Tukkeutunut, rasvoittuva ja kuiva iho

HUono_IHo

Siis miten pääsen tästä ongelmasta eroon? Mulla on siis poskissa olevat ihohuokoset jatkuvasti tukossa ja se on samaan aikaan kuiva ja kosteusköyhä. Nenässä mustapäitä. Käytän jatkuvasti kosteuttavia kosteusgeelejä/öljyttömiä kosteusvoiteita ja käytän puhdistusvettä, jotta iho ei kuivuisi vesipesusta.

Ei oo varaa mihinkään kasvohoitoihin. Joudun varmaa kärsimään tämän ongelman kanssa niin kauan, kunnes on varaa jollekin ammattilaiselle.

9

201

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • atoopikko

      Näpyt ja mustapäät kielivät vääränlaisesta tai riittämättömästä (syvä)puhdistuksesta ja kuiva kohdat liian ohuesta kosteusvoiteesta.

      Kokeile kuoria poskien ihoa kemiallisesti (ei rakeilla), kaupoissa on monenlaisia tuotteita glykoli- tai maitohapolla, vaivaa myyjiä, ne kertovat aiheesta enemmän.
      Kosteuttavia naamioitakin kandee käyttää silloin tällöin kun iho vaikuttaa kuivalta, niitäkin löytyy pilvin pimein kaupoista/apteekista.
      Eikä kande unohtaa seerumeitakaan; vaikka ne ovat kalliimpia, niillä saa ihon syväkosteutettua.

      Eli kauppaan/apteekkiin vaan kyselemään apua ammattilaisilta, siten minäkin löysin ne tuotteet jotka sopii mun superkuivalle iholleni. :)

    • bvbvbvbv

      Sekaiho? Kuulemma kaikki ihotyypit kaipaisivat rasvausta, rasvainenkin iho voi olla kuiva (tai jotain sinne päin).

      Itse olen laiminlyönyt ihoni kunnolla elämäni myötä. Olen atoopikko, sekaiho kasvoissa, nuorena hiukset rasvoittuivat paljon, muu iho kuivui jne. En meikkaa, olen altistunut auringolle ja tuulelle. En ole suojautunut auringon säteilyltä, ja en ole puhdistanut ihoa päivittäin. Huokoset ovat olleet isot ja mustapäitä ollut paljon. Olen puristellut naamaa teini-iästä lähtien, joten laajentuneita suoniakin on etenkin nenänpielissä. Välillä olin VVA, ja ruoka oli heikkolaatuista parin vuoden ajan.

      Nyt käynnissä vaihdevuosimuutoksia (tai premenopaussi). Iho rypistynyt selkeästi. Puhdistan ihon kahdesti päivässä ja koetan rasvata ainakin kerran. Nykyään rasvaan yöksikin. Ei ole lisännyt epäpuhtauksia. En muista, missä vaiheessa tehostin ihonhoitoa. Vuosi tai pari sitten. Poskien ja otsan iho on parantunut selkeästi. Nenän sivuilla näkyy isohkoja huokosia tai mustapään tapaisia (ei ihan selkeitä mustapäitä). Samoin nyt kesän jälkeen ainakaan ei näy leualla sellaisia valkoisia nyppyjä. Oma ajatukseni on, että yksinkertaisillakin ja edullisilla keinoilla voi parantaa ihon laatua. Välttämättä kalleita seerumeita ei tarvita. Rasvausta ei pidä pelätä. Kuiva iho tarvitsee myös rasvaa.

      Yksittäinen kosmetologikäynti ei maksa maltaita, ainakaan maaseutukaupungeissa. Samoin yksittäinen ihotautilääkärikäynti. Ihan minimituloistakin voi investoida jompaan kumpaan. Parin kuukauden systemaattisella sukanvarsisäästämisellä esimerkiksi. Jos kosmetologi on ammattitaitoinen (pyydä kokemuksia hänestä), niin osaa neuvoa. Apteekistakin voi kysyä neuvoa, eri asia sitten, minkä hintaisen paketin myyvät (kalliin todennäköisesti). Ihotautilääkäri voi kirjoittaa A-vitamiinivoidetta tai vahvaa kortisonivoidetta, jos vaiva on sen tyyppinen. Aina ei itse tajua, onko jokin ihosairaus vai ei.

    • Mirka-73

      Itse sain avun omaan atooppiseen sekaihooni Dr. Baumann tuotteista. Kävin niitä myyvän kosmetologin juttusilla ja hän suositteli minulle sopivat tuotteet. Toki vaihtelen Baumannin tuotteita vuodenaikojen mukaan. Kesällä kevyempää ja talvella täyteläisempää. Ihoni on parantunut huomattavasti.

    • ytytyt

      Todennöisesti vain vääränlaiset ihonhoitotuotteet, mutta jos mikään ei tunnu sopivan, kokeile viimeisenä oljenkortena pelkkää luonnonkosmetiikkaa ilman yhtäkään kemiallista ainesosaa.

    • missDiss

      Suurin osa ohjeista yllä on väärin.

      Sulla on pintakuiva sekaiho. Rasvoittuvan ihon ongelma on kuivuus, joten kuivaa ihoa ei kannata kuurata tai kuoria eikä ärsyttää lisää mitenkään, koska sehän vaan kuivattaa ihoa lisää, mikä pakotaa ihon eritämään lisää talia ja kierre on valmis.

      Jos ihohuokoset ovat tukossa, se tarkoittaa että niissä on ihon erittämää talia, kuollutta ihoa ja sen sellaista ja jos siinä pöpöt alkavat muhia sitten siihen tulee ns. finni.

      Sinuna kokeilisin savinaamiota poistamaan tuota liikaa talia. Luultavasti myös puhdistusvesi (ilm. ns. misellivesi) ei puhdista epäpuhtauksia tarpeeksi hyvin. Siksi valitse Aco Spotless 2 in 1 Mud Cleanser Mask, ei pitäisi ärsyttää ihoa ja maksaa apteekissa vain alle 9 euroa. Siinä on savea, joka nostaa talia pois ja lisäksi salisyylihappoa, joka putsaa ihon epäpuhtauksia (niitä pöpöjä).

      Tätä savinaamiota voit käyttää siis illalla kasvojen pesuun, eli peset pois heti. Sitten voi kerran viikossa laittaa naamioksi eli pidä 5 minuttia.

      Ja jos käytät misellivettä, suosittelen edullista allergiamerkillä varustettua LV:n kosteuttavaa 3 in 1 misellivettä. Se maksaa n. 3,5 euroa. Putsaat kasvot aamulla pelkällä misellivedellä ja illalla Acolla, Ja tietysti aina Acon tuotteen jälkeen putsaat vielä misellivedellä kasvot. (On tärkeää kosteuden säilyttämiseksi yrittää aina putsauksen yms. jälkeen hoitaa iho tuotteella, joka tasapainottaa ihon pH-arvon.)

      Kun talin tuotanto, pöpöt ja puhdistus on kunnossa, päivävoiteen tarkoitus on suojata ihoa ja säilyttää ihon kosteus eli estää kosteutta haihtumasta. Ja tietysti niin ettei se sisällä ihoa tukkivia aineita eikä ärsytä ihoa. Suosittelen ihan tavallista herkälle iholle sopivaa edullista voidetta. Erisanin Kosteuttava kasvovoide voisi käydä, se on aika emulsiomaista. Monissa päivävoiteissa on aina hieman jotain tukkivaa, joten vain kokeilemalla saa selville mikä sopii. Ehkä talvella tarvitset hieman paksumman voiteen, ehkä voit kokeilla varovasti Erisanin toista voidetta ensin yövoiteena.

      • ytytyt

        "Suurin osa ohjeista yllä on väärin."

        Niissä ole sen enempää väärin kuin sinullakaan.

        Ihoa näkemättä ja lähtötiedoilla jokatapauksessa aikalailla hakuammumtaa ja yksityiskohtaiset hoito-ohjeet voi osua oikeaan tai olla osumatta. Se voi käydä kukkarolle kalliiksi, jos kaikkea lähtee kokeilemaan selvittämättä ongelman aiheuttajaa kun sitten huomaa, ettei apua ollutkaan.


    • 44v_nainen

      Täällä toinen samanlainen. Sillä erolla että olen laittanut hakannut järkyn summa kosmarin kassaan. Kävin ihopuhdistuksessa moneen kertaan sekä ostin Ella Bacheta tuotteet, joita käytin vuoden. Nassuni kukki edelleen. Siispä ihotautilääkärille. Satanen meni hänelle ja sitten 3kk antibioottikuuri ja ongelma poistui. Tuli kyllä uudelleen jossain muodossa mutta nyt selviän. Toki mielellään olisin sileänaamainen eikä noita paukamia. Nyt olen ostanut apteekista edukkaampia tuotteita ja harmikseni totesin että Eucerin lakkaa Suomessa. Sen sarjan tuotteita käytin paljon. Mutta etenkin kesäisin ihan Erisaneja ym. Kunhan katson ettei silikoneja ole. Mutta se mitä halusin sanoa niin ei kannata alkaa kantamaan rahaa kosmareille vaan mene ihotautilääkärille jos haluat.

      • 44v_nainen

        Tuota ACO 2 in 1 mutanaamiota meinaan kokeilla, mitä joku suositteli. Eli jos sillä puhdistaisi iltaisin posket? Kysyn tarkemmin apteekista.


    • SamaVaiva

      Teen juontia kannattaa vähentää ja hammastahnat huuhtoa hyvin suusta, koska fluorilla on yhteyttä ainakin rosaceaan ja perioraalidermatiittiin. Lisäksi kannattaa etsiä kosteusemulsio, joka ei tuki ihohuokosia. Itse käytän ongelmaiholle Louis Widmerin kosteusemulsiota. L300-sarjan emulsiokin käy etenkin talvella.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      434
      3133
    2. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      108
      2522
    3. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      376
      2394
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      158
      2045
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      7
      1867
    6. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      23
      1287
    7. 167
      1273
    8. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      97
      1186
    9. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      72
      1121
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      88
      977
    Aihe