Erota vai odottaa?

Enkelikello

Kirjoitain kuullakseni, onko kenellekään vastaavanlaisia kokemuksia tai ehdotuksia siitä, mitä tilanteessani olisi parasta tehdä. Ajatukseni ovat kiertäneet kehää jo pitkän aikaa, enkä ole saanut varmuutta suuntaan tai toiseen, joten haluan kokeilla auttaisiko ulkopuoliset näkemykset avaamaan omat silmäni.

Tilanteeni pähkinän kuoressa: Olen 28-vuotias nainen. Avomieheni on minua pari vuotta nuorempi. Kaiken kaikkiaan olemme seurustelleet 4,5 vuotta ja yhteisen kodin olemme jakaneet puolet tuosta ajasta. Suhteessamme on paljon hyvää ja puolisossani on monia piirteitä, joita mieheltä toivonkin. Meillä on samanlainen huumorintaju, hän hyväksyy minut omana itsenäni, hän tulee hyvin toimeen perheeni kanssa, hän on luotettava ja rehellinen, voin puhua hänelle kaikesta jne. Asia, joka minua hiertää on arjen toimimattomuus. Koen, että kotityöt ovat 95% minun vastuullani. Mielestäni kotityöt kuuluisi jakaa tasapuolisesti ja molempien pitäisi tarttua niihin oma-aloitteisesti. Asiasta on keskusteltu moneen kertaan ja olen selvästi esittänyt toiveeni tarvittavista muutoksista. Roskien vienti ja astianpesukoneen tyhjentäminen ovat melkeinpä ainoita asioita, jotka mies hoitaa ilman erillistä kehotusta. On hyvin turhauttavaa, kun hän ei esim. imuriin ymmärrä tarttua ilman, että erikseen pyydän. Ja monesti pyynnötkin menevät toisesta korvasta sisään ja toisesta samantien ulos. Joten minä hoidan aina kaikki isommatkin siivoukset itsekseni. Ruohon leikkaamisen olemme sopineet olevan mieheni vastuualuetta, mutta sitäkään hän ei ole hoitanut kertaakaan ilman muistutusta. Ruokaa hän on laittanut yhteisen taipaleemme aikana vain muutamia kertoja jne. Hän puolustautuu vetoamalla huonoon muistiinsa tai sanomalla "mä vaan oon tämmönen". Tekosyitä minusta kumpikin. Itse olen hyvin koti- ja perhekeskeinen ihminen, hän enemmän menossa, harrastamassa ja tekemässä mitä milloinkin. Olen loukkaantunut, koska en koe tulevani kuulluksi. Mieheni tietää, että kodin siisteys ja kunnossapito ovat minulle tärkeitä asioita. Siltikään hän ei ole asiassa ryhdistäytynyt. Haluaisin naisena ikään kuin kokea, että mieheni pitää minusta huolta. Tämmöisen kokemuksen saisi jo pelkästään siitä, että mies vaihtaisi uuden lampun palaneen tilalle, mutta ei niin ei. Lisäksi biologinen kelloni tikittää ja olen potenut vauvakuumetta jo pitkään. Mieheni haluaa kyllä joskus tulevaisuudessa lapsia, mutta ei vielä. Siitä en toki voi häntä syyttää, mutta itseäni huolettaa, milloin tämä "joskus tulevaisuudessa" on. Alan olemaan siinä iässä, etten voi enkä halua enää vuositolkulla odottaa. Ja kauhukuvissani perhe-elämämme olisi sitä, että minä hoitaisin töiden lisäksi kodin ja lapset. Koska mieheni ei nytkään ole kotitöissä kunnostautunut. Sellaista en missään nimessä halua. Äitinä oleminen on kuitenkin aina ollut suurin unelmani. Kaiken kruunaa se, että mielestäni emme vietä tarpeeksi laadukasta aikaa yhdessä. En esim. muista koska olisin viimeksi viettänyt lauantai-illan mieheni kanssa. Jos hän ei ole töissä, niin sitten kavereidensa kanssa viihteellä. Olen toivonut yhteistä viikonloppua hänen kanssaan, mutta ilmeisesti hän ei koe sitä tarpeelliseksi, vaan viittaa kintaalla tähänkin toiveeseeni.

Nyt olisi hyvät neuvot kalliit. Rakastan puolisoani, mutta järki käskee jatkamaan eri teille. Tulevaisuus sekä yhdessä että erikseen arveluttaa, kumpaankin sisältyy omat riskinsä. Ero itsessään olisi kamala ja surullinen asia, mutta tietenkin minua pelottaa myös se, tulisinko ajan myötä löytämään uutta rakkautta. Rakkautta, joka täyttää nämäkin odotukseni ja saisin perheen, josta olen aina haaveillut.

Kiitos, jos joku vaivautuu vastaamaan.

6

409

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • oppeliini1

      Miehesi on siis täysi kymppi, paitsi mitä tulee talouden pyorittämiseen?
      Helppo ratkaisu:

      -siivooja kerran viikossa tekemään perus-siivouksen. Mies maksaa.
      -naapurin nuori ajamaan ruohon ja lapiomaan lunet. Mies maksaa.

      Toimii loistavasti ja siten kumpikin tuo kortensa kokoon yhteisen hyvän parhaaksi.

    • mekkk

      Jätät tekemättä asioita ja et kerro mitään miehellesi ja anna hänen tehdä hommat omaan tahtiin ja kun puhtaat vaatteet kaapista loppuu niin rupeaa varmaan pyykkiäkin pesemään ja hanki itsellesikin harrautus niin voi olla iltaisin harraastuksissa ja jää kotihommat tekemättä niin mieskin voi niitä alkaa tekemään. Jos ruohon leikkuukin unohtaa ja tekee vasta kun siitä huomauttaa on osoitus lasikuudesta ja saamatoomuudesta eikä mistään muustä. Sanoppa seuraavan kerran kun juttelette noista kotihommista että jos miehen tyyli ei muutu niin ero on edessänne jossain vaiheessa kun homma ei toimi.

    • Naisenajatuksia

      Itse ainakin päättelin tekstistäsi nämä asiat: miehesi taitaa olla vielä menoiässä toisin kuin sinä ja olet yksin parisuhteessa, jossa haluaisit olla enemmän kaksin vakaalla pohjalla. Parempi olla ja elää sinkkuna, kuin jäädä yksin parisuhteessa. Itselle se ero on ollut parempi vaihtoehto kuin jäädä roikkumaan sellaiseen suhteeseen, jossa toinen osapuoli haluaa koko ajan jotain muuta ja osoittaa sen tekemisellään. Toinen toiselleen voi kertoa toiveitaan, mutta häntä ei voi muuttaa ihmisenä. Hän itse muuttuu, jos haluaa puhaltaa yhteiseen hiileenne tulta. Joskus ero ja etäisyys voi auttaa löytämään jälleen lähelle ja haluamaan niitä samoja asioita.

    • woejtdiif

      Miehellä saattaa tosiaan olla vielä sellainen vaihe, että haluaa mennä miten huvittaa ja suhdetta ei ajattele niin vakavasti. Mutta voi myös olla, että mies on vain sen luonteinen ettei ole mikään koti-ihminen, vaan haluaa mennä ja tehdä oman mielensä mukaan. Jos kyse on luonteesta, sellainen ihminen ei ikinä muutu. Hyvä esimerkki on ystäväni, joka ei hirveästi jaksa siivoilla vaan tekee kaiken vasta kun on ihan pakko, aina menossa jonnekin, kyllästyisi tosi pahasti jos enimmän vapaa-ajasta olisi vain kotosalla. Hän siis seurustelee,mutta silti ei pahemmin jaksa olla kotona poikakaverinsa kanssa - koska kuulemma yhdessä asuessaan näkevät/puhuvat yms ihan tarpeeksi. Ehkä myös miehesi ajattelee että koska asutte jo yhdessä niin se riittää ja näette ikäänkuin automaattisesti jo tarpeeksi. Jos kyse on luonteesta, sinun täytyy vain hyväksyä hänet sellaisenaan tai sitten erota, ja yrittää löytää joku joka on enemmän samalla aaltopituudella.

    • hmmhmm

      Sanoit, että "Meillä on samanlainen huumorintaju, hän hyväksyy minut omana itsenäni, hän tulee hyvin toimeen perheeni kanssa, hän on luotettava ja rehellinen, voin puhua hänelle kaikesta" niin itselläni on hieman päinvastainen tilanne. Eli, mieheni tekee kotitöitä ja huolehtii esim. koirastamme ja ns. arki sujuu. Kuitenkin, meillä ei ole hirveästi yhteistä juteltavaa, hän ei ole kiinnostunut ajatuksistani ja esim. sosiaalisissa tilanteissa häntä saa hävetä kun möläyttelee mitä sattuu ja en pysty puhumaan kaikista asioista hänelle, sillä hän suuttuu tai ei kommentoi mitään. Olen monesti miettinyt että ennemmin ottaisin miehen, jonka kanssa on henkinen yhteys, juuri samanlainen huumorintaju yms ja keskustelu sujuisi ja tekisin sitten itse enemmän kotitöitä. Kannattaa harkita tarkkaan mutta joo kyllä tietysti kotityöt kuuluu molemmille.

      Tietysti tuo lapsiasia on sellainen että olisi hyvä tietää haluaako hän niitä vai ei. Entäs jos juttelisit ajatuksistasi hänelle ja sanoisit että olet oikeasti miettinyt jopa eroa? Josko se herättelisi häntä.

    • Eikuulostahyvältä

      Ei tule muuttumaan. Kohta sinulla on kaksi lasta hoidettavana. Ei toimi. T: elämä on nyt paljon helpompaa eron jälkeen yhden lapsen kanssa

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 176
      5259
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      128
      4715
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      30
      3006
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      30
      1961
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      23
      1804
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1757
    7. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      110
      1744
    8. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1730
    9. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1643
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1571
    Aihe