Tällä keskustelupalstalla on paljon keskusteltu homostelun synnillisyydestä. No, se siitä. Mutta Raamatun yksi keskeinen asiasisältä jo alkulehdiltä on, että mies ja nainen eivät ole tasa-arvoisia. Naisten ja miesten välinen tasa-arvopyrkimys on siis syntiä. Ensin luotiin mies, sitten nainen miehen kylkiluusta. Naisten pitää olla miehilleen alamaisia ja kaikessa alistuvia. Seurakunnan johtajat, papit on Raamatun mukaan oltava miehiä. Seurakuntia johtavat miehistä koostuvat vanhimmistot. Naiset eivät saa puhua seurakunnan kokouksissa. Naiset eivät saa opettaa Jumalan Sanaa. Evankelioiminen on kuitenkin sallittua. Korujen ja kosmetiikan käyttö pitää olla hyvin hillittyä. Avioeropyrkimys voi lähteä vain mieheltä(lähes aina syntiä). Hiukset pitää olla naisilla pitkät tai kokonaan peitettynä. Miehillä pitää olla lyhyet hiukset. Nainen (Eeva) houkutteli miehen syntiin Eedenin puutarhassa. Siis nainen on heikompi astia ja hänestä pitää miehen huolehtia hyvin.
Naisten tasa-arvopyrkimys syntiä
30
1485
Vastaukset
- noin
2. Aikakirja 11:
21:"Hänellä (Rehabeamilla) oli näet kahdeksantoista vaimoa ja kuusikymmentä sivuvaimoa, ja hänelle syntyi kaksikymmentäkahdeksan poikaa ja kuusikymmentä tytärtä."
23:"Viisaasti hän sijoitti muut poikansa linnoitettuihin kaupunkeihin eri puolille Juudan ja Benjaminin aluetta, ja hän antoi heille runsaan ylläpidon ja hankki heille paljon vaimoja."
Yllä mainitun kaltaiset raamatunjakeet esineellistävät naisen (minun silmissäni). Toisaalta Raamatussa on lukuisia kehotuksia, joissa aviomiehiä kehotetaan kantamaan huolta vaimoistaan ja kohtelemaan heitä lempeästi - että kristutyt miehet ottavat vaimonsa mukaan lähetysmatkoilleen, on myös ilmeisen hyväksyttyä:
1.Kor. 9:5:"Eikö meillä olisi oikeutta ottaa matkoillemme mukaan vaimoa, uskonsisarta, niin kuin tekevät muut apostolit, Herran veljet ja Keefas?"
Mal. 2:15:"Ei Jumala luonut vain miestä eikä antanut elämää ja henkeä vain hänelle. Miten mies yksin voisi pyytää jälkeläisiä Jumalalta? Varokaa siis, ettei kukaan teistä hylkää vaimoaan, jonka on ottanut jo nuoruudessaan."
Mark. 10:11:"Jeesus sanoi heille: "Se, joka hylkää vaimonsa ja menee naimisiin toisen kanssa, on avionrikkoja ja tekee väärin vaimoaan kohtaan."
1.Samuelin kirja 25:3:"Hänen vaimonsa (Nabalin)nimi oli Abigail. Vaimo oli viisas ja kaunis, mutta mies tyly ja karkea."
Jes. 54:6:"Nyt Herra kutsuu sinua, hylättyä vaimoa, joka on toivonsa menettänyt. - - Kuka voisi hylätä nuoruutensa vaimon, sanoo sinun Jumalasi."
5. Moos.10:18:"Hän huolehtii leskien ja orpojen oikeuksista, hän rakastaa muukalaista ja ruokkii ja vaatettaa hänet." - poikalapsi
Raamatun mukaan naisen tasa-arvopyrkimys nimen omaan on syntiä. Poimimasi esimerkit ovat hyviä ja kuvaavat asiaa. Nyt on vain niin, että mm. helkluntailaiset ovat valmiit hyväksymään yhteisössä hyväksi habvaitut toimintatavat - paitsi, kun on kyse vähemmistöistä. Siis: Raamattua saa tulkita paikka paikoin. Toiset asiat otetaan vanhentuneina ja unohdetaan, toiset nostetaan sibulauseen periltä keskeisiksi opinkappaleiksi, jotta "uskovilla" olisi oikeus olla "oikeassa" ja halveksia edes jotain ihmisrymää ja muka "rakkudellisesti neuvoa" luopumaan synnistä. Huoh!
Tämäkin todistaa, että helluntailaisuus perustuu epälogiikalle. Jeesus on kuulemma Raamattu, mutta hän ei kuitenkaan ole ne kohdat, joissa kivitetään, ja toisaalta hän on ihminen. Minusta tuommoisessa ei ole mitään järkeä!- tod e
sinun vihasi kohdistuu helareihin, vaikka esim. kovasti arvostelmasi aslanin toiminta on vilkkaimmillaan oikeastaan kaikkialla muualla, kuin helluntaikirkoissa?
- poikalapsi
tod e kirjoitti:
sinun vihasi kohdistuu helareihin, vaikka esim. kovasti arvostelmasi aslanin toiminta on vilkkaimmillaan oikeastaan kaikkialla muualla, kuin helluntaikirkoissa?
En minä helluntaikirkkoa vihaa, vaikka kriittisesti suhtaudunkin. Kriittinen asenteeni on kasvanut niistä kokemuksista, joita moni hyvä ystäväni on homona ja lesbona helluntaiseurakunnista saanut. Heitä on tuomittu, ajettu mielisairauteen eheytysjutuilla, ja onpa itsemurhaankin ajauduttu "uskovien" yhteisön kluomien paineiden ollessa ainakin osasyynä. Aslanin toiminnan painopisteistä en tiedä, mutta minä olen nähnyt helluntailaiset usein voimakkaasti sitä tukemassa.
Se on pakko myöntää, että keskustelu tällä palstalla on vankistanut käsitystäni helluntailaisuudesta voittopuolisesti suvaitsemattomana ja täysin armottomana oppina, jolla ei arjessa ole juurikaan tekemistä sen enempää lähimmäisenrakkauden kuin muunkaan rakkauden kanssa. Kiitän silmien avaamisesta mm. entistä seriffiä, joka opetti, mitä ovat rehellisyys, suoruus ja uskovan "hyvä" tahto.
Mitä tulee tämän ketjun aiheeseen, sama käsitykseni pätee kyllä muihinkin Raamattua pilkkoen tulkitseviin, ei vain helluntailaisiin. Koska palsta on teemaltaan Helluntailaisuus, otin esiin helluntailaisuuden epäloogisuuden raamattutulkinnoissa.
En minä rupea rakastamaankaan joukkokuntaa, joka aina vain toistuvasti hokee paremmuuttaan, omaa sokeaa mantraansa, jonka mukaan mm. Jeesus on kirja... Joukossanne on asiallisiakin ihmisiä - mm. sinä itse ja nykyinen seriffi - mutta äänekkäin enemmistö nimen omaan kieltäytyy omien aivojensa käyttämisestä, vaikka saattaa sanoa, että aivoja tulee käyttää.
Sitä minä sydämestäni eniten toivon, että lapset varjeltuisivat helluntailaisuuden kaltaisilta opeilta. Kuka haluaaa lastaan rangaista niin paljon, että opettaa tämän suvaitsemattomaksi ääliöksi? Ikävä kyllä työssäni olen tuollaiseksi tynnyrissä kasvatettujakin tavannut.
- toisin
Mies ja nainen ovat ihmisenä Jumalan edessä tasaarvoisia.Vaimo luotiin kuitenkin miestä varten mutta raamattu sanoo,ettei ole vaimoa ilman miestä.Nythän miehet tulevat vaimon kautta.
Avioero on vain sillä myönnetty ja puolusteltavissa raamatussa ja tehty luvalliseksi.. huoruuden jälkeen. Eikä se ole pelkästään miehen päätettävissä. Vaan siellä sanotaan,että eikä mies saa hyljätä vaimoansa.
Raamatun opettamien ei ole naisen tehtävä siinäkin olen samaa mieltä ja niin on raamattukin
mutta naiset voi olla evankelistoja.- tämä..
Mutta joka ei usko,niin erotkoon..mies ja vaimo ei ole orjuutetut. Niin ja on eri asia olla alistuvainen kuin että orjuutettu.
Miehen pitää osata vaimoa kohdella oikein ja tietenkin toisinkin päin
- sdf
Tasa-arvo on mielestäni siinä mielessä harhaanjohtava käsite, että Jumalan silmissä pieninkin ihminen on yhtä arvokas kuin suurin. Miehet ja naiset ovat jo itsessään yhtä arvokkaita. Olet kuitenkin oikeassa siinä, että jos tulkitsemme raamattua, se viittaa usein miehen ja naisen erilaisiin rooleihin. Asianmukaisempaa olisi varmaankin keskustella nyt siis samankaltaistamispyrkimyksestä. Miehelle ja naisille samanlaisten mahdollisuuksien saaminen elämässä on mielestäni hyvä asia, eikä syntiä.
>Naisten pitää olla miehilleen alamaisia ja >kaikessa alistuvia.
Ja miesten tehtävä raamatun mukaan on antaa koko elämänsä hyvältä tuoksuvana uhrina naisten palvelemiseen, niin kuin Kristus teki. Tämän kaltainen avioliitto on suuri siunaus.
>Naiset eivät saa puhua seurakunnan kokouksissa.
Tämän käskyn tulkitaan olevan asiayhteydessään sen seurakunnan tilanteeseen, jolle se kirjoitettiin. Siellä naiset olivat alkaneet höpöttää ja häiritä kokouksen kulkua (he olivat sivistymättömiä). Helluntailaiseen raamatuntulkintaan liittyy ajatus tilannesidonnaisuudesta. Mihin tilanteeseen kyseinen käsky kirjoitettiin? Mitä kirjoittaja sillä tarkoitti suhteutettuna sen aikaiseen kulttuuriin? Täten kohta tulkitaan nykyään niin, ettei naisia tarvitse vaientaa (tilanne eri nykyään).
> Naiset eivät saa opettaa Jumalan Sanaa.
Olen kuullut, että raamattu käyttää tässä yhteydessä sen kaltaista opettamista kuvaavaa sanaa johon sisältyy ajatus arvovaltaisesta opettamisesta. Sellaisesta opettamisesta, jota esimerkiksi seurakunnan paimen tekee määritellessään kyseisen seurakunnan oppia. Siten sitä on tulkittu siten, että nainen saa opettaa seurakunnassa, muttei käyttää paimenen auktoriteettiä määritellä oppia (vrt. nainen ei saa johtaa seurakuntaa).
>Korujen ja kosmetiikan käyttö pitää olla hyvin >hillittyä.
Muistaakseni raamattu antaa tällaisen suosituksen, eli sanan "pitää" käyttö ei ole asianmukaista tässä yhteydessä.
>Avioeropyrkimys voi lähteä vain mieheltä(lähes >aina syntiä).
Tunnet raamattua hyvin, mutta tässä kohtaa taisit lyödä kirveesi kiveen. Puhuuhan Jeesus myös vaimonsa jättämistä miehistä! Vai onko niin, etten minä vain tiedä kohtaa, johon raamatussa viittaat? Ehkä tarkoitat mooseksen lakia, jossa miehelle annetaan lupa kirjoittaa erokirja. No se on totta. Mooseksen laki on myöskin kirjoitettu aikalaisilleen ja täyttynyt Jeesuksessa. Tämä kritiikki tulisi siis osoittaa juutlaisille, koskapa kristityt eivät enää Mooseksen lakia noudata.
>Hiukset pitää olla naisilla pitkät tai kokonaan >peitettynä. Miehillä pitää olla lyhyet hiukset.
Myös tässä yhteydessä käytät liian herkästi sanaa "pitää", sillä kun Paavali antaa nämä ohjeet, hän lopettaa kappaleen sanoen, että: "ainakin näin on tapana meidän pyhien seurakunnassa". Paavali omassa opetuksessaan muistuttelee usein, jos kyse on hänen ymmärryksensä mukaisesta ohjeesta tai sitten jos kyse on Jumalan hänelle antamasta ohjeesta. Tätä ohjetta hän itsekin kutsuu tapakysymykseksi.
>Siis nainen on heikompi astia ja hänestä pitää >miehen huolehtia hyvin.
Jopa oman kuolemansa uhalla.
Tunnet raamattua hyvin ja olet löytänyt aiheen, joka on ainakin helluntaiseurakunnille tällä hetkellä (ja varmaankin vielä kymmeniä vuosia eteenpäin) ajankohtainen. En osaa vastata tyhjentävästi tähän kysymykseen. Toivottavasti näistä oli apua.21. "Ja olkaa toinen toisellenne alamaiset Kristuksen pelossa. 22. Vaimot, olkaa omille miehillenne alamaiset niinkuin herralle. 23. sillä mies on vaimon pää, niinkuin myös Kristus on seurakunnan pää, hän ruumiin Vapahtaja. 24. Mutta niinkuin seurakunta on Kristukselle alamainen, niin olkoot vaimotkin miehillensä kaikessa alamaiset. 25. Miehet, rakastakaa vaimojanne, niinkuin Kristuskin rakasti seurakuntaa ja antoi itsensä alttiiksi sen edestä."
Tarkkaan ottaen Paavali kehotti kaikkia uskovia olemaan "toinen toisellensa alamainen Kristuksen pelossa", joka tarkoittanee pyhyydessä ja puhtaudessa. Mutta pahuudessa ei tarvitse olla alamainen kenellekään, ettei mene Notbyyn kaltaiseksi rietasteluksi. Olla toinen toisilleen alamainen Herrassa, ei merkitse halventamista tai alistamista, sillä: "Älkää olko ihmisten orjia.""Sentähden me emme tästä lähtien tunne ketään lihan mukaan; jos olemmekin tunteneet lihan mukaan, emme nyt kuitenkaan nyt enää tunne."
Kirjoitettu on, että "Miehekäs mieli pitää sairaankin pystyssä", miksi ei sitten naistakin?
Mitä Raamatun opetukseen tulee, monet uskovaiset miehet ovat mieleltään naisia ja monet uskovaiset naiset ovat mieleltään miehiä, Minusta näyttää vahvasti siltä, että Paavali ymmärsi miehuuden ja naiseuden mielen turmeltumattomuuden tai turmeltuneisuuden mukaan, eikä lihallisten sukupuolien mukaan!
Lukekaa 2. Kor.11:3.!- milkyway-cowboy
Ei ollut tyhjentävä vastaus mutta erittäin hyvä silti!
"Paavali omassa opetuksessaan muistuttelee usein, jos kyse on hänen ymmärryksensä mukaisesta ohjeesta tai sitten jos kyse on Jumalan hänelle antamasta ohjeesta."
Tässäpä on asia, joka tahtoo niin monelta unohtua.
- Alfred von
Jumalan edessä kaikki olemme tasa-arvoisia. Mutta maan päällä emme. Raamatun mukaan on kyllä totta, että esimerkiksi mies ja nainen eivät ole eikä heidän tulekaan pyrkiä tasa-arvoon. Naiset eivät saa puhua seurakunnan kokouksissa eli hengellisissä tilaisuuksissa. Miksi tätä lakia ei noudateta seurakunnissa? Puheet pitää mies, eikä puhetta keskeytä tai häiritse naiset. Naispappeus ei millään sovi kyseisen lain tulkintaan.
ihmiset miehiksi ja naisiksi lihallisten värkkien mukaan vai mielen laadun mukaan?
Kysyn tätä, kun Paavali neuvoi, "ettemme tästä lähtien tunne ketään lihan mukaan", ei edes Jeesustakaan.
Paavalille näyttää olleen tärkeintä mielen vilpittömyys ja turmeltumattomuus Herrassa, jossa ei ole miestä eikä naista. Jospa lukisit edellisetkin kirjoitukseni tältä palstalta!
- Paul
Taitaapi olla helpompi laatia luettelo siitä, mikä ei tosiuskovaisten mielestä syntiä olisi...
- sdf
No laadi... :) Kiinnostais kuulla.
- Unboiled Nails
> Raamatun yksi keskeinen asiasisältö jo alkulehdiltä on, että mies ja nainen eivät ole tasa-arvoisia. <
VÄÄRIN.
Miehellä ja naisella nimenomaan on yhtäläinen arvo. Mies ei ole naista arvokkaampi eikä nainen miestä arvokkaampi.
Tämä ei kuitenkaan tarkoita että mies ja nainen olisivat samanlaisia.
Määritellessään mm. uskovan palvelutyötä ja tehtäviä seurakunnassa Paavali ottaa huomioon miehen ja naisen erilaisuuden. Se ei tarkoita toisen asettamista toisen ylä- tai alapuolelle!
Mies ja nainen ovat yhtä arvokkaita. Mutta he ovat arvokkaita omalla paikallaan. Ongelma on tässä, että nyt jotkut ovat alkaneet ajatella että naisen yhtälainen arvo miehen kanssa on siinä, että hän asettuu miehen paikalle ja toimii kuten mies. Tämä on nurinkurista ja täysin väärin.
> Seurakuntia johtavat miehistä koostuvat vanhimmistot. <
Oikein. Tämä ei perustu siihen että mies olisi jotenkin arvokkaampi tai kelvollisempi, vaan miehen ja naisen erilaisuuteen.
Vanhemmistojäsenyys on paimentehtävä, auktoriteettivirka. Se on hyvin vastuullinen tehtävä jossa joutuu ratkomaan monenlaisia ristiriitoja ja monien vaikeiden hyökkäysten kohteeksi.
Tietysti on olemassa sielultaan herkkiä ja haavoittuvia miehiä joiden tunteellisuus ja ehkä heikkotahtoisuus estää heitä toimimasta auktoriteettiasemassa, ja toisaalta on lujia, voimakastahtoisia naisia jotka kykenevät tekemään vaikeita päätöksiä joutumatta Iisebelin hengen valtaan, mutta siitä huolimatta raamatullinen järjestys ilmaisee todellisuuden: nainen ja mies on luotu erilaisiksi.
Raamatullinen asianjärjestys ei siis ole jotakin todelliselle luonnolle vierasta, joka yrittää pusertaa ihmisluonnon johonkin keinotekoiseen muottiin. Päinvastoin feministiteologian linja yrittää pusertaa naisia luonnonvastaiseen muottiin. Noustessaan naisen ja miehen erilaisuutta vastaan juuri tuollainen teologia nousee ihmisen tasa-arvoa vastaan!
Todellinen tasa-arvo nimittäin merkitsee tasapainoa. Tasapainoa ei ole se että kumpikin osapuoli taistelee toistaan vastaan ja pyrkii niskan päälle. Tasapaino voi toteutua vain siellä missä hyväksytään todellisen olemuksen luonne.
Silloin havaitaan että erilaisuus on rikkautta. Mies voi iloita siitä että on mies ja nainen siitä että on nainen.
Vanhemmistotehtävästä vielä: vaikka vanhemmistotehtävä paimenuutena kuuluu miehelle ja tämä on ensisijainen tarkoitus, mielestäni Jumala voi johtaa (ja on joissain tapauksissa johtanutkin) tälle paikalle myös naisen, jos sopivia miehiä ei ole ollut saatavilla.
Ensisijaisesti tehtävä kuitenkin kuuluu miehelle.
Tämä ei siis ole missään määrin naisen aliarvioimista, päinvastoin naisen huomioonottamista juuri naisena.
Jumalan suunnitelma on kokonaan hyvä.
> Siis nainen on heikompi astia ja hänestä pitää miehen huolehtia hyvin. <
Termi "heikompi astia" herättää helposti vihaa. Tällaisena aikana meidän on ehkä vaikea ymmärtää tuota termiä oikein. Kysymys on todellakin naisen ja miehen erilaisuudesta.
Asian ydin todellakin on että miehen tehtävä on huolehtia, vaalia ja varjella - "nyrkin ja hellan välissä" on asenne jota ei voida puolustella Uuden testamentin kristillisellä opetuksella tasa-arvosta ja erilaisuudesta.
Muuten:
Luodessaan ihmisen Jumala loi hänet "mieheksi ja naiseksi". Eräässä mielessä Jumala on siis jakanut kuvansa maailmassa kahdeksi? Yhdessä, erilaisina mutta toisiaan kunnioittaen mies ja nainen voivat avioliitossa heijastaa Jumalasta ja Jumalan luonnosta jotain sellaista kauneutta ja hyvyyttä, mikä muulla tavalla on mahdotonta?täyttä asiaa, Unboiled Nails! Eipä tuohon enää voi mitään lisätä, ettei asia menisi pilalle.
"tiimalasi kyljellään", käytetään varmaan silloin, kun kuvitellaan ajan pysähtyvän. -
Kaunis ja taiteellinen ajatus.- sdf
Aamen.
- Martti05
Otsikkosi suhteen olen samaa mieltä, sillä toisen sukupuolen alistaminen ja syrjintä oman sukupuolen "voitoksi" on pikemminkin syntiä. Tämä koskee sekä miehiä että naisia, sovinisteja ja feministejä.
Mutta tekstisi vaikuttaa kovin lakihenkiseltä enkä voi ajatella kaikin osin samalla tavalla.
Jumala loi inmisen omaksi kuvakseen, mieheksi ja naiseksi. Kummallekin on oma tärkeä roolinsa, jota tulee puolin ja toisin kunnioittaa. Tasa-arvoisella yhteispelillä saamme eniten hyvää aikaan. - Ritari009
(1Piet.3:3-7) Alamaisuus, ei ole alistamista,vaan toisen hyväksymistä,rinnalla kulkemista,kunnioittamista,molemmin puolin,se ei ole yksisuuntainen ,vaikka vaimon käsketään olla alamainen,mieheltä vaaditaan tosiasiassa vielä enemmän. Miehet,rakastakaa vaimojanne,niinkuin Kristuskin rakasti seurakuntaa! Miten Jeesus rakasti seurakuntaa? Jeesus antoi henkensä seurakunnan puolesta.
Vaimollakin on vaativa tehtävä,jos puoliso on uskosta osaton, vaimon tulisi sanoittakin voittaa miehensä Kristukselle,oikealla asenteella.
Miehen tulisi elää viisaasti vaimonsa kanssa,ettei rukous estyisi,lapsiin nähden tulisi asnneoitua niin, ettei lapset kiihottuisi,eivätkä kävisi levottomiksi,asennoitua huoltamaan perhettänsä niin,että voisi sitten olla opettajana seurakunnassakin,sillä jos ei kykene hallitsemaan perhettään,niin miten on valmis seurakunnan vanhimmistoon ,esimerkiksi?
Miksi aina kysytään,saako tuota ja tuota tehdä,kuka sen sanoo,mistä tulee tuollainen saako,saako? Raamattu sanoo, että saa! Kuka se on seurakunanssa sanomaaan.saako esm. naiset tehdä sitä ja saako,he tehdä tuota? Kuka sen kysyy?
Seurakunta on "Kuningaskunta",siellä on monargia,ei demokratia. Auktoriteetti on SANA,eli Jeesus Kristus,se ei kuitenkaan anna kenellekään valtaa alistaa ketään toista ,asennoituminen Kristuksen kuninkuuteen on se määräävä tekijä miten toimitaan, ja se on mahdollista ainoastaan asennoitua Pyhään Henkeen oikein,Hän on seurakunnan Opettaja,Puollustaja,Häntä on toteltava,alamaisuudessa ,joka on kunnioittamista,Jeesus on Jumalana kunnioitteva auktoriteetti, sampon kuin Pyhä Henki, ja juuri tämä asennoituminen,kolmiyteiseen Jumalaan täytyy olla oikea.jos tätä totuutta halveksitaan,ei seurakunnassa voi olla järjestystä ja sitä Hengen yhteyttä joka saadaan Jumalan ehdottomasta kunnioituksesta ja Hänelle alamaisuudesta,niinkuin kuninkaille yleensäkin, ja seurakunta tasolla vielä enemmän.koska on kyse Jumalasta. - porukkaa
Ja helluntailaiset ihan tosissaan uskovat sellaiseen olentoon, jonka tärkeimpiin oppeihin kuuluvat naisten hiusten pituuden ja ihovoiteen värin määrittely?
Helluntailaiset tottelevat näköjään kiitettävän kirjaimellisesti sitä Jumalansa kehotusta, että järkeä ei saa käyttää eikä omilla aivoilla ajatella.- tod e
varmaan eivät käytä omaa järkeään, eivätkä ajattele omilla aivoillaan, eivätkä leikkaa hiuksiaan, eivätkä meikkaa, eivätkä ja eivätkä ja eivätkä.
leppoisaa päivänjatkoa vain sinulle, joka tunnut ajattelevan omilla aivoillasi! tod e kirjoitti:
varmaan eivät käytä omaa järkeään, eivätkä ajattele omilla aivoillaan, eivätkä leikkaa hiuksiaan, eivätkä meikkaa, eivätkä ja eivätkä ja eivätkä.
leppoisaa päivänjatkoa vain sinulle, joka tunnut ajattelevan omilla aivoillasi!- Ota järki käteen, tai: - Tee linnunpönttö omasta päästäsi - ovat aika huvittavia, vai sanoisiko karmeita. Miksi monet luulevat, että järki toimii kädessä paremmin kuin päässä?
- sdf
Kuten edellä jo sanoin, Paavali, puhuessaan hiusten pituudesta määritteli sen itsekin (Raamatussa) tapakysymykseksi.
Jumalaa tulee kaikessa totella asettamatta sitä kyseenalaiseksi järjellään, mutta se tulee ehdottomasti asettaa kyseenalaiseksi, että onko Jumala todella näin sanonut. [yhtymäkohta paholaisen ensimäiseen repliikkiin raamatun lehdillä tahaton] :) Jos tulemme siihen johtopäätökseen, että tämä asia on Jumalan mielen mukainen, tulisi sitä totella mukisematta. Tämä prosessi tapahtuu kuitenkin omassa päässä, eikä sitä tule ulkoistaa jollekin järjestölle ja uskon, että tätä tarkoitetaan järjen käyttämisellä. Lisäksi on paljon asioita mistä Raamattu ei puhu, ja jos puhuu niin hyvin epäselvästi (omaan järkeeni nähden). Tällaisissakin tilanteissa järjen käyttö on must! tod e kirjoitti:
varmaan eivät käytä omaa järkeään, eivätkä ajattele omilla aivoillaan, eivätkä leikkaa hiuksiaan, eivätkä meikkaa, eivätkä ja eivätkä ja eivätkä.
leppoisaa päivänjatkoa vain sinulle, joka tunnut ajattelevan omilla aivoillasi!selvästi on paljonkin sellaisia lauseita ja ajatuksia, jotka kertovat vain ihmisten mielipiteistä ja tulkinnoista, eikä Jumalan.
1.Ms.39:7. Potifarin puoliso yritti vietellä Joosefia sanoilla: "Makaa minun kanssani." Sekin ajatus on siis raamatullinen, mutta ei Jumalan tahdon mukainen.- Unboiled Nails
sdf kirjoitti:
Kuten edellä jo sanoin, Paavali, puhuessaan hiusten pituudesta määritteli sen itsekin (Raamatussa) tapakysymykseksi.
Jumalaa tulee kaikessa totella asettamatta sitä kyseenalaiseksi järjellään, mutta se tulee ehdottomasti asettaa kyseenalaiseksi, että onko Jumala todella näin sanonut. [yhtymäkohta paholaisen ensimäiseen repliikkiin raamatun lehdillä tahaton] :) Jos tulemme siihen johtopäätökseen, että tämä asia on Jumalan mielen mukainen, tulisi sitä totella mukisematta. Tämä prosessi tapahtuu kuitenkin omassa päässä, eikä sitä tule ulkoistaa jollekin järjestölle ja uskon, että tätä tarkoitetaan järjen käyttämisellä. Lisäksi on paljon asioita mistä Raamattu ei puhu, ja jos puhuu niin hyvin epäselvästi (omaan järkeeni nähden). Tällaisissakin tilanteissa järjen käyttö on must!Ja on ihmisiä jotka ovat järkeä käyttämällä tulleet uskoon!
Nimittäin, ihminen joka oikein käyttää järkeään, pystyy jo ihan pelkällä järjellisellä ajattelullakin tulemaan siihen johtopäätökseen että ihmisen järki ei ole eikä voi olla kaiken mitta. Siis että on asioita joita en voi hallita järjelläni ja joista en pääse selvyyteen pelkällä järjelläni. Tämän johtopäätöksen myöntäminen johtaa kokonaisvaltaisempaan käsitykseen ihmisestä - jolloin järkeväkin (?) ihminen voi tunnustaa pienuutensa todellisuuden edessä ja lähestyä (mahdollista) Jumalaa rukoillen, toisin sanoen: hänessä herää halu totuuteen - joka on suurempi kuin järjellä havaitsemamme alkeelliset tosiasiat.
Sellainen ihminen myöntää ensinnäkin, että järjellisen tiedostamiseni ulkopuolella, asioiden joista minulla on havainto ja käsitys, saattaa olla asioita joita en vielä tunne.
Tämä on älyllistä rehellisyyttä. - sdf
Unboiled Nails kirjoitti:
Ja on ihmisiä jotka ovat järkeä käyttämällä tulleet uskoon!
Nimittäin, ihminen joka oikein käyttää järkeään, pystyy jo ihan pelkällä järjellisellä ajattelullakin tulemaan siihen johtopäätökseen että ihmisen järki ei ole eikä voi olla kaiken mitta. Siis että on asioita joita en voi hallita järjelläni ja joista en pääse selvyyteen pelkällä järjelläni. Tämän johtopäätöksen myöntäminen johtaa kokonaisvaltaisempaan käsitykseen ihmisestä - jolloin järkeväkin (?) ihminen voi tunnustaa pienuutensa todellisuuden edessä ja lähestyä (mahdollista) Jumalaa rukoillen, toisin sanoen: hänessä herää halu totuuteen - joka on suurempi kuin järjellä havaitsemamme alkeelliset tosiasiat.
Sellainen ihminen myöntää ensinnäkin, että järjellisen tiedostamiseni ulkopuolella, asioiden joista minulla on havainto ja käsitys, saattaa olla asioita joita en vielä tunne.
Tämä on älyllistä rehellisyyttä.Ja tästäpä tulikin mieleeni oma historiani:
joskus vitosella aloin käyttämään järkeäni säännöllisesti ja määrätietoisesti (aluksi vain tunnin viikossa) - etsin totuutta. Mut tunti ei oikeen riittänyt, ni lisäsin vähän pohtimisen määrää. Ja sit lisäsin sitä vielä vähän, ku ei sekään riittäny. Sit mietin niin paljo, ettei kerinny ihmisillekään puhuu ( olin ujo). Sit koulu alko kärsii, ku mietin niin paljo.
Havaitsin joskus seiskalla, et se oli semmonen kehä. Aina kun mä keksin jonkun ajatuksen, jonka varaan yritin rakentaa maailmankatsomustani, syvällisemmän pohdinnan jälkeen tulin siihen tulokseen, ettei se ollut kuitenkaan [täydellisen] kestävä perusta.
Kasilla yksi kierros tapahtui viikossa. Siis keksin ajatuksen ja romutin sen. Silloin mä jo tajusin, että tää ei voi päättyä muuten, ku psykiatrin vastaanotolle. Aloin pyrkiin pois kierteestä, mutten päässyt. No jatkoin miettimistä, en enää totuuden löytääkseni, vaan päästäkseni pois kierteestä, kun en siihen kyennyt. Se oli helvetillistä!
Pikkuhiljaa yksinäisyydessä mun ajatukset alko hajoomaan. Mää säryin. Sit mä lukion toisella totesin, et jos NYT ei tapahdu jotain mä tapan itteni. Sit mä vaan kävelin terapeutin vastaanotolle ja totesin, että tässä oon: ronklaa.
Terapeutista oli apua. Mulle sattu semmonen tosi hyvä yksilö. :) Mut sitte mun sisko vei mut helluntaiseurakuntaan. Mä olin niin rikki, etten pystyny ees ihmisii silmiin katsomaan, mutta siellä mää löysin Jeesuksen mun elämääni. Ja yhtäkkiä totesin, että vaikka mun ajatusteni pyörremysky edelleen riehuu lujaa, niin kaiken sen keskellä on pieni kivi, kallio, Jeesus joka ei liiku. Vaikka se hirvittävä pyörre imis mua miten, niin kun mä lepään Jeesuksessa, niin sillei vaan oo muhun voimaa! :.)
Siitä sitte se kallio on mussa kasvanu ja mun elämä on rauhottunu ja mua ei enää entiseksi tunnista! Jokainen päivä sen jälkeen on ollut keskimääräisesti huomattavasti eilistä parempi. Kirkkautta kohti!
Mun tarina kertoo siitä, että miten järkeään käyttämällä mää päädyin Jeesuksen luo, mut se ei varmaan ollu ihan sitä, mitä sä Unboiled Nails tarkotit? Toisenlainen esimerkki vois olla C.S.Lewis, joka löysi Jeesuksen ihan puhtaasti omalla järkeilyllään (jos ilmaus sallitaan). Tästä löytyy esimerkki hänen kirjastaan Velho ja Leijona:
Jos henkilö väittää nähneensä toisen maan, sinulle jää loogisesti kolme vaihtoehtoa.
a) Henkilö valehtelee, mutta jos henkilö on kaikessa muussa todettu luotettavaksi, tämän vaihtoehdon valitseminen ei todennäköisyyden periaattella kannata.
b) Henkilö on 'tärähtänyt', mutta jos henkilö kaikessa muussa toimessaan vaikuttaa täysin järkevältä, ei tätä voida valita.
c) Ainoa jäljelle jäävä vaihtoehto on, että henkilö puhuu totta --> siis toinen maa on olemassa.
Näin siis C.S.Lewis. Kukin tavallaan löytää Jeesuksen.
:)
- rinnalla kulkemisesta..
Kylkiluusta luominen on symbolinen osoitus siitä, että Jumala loi naisen miehen rinnalle, ei yläpuolelle eikä alapuolelle. Jos hän olisi halunnut luoda naisen miehen yläpuolelle, hän olisi tosiaan vailinnut vaikka varvasluun sitä varten. Tai jos hän olisi halunnut luoda naisen miehen yläpuolelle, kai Jumala silloin olisi valinnut otsaluun tms. Mutta Jumala on äärimmäisen viisas ja tasa-arvoinen Jumala. Hän loi naisen kylkiluusta, koska miehen ja naisen kuuluu olla toistensa rinnalla eikä kumpikaan saa toista alistaa tai korottaa itseään.
Lisäksi Raamatussa on lukuisia kohtia, joissa käsketään miehen ja naisen rakastaa ja kunnioittaa toisiaan eikä syrjiä tai alistaa tai muutenkaan vahingoittaa toista.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1709847Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde513219Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja482991- 622728
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että2012115- 1142073
Sinä saat minut kuohuksiin
Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai251943Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan
Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä641546Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p1121316- 281271