Vastuu pelkääjällä vai pelottelijalla?

Säikkyeläin

Suhde on ollut pitkään omasta kokemuksestani kiusantekoa, manipulointia, syyttelyä ja henkistä pieksentää. Sain äsken kuulla mieheltä, kun kerroin jo pelkääväni häntä toistuneiden riitojen ja raivohuutojen myötä, että minun pitäisi varmaan tehdä asialle jotain. Hämmennyin ja hiljenin, kun aloin miettiä asiaa. Kummalla on vastuu toimia, kun toista pelottaa suhteessa? Voinko päästä (väitetystä) ylireagoinnista eroon? Itku pääsee aina, kun minulle huudetaan kovaa. Miten hyvät ihmiset olette toimineet tämmösissä tilanteissa?
Ei ole provo, vain hätääntynyt ihminen...

4

90

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Run_Forest_run

      Lähde lätkimään. Kerää tavarasi ja häivy. Älä katso taaksesi. Suunta uusiin haasteisiin.

      Arrivederzi ja sulje se dörtzi!

    • Roksi

      Tuo on hyvä kysymys että kummallako on vastuu.
      Vastaus on että kummallakin. Raivoajalla on vastuu oman käytöksen tarkistamisesta ja siitä, ettei kohtele toista ihmistä väärin.
      Pelkääjällä on vastuu siitä että ottaa vastuun omasta elämästä. Usein pelkääjä on peloteltu niin pahoin että hän on solahtanut omaan rooliinsa ja jäänyt siihen jumiin. Hänestä tulee säikky myötäilijä joka on unohtanut oman arvonsa.

      Sinulla ei ole yksin vastuu suhteestanne mutta omasta elämästäsi olet yksin vastuussa, kukaan toinen ei sitä tee.
      Tuollaiset miehet jotka raivoavat ja karjuvat ovat usein nähneet sellaista jo isältään lapsuudenkodissa. Käytöksen muutosta on turha odottaa, se on ''verissä''. Hän todennäköisesti olettaa että sinä vain yrität kestää ja kestää ja että se onkin osasi tavallaan koska et asian hyväksi mitään tee. HÄN ei mitään tee.
      Ei sinun tarvitse ''ylireagoinnille'' mitään tehdä, juttu on niin ettei siinä ole mitään väärää ettei kestä raivoamista, ei raivoaminen ole normaalua käytöstä. Mies ei vaan tajua sitä eikä tule koskaan tajuamaankaan koska se on hänen luonteessaan. Itse olen nähnyt tällaisia miehiä ja jotkut eivät osanneet puhua normaalisti lainkaan vaan kaikki oli pelkkää ärjymistä. Heidän lapsensa oppivat samanlaisen käytösmallin.

      Nk itsensä kovettaminen on joskus tarpeen ja se täytyy tehdä silloin kun täytyy elämä ottaa omaan hallintaan. Siinä on sinun vastuusi.
      Sinun täytyy miettiä että aiotko kestää tuollaista raivoamista ja omia itkukohtauksia loputtomiin. Yritä löytää oma itsearvostuksesi.

    • onneajatkoon

      Itse kieltäytyisin kuuntelemasta, huutavaa, manipuloivaa puolisoa. Sanoinsin, että keskustellaan sitten kun pystyt siihen normaali äänellä. Ole jämäkkä ja jos et ole samaa mieltä asioista, sano se rauhallisesti. Asetelma, että sinä itket ja puoliso raivoaa
      ei ole kovin harvinainen. Kuitenkin toivoisin tunteiden lähentymistä eli ole jämäkämpi ja puolisosi voisi rauhoittua riitelemään rakentavasti. Tietysti riidanaiheet pitäisi pyrkiä sopimaan molemmille tyydyttäväksi.

    • höysensitiv

      Saattaahan olla että ylireagoit? On olemassa ns. erityisherkkiä ihmisiä, ehkä olet sellainen?
      Hätkähdätkö äkillisistä äänistä? Kärsitkö kovista äänistä? Tunnetko syvää empatiaa?
      Huomaatko reagoivasi voimakkaammin asioihin ja tapahtumiin kuin muut?
      Se ei ole sairaus vaan ominaisuus. Sanotaan että erittäin lahjakkaat ihmiset ovat erityisherkkiä.
      Varmasti netistä löydät aiheesta jos epäilet kuuluvasi heihin. Se ei ole negatiivista, päin vastoin!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      123
      9726
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      50
      2847
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      170
      2634
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      2059
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      14
      1816
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      15
      1637
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1547
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      15
      1505
    9. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      11
      1449
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1336
    Aihe