Riitakierre ei katkea

kldfgskdfö

Ollaan miesystäväni kanssa jouduttu riitakierteeseen. Mies reagoi pieneenkin asiaan jonka siis tulkitsee negatiivisesti korottamalla ääntä, sen lisäksi sanoo että jankutan vaikka puhun rauhallisesti asioista, uhkaa riidassa erolla ja hermostuu pienistä jutuista. Joskus tuntuu että koittaa provosoida minua riitaan ja jos olen rauhallinen niin sitten taas hermostuu siitäkin.

Toista naista ei ole, sen tiedän varmaksi.

Miten saisin tällaisen kierteen katkaistua? Itse en jaksa riidellä ja koitan lopettaa riidan heti alkuunsa koska asiat menevät vaan enemmän solmuun.

Mutta osaako kukaan sanoa miksi mies käyttäytyy näin? Pitää varmaan kysyä että mikä sinulla oikein on kun hermostut niin pienestä ja kaivat riitaa, sillä sitä hän tekee...

Ei kuulemma halua erotakaan? Olen jotenkin aivan ulapalla miehen kanssa. Mikään ei tunnu olevan hänellä hyvin :(

6

126

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • keskustelua_aiheesta

      Kannatan keskustelua. Mitään tunteenpurkauksia ei tarvitse vain sietää hiljaa tai vastata niihin aina samalla mitalla.
      Ja jos/kun hän provosoituu siitäkin kun kysyt mikä hänellä on, anna hänen huutaa rauhassa tunnereaktionsa ulos ja jatka aiheen käsittelyä sitten kun hän on rauhoittunut.
      Sano, että rakastat häntä.

      • alkuperäinen

        Kiitos hyvästä vastauksesta.
        Onko hyvä olla hiljaa silloin kun hän huutaa? Onko paha jos sanoo että rauhoitutaan nyt, jooko? Vai auttaako siinä mikään?


    • pekkamarajussi

      Itseäni on aina häirinnyt tämä "keskustelu".
      "Keskustelun"aiheet kun ovat aina negatiivisia, ainakin meillä oli.

      Mitä sillä on väliä, jos toinen täyttää astianpesukoneen omalla tavallaan tai laittaa perunamuussiin kermaa ja voita maidon sijaan tai jättää kengät eteisen lattialle kenkätelineen alle sen sijaan että laittaisi ne joka kerran kenkätelineelle yms jotain muuta yhtä tyhjänpäiväistä, joilla ei oikeasti ole mitään merkitystä mihinkään.
      Eikö sitä voisi keskittyä kimpassa olemiseen, mukavaan elämiseen ainaisen "keskustelemisen" sijasta?
      Itse lakkasin jo vuosia sitten keskustelemasta ja otin eron. Eipä tarvitse kuunnella jatkuvaa "opastusta" parisuhteen toiselta osapuolelta joka ikisestä asiasta.

    • Hei
      Nostat esiin tärkeän asian etkä varmasti ole yksin. On tavallista, että riitely alkaa noudattaa totuttua kaavaa, kuin laittaisi saman levyn aina pyörimään. Ja kuten nimimerkki Pekkamarajussi toteaa, keskustelu voi pahimmillaan olla kuin tuomiolla olisi. Toinen puhuu syyttävästi, sinä-muodossa. Sinä olet aina sitä ja tätä ym. ym. Silloin se ei johda hyvään, päin vastoin. Joskus voi olla, että toisella osapuolella on kaikkivoipainen näkemys kaikesta. Ja kuitenkin on monta tapaa tehdä asioita oikein, riidellä oikein., Ei ole vain yhtä ainoaa oikeaa tapaa.
      Kuitenkin olisi varmaan hyvä kuulla mitä hänellä on mielen päällä. Voisitko kysyä sitä ilman, että aloitatte massiivisen The Keskustelun. Ihan vain, jonain hyvänä hetkenä: mitä sulle kuuluu, olen tässä ja haluan kuunnella.
      Rakkauden välittäminen toiselle sanoin ja teoin on myös hyvä ja etten sanoisi välttämätön asia jotta parisuhde säilyisi läheisenä. Jokainen tarvitsee läheisyyttä ja huomioimista. Ehkä juuri silloin kun emme koe ansainneemme sitä, se tulisi eniten tarpeeseen.

      Ystävällisesti,
      pappi Elisabet

    • kunhanmietin

      Tervehdys,

      Tohon erolla uhkailuun sanoisin sen, minkä kuulin omalta mieheltäni reilut 20 vuotta sitten, että sillä ei uhkailla, jos niin päätetään se tapahtuu ja sen kanssa ei leikitä edes takaisin. En tiedä olisinko asialla leikkinyt, mutta en ainakaan ton jälkeen. Ikinä en ole sanonut tai uhkaillut erolla.

      Sanat, jotka sanotaan tarkoittavat jotain, muutoin niiden käyttö on turhaa. Luin juttusi ja mietin, että miehelläsi saattavat myös hormonit puhua omaa kieltään, vaikka hormonit halutaan naisiin liittää.

      Sanot,että et jaksa riidellä. Kerro se miehelle: suoraan ja suomeksi. Kaikki asiat pöydälle,ei tarvitse arvuutella. Sen olen itse miehelleni sanonut, että en arvuuttele, en ole selvännäkijä enkä ajatustenlukija. Olen hyvin mustavalkoinen ja mielestäni parisuhteen perussääntöjen tulisi sellaisia ollakin.

      Tsemppistä sulle.

    • ajankohtainenkokemus

      Hei!
      Meillä hyvin samantyyppinen tilanne, erittäin paha riitakierre pitkään jatkuneen stressin seurauksena ja molemmat alkaneet nähdä vain negatiivisia asioita ja jokainen toinen sanominen nyppi ja pahasti. Viime viikonloppuna tuli paha konflikti ja se johti siihen että mies ei toistaiseksi asu kotona. Hän muutti ystävänsä sohvalle ja meni pyynnöstäni lääkäriin, on selvästi masentunut. Minä koen olevani masentunut/ahdistunut myös ja olen hakenut keskusteluapua. Meillä suhteen ongelmat tulivat selvästi ulkopuolisista stressitekijöistä jotka tiedostettiin mutta silti "oireilu" jatkui pitkään ennenkuin nyt saimme haettua apua.
      Mies oli käynyt terapeutilla puhumassa ja ensi viikolla menemme yhdessä. Etäisyys toisiimme on tehnyt todella hyvää, pari päivää vasta oltu erossa ja kummallakin vanne lakannut jo kiristämästä päätä pahemmin kun saa keskittyä omaan napaan välillä.

      Mä luotan siihen et kun se rakkaus kuitenkin on yhä vahva ja pystyy erottelemaan et ne ongelmat ei ole todellisia meidän välillä vaan johtuu just masennuksesta tmv., niin luotan ammattiapuun tässä kohtaa ja yritämme setviä asioita.

      Tsemppiä!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      114
      8534
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      40
      2585
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      124
      2313
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      23
      1966
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1704
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1519
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      16
      1472
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1409
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1282
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      13
      1203
    Aihe