Ytk vs ammattiliitto

Kevättä rinnassa

Monelle on epäselvää mitä eroja on kuuluuko yksityiseen työttömyyskassaan vai ammattiliittoon.
Tässä muutama vinkki.

Ytk edut:
-Pieni jäsenmaksu (65 e) niille joiden vuosiansiot on niin pienet ettei tarvitse maksaa veroja.
-Asiantuntevaa asiakaspalvelua suomi24-keskustelupalstalla.
-Ei tarvitse olla mukana päättämässä työehtosopimuksista,antaa muitten päättää.

Ytk huonot puolet:
-ei ole

Ammattiliitto edut:
-Saa hienon lehden jossa on värikuviakin
-Saa lakimiespalveluita joita aina tarvitaan.
-Jos haluaa voi käydä liiton kursseilla ja saada muhkeat matkakorvaukset sekä ruuan.

ja huonot puolet

-joutuu ajattelemaan omilla aivoillaan
-kapitalistinen maailmankatsomus, oma työpanos yritetään myydä parhaaseen mahdolliseen hintaan
-en keksi enempää kun tuon jäsenmaksunkin voi vähentää verotuksessa täysimääräisenä.

17

2687

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Työnantaja

      Ay-aktivistit ovat huonointa työvoimaa.

      Ammatillisesti heikointa ainesta. Turvallisuus tulee joukosta, kun omia avuja ei ole.

      //Työnantaja

    • Tutkain

      -Pieni jäsenmaksu (65 e) niille joiden vuosiansiot on niin pienet ettei tarvitse maksaa veroja.

      Hyvin muotoiltu ;-) YTK:n jäsenmaksu on vuosimaksu, voimassa aina vain vuoden loppuun asti, aiheuttaa lisäbyrokratiaa silloin, jos haluaa palata liiton jäseneksi. Karrikoitu esimerkki: jos liityt jäseneksi 1.6.2005 ja eroat 2.6.2005, on YTK-maksu 65 €, liiton kassassa maksat vai ko. päivältä. Onkohan tuo käytäntö muuten ihan laillinen?

      -Asiantuntevaa asiakaspalvelua suomi24-keskustelupalstalla.

      ;-) (ei muuta)

      -Ei tarvitse olla mukana päättämässä työehtosopimuksista,antaa muitten päättää.

      No, harva liiton jäsenkään on aktiivisesti sitä tekemässä. Tarpeeksi moni kun eroaa, niin siinä menee se yleissitovuuskin.

      - Saa hienon lehden jossa on värikuviakin

      Jos on hyvä lehti, niin jäsenmaksu on suurimmassa osassa liittoja maksettu takaisin jo ko. lehdellä.

      -Saa lakimiespalveluita joita aina tarvitaan.

      Toivottavasti en tarvitse, toisaalta henkilökohtaisesti yleissitovuuden lisäksi se toinen syy olla vaihtamatta liitosta pelkkään kassaan.

      -Jos haluaa voi käydä liiton kursseilla ja saada muhkeat matkakorvaukset sekä ruuan.

      Pitäisiköhän kokeilla joskus...

      -en keksi enempää kun tuon jäsenmaksunkin voi vähentää verotuksessa täysimääräisenä.

      Ei, se rinnastetaan työhön liittyväksi kuluksi, eli vähennys on lopullisen veroprosentin suuruinen. (Siis sama, kuin pelkän kassamaksun kanssa). Tästä johtuen verovähennysoikeus on itseasiassa kalliimpi vaihtoehto, kuin verovähennysoikeudettomuus - myös liiton jäsenille (kuten olen täällä useasti todistanut).

      • Jane

        Tämä juttu, että saisi niitä lakimiespalveluita jos tarvitsee, on pelkkää puppua. Tosiasia on nimittäin se, että liitolla on todella minimaalinen halu lähteä puolustamaan jäseniään, sillä sehän maksaa. Itselleni kävi juuri näin kun halusin riitauttaa irtisanimiseni. Joten huomasin, etten saa jäsenliitoltani todellakaan minkäänlaista oikeudellista apua tai turvaa työnantajien toimia vastaan. Ammattiliittoon en aio enää liittyä. Korkeaan jäsenmaksuun nähden sieltä ei mitään erityisiä etuja tai palveluja mitä ei myös ns. Loimaan kassasta saisi.


      • Mestaaja
        Jane kirjoitti:

        Tämä juttu, että saisi niitä lakimiespalveluita jos tarvitsee, on pelkkää puppua. Tosiasia on nimittäin se, että liitolla on todella minimaalinen halu lähteä puolustamaan jäseniään, sillä sehän maksaa. Itselleni kävi juuri näin kun halusin riitauttaa irtisanimiseni. Joten huomasin, etten saa jäsenliitoltani todellakaan minkäänlaista oikeudellista apua tai turvaa työnantajien toimia vastaan. Ammattiliittoon en aio enää liittyä. Korkeaan jäsenmaksuun nähden sieltä ei mitään erityisiä etuja tai palveluja mitä ei myös ns. Loimaan kassasta saisi.

        Varmaan liiton pitäisi riitauttaa kaikki irtisanomiset, oli syy mikä tahansa???? Kyllä liitoissa katsotaan aina, onko järkevää lähteä oikeuteen, ei läheskään kaikki irtisanomiset ole laittomia vaikka itse siltä tuntuukin. Pitäis ajatella onko syy jossain muualla, kuin aina työnantajassa.


      • Jane
        Mestaaja kirjoitti:

        Varmaan liiton pitäisi riitauttaa kaikki irtisanomiset, oli syy mikä tahansa???? Kyllä liitoissa katsotaan aina, onko järkevää lähteä oikeuteen, ei läheskään kaikki irtisanomiset ole laittomia vaikka itse siltä tuntuukin. Pitäis ajatella onko syy jossain muualla, kuin aina työnantajassa.

        Minun tapauksessani oli kyllä perusteita aivan tarpeeksi ja työvoimatoimistossakin ihmeteltiin asiaa. Irtisanomisen syyksi kun työnantaja laittaa vain tuotannolliset ja taloudelliset syyt, niin sitäpä ei tarvitse sen kummemmin perustella eikä todeksi osoittaa. Outo syy irtisanoa, jos firma tuottaa voittoa ja käyttää kuitenkin tilapäistä työvoimaa.


    • Käki

      Etu: kun hankkii vähänkin paremmin, on todella edullista kuulua YTK:aan, sillä liittohan kerää prosentteina palkasta jäsenmaksunsa. Minä esim maksan vain n. 1/4 YTK:lle siitä, mitä liitto aikoinaan kiskoi.

      "Asiantuntevaa asiakaspalvelua suomi24-keskustelupalstalla" Samaa mieltä, sillä täällä kyllä kerrotaan paljon liittojen jutuista, joihin en halua mukaan. Enää! Siis siksi valintani on YTK.

      "Ei tarvitse olla mukana päättämässä työehtosopimuksista,antaa muitten päättää" Samaa mieltä, eikä muutenkaan voisi päättää, koska miesvaltaiset alat, kuljetus ja paperi, jyräävät kaikkien muiden yli. Mutta sehän on sitä demokratiaa, jota ay-liikkeessä kannatetaan.

      Hyvä puoli: ei tarvitse maksaa hihhuleiden lakkoavustuksiakaan.

      Hienoa, että ammattiliitto tarjoaa oikein värikuvallisen lehden! On sielläkin kehitytty. Minä ainakin hankin kaikki lehteni värikuvallisina. Mutta ehkä se on teille etu!!!!

      Lakimiespalveluita saa jokainen tarvitseva!

      Lomailla voi muutenkin, ei tarvitse mennä millekkään näennäiskurssille. (Ehkä kannattaa vaihtaa alaa, ellei ole varaa itse maksaa matkoja ja eväitä reissussa.)

      Huonot puolet:
      "joutuu ajattelemaan omilla aivoillaan" Jos todella JOUTUU ajattelemaan, omilla aivoillaan, kyseessä voi olla vain ammattiliittoon kuuluva, sillä muut HALUAVAT ajatella omilla aivoillaan, eivätkä tyydy Ihalaisen aatoksiin.

      Kevättä!

      • totta

        On se kumma että ei sais kuulua mihin liittoo/kassan haluaa. Itse olen aina kuulunut YTK:hon ja tyytyvöinen olen ollut. Liityin aikoinaan yksinkertaisesta syystä: menin rakennuksille töihin ja heti tuli luottamusmies sanomaan että liity liiton tai me laitetaan perseet penkkiin, silloin päätin että en varmasti liity!!!..enkä ole liittynyt :-).
        Kyllä ammattiliitoilta on nykyisin pallo täysin hukassa. Ihan änkyrätouhuks mennyt.


      • lisäksi
        totta kirjoitti:

        On se kumma että ei sais kuulua mihin liittoo/kassan haluaa. Itse olen aina kuulunut YTK:hon ja tyytyvöinen olen ollut. Liityin aikoinaan yksinkertaisesta syystä: menin rakennuksille töihin ja heti tuli luottamusmies sanomaan että liity liiton tai me laitetaan perseet penkkiin, silloin päätin että en varmasti liity!!!..enkä ole liittynyt :-).
        Kyllä ammattiliitoilta on nykyisin pallo täysin hukassa. Ihan änkyrätouhuks mennyt.

        Ja lisäksi hyvä puoli ytk:ssa on että siihen ei sotketa politiikkaa.....vittu, kun liitot tunkee kaikille kommareille rahaa ennen jokaisia vaaleja!!!..mistäköhän ne rahat tulee???


    • Hjalmari

      Myös ytk:n jäsenmaksun voi vähentää verotuksessa.
      Ja jos muistan iokein, niin se vähennys tehdään verotettavista tuloista, eikä suoraan maksettavista veroista, eli se on aika pieni kuitenkin jopa liiton jäsenille, korjatkaa, jos olen väärässä.
      Koska liiton jäsenmaksu lasketaan prosentteina tulosta, niin mitä enemmän tienaa, sitä suurempi rahallinen hyöty on kuulua YTK:aan. Jos palkaa nouse tai tekee ylitöitä, niin jäsenmaksukin nousee.

    • Ay:ssä

      Siis tässä maassa AMMATTILIITTOJA tarvitaan. Jonkun pitää puolustaa työntekijöiden oikeuksia.
      Kyllä työnantajatkin saavat kuulua omiin työnantajaliitoihin, ja niin kuin kuuluvatkin. Kirjoittajat puhuvat kahdesta eri asiasta, aivan eri asiasta. Työttömyysturva on eduskunnan säätämä laki. Kun taas ammattiliitot puolustavat työntekijöiden oikeuksia, ja solmivat työehtosopimukset joissa on sovittu minkälaista palkkaa ja muita ehtoja työpaikalla noudatetaan. Siihen kuuluu niin työaikalisät kuin lain takaamat edut paljon, hyvin paljon parempana. Jos ei ole työehtosopimuksia ei ole palkankorotuksia, ei työaikalisä, ei lomaltapaluurahaa ei sairausajanpalkkaa, ei alle 10v. lapsen palkallista palkallista sairauslomaa, vuosilomapalkka parempi, listaa voisi jatkaa loputtomiin siitä mitä ammattiyhdistysliikkeet ovat saaneet vuosien saatossa aikaiseksi
      Niin ja muuten ansiosidonnaisen työttömyysturvan on aikoinaan saaneet ammattiliiton jäsenet lainvoimaiseksi ja mm. liitot ajavat sen lain parannuksia.
      Katsokaa historiasta mitä ammattiliitot ovat saaneet vuosien saatossa aikaiseksi mitä asioita nyt pidetään itsestäänselvyytenä.

      • työtön

        "Katsokaa historiasta mitä ammattiliitot ovat saaneet vuosien saatossa aikaiseksi mitä asioita nyt pidetään itsestäänselvyytenä."

        Voiko sitä paremmin sanoa. 200.000 työtöntä.


      • Hjalmari

        En ole koskaan kieltänytkään sitä tosiasiaa, että edelliset sukupolvet ovat taistelleet nämä edut meille. Siksi nyt harmistuuneena katsonkin sitä kun tämän sukupolven ammattiliitto romuttaa kaiken, vaikka heidän pitäisi kehittää liittoa, seurata epäkohtia ja korjata ne.
        Sama koskee myös muitakin edellisten sukupolvien saavutuksia, joista tämä sukupolvi ottaa kunnian ja kerskuu niillä esim sota-ajat ja suomalainen sisu.


      • Siipi-Veikko

        Olet oikeassa, että ammattiliitot ajavat näitä etuja , joista minäkin nautin, mutta säästäväisenä ihmisenä kuulun vaan kassaan, ettei mene omat rahat kankkulan kaivoon. HEH HEH...


    • .............

      haistahan nousukas vittu

    • Kaide

      Ammattiliitot ovat hengettömiä ja byrokratisoitoneita entisaikojen vasemmistolaisia kuppikuntia, joilla ei näytä olevan resursseja tarttua työntekijöitten etujen ajamiseen. Esimerkiksi SAK;n tulisi ottaa kantaa nykyisin kasvavaan työvoimanvälityskauppaan (vrt orjakauppa) jossa ns markkinakapitalistit hyötyvät hyvin kyseenalaisella tavalla ja polkevat kaikki vuosien kuluessa saavutetut työntekijäin edut ja saavutukset. Näitä ihmistenvälitysfirmojahan on tullut kuin sieniä sateella melk joka kortteliin. Niitä käyttäen työnantajat kiertävät harmaalla-alueella työntekijäin edut?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      127
      1336
    2. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      100
      1023
    3. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      89
      954
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      25
      937
    5. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      303
      824
    6. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      99
      793
    7. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      37
      683
    8. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      109
      656
    9. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      55
      633
    10. Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.

      Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet
      Suomussalmi
      140
      603
    Aihe