotin 3 viikkoa sitten nutriletillä eli pelkkiä pusseja oon syönyt 3päivässä vaikka suositus 6 pussia miehillä . mitään muuta en ole suuhun pistäny ja vettä juon 3-4 litraa päivässä josta osa voi olla kivennäisvettä. paino tippunut 11kg ja jatkuu ainakin -30kg asti .Tsemppiä sinnekkin.

      • kokemuksellla

        ei siinä turhaan sanota kuusi pussia. Mutta ei siinä mitään, jos ei ole enää tukkaa mitä menettää. Tukka tulee lähtemään. Niin ja olen nainen.


      • Toinenlaihduttaja

        Mäkin aloitin 1,5 vkoa sitten, kun kerrankin on aikaa ja mahdollisuus dieetata. Lähtömitat 191/105 (mies), tavoittepaino on 75 kg eli entisiin mittoihin takas.

        Mä oon lähinnä syönyt proteiinia ja jotain 1500 kcal päivässä. Liikunta on vaan ekstraa jota en syö takas.

        Mulla on jo viikon jumittanut paino tuossa 99.3kg. Itsekin kaipaisin jotain pusseja, että saisi vauhtia hommasn. Mutta asun ulkomailla niin melko mahdotonta. :/

        Oon kyllä harkinnut ottavani vaikutteita 5:2 dieetistä, että pitäis pari paaspäivää viikkoon niin saisi jumin etenemään. Se nyt on fakta, että mitä vähemmän saa kaloreita, sitä enemmän elimistön on pakko ottaa niitä varastosta.


      • Terveellinenravinto

        Nälkäkuurit ovat vaarallisia, erittäin epäterveellisiä, eivätkä ne edes toimi. Ruuan karttelu sekoittaa normaalin aineenvaihdunnan ja johtaa muihin terveysongelmiin. Päivittäistä kalorimäärää voi toki pienentää ja tyhjistä kaloreista luopua kokonaan, mutta terveenä pysyäkseen ja tavoitteet saavuttaakseen täytyy syödä riittävästi.

        Älkää missään nimessä käyttäkö mitään laihdutustuotteita, sillä ruoka on lääke jolla laihtuu. Antakaa keholle polttoainetta, älkääkä kituutelko tai menetetyt kilot tulee tuplana takaisin heti kun nälkäkuuri loppuu.


      • kokemuksellla kirjoitti:

        ei siinä turhaan sanota kuusi pussia. Mutta ei siinä mitään, jos ei ole enää tukkaa mitä menettää. Tukka tulee lähtemään. Niin ja olen nainen.

        Ei tarvitse menettää tukkaa. Laihdutin 20 v. sitten 6 kk. 40 kg. Syömällä vähemmän. Nälkään ensin join vettä mahan täydeltä ja sitten suolaista leipää ja leikkelettä. Tärkeätä on punnita päivittäin. Puuttua tiukasti ruoan vähentämiseen, jos painon putoaminen takkuaa. Onnistumista!


      • Toinenlaihduttaja
        arvo.e kirjoitti:

        Ei tarvitse menettää tukkaa. Laihdutin 20 v. sitten 6 kk. 40 kg. Syömällä vähemmän. Nälkään ensin join vettä mahan täydeltä ja sitten suolaista leipää ja leikkelettä. Tärkeätä on punnita päivittäin. Puuttua tiukasti ruoan vähentämiseen, jos painon putoaminen takkuaa. Onnistumista!

        Mä oon tullut siihen tulokseen, että se on kyllä ihan soopaa, että liian pienillä kaloreilla laihduttaminen ois huono juttu (jos on siis perusterve). Vielä enemmän soopaa, että tulee tuplana takaisin aina. Sitten vielä on ne säästöliekistä vaahtoavat ikiläskit, joiden mielestä pitäis syödä enemmän ja enemmän.. ja ovat samanlaisia valaita vielä 20 vuoden päästäkin.

        Ylipaino itsessään on jo terveysriski. Enkä ymmärrä sitäkään vaahtoamista, että kiljutaan kurkkusuorana "kauheeta!! paino putosi yli 500g, nyt lihakset lähti viikossa!!"

        En sano, etteikö kärsivällinen ihminen saa laihduttaa niin hitaasti kuin haluaa vaikka gramman vuodessa. Ei silti tartte tulla arvosteleen niitä, jotka haluaa nopeita, motivoivia ja rankempia muutoksia. Jos laihduttaa vähemmillä kaloreilla, silloin laihtuu nopeammin. Niin vain on. Kiljukoot muut säästöliekkiä, lihaksien menetystä, tulevaa tuplapainoa ja epäterveellisyyttä sekä hiusten lähtöä kuinka paljon tahansa.

        Aikaisemmin pudotin 10 kiloa pariin viikkoon vuosia sitten, ja oma kokemukseni oli todella hyvä. Se oli motivoivaa, hiukset ei pudonneet, kehonkoostumismittauksen mukaan rasvaprosentti pieneni ja lihasprosentti kasvoi eikä tullut tuplana takas (paino kasvoi kyllä pikkuhiljaa paljon myöhemmin => eli muutettuani ulkomaille, syötyäni joka päivä ravintoloisssa, juotuani vuoden ajan lähes joka päivä viinejä ja mojitoja, minkä lopetin nyt pari viikkoa sitten ku aloitin dietin).

        Jos mun pitäis ajatella, että pudotan kilon kuukaudessa, silloin lähden kyllä saman tien tästä kaapille ja avaan vinkkupullon. Silloin saa dieetit olla, ei kiinnosta. Joten mulle ainakin on terveellisempää pitää tiukempaa dieettiä.

        Ennen kuin joku alkaa ulista täällä, mitenkä sion pitää tavoite painon. Se on helppoa! Syö ulkona vain max kolme neljä kertaa viikossa js käy perjantaisin vaa'alla. Jos paino on yli tavoitteen, silloin ei alkoo viikonloppuna. Harmittaa, etten tajunnut sitä jo kauan sitten.. muy en tiennyt voivani lihota eikä ollut puntaria vuosiin.


      • Terveellinenravinto

        Tuossahan sinä juuri kirjoititkin miten säilytään ikiläskinä: "(paino kasvoi kyllä pikkuhiljaa paljon myöhemmin => eli muutettuani ulkomaille, syötyäni joka päivä ravintoloisssa, juotuani vuoden ajan lähes joka päivä viinejä ja mojitoja, minkä lopetin nyt pari viikkoa sitten ku aloitin dietin)."

        Nälkäkuureista ja kalorien laskemisesta ei siis ollut mitään hyötyä. :D Pysyviä tuloksia saa vain syömällä riittävän paljon terveellistä ravintoa.


      • Kannattaanopeasti
        Terveellinenravinto kirjoitti:

        Tuossahan sinä juuri kirjoititkin miten säilytään ikiläskinä: "(paino kasvoi kyllä pikkuhiljaa paljon myöhemmin => eli muutettuani ulkomaille, syötyäni joka päivä ravintoloisssa, juotuani vuoden ajan lähes joka päivä viinejä ja mojitoja, minkä lopetin nyt pari viikkoa sitten ku aloitin dietin)."

        Nälkäkuureista ja kalorien laskemisesta ei siis ollut mitään hyötyä. :D Pysyviä tuloksia saa vain syömällä riittävän paljon terveellistä ravintoa.

        Jos parissa vuodessa on kerännyt painoa 10 kg, totta kait välissä olleesta dieetistä on ollut hyötyä! Muutenhan parin vuoden päästä olisi ollut siitäkin vielä 10 kiloa läskimpi kuten monet ikilaihduttajat alkavatkin lihoa kun eivät saa todellisia tuloksia aikaan!!


      • cxxvvx
        Kannattaanopeasti kirjoitti:

        Jos parissa vuodessa on kerännyt painoa 10 kg, totta kait välissä olleesta dieetistä on ollut hyötyä! Muutenhan parin vuoden päästä olisi ollut siitäkin vielä 10 kiloa läskimpi kuten monet ikilaihduttajat alkavatkin lihoa kun eivät saa todellisia tuloksia aikaan!!

        Mutta jos olisit muuttanut elämäntapasi pysyvästi, et olisi lihonut tuota 10 kiloakaan.
        Maltillisesti mukaan lasilliset viinejä sitten kun paino on oikeasti karissut terveellisellä ruualla ja liikkumisella.
        Tsemppiä vaan nälkädieettien kanssa jojoilemiseen.


    • nopeaaineenvaihdunta

      Minä aloitin aineenvaihdunna korjausprojektini 15.8. Tavoitteena on aineenvaihduntani vilkastumisen myötä pudottaa 20-25kg. Aikaa siihen saa mennä niin kauan kuin on mennäkseen. Viikkotavoitetta minulla ei ole. Olin 170cm pitkä ja painoin 93kg kaksi viikkoa sitten. Syön kaloreita laskematta 5 kertaa päivässä ja liikun tunnin 2 kertaa vikkossa.

      Ensimmäisen viikon jälkeen paino oli pudonnut 5 kg, toisen viikon jälkeen yht. 6,5 kg.
      En ole nälkäkuurilla, syön runsaasti kasviksia, lihaa, kananmunaa, pähkinöitä, sieniä, kalaa, kanaa, avokadoja, hedelmiä, täysjyväkaraa ja ruista yms luonnollista ravintoa. Juon 2-3 litraa vetää päivässä.
      En syö sokeria, vehnää, maissia, eineiksiä, laihdutus- tai kevyt tuotteita. En juo alkoholia.
      Ehkäpä tulen myös jatkossa maanantaisin päivittämään edistystäni. Tavoitteenani on saada hoikan ihmisen nopea aineenvaihdunta. Jollen laihdu, niin olenpa ainakin terveempi kuin aloittaessani.

    • Sokruhiiru

      Moi
      Mä aloitin tänään painonpudotuksen, tavoitteena olisi saada paino 70kg ja pysyvä terveellisempi ruokavalio. Nyt painoa 91,3kg ja olen 173cm pitkä. Paino on jojoillut monia vuosia edestakas normaalin ja ylipainon välillä, lapsia on syntynyt kaksi tällä välillä. Ja nyt tuli tilanteeseen vaan totaalinen kyllästyminen, syön huonosti, voin huonosti joten asialle tehtävä jotain. Selailin koko vkl googlesta erillaisia laihdutusmenetelmiä ja päätin ensin kokeilla olla kokonaan ilman sokeria ainakin viikon(, jos viikon päästä tuntuu samalta niin mikä estää jatkamasta) päästäkseni eroon rippuvuudesta ja sen jälkeen jatkaa terveellisemmin syömistä muttei yhtä fanaattisesti. Eilinen kauppareissu tuotti hieman pulmia. Vaikka tiesin että sokeria lisätään melkein kaikkeen, en ollut tajunnut että todellakin KAIKKEEN. Muutama hetki piti kierrellä että sain koottua viikoksi sopivan ruokavalion.

      Nyt kaipaankin sopivaa ryhmää jolle kirjata tilanteen etenemistä, ei ole niin helppo lipsua kun joku vahtii :)

    • Judiaa

      Kiva, että tänne on tullut muiltakin kirjoituksia. Kertokaahan vain täällä edistymisestänne. Minä olen siis nainen ja 24v. Huomenna on vaa'alle meno. Vähän jännittää, mutta en usko, että paino on voinut nousta. Olen syönyt tällä viikolla 1300-2100 kcal eli yksi repsahduspäivä tuo 2100 kcal, mutta ei silloinkaan herkkuja. Liikuin kuitenkin sinä päivänä yhteensä 1h 20min. 30min pyöräilyä, 10min hölkkää ja loput 40min kävelyä. Huomenna tulen päivittämään painoni tänne.

    • Judiaa

      No niin eli paino oli lähtnyt -1,5kg. Oon ihan tyytyväinen tulokseen. Eli paino oli
      25.8 95.1
      1.9 93.6

    • torstaiaamun_punnitus

      Mä aloitin tänään. Lähtömitat pituus 165cm ja paino 94,8kg. Hirveetä :(

      • torstaiaamun

        Yksi päivä nyt takana. Pari ekaa viikkoa tuntuu aina vaikeimmilta ja retkahtaminen/luovuttaminen uhkaa.

        Tsemppiä kaikille!


      • Judiaa

        Kyllä sä siihen pystyt. Mäkin pystyin, vaikka pelkäsin, että paino ei laske. Tsemppiä :)


    • torstaiaamun

      Kiitos, Judiaa! Tsemppiä myös sinne!

      Käyn vaaálla joka aamu jos vain mahdollista. Tänään lukema oli 1,5kg vähemmän kuin ekana päivänä eli 93,3kg. No, jotain nestettä varmaan, mutta kiva nähdä että suunta on ainakin oikea. Haaveena on mennä kohti uutta kevättä ilman, että miettii, mihin säkkeihin sitä taas joutuu pukeutumaan.

    • torstaiaamun

      Tämän aamun lukema 92,7kg.

    • Sokruhiiru

      Moi
      Viikko meni suhteellisen hyvin, tiistai ja keskiviikko olivat pahimmat päivät jolloin en mitään muuta ajatellut kun suklaata, kroppa huusi sokeria :D Mutta niistäkin selvittiin :) Tosin suolapähkinöitä olen "joutunut" napostelemaan päivittäin, yritän vaihtaa ne normaalipähkinöihin pikaisesti.
      Sitten tuloksiin:
      Lähtöpaino (28.08) 91,3kg
      04.09
      Paino 89,00kg
      Vyötärö : 95cm
      Lantio: 106cm

      Kiloja lähti yllättävän paljon näin lyhyessä ajassa, olo onkin ollut tosi paljon kevyempi ja kasvotkin kaventuneet sen turvotuksen jäljiltä.
      Harmittaa etten viikko sitten mitannut, olisi ollut hauska tietää kuinka paljon sitä lähti vyötäröltä, ainakaan housut ei yhtään purista :D

      Aattelin että haluaisitteko te muut painonpudottajat kirjottaa tänne päivän ruokavaliotanne? Päivän syömiset suurinpiirtein. Saattaisimme saada joitain vinkkejä toisiltamme :)
      Itse en ollenkaan jaksa laskea kaloreita vaan yritän välttää huonoa rasvaa tuon sokerin lisäksi, sekä arkisin pitää hiilihydraatit matalalla.

      -Sanna-

    • torstaiaamun

      Moi Sanna-Sokruhiiri!

      Tämän päivän lukema 92,8kg eli 100g enemmän kuin eilen. Mitä tein eri tavalla? Söin 2 keskikokoista perunaa ruuan kanssa lounaalla. Jatkossa jätän oman puutarhan perunatkin koskematta.

      Jätin sokerin, valkoiset jauhot, leivän, riisit, pastat yms. kokonaan pois. Syön paljon kasviksia enkä vahdi rasvaa mitenkään. Läskeistäni huolimatta veriarvoni ovat ok, joten kolestrolia ei tarvitse pelätä. Syön myös paljon marjoja ja kotimaisia hedelmiä, joten puhdasoppinen LCHF tämä ei ole. Siihen suuntaan kylläkin. Ruokani on itse tehtyä alusta loppuun.

      • Terveellinenravinto

        Et ole tehnyt mitään eritavalla, mutta kaiken väärin - siinäpä se. Elimistösi on tottunut vähentyneeseen kalorimäärään, siirtynyt säästöliekille ja sepä laittaa nyt osan syömästäsi energiasta varastorasvaksi pahan päivän varalle.


      • torstaiaamun
        Terveellinenravinto kirjoitti:

        Et ole tehnyt mitään eritavalla, mutta kaiken väärin - siinäpä se. Elimistösi on tottunut vähentyneeseen kalorimäärään, siirtynyt säästöliekille ja sepä laittaa nyt osan syömästäsi energiasta varastorasvaksi pahan päivän varalle.

        Kuule Terveellinenravinto. Sovitaanko nyt heti, että minä laihdutan omalla tavallani ja sinä teet mitä teet, kunhan et sekaannu minun juttuihini. Tämä on laihduttajien tukiryhmä eikä mikään ulkopuolisten pätemispalsta.


      • Terveellinenravinto

        En varsinaisesti voi pitää ulkopuolisena itseäni, sill ä olen 3½ viikossa laihduttanut 93 kilosta 86 kiloon syömällä runsaasti terveellistä ihan oikeaa ravintoa.
        Päteä en haluaisi, mutta tämä palsta on surullista seurattavaa. Kokeileppa välillä antaa kehollesi ravintoa ja se kiittää. Tuo LCHF koituu monen laihdutusyrityksen tuhoksi. Koko ajan kaloreita vähentämällä ei voi saada pysyviä tuloksia, jollet sitten satu olemaan anorektikko.


      • torstaiaamun
        Terveellinenravinto kirjoitti:

        En varsinaisesti voi pitää ulkopuolisena itseäni, sill ä olen 3½ viikossa laihduttanut 93 kilosta 86 kiloon syömällä runsaasti terveellistä ihan oikeaa ravintoa.
        Päteä en haluaisi, mutta tämä palsta on surullista seurattavaa. Kokeileppa välillä antaa kehollesi ravintoa ja se kiittää. Tuo LCHF koituu monen laihdutusyrityksen tuhoksi. Koko ajan kaloreita vähentämällä ei voi saada pysyviä tuloksia, jollet sitten satu olemaan anorektikko.

        Minä 4.9.: "Jätin sokerin, valkoiset jauhot, leivän, riisit, pastat yms. kokonaan pois. Syön paljon kasviksia enkä vahdi rasvaa mitenkään. Läskeistäni huolimatta veriarvoni ovat ok, joten kolestrolia ei tarvitse pelätä. Syön myös paljon marjoja ja kotimaisia hedelmiä, joten puhdasoppinen LCHF tämä ei ole. Siihen suuntaan kylläkin. Ruokani on itse tehtyä alusta loppuun."


    • nopeaaineenvaihdunta

      Koska minulla on kiireinen päivä huomenna teen päivitykseni tänään. Nyt paino on pudonnut 7 kg. Aloitin ruokaremontin 15.8. eli kolme viikkoa takana herkullisella ruualla "mässäilyä" viisi kertaa päivässä. Ihmettelen vain, miksi en tehnyt tätä aikaisemmin.

      • torstaiaamun

        Hyvältä kuulostaa!


    • Judiaa

      Tänään ylitin kyllä itseni. 3km hölkkää 23min 45s. Eihän tuo huippuaika ole, mutta vasta kuntoilun aloittaneena ihan ok. Lisäksi 5km pyöräilyä ja 4km kävelyä. Päätin laihdutuksen alussa etten ala millekään ''kituuttamis dieetille'', mutta tällä viikolla aika vähillä kaloreilla ollaan menty (minun mittakavassani). N. 1500-1800kcal olen päivässä syönyt.

    • torstaiaamun

      Tämän aamun lukema 92,6kg.

      • torstaiaamun

        Tämän aamun lukema 92,3 kg. Olen oikein tyytyväinen.

        Miten muut jakselee?


      • torstaiaamun
        torstaiaamun kirjoitti:

        Tämän aamun lukema 92,3 kg. Olen oikein tyytyväinen.

        Miten muut jakselee?

        Huhuu, missä muut?

        Tämän aamun lukemani 92,0kg.


    • Näintein
    • Judiaa

      Huomenta kaikille! Tämän viikon aikana painoa oli pudonnut 1,4kg. Ihan ok tulos minulle. Saa nähdä jatkuuko nyt kolmannella viikolla sama tahti. Yhteensä painoa on nyt kahdessa viikossa pudonnut 2,9kg. Ajattelin ottaa välitavoitteekseni, että kahden viikon päästä paino olisi alle 90kg. En muista milloin viimeksi vaaka olisi näyttänyt alle tuon 90kg. Eli paino:
      25.8 95.1kg
      1.9 93.6kg
      8.9 92.2kg

      • torstaiaamun

        Hatunnosto Judiaalle!

        Mulla tämän aamun lukema 91,7kg.

        Lähtöpainoni tasan viikko sitten oli 94,8kg.

        Viikossa alas 3,1kg.

        Olen oikein tyytyväinen.

        Nyt on edessä pikku matka, jolloin en pääse omalla vaaàlleni. Pidän taukoa täältä ja palaan viimeistään viikon kuluttua torstaina.

        TSEMPPII!!!


      • Judiaa
        torstaiaamun kirjoitti:

        Hatunnosto Judiaalle!

        Mulla tämän aamun lukema 91,7kg.

        Lähtöpainoni tasan viikko sitten oli 94,8kg.

        Viikossa alas 3,1kg.

        Olen oikein tyytyväinen.

        Nyt on edessä pikku matka, jolloin en pääse omalla vaaàlleni. Pidän taukoa täältä ja palaan viimeistään viikon kuluttua torstaina.

        TSEMPPII!!!

        Tsemppiä sullekin. Ja vähän sä oot hyvin onnistunut viikossa pudottamaan!


      • Judiaa
        Judiaa kirjoitti:

        Tsemppiä sullekin. Ja vähän sä oot hyvin onnistunut viikossa pudottamaan!

        Tuo ylempi oli tarkoitettu torstaiaamulle!
        - Judiaa


    • Pikku_vinkki

      Kritisoin kyllä tuota 5 kertaa päivässä syömistä.
      Näläntunne ei kerkeä koskaan tulemaan ja näläntunne on ihmiselle ihan normaali tunnetila.
      Pitäisi opetella raja että kuinka kauan näläntunne ennenkuin syö.

      Näläntunne on siinäkin mielessä ovela että se pakkaa tulemaan tiettynä aikana ja kun sitä ei huomioi niin se katoaa.

      Myös paastoamisesta puhutaan paljon, on osan viikkoa paastoamista jne.
      Itse paastoan päivittäin syöden vain ja ainoastaan illalla töistä päästyäni.
      Tosin nyt on pitänyt syödä pari palaa ruisleipää päivällä kun paino putoaa liikaa.

      Tiedän kyllä että veren sokerien takia pitäisi muka syödä monta kertaa päivässä mutta en usko tuohon.
      Vireystilani on hyvä koko päivän vaikken puputa koko ajan.
      Myös niillä jotka paastoavat pitkään, heilläkin vireystila pysyy alun jälkeen hyvänä.
      Elimistö tottuu uuteen rytmiin, myös näläntunteeseen oppii, nälkäisenäkin voi mennä nukkumaan.

      Olen 52v mies 175/79kg 13 vuotta sitten 97kg josta pudotin 75 6kk.
      Tuon jälkeen ei ole tarvinnut miettiä laihduttamista.

      • torstaiaamun

        Samaa mieltä. Jos syö nopeita hiilareita, niin pitääkin syödä jatkuvasti verensokerin hyppimisen takia. Jos jättää nopeat hiilarit pois, ei heikota, vaikka olisi pitempikin tauko aterioiden välillä. Verensokeri pysyy tasaisena.

        Kumpi on kahlitsevampaa, viiden päivittäisen aterian suunnittelu ja syöminen parin tunnin välein vai syöminen silloin kun on nälkä, mikä käytännössä johtaa 2-3 ateriaan päivässä ilman välipaloja.

        Ja tosiaan, ei satunnainen näläntunne vaarallista ole!

        Joskus kauan sitten paastosin viikon ( valmistelu- ja lopetuspäivät) ja vireystilani oli mitä parhain. Muistan erityisen positiivisena sen energisyyden tunteen!

        Paastoa on tutkittu paljon viime vuosina. Laihdutusdieettinä kuuluisuutta saavuttanut 5:2 -dieetti on todettu terveelliseksi vaikka ei laihduttaisikaan. Terveellisyys perustunee siihen, että ihminen ei ole elimistöltään sopeutunut yltäkylläisyyteen ja jatkuvaan syömiseen, vaan ajoittaisen paastoon.


      • Minäkin syön viisi kertaa päivässä, mutta esim. välipalana on vain appelsiini tai muu hedelmä. Jos en syö viittä kertaa päivässä, en saa läheskään kaikkia tarvitsemiani vitamiineja, en tarpeeksi kuituja, en tarpeeksi proteiinia etc., koska annoskoot on pidettävä pienenä. Syömisessä ei ole kyse vain energiatarpeesta tai nälän poissa pitämisestä vaan myös siitä, että saa ravinnosta kaikki tarvittavat ravintoaineet ja pysyy terveenä. En minä ainakaan jaksa syödä kerralla niin paljon, että saisin kuidut, vitamiinit, proteiinit, kalsiumin ym. aamupalalla, lounaalla, ja päivällisellä. Nytkin jää esim. vitamiinien ja proteiinin saaminen liian pieneksi ja sitä olenkin loppuviikon ostoslistassa paikkaillut. Pieniä annoksia viidesti päivässä, silloin kutistuu mahalaukkukin, ja se on tärkeää painonpudotuksen pysyvyyden kannalta!


    • Sokruhiiru

      Moi
      Ompas ollu kiire viikko ku en kerennyt täällä ees käymään :D
      Hyvin on mennyt edelleen, lauantaina sain syödä yhden jäätelön kun oli kympin lenkki takana :) Kokeilin myös jäänkö heti koukkuun mutta yllätykseni sunnuntaina ei ollut erikoisia mielihaluja mihinkään sokeripitoiseen.
      Sain torstaina hommattua salille kuukausikortinkin ja tavoitteena olisi käydä kolme kertaa viikossa. Liikunta lisääntynyt huomattavasti hyvän ruokavalion myötä.

      Lähtöpaino (28.08) 91,3kg
      04.09
      Paino 89,00kg
      11.98
      Paino 86,3

      Ensi viikonloppu hieman jännittää, meillä Neidin synttärijuhlat sunnuntaina, eli leipomuksia tiedossa. Ja kuinka voisin ollakkaan maistelematta taikinoita :/
      Täytyy kuitenkin mahduttaa kuntosali ja kympin lenkki johonkin väliin.

      -Sanna-

    • Judiaa

      Moikka taas. Olen ollut nyt reilun viikon kuumeessa ja flunssassa niin en jaksanut viime torstaina päivitellä mitään. Kävin kuitenkin vaa'alla torstaina ja eihän sieltä ollut kuin 0,7kg lähtenyt. No sairastelun vuoksi liikuntaa ei ole tullut, joten kai sekin vaikuttaa. En ole tyytyväinen tulokseen, mutta pääasiakai se on, että suunta on edelleen alaspäin. Eli paino:
      25.8 - 95.1kg
      1.9 - 93.6kg
      8.9 - 92.2kg
      15.9 - 91.5kg
      Kolmessa viikossa lähtenyt 3,6kg. Onhan sekin askel kohti terveempää elämää. Nyt torstaina pitäisi tavoitteen mukaan olla lähtenyt 1,5kg, mutta voi olla, että ei niin paljoa ole lähtenyt. En aio kuitenkaan luovuttaa muutaman huonon tuloksen vuoksi. Pienikin pysyvä painonpudotus on parempi kuin sen nousu :)

    • nopeaaineenvaihdunta

      Nyt olen syönyt nopeuttamalla aineenvaihduntaani 6½ viikkoa ja paino on pudonnut 9 kg. Alkaa vähän kyllästyttämään tämä ruuan tankkaaminen ja ruokamäärien ja aikojen suunnittelu, mutta koska tulokset ovat mielestäni hyvät, se motivoi. Läski palaa jopa ihan oikeista kohdista, vaikka olen aika vähän harrastanut liikuntaa.

      Olen edelleen syönyt viisi kertaa päivässä 3-4 tunnin välein.

      Näläntunne ei ehdi hirveäksi, joten annoskoot pysyvät kohtuullisina. Tosin vatsani on jo pikkuhiljaa oppinut ilmoittamaan kolmen tunnin kuluttua syömisestä, että olisin kyllä valmis sulattamaan jotain ja antamaan elimistölle poltettavaa, ettei tarvitse lihaksiin kajota, eikä tarvitsisi seuraavasta ateriasta laittaa puolta läskiksi jemmaan valmistautuen seuraavaan pikkupaastoon eli "nälänhätään".

      Pahintahan onkin, että antaa näläntunteen kadota, sillä kyllä silloinkin kroppasi on syönyt - nimittäin lihaksia!

      • nopeaaineenvaihdunta

        Korjaus tuohon aikaan eli 5½ viikon painonpudotus on 9 kg.


    • Sokruhiiru

      Moi
      Tässä tulee nyt kahden viikon päivitys kerralla (Kiireet siis jatkuneet :D)
      Synttärijuhlat menivät hyvin ja päätin perjantaina etten ota turhaa stressiä syömisistä kun muussakin oli tarpeeksi, päätin yrittää syödä kohtuudella makeaa,mikä onnistui yllättävän hyvin! Maistoin kyllä sekä täytekakkua ja juustokakkua pienet palat mutta enempää ei oikein tehnyt mieli. Lisäksi kävin kympin lenkin heittämässä heti aamusta mutta salille en ehtinyt.
      Maanantaina oli kyllä aamusta tosi huono olo, arvelen sen olevan sokerin syytä. Viikko meni taas nopeasti, töitä ja lapsia, mies painanu töitä aamusta iltaan että melkeinyhäitielämä olisi ollut helppo tekosyy sortua makeaan muttei niin käynyt :) Pariin kertaan kävin kyllä kaapinkahvalla kun tiesin sienne jääneen synttäriherkkuja :D
      Jännä että niitä edelleen tekee jonkunverran mieli vaikka todennut aiheuttavan vaan pahaa oloa itselle.

      Lähtöpaino (28.08) 91,3kg
      04.09
      Paino 89,00kg
      11.09
      Paino 86,3kg
      18.09
      Paino 85,1kg
      24.09
      Paino 83,5kg

      Yhteensä siis neljän viikon aikana - 7,8kg ja viime viikon aikana -1,6kg
      Mulla oli tavoitteena joulukuun 18 päivään mennessä painoksi 81kg, tavoite lähenee suunniteltua nopeammin, mutta saa nähdä miten käy. Ihmeen palhon paino pudonnut kun tuntunut ettei muuta teekkään kun syö :D
      Yritän viikolla päivitellä päivittäistä ruokavaliotani tänne mistä aiemmin puhuin, en vaan ole ehtinyt naputtelemaan aiemmin :/

      -Sanna-

    • nopeaaineenvaihdunta

      No niin, nyt olen edelleen jumissa tuossa 9kg painonpudotuksessa. Aikaa on kulunut 7½ viikkoa 8aloitin 15.8.2016).

      Tiedän, että painonpudotus jatkuisi, jos jaksaisin syödä enemmän! On vain niin hankalaa syödä, jos ei ole yhtään nälkä! Voi elämä!

      Täytyy alkaa suunnittelemaan vielä paremmin nämä 5-6 ateriaa päivässä, koostamaan ne oikein huolellisesti, niin että ne sisältävät oikeat ravintoaineet (kaloreita en laske) ja tekemällä esim. illalla aamupalan valmiiksi, ettei aamun kiireessä skippaa tai muuten nappaa huolimattomasti jotain suuhunsa.

      Edelleen pyrin syömään aamupalan ½ tunnin sisällä heräämisestä ja yritän syödä max. 4 tunnin välein, mutta helposti ruoka-ajat venyvät 4½-5 tunnin päähän toisistaan.

      • nopeaaineenvaihdunta

        Lähtöpaino 15.8. 93 kg
        22.8. 88kg
        29.8. 86,5 kg
        5.9. 86 kg
        12.10. 85kg
        19.9. 84 kg
        22.9. 84kg

        Onko kenelläkään antaa vinkkejä, millä estän aineenvaihdunnan hidastumisen, kuten nyt on näyttänyt käyvän?

        Olen juonut aineenvaihdunnan tueksi siihen tarkoitettua teetä, mutta mitään muuta ylimääräistä en ole ruokavaliossani käyttänyt. Syön luonnonmukaista (prosessoimatonta) ruokaa ilman lisäaineita, sokeria, vehnää, maissia, soijaa, makeutusaineita ja alkoholia.

        Maitotuotteita olen käyttänyt erittäin niukasti ja kasviksia taas todella runsaasti. Proteiinin saannista on pitänyt huolen lähellä tuotettu liha, kala ja kana. En ole esim. syönyt kaasupakattuja lihoja, koska lukemani mukaan pakkauksen muovit hidastavat aineenvaihduntaa edellä lueteltujen kieltolistallani olevien haitallisten ruoka-ainesten lisäksi.


      • nopeaaineenvaihdunta

        Itsellä tuli vielä mieleen, että voisikohan mausteilla ja yrteillä boostata aineenvaihduntaansa lisää roihua?

        Näissä ruuan maustamisissa olen ehkä mennyt siitä missä aita on matalin, tosin käytän kyllä juuri sellaisia juureksia, jotka tekevät terää aineenvaihdunnalle. Viimeisenä löysin myös tummalle riisille vaihtelua kvinoasta.


      • HyvinOnAlkanut

        Onko sulla olenkaan tankkauspäiviä, sillä saa mukavasti buustattua aineenvaihduntaa.


      • nopeaaineenvaihdunta

        Juu aloin nyt syömään vähän enemmän (tai entistäkin enemmän etenkin tuoreita kasviksia raakana) ja näyttää siltä, että painonpudotusta alkaa taas tapahtumaan.

        Painon jumittamispäivinä en ehkä myöskään muistanut juoda vettä tarpeeksi.


    • Sokruhiiru

      Moi
      Mulla jumittanut kanssa koko viikko, salaatin syöminen, terveellisesti syöminen, liikunta sekä paino. Tiistaina aamupaino oli 1,5kg !!! lauantain aamupainosta. Käskin miestä piilottamaan vaaan ja päätin että vasta maanantai aamuna käyn ja sen jälkeen vaan kerran viikossa, muuten ei tuu mitään. Ärsyttää ja masentaa vaan jos tuloksia ei synny ja tässä vaiheessa alkaa vaikeutumaan entisestään kun ylipainoa ei enää niin paljoa. Mä lueskelin netistä erillaisia vaihtoehtoja ja aattelin kokeilla tämmöstä ens viikolla:
      http://laihdutussivut.com/ananasdieetti/
      Tosin muokkaan tota vähän, niin että ma ja ke pidän pelkät ananaspäivät ja muuten syön aikalailla samanlailla kun nytkin. Esim salipäivinä pakkokin saada enemmän proteiinia että jaksaa :D

    • Sokruhiiru

      Ja nyt laitan mun päivän syömiset. Välttelen siis hiilihydraatteja (enimmäkseen sokeria) ja lisäaineita

      Ekat kaksi viikkoa olin kokonaan ilman sokeria, kävin tuoteselostukset tarkkaan läpi kaupassa ja söin:
      Ennen aamiaista litra vettä
      Aamulla: Kasvismunakkaan (porkkana, paprikaa ja 2 kanamunaa, 1tl chia-siemeniä liotettuna n. 1dl vettä) 4dl vettä
      Lounas: Salaattia (kurkku, tomaatti, salaatinlehti, paprika) Plussana kanaa, kanamunaa tai joku hedelmä seassa, 4dl vettä
      Välipala: Riisikakku ja täysjyväkorppu
      (Suolapähkinöitä pahimpaan mussutuksen himoon välillä)
      Päivällinen: Salaattia (kurkku, tomaatti, salaatinlehti, paprikaa, kanaa) 4dl vettä
      Iltapala: Soijajogurttia 2,5dl, mansikoita ja mustikoita n. 2dl ja chiasiemeniä 2tl liotettuna n.1dl vettä ja 4dl vettä

      Kolmannella viikolla muutin hieman enkä enään niin hysteerisesti vältellyt sokeria
      Ennen aamiaista litra vettä
      Aamulla: 125g maitorahkaa, ananastölkki mehussa, chiasiemeniä 2tl liotettuna n.1dl vettä ja 4dl vettä
      Lounas: Salaattia (kurkku, tomaatti, salaatinlehti, paprika) Plussana kanaa, kanamunaa tai joku hedelmä seassa, 4dl vettä
      Välipala: Riisikakku ja täysjyväkorppu
      Päivällinen: n. 2dl kotiruokaa mitä muukin perhe syö, kuitenkin vältellen pastaa ja makaroonia, salaattia ja 4dl vettä
      Iltapala:Maustamaton ja rasvaton jogurtti 2,5dl, mansikoita ja mustikoita n. 2dl ja chiasiemeniä 2tl liotettuna n.1dl vettä ja 4dl vettä

      Näin siis mun arjet menee, viikonloppuisin olen syönyt aamu- sekä iltapalalla ruisleipää sekä juustoa, muuten noudattanut samaa kaavaa

      Laittakaa kommetteja jos huomaatte jonkun missä syy painon jumitukselle :D

    • VHH-kannattaja

      Syökää hyvin ja terveelliset. Missään yhteydessä viljatuotteita emme tarvitse pysyäksemme terveinä.

      Se mitä THL selittää kuitujen tarpeellisuudesta on harhaanjohtavaa, sillä eri kasviksista saa kuituja aivan tarpeeksi. Viljat kuten ruis saa vain mahan kiertämään ja paukkumaan On olemassa kaksi energiamuotoa; hiilihydraatit (sokeri) ja luonnollinen rasva. Rasvaa pitää olla ateriassa reilusti eikä sokeria. Sokeri on myrkkyä.

      Siis normaali ihminen tarvitsee noin 80-100 g proteiinin vuorokaudessa rasvaa 250-300 g ja hiilihydraatteja 70-80 g
      Tätä kun noudattaa, paino lähtee ja terveys kohenee muutenkin.

      • nopeaaineenvaihdunta

        Itse syön kyllä kauran ja rukiin muodossa viljatuotteita kahtena päivänä viikossa. Minulle ruis ei aiheuta vatsaongelmia, paitsi jos ruisleipä on kohotettu hiivalla. Syön siis juureen tehtyä leipää ja keittelen aamulla ruis- tai kaurapuuroa. Vatsani ei siedä yhtään vehnää eli se rajoittaa ruokaostoksiani paljon, koska vehnää löytyy mitä kummallisimmista yhteyksistä!

        Neljänä päivänä viikossa syön niukemmin rasvaa, mutta 3 päivänä viikossa syön joka aterialla hyviä (luonnollisia) rasvoja - en margariinia eli kovetettua ja prosessoitua kasvisrasvaa.

        Sokeria en syö ollenkaan muussa muodossa kuin hedelmissä ja marjoissa (toki ruis ja kaura muuttuvat myös sokeriksi).

        Olin useamman vuoden VHH:lla, mutta painoni pyrki vain nousemaan. Syön kyllä päivittäin proteiiniakin ihan kuten ennenkin, mutta siis 4 päivänä vähärasvaisemmassa muodossa.


    • Sokruhiiru

      Moi
      Mihin kaikki muut kadonneet?
      Mökkiviikonloppu meni, söin jonkun verran herkkuja mutta vähemmän kuin pelkäsin :D, kävin molempina aamuina lenkkeilemässä ja muutenkin tuli liikuttua ja oltua ulkona paljon. Ainut mikä mätti oli että ostettiin liian vähän ruisleipää (mitä syön siisi vaan vkl) , joka loppui kesken. Aattelin sitten syödä kauraleipää mikä oli iso virhe! Ja varsinkin se croisantti minkä ostin kotimatkalla huoltoasemalta! Mikä olo oli yöllä, vatsa aivan sekasin, juoksin vessassa moneen kertaan ja lopulta jopa oksensin, ensin ajattelin että oli tauti päällä mutta aamulla kaikki oli hyvin ja mietin johtuiko vaan niistä. Eipä tarvii enää syödä semmosta moskaa! Ku karkin ja suklaankin kanssa kävisi sama homma :D Vaikka oon kyllä tyytyväinen tähänki että syön vaan yhtenä päivänä viikossa ja hillitysti :)
      Maanantaina kokeilin ananaspäivää, aamupala ja lounas meni hyvin, tuntu olo jopa täyteläiseltä eikä tuntunut mitään nälkää, kotiin tultaessa koitin taas niin hitto kieli oli niin kipeä ettei pystynyt :D Lueskelin netistä niin moni sanoi että tuora ananas saattaa sitä aiheuttaa, menin sitten tölkkiananaksella loppupäivän. Keskiviikkona flunssa iski niin pahasti päälle että vietin sitten kolme päivää peiton alla, pelkäsin sortuvani mässäilyyn kun kotiin jouduin jäämään mutta flunssa kyl piti huolen ettei kauheemmin mikää maistunu, yritin kumminki pitää ruokarytmistä kiinni normaaliin tahtiin.
      Sitten tuloksiin :)

      Lähtöpaino (28.08) 91,3kg
      04.09
      Paino 89,00kg
      Vyötärö : 95cm
      Lantio: 106cm
      11.09
      Paino 86,3kg
      18.09
      Paino 85,1kg
      24.09
      Paino 83,5kg
      08.10
      Paino 82,7kg
      Vyötärö 88cm
      Lantio 104cm

      Paino putoaa suhteellisen hitaasti mutta onneksi varmasti :) Ihana kuitenkin huomata muutoksia peilissä ja vaatteissakin <3
      Paino siis pudonnut koko aikana yhteensä 8,6kg , vyötäröstä kadonnut 7cm ja lantiosta 2cm
      Painoindeksini on nyt 27,63 mikä alussa oli 30, 51
      Vielä on matkaa normaalipainoon ja lopulliseen tavoitteeseen mutta hyvältä jo vaikuttaa :)

      Laittakaahan muutkin viestiä tilanteestanne :)

    • Monarck

      En tiedä muista, mutta minä tulin nyt tähän ketjuun uutena :). On ollut kannustavaa lukea Sokruhiirun miinusmerkkisiä päivityksiä!

      Mä vasta hiljan aloitin, lähtöpaino 98 kg syyskuussa kolme viikkoa sitten. Pituutta 170 cm ja ikää yli nelkyt.

      Tavoitteeseen lähelle normipainoa on matkaa, joten on pilkottava tämä homma eriin. Ensimmäisenä siintää mielessä tietty jo kaseihin pääsy. Nyt on paino n. 93 kg, joten eiköhän kaseissa olla noin kuukauden päästä :).

      Laihduttelen varsin perinteisesti ja melko tiukalla otteella, koska ei tässä iässä enää lepsuilulla ja näillä vähillä liikunnoilla saa muuten mitään aikaan. Kasviksia, vähärasvaista lihaa/kalaa hieman, turhat hiilarit poissa ja kohtuullisen niukasti rasvaa.

    • Sokruhiiru

      Moi.Tervetuloa :) Kiva saada tänne uutta elämää :D Ehdin jo luovutella ja siirryin myös toiseen ryhmään kirjottelemaan, itellä pakko kirjottaa viikottain ylös, toimii motivaattorina :)
      Mulla viikko mennyt suhteellisen hyvin, alkuviikosta kymppi meni rikki ja olo oli aivan mahtava, tosin torstaina jouduin sairaslomalle töistä ja lääkäri käski liikunnat minimiin joten se laittoi mieltä hieman matalalle ja pelottaa mitä tekee painolle :/ Parhaani kuitenkin yritän ettei nousisi... Kotona vaan tuntuu olevan äärettömän vaikeaa olla mässäämättä :/
      Mitat:
      Lähtöpaino (28.08) 91,3kg
      04.09
      Paino 89,00kg
      11.09
      Paino 86,3kg
      18.09
      Paino 85,1kg
      24.09
      Paino 83,5kg
      08.10
      Paino 82,7kg
      15.10
      Paino 81,9kg
      22.10
      Paino 80,6kg

      Nyt olen siis paremmalla puolella jo, tippunut yhteensä 10,7kg ja 10,6kg olis matkaa lopulliseen tavoitteeseen :)

    • Monarck

      Hieno Sokruhiiru, aattelepa että enää vain 700g niin olet seiskojen puolella! :) Paras motivaattorihan se tavoite on, oli sitten saikulla tai ei. Jatkat vaan samaan malliin sitä silmällä pitäen, että peruskulutus hieman laskee kotosalla ollessa.

      Minä oon käyny uimassa pitkästä aikaa pari kertaa ja ostinkin jo ladattavan sarjalipun. Keho ja fiilis virkistyy kummasti! Lerpahtanut kunto mulla vaan alaspäin niin, etten jaksanut päästellä täyttä kilsaa, oli huilittava jo kahden altaan vedon jälkeen ja hapoille meni reidetkin välillä... mut ei se mua masenna, kunto on mikä on nyt ja se siitä - kyllä se taas lähtee vähitellen nousemaan.
      Ällöttää oma löllördi kroppa vaan peileissä, yritän kovasti olla sokea ettei tulee lannistus-masis :D.

    • Monarck

      Punnituspäivä, kuukausi laihdutusta takana. Olen todella tyytyväinen tulokseen :). Seuraavaan 4. viikon settiin ei ole tietysti odotettavissa samaa kuin tähän ekaan kuukauteen. Mulla ei siis ole mitään viikkotavoitetta, mielestäni ruokavalio on tapissa siten ettei siinä ole säätövaraa, joten keho vastaa siten miten vastaa. Kyllä ainakin se 3 kg seuraavassa kuukaudessa lähtee, muu olisi kaiketi jo fyysinen mahdottomuus. Jos sen lisäksi tulee jotain kotiinpäin niin se on hieno homma, mutta pää on pidettävä kylmänä eikä sovi odotella ilmaisia ihmeitä.

      Aloitus 98 kg
      4. viikko 91.1 kg, pudotusta -6.1 kg

    • Monarck

      Perhana tuli kirjoitusvirhe, sama kai tuo mutta laitetaas uudelleen:

      Aloitus 98 kg
      4. viikko 91.1 kg, pudotusta -6.9 kg

    • Monarck

      Tämä ketju on kyllä nyt ihan R.I.P., mutta jatkanpa kuitenkin yksinäni.

      Nyt alan olla kaseissa jo ihan luotettavasti :). Senttejä en ole mitannut, mutta kyllä niitä on hyvin lähtenyt, sen näkee ja tuntee! Työvaatteistakin olen saanut vaihtaa pienempään. Hyvällä moodilla tässä mennään kohti joulua, silloin täyttyykin taas seuraava 4 vkon pätkä. Jännä nähdä mitä tulosta siihen sitten, toivottavasti ainakin kolme kiloa tästä vielä ohentuneena.

      Meni tämän päivän punnitus kahden 2 kk:n väliaikaetapissa sitten sopivasti grammalleen tasan kymppiin, ei yhtään yli eikä ali :D.

      8. vko paino 88 kg, pudotusta yhteensä -10 kg

    • Sivustaseuraaja52

      Hienoa Monarck, liian monelta laihdutus tyssää kesken kaiken. Jatka vain samaan malliin :)

    • Nopeaaineenvaihdunta
    • diplomiliikkuja

      Liikuntaa 6krt viikko noin 10-15km kerrallaan, aineenvaihdunta vilkastuu eikä tartte laskea kaloreita. Olipa yksinkertainen vinkki ja toimii takuuvarmasti.

      • Nopeaaineenvaihdunta

        En ole laskenut lainkaan kaloreita. Aineenvaihdunnan vilkastuttaminen ei niukilla kaloreilla pelleilyä edes edellytä. Pitää vain osata syödä tietyllä tapaa, runsaita annoksia ja 5-6 kertaa päivässä.

        Liikuntaa en voi nyt jalkavamman vuoksi juurikaan harrastaa, enkä missään nimessä voisi lenkkeillä 10-15 km kerrallaan tällä kipeällä jalalla.

        Aineenvaihdunnan saa onneksi vilkastumaan muillakin tavoin, eli syömällä oikein ja ravitsevasti. Ja paino putoaa (joskus jopa liian nopeasti). Liikunan otan mukaan kuvioon, sitten kun olen terve.


      • diplomiliikkuja

        Ompa harmi kun jalka on kipeä, toivottavasti tulee nopeasti kuntoon niin pääset liikkumaan.


      • Nopeaaineenvaihdunta

        Kiitos, eiköhän jalka kesään mennessä ole siinä kunnossa, että lenkit ja jopa juokseminen onnistuu tekemällä pahempaa vahinkoa itselle. Siihen asti mennään terveellisellä, luomupohjaisella, lisäaineettomalla ruokavaliolla ja kevyellä lihaskuntotreenillä.


      • diplomiliikkuja

        Lihaskuntotreenikin on liikuntaa:)


    • Monarck

      Monarck piti laihdutuksesta taukoa vuodenvaihteen molemmin puolin. Vaakalla en käynyt. Syödyksi tuli joulutortut ja konvehdit, juotu on viinejä ja likööreitä asiaan kuuluvasti.

      Tauon saldo -1.6 kg. Tavoite ei siis unohtunut ja tein enemmän hyviä painonhallintaa tukevia päätöksiä kuin huonoja ja siitä annan superpeukkua itselleni!
      Teki hyvää laihdutusfiiliksillekin tuo pieni breikki. Mulla osui myös ihmissuhde-elämässä vähän sydänsuruista tunnehässäkkääkin tuohon tauon kohdille, puuh.

      Onnea kaikille laikkari-projektilaisille tähän vuoteen, tästä porskutellaan taas lisää alaspäin viikko kerrallaan :).

      Paino tänään 85.5 kg

    • Monarck

      Mulle on ollut hyvä tapa, että opettelee arvioimaan edes karkeasti energiansaantiaan viikkotasolla. Mitä pidempään laihduttaa, sitä tärkeämpää on kokonaisuus ja jatkuvuus.

      Mä pidän esimerkiksi ns. kiripäiviä aina kun tarviin tavallista suurempaa joustoa jollekin viikolle. Tällä tavoin varmaan onnistui tuo joulutaukokin miinuksella, vaikken silloin edes varsinaisesti laihduttanut. Ajattelin kokonaisuutta.

      Kiripäivä tarkoittaa mulle päivää jolloin syön hyvinkin niukasti. Eli ennakoin kirittämällä päivän tai kaksi esim. ennen tiettyä viikonlopun menoa.

      Tämä mun tasapainottelutapa ei kylläkään sovi kaikille luulen. Jos satunnaisetkin kiripäivät ovat yhtä tuskaa odottaen sitä hetkeä, että on "lupa" syödä, sahaa taatusti omaan nilkkaansa. Mulle kiripäivät on motivoivia ja iloinen juttu, eikä mulla ole mitään tarvetta heittää syömisiä överiksi sen jälkeen , vaan kohtuudella ja järkevästi silloinkin. Tuo vain antaa joustoa elää ns. normielämää laihduttaessakin, eikä joka menosta tarvitse kieltäytyä, koska viikkosaldo ratkaisee. Ainakin tähän asti toiminut tämä :)

    • Monarck

      Täällä mä vaan yksin tamppaan ketjussa, tömps tamps :D.

      Kaivoin vanhat farkut kaapin perukoilta ja nehän solahtivat päälle ja olivat jopa aavistuksen löysät. Ne on toki kyllä aika suurta kokoa eli 46, mutta yhtäkaikki hylkyyn joutuivat taannoin kun lihoin ja jäivät sitten lopulta puolipeppuun :0. Nyt ne on päällä taas. Töissäkin koitin jälleen yhtä kokoa pienempiä työvaatteita ja nekin meni päälle. Nämä on kyllä parhaita väliaikaetappi-palkintoja :).

      Tälle viikolle hyvä tulos -1.5 kg. Jokos ens viikon punnituksessa menis -15 kg rikki? Ja meneehän se, kunhan pysyy fokuksessa! :)

      Nyt mä lähden uimaan ennen iltavuoroa. Muuta liikuntaa en ole edelleenkään harrastanut, kävelylenkitkin on jääneet nyt jäisillä talvikeleillä.
      Ikinä en ole missään ryhmäliikuntatunnilla ollut, ajattelin jos ilmoittautuisi Lavikseen, sinne voinee osallistua huonompikuntoisetkin lyllelöördit...

      • Jos tamppaa ketjussa yksin, on varmaan onnistunut jossain, missä muut ovat epäonnistuneet. Tai sitten olet vain erityisen aktiivinen.

        Minä aloitin kymmenen kilon pudotusta tuossa muutama päivä sitten. Pitäisi pudottaa kaksikymmentä, mutta en jaksa ajatella niin pitkälle. Pudotan kympin, katson mitä siitä jää pysyvästi pois ja tuleeko jotain takaisin, ja harkitsen sitten sitä toista kymppiä. Olen liian vanha hötkyilemään.

        Onnea pudotuksesta. Hienosti sinulla mene ja tulee menemään, kun on noin hyvä draivi päällä!


      • Monarck

        Hyvä alku sinullakin tuntuu olevan ketjussasi FatBozo! En mäkään ajattele kovin pitkälle eteenpäin, se ei oikein sovi semmoinen suurempi etukäteishaaveilu tähän hommaan, vaikka tavoitteita pitääkin olla. Aloin kirjoittamaan viime lokakuussa tähän -30 kg ketjuun ihan siksi, että kun aloitin varttia vajaa 100 kg painosta, täällä oli aloittajissa ollut suurinpiirtein samaa kilokaliiberia enkä viitsinyt omaakaan ketjua pelkästään itselleni aloittaa kun harvakseltaan päivittelen.

        Joten tuo -30 kg otsikko nyt on mikä on ja minä etenen siihen mihin paukut riittää, kolme kiloa kerrallaan on mulla yleensä tavoitteena ja siihen keskityn täysillä, miinus kolmikymppiset jossain minne asti en halua edes ajatella vielä. Olen erittäin iloinen jos ja kun saavutan -20 kg. Sitten katotaan miten suu pannaan ja onko mitenkä paristoissa virtaa jatkaa, pitääkö paussata välillä vai kuinka. Mutta se on jotain tulevaa; tämä laihdutuspäivä on kuitenkin tässä ja nyt ja tsemppiä meille just tänään!
        Ps. minä olen 45 vuotta, eli ei tässä ihan nuoria olla täälläkään enää :)


      • ElämänmittainenMuutos

        Moi!
        Voisin tulla tähän keskusteluun mukaan jos sopii :) Hienoja onnistumisia luin tästä ketjusta!

        Elämäntapamuutosta takana tammikuun alusta. Lähtöpaino 91.5 kg ja nyt 86.8 kg, eli pudotusta semmoiset reilu 5 kg. Lopullista tavoitetta ei ole painon suhteen, mutta tästä eteenpäin tuonne kesään saakka saisi pudota sen 0.5-1 kg viikossa. Sen jälkeen pysyvät hyvät elintavat ja painon ylläpito.

        Minun taktiikkani on syödä hyvin ja säännöllisesti. En halua nähdä nälkää missään vaiheessa. Tähän mennessä olen onnistunut jättämällä turhat hiilihydraatit pois, ruoasta kermat ja juustot pois, kasviksia paljon lisää, lisäksi menee paljon rahkaa&raejuustoa&pähkinöitä&mehukeittoa jne. Vettä 3 litraa päivässä, mikä ei aina valitettavasti toteudu. Liikuntaa aloittelen tasolta sohvaperuna nyt pikkuhiljaa :)

        Normaali päiväni on ruokailuiltaan seuraavanlainen:
        aamupalaksi kaurapuuro kevytmaitoon keitettynä siemenillä, raejuustolla ja marjoilla/mehukeitolla
        lounas (vaaleaa lihaa, kalaa tai papuja protskuna kera ison määrän lämpimiä kasviksia, raejuustoa)
        välipala (aina en muista ottaa, mutta kun muistan niin pähkinöitä/hedelmä/rahka/näkkäri kalkkunaleikkeellä ja taas riippuen siitä mikä itsellä olo)
        päivällinen kuten lounas, pari kertaa viikossa punaistakin lihaa
        iltapala rahka marjoilla tai hedelmillä, tarvittaessa siemenruisleipäpala avocadolla

        Nyt kun luen listaa niin toki vaihtelua on enemmän. Kasvislinssikeitto, kaalilaatikko, kasvispapupihvit, broilerpihvit, tonnikalasalaatti ja vaikka mitä on ollut lounas- ja päivällislistalla. Pääasia minulle on tasaiset ruokavälit ja se, että seuraava ruoka on suunniteltu ja usein mielellään valmiina. Näin vältän repsahdukset, vielä en ole houkutuksille langennut.


    • Monarck

      Moikka vaan Elämänmittainen muutos, kiva kun tuli uusi ketjuun! Oikein hyvältä kuulostaa laihdutusmetodisi, ja hienosti on alkuun lähtenyt sulla, hyvä hyvä! :)

      Tulin juuri kotiin tanssijumppatunnilta eli tein kuten lupasin; osallistuin elämäni ekalle Lavis-ryhmäliikuntatunnille. Hyvinhän se meni! Uimista olen jatkanut säännöllisesti ja nyt jo hieman tavoitteellisemminkin. Alussahan meni joku 500m ja piti puuskutella joka toisessa altaanpäässä kuten kerroin, nyt uin reippaaseen tahtiin 1- 1.5 km tai enemmänkin. Kyllä se kunto vaan nousee kun vain alkaa liikkumaan. Reippailla kävelyillä olen myös käynyt nyt.

      Nämä liikkumiset eivät ole mulla niinkään vain laihdutusta silmälläpitäen vaan ihan kokonaisvaltaiseen hyvään oloon ja peruskunnon kohentamiseen liittyviä, vaikka tukeehan se tätä projektiakin kivasti. Mitä enempi pitää itseään liikkeessä, sen mukavammalta se selvästi tuntuu, ja nyt -15 kg kevyempänä jalkakin nousee eri lailla kuin viime lokakuussa jolloin aloitin liikkumiset ihan nollasta.

      On kivaa ajatella, että kun kevät koittaa, jaksan jo aivan erilailla lähteä pyörälenkille, pelaamaan frisbeegolfia tms. mukavaa sen sijaan että puuskuttaisin satakiloisena ja punakkana vaan jossain puskassa :D.

    • ElämänmittainenMuutos

      Voisinkohan vastata ihan alkuperäiseen viestiin niin että se tulis tähän ketjuun vikaksi. Varmaankin.

      Sinun kuntoilut Monarck kuulostaa hyvältä. Haluan myös liikunnan takaisin elämääni ja hieman myös tätä painonpudotusta tukemaan. Päätin tammikuun alussa, että ensin kuntoon tuo ruokavalio ja siitä vähitellen kuntoilu. Alkuun tein tosi kevyitä kävelylenkkejä, nyt viikon kaksi reippaampia ja lisäksi olen vähitellen hölkännyt Porin juoksukoulun ohjelman mukaisesti. Tuntuu vaan, että läskillä polvet oikuttelee - liekö reagoi alussa vai meinaako alkaa tosissaan vaivata. Siksi suunnittelen myös uintia, ajatus uikkarit päällä julkisesti tämän kropan kanssa tuntuu vaan inhottavalta. Ryhmäliikunta ei ole koskaan ollut minun juttuni, mutta tosissaan sitä ja kuntosalia harkitsen mukaan keväämmällä. Pientä lihaskuntotreeniä kotona olen tehnyt todeten että paljon on työmaata...

      Olikohan sinulla torstaisin punnituspäivä? Voisin omia lukemiani kans töötätä tänne samaan tahtiin. Vaikka omaa pudotus-exceliä täydennän maanantain punnituksen mukaan (maanantai, jotten ainakaan viikonlopun houkutuksille repsahda). Elikkäs tämän aamun lukema oli 86.1 kg (-5.4 kg).

      Oma pää on nyt kovin motivoitunut tähän projektiin, joka toivottavasti on pysyvä elintapojen muutos. Oma välihaaste tulee olemaan perheen lomareissu hiihtolomalla. 11pv herkkuhoukutusten äärellä. Olen suunnitellut kohtuutta, eli aamiaiset ja lounaat saa mennä kevyellä jo hyväksihavaitulla linjalla. Päivällisellä syön ravintolassa kohtuudella & pääosin järkevillä valinnoilla ja viinilasillisen kera nautiskellen. Enempää kuin 1-2 lomakiloa en halua, painon tippumiseen tai pysymiseen en ehkä kuitenkaan usko, enkä halua kovin pettyä.

      Semmoisia päivän mietteitä, hyvällä fiiliksellä eteenpäin!

    • Monarck

      Mä aloitin myös ihan 15-20 min kevyillä kävelylenkeillä, tai ei ne erityisen kevyiltä tuntunut ainakaan ihan ensimmäiset :0. Minäkin oon ottanut nyt hölkkäpätkiä kävelylenkeillä nyt, mutta totesin saman että polvet eivät tykänneet. Taitaa olla suosituskin, että jos ylipainoa on 10 kg tai enemmän, on syytä vain kiristää kävelyvauhtia, vaikeuttaa maastoa ylämäin (pururadat) ja lisätä lenkkien pituutta.

      Älä siitä ulkonäöstäsi hallissa piittaa EmM (lyhensin nimimerkkisi, heh), on siellä muitakin löysiä ja läskejä :). En mäkään tietty itteäni peileistä kauheesti kattele, koitan asennoitua asiaan pelkästään positiivisesti: uinti tekee hyvää mulle, muokkaa kroppaa ja on mulle paras ja mieluisin liikuntamuoto - oman itsensä tuijotellu ällöttyen vie vaan fiilistä negatiivisiin asioihin mikä on ihan bad thing ja voi jopa laskea motivaatiota.

      Mä aion muuten "palkita" itseni uudella Arenan Bodyfit uimapuvulla 2 vkon päästä. Ootan sitä jo kuin kuuta nousevaa! Vanha Arena-simmari on kokoa 48 ja muutenkin virttynyt ja vanunut, se on tullut mulle jo aivan liian suureksi. Uimalakki ja lasit on samaa kokoa onneks edelleen :D.

      Arvion, että liikunnoista vajetta tulee mulle nyt kaloreissa ehkä jotain 1000 kcal viikossa kun liikun reippaasti sen 3 x viikossa. Sehän ei vaikuta painoon kuin jotain parin sadan gramman luokkaa kaiketi viikossa, joka tapauksessa aika marginaalinen merkitys näin isossa projektissa. Mutta muuten auttaa lihaskunnon ylläpidossa ja etenkin sitten helpottaa sitä liikunnallisempaa elämää jatkossakin tosiaan.

      Tööttää vaan EmM tuloksia! :) Mä en oo tänne viikottain päivittänyt kylläkään, kuukausitasolla pääosin. Mutta juu keskiviikkoisin punnitsen ja eilen näytti -100 g kuluneelle viikolle, hah. Oli vähän tiukempi lihaskuntotreeni alla ja taatusti nestettä lihaksissa, söin tavanomaista suolaisempaa keittoakin kahtena päivänä ja menkat just loppumassa, joten tiedän kyllä syömisistä että olen tälle viikolle laihtunut sen n. kiloisen. Kyllä se kohta vaakassakin näkyy millä tuloksella tämä kuukausi on sit lopulta onnistunut.

    • ElämänmittainenMuutos

      Olen pitänyt taukoa lenkkeilystä säästelläkseni polvia. Pelkkä kävely on minulle vähän tahmeeta, aion kyllä sitä tehdä. Se tuntuu tylsältä etenkin jos ei ole nätti ilma. Siksi hölkkä kiinnostaisi, hölkän jälkeen kävelykin tuntuu ihanalta kun vuorottelee. Noh, ei tässä kannata paikkoja rikkoa...pudotellaan painoa ja kokeillaan hölkkää sitten uusiksi.

      Kiva porkkana ja palkinto Monarck sinulla tuo uikkari! :) Tuommoisella kivalla hankinnalla takaa, että se uimaan lähtö on mieluisaa jatkossakin. Melkein tekisi itsekin noin laadukas ja hyvä uikkari hankkia, mutta en ole varma että tulee niin runsaalle käytölle itsellä että kannattaisi. Joudun ajamaan autolla toisen kunnan puolelle 20min uimahalliin. Mä kävin eilen uimassa. Eikä se julkisesti uikkarissa esiintyminen niin kamalaa ollutkaan. Uintikin maistui vaikka aluksi tuntui raskaalta. Aion ehdottomasti mennä uudestaan, vaikka taitaa vain viikonloppuisin olla mahdollista. Saattaa vaan olla uikkarin osto minullakin ajankohtaista, nykyinen on vähän löysä - etenkin nuo navan yläpuolella roikkuvat tarvitsevat enemmän tukea :D

      Tuo sinun -100g ei ole yhtään huolestuttavaa, itselläkin nesteitä tulee ja menee. Välillä mulla edellisestä päivästä pompsahtanut jopa 700g ja sit taas seuraavana aamuna kadonnut. Viikko- tai kuukausittainen punnitseminen järkevämpää.

      Minulla nyt painonpudotus tasaantuu, alussahan sitä lähti enemmän viikossa. Hetkellisesti saattaa tulla fiilis, että en jaksa mut sit taas muistutan että itse olen tyylini valinnut eli maltillisen pudotustahdin. Ja tosiaan sen, etten halua nälkätiloja, pääkipuja, voimattomuuden tunnetta jne mitä tulee jos ei syö tarpeeksi. Ja sekin, että vaikka itsestä joinakin päivinä tuntunut, että paino jumittaa niin ainakin tuolla liikunnalla teen kropalleni hyvää. Muokkaa ja tulee sitä hyvää oloa.

      Ajattelin tänään vaatekaappia käydä vähän läpi. Löytyisikö sieltä vielä pieniä kivoja tavoitevaatteita ja/tai jopa jo päällemahtuvaa. Joitain viimeisen vuoden aikaisia läskivaatteita heitän kyllä pois...ne inhottaa itseäkin kovasti. Olen siis viimeisen vuoden ollut aiempaa elämääni tuhdimmassa kunnossa (vaikka sitä ennenkin painoin liikaa). Vaatepuoli mennyt vuoden ajatuksella "ostan mahdollisimman vähän koska aion laihtua". Siksi nuo kledjut ihan nuhjuisiakin ja kovin käytettyjä. Pois pois pois, eikä ikinä enää noin isoja tilalle!

      Mutta jatketaan tästä eteenpäin hyvällä tsempillä! :)

    • ElämänmittainenMuutos

      Kuulumisia. Paino tänä aamuna 84.3 kg ja pudotus 7.2 kg tammikuun alusta. Pudotustahti vähän turhan nopea aikeisiini nähden. Oma tekijänsä urheilun aloittamisella ja VHH-tyylisellä syömiselläni, hiilarien minimointi on vienyt nälän tunnetta. Pyrin nyt kuitenkin syömään 4 kertaa päivässä. Olen kuitenkin tyytyväinen edistymiseeni ja tuloksiin :)

      Projekti jatkuu. Riittäähän tuota pudotettavaa vielä, ihan niin paljon etten viitsi edes ajatella. Ja ajatukset osin jo pudotuksen jälkeisessä elämässä. Koska pidän ruoasta ja syömisestä, en ole koskaan ollut mikään pikkulinnun annosten syöjä, luulisin että VHH ruokavalio on minun juttuni. En tiedä uusimmista trendeistä ja nimityksistä, mutta siis siten että ruokavaliooni kuuluisi jatkossakin kasvikse monipuolisesti, liha, kala, kananmunat, hedelmät, pähkinät, siemenet, avocado, rahka jne. En halua mitään ehdotonta kuitenkaan, stressitöntä normaalia syömistä. Ja liikunnan tuomasta hyvästä olosta haluan nauttia jatkossakin.

    • Monarck

      Nauratti hyvätahtoisesi tuo EmM:n "läskivaatteet" :D. Löytyikö kaapista uutta eli vanhaa?
      Minäkin löysin yhden lempipaidan ja nättikin oli päällä! Eipä kauheasti viitsi uusiakaan hankkia tähän kohtaan. Jotain sentään, treenipöksyt ja paidan jumppaan ja yhdet halvat farkut olen hankkinut.

      Todella kivasti sulla menee EmM, tosi hienoa tulosta! Kyllä se tahti (valitettavasti) siitä hiipuu usein tosiaan, ja sitten jo meinaa kyllästyttää ja korvetakin sitten semmoinen kun on tottunut nopeampaan pudotustahtiin. Mutta toivotaan, että tahti pysyy ja läski sulaa samaan vauhtiin kuin tähänkin asti!
      Paljonko sulla on muuten pituutta?

      En minä nyt ostakaan sitä uimapukua. Mulle tuli työperäinen selkävamma ja jouduin sairauslomalle, eikä saa mennä uimaankaan. Kävellä pystyn ja jotain jumppailemaan. Kotona pitää oleksia, huoh. Jääköön simmari myöhemmäksi, kun ei tiedä kauanko tässä tervehtymisessä lopulta menee :/

      Mutta ostin sitten Polarin sykemittarin! Sillä olen saanut siihen kyllästyttävään kävelyyn jotain kivaa lisää. Mukava katella kunto/rasvanpolttosykeaikaa, kulutettuja kaloreita yms. :) Kunhan nyt tosiaan edes jollain keinolla liikkeellä pysyy tämän saikunkin aikana, vaikkei olekaan lempilaji, ettei kunto rempsahda ainakaan alaspäin. Jumppaankin meen tänään vaikka osaa liikkeitä en voikaan tehdä.

      Tää kuukausi oli ihan semi ookoo. Enempää ei vaan lähteny vaikkei syömisissä ole korjattavaa.
      85.5 kg -> 82.2kg eli -3.3 kg.
      Tämä meinaa sitä, että jos nyt ei aivan maailma kaadu, niin seuraavalla pätkällä väläytellään jo seiskoja ja se on aivan ihanan mahtava juttu se!

    • ElämänmittainenMuutos

      Upea suoritus Monarca tuo kuukauden pudotus sinulta, noilla jo sulatetuilla kilomäärillä ei paljoa parempaan pysty! Huikeeta :) Tosi tylsää, että selkä prakaa. Toivottavasti se tulee piakkoin kuntoon. Uimista ja muuta odotellessa kävelemään vaan. Jotenkin kummasti itellekin nyt kävely maistunut, ei ole enää niin tervanjuontia (sen juoksun jätin, kun polvet vihoitteli). Etenkin jos aurinkoon ehtii käppäilemään niin kiva.

      Hauskalta kuulostaa sykemittari! Olis kyllä kiva itselläkin, en taida nyt raaskia. Kännystä näen askeleet ja kuljetun matkan, sekin ihan kiva :)

      Olen 168cm pitkä. Kaapista löytyi jo sopivaa tilalle, en ole hävittänyt vanhoja kaikkia. Lisäksi sinne jäi myös tavoitevaatteita, ne vielä pieniä tai kiristelee. Eiköhän niiden ja shoppailujenkin aika vielä tule ;)

      Sulla siintää jo seiskat, niin lienee minullakin. Olisiko aamupaino ollut 83.7 kg. Minulla vaan se viikon kuluttua siintävä loma tuo takapakkia todennäköisesti. Mutta en murehdi siitä nyt.

    • Monarck

      Kiitos kannustuksesta! Miten lie tuntuikin jotenkin vaan semitulokselta, mutta hyvähän se on tosiaan.

      No mehän ollaan sitten melko samoissa mitoissa sitten nyt sekä lateraali- että verikaalisuuntaan! :))

      Minä ostin tuon sykemittarin Torista, takuutakin oli vielä jäljellä, maksoi 35€. Ei uutena minusta edes kannata kun noita on aika hyvin tarjolla ja uutta vastaavia, vähän käytettyjä.

      Eilen kävin sekä kunnon lenkin että jumppatreenin, sykemittarin mukaan kulutusta näistä 955 kcal! Voiko olla... Olen ehkä suotta aliarvioinut olemattomana liikunnasta tulevaa lisähyötyä. No oli miten oli, ainakin tämä kannusti pysymään liikkeellä, hyvä oli ostos!

      Nauti vaan lomasta täysillä! Hyviä valintoja vaan enempi kuin ns. huonoja (niitäkin pitää siis olla, heh) niin et mee paljonkaan bäkkii. Se siitä parissa viikossa jo tasaantuu, eikä se pari viikkoa tämmösissä pitkän matkan juoksuissa merkkaa yhtikäs mitään.

    • ElämänmittainenMuutos

      Aika samoissa lukemissa mennään tosiaan :) Hyvän diilin olet tehnyt mittarin kanssa! Hyvinkin voi kalorien kulutukset olla tuollaisia. Kun syke nousee ja treeni on riittävän pitkäkestoinen niin johan hyvä tulee. Mä olen nyt joinain päivinä ehtinyt tekeen kävelylenkin uinnin ja joinain päivinä en ole tehnyt mitään. Eilen kokeilin ihan varovasti hölkkää ja ei tullut polvet kipeeksi - jee!

      Vaikka vannoin malttia ja nälätöntä laihdutusta kohti elämäntapojen pysyvää muutosta, on välillä ahneus ja kiire hiipinyt mieliin. En ole syönyt niin paljon kuin alunperin kerroin. Osin ihan siksi, että sitä näläntunnetta ei viidelle aterialle ole. Lisäksi tuo loma, pyrin siihen asti tsemppaamaan jotta varaa vähän löystää siellä.

      Nyt voi olla, että edessä on parin päivän paasto, vasten omaa tahtoa. Nimittäin esikoinen oksensi koko yön. Nuo oksutaudit ja norot tahtoo herkästi tarttua. Oma sairastuminen ei niinkään pelota, mutta ettei nyt sattuisi reissun lähdön hetkelle.

    • Monarck

      Kiripäiviä 3 kpl vedetään täälläkin :). Ainakin pieni "ahneus" kertoo, että motivaatio on kohdallaan ja kokonaistavoite kirkkaana mielessä! Kunhan vaan ei liikaa revittele, ettei notkahda nälkäänsä.

      Viisi ateriaa on mullekin aivan liikaa. Minusta ei ole mitään järkeä syödä, jos ei ole lainkaan nälkäinen - en sentään ole mikään kehonrakentaja tai fitnestreenari. Kukin löytää sopivan tahtinsa, ja sekin vielä vaihtelee eri päivinä. En ota mitään stressiä syömisistä, syön kun on nälkä.

      Mulla oli viikonloppuna sukujuhlat ja treffit (safkaa ja viiniä) eli kyllä ihan ohi perusruuan. Vaaka tietty näytti heti aikalailla plussaa joten eikun kirittämään. Onneksi yhdessä päivässä humahti nestepöhöä pois 1,4 kg (oh my god ;D ), joten tästä nyt sit9 seuraavaan viikkoon sitten kuitenkin miinusten puolella, phui - täpärä pelastus, heh.

      Toivottovasti et saanut oksutautia ja pääsette reissuun kaikki terveinä!

    • Elämänmittainenmuutos

      Kiva välillä ottaa rennostikin ja hyvä että pöhö lähti noin nopeasti! Me lähdettiin terveinä reissuun, puntari sanoi ennen matkaa 82.6 kg. Täällä reissussa aamupalat ja lounas on kunnossa, samoin liikuntapuoli. Joka päivä kävellään 15 km ja eilen pelasin esikoisen kanssa tennistä. Välipalat ja päivällinen on sitten ollut nautiskelua, eli paikallisia ruokia viineineen. Ei mitään överiä, mutta mm turvotukset huomaa jo. No lomalla pitää nauttia, jotenkin sitten vaan saatava itsensä heti kotona ruotuun. Viikko reissua vielä jäljellä.

    • ElämänmittainenMuutos

      Loma lusittu. Paljon sisälsi kävelyä ja muutenkin aktiivista menoa. Pyrin tekemään hyviä valintoja, mutta esim viinistä en päivällisillä tinkinyt ;) Ravintoloissa jäi perunat ja vaaleat leivät syömättä, korvasin kasviksilla. Vaikka eilinen meni syömisten kanssa tosi höpöksi, oli puntari reissun jälkeen armollinen. Vajaassa 2 viikossa olikin jopa lähtenyt 300g vaikka eilinen turvottava lentopäivä. Tästä hyvä fiilis. Kiva jatkaa kohti kurinalaisempaa arkea kun ei tullut plussaa! :)

      Monarck tulehan kertomaan kuinka sinun projektisi etenee! :)

    • Monarck

      Tosi hienosti loma meni, peukkua! :) Huisia ettet plussannut yhtään, senkin olisi sietänyt lomailusta mutta tuosta on kyllä hienoa jatkaa!

      Mulla on nyt takaiskua. Tämä mun selkävaiva menikin niin pahaksi, että joutunut aivan vuodepotilaaksi, olen edelleen siis saikulla. Jouduin tuossa sairaalassakin olemaan vajaan viikon. Nyt vasta olen jo vähän pystyssäkin ollut.

      Mutta luovutusmielialaan en ole vaipunut painoprojektin suhteen! Pitää nyt vaan pitää tiukasti mielessä, että nyt ei sovi yhtään lipsua vaikka kuinka masentaisi ja kipuilisi tai paino nousee maatessa. En ole voinut ruokaakaan laittaa joten syömiset ollut vähän mitä sattuu.
      Paino ei ole paljoa pudonnut siis, mutta on kuitenkin pudonnut, eilen vaaka näytti 80.3 kg. Että kyllä täällä siis sitkeästi tsempillä vaan mukana ollaan vaikkakin toipilashuoneelta huudellen :D

    • Elämänmittainenmuutos

      Monarck, kylläpäs olet viheliäisen vaivan saanut - tosi kurjaa! :( Olet sitkeä sissi, väitän että tosi moni olisi joko luovuttanut tai vähintään siirtynyt "sit kun" ajatteluun. Upeeta, että paino on jopa pudonnut maatessa. Olethan armollinen itsellesi jos se tyssääkin vaivan takia, tsempit!

      Minulla oli jopa sitten lomaturvotusta, eli paino laski heti reissun jälkeen vähän ja asettui 80,9 kg kohdalle. Sain flunssan sitten ja en myöskään ole jaksanut kokata & liikkua. Eli paino nyt sama 80,9 kg, ei sentäs nousua eli mieli positiivinen. Nyt alkaa tauti hellittää ja palaan normaaliin rytmiin ravinnon ja liikkumisen kanssa. 7-lukuiset on ihan tuossa nurkan takana meillä molemmilla, mahtavaa!

      Kaapista kk sitten löytyneet farkut ovat jo jäämässä reiluiksi. Se on myös hyvä motivaattori. Kohta pitää käydä housuostoksilla, varastossa ei ole tavoitefarkkuja. Paitoja kyllä löytyy. Toisaalta, en edelleenkään aio kovasti shoppailla kun työmaata pudottamisen kanssa on jatkossakin. Ja toisaalta kevät ja kesä tulee, kesätamineita taitaa olla pienempiäkin kaapissa. No kunhan nyt edes kutistun niihin, ei sekään nyt itsestään selvää ole ;)

      Sen tuo loma kuitenkin teki parempine ruokineen, että vähän kaihoisammin katselen muun perheen ruokia nyt. Ennen lomaa olin järkähtelemätön ja ei edes tehnyt mieli muiden juttuja. Loma oli tosi onnistunut kun liikuttiin paljon ja syötiin hyvin -> paino putosi. Nyt kun liikkuu vähemmän niin pitää olla tarkempi syömisten kanssa. Tässä minun pohdintoja, minkä suunnan nyt tervehtyessä haluan? Kovasti haluttaisi juosta (tai siis hölkätä), mutta en ole varma mitä ne polvet nyt sanovat. Joko olisi tarpeeksi painoa pudonnut ja kävely niitä hellästi rasittanut ja pystyisin hölkkäämään. No sehän selviää kokeilemalla :)

      Semmoisilla kuulumisilla, toivon todella että Monarck saat selkäsi kuntoon ja pääset kunnolla jatkamaan projektia.

    • Monarck

      Juu se on jännä kun tauon jälkeen jotenkin haluaisi jäädä päälle se löysempi syöminen ja sitä hetken haikaileekin. Minulla oli joulun jälkeen suorastaan huutava nälkäkin ensi alkuun, kroppa oli jo tottunut siihen että pöperöä tuli tsemppijaksoa enemmän!
      Pitää siinä kohtaa vain uskoa, että se fiilis menee kyllä pian ohi. Kattelee itseään hetken rehellisesti peilistä tai vanhempia kuvia, miettii jaksamistaan painavana - toimii ainakin mulla. Että tätäkö mä haluan, tuohon takaisin, vai haluanko oikeasti päästä tavoitteeseeni.

      Niin aattele miten kiva on kesähelteellä sit meidän olla vähän kevyemmissä kivois vaatteissa, ei tarvitse vuorautua muodottomaan jättisäkkiin!

      Oli jotain turvotuspainoa viimeksi, kun liikahtanu alemmas virallisena punnituspäivänä. Ei tämä kuukausi aivan susille onneksi mennyt. Kuukausisaldo -2.8 kg ja paino 79.4 kg. Seiskoihin siis kuitenkin pinnistin, ihme ja kumma, heh!

      Kiitos EmM sanoistasi. Ei tosiaan ihan kakunpala ole pitää laihdutusta yllä nyt. Olen koittanut ajatella niin, että olen jo tehnyt paljon oikein, en saa tästä lannistua vaan oikea palkinto itselleni on se, että jatkan edelleen. Jokainen pudotettu kilo tuo mulle onnistumisen iloa ja parempaa jaksamista. Ja sitä positiivista tunnetta edes jostain asiasta tähän kohtaan just tarvitsen!

    • Yritänkuitenkin

      On hienoa lukea Teidän Monarck ja EmM painonpudotuselämän onnistumisista ja pinnistelyistä onnistumisten eteen.
      Mukavaa lukea myös siksi, että kerrankin ketju johon ei ole tullut öykkäreiden tekstejä.
      Itse käyn taistelua painon kanssa kaiken aikaa. Pituuteni on 157 cm ja paino 70,3 kg
      2 viikkoa sitten. Lopetin tupakan polton lähes vuosi sitten ja pudotin painoa 11 kg ennen tupakoinnin lopettamista. Nyt nuo kaikki 11 kg ovat tulleet takaisin. Lisäksi kaikki liikunta on pannassa selkävaivan ja kovan ihottuman vuoksi (jalkapohjissa). Allergioiden (mm. kloori) vuoksi en voi mennä uimahalliin. En keksi muuta tapaa laihduttaa kuin kalorien vähentämisen. En ole vielä löytänyt hyvää ruokarytmiä ja ruuissakin on valinnan vaikeus. Syön paljon vihanneksia eri muodoissa, hedelmiä, marjoja, kalaa, kanaa, lihaa, kananmunia ja joitakin maitotuotteita kuten jogurttia, juustoa ja rahkaa. Välttelen viljoja, sokeria ja kaikkea epäterveellistä. Rasvana käytän kyllä voita, koska rasvan käyttö on todella vähäistä. Lisäksi juon 2-3 l vettä päivässä. Kahden viikon aikana paino on pudonnut vain 700 g joka ei ole sitä mitä odotin. Lasken tarkkaan kalorit ja ne eivät ole menneet yli 1500 kcal/vrk koko aikana. Mietinkin sitä, että mahtaako tuo kcal laskeminen olla syy niukkaan painonpudotukseen?

    • ElämänmitainenMuutos

      Monarck: Onnea hurjasti seiskoista, upeeta ja mahtavaa!! :) :) :) Ja kesän kivoilla vaatteilla jotka näyttää päällä nätiltä, siitä on kiva haaveilla ja se motivoi! Toivotaan nyt, että tuo selkäsi tilanne helpottaa...

      Moikka Yritänkuitenkin. Mukava kuulla, että meidän kirjoittelua on kiva seurata. Ja pysyköön öykkärit jatkossakin poissa. Ensinnäkin, onnea tupakanpolton lopettamisesta - se on terveytesi kannalta aivan mahdottoman tärkeä asia! Et varmasti ole ainoa jolla paino pompsahtanut ylös lopettamisen jälkeen. Ehkä nyt tuosta aikaa riittävästi ja olet siitä kuvilla näin ollen voit aloittaa keskittymisen painonpudotukseen. Harmi ettet voi liikkua, mutta eihän se välttämätöntä painonpudotuksessa. Pitää vaan olla tarkempi syömisten kanssa.

      En osaa kaloreitten laskemiseen sanoa, kai se on hyvä keino kontrolloida syömisiään? Eri ihmisille sopii eri tavat keventyä. Syömisesi kuulostaa hyvältä ja onhan tuo -700g melkein kilo, hyvä suunta. Muista että olis entisillä tavoillasi voinut olla 700g ;) Itselläni syömiset vakiintui alun jälkeen, löysin oman tasapainon ja sopivan ateriarytmin. Alun jälkeen jäi yksi välipala pois ja annoskoot ovat vähän pienentyneet. En siis itse laske kaloreita vaan syön perstuntumalla :D Eli mulle sopiva protskun määrä on 1.5 semmosta kananfileen ohutleikettä esim ja vastaava määrä vaikkapa lohta. Siihen kasviksia kylkeen ja oliiviöljy kastikkeena/paistossa. Käytän myös oikeeta voita vaikkapa pihvin paistamiseen. Hyviä rasvoja saan pähkinöistä ja siemenistä rahkan & puuron seassa.

      Tsempit jatkoon myös sinulle Yritänkuitenkin!

    • Pysyvä_muutos

      Olen pudottanut painoa n. 5 kg 94 --> 89 kg kolmessa kuukaudessa (178 cm mies). Painonpudotus ja elämäntapamuutokset ovat olleet hyvin pieniä, mutta aion pitää muutokset pysyvinä, koska tuloksia syntyy hitaasti mutta varmasti. Syön edelleen runsaan ja kaloripitoisen aamiaisen ja lounaan. Käyn ravintoloissa herkuttelemassa n. 3 kertaa kuukaudessa ja juon alkoholia n. 12 annosta per viikko.
      Mitä sitten olen muuttanut ? Pientä viilausta arkirutiineihin (vähäkalorisemmat juustot ja levitteet), liikuntaa lisätty myös ja iltasyöminen laskettu mininmiin. illalla vain proteiineja siten, että nälkä pysyy pois. Energiankulutus arkisin n. 1500 - 2000 kcal. Jokainen löytää varmasti oman tapansa painonhallintaan ja tämä tuntuu sopivan minulle, koska en koe luopuneeni juuri mistään.

    • ElämänmitainenMuutos

      Kertoilenpas omia kuulumisiani ja edistymisiä. Tänä aamuna paino oli vihdoin alle 80 kg, eli 79.8 kg tarkalleen. Monta päivää keikkunut nipin napin seiskojen yläpuolella.

      Olen vähän "unohtanut" laihdutuksen ja dieetin. Lipsumista ollut mm. aamupalan syömisessä, on jäänyt monta kertaa väliin. En ole jaksanut kokata eri ruokaa aina itselleni, vaan syönyt sama muun perheen kanssa. Tämä minulla haaste, koska nimenomaan liian isot annokset hiilaripitoista kotiruokaa on pääsyy ylipainolleni. No olen kuitenkin onnistunut pysymään kohtuudessa, se on hyvä juttu se. Siitä kielii myös painon putoaminen. Se ei toki ole ollut yhtä nopeaa kuin vaikka kk sitten, vähän olen siitä ruoskinut itseäni. Pysähdyin kuitenkin miettimään, että aikas kiva urakka on takana josta voin olla ylpeä. Eli tammikuun alusta paino laskenut 91.5 kg -> 79.8 kg, 11.7 kg! Ei voi olla muuta kun tyytyväinen. Ehkä ihan tervettäkin nyt olla itselleni armollisempi ja pyrkiä välillä vain kohtuuteen luottaen että se pudottaa painoa hitaasti mutta varmasti. Luovuttamassa en ole, en ole makeisiin herkkuihin kajonnut enkä mättöruokaan ja viikonloputkin olleet pääosin alkottomia.

    • Yritänkuitenkin

      Onnea, onnea sinulle ElämänmitainenMuutos!
      Toivottavasti olet ylpeä itsestäsi ja kehut itseäsi onnistumisesta. Ainakin syytä on. Tsemppiä jatkoon!
      Itselläni ei ole kerrottavaa koska paino junnaa paikoillaan vaikka pysynkin alle 1500 kcal/vrk. Ehkä tämä jossain kohti palkitsee. Monarck on tainnut hävitä ketjusta kokonaan.

    • Monarck

      Moikka vaan kanssalaihduttajat! En minä mihinkään kuulkaa täältä häviä, en vain kirjoittele yleensä viikottain - kuukausittain enempikin :).

      Aivan ihana juttu EmM, seiskoihin sullakin vaan humahti! Hieno juttu! Taputuksia!

      Ja tervetuloa ketjuun Yritänkuitenkin! Koitan vastata kysymykseesi kaloreista. Jos arvioidaan että laskennallinen kulutuksesi on n. 1800 kcal/ pvä (pituus:paino) tulee sulle vajetta 1500 kcal dieetillä siis -300 kcal päivässä, eli yhteensä reilu -2000 kcal per viikko. Yhden painokilon pudottamiseen tarvitaan kulutusvajetta niinkin paljon kuin n. -7000 kcal. Näin ollen energiavajeesi on niin matala, ettet voi odottaa enempää pudotusta kuin muutamia satoja grammoja viikossa. Se ei ole huono se, tarvitaan vain malttia.
      Jos haluat suurentaa vajetta, on sun pudotettava syömiset esim 1300 kcal ja/tai koitettava lisätä arkiaktiivisuutta. Tuo peruskulutus esimerkkini on laskennallinen, yksilölliset erot ovat - 20%. Tsemppiä sullekin!

      Tervetuloa myös Pysyvä_muutos tähän "pitkänmatkan juoksijoiden" ketjuun :).

      Mulla on nyt flunssakin päällä, oikein tuplasairas siis, äh. Mutta koitan porskutella edelleen, jos laskee ees vähä tälle kuukaudelle niin olen kyllä ihan jippii!

    • ElämänmittainenMuutos

      Moi kaikki! Kukin meistä tuntuu keventävän itselleen sopivalla tyylillä ja sehän on just parasta :) Varmin keino epäonnistua on tehdä se itselleen hankalalla tavalla mihin ei ole pystynyt sitoutua. Itselläni ainakin pakko tehdä siten kun hyvältä tuntuu ja samalla työstettävä niitä omia sudenkuoppia ja pohtia miten jatkossa sen takaisinlihomisen välttää.

      Edellämainitussa hengessä onkin itse tullut mietittyä viime aikoina, että minulla on kokkailukausia ja sitten niitä kausia kun keittiöhommat evvk. Jälkimmäisellä fiiliksellä tulee sitten syötyä vääriä juttuja. Siispä olen kokkailuinspiksissä pakastellut ruokia (kasvispihvit, linssikeitto, tomaattijauhelihakastikkeen jne) pahan päivän varalle. Samoin pyrin pitämään helppoa hätäruokaa käsien ulottuvilla kokkausmotin ollessa alhaalla. Ja ei, en puhu nyt siitä pakastepitsasta, hesen ruoasta tai einessapuskoista :D Vaan esim wokkivihanneksista pakkasessa ja kanafilepihveistä/härkiksestä/mifusta/naudan pihvistä.

      Oma laihdutus jatkuu nyt ei niin stressaavalla tyylillä edelleen. Paino on pudonnut hieman muttei paljoa. Pakko oli hakea parit uudet farkut, siitäpä saikin uutta intoa kun koko oli pienentynyt.

      Tsempit kaikille keventelijöille, aurinkoa kevätlenkkeihin!

    • Mihin.hävisi

      Avaaja ei tainut onnistua laihdutusprojektissaan?

    Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      58
      2392
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      75
      1999
    3. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      229
      1915
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      56
      1757
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      4
      1671
    6. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      4
      1639
    7. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1534
    8. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      5
      1367
    9. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      7
      1331
    10. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      1
      1228
    Aihe