Muuttunut luonne?

KunMikäänEiVaanRiitä

En tiedä oikein miten aloittaa... oon lähellä kolmea kymppiä naimissa oleva nainen. Mulla OLI aivan ihana täydellinen mies, jota oon rakastanut jo reilut kymmenen vuotta. Tää mies oli ennen uskomaton, ihana, kohtelias, huolehtivainen, mies joka rakasti mua aidosti. Tai ainakin musta tuntui siltä.
Mä oon aina meistä ollut se vahva persoona ja mies se joka on ns. "tossun alla". Kuitenkin viisi vuotta sitten kun menimme naimisiin, tuntui, että kaikki alkoi muuttua. Mun ihana ja kiltti mies on pikkuhiljaa muuttunut kylmäksi ja ilkeäksi mua kohtaan. Me ollaan aina oltu omalla tavallaan räiskyvä pari, on ollut riitoja ja rakkautta, mutta sopivassa tasapainossa, aina kuitenkin toista arvostaen.
Nykyisin kuitenkin asia on niin, että en enää ymmärrä mitä tapahtuu. Mulla on paha olla miehen kanssa, koska jokaikinen päivä se haluaa huomattaa mua jostain, se voi olla jotain aivan mitätöntä, kuten vaikka, että olen laittanut maitopurkin väärälle hyllylle jääkaapissa. Kuullostaa mitättömältä, jos asiasta huomautetaan, mutta jos se on päivittäistä ja monesti vielä usemamman kerran päivässä. Se tyyli millä se huomattaa asioista on ilkeä ja nälvimisen oloinen. Vaikka yrittäisin mitä, niin mikään ei vaan enää kelpaa. Ja jos en ota nälvimiseen mitään kantaa, tulee heti "etkö kuuntele mua, ole sitten kuuntelematta" , jonka jälkeen se lähtee ovet paukkuen pois. Sen äänen sävy on kuukaus kuukaudelta muuttunut kokoajan agressiivisemmaksi ja tosiaan pari viikkoa takaperin on myös ovien paiskomiset tulleet mukaan kuvioihin. Samoin autolla kaahailu, jos olen kyydissä. Miehelle ei saa huomauttaa mistään, tai saan kyllä kuulla kunniani, kuinka mä olen huono ihminen, koska en tee sitä, tätä ja tota. Vaikka asia ei liittyisikään itse tilanteeseen mitenkään.
Mies ei enää halua koskea muhun ollenkaan ja jos pyydän vaikka halausta, on se sille todella vastenmielistä. Ainoastaan jos hän haluaa seksiä, (sitäkin todella harvoin) niin silloin hän osoittaa kiinnostusta mua kohtaan. Me ei enää kosketa toisiimme ollenkaan ja muutenkin tuntuu, ettei mitään meitä enää ole. On vaan se tuntematon mies, joka tuntuu vaan oottavan tyyliin, että mulle sattuisi jotain, jotta pääsisi musta eroon.
Olen yrittänyt ja yrittänyt puhua sen kanssa asiasta. Mutta vastaus on AINA sama, "Ei tässä musta mitään ongelmaa ole" Olen yrittänyt kertoa, että mulla on paha olla ja, että hän on muuttunut. Olen kysynyt mitä voisin tehdä toisin, vaikka en koe, että mun pitäisi alkaa ketään mielistelemäänkään. Olen myös ehdottanut avioeroa, jos hän ei enää rakasta mua. Siihen hän ei kuitenkaan suostu.
Tuntuu, että itse hajoaa pala palalta, vaikka yrittäisi kaikkensa.
Kaikista pahinta tässä tilanteessa on se, ettei kukaan usko, (ja miksi uskoisikaan, koska aina kun ollaan jossain, alkaa miehellä esitysvaihde) että täällä meillä tapahtuu "henkistä väkivaltaa" joka ikinen päivä. Kaikki vaan sanovat, että ryhdistäydy ja tee asian eteen jotain. Mitä mä muka voisin tehdä, kuunnella vaan kun toinen haukkuu ja kestää? Sitäkö tän elämän kuuluu olla? Kuuluuko mun vaan odottaa ja toivoa, että mun ihana mies palaisi takaisin?
En itsekkään haluaisi erota, ellei se ole aivan viimeinen vaihtoehto. Mä haluasin auttaa mun miestä. Musta tuntuu, että kaikki ei ole hyvin, koska eihän kukaan voi vaan muuttua täysin vieraaksi ihmiseksi, vielä noin vastakohdaksi oikean luonteensa kanssa.
Onko jollain kokemusta tämän tyyppisestä muuttumisesta? Mitä voisin tehdä? Haluasin viedä miehen jonnekkin tyyliin terapiaan, mutta se ei ole mahdollista millään satasten tuntihinnoilla.
Ongelma ei muutenkaan ole musta parisuhteessa, vaan miehen muuttuneessa luonteessa. Ainiin ja ulkonäössä. Se on nykyisin hirmuisen sottainen ja nuhjuinen, ei viitsi käydä esim. suihkussa.
Tää teksti on hirmuisen sekava, toivottavasti edes joku saa jostain korjesta kiinni ja osaisi auttaa mua :) Tiedän, että osa on varmasti sitä mieltä, että mun pitäisi jättää tää mies. Mutta yli kymmenen vuotta takana, en ole vielä valmis siihen, haluan antaa viimeisen oljenkorjen ja uskoa aidosti, että kaikki muuttuu vielä takaisin entiselleen.

18

2168

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Fhkkkgdhjk

      Oletkohan narsistin kanssa naimisissa narsistit ovat ylenpalttisen ihania mutta näyttävät ne oikeat kasvonsa.... olet vaikeassa tilanteessa ja vaihtoehdoksi narsistin kanssa jää aina ero.... lopulta; koska elämästä tulee yhtä h elvettiä. Narsisti ei muuta luonnettaan ikinä.

    • KunMikäänEiVaanRiitä

      Mutta eihän narsistiksi voi muuttua? Eikö sellainen olisi pitänyt olla sitten ns. "aina"? Tämä mies oli kuitenkin ihana, ensimmäiset kuus vuotta.

    • Kaikkea_hyvää_

      Mielenterveysongelmia? Meinaan, jos ei jaksa itsetään huolehtia, niin vois kieliä siitä, mene ja tiedä. Jos haluat yrittää vielä, tarvitsette varmaan ulkopuolisen apua jottei tilanne pahene. Miehesi suostunee siihen, mikäli pitää liittoanne tärkeänä?

    • suusy

      Minäkin ehdottaisin ulkopuolista apua. Miehesi on ehkä helpompi avautua jollekin perheen ulkopuoliselle ammattilaiselle. Jos tuota olisi jatkunut vain vähän aikaa, ajattelisin, että hänellä on vaan rankkaa töissä tms. 5v. on kuitenkin aika pitkä aika. Ehkä elämäntilanteenne on pikku hiljaa muuttunut kuormittavammaksi miehellesi ja reagoi sitten näin? Onko syntynyt lapsia tai muita isoja elämänmuutoksia? Mielestäni vaikuttaisi siltä, että miehelläsi on jokin henkilökohtainen kriisi, jota sitte purkaa sinuun. Oletko ihan aikuistenoikeesti keskustellut miehesi kanssa? Sanonut että näin ei voi jatkua jos hän ei kerro mikä pännii.

    • Roksi

      Siis mies alkoi muuttua naimisiinmenon jälkeen?
      Vaikuttaa siltä että hän on turhautunut, pettynyt elämäänsä ja itseensä. Ja hän purkaa pettymystä ja turhautumista sinuun.
      Missään ei välttämättä ole mitään vikaa, joskus vaan ihmiselle tulee sellainen tunne että elämä on pettänyt. Sitten ihminen on tyytymätön, katkeroitunut, vihamielinen. Ja kehen viha kohdistetaan, siihen lähimpään tietysti!

      Ei tuo mene oikein että nuori nainen joutuu elämään tuollaista elämää. Hakeutukaa mielenterveystoimistoon, parisuhdeterapiaan, myös kirkon piiristä taitaa löytyä ihan kelvollista apua. Hinnoista en tiedä, mutta yksityisethän ovat asia erikseen.

      Tuli kyllä mieleen että mahtaako mies olla masentunut? Masentunut on usein ärtyisä kun voimat on loppu ja sisimmässä on ainainen paniikkitila jota täytyy yrittää pitää kurissa. Myös masentunut usein kieltää tilansa ja selittää '' ei minua mikään vaivaa'', ''ei ole mitään ongelmaa'', ''mene itse hoitoon''.....
      Myös masentunut on uupunut ettei todellakaan jaksa huolehtia itsestään, suihkussa käyminen on suuri ponnistus eikä sitäkään aina jaksa.

      Sanot ettet ainakaa vielä haluaisi erota ja mieskään ''ei siihen suostu''. Tuo kertoo paljon sinun suhtautumisesta asiaan. Odotat että hän ''suostuu''. Myös sanot että ulkopuoliset läheiset eivät usko että teillä tapahtuu henkistä väkivaltaa.
      Juttu vaan on niin, että miehen ''suostumiset'' ja muiden ''uskomiset'' eivät saa vaikuttaa siihen mitä ratkaisuja sinä teet elämäsi suhteen. Jos on paha olla vuodesta toiseen, sitä ei tarvitse eikä pidä kestää. Älä jää odottamaan että joku muu ratkaisee ongelman.

      Mene lääkäriin, ja pyydä lähete mielenterveystoimistoon! Tai ota yhteyttä kirkon diakoniin. Pääasia että ongelmasi alkaa jostain päin ratkeamaan, nitkahtaa suuntaan tai toiseen.
      Voimia sinulle!

    • KunMikäänEiVaanRiitä

      Meillä ei ole lapsia, eikä mitään muutoksiakaan ole tapahtunut. Sen takia tää kuvio onkin entistä oudompi. Olen myös miettinyt, että jos meidän suhde on ollut hänen mielestään tylsä, niin olen yrittänyt järjestää kivoja yhteisiä tekemisiä yms. Mutta se ei joko halua osallistua niihin, tai jos osallistuu, niin vastentahtoisesti, jolloin tuntuu taas, että itse on yrittänyt turhaan piristää.

      Olen yrittänyt myös ehdottaa, että hakisi lääkäristä apua/lähetteen, omaan terapiaan, että se olisi halvempaa. Mutta ketään kun ei voi pakottaa mihinkään.

      Tää kuvio on aika umpikuja, josta ei tunnu olevan pääsyä pois. Olen kuitenkin päättänyt, että jonkun ratkaisun aijon keksiä ja onnistua vielä :) Sen takia tuli tänne, jos joku vaan osaisi kertoa omia kokemuksia.

      Unohdin alkutekstiin laittaa, että mies on kyllä varmasti pataloginen valehtelija. Koska hän on vuodesta toisen valehdellut isoimmistakin asioista. Ja jäänyt aina kiinni, eikä ole silloinkaan voinut myöntää tehneensä virheitä. En ole myöskään kuullut miehen sanovan kuin kerran näiden vuosien aikana minulle anteeksi.
      Tosin en taas usko, että itse valehtelu voisi liittyä luonteen muuttumiseen.

      Tiedän olevani todella sinisilmäinen kun annan ja annan vaan kokoajan kaiken anteeksi. Rakkaus tekee tyhmäksi. Mutta haluaisin uskoa, että se kaikki vielä joskus kannattaa.

    • Oppeliini1

      Mies yksinkrtaisesti on huomannut ettei teistä tule paria.
      Hän on kyllästynyt sinuun ja itseensä kun ei saa mitään konkreettista aikaiseksi.

      Sinun " rakkautesi" ei ole tuottanut haluamanlaistasi tulosta joten olisiko parasta ottaa hajuarakoa tilanteeseenne. Salliessasi itsellesi ja miehelle omaa fyysistä tilaa enemmän, saat huomata että sinäkin voit paremmin.

      Mitä ideaa on jakaa elämäänsä ihmisen kanssa joka ei pidä sinusta ja joka kayttäytyy tavalla jota selvemmin hän ei voisi sitä ilmaista?

      Vainlaske tuo patologinen valehtelija menemään ja keskittäydy omaan elämääsi.

    • KunMikäänEiVaanRiitä

      Onhan se vähän vaikea ottaa etäisyyttä, jos meillä on yhteinen asunto ja avioliitto. Ja jos toinen ei suostu eroon, eikä asunnon myymiseen, niin siinä on pikkasen vaikea ottaa rakoa.
      Kyllä mä olen sen ymmärtänyt, ettei hän enää pidä minusta, enkä ole itseäni hänelle enää tyrkyttänytkään.

      • mekkk

        Sanoppa seuraavan kerran kun huomauttelee jostain niin huomauta takisin ja jos ärhentelee niin kerrot rauhallisesti että tämä avioliitto oli sitten tässä ja ei muuta kun kämppä myynttiin tai jos et itse halua siihen jäädä asumaan niin mes lunastaa sinut ulos ja se siitä. Kirjoitit että maitopurkki on väärällä hyllyllä niin siihen voi sanoa että missä ei ole määrätty millä hyllyllä sen purkin on oltava ja anna samalla mitalla takaisn niin helpottaa.


    • Hei nimimerkki, KunMikäänEiVaanRiitä

      Olen pahoillani ikävästä tilanteesta, johon olet(te) joutuneet. Onhan tuo arkenne molemmille kurjaa. Sinä ilmeisesti toivot teidän voivan jatkaa yhdessä, miehesi myös. Avioliiton eteen kannattaa ponnistella. Niinpä minäkin ehdotan hakeutumista ulkopuolisen avun piiriin; perheneuvonta tai psykologi tms. voi varmaankin teitä auttaa. Ellei miehesi lähde, varmasti on hyötyä vaikka sinä menisit yksin.

      Itse mietin myös mielenterveysongelmaa, masennusta - jotenkin kuvauksesi miehestäsi, hänen toiminnastaan ja elämästä, vaikuttaa masennukselta. Voisiko hän mennä työterveyshuoltoon tai terveyskeskukseen?

      Ajattelen, ettei mitään suuria päätöksiä (kuten esim. eroaminen) pitäisi tehdä nopeasti vaan aina kannattaa harkita asian eri puolia kaikessa rauhassa.

      Tsemppiä ja jaksamista
      Pirkko-pappi

    • Minska

      Lässytys seis ! Sinä et ole vastuussa mielestäsi ja hänen hyvinvoinnistaan tai pahoinvoinnistaan! Auta itseäsi ! Olet arvokas ja ansaitset rakkautta niin kuin jokainen ihminen. Puhu asiasta selkeästi ja rauhallisesti. Sano että minä en siedä sinulta tällaista käytöstä ja haluat tietää miksi hän käyttäytyy näin. Jos hän ei suostu, sano että haluat eron ja otat eron. Lakkaa säälimästä häntä. Kokemuksesta tiedän, elin samanlaisessa liitossa liian kauan. Olet nuori ja löydät varmasti ihmisen joka haluaa kohdella sinua arvostaan ja rakastaen. Miehelläsi on ny kaksi vaihtoehtoa. Älä tyydy mihinkään muuhun. Tällä meidän sairaudelle on nimi. Se on läheisriippuvuudes. Löydät paljon tietoa ja apua esim kirjallisuudesta. Aloita vaikka Tommy Helstenin kirjasta Virtahepo olohuoneessa.

    • Vainyksieläm

      Eroa niin minäkin tein. Sen jälkeen löysin taas itseni. Mieheni kohteli mua huonosti henkisesti ja lopuksi fyysisesti. Kyllä sinä pärjäät.
      Sen jälkeen ollu suhteita jossa huomiota on saanut yllin kyllin.

    • johnnyban

      Minulla on tuonlaista kokemusta isästäni. Ajattelin aina kuinka hän on hyvä isä ja perheestään huolehtivainen ja tekee kaiken sen eteen. Hänestä alkoi kuitenkin paljastua ihan päinvastainen luonne reilu vuosi sitten. Elämäni muutoksesta johtuen asuin vuoden vanhempieni luona. Näin ja koin ihan täyden narsistisen ihmisen. Aika pitkälti samanlaista on hänen käytös äitiäni kohtaan kun kirjoitit. Myös itse sain kokea hänen raivot kun puhuin asioista jotka hänen mielestään on huuhaata. Tätä eivät muut sisarukseni tiedä sillä huomasin kuinka hän muutti käytöstä kun he olivat paikalla.

      Kävin terapeuttisesti läpi elämäni ja selvästi pystyin yhdistämään isäni narsistisen käytöksen moniin elämäni hetkiin joissa olen alistunut hänen tahtoon jonka hän on tehnyt minua aiheettomasti syyllistämällä. Vaikka tämä muuttunut käytös tuli shokkina ja yllätykseni niin hänessä on aina ollut juuret narsismille ja käytökselle mikä hänellä nyt on. Veikkaisin hänen muuttunutta elämää joka on laukaissut hänen todellisen luonteensa esiin niin että se kylvää tuhoa ihan käytännössä.

      Äitini odottaa hänen muuttuvan mutta tiedän ettei sitä tule koskaan tapahtumaan. Jos häntä yrittää auttaa hän menee vain pidemmälle esim. kuulin salaa kuinka hän aiheettomasti syyllisti sisartani huonosta olostaan joka häntä yritti auttaa. Kaiken lisäksi heidän talo on umpihomeessa mutta hän ei tee mitään vaikka äitini on yrittänyt tuoda tämän hänelle.Yritin itsekin kaikkea mitä pystyn mutta sain joka kerta näpeilleni joten minun oli pakko katkaista henkinen siteeni heihin vaikka se sattui. En uskalla edes enää yrittää auttaa heitä.

      Kaikilla on elämässä varmasti masennusta ja esim parisuhteessa vaikeuksia. Kun tulee henkistä väkivaltaa niin tilanne muuttuu vakavaksi saman tien. Jos ei muu auta niin silloin on lähdettävä pois ja haettava jonkin ammattilaisen apua tilanteen ratkaisemiseksi. Tuota mitä koet ei kenenkään pidä kokea.

    • nightmare-k

      Olen lukemassa kirjaa Why does he do that? Inside the minds of angry and controlling men. Kuvauksesi osuu tarkasti kirjan sisältöön. Miehesi ei arvosta ketään. Ihmiset ovat hänelle kuin eläimiä. Paljon pahaa seuraa. On hyvin vaikea muuttua. Itse en jäisi katselemaan. Kannattaisi lukea tämä kirja.

    • mekkk

      Ei tarvitse mieheltä kysyä että suostuuko eroon vaan täytät paperin ja laitat eteenpäin niin tieto tulee miehellesi postissa aikanaan. Omaiusuus myyntiin ja osituskäyntiin niin helpottaa.

    • eipä_ihme

      Tai sitten sinä itse et enää välitä miehestäsi ollenkaan ja se aiheuttaa ristiriitaista oloa hänelle. Etsit vikoja hänestä julkisella keskustelufoorumilla ja kirjoitat muutenkin tietyillä vihjaavilla asioilla ilman että meillä lukijoilla on kokonaiskuvaa totuudesta. Tuollainen paljastaa sinusta itsestäsi paljon.

      • werweweer

        Jos olet ollut tekemisissä narsistisen ihmisen kanssa tiedät ettei tällaisen kanssa voi keskustella asioista. Tällöin apua on haettava muualta.


    • suihin

      otasä suihin siltä kui usein?
      onks se kärttänyt b rappua ja et ole antanut
      ukot osaa olla vittumaisia jos ne ei saa

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      302
      3508
    2. 204
      2971
    3. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      71
      2534
    4. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      235
      2015
    5. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      16
      1435
    6. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      42
      1371
    7. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1337
    8. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      170
      1324
    9. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      24
      1318
    10. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      51
      1277
    Aihe