"Ennen kuin" milloin pilkku?

Pilkkusääntö

1. Viive, ennen kuin muistutamme sinua uudelleen
2. Muistutuksesi ei toimi ennen, kuin palvelut on määritetty.

Missä tapauksissa "ennen kuin" eteen tulee pilkku ja milloin väliin?

9

861

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pilkkusääntö

Osaisiko joku opastaa?

• Korva_kuulolla

Pilkkua tuskin käytetään sanojen "ennen kuin" välissä koskaan. En ole varma ensimmäisen "virkkeen" merkityksestä. Ehkä tarkoituksesi on sanoa: Muistutamme sinua uudelleen jonkin ajan kuluttua.

• analysisti

Minä en käytä 2-tapauksessakaan pilkkua, sillä "ennen kuin" muodostaa kiinteän rakenteen, joten ei olisi luontevaa jakaa sitä.

Ei tule pilkkua myöskään tällaisessa: "Hän on viisaampi kuin minä", vaikka kieliasiaa tuntemattomat viljelevät siinä pilkkua. "Hän on viisaampi, kuin minä" sen sijaan tarkoittaa sitä, että "hänet" rinnastetaan viisaudessa minuun. Varsinainen vertailu kohdistuu nyt johonkuhun edellä mainittuun henkilöön, johon nähden sekä "hän" että "minä" ovat viisaampia. Huomatkaamme olennainen merkitysero, jonka pelkkä pilkku saa aikaan. Eikä ole ainutlaatuinen tapaus. Pilkulla on siis monesti väliä.

http://webcgi.oulu.fi/oykk/abc/kielenhuolto/oikeinkirjoitus/valimerkit/pilkku/#kuin_sanan

• entajua

Pilkkua ei tietenkään tule tuon "viisaampi" jälkeen, mutta en parhaalla mielikuvituksellakaan pysty kuvittelemaan mitään muuta vertailukohdetta kuin mainittu "Hän".

Sama tässä:

"Kirjan toinen, uudistettu painos ’toinen ja nyt uudistettu painos’.
        Vrt. Kirjan toinen uudistettu painos ’jo toinen painos kirjasta, joka on uudistettu’.

Hän kertoi myös toisen, hyvän vitsin (ensimmäinen ei ollut hyvä).
        Vrt. Hän kertoi myös toisen hyvän vitsin (ensimmäinenkin oli hyvä)"

Ensimmäisessä esimerkissä puhutaan selvästi yhdestä ja samasta toisesta painoksesta onpa pilkkua tai ei, ei se haittaakaan. Toinen esimerkki taas on ymmärrettävä.

Itse jätän usein pilkun pois vaikka kielioppisääntöjen mukaan kuuluisi olla. Jos en puhuessa pitäisi taukoa, en usein laita pilkkuakaan ellei tarvita selvyyden vuoksi.

• analysisti
        entajua kirjoitti:

Pilkkua ei tietenkään tule tuon "viisaampi" jälkeen, mutta en parhaalla mielikuvituksellakaan pysty kuvittelemaan mitään muuta vertailukohdetta kuin mainittu "Hän".

Sama tässä:

"Kirjan toinen, uudistettu painos ’toinen ja nyt uudistettu painos’.
        Vrt. Kirjan toinen uudistettu painos ’jo toinen painos kirjasta, joka on uudistettu’.

Hän kertoi myös toisen, hyvän vitsin (ensimmäinen ei ollut hyvä).
        Vrt. Hän kertoi myös toisen hyvän vitsin (ensimmäinenkin oli hyvä)"

Ensimmäisessä esimerkissä puhutaan selvästi yhdestä ja samasta toisesta painoksesta onpa pilkkua tai ei, ei se haittaakaan. Toinen esimerkki taas on ymmärrettävä.

Itse jätän usein pilkun pois vaikka kielioppisääntöjen mukaan kuuluisi olla. Jos en puhuessa pitäisi taukoa, en usein laita pilkkuakaan ellei tarvita selvyyden vuoksi.

"Hän viisaampi..." Siis viisaampi kuin kuka? Jos jäljessä ei välittömästi seuraa "kuin" jne, täytyy olla olla joku edellä mainittu tai puhuja itse, jota kuulijatkin ymmärtävät tarkoitettavan, muuten maininta on käsittämätön.

Puheessa pilkkua vastaa pieni tauko ja seuraavan ilmauksen (sana tai sanonta) painotus. Kuulijat pystyvät nämä tulkitsemaan yhtä hyvin kuin näkyvän pilkun tekstissä.

• varoittava.esimerkki

Höpöhöpö.
        Oikeasti tuo kirjoitetaan kieliopin sääntöjen mukaan "vittu mä oon vittu viisaampi vittu kun vittu sä" vittu eikä puheessa todellakaan vittu pidetä mitään vitun taukoja.

• nulkunpissija
        analysisti kirjoitti:

"Hän viisaampi..." Siis viisaampi kuin kuka? Jos jäljessä ei välittömästi seuraa "kuin" jne, täytyy olla olla joku edellä mainittu tai puhuja itse, jota kuulijatkin ymmärtävät tarkoitettavan, muuten maininta on käsittämätön.

Puheessa pilkkua vastaa pieni tauko ja seuraavan ilmauksen (sana tai sanonta) painotus. Kuulijat pystyvät nämä tulkitsemaan yhtä hyvin kuin näkyvän pilkun tekstissä.

Kertoohan tuon lauseen loppuosa selvästi mitä tarkoittaa, onpa pilkkua tai ei. Jos lauseen alussa olisi kerrottu jostain muusta henkilöstä, silloin voisi sekoittaa.

• sdfghjkl

Voihan tuohon kirjoittaa pilkun joka väliin. Sitten niistä jokin on ehkä oikeassa paikassa.
      Nojoo. Teinit kirjoittelee ihan mitä tahansa omien sääntöjensä mukaan. Sellainenkin on nähty, että kirjoitetaan "Hän on viisaampi, kuin minä".

• Ainakin minulle opetettiin pilkkusääntö tähän tapaukseen jo koulussa kahdella esimerkillä:
        Hän on viisaampi kuin minä. (ei pilkkua)
        Hän on viisaampi, kuin minä olin hänen ikäisenään. (käytetään pilkkua, koska 'kuin' aloittaa sivulauseen.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      223
      6975
    2. Pakko tulla tänne

jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      42
      1249
    3. Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."

Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      27
      1052
    4. Yksi kysymys

Yksi kysymys, minkä kysyisit kaivatultasi. Mikä se olisi?
      Ikävä
      75
      891
    5. Hävettää muuttaa Haapavedelle.

Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal
      Haapavesi
      48
      845
    6. Katseestasi näin

Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a
      Ikävä
      61
      837
    7. Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä

Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.
      Maailman menoa
      93
      794
    8. Toinen kuva mikä susta on jäänyt on

tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.
      Ikävä
      38
      791
    9. Tietenkin täällä

Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.
      Suomussalmi
      14
      756
    10. Jäähalli myynnissä!

Pitihän se arvata kun tuonne se piti rakentaa väkisin.
      Äänekoski
      43
      733
    Aihe