ratsastaminen jännittää

pelokass

Eli siis, ratsastin vuosina 2014-2015 epäsäännöllisesti (n. 1Krt kuukaudessa). Silloin menin käyntiä ja ravia, pääsin myös laukkaamaankin pieniä pätkiä.
Nyt n. 5Kk sitten aloitin ratsastuksen uudestaan, nyt säännöllisesti, eli 1krt viikossa. Nyt kuitenkin ravaaminen ja laukkaaminen on alkanut jännittää. Ravatessa olen ravannut mahdollisimman hitaasti ja siirtänyt aina välillä käyntiin. Laukan aikana olen mennyt kävelemään kentän keskelle. En uskalla pyytää taluttajaakaan, koska kenelläkään muulla ei tunnilla ole, ja tunneilla laukataan melko pitkiäkin pätkiä. Tunti on siis tasoltaan C. Viime tunnilla meillä oli esteitä, ja muut hyppäsivät n. 40-60cm. Sain kyseiselle tunnille tallin kilteimmän ponin, ja menin esteet madallettuna (n. 10-20cm) ja käynnissä/osittain ravissa. Opettajani on sanonut minulle muutaman kerran että minulla pitäisi olla raippa mukana, mutta en uskalla ottaa sitä sillä olen kuullut että jotkut tallin ponit voivat lähteä laukkaamaan kovaa jos sitä käyttää.

Tähän liittyen vielä pari kysymystä:

1. Miten pääsisin jännityksestäni eroon?
2. Kannattaisiko minun vaihtaa tuntia, jos kannattaa niin minkä tasoiselle? En ehkä mielellään ainakaan vielä siitä taluttajasta luopuisi. Olen kysynyt asiasta jo opettajaltani, ja hän on sanonut että teen niinkun minusta itseltä tuntuu. En kuitenkaan tiedä oikein mitään tasoista ja niiden vaatimuksista oikein mitään, joten siksi kysyn täällä.

5

96

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jos sinua hirvittää niin että kaipaat taluttajaa, sinun kannattaisi melkeinpä siirtyä alkeis/jatkoryhmään. Se saattaa tuntua hiukan nololta, mutta ei kannata rimpuilla eteenpäin ryhmässä johon ei tunne kuuluvansa. Harrastuksesta menee ilo, jos koko ajan pelottaa. On parempi aloittaa aivan alusta, opetella kaikki uudelleen perusasioista lähtien ja edetä sen mukaan mikä itsestä tuntuu hyvältä.

      Jos mahdollista, yritä päästä yksityistunneille, edes muutaman kerran, se mahdollistaa yksilökohtaisen opetuksen, ja voit halutessasi pyytää vaikka liinatyöskentelyä, kun opettajan ei tarvitse keskittyä muihin ratsukoihin. Liinatunnit ovat tehneet hyvää monille joita ratsastus on jostain syystä alkanut jännittää.

      • pelokass

        Kiitos paljon vinkeistä! Sovimme opettajan kanssa että käyn nyt n. Kuukauden ns. Minitunneilla joka ei siis ole varsinainen alkeiskurssi, vaan on tarkoitettu niille, jotka eivä ole vielä tarpeeksi vanhoja alkeiskurssille. Siellä on aina taluttaja ja mennään enimmäkseen käyntiä :) Noin kuukauden päästä siirryn sitten alkeisryhmään.
        Tänään olin ensimmäistä kertaa yksityistunnilla, johon uskalsin pyytää taluttajan. Uskaltauduin jopa ravaamaan pidemmänkin pätkän :)
        Ratsastuksenopettajani sanoi, että nyt jo noin puoli vuotta kestäneellä alkeiskurssilla mennään jo jonkin verran ilman taluttajaa, mutta lupasi huolehtia siitä että saan sen joka tunti jos haluan ::)

        Kiitos vielä paljon!

        T. Ensimmäisen viestin kirjoittaja


    • Eipä kestä! Hienoa että sait asian järjestettyä!

      Tärkeintä on muistaa, että etenet juuri siihen tahtiin mikä itsestäsi tuntuu turvalliselta. Jos vielä kuukauden kuluttua hirvittää ratsastaa ilman taluttajaa, niin sitten jatkat talutuksessa kunnes tuntuu että uskaltautuisit taas kokeilemaan ilman. Ja jos sinusta alkaakin tuntua jo aikaisemmin ettet enää tarvitse taluttajaa, niin voit kaikin mokomin kokeilla miltä hevosen selässä tuntuu istua itsenäisemmin. Kerro opettajalle ajatuksistasi aina kun jokin muuttuu suuntaan tai toiseen, niin hänkin tietää missä mennään, ja osaa opastaa sinua eteenpäin.

      Onnea matkaan! :)

    • Heppamummu

      Just näin!
      On hyvä että tuntee itsensä. Ja kertoo sen myös opettajalle.

      Sen lisäksi tuo on mielestäni oikein tehty myös hevosta kohtaan.

      Ja minä siis olen niitä jotka pelkään hevosia ja siltikin ratsastan. Joten tiedän mistä puhun.

    • Ratsastaja1111

      Jep! Ja on myös tärkeää, että luottaa poniin/hevoseen. Se saattaa olla aluksi vaikeaa ihan kokemuksesta kerron, mutta heti kun luotin niin löysin iha uusia ulottuvuuksia :D muista, että hevonen on sun ystävä. Älä mieti liikaa äläkä pakota itseäsi tekemään jos tuntuu epämukavalle!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      135
      5479
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      33
      3375
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      17
      1883
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      23
      1855
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      21
      1699
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      73
      1548
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      13
      1447
    8. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1327
    9. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1326
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      21
      1295
    Aihe