Mietin, että onko suunnistustaitoja kuvaavaa luokittelua olemassa? Olen joskus miettinyt kuinka eritasosia suunnistajia ihmiset ovat. Hahmottelin jotain tällaista:
TASO 0:
- ei osaamista
TASO 1: (aloittelija, koululaiset, varusmiehet)
- osaa karttamerkit
- osaa ottaa levykompassilla suunnan ja edetä kompassin osoittamaan suuntaan suoraviivaisesti rastilta toiselle
- etenee kävellen ja viipyy rastilla kauan
TASO 2: (vähän kokenut harrastelija)
- osaa myös lukea maaston muotoja ja osaa edetä maastoa lukien edeten suoraviivaisesti rastilta toiselle
- käyttää levy- tai peukalokompassia
- etenee kävellen ja hölkäten, viipyy rastilla vain leimatakseen ja kääntyääkseen lähtösuuntaan
TASO 3: (kokenut harrastelija)
- osaa hahmottaa erilaisia reittivaihtoehtoja ja valita niistä itselleen parhaiten sopivan
- käyttää peukalokompassia
- pysähtyy vain leimaamisen ajaksi
- etenee hölkäten
TASO 4: (kilpailijat)
- ei käytä kompassia juuri koskaan
- pystyy suunnittelemaan seuraavan rastivälin reittivalinnan
- leimaa pysähtymättä (kilpailuissa leimasimet ovat pukilla)
- etenee juosten.
Itse olen jossain tason 2 ja 3 välillä, enemmän kolmoseen kallellaan.
Suunnistuksen taitotasot - onko niitä määritelty?
3
929
Vastaukset
- Luontoliikkuja
Mikä on peukalokompassi? En tiedä ilman googlea. Olen käynyt iltarasteilla liki 30 vuotta.
Suunnistustaidot ovat mielestäni eri asia kuin kunto. Suunnistustaidot voivat säilyä, vaikka terveys ei enää riitä kuin kävelyyn.
Tasot ehkä kiinnostavat kilpailuhenkisiä ihmisiä, mutta tällainen omaksi ilokseen luonnossa liikkuva ei niistä piittaa. Voisi jäädä koko rastit käymättä, jos tasomittaus tulisi.- S.Ipsi
Peukalokompassi on kompassi joka on lenkillä kiinni peukalossa ja siinä ei ole kiertyvää kehää. Kehä on jaettu useaan eri sektoriin värikoodein. Huomattavan paljon parempi suunnistuksessa, kuin levykompassi.
- EpäselväRajankäynti
Mielenkiintoinen luokitteluajattelu. On siinä jonkinlaista järkeä ja ajatusta, se ei läheskään aina vastaa olemassa olevaa todellisuutta.
Kävely tai juokseminen riippuu pitkälti fyysisestä kunnosta, iästä ja ketteryydestä. Monet hyväkuntoiset aloittelijatkin juoksevat - tosin useimmiten eksyksiin. Vastaavasti iäkkäämmät hyvinkin taitavat suunnistajat lähes kävelevät, kun ketteryys on iän myötä heikentynyt.
Kompassin käytössä on henkilökohtaisia mieltymyseroja. Yleensä huippusuunnistajatkin käyttävät kompassia ja osa jopa levykompassia. Suuntaa ei välttämättä oteta, mutta sen avulla saadaan kartta pidettyä koko ajan oikeassa asennossa ilmansuuntiin nähden. Itse suunnistus sitten tapahtuu pitkälsti karttaa lukemalla. Toisaalta tiheiköissä ja köyhillä maastoalueilla ei suunnassakulkukaan ole pois suljettu vaihtoehto.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1603004
En kai koskaan saa sinua
Koska et usko että riitäisit minulle. Olet aina pitänyt itseäsi liian risana ja heikkona. Katkot korkeutesi, ja poraat k1541769Terveystalon lääkärit ylilaskuttaneet
Tämän pörriäiset osaavat, laskuttamisen. Terveystalo myöntää asian. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011134269.html "K1461734Saran ökytyyli käänsi katseita.
On nyt kyllä Sara kasvoistaan, kuvan perusteella todellakin pyöristynyt ainakin kuvan perusteella.1571570- 761502
Työttömille lusmuille luvassa lisää keppiä
Hallitus aikoo kiristää velvoitteiden laiminlyönnistä seuraavia työttömyysturvan karensseja ensi vuodesta alkaen. Hall3301376The Summit Suomi: Maxie avaa hyytävästä tilanteesta kuvauksissa: "Veri roiskui ja tajusi, että..."
Oletko seurannut The Summit Suomea? Tykkäätkö vai et tai mitä mieltä ylipäätään olet sarjasta? Moni katsoja on kaikonnut201238Tekisi niin mieli laittaa sulle viestiä
En vaan ole varma ollaanko siihen vielä valmiita, vaikka halua löytyykin täältä suunnalta, ja ikävää, ja kaikkea muuta m761200- 1581072
Miksi ihmeessä?
Erika Vikman diskattiin, ei osallistu Euroviisuihin – tilalle Gettomasa ja paluun tekevä Cheek251025