Mitä hyvää syksyssä, muuta, kun puolen vuoden kulutua on huhtikuu, ainakin lähellä.
Onhan se kevät varmaan useimmille parasta aikaa.
Sitä vaan näin keväällä syntyneenä kuvittelee, että on enempi kevät-ihminen, kun muuna ajankohtan syntyneet.
Syksyllä elämää katsoo jäljellepäin, Eikä se aina niin ole mennyt, miten on ajatellut, syksy on luopumisenaikaa.
Ensimmäinen hallayö, maa kuurassa, siitä se surkeus alkaa, vettä, loskaa, räntää, pimeyttä riittää.
Ei ihme, että suomalaisten elinikä on länsimaiden lyhin.
Sormi pystyssä opetetaan, että on hienoa, kun on neljä vuodenaikaa. Kolmekin riittäisä, kevät, kesä ja talvi.
Mitä hyvää syksyssä
68
293
Vastaukset
- pätkissä-eteenpäin
14 viikkoa jouluun ja heti kohta uudenvuoden juhlintaan, sitten taas 14 viikkoa kunnes kevät pilkistää, siitä 14 viikoa ja ollaan jo kesän korvalla :D
Kyllä se Joulu on, joka taittaa kaamoksensurkeuden,
Sekin on pilattu, kun hölmöimmät alkaa odottamaan Joulua jo lokakuun alussa..
Parasta olis murjottaa vaan kunnolla loka- ja marraskuu.- voevoi
Olen ihan samaa mieltä, että joulu on pilattu, kun kohta jo lokakuun alussa alkaa kaupoissa joululaulut soimaan.
Joulun odotus minun kotonani alkaa vasta joulukuun alussa ja oikea joulutunnelma viritellään jouluviikolla.
Ei juhannustakaan kukaan ala valmistelemaan toukokuun alussa juhannuskoivuja virittelemään kesäkuun alussa.
- Psykoterapeutitar
Remontti valmistuu! Koti on kuin uusi! Ehdinkö saada edes jotenkin kuntoon, että voimme viettää pikkupojan 3v synttäreitä ja lettuja paistaa? Kertakaikkiaan aivan ihanaa😍
Kovin varmaan on töitä kesä tehty, että on saatu remontti kesän aikana tehtyä, syksyllä kaikki on vaikeampaa.
Räntää sataa pikkupojan syntymäpäivänä, valoisaa mieltä kuitenkin.
- reppuriika
Vaikuttaneeko syntymäaika. Olen syntynyt keväällä ja olen kevätihminen. Siskoni innostuu syksystä odottaen tulevaa pimeää, pakkasia ja lunta.
No jos olisi jatkuva kesä, niin siihen saattaisi tottua ja turtua kuin jokapäiväiseen leipään, ei osaisi arvostaa kun se on aina läsnä. Ihminen tarvitsee unelmia ja mieltä piristää, kun saa odottaa jotain tulevaa hyvää. Tuleehan se jälleen aika, kun vuorokausi pitenee, aurinko saa räystäät tippumaan. Niin jos Luoja sen ajan kenelle sitten meille armossaan vielä antaa.Tuleehan se aika, kun alkaa räystäät tippumaan, ja päivä jatkuu, mutta se elämän rajallisuus tulee myös pakosta mieleen, ja niiden tulevien keväiden väheneminen panee ajattelemaan.
Milloimpa se ihminen tyytyväinen on.
- kesi.vä
Ihana värikylläisyys ja parin asteen pakkanen. Syksyllä jaksaa. Eväskori mukaan ja uisteleen. Sateella luetaan tai kuunnellaan radioo.
Lyhyet kalsarit vielä jalassa, järvellä tulee kylmä.
Ei ollut enää lämmin, kun kävin veneellä kylillä kahvilla 25 km. Siitä on jo muutama viikko, ja oli olevinaan lämmin päivä.
Jos pitäisi kolme vuodenaikaa valita, niin kevät, kesä, syksy, silloin on ihanaa elää, talvella jäätyy ja kaikki, sielukin pakkaseen hyytyy.
Nautin keväästä ja syksystä vaikka kesän lapsi olenkin.Talviki parempi kun syksy, on valoisampaa, eikä ole loskaa, eikä märkää, luihin asti menevää s, kylmää sumua.
Talvimaisema on järvellä kaunis.
- SHAIBAA
En tykkää kesistä, lähinnä lapsellista ja kliseistä aikaa, kun pelleillään joidenkin helteiden ja liian valon kanssa. Syksy ja talvi on paras! Nyt on kylläkin ollut kaksi helpohkoa viime kesää, niin ei niin paha :) Kunnon sadekesiä lisää, kiitos! Tämä on kylmä pohjola, ei täällä minkään auringon kuulu kukkua.
Ihme aurinkopäiviä ollut nyt syyskuussa, mitä en kyllä sinänsä tuomitse, kun illat on ihanan mustia ja kylmiä kuitenkin. Eikä tuo nyt kurja ole, kun pyörällä kuljen, niin ihan jees ottaa vähän aurinkoa vauhdissa. Pääasia, että on syksy (ja synkät säät tulossa). Helteet helvettiin.
Kesät on lapsia varten, kun saa olla pois koulusta. Ei niissä muuten järkeä ole. Aivan älyttömän epäkäytännöllistä aikaa. Kuumuudessa ei mitään järkeä! Toki ymmärrän niitä, jotka inhoavat kylmää.
Syksyllä alkaa elämä. Loppuu lomat ja muu turhamainen shaiba. Arki alkaa raksuttaa. Saa nukkua kunnolla öisin. Pimeä antaa voimaa. Näin se vain menee :DTämän täytyy olla provo.
Ihmettelen minäkin, kun helteitä toivotaan, en pidä helteestä, mutta parikymmentä astetta, on hyä.
Ja valoisat yöt, lämmin usva leijuu maan pinnassa ja kukat tuoksuu, on siinä jotain.
- HasseHerbst
Pentti Saarikoski- vainaa kirjoitti 60- luvulla, että Suomen kesä on lyhyt, juhannuksena syksy paistaa jo lävitse. Ei ihme, että sadat tuhannet suomalaiset viettävät talvet etelän lämmössä.
Tarvii siinäkin omanlaisensa luonteen, kun muuttaa etelään.
Voisi tuntua meikäläiselle kovin yksinäiselle.
Enää tässä iässä niin helposti uusia kavereita ei tule.
- enmilläänkeksi
Olen syntynyt keskikesällä ja kuitenkin vuodenajoista juuri syksystä tykkään eniten. Toki keväällä, kesällä ja talvella on tarjota omat ihanuutensa myös. Tykkään kaikista. Mutta syksy on se, jolloin ruskan alkaminen aina uudelleen ja uudelleen herättää minut virkeäksi. Havahdun, että onpa ihanaa. Kotona ollessa ei tunnu, että on vain kotona. Lämpimässä kodissaan viihtyy, kun sade lyö ikkunaan, tuulee ja on pimeintä, vaikkei päivä ole lyhimmillään : maa on musta, ei ole valkoista lunta vielä.
Olen itsekin ihmetellyt, että miksi juuri syksy on mulle rakkain. Se on tunne, ei sitä järki käsitä.Tuotakin olen jo kansakoulun alaluokilta lähtien ihmetellyt, ruskan ihannointia.
Kuolevia lehtiä.
Kyllä koivut hiirenkorvalla keväällä, se tuoksu kevätsateen jälkeen. Vanha härkäkin virkistyy.
- 1eero
Vähän haekee mieli " nyt kesä mennyt on " alkusyksy vielä menettelee, ylempänä kirottiin kesä voe voe kyllä oli mukava kesä vaikka lyhyen läntä näillä leveysasteilla. Eilen kävin vähän uistelemassa, liekkö pohjoistuulen vika ei tärpin tärppiä ilma oli raikas, metässäkin olisi vielä antimia mutta mutta kyllä tämä tästä vuoden ajat luo nekin vaihtelua.
Jotenkin tuntuu, että syksyt on muuttuneet.
Ennen oli kuulaita syyspäiviä, järvellä kauniit metsänkajastuket tyyneen järvenpintaa.
Nyt sellaisia märkäisiä pimeitä usvapäiviä riittää Jouluun saakka.
Kaikki on omasta suhtautumisesta kiinni. Jos syksy on sitä aikaa jolloin kaikki kuolee, niin emmääkään ihmettele ettei se kauhean kovassa huudossa ole. Voi sen ajatella niinkin, että luonto vetäytyy lepoon. Ilman syksyä ei olisi kevättäkään.
Mun lasten tarhatäti sanoi aina, että tartteeko nyt sitten aina kaiken olla niin kivaa. Olen samaa mieltä. Joskus pitää vähän kitua, jotta juhla maistuu paremmalta.
Mutta näen että miehillä ja pojilla on vaikeampaa järjestää itselleen sitä kultareunaa elämässä. Toivon hartaasti että sen puolen sentään olen saanut vietyä perille mun omille lapsille. Joskus pitää kattaa vähän kauniimmin, ottaa alpakat laatikosta ja sytyttää kynttilät, nähdä vähän vaivaa. Helliä ittensä, nauttia siitä että ulkona sataa ja on pimeää ja minä saan istua täällä lämmössä. Ei se loska sitten enää niin kauhealta tunnu.
Toisaalta olen ymmärtänyt että olet kovan sairauden alla opettelemassa elämistä uudelleen? Se varmaan kysyy voimia. Osta tuplasatsi kynttilöitä :)Olen samaa mieltä sun ja tarhatätin kanssa, elämä ei ole aina kivaa eikä pidäkään olla.
...eikä suussa aina tarvitse maistua suklaa.expimot kirjoitti:
Olen samaa mieltä sun ja tarhatätin kanssa, elämä ei ole aina kivaa eikä pidäkään olla.
...eikä suussa aina tarvitse maistua suklaa.Mä taisin juuri kompastua.
Eikä ole asenteesta kiinni. Luontokin suree kesän päättymistä.
En mikään syksy-ihminen ole ollut milloinkaan, nyt vielä vähemmän.
Pakosta siinä elon rajallisuus tulee mieleen.
Täytyy myöntää, että vaikea niitä kultareunuksia on saada, niistä asioista, mitä mainitsit.k-kotton kirjoitti:
Eikä ole asenteesta kiinni. Luontokin suree kesän päättymistä.
En mikään syksy-ihminen ole ollut milloinkaan, nyt vielä vähemmän.
Pakosta siinä elon rajallisuus tulee mieleen.
Täytyy myöntää, että vaikea niitä kultareunuksia on saada, niistä asioista, mitä mainitsit.Jokainen tekee kultareunansa omista asioista. Sillä asenteella joka itse kullekin sopii.
https://www.youtube.com/watch?v=ii-u2BGgcE8
Kutomisetkin pitää iltaisin lopettaa kun tuo tulee telkkarista :)
No tuskin tuokaan sua säväytä. Toiset vaan ovat enemmän melankoliaan taipuvaisia kuin muut. Mutta jos tahtoo muutoksen, sen eteen pitää tehdä jotain. Eihän kaikki tahdo muutosta, vissiin.hmp.f kirjoitti:
Jokainen tekee kultareunansa omista asioista. Sillä asenteella joka itse kullekin sopii.
https://www.youtube.com/watch?v=ii-u2BGgcE8
Kutomisetkin pitää iltaisin lopettaa kun tuo tulee telkkarista :)
No tuskin tuokaan sua säväytä. Toiset vaan ovat enemmän melankoliaan taipuvaisia kuin muut. Mutta jos tahtoo muutoksen, sen eteen pitää tehdä jotain. Eihän kaikki tahdo muutosta, vissiin.Mitä ihmettä, mainoksiako tarkoitit, ja vielä ruotsikielisiä.
En ymmätäny yhtään.
Ei mulla valittamista pitäisi olla, mutta asennoituminen kylmeneviin ja pimeneviin iltoihin, ottaa aikansa.
Jos jnyt vaan sillälailla järjellisestii ajateltuna, se muutos olisi parsta, mitä voisin tehdä. Mutta kun me emme ole järjellisiä olentoja, niin ne kultareunukset jää haaveeksi, jos niitä yleensä on.
Ei tieten aukene kenellekkään, mutta ei sillä niin väliä.- kylmätotuus
Tarvitseehan luontokin lepohetkensä. Jos puut eivät pudottaisi lehtiään, niin eihän keväällä hiirenkorviakaan nähtäisi.
Syksystä laulaa Mikko Perkoila.
https://www.youtube.com/watch?v=RCqC_C8E6YE
Kauan jatkuvista loskakeleistä en kylläkään liiemmin pidä. kylmätotuus kirjoitti:
Tarvitseehan luontokin lepohetkensä. Jos puut eivät pudottaisi lehtiään, niin eihän keväällä hiirenkorviakaan nähtäisi.
Syksystä laulaa Mikko Perkoila.
https://www.youtube.com/watch?v=RCqC_C8E6YE
Kauan jatkuvista loskakeleistä en kylläkään liiemmin pidä.Juurikin näin :) Meidän viisaalla tarhatädillä oli toinenkin hieno sanonta, "ei ole huonoja kelejä, on vain väärä vaatetus" :)) Olivat (kai ovat edelleen) pihalla lasten kanssa säässä kuin säässä.
k-kotton kirjoitti:
Mitä ihmettä, mainoksiako tarkoitit, ja vielä ruotsikielisiä.
En ymmätäny yhtään.
Ei mulla valittamista pitäisi olla, mutta asennoituminen kylmeneviin ja pimeneviin iltoihin, ottaa aikansa.
Jos jnyt vaan sillälailla järjellisestii ajateltuna, se muutos olisi parsta, mitä voisin tehdä. Mutta kun me emme ole järjellisiä olentoja, niin ne kultareunukset jää haaveeksi, jos niitä yleensä on.
Ei tieten aukene kenellekkään, mutta ei sillä niin väliä.Sori Kotton, mulla on tällainen ratkaisijan vika, kun joku kertoo ongelmasta mun pitää ratkaista se heti. Vaikka toinen vaan halusi keskustella asiasta.
Ei tuon mainoksen pääjuttu ollut kielessä, ihan jotain muuta. Mutta otan nyt ittestäni niskasta kiinni ja koetan olla päsmäröimättä :) enkä selitä sen kummemmin mun tarkoitusta sen linkin suhteen.
Täällä saa vissiin jo ruveta tipusia ruokkimaan, niitä vipeltää pitkin nurkkia ihan sikana. Eilenkin joku pystypyrstöinen pikkuinen meni tammen puunrunkoa pitkin että rapina kävi. Olen aina aloittanut ruokkimisen liian myöhään, kun maa on jo jäässä, eikä niitä tipuja sitten olekaan tullut. Jospa nyt olisin ajoissa...
- marraskuussasynt
Syksyllä ihanat ulkoilusäät, raikasta ilmaa, värejä luonnossa ja syksyn (välillä jopa mausteisia) tuoksuja ilmassa.
Luonto tarjoilee kasvattamiaan herkkuja marjojen ja sienien muodossa ihan ilmaiseksi.
Iltaisin voi laittaa ulos kynttilöitä lyhtyihin palamaan tarjoten samalla silmäniloa ohikulkijoille.
Mutta lopulta sitten iskee kylmyys ja pimeys hetkeksi...kunnes tulee talvi.Paras laittaa hyvin vaatetta päälle.
Se tuo syysflunssakin jo kolkuttelee.
Joko ne antaa tämän ikäisille ilmaisen flunssapiikin, muuten täyttäisivä terveyskeskukset,
Vuoden-ajat johtuvat Newtonin laeista.
Kaksi kappaletta vetää toisiaan puoleensa....
-
Niin kokoontuu pöly yhteen muodostaen planeetan.
Mitä isonpi planeetta, sen vakavanpi se on :)
-
Näin pienellä planeetalla kuin Maamme on, on elämä levoton.
Ei ole se vaihto-ehdoton.
-
Pallomme eliöstö, ihminen mukaan-luettuna on sopeutunut muutoksiin.
On jopa jossain-määrin alkanut lisääntyä vuoden-aikojen mukaan.
Kenguru ei lisäänny, jos ei sada tarpeeksi.
Juhannus on kumi-liikkeiden Joulu.
-
Nauttikaamme siis Syksystä, ilman sitä ei vesi riittäisi graavi-kalalle.
H.Kraavikala on raaka kala, en ole pitänyt milloinkaan, vaikka isä pyyti aikoinaan nelikkotolkulla.
Kyllä Joulu ja Joulukinkku, siitä alkaa uusi elämä.
Suomaiet on olleel niin vähäväkinen ja heikko kansa, ettei esi-isillemme ole jäänyt, kun tämä pohjoinen kolkka turvapaikaksi.
Mahdolliset valloittajat on jäätyneet pakkasilla.
En keksi muuta syytä esi-isiemme tänne asettumiseen
Mä tykkään syksystä. Melkein vielä enemmän kuin keväästä. Ainakin yhtä paljon kuin kesästä ja huomattavasti enemmän kuin talvesta. Tosin loppusyksy, marraskuusta jouluun on pimeää ja raskasta, masentavaakin, mutta auttaa kun polttelee kynttilöitä, ripustelee puskiin valoketjuja, polttaa takkaa iltaisin luomaan viihtyisyyttä. Halloweenia ja kurpitsalyhtyjen aikaa seuraakin pyhäinpäivä ja sitten onkin vain puolitoista kuukautta luciaan ja joulunviettoon.
Mutta alkusyksy, kun illat pimenee ja hedelmäpuut kantaa satoa ja syksyn kukat loistavat puutarhassa (meillä ainakin hortensiat ja syysloimut, jokuinen myöhäinen ruusu ja kehäkukka vielä antavat värikkyyttä sumuiseen aamuun), käymme joella syyskalassa, vesilinnut kokoontuvat parviksi ja niiden huudot täyttävät ilman, kylän taloissa on alettu lämmittämään ja savu nousee piipuista, keräilemme myrskyn koivuistamme repimiä risuja ja viemme niitä grillipaikalle kuivamaan, sitten sesongin viimeinen grillaus ja ulkohuonekalujen talteenotto; pienessä puuhailussa raikkaassa syysilmassa päivä menee nopeasti.
Ai niin, sumupilvet jotka nousevat kosteikoista, aamun kuura nurmikolla, luonnon väriloisto...voiko syksystä olla pitämättä?Kunhan et narraa.
Onhan se hyvä, jos välttämättömyydestä voi tehdä hyveen.
Pitkä litania, mitä syksyllä voi tehdä.
On minullakin syysloimuja ja hortensioita, mutta eipä ne paljon tuoksu.
Ilma on tyhjä, kun pääskyset on lähteneet.
Puolen yön aikaan piti käydä vääntässä sunttia isommalle, kun oli huoneet viileät ja hakea yksi herkkä pumppu sisälle, ettei vaan jäädy.
On se sitten syksy "ihanaa"aikaa.
Se aamuhetki kun maassa on ensimmäinen kuura ja lätäköt riitteessä, lämmin takki ja muut varusteet yllä, keuhkot täyttyvät raikkaasta ilmasta... Aaaaah....
Lämpöhaalari on jo hyvä kaivaa valmiiksi.
Ja sadevarusteet, kumisaappaat.
Ne kumisaappaat kannattaa oostaa hyvälaatuiset, syksy on pitkä, se kestää ainakin Jouluun.
- EiYhtikäsMitään
ei kerrassaan mitään.
- Heikunkeikku
Eipäs nyt tule mieleen, mitä hyvää syksyssä vois olla. No joo, ehkä toi mainitsemasi, että puolen vuoden kuluttua kevät on käsillä.
Olen syntynyt keväällä ja varmaankin sen takia oon mielistynyt kevääseen. Kevät on ehdottomasti Paras vuodenaika. Kevällä rakastaa jopa rikkaruohoja, jotka intoa pursuen pilkistävät kivien koloista, kukkapenkeistä. Sisukkaasti purkauttavat ittiään esille pienistäkin koloista. Asfaltin rikkoutuneesta pikku reiästä esim.
Kesällä niitä rikkaruohoja sitten repii penkeistä epätoivon vimmalla:)
Talvi on hyvin hyvin epämiellyttävä vuodenaika. Tottavie ma sanon.
Puut kököttävät alastomina kuolleen näköisinä. Lumi pyryilee joka paikkaan. Vaatetta pitää tukkia päälleen, että tarkenis. Auton tuulilasin krapaaminen, voi apua onpas kivaa :/ Meri on ilottomana jääpeite päällään. Keväällä kun jäät lähtee, niin melkein kuulee miten meri iloansa laulaa. Vapaana, niin vapaana.
Syksyllä on kyllä noi marjat ja sienet, jotka miellyttävät minua, että kaipa sitä syksyäkin sitten tarvitaan.Pitää lähteä repimään viimeiset perunat kellariin. Perunasaalis oli hyvin runsas, ja potut isokokoisia.
Sanovat, että mitä isommat potut, sen tyhmempi isäntä. Sillä mittapuulla nyt on hyvin tyhmä isäntä, mutta tuo järjen määrä vaihtelee vuosittain.
Toivotaan ensi kesänä kohtuullisemman kokoisia pottuja, jos tuo järkikin luistaisi paremmin.
Eihän talvi niin paha ole.
Talvimaisema on kaunis.
Ja hyvällä tuurilla reilun kuukauden päästä voi laskea talviverkot jään alle.
Siinä kun pikkupakkasessa touhuaa, sininen hämärä alkaa laskeutua, rantakalliolla palaa jätkänkynttilä.
Se on kuule se sininen hetki silloin. Sitä ei muuna vuodenaikana tule.
Tiedän hyvän pulukkapaikan, vieläköhän kävisi sangollisen poimimassa. On se hyvä hirvikärpäspaikkakin.
- kesällä-syntynyt-
Mikä ihanuus onkaan mennä ulos tuulella ja tuiskulla. Vaatetuksella saa säädeltyä lämpöä kehossa. Säädäppä lämpöä kun aurinko porottaa kesällä, ja varjossakin tulee hiki. Kaikenlaiset ötökkäät painuvat maanalle talvehtimaan, eivät kiusaa jatkuvasti. Talvella sadekaan ei haittaa, kun lumi ei kastele. Raikasilma on parasta, vesi ja lumi pitää pölyt aloillaan, ei tarvitse kärsiä allergioista.
Voi olla aika moni erimieltä.
Sitä joskus ihmettelee, mitä kovempi tuisku ja myräkkä, kylillä käydessä keskus on täynnä autoja.
Selitys kai lienee, että lähelläasvat tulevat kaupoille autoissa, eivätkä jalan.
Keväällä ja kesällä ei paljon flunssat vaivaa.
- Tavuviiva
Tänään on ollut upea, kuulas päivä. Pari tuntia tein lähtöä kepakkokävelylle, koska oli pelko, että pikkunuha äityy isoksi. Tuli hyvä olo. Tyttösenä nautin sadesäistä, kun oli kunnon Kontiot jalassa ja muu varustus ok. Pitää harjoitella tätä uudestaan, tosin mulla on pilipalisaappaat pihahommeleita varten. En muistanut juhannuksena ostaa parempia kumi-saappaita.
No, talvesta sitten: tarvitsen jonkun sellaisen neuvoja, joka sivakoi. Mulla on hyvät sukset, jotka on ostettu viidennesvuosisata sitten. Niillä on hiihdetty tasan kerran. Kävi nimittäin niin, että istuin nojatuolissa ja laitoin tv:ta katsoessa rutkasti pitoa - ei liukunut ei. "Hiihdin" niillä sinä päivänä ja raskasta oli.
Keväällä paras hetki on, kun päivällä lumi sulaa ja illalla jäätyy riitteeksi ja ratisee kengän alla iltakävelyllä ja samaanaikaan pitää kyllä mustarastaan laulaa.
Tämä kesä harjoitteli tuloaan useaan otteeseen. Onneksi ei ollut ihan läkähdyttävää, koska silloin on kaikki puhti pois. En kaipaile etelän aurinkoa; kerta Kanarialla riitti. Ei oo mun juttu. Mieluummin nökötän kotomaassa, harrastelen, luen ja saatan kutasta jonkin neuleen ja varsinkin nyt, kun tilauksessa on pienet lapaset.
Niin muuten oli mukavaa lukea näitä leppoisia kirjoituksia.Minusta ei ole apua suksienvoiteluun. minulla on ainakin kaksi ja puoli metriä pitkät metsäsukset, niissä on keskellä suomukohta pitoa varten.
Kun hiihtelen, edessä on aina puhdas koskematon hanki.
Keväällä on hienoja hetkiä. Jäät lähtee järvestä, pääskyt tulee, kurkipariskunta ilmaantuu ruuantoivossa pihapiiriin. Kaikkein hienoin elämys jääköön sanomatta.
- kesi.vä
Meillä on monella näköjään erilainen syksy. Minulla paistaa nyt aurinko, äsken ulkoillessa rahistelin maahan pudonneita erivärisiä lehtiä. Raikas ilma. Tykkään talvestakin, mitä kovempi pakkanen tai myräkkä sitä mieluisampi on aistia sitä. Kevätkin ihan ok, kesään kyllästyy, kun pitäis mukamas nauttia siitä täysillä koko ajan.
Taidat nauttia sisätiloissa siitä kovasta pakkasesta ja lumimyräkästä.
Siinä kun lumimyräkässä laittaa lumenaurausvehkeitä kiinni, ja jäisiä hydrauliletkuja paikoilleen, niin nauttimiset on kaukana.- kesi.vä
k-kotton kirjoitti:
Taidat nauttia sisätiloissa siitä kovasta pakkasesta ja lumimyräkästä.
Siinä kun lumimyräkässä laittaa lumenaurausvehkeitä kiinni, ja jäisiä hydrauliletkuja paikoilleen, niin nauttimiset on kaukana.Ehei, mulla on vakioreitti, jota sauvat suihkien menen. On ihan aukeaakin välillä, että jos myräkkä osuu sopivasti, niin päin naamaan saan. Hassua muuten etten osaa sitä lenkkiäni kiertää vastapäivään.
Tykkään narisevista pakkasilloista, kun tähdet loistaa taivaalla ja lumi narisee jalkojen alla. Kyllä mä olen vähän pöljä tai joku alkuihminen. Sitä on vaan niin huikeaa kokea ne armottomat sääolot. Ja syysmyrsky rantakallioilla meren rannalla, kun aallot lyö pitkälle, sade tulee viistosti päin.
Tietysti pitää olla pukeutunut olosuhteiden mukaan, ei siitä muuten nauti.
- Tavuviiva
Niin lisäys niistä suksista: voiko pohjat pestä Fairilla, Hankaus-Vimillä vai haenko santapaperi. Mihinkään silitysrautajuttuihin ei haluaisi lähteä. Kyse muovisuksista. Aattelin, josko kylppärissä pesis ne....
En muista, minkä merkkiset ovat. Veetyyliäkään niillä ei mennä. Tokko easywaxit. Ja mitäs nyt laitan pohjiin, ei ainakaan kynttilää.- enmilläänkeksi
Onhan noita tullut voideltua muutaman kerran. Vaikea neuvoa kuitenkin....
Suksien pohjista saa ylimääräisen voiteen pois siihen hommaan tarkoitetulla muovisella vajaan 5 cm-levyisellä siklillä.
Hiustenkuivaajalla kun puhaltaa suksen pohjaa, niin saa vahan sulaksi.
Voidellessa hiustenkuivaaja toimii myös ja nopeasti levitetään korkilla sula vaha. Lopuksi siklaataan ylimääräiset pois.
Suksikaupassa osaavat myydä siklin ja korkin - eivät maksa paljoa eikä muutama harrastajahiihtäjän voidepurkkikaan.
Suomen Ladun voiteluvinkit https://www.youtube.com/watch?v=0KS45Ycf4_I
Perinteiset sukset alkaa 4:57 - Tavuviiva
En tiedä tarkoititko näin, mutta eksyin Erkki Äimistelee ohjeisiin... ensimmäisessä osiossa piippauslaite olisi puhunut paljon.
Muutoin kiitos tuosta ohjepankista/ Suomen Latu. Muistan tämän.
Aion laittaa skimbat kuntoon ja sitten sivakoin ainakin toisen kerran.
Lapsena tuli paljonkin hiihdettyä. Aikuisempana siis tuonne 30 asti hiihto on ollut sellaista esteettiselämyksellistä, kilpailu ilman tekniikkaa, mahdoton ajatus. Ja toki lapseni kanssa sanottaisko, hiihtelin.
- eppu2
Kyllä kaikilla vuoden ajoilla on puolensa.
Kauniita syyspäiviä nytkin ollut.
Taisi olla tiistai, kun 2,5 tunnin sisään meni 8 erikokoista kurkiauraa, ääntä pitäen. Oli se hienoa katseltavaa.
Sitten oli mökin lopputarkastus, kaikki ok.
Kalojakin tullut.
Vielä riittää paljon syystouhua, ennenkuin, kerrostalo kutsuu.
Joulu ja uusivuosi lienee talven kohokohtia.
Onhan se ihanaa keväällä, kun mökkikausi lähenee ja kevät alkaa tuoksua.
Kurjet palaavat. Joutsenet ja kuikat taas järvellä huutavat. Kasvit heräävät.Ei ollut mukava keskellä yötä lähteä irrottamaan pakkasherkkää pumppua, kun mittari näytti lähelle nollaa. Sitte on pakkasnesteiden tarkistus (ainakin kymmeneen moottoriin) ja akkuja ainakin kaksi uusittava talven varalle, joo mukavia syysaskreita.
Kurjet on etsineet uuden muuttoreitin, kurkiauroja ei ole näkynyt moneen vuoteen.
Se on kumma, miten syystuulet menee luihin ja ytimiin, Talvellakaan ei niin kylmä ole.- eppu2
k-kotton kirjoitti:
Ei ollut mukava keskellä yötä lähteä irrottamaan pakkasherkkää pumppua, kun mittari näytti lähelle nollaa. Sitte on pakkasnesteiden tarkistus (ainakin kymmeneen moottoriin) ja akkuja ainakin kaksi uusittava talven varalle, joo mukavia syysaskreita.
Kurjet on etsineet uuden muuttoreitin, kurkiauroja ei ole näkynyt moneen vuoteen.
Se on kumma, miten syystuulet menee luihin ja ytimiin, Talvellakaan ei niin kylmä ole.Järvestä nostettiin toissapäivänä uppopumppu.
Aurinkosähkön akut on vietävä varastoon.
Nuo autohommat olen ulkoistanut pojalle ja niin näyttää muutkin läähiomaiset tehneen.
Itse tykkään touhuta kaikenlaista.
Vaan mikset ennakoinut ja ottanut sitä pumppua päivällä.
Tuota tavaroiden siirtelyä on ihan senkin takia, että varkaat ovat valppaana, jos jotain varastettavaa on. Olisikin helppoa, jos kaikki saisivat olla paikoillaan. eppu2 kirjoitti:
Järvestä nostettiin toissapäivänä uppopumppu.
Aurinkosähkön akut on vietävä varastoon.
Nuo autohommat olen ulkoistanut pojalle ja niin näyttää muutkin läähiomaiset tehneen.
Itse tykkään touhuta kaikenlaista.
Vaan mikset ennakoinut ja ottanut sitä pumppua päivällä.
Tuota tavaroiden siirtelyä on ihan senkin takia, että varkaat ovat valppaana, jos jotain varastettavaa on. Olisikin helppoa, jos kaikki saisivat olla paikoillaan.Varkaista tulikin mieleen, pitää laittaa riistakamera toimimaan pihapiiriin.
Kuka sitä nyt aurinkoisena päivänä muistaa kaikenlaisia pumppuja. (se pumppu on aika arvokas 1500 E.
- hytinäx1
Kaikki nuo maukkaat juurekset, täällä oli viikon ajan tarjouksessa lanttua, kaalta, sipuleita, punajuuria 1 kruunua kilo siis 0,1 centtiä kilo. Voi että oli hyvää kun laitto tuonne uunivuokaan muhimaan broccolia ja näitä juureksia, sipulia ja muutaman palasen omenaa. Suolaa, pipppuria ja pikkuisen hunajaa päälle ja tulipas maukas sunnuntaipäivällinen ja jäi vielä huomiselle lounaallekin annos.
Niin ja kaikki omenat ja päärynät, luumut joista saa kaikkea hyvää sosetta ja raakana vitamiinit.
Tääällä on aivan valtavasti pihlajanmarjoja puissa, tuleekohan se ankara talvi. ?Juuri kuulin keinon tehdä uuttamalla puolukoista mehua.Neljä litraa puolukoita survotaan, siihen lisätään pari litraa vettä,välillä survotaan, lisätään, oliko se viinihappoa (en varma ole), lasketaan suodatinkankaan läpi.
Sokeria javettä maun mukaan. Säilyy vitamiinit ja on kuulema hyvää.k-kotton kirjoitti:
Juuri kuulin keinon tehdä uuttamalla puolukoista mehua.Neljä litraa puolukoita survotaan, siihen lisätään pari litraa vettä,välillä survotaan, lisätään, oliko se viinihappoa (en varma ole), lasketaan suodatinkankaan läpi.
Sokeria javettä maun mukaan. Säilyy vitamiinit ja on kuulema hyvää.Mä teen puolukkamehua samaan tapaan, siis uuttamalla, mutta kiehautan veden ja annan sen jäähtyä ennen kuin kaadan sen survottujen puolukoiden päälle, viini-tai sitruunahappoa mukaan, sekoitetaan hyvin ja vips kylmään kahdeksi vuorokaudeksi. Sitten siivilöidään (mieluimmin sideharson tai suodatinkankaan läpi), lisätään sokeri ja pullotetaan. Minä jäädytän tän mehun, mutta se säilyy kyllä viileässä kellarissakin monta viikkoa.
'hmp.f'
Puuh puuh puuuuuuuuuhhhhhhhhhhh...
Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.No VIHDOINKIN! Kylläpäs tässä saikin kärsiä, koetin pihallakin seistä, mutta ei edes tuullut yhtään. Mutta nyt helpotti, kiitos.
Pieni pakkanen auringon noustessa, kuuraa kimaltava nurmi, jo päänsä notkistaneet kesäkukkaset ja kukoistavat syyskukkaset.
Siinäkö ne on, ne syksyn hyvät puolet.
Eipä oo kehumista :). Siihen vielä pihlajanmarjoista tehtyä viiniä, niin johan on.k-kotton kirjoitti:
Siinäkö ne on, ne syksyn hyvät puolet.
Eipä oo kehumista :). Siihen vielä pihlajanmarjoista tehtyä viiniä, niin johan on.No ei minusta juri muutoin mikään syksyllä muutu, valon määrä ehkä. Nirmenomaan juuri syksyssä HYVÄÄ nuo mainitsemani :D.
- Syksyfani
Minun mielestäni syksy on oikein mukava vuodenaika, ehkä jopa paras. Kesä on omalla tavallaan rasittavaa aikaa, liikaa valoa ja lämpöä, ihmiset levottomia ja ylisosiaalisia, siitä aiheutuu turhaa melua jne. Syysiltoina kuuluu lehtien ja tuulen kahinaa ja hämärän tuoma rauha laskeutuu varhain. Mulle kyllä maistuu syksy oikein hyvin.
- sdfvsdfv
se hyvä että ensi kesä tulee koko ajan lähemmäksi
- sadon.korjuu
Syksy saa ja minä en, siks oon mä suruinen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kuhmossa rallit alkoi ennen aikojaan
Paettiin polliisia törkeästi? Se tuo rallikiima on näemmä saavuttanu paikalliset tommi mäkiset kiljupäissään auton rat331329Kaste tulisi tehdä apostolisella tavalla Ap. t. 2:38 mukaan
Apostolit eivät kastaneet kolminaisuuden nimellä vaan Jeesuksen alkuperäisen käskyn mukaisesti: Ap. t. 2:38 Niin Pietar691095- 105965
41000 kavallettu rahaa
uutisoi Kaleva ja iltasanomat vuosina 2020-2022 välisenä aikana hävinnyt toi summa tuomittu nainen 1971 syntynyt.43923- 66765
Kerro minulle
Miksi teit niinkuin teit? Miksi kielsit tunteesi minua kohtaan. Miksi et halunnut että tiedän oikeasti mitä tunnet. Etkö56739- 42736
Fantasioista
Suurimmalla osalla meistä on jonkinlaisia eroottisia fantasioita. Miten sinä suhtaudut fantasioihin? Ruokitko niitä vai116717Se riisuu suosimasi paatoksen, paljastaa egosi tyhjäksi
Idän fisosofian vihaaja kirjoitti: "Muuten tämä idän-uskontojen mekaniikka hävitää ja hautaa tästä kaiken hyvän paatoks302666- 29645