potilaana sairaalassa turvattomuutta ja arvottomuu

hgbvgfre

Lääkäri mielipidepalstalla: Tunsin potilaana sairaalassa turvattomuutta ja arvottomuutta
Lääkärinä on pakko ihmetellä kokemaani ja näkemääni potilaiden kohtelua hoitajien taholta.
”Terveyskeskuspäivystykseen on neljän tunnin jono. Jäätkö odottamaan?” Pakko oli, sillä en pärjännyt kivun kanssa.

Sermin takana viereisellä sängyllä makasi vanha huonokuntoinen nainen, joka hiljaisella äänellä valitti kylmyyttä, janoa ja pissahätää. Kun tätä oli jatkunut yli 20 minuuttia, ajattelin hänen kohta kastelevan sänkynsä. Menin etsimään hoitajaa. Viereisessä huoneessa istui neljä hoitajaa ringissä. Sanoin, että vanhalla rouvalla on pissahätä, jano ja kylmäkin.

Vanhempi hoitaja ryntäsi pystyyn ja lähes huusi: ”Älä tule meitä tänne ohjeistamaan! Me hoidetaan se rouva! Sen takia siinä on se sermikin. Ja sinun pitäisi olla terveyskeskuspäivystyksen puolella!”

Lääkärinä on pakko ihmetellä kokemaani ja näkemääni potilaiden kohtelua hoitajien taholta. Jos minä perusterveenä keski-ikäisenä lääkärinä tunsin turvattomuutta ja arvottomuutta, mitä tuntee monisairas puolustuskyvytön vanhus?
http://www.hs.fi/mielipide/a1473737359453?jako=00f30ed5b5ed77ae858dab9613abed0d&ref=tf_iHSisboksi-artikkeli&utm_campaign=tf-hs&utm_source=iltasanomat.fi&utm_medium=tf-desktop&utm_content=articlepage

22

98

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • taiteetätä

      Työ ei taata turvallisuutta

    • valitus-meneillään

      Tuo oli vielä lievää kaltoinkohtelua.
      Sermin takaa kuultua-

      Tuon peiton jos olet kiltti. Hennolla vanhan naisen äänellä kysyttiin:mitä pahaa olen tehnyt. Vastattiin:olet kussut vessan lattialle ja soittlet kelloa. Sulla on vaipat sitä varten.
      Minulle vastattiin peittoa kysyttäessä: tuon jos sattuu huvittamaan.
      Tämä vaan peittoasiasta.
      En uskonut näitä sairaala juttuja ennenkuin itse koin.

    • asiakas---

      En minäkään uskonut, mutta nyt kun itse olen ollut sen kokemassa, niin totta se on. Miten ihmeessä terveydenhoito on mennyt näin alas Suomessa.

      Yleensä asiakaspalvelu on meillä aivan kauheaa. Olen päättänyt tehdä valituksen jokaisesta päällekäyvästä asiakaspalvelu tilanteesta. Niitä kun on sitten paljon, niin se on sitten fudujen paikka. Moni joutuu jo lähtemään ensimmäisestä v...lusta.

      • Jotainrotia

        > Miten ihmeessä terveydenhoito on mennyt näin alas Suomessa...

        Sehän menee niin alas kuin se annetaan mennä!


      • Tehohoitsu

        Pitääkin muistaa tehdä itsekin aina vahinkotapahtumailmoitus eli hairpro ja tarvittaessa vielä työtapaturmailmoitus kaikesta henkilökuntaan kohdistuvasta henkisestä tai fyysisestä väkivallasta.
        Jokaisesta huorittelusta, ammattitaidon kyseenalaistamisesta, puremasta, sylkemisestä, nyrkin iskusta, uhkailusta, kiristämisestä,huutamisesta, hoidosta kieltäytymisestä, vastoin lääkärin ohjeita toimimisesta, nimittelystä ja potkimisesta ja etenkin toisten potilaiden asioiden salakuuntelusta.
        Se ainut kerta kun olen tähän mennessä, 30 vuotisen urani aikana vaivautunut tekemään itseeni kohdistuvasta väkivallasta johti mojoviin sakkoihin ja 6 kk ehdonalaiseen. Ei kannata huiskia hoitajaa puukolla.


      • jfkjyyfgugy
        Tehohoitsu kirjoitti:

        Pitääkin muistaa tehdä itsekin aina vahinkotapahtumailmoitus eli hairpro ja tarvittaessa vielä työtapaturmailmoitus kaikesta henkilökuntaan kohdistuvasta henkisestä tai fyysisestä väkivallasta.
        Jokaisesta huorittelusta, ammattitaidon kyseenalaistamisesta, puremasta, sylkemisestä, nyrkin iskusta, uhkailusta, kiristämisestä,huutamisesta, hoidosta kieltäytymisestä, vastoin lääkärin ohjeita toimimisesta, nimittelystä ja potkimisesta ja etenkin toisten potilaiden asioiden salakuuntelusta.
        Se ainut kerta kun olen tähän mennessä, 30 vuotisen urani aikana vaivautunut tekemään itseeni kohdistuvasta väkivallasta johti mojoviin sakkoihin ja 6 kk ehdonalaiseen. Ei kannata huiskia hoitajaa puukolla.

        Itsellenikin tuli uutista lukiessani mieleen näistä erottamistapauksista että mikähän siinä on ollut tilanne. Onko potilas ollut ensin väkivaltainen hoitajaa kohtaan ja sitten hoitajalta on palanyt hihat. Tästä kimpaantuneena potilas on tehnyt kostoksi valituksen. Tähän viittaa tuo että lakimiehetkin ovat olleet sitä mieltä että erottaminen on riittänyt rankaisutoimenpiteeksi eikä Valviralle tarvitse ilmoittaa.


      • Tehohoitsu
        jfkjyyfgugy kirjoitti:

        Itsellenikin tuli uutista lukiessani mieleen näistä erottamistapauksista että mikähän siinä on ollut tilanne. Onko potilas ollut ensin väkivaltainen hoitajaa kohtaan ja sitten hoitajalta on palanyt hihat. Tästä kimpaantuneena potilas on tehnyt kostoksi valituksen. Tähän viittaa tuo että lakimiehetkin ovat olleet sitä mieltä että erottaminen on riittänyt rankaisutoimenpiteeksi eikä Valviralle tarvitse ilmoittaa.

        En tunne tuo tapauksen taustoja joten en ota kantaa. Hoitaja ei kuitenkaan saa koskaan itse vastata väkivaltaan väkivallalla.

        Erittäin haastavia tilanteita varten on isommissa sairaaloissa turvamiehet jotka tulevat napin painalluksella paikalle ja kutsuvat tarvittaessa poliisit paikalle.

        Täällä joku kritisoi turvamiesten läsnäoloa päivystyspoleilla. Heidän läsnäolonsa on nykypäivänä tuiki tarpeellista koska usein myös toinen potilas saattaa joutua riehuvan käsiin hoitajista ja lääkäreistä puhumattakaan.

        Joskus potilas on pakko sitoa koska sekavuustiloissaan he repivät elämää ylläpitäviä laitteita kehostaan (sydämen tahdistin, dialyysi, hengityskoneen hengitysputki, tippareitti, ECMO yms.) tai ovat lähdössä kävelylle vaikka eivät pysy jaloillaan. Lääkäriä ja hoitajaa työllistävät myös tällaiset itsepäästöiset puuhapetet.


    • Asiata_puhutaan
    • Perustarpeet

      On hyvä, että asiasta keskustellaan niin saadaan parannuksia aikaan. Jokaisen hoitajan ja lääkärin olisi hyvä kokeilla sairaala sängyssä oloa. Itse olen hoitaja ( en tosin sairaalassa) ja aika ajoin olen perussairauteni kanssa päivystyspoliklinikalla. Useimmiten olen saanut erinomaista, hellää, ystävällistä, empaattista asiantuntevaa ja yksilöllistä hyvää hoitoa. Kun nyt kuitenkin puhutaan parannusehdotuksista, niin mieleeni tulee muutama kerta, kun olen ollut apua vailla saamatta sitä. Useimmiten tarpeeni on ollut päästä wc: hen. Itse työssäni pyrin ottamaan katsekontaktin ja hymyilen kuin lentoemäntä. Johtuneekohan kiireestä, omahoitajuudesta vai mistä, mutta muutaman kerran kun on tullut tarpeeni päästä helpotukselle, niin hoitajat kävelevät ohi näkemättä ja kuulematta, vaikka kuinka yritän herättää huomiota. Lieneekö tarkoituksellista vai tahatonta, en tiedä. Olenhan kytkettynä laitteisiin, joten minun seurastani tapahtuu osittain kansliasta käsin etänä. Itse olen sitten irrottanut piuhat ja hoippunut vessaan. Epäilen, että kiire estää katsekontaktin ottamista. Pieni hymy ja katsekontakti kuitenkin antaisi potilaalle tunteen siitä, että hän on turvallisissa käsissä ja yhteys hoitajiin on olemassa tarvittaessa. Virheitä teemme kaikki, niin hoitajat kuin muutkin ihmiset, toivotaan kuitenkin että virheet sairaalassa olisivat mieluummin tätä luokkaa kuin henkeä uhkaavat virheet. Olisiko perushoitajien palkkaaminen perushoitoon paikallaan, kun työttömyyttäkin nykyisin on paljon.

      • Turha_toivo

        Auttavia käsiä tarvittaisiin lisää. Perushoitajien palkkaamisella tuo voisi hoitua, mutta kun sitä rahaa palkkaamiseen ei ole eikä kukaan tee töitäkään vain työn ilosta. Valtio vaan vaatii että kustannuksia pitää säästää ja kunnat on siinä puun ja kuoren välissä.


      • Liikaaliikaaaaaaa

      • Luonnollista_säätöä
        Liikaaliikaaaaaaa kirjoitti:

        Tulossa on käsiä lisää. Jopa liikaakin!

        http://www.mtv.fi/uutiset/kotimaa/artikkeli/tyoryhman-sote-pommi-ammattilaisia-valmistuu-yli-tuhat-liikaa-vuosittain/5728744

        En usko tuollaista väittämää. Kohderyhmä suurenee koko ajan kun suuret ikäluokat siirtyvät autettavien joukkoon. Samalla elinikä nousee ja hoitajia tarvitaan lisää. Kuitenkaan jokainen opiskeleva ei jää alalle työhön, vain osa valmistuneista asettuu alalle. Eiköhän koulut ala taas vähentämään koulutuspaikkoja kun liian suuri erä koulutuksesta valmistuneista alkaa jäädä työttömiksi suoraan koulusta.


    • Pöljänpojanhommaa

      Jokaisen työpaikan tulisi velvoittaa ottamaan yksi pakolainen tai työtön työharjoitteluun . Työharjoittelu voisi olla normaalia kouluharjoittelua pidempi, että harjoittelija oppisi hommat, oppisopimuskoulutusta näin hyöty tulisi sekä työntekijälle että työpaikalle. Tosin mitä sitten ...kun oppisopimus päättyy....kortistoonko???porkkanaa niille, jotka voisivat jäädä aiemmin eläkkeelle..porkkanaa niille nuorille joiden opinnot etenevät ja työt alkavat nuoruusiässä eikä vasta kolmekymppisenä.Työtä tasapuolisesti kaikille, miksi yhden ryhmän tulee rehtiä itsensä kipeäksi. Säästöä syntyisi ja meillä olisi terveempi kansa, kuntoutusrahat säästyisi.

    • henkinen_hyvinvointi

      Omakohtaisesta sairaalakokemuksestani onnettomuuden jälkeen voin sanoa, että sillä hoitohenkilökunnan katsekontaktilla ja hymyllä on aivan oleellinen merkitys ja myös tervehdyttävä voima!
      Itse muistan sairaalaan menosta ja siellä olosta vain pätkiä, ja kaikissa niissä pätkissä tilanne alkaa siitä, että ambulanssilääkäri ja myöhemmin sairaalan hoitohenkilökunta ottaa minuun katsekontaktin, puhuttelee etunimellä tai vain hymyilee. Tuli olo, että on koko ajan tuttujen seurassa, eli turvassa.

      Terveyskeskuksen päivystyksessä tilanne on totta kai toinen ja hoitohenkilökuntakin aivan eritavalla stressaantunut kuin ensiavussa. Vaikeaa edes kuvitella miten paljon terveyskeskuksissa kaatuu erinäisiä töitä nyt niiden niskaan joilla on yhä työpaikka...

      Negatiivisten asioiden jatkuva jauhaminen työkavereiden kanssa ei auta ketään, ei varsinkaan näitä ihmisiä, joiden on oltava koko ajan komminikointi- ja empatiakykyisiä.
      Jo yksikin tiukemmin lausuttu sana voi entisestään ahdistaa terveydentilastaan huolestuneen potilaan mieltä, ja tilanne eskaloituu.

      Negatiiviset tunteet eivät siis saisi ottaa kaikkea valtaa ja niitä ei saisi purkaa toiseen ihmiseen, mutta minne ne sitten purkaa, sitä voi jokainen miettiä tykönään. Mitkä väylät ovat mahdollisia ottaa käyttöön tai ovat jo käytössä, itse kullakin meistä, kun on kyse negatiivisten tunteiden purkamisesta. Kasautuessaan ne toimivat myrkyn tavoin.

      Työssä jaksaminen on haasteellinen ja moniulotteinen käsite, alalla kuin alalla, ja sen käsitteen laajuuden tulisi myös työnjohdon ymmärtää ja ottaa jo tosissaan.

    • Anonyymi

      ei ole helppoa olla hoitaja eikä myöskään lääkäri. puhumattakaan potilas joka ei millään tavoin pysty tuomaan esille omaa mielipidettään. ei jaksa pyytää apua . tai jos sen jotenkin ilmaisee , mutta se ei mene hoitajille perille ,niin halle lujaa ja hellät tunteet...........????????

    • Anonyymi

      Entäs kotisairaanhoidossa oleva puolustuskyvytön potilas? Häneltä hoitorinki voi udella, missä hän säilyttää pankkikorttiaan. Lopulta omainen saa selville, että pankkikortti olikin jo kuukausi sitten hävinnyt ja äkkiä kuolettaa sen pankissa. Kotihoidossa olevan käteiskassa hupeni oudosti viikossa eli viisi sataa euroa katosi mystisesti ja muistisairas ei osannut kertoa minne. Hänen piti lainata käteistä omaiseltaan, jotta mahdollisesti voi lahjoa kotisairaanhoidon työntekijää olemaan kiltti hänelle. Tämmöiseksi on mennyt tämä vanhusten ja sairaiden kohtelu. Omaiset eivät saa olla läsnä kotisairaanhoidon aikana, etteivät häiritse muka tavoitteita. Mitähän ne tavoitteet ovat? Eräs sairaanhoitaja sanoikin muutama vuosi sitten suoraan: "Vanhuksia kuoletetaan!" Se kuulosti uskomattomalta. Vanhuksella voi olla turvaranneke ja jonkinlainen valvonta. Onhan se tyhjää parempi. Saako omainen laittaa hoidettavan asuntoon piilokameran rekisteröimään pilvipalveluun, mitä siellä tapahtuu vai onko se kiellettyä?

      • Anonyymi

        Kunhan laittaa kameran hyvin piiloon eikä kerro mistä on saanut selville huonon kohtelun, niin eihän kukaan edes tiedä kuvaamisesta.


      • Anonyymi

        Kotihoidossa olevat ihmiset ovat suurimmassa vaarassa. Alalla on töissä monenlaista väkeä. Joidenkin omat ongelmat ovat selkeästi esillä ja omatoimisessa työssä voi käyttäytyä, kuten parhaaksi näkee. Räikeätkään puutteet ammattitaidossa tai työtehtävien laiminlyönti eivät tule yleensä esiin.

        Jokaisen kannattaa pitää itsestään huolta, ettei joutuisi avun tarpeeseen ja suomalaisen vanhushuollon tai sairaanhoitojärjestemän armoille kovin pitkäksi aikaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kunhan laittaa kameran hyvin piiloon eikä kerro mistä on saanut selville huonon kohtelun, niin eihän kukaan edes tiedä kuvaamisesta.

        Huonokuntoisen ja apua tarvitsevan henkilön kotioloissa kameran voi perustella nimenomaan hänen oman turvallisuutensa vuoksi.

        Monet työnantajat valvovat työntekijöidensä suorituksia tiiviisti kameravalvonnalla. Jotkut sanovat tämän olevan väkivaltatilanteiden yms. varalta, toiset kertovat duunareille suoraan. että he ovat tarkkailun alla. Kaiken ainakin väitetään olevan laillista. Ihmettelen, miksi hoitoalalla ei voisi olla minkäänlaista laaduntarkkailua.


    • Anonyymi

      Joo hankin Kiinasta välittömästi valvontalaitteet... sillä omassa kodissahan saa olla valvontalaitteet terveilläkin!

    • Anonyymi

      Niin, tätä on ilmeisesti kaikkialla,
      niin ilmenee kriisipuhelimessakin niin että soittaja
      joutuu turvattomaan ja arvottomaan asemaan.


      ppiuuyuyuu

    • Anonyymi

      Kotihoidossa olevan vanhuksen käteiskassa oli viety ja vanhus ei muistanut kuka ja miten käteiskassa on kadonnut.... 500 euroa. Onko kotiutus/kotihoitoon pesiytynyt hoitajiksi mafiaan kuuluvia?

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      110
      8086
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      39
      2905
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      35
      2482
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      121
      2213
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      18
      1876
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      13
      1624
    7. Musiikkineuvos Ilkka Lipsanen eli Danny TV:ssä - Blondeja, hittibiisejä, räjäyttävä Danny Show...

      Ilkka Lipsanen eli Danny on viihdyttänyt meitä jo kuusi vuosikymmentä. Musiikkineuvos on myös liikemies, jonka voidaan
      Suomalaiset julkkikset
      40
      1493
    8. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1456
    9. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1425
    10. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1379
    Aihe