Oikeuteen työn kuormituksesta?

yjcdjb

Jouduin irtisanoutumaan työstäni terveydellisistä syistä, työterveyslääkärin suosituksesta. Ei ollut enää muita vaihtoehtoja. Toistuva työuupumus, kierre oli vuosia, ja paljon yritettiin. Työsuojelukin puuttui tuloksetta. Työnantajani jätti mm. noudattamatta lääkärinlausuntoa, minkä vuoksi jouduin saikulle.

Nyt mietin, onko mitään mahdollisuutta saada korvauksia oikeusteitse? Tilanne on mielestäni kiistatta työnantajan aiheuttama, ja olen nyt työttömänä, ollut jo jonkin aikaa.

Onko tämänkaltaisesta mitään ennakkotapausta?

15

386

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Laiskuudestako

pitäisi maksaa?

• melkohuonoo

Nämä sepitetyt tarinat on melko läpinäkyviä.

Kannattaa jättää provoilu niille jotka sen hallitsee..

• Alaarvoisiakommentteja

Näyttää kyllä olevan aika härskiä työnantajalta, jos ei huomioi lääkärinlausuntoa.

En usko, että tarina on sepitetty, vaan valitettavasti ei edes ainutkertainen. Vähän väärä taho taitaa vain olla. Suomi 24 -taso kun tiedetään (mikä siis näkyy näissä vastauksissa).

Työn henkinen kuormitus ON todellinen ongelma ja on valitettavan yleinen syy ennenaikaiseen eläköitymiseen.

• sattuujatapahtuunäitä

Trolli tai ei, kyllä näitä tapahtuu oikeassakin elämässä. Itsellä oli joskus tilanne, että työnantaja oli teettänyt hulluja työvuoroja 3-vuorotyössä vuosien ajan. Minulle tuli terveysongelmia. Muutaman lääkärikäynnin jälkeen työterveyshoitaja tempaisi esiin paperin, jonka allekirjoittamalla olisin irtisanoutunut työstäni. Hyvää yhteistyötä tuossa olivat työnantaja ja työterveyshuolto siis tehneet. En tarttunut tarjoukseen, sen verran järjissäni olin.

• Elämäeiolereilua

Meillä myös työpaikalla kuormitetaan vain tiettyjä henkilöitä liikaa. Joskus suunniteltu yhdelle ihmiselle kolmen ihmisen työt hoidettavaksi, vaikka laki määrää mitoituksen niin aina vedotaan siihen, että koko työpaikan mitoitus täyttää vaatimukset ja näin yhdessä paikassa voidaan mennä alimiehityksellä. Jos ei suostu niin voi sitä jäkätyksen määrää.

Ylikuormituksesta tietenkin fyysinen kestävyys hajoaa. Mutta sairaslomallahan ei tietenkään saisi olla, vaan pitäisi olla kone ja voi sitä jäkätyksen/uhkailun määrää, jos saikusta ilmoitat.

Onhan se tietysti kauheeta, kun kukaan ei ole tekemässä ylikuormitetun hommia.

Mitä tämä kertookaan sitten työyhteisöstä ja esimiehestä. ...Jokainen päätelköön itse.

• Ettänäintälläkertaa

Totta ja irtisanoutua ei kannata itse, jos kerta ihminen rikotaan tietoisesti liialla työllä, kantakoon tuönantaja siitä sitten myös kulut ja seuraukset. Sairastava työntekijä on iso menoerä työnantajan pussista, joten luulisi heidän pitävän paremmin huolta työntekijöiden hyvinvoinnista ja jaksamisesta jo ennen kuin on myöhäistä.

• loparit.loparit.loparit

Ei se näy työntekijöiden sairaus maksavan riittävästi työnantajille, tulee halvemmaksi pitää työntekijää vaikka sairaslomalla kuin korjata työolosuhteita.
        Työnantajien sairausloman palkanmaksuvelvollisuus ei kestä kuin muutaman viikon työsuhteen kestosta riippuen joten ei maksa paljoa.
        Tuolla tekosyyllä vaan pyritään syyllistämään työntekijöitä sairastelusta ja vedättämään heistä yhä enemmän työnantajan laariin ja duunarin vahingoksi.
        Minä sanon jotta haistakaa vittu perkeleen kyrvänsyylät!

• sullaonpuurotsekaisin

ensinnäkin: mitähän se työterveyslääkäri suositteli?
      Sanomaan itsesi irti työstä koska olet työuupunut, niinkö?

No ei kai se silloin työnantajan vika ole jos nyt olet työttömänä, vaan työterveyslääkärin kun ei antanut saikkua tai määrännyt sinua sairaseläkkeelle!

Toinen vaihtoehto on, että olisihan se työterveyslääkäri voinut ehdottaa työnantajallesi sinun siirtämistä kevyempiin hommiin, sellaisiin töihin jotka eivät olisi kuormittaneet sinua liikaa.

Minkähänlaista lääkärintodistusta se työnantaja ei noudattanut?
      Sinähän saat olla pois töistä lääkärintodistuksella just niin monta päivää kuin siihen paperiin on merkitty. Se on sinun oikeutesi ja sinun päätettävissäsi oleva asia.
      Työnantaja toki voi jättää palkan maksamatta sairasloma-ajalta, mutta ei työantaja voi pakottaa sinua tulemaan sairaslomalla töihin. Sinä itse sen töihintulopäätöksen teet, ei työantajan, eli katso peiliin jos sairautesi pahentui.
      Jos työnantaja jättää sairasajan palkan maksamatta, sen päätöksen voit aina riitauttaa ja hakea palkkaasi joko oikeusteitse tai palkkaturvasta. Sekin on sinun oma päätöksesi.

• Anonyymi

Jaahas, tässä taas yksi esimerkki kun esimies tehtävissä oleva tänne kirjottelee

• Anonyymi

Aivan uskomatonta lukea tällaista(luulen että on esimiestehtävissä):
        "Sinähän saat olla pois lääkärintodistuksella just niin monta päivää kuin siihen paperiin on merkitty. Se on sinun oikeutesi( ja nyt se uskomattomin) Ja SINUN PÄÄTETTÄVISSÄSI oleva asia! Ei voi olla todellista. Eli jos olet sairaana ja siitä esim. todistus, tämä viestittää että et ole oikeasti sairas. PÄÄTÄT itse siis milloin *paranet* ja haluat sinne töihin takaisin mennä..aivan siis uskomatonta tekstiä.

• työnantajan.terv.huolto

MUISTAKAA sellainen asia että työterveyslääkäri pitää vain maksajan, eli työnantajan puolia, ei työntekijän!!!
      Työnantajan etu ei ole työntekijän etu! Työntekijöillä ei ole enää ketään joka pitäisi työntekijöiden puolia ja tätä työnantajat sekä työterveyshuolto käyttävät häikäilemättömästi hyväkseen.
      Meidänkiin työterveyshuolto on alkanut pihistellä sairauslomissa, annetaan lausunto että rasitusvammasta kärsivä henkilö voi tehdä "istumatyötä" mutta kuitenkin hänet laitetaan sellaiseen työpisteeseen jossa ei todellakaan voi istua koko ajan!!

Voi jumalauta että suomalainen työelämä on perseestä ja syvältä ja koko ajan menee vain yhä huonompaan suuntaan!! En voi sanoa suomea enää sivistysmaaksi!!!

• Näinsanoosopimus

Mutta työnantaja ei voi vaatia työntekijää menemään työterveyslääkärille, jos hän vaatii lääkärin todistusta. Työntekijällä on oikeus valita missä hän sairauden hoitaa.

• Ihmisyys_katoamassa

Vankileirien saaristoksi tämä työelämä on muodostumassa.

Ennen oli että raskas työ ja kohtuullisen hyvä palkka, nyt se on huono palkka ja entistä raskaampi työ ja olosuhteet kuin helvetissä olisit.

Älkää kukaan menkö tällaisiin töihin missä potkitaan päähän sillä jos sellaiseen tottuu niin olette pelkkiä orjia ilman omaa tahtoa.

• 1015

Meikä jäi sairauslomalle pitkäaikaisen ylikuormituksen vuoksi. Juttelin työnantajani kanssa joka valitti että olen kallis työntekijä ja minun pitäisi vai sietää stressiä ja hänkin tekee vaikka kuinka paljon töitä. MInun pitäisi tehdä kokoajan erittäin stressaavaa asiakaspalvelutyötä jota muut eivät halua tehdä. Heillä kun on ns. muita hommia.

• Anonyymi

Miten se koko homma loppujen lopuksi meni ??

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. 1 Eurolla 35 euroa, 1.5x minimikerroin, 0x kierrätys ja minimitalletus vain 5e!

Noniin nyt pamahti sitten VB:ltä älyttömän kova tarjous ensitallettajille. Euron panoksella 35 euroa jos kokkishown voit
      Pitkäveto
      3
      2718
    2. Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille

Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?
      Ikävä
      158
      1351
    3. Heikki Silvennoinen ( Kummeli)

Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on
      Kotimaiset julkkisjuorut
      49
      1165
    4. Mitä toivot

ensi vuodelta? :)
      Ikävä
      127
      1028
    5. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      18
      1026
    6. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      207
      1010
    7. Hyvää huomenta 18. luukku

Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️
      Ikävä
      223
      974
    8. Haluaisin vain varmistua

Sinusta tarpeeksi.
      Ikävä
      42
      909
    9. Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?

Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk
      Pyhäjärvi
      299
      908
    10. Olet sä silti

Ihana ❤️ tykkään
      Ikävä
      72
      875
    Aihe