Systeemiin kuten nappuloihin,kytkimiin tai kosketuslevyihin jotka eivät ole tätä päivää. Olen tässä ajellut vajaa puoli vuotta XC90 volvolla ja tuossa kun jouduin hetkeksi ajamaan olosuhteiden pakosta bmw 5-sarjaa niin oli todella hankaa käyttää järjestelmää nappuloilla. Uskonkin että monella käy niin että tottuessaan S/V/XC90 ipad näyttöön niin paluuta vanhoihin ratkaisuihin ei ole ellei ole pakko. Uskon myös että autonvalmistajat seuraavat volvoa tässä ja jatkossa näemme myös esim uusissa mersuissa,bmwssä, audissa jne samanlaisen käyttöjärjestelmän kuin volvossa. Kävin aikaisemmin kokeilemassa mersun uuden E-sarjan käyttöjärjestelmää eikä siitä saa mitään tolkkua ja tuleekin olemaan varmasti vaikeaa vanhemmilla ihmisillä. Itse olen vasta 30 päälle mutta vaadin autoltani silti helppoa käytettävyyttä myös käyttöjärjestelmien osalta.
Kosketusnäytön jälkeen ei paluuta vanhanaikaiseen
31
92
Vastaukset
- Ruiseri
EU harkitsee kosketusnäyttökieltoa autoihin turvallisuussyistä. Ei voi käyttää katsomatta paneelia, ei voi käyttää näppituntumalta, ei tukea käyttökädelle, ei toimi käsineet kädessä, ei toimi kylmänä ja pakkasella, ei edes näy mitään.
Turvallisuus- ja ergonomiasyistä paska ratkaisu. Mutta halpa. - teinienMieleinenLelu
Nappulat toimii ne tuntee sormenpäissä helposti. Napuloiden paikat oppii ulkoa hetkessä. Iso näyttö on ruma ja epäkäytännöllinen, sitä pitää tihruta, että osuu oikeaan kohtaan kun sitä koittaa vauhdissa tökkiä.
- DFgfhgfhfgh
Priuksessa minulla oli kosketusnäyttö, eikä ole kyllä mitään tarvetta palata siihen. Ainoa asia missä se voi olla hyvä, niin navigaattorin osoitteen syöttö. Fyysisissä napeissa on sekin hyvä puoli, että jos se näyttö hajoaa, niin ne napit saattaa silti vielä toimia. Sen näytön vaihto olisi Priuksessakin maksanut 2000€, Volvossa varmaan vieläkin enemmän.
- piilomainos
Mites joystick pelaa bemuissa, runkkaa sää räpyläl volgaas!
- helppooollamies
"Itse olen vasta 30 päälle mutta vaadin autoltani silti helppoa käytettävyyttä myös käyttöjärjestelmien osalta."
No sää oot tuollanen"vajaa" nelikymppinen Volvo-fani. Ei mikään ylätys ette osaa käyttää mitään herätyskelloa monimutkaisempaa. - kuulopuheita-
kuuleman mukaan joissakin foordeissa 'webastoa' voi ohjata vain kosketusnäytöllä (ei kauko-ohjausta), joka ei toimi pakkasella.
aamun yllätyspakkasilla ei ole mitään tehtävissä.- tietoa-eiKuulopuhetta
kauko-ohjauksen saa lisä varusteena, niinkuin mihin tahansa merkkiin!!
- todistaja-
tietoa-eiKuulopuhetta kirjoitti:
kauko-ohjauksen saa lisä varusteena, niinkuin mihin tahansa merkkiin!!
yks voordin omistaja väitti että ei saa. vaikea on uskoa, mutta minkäs teet. Ehkä vaiva on vain joillakin malleilla
- Siinäoneroa
Kun katsoo uuden S90 volvon sisustusta kosketusnäyttöineen niin siitä ei ole enää paluuta tavallisen rahvaan autoihin. On semmosta luxusta että oksat pois.
- EiNäinVolvo
Toisille halpis ipad-näyttö on luksusta, toisille arkipäivän käyttötavaraa....Samanlaisia kosketusnäyttöjä on nykyään joka torpassa ja jokaisella alle kouluikäiselläkin.
Autossa kosketusnäyttö on kuitenkin todella epäkäytännöllinen ja jopa vaarallinen. - sanoja-
EiNäinVolvo kirjoitti:
Toisille halpis ipad-näyttö on luksusta, toisille arkipäivän käyttötavaraa....Samanlaisia kosketusnäyttöjä on nykyään joka torpassa ja jokaisella alle kouluikäiselläkin.
Autossa kosketusnäyttö on kuitenkin todella epäkäytännöllinen ja jopa vaarallinen.ikävä kyllä nykyään teknologia menee käytännöllisyyden edelle. Kosketusnäyttö pitää olla, vaikka se olisikin hidas ja vaivaloinen käyttää. esimerkkinä vaikka kosketusnäytöllä kirjoittaminen. sitä kehuu vain se, joka ei muusta tiedä.
.........ehkä toimiva puheohjaus on se viimeinen sana sitten joskus. tiedä sitten onko helpompaa sanoa 'vilkku oikealle' vai käyttää vilkkukytkintä. - hanskat.naulassa
Mutta jospa se vilkkukytkin olisikin integroitu kosketusnäyttöön, niin "kolmekymppiselläkin" olisi homma hanskassa.
Toivottavasti ei ikinä satu alle autoa, jossa on kosketusnäyttöjä missään kohdassa. Noin viiden vuoden ajalta on kertynyt niistä kokemusta puhelimista ja tableteista ja minusta ne ovat itsestään perkeleestä. Virhenäppäilyjä sattuu järjettömät määrät.
- ErgonomiaTurvallisuus
Monessa paikassa rehellinen nuppi on paljon parempi (tarkempi, helppokäyttöisempi, turvallisempi, toimii aina, jne) kuin hipaisukytkimet ja kosketusnäytöt, mutta halvalla yritetään tehdä. Sitä sitten nykynuoriso kuvittelee hienoksi. Ei todellakaan. Toivottavasti kielletään autoissa pikimmiten.
ErgonomiaTurvallisuus kirjoitti:
Monessa paikassa rehellinen nuppi on paljon parempi (tarkempi, helppokäyttöisempi, turvallisempi, toimii aina, jne) kuin hipaisukytkimet ja kosketusnäytöt, mutta halvalla yritetään tehdä. Sitä sitten nykynuoriso kuvittelee hienoksi. Ei todellakaan. Toivottavasti kielletään autoissa pikimmiten.
Omalta osaltani kyse voi toki olla tottumuksesta. Kun on koko ikänsä käyttänyt erilaisia laitteita näppiksen, "nuppien ja nappien", hiiren jne. avulla, niin ei myöskään ole totuttanut itseään sellaiseen motoriseen tarkkuuteen kuin kosketusnäyttö edellyttää. Minulle sattuu todella usein virhenäppäyksiä kosketusnäytöllä ihan siksi, että en muista varoa koskettamasta laitteen pintaa. Näillä perinteisillä tavoilla kun ei ole siitä mitään haittaa ja itse asiassa tällainen 10-sormijärjestelmällä sokkokirjoittajaksi oppinut tekee niin jo ihan siksi, että tietäisi, mitä kirjainta on painamassa.
- kustannuskysymys
Tuo kosketusnäyttö on yleistynyt vain ja ainoastaan sen takia, että se on halvempi tehdä. Ei tarvita lukuisia katkaisijoita, riittää ohuemmat johdot, kuparia säästyy, kokoonpano on autotehtaalla nopeampaa, jne.
Sama juttu on nykyään yleistyneen kolmesylinterisen moottorin kanssa. Yhden lisäsylinterin koneistukset ja materiaalit, osat ym. rekvisiitta puuttuu, joten n. 1/3 osan halvemmalla saa moottorin tehtyä.- kuinkaTyhmäVoiOlla
Moottorien osalta syynä on ihan muut kuin tuotantosäästöt, dorka.
- JoOnPerkeleestä
Auton "käyttöjärjestelmä" on kaasu, ratti ja jarru. On se niin perkeleestä että autoja aletaan mainostaa ikään kuin sen olisi tarkoitus olla kommunikaatiokeskus tai viihdetabletti. Odottelen enää Fiskarssilta kirvestä, jonka varresta voi katsella youtubea samalla kun hakkaa halkoja.
Parissakymmenessä vuodessa ollaan tilanteessa, jossa noita kolmea ei enää ole lainkaan kuljettajan käytettävissä tai ne ovat jonkin näyttölaitteen kautta komennettavia. En pidä sitä pahana. Kosketusnäyttöä kylläkin.
- vakioturvaväli
10-14 kirjoitti:
Parissakymmenessä vuodessa ollaan tilanteessa, jossa noita kolmea ei enää ole lainkaan kuljettajan käytettävissä tai ne ovat jonkin näyttölaitteen kautta komennettavia. En pidä sitä pahana. Kosketusnäyttöä kylläkin.
ajamisen nautinto katoaa tulevaisuudessa, mutta ei sen ajan ihmiset sitä osaa kaivatakaan, kun eivät sitä ole kokeneet. Vanhukset vaan muistelee kiikustuoleissaan miten ennen, parempina aikoina, sai itse valita mm. ajonopeuden.
vakioturvaväli kirjoitti:
ajamisen nautinto katoaa tulevaisuudessa, mutta ei sen ajan ihmiset sitä osaa kaivatakaan, kun eivät sitä ole kokeneet. Vanhukset vaan muistelee kiikustuoleissaan miten ennen, parempina aikoina, sai itse valita mm. ajonopeuden.
Minä en kaipaa mitään "ajamisen nautintoa", auto on vain väline, jolla siirrytään paikasta A paikkaan B. Menkööt suljetuille radoille tai vaikka videopelien pariin semmoista kaipaavat.
- Kovarassi
On tuo S90 D4 vaan jäätävän tehokas auto. Kokeiltu tänään ja siinä on kyllä kyytiä kerrakseen. Kortti kuivuu helposti.
- sfsdfsdfdsdf5
0-100 9s niin silloin ei velä voida puhua jäätävän tehokkaasta autosta.
- kiinanvolvoHIH
HEH! todella tehokas...omassa halvemman merkkisessä dieselissä on enemmän tehoa ja vääntöä!!
- Eimikäänskooda
400nm on aika kova vääntö. Nissanin navarassa on 450nm. Muita halvempia isovääntöisiä en äkkiseltään tiedä. Itse kellotin S90 D4 dynamic modella 7,3sek 0-100kmh lähtöjärjestelmällä. 400nm vääntöä ei kyllä monissa halvoissa ole. Ja tosiaan volvohan on oikein pääjohtajatason auto.
- VähänHalvempi
Nopealla googlaamisella ainakin foorteissa on Mondeoon 2.0Tdi 210hv/400Nm...Se on halvempi, tai riippuu tietenki varustetasoista!
- KYYLLÄLÄHTEE
Mulla on mersus 420 cdi v8 870nm vanha auto mut taitaa olla vielä suomessa
olevissa nakuissa aika nopea ei oo voittajaa näkyny viel, eikä nämä nykyiset
GEELY VOLVOISTA OLLA MIHINKÄÄ. - mitäilmettä
Eikö vlvoisa ole enää vipu näyttöö ja piippaus ääntä niinku trattoreisa
- Orwell-Cars
Avaaja jo pelkällä kirjoitusasullaan kertoo olevansa edelleen keskenkasvuinen ja märkäkorvainen poikanen, tekstin "asiasisällöstä" puhumattakaan.
Ylipäätäänkin kosketusnäytöt ovat aivan bulkki-peruskamaa ja suorastaan perkeleestä käytettävyydeltään, puhumattakaa se, että kaikki mahdolliset toiminnot tungetaan sellaisen autoissa.
Uusimpaan markkinoille tulossa olevaan Paugeot 3008 SUV-malliin on tehty komptomissi, eli keskeisimmät toiminnot näytölle saa ergonomisista namiskoista, joka nopeuttaa ja selkeyttää toimintojen käyttöä.
"2017 Peugeot 3008 : exclusive test drive - SCOOP !"
- https://www.youtube.com/watch?v=eM2eBu79xxU
Itse pidän autojen tietokoneistumista ja samalla vikaherkkyyden jatkuvaa kasvua suorastaan perkeleellisenä, eikä ainoastaan ergonomisuuden vuoksi.
Autojen tietokoneistumisen myötä tulee mukana myös perkeleelliset turva-, sekä tietoturva- ja yksityisyysongelmat.
Naivit ja yksinkertaiset sitten vain taputtavta käsiään uuden teknologian valtakulusta ja samalla "Orwell-otteesta" yksityisyyteensäkin. Itse en ole lainkaan iloissani nykyteknologian ottamasta suunnasta, sen kohtuuttomista riskeistä ja sen vallasta ihmisen yksityisyyteenkin.
Kaiken lisäksi autoihin kohdistuva cyberrikollisuus on vasta alkumetreillään ja tulee tulevaisuudessa yleistymään.
"Hurja koe - hakkerit kaappasivat liikkuvan auton moottoritieltä"
- http://www.iltalehti.fi/digi/2015072220071280_du.shtml
"Kyberhyökkäyksien seuraava uhri: liikkeessä olevat autot!"
- http://www.taloussanomat.fi/autot/2013/03/22/kyberhyokkayksien-seuraava-uhri-liikkeessa-olevat-autot/20134402/304
"Auto on kuin renkailla kulkeva suuri älypuhelin"
- http://www.taloussanomat.fi/autot/2014/01/07/auto-on-kuin-renkailla-kulkeva-suuri-alypuhelin/2014206/304
"Autosi tietää sinusta enemmän kuin saat koskaan tietää."
"Jos luulet omistavasi auton itseäsi koskevat tiedot, erehdyt. Tiedot ovat autotehtaan omaisuutta, eikä sinulla ole oikeutta edes pysäyttää tietojen keräämistä."
"Kansainvälinen autoliitto FIA yrittää saada kuluttajia ja päättäjiä ymmärtämään autojen kokoaman tietojen valtavan merkityksen. Kampanjan nimi on MyCarMyData."
- http://www.iltalehti.fi/autot/2016060321667851_au.shtml
"Autoliitto: Nykyautot tallentavat matkustajien tietoja ja kykenevät lähettämään ne eteenpäin"
- http://www.iltasanomat.fi/autot/art-2000001041164.html
Esteettisesti ajatellen pidän vahoja hienoja analogisia mittaristoja ja koetaulua kerrassaan upeana, toki automallista riippuen.
"Episode 1: Inside London’s Most Exclusive Classic Car Restoration Garage - Rust To Riches"
- https://www.youtube.com/watch?v=Rh0rD96B9q0- Orwell-Cars
Niin, lisäys edelliseen. Onhan mm. koriturvallisuuden kehittymisessä turvatyynyineen ja nykteknologiassa toki ihan hyödyllisiä ja ajoturvallisuutta parantaviakin elementtejä, eli eivät 50-luvun komeat Jenkki-autot ole se ainoa vaihtoehto ;-)
- Volvollaajaajohtaja
Kosketusnäytöt on tulevaisuus. Kaikki tulee siirtymään niihin, mersukin kun saavat vaadittavan tekniikan kopioitua vaikka volvolta. Puhelimet muuttuivat jo ja tabletit on joka kodissa. Autoissa muutos on tullut hitaammin ja vain edituksellisimmillä valmistajilla on sellaiset. Volvo onkin aivan kärkiauto kaikissa luokissa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Sosiaaliturvasäästöt kohdentuvat usein samoihin ihmisiin useampaan kertaan
ja ihmisiä putoaa kiihtyvällä tahdilla toimeentulotuelle eli köyhien määrä kasvaa eksponentiaalisesti Suomessa. https:3751860Olisiko sinulla mitään toiveita?
Miten sinä toivoisit minun sinua lähestyvän? Mitään mitä olisi tosi hyvä tietää ennen sitä? Jos ei sen kummempia, niin491577Miksi toisten toiveet ahdistavat teitä?
Kertokaapa miksi toisen ihmisen toiveet mahdolliselle kumppanilleen ahdistavat niin kovasti? Oletatko, että hän vaatii j2081270- 841056
En nii kui tiiä yhtään
Mikä suussa kiehtoo, vaikka kaiken pitäisi olla ihan hyvin! Mä niin haluaisin nähdä sut:)58918Oletko kertonut tästä
Meidän oudosta jutusta kenellekään? Olen kertonut ystävälleni, että olet saanut minut sekaisin…, mutta tästä hän ei tied48712- 67711
Homouden synti
Kerrotaan faktoja alkuun. On olemassa vain kaksi sukupuolta ja aviolIiitto on vain ja ainoastaan miehen ja naisen välin256707Turun tunnin juna toteutetaan
Köyhiltä viedään mutta tunnin juna Turkuun viedään läpi. Puhaltakaa PS nyt tämä poikki! https://www.hs.fi/politiikka/ar101678- 46640