Lucifer's Friend - rockin suurin "salaisuus"

VanhaPartaOppiiUutta

Olen nyt vähän äimänä. Löysin kyseisen bändin vasta äsken YouTubesta ja sen jälkeen olen kyseenalaistanut koko rockmusiikki tietämykseni jota olen aina pitänyt erittäin kattavana. Aloin kuunnella rockia -64 Beatlesin ja Rolling Stonesin myötä ja harrastus kasvoi vuosien mittaan niin että se kattoi lähes kaikki mahdolliset tyylisuunnat aina vuoteen -75 saakka. Sen jälkeen tuli suvantovaihde armeijan takia mutta lähes vimmainen vinyylikeräily ja myöskin punkkiin tutustuminen pitivät harrastusta yllä aina 80-luvun alkuun saakka. Sen jälkeen harrastus on ollut valikoivampaa mutta olen päivittänyt tietojani jatkuvasti aina näihin päiviin saakka.
Minulle ei tullut mieleenkään että olisin missannut jonkun suuren bändin etenkin rockin alkuaikoina 1964-1975, mutta näin on vaan käynyt.
Saksalainen Lucifer´s Friend oli ohkaisesti tuttu nimi mahdollisesti Epeksen tai Digelius Musicin levylistoista ja kait olin törmännyt nimeen myöskin New Musical Expressin ja Melody Makerin sivuilla mutta koska kukaan senaikainen toimittaja ei kiinnittänyt bändiin sen suurempaa huomiota jäi se minulta väliin.
Hämmästykseni olikin suuri kun tein normaalia "nostalgia työtä" YouTubessa ja joku kommentoija ylisti kyseistä bändiä maasta taivaisiin. Niinpä päätin ottaa selvää että mikä tämän nimen takaa oikein löytyy ja löytyihän sieltä, merkittävää hevin ja progen kehityshistoriaa.
Liekö syynä bändin kotimaa joka ei ollut "mediaseksikäs" 70-luvun alussa, niin suvereenisesti britit ja jenkit hallitsivat rockia vaiko hyvin provosoiva nimi mutta joka tapauksessa bändi jäi suurelta yleisöltä huomiotta.
Olen juuri nyt tutustumassa kyseiseen bändiin ja voin vain sanoa että etenkin 70-luvun alussa bändi olisi ollut yksi suurimmista suosikeistani siellä Balack Sabbathin, Led Zeppelinin, Deep Purplen, Uriah Heepin, Mountainin, Juicy Lucyn ja monen muun kanssa jos olisin asiasta tiennyt.
Tutustukaa ja hämmästykää
https://en.wikipedia.org/wiki/Lucifer's_Friend
https://www.youtube.com/results?search_query=lucifer´s frend

5

78

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • VanhaPartaOppiiUutta

Heh heh, bändin nimi tuntuu edelleen olevan liian rankka, eli nuo linkit ei toimi oikein (sensuuria) ottakaa copy/pastella koko osoiterivi niin sitten toimii

• mystinenvaihetyömies

Manfred Mann, Earth Bandinsa kanssa kiersi keikka lavoilla 70 luvun euroopassa mLucifers Friend oli hänelle se paras ryhmä jonka kanssa oli aina hyvä meno päällä.
      Niin ja se John Lawton on aivan mahtava laulaja.

• divarisarjaa

Mulla on cd Lucifer's Friend viidellä bonuksella. Ostin joskus ysärillä Turun divarista. Lawtonin näin Heepin kanssa, mutta Byron oli parempi.

• sapatin-jäljillä

Ei se aivan suurin salaisuus ole, sillä noiden eka levy on pienimuotoinen klassikko. Muuta tuotantoa en tunne, eikä vissiin oikein kukaan muukaan :)

Aloittajalle, oletko kuunnellut Day after sabbath -nimistä netistä ladattavaa mixtape sarjaa? Niistä löytyy juuri 60-70-luvun kovemman rokin harvinaisuuksia, ehkä sinullekin vanhalle parralle jotain mitä aikoinaan olet missannut.
      Tuossa on vieläpä kansainvälinen ote. Esimerkiksi uusimmalla näyttää olevan "Dead End 5 - Suurkaupungin Suudelma". Ei aavistustakaan mistä on kyse, mutta melkein pakko kuunnella.
      En viitsi laittaa linkkiä, kun en tiedä onko mixtapejen jako varsinaisesti laillista, mutta löytyy googlella kyllä.

• Huuto_vilttiketjusta

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.

Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.
      Terveys
      320
      7600
    2. Viiimeinen viesti

Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill
      Suhteet
      66
      2176
    3. Mikä olisi sinun ja kaivattusi

Tarinan kertovan elokuvan nimi?
      Ikävä
      176
      1853
    4. epäonnen perjantain rikos yritys

onpa epäselvä kuva, tuolla laadullako keskustaa tarkkaillaan lego hahmotkin selvempiä
      Kajaani
      16
      1382
    5. Onko kaivattusi täysin vietävissä ja

vedätettävissä?
      Ikävä
      112
      1287
    6. Yllätyspaukku! Vappu Pimiä rikkoi vaikean rajapyykin yllättävässä bisneksessä: "Nyt hymyilyttää...!"

Wau, onnea, Vappu Pimiä, upea suoritus! PS. Pimiä tänään televisiossa, ohjelmatietojen mukaan hän on Puoli seiskassa vie
      Suomalaiset julkkikset
      9
      1251
    7. Suomessa ei ole järkeä tarjota terveyspalveluita joka kolkassa

- Suomen väestötiheys 1.1.2022 oli 18,3 asukasta maaneliökilometriä kohden. - Uudenmaan maakunnassa asuu keskimäärin 18
      Maailman menoa
      170
      1231
    8. RÖTÖSHERRAT KIIKKIIN PUOLANGALLA.

Puolankalaisilla tehtävä ryhmäkanne itsensä yleintäneistä rötöstelijöista, sekä maksattaa kunnan maksama tyhmän koplan j
      Puolanka
      56
      1181
    9. Kirjoitin sinulle koska

tunnen sinua kohtaan niin paljon. Sydäntäni särkee, kun kätken ihastumisen, kaipauksen, sinua kohtaan tuntemani lämmön j
      Ikävä
      41
      1081
    10. Martina pääsee upeisiin häihin

Miltäs se tuntuu kateellisista. Anni Uusivirta on Martinan kavereita.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      290
      1019
    Aihe