Den svenskspråkiga arbetskraften i Finland bestod i slutet av augusti 2016 av
134 212 personer av vilka 8 238 var arbetslösa,arbetslöshetsprocent 6,1 %
Motsvarande för alla andra språkgrupper 2 643 703 arbetskraft
arbetslösa 343 543 ,arbetslöshetsprocent 13 %
Lägre arbetslöshet bland svenskspråkiga.
20
68
Vastaukset
- litetnyfiken
Kunde varit intressant med siffror för invandrare också.Nu är de medräknade med alla andra språkgrupper.
- huusiannaa
Akateemisesti koulutetut ihmiset ovat vähemmän työttömiä.
Miksi 50% ruotsinkielisistä pääsee yliopistoon kun suomalaisista vain 30% ,vaikka suomalaiset lukevat enemmän läksyjä ja ovat älykkäämpiä?
Katso vastaus alempana.
onneksi on kiintiöt
- lokalvårdare
Det tänker jag alltid på när jag städar bort skiten efter elitbefolkningen (aitosuomalaiset )
lokalvårdare kirjoitti:
Det tänker jag alltid på när jag städar bort skiten efter elitbefolkningen (aitosuomalaiset )
"Det tänker jag alltid"
lisää kiintiöitä teillekkin- lokalvårdare
kusettava_kirkko kirjoitti:
"Det tänker jag alltid"
lisää kiintiöitä teillekkinVårt arbete är viktigt,vi märks bara då när vi INTE har skött jobbet.
lokalvårdare kirjoitti:
Vårt arbete är viktigt,vi märks bara då när vi INTE har skött jobbet.
"Vårt arbete är viktigt"
kiintiöity työ kannattaa.
"vi märks bara då när vi INTE har skött jobbet. "
kaikki kiintiöt kannattavat- majaeklöf
kusettava_kirkko kirjoitti:
"Vårt arbete är viktigt"
kiintiöity työ kannattaa.
"vi märks bara då när vi INTE har skött jobbet. "
kaikki kiintiöt kannattavatVi som gör de här skitjobben,vi får ingen uppskattning.Vi varken syns eller hörs.Det fanns en gång en bestsellerbok som hette "Rapport från en skurhink ",den bokens budskap stämmer ännu idag.Arbetsredskapen är bara litet modernare nu.
- skolgångsbiträde
Alla svenskspråkiga jobbar inte inom akademiska yrken,vi är försäljare,vårdpersonal,småbrukare,målare,byggnadsarbetare,fabriksarbetare,kökspersona, taxichaufförer,som dagistanterl osv.alldeles vanliga yrken.
"Miten tämä sinun paljastama tieto kumoaa sen että ruotsinkielisistä 50% pääsee akateemiselle uralle mutta suomalaisista vain 30%? "
Se olisi ihan oikein, mikäli svedut olisivat kyvykkäämpiä kuin kantaväestö.
Mutta PISA-testien mukaan ovat ´selkeästi heikkolahjaisempia, niin kyllähän siinä selittelyjä saa jo suoltaa, että selityksen saa suustaan ulos suikattua :-)- möjligtvis
Det finns så mycket flera finskspråkiga som tävlar om platserna kanske ?
- undrarbara
möjligtvis kirjoitti:
Det finns så mycket flera finskspråkiga som tävlar om platserna kanske ?
Hur många tusentals platser lägger de svenskspråkiga beslag på ?Hur många utländska studerande har vi vid högskolor och universitet ?
Finns det kvoter för dem också ?
- huusiannaa
Tämä on esimerkki siitä kuinka pakkosuomi on rikkaus koska se auttaa ruotsinkielisten työllistymistä. Mutta samalla se osoittaa että pakkoruotsi haittaa suomalaisten työllistymistä. Pakkoruotsi on taakka suomalaisille.
- hyvähuusiannaa
osuva huomio!
- ingaproblem
Jag kan tänka mig att en arbetsgivare hellre anställer en som kan flera språk än bara finska och engelska.Svenskspråkiga klarar av att studera de här viktiga världsspråken trots pakkosuomi.
- detviktigaste
ingaproblem kirjoitti:
Jag kan tänka mig att en arbetsgivare hellre anställer en som kan flera språk än bara finska och engelska.Svenskspråkiga klarar av att studera de här viktiga världsspråken trots pakkosuomi.
Huvudsaken att man jobbar,sköter sig och betalar skatt.
- heldagsjobb
detviktigaste kirjoitti:
Huvudsaken att man jobbar,sköter sig och betalar skatt.
Inte för fennor,det passar bättre att lyfta understöd,så man har tid att hänga på nätet och kritisera pakkoruotsi.
- okijuhygt
heldagsjobb kirjoitti:
Inte för fennor,det passar bättre att lyfta understöd,så man har tid att hänga på nätet och kritisera pakkoruotsi.
Det finns en hel del parasiter i Edens lustgård.
- 3pilkku9
Eikö voisi keksiä lisää kiintiöitä hurreille, jotka ovat liian tyhmiä päästäkseen normikiintiöilla vaikka lääketieteelliseen?
- utankvoter
Svenskspråkiga studenter studerar till läkare i Sverige också.
Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Elina Valtosella täydellinen mahalasku Ylen Ykkösaamussa. Ei hallitse alkuunkaan tonttiaan.
Ulkoministerimme Elina Valtosen haastattelu Ylen Ykkösaamussa 25.1.2025 oli jotain niin kiusallista katsottavaa, ettei4122681- 1461383
- 821068
Nainen, haluatko olla haluttava
Miettinyt tässä salaisuutta sun vetovoimallesi. Kaunis? Kyllä. Kiinnostava luonne? Kyllä. Hyvä kroppa? On. Harrastukset,44921Olen niin pettynyt itseeni
Että sait väärän kuvan minusta ja luulit etten ole kiinnostunut ja menit eteenpäin. Miten nyt käy jos vielä haluamme toi40920Kerro yksi positiivinen kokemus kaivatusta
Voi tunnistaa. Jos ei ole positiivista, voi kertoa negatiivisen. Ne ehkä jää mieleen paremmin.36885- 102882
- 9827
- 189810
- 49769