Mitähän mieltä olette siitä, että jotkut ihmiset tekevät koiristaan kasvissyöjiä?
Ja voiko koira muka pärjätä sillä ilman, että on syötettävä vaikka mitä lisävitamiineja yms.?
Itse en koskaan voisi tehdä koiralleni näin!
Jos joku on tehnyt koiralleen kasvisruokavalion, voitko kertoa miksi ja mitä siitä hyötyy?
Asia kiinnostaa ihan aidosti.
Kasvis-koirat
119
5230
Vastaukset
- koirienystävä
empä ole ikinä kuullutkaan. kaikkea ihminen lemmikilleen tekeekin.
- Minkeli
Kyllä näitä on, kasvis-koiria... Papette vastasi hyvin; että sairauteen. Mutta mulla on vaikeuksia ymmrtää, että jotkut syöttävät koirilleen kasvisruokaa vain, koska itse syövät sitä.
- koirienystävä
Minkeli kirjoitti:
Kyllä näitä on, kasvis-koiria... Papette vastasi hyvin; että sairauteen. Mutta mulla on vaikeuksia ymmrtää, että jotkut syöttävät koirilleen kasvisruokaa vain, koska itse syövät sitä.
kyllä itsekästä. samoin kuin jos itsellä on jotain aatteita ja syöttää lapsilleenkin pelkkää kasvista. naurettavaa huomion hakua ja terveydellä leikkimistä.lihansyöjän kuuluu syödä lihaa. minun mielestäni lapsellekin voi esittää tämän vaihtoehdon sitten kun lapsi on tarpeeksi vanha, mutta koirahan valitsisi varmasti lihan.
- Minkeli
koirienystävä kirjoitti:
kyllä itsekästä. samoin kuin jos itsellä on jotain aatteita ja syöttää lapsilleenkin pelkkää kasvista. naurettavaa huomion hakua ja terveydellä leikkimistä.lihansyöjän kuuluu syödä lihaa. minun mielestäni lapsellekin voi esittää tämän vaihtoehdon sitten kun lapsi on tarpeeksi vanha, mutta koirahan valitsisi varmasti lihan.
..kyllä minäkin, että jos laitetaan vaikka jauhelihaa ja rustoja lautaselle, ja viereen sitten monimutkainen kasvissekoitus, niin varmaan se liha menis ensimmäisenä(ja ainoana).
- yön_tytär
koirienystävä kirjoitti:
Naurettavaa huomionhakua?!!
Et tosiaan taida ymmärtää sitten kasvissyöjien aatteita. Kasvissyöjä vastustaa lihansyöntiä, joten ymmärrän 100%sti miksi kasvissyöjä ei anna koiralleen / lapselleen lihaa. Jos antaisi, sehän olisi kaksinaismoralistista? Eikö? - yön_tytär
Minkeli kirjoitti:
..kyllä minäkin, että jos laitetaan vaikka jauhelihaa ja rustoja lautaselle, ja viereen sitten monimutkainen kasvissekoitus, niin varmaan se liha menis ensimmäisenä(ja ainoana).
En tiedä uskotko, mutta jos meillä saa koira valita, syökö lihaa vai kasviksia, se on selkeä valinta. Kasviksia.
Tiedän, että sipuli, paprika, peruna jne ovat sellaisia, mitä koiralle ei "saisi" antaa erinäisistä syistä. Mutta en voi vastustaa. Jos meillä pilkkoo paprikaa, eikä anna koirille.. Siitä syttyy sota :D
Ja olen testannut sitä monesti, ja vieraatkin ihmettelevät. Jos pistää Minkä tahansa kasviksen, juureksen jne, ja palan lihaa, niin koira ottaa kasviksen. Jos niillä on luu / rusto järsittävänään, ja tarjoaa sitten vaikka kiinankaalia, niin luut ja rustot jää siihen odottelemaan, ja kaali tullaan syömään samantien.
Jouluna rosolli meni ennen kinkkua. Porkkanalaatikko meni myös.
Ei sillä, syövät nämä lihaa mielellään, mutta jos vaihtoehtoja on, niin kasvikset menevät paremmin.
(yrittivät syödä hamsterin safkat muuten aina.) - koirienystävä
yön_tytär kirjoitti:
Et tosiaan taida ymmärtää sitten kasvissyöjien aatteita. Kasvissyöjä vastustaa lihansyöntiä, joten ymmärrän 100%sti miksi kasvissyöjä ei anna koiralleen / lapselleen lihaa. Jos antaisi, sehän olisi kaksinaismoralistista? Eikö?mutta se on minun mielipiteeni.itseasiassa onhan se tavallaan aika ihailtavaakin,että pystyy elämään ilman kunnon pihviä -itse en pystyisi . sitä minä en oikeen ymmärrä miksi pitää sitä aatettaan väkisin tyrkyttää vielä lapselle ja vaikka vielä koirallekin. kyllähän se olisi lapsenkin hyvä saada itse päättää niistä aatteistaan sitten isona ja koira se taas ei voi vaikuttaa. eikö jokaisen kuuluisi kuitenkin itse saada päättää aatteistaan?
- Minkeli
yön_tytär kirjoitti:
En tiedä uskotko, mutta jos meillä saa koira valita, syökö lihaa vai kasviksia, se on selkeä valinta. Kasviksia.
Tiedän, että sipuli, paprika, peruna jne ovat sellaisia, mitä koiralle ei "saisi" antaa erinäisistä syistä. Mutta en voi vastustaa. Jos meillä pilkkoo paprikaa, eikä anna koirille.. Siitä syttyy sota :D
Ja olen testannut sitä monesti, ja vieraatkin ihmettelevät. Jos pistää Minkä tahansa kasviksen, juureksen jne, ja palan lihaa, niin koira ottaa kasviksen. Jos niillä on luu / rusto järsittävänään, ja tarjoaa sitten vaikka kiinankaalia, niin luut ja rustot jää siihen odottelemaan, ja kaali tullaan syömään samantien.
Ei sillä, syövät nämä lihaa mielellään, mutta jos vaihtoehtoja on, niin kasvikset menevät paremmin.
(yrittivät syödä hamsterin safkat muuten aina.)..kyllä kokeilla itsekin!
Oli meidänkin Kasperilla tapana syödä raakaa porkkanaa, mutta lihat aina ensin. Mielenkiintoista... *lisää porkkanat kauppalistan*
Ehkä se kasvisruokinta ei sitten olekkaan niin hassua, vaikka kyllä meillä tytöt saa vähän kaikkea sekaisin. - Dobi
koirienystävä kirjoitti:
mutta se on minun mielipiteeni.itseasiassa onhan se tavallaan aika ihailtavaakin,että pystyy elämään ilman kunnon pihviä -itse en pystyisi . sitä minä en oikeen ymmärrä miksi pitää sitä aatettaan väkisin tyrkyttää vielä lapselle ja vaikka vielä koirallekin. kyllähän se olisi lapsenkin hyvä saada itse päättää niistä aatteistaan sitten isona ja koira se taas ei voi vaikuttaa. eikö jokaisen kuuluisi kuitenkin itse saada päättää aatteistaan?
taas on hyvinkin luonnollista, että aikuiset vievät aatteensa lapsillensa. Näinhän se tapahtuu muidenkin kuin ruoan suhteen, esim. uskonnon. Kyllä lapsi sitten saa päättää omista asioistaan, kun siihen kykenee. Itse kyllä myöskin lukeudun niihin, jotka ei voi sitä pihviä vastustaa. Koiralle haluan suoda saman ilon, kasviksia sitten lisukkeeksi.
- yön_tytär
Minkeli kirjoitti:
..kyllä kokeilla itsekin!
Oli meidänkin Kasperilla tapana syödä raakaa porkkanaa, mutta lihat aina ensin. Mielenkiintoista... *lisää porkkanat kauppalistan*
Ehkä se kasvisruokinta ei sitten olekkaan niin hassua, vaikka kyllä meillä tytöt saa vähän kaikkea sekaisin.Meillä menee kiinankaalit ja paprikat (yleensä ottaen salaattiaineet) aina juuresten ohi. En tiedä edes miksi. Ja tosiaan, ritallahan on se sitruunaviettikin.
Mikähän siinä on, että useimmat koirat silti rakastavat porkkanaa, vaikka eivät kamalasti muusta vihanneksista välittäisikään? - yön_tytär
koirienystävä kirjoitti:
mutta se on minun mielipiteeni.itseasiassa onhan se tavallaan aika ihailtavaakin,että pystyy elämään ilman kunnon pihviä -itse en pystyisi . sitä minä en oikeen ymmärrä miksi pitää sitä aatettaan väkisin tyrkyttää vielä lapselle ja vaikka vielä koirallekin. kyllähän se olisi lapsenkin hyvä saada itse päättää niistä aatteistaan sitten isona ja koira se taas ei voi vaikuttaa. eikö jokaisen kuuluisi kuitenkin itse saada päättää aatteistaan?
Lapsi voi rueta syömään lihaa vanhempana, eikö?
Mutta voiko koira päättää aatteistaan? Uskon että koirat eläisivät aika lailla toisenlaista elämää ilman että "kouluttaisimme" ja jalostaisimme niitä sellaisiksi kun itse haluamme.
Koiran kohdalla ei ikuna voi puhua oikeasti koiran omasta valinnanvapaudesta.
Minusta se on väärin, jos todella on niin "kaksinaamainen", että syöttää koiralle lihaa, lapselleen lihaa, ja itse hihhuloi tuolla selittämässä, miten kasvissyönnillä pelastetaan maailma. - koirienystävä
yön_tytär kirjoitti:
Mutta voiko koira päättää aatteistaan? Uskon että koirat eläisivät aika lailla toisenlaista elämää ilman että "kouluttaisimme" ja jalostaisimme niitä sellaisiksi kun itse haluamme.
Minusta se on väärin, jos todella on niin "kaksinaamainen", että syöttää koiralle lihaa, lapselleen lihaa, ja itse hihhuloi tuolla selittämässä, miten kasvissyönnillä pelastetaan maailma.voipi olla niin,etten oikein ymmärrä sitä maailman pelastamista kasvissyönnillä ollenkaan. jokaisen oma asia.
minusta on se kyllä hyvin outoa,että ruokitaan koiraa omien aatteiden mukaisesti. enhän minäkään yritä syöttää marsulleni liharuokaa vain siksi,että se on minusta paras vaihtoehto. - koirienystävä
yön_tytär kirjoitti:
Minusta se on väärin, jos todella on niin "kaksinaamainen", että syöttää koiralle lihaa, lapselleen lihaa, ja itse hihhuloi tuolla selittämässä, miten kasvissyönnillä pelastetaan maailma.minähän kyllä sanoinkin, että koira ei voi vaikuttaa siihen ruokaansa. eihän koiralla mitään aatteta voikaan olla,miksei se sitten saisi syödä lihaa niin kuin sen on tarkoitettu?
- yön_tytär
koirienystävä kirjoitti:
minähän kyllä sanoinkin, että koira ei voi vaikuttaa siihen ruokaansa. eihän koiralla mitään aatteta voikaan olla,miksei se sitten saisi syödä lihaa niin kuin sen on tarkoitettu?
Marsuilla on valmiudet lihansyöntiin.... =)
Eli syötä vaan marsullesi lihaa, saattaa tykästyäkin :D - koirienystävä
yön_tytär kirjoitti:
Eli syötä vaan marsullesi lihaa, saattaa tykästyäkin :Dvoin jo kuvitella marsun ilmeen kun ihanan kurkku ja kiinankaaliaterian sijasta häkkiin ilmestyykin porsaankyljys....=D
- Emma
yön_tytär kirjoitti:
(yrittivät syödä hamsterin safkat muuten aina.)Mistä lähtien peruna, sipuli ja paprika on ollut koirilta kiellettyä????
Minulle ainakin antoi eläinlääkäri erikoisruokavalioon ohjeen. Perunaa 70%, herne-maissi-paprikaa 5%, sipulia 5%, puhdasta naudan rasvaa 10% ja naudan lihaa 10%.
Perunat keitettiin ns. ylikypsiksi (kuorineen) vesi pois h-m-p ja sipuli sekaan. Muussataan nuijalla lämmitetään, sulatetaan rasva sekaan ja lisätään liha.
Näin neuvvottiin meille. Myös porkkanaa sai lisätä sekaan, sekin kuorineen perunoiden kanssa kiehumaan. - issu56
yön_tytär kirjoitti:
(yrittivät syödä hamsterin safkat muuten aina.)satuilla sinä, sillä ei ole koiraa, joka jättäisi hyvän kinkun haujun huomioimatta ja valitsisi jonkun tylsän rosollin sen sijaan.! Mitähän vielä keksit...nyt naurattaa kyllä kovasti. Ette kai nyt todellakaan usko tätäkin yöntyttären kertomaa todeksi...toivottavasti ette, sillä vain mielikuvitus saa moisia aikaiseksi...tai sitten sen puute.
- issu56
yön_tytär kirjoitti:
Et tosiaan taida ymmärtää sitten kasvissyöjien aatteita. Kasvissyöjä vastustaa lihansyöntiä, joten ymmärrän 100%sti miksi kasvissyöjä ei anna koiralleen / lapselleen lihaa. Jos antaisi, sehän olisi kaksinaismoralistista? Eikö?ihan oikeasti, vai kuvitteletko senkin vain niinkuin kaiken muunkin!?? Hei, oikeasti pane ne jalat maahan jne.
- issu56
koirienystävä kirjoitti:
voin jo kuvitella marsun ilmeen kun ihanan kurkku ja kiinankaaliaterian sijasta häkkiin ilmestyykin porsaankyljys....=D
kyllä on uskomaton tapaus tuo "mikälieneekään", huh, huh. Ei meillä ainakaan milloinkaan lihaa marsuille syötetty, koska eivät todellakaan ole lihansyöjiä ne, vaikka joku mitä muuta väittäisikin!
- FAU
yön_tytär kirjoitti:
Eli syötä vaan marsullesi lihaa, saattaa tykästyäkin :DMitähän hittoa nyt hourit,marsu on KASVISSYÖJÄ!
Voisit hiukan miettiä mitä horiset,joku pöljä vielä koittaa syöttää marsulleen lihaa ja saa sen päiviltä.Marsun ei todellakaan kuulu syödä lihaa. - koirienystävä
issu56 kirjoitti:
kyllä on uskomaton tapaus tuo "mikälieneekään", huh, huh. Ei meillä ainakaan milloinkaan lihaa marsuille syötetty, koska eivät todellakaan ole lihansyöjiä ne, vaikka joku mitä muuta väittäisikin!
se olikin vitsi. ainakin toivon sen olevan... oliko?
kyllä hamsteri saa ja sen pitääkin syödä vähän lihaa, mutta marsu kyllä ehdottomasti ei. - issu56
koirienystävä kirjoitti:
kyllä hamsteri saa ja sen pitääkin syödä vähän lihaa, mutta marsu kyllä ehdottomasti ei.yöntyttären ihan oma totuus, jolla ei todellakaan ole mitään tekemistä oikean todellisuuden kanssa! Kirjoituksiaan pitäisi muutenkin ottamamaan tyyliin huihai puhuu se joka ei oikeasti ole tietoinen juurikaan mistään!
- yön_tytär
Emma kirjoitti:
Mistä lähtien peruna, sipuli ja paprika on ollut koirilta kiellettyä????
Minulle ainakin antoi eläinlääkäri erikoisruokavalioon ohjeen. Perunaa 70%, herne-maissi-paprikaa 5%, sipulia 5%, puhdasta naudan rasvaa 10% ja naudan lihaa 10%.
Perunat keitettiin ns. ylikypsiksi (kuorineen) vesi pois h-m-p ja sipuli sekaan. Muussataan nuijalla lämmitetään, sulatetaan rasva sekaan ja lisätään liha.
Näin neuvvottiin meille. Myös porkkanaa sai lisätä sekaan, sekin kuorineen perunoiden kanssa kiehumaan.Sipulissa on b12 vitamiinin pilkkojaa, joka on haitallinen koirien elimistölle.
Paprika ja peruna eivät sula, ellei koira niitä saa useasti.
Jos joku on sellaisen ruokavalion antanut, niin sitten on. se on varmasti hyvä koirallsesi.
Ihmettelen kyllä sipulin määrää. Mutta kun en tiedä koiraasi, paha minun on mitään asiaan sanoa. - yön_tytär
issu56 kirjoitti:
satuilla sinä, sillä ei ole koiraa, joka jättäisi hyvän kinkun haujun huomioimatta ja valitsisi jonkun tylsän rosollin sen sijaan.! Mitähän vielä keksit...nyt naurattaa kyllä kovasti. Ette kai nyt todellakaan usko tätäkin yöntyttären kertomaa todeksi...toivottavasti ette, sillä vain mielikuvitus saa moisia aikaiseksi...tai sitten sen puute.
Kun ikinä löydät.
Älä jaksa.
Kyllä vain on koiria, jotka valitsevat lihan sijasta kasviksia. Ja rosolli tylsä? ei todellakaan. hernettä, sipulia, punajuurta, vaikka mitä.
Eikä omat koirani edes ole ainoat, jotka näin valitsevat.
Älä sinä tule sanomaan, miten KAIKKIEN koirien pitäisi toimia, kun usko jo, että kaikki eivät toimi samoin.
Ja jätä sinä nyt minut rauhaan. - yön_tytär
koirienystävä kirjoitti:
kyllä hamsteri saa ja sen pitääkin syödä vähän lihaa, mutta marsu kyllä ehdottomasti ei.Kyllä, oli se.
On yleisesti tiedossa, että marsun elimistö ei pysty oikeasti sulattamaan lihaa, kalaa, eikä kanaakaan.
Ja meidän hamsteri ei syönyt ensimmäisen elinvuotensa aikana ollenkaan lihaa. Yksinkertaisesti jätti sen aina syömättä. Joten uskon että pärjää kasvava hamsu ainakin ilman lihaa...? - yön_tytär
FAU kirjoitti:
Mitähän hittoa nyt hourit,marsu on KASVISSYÖJÄ!
Voisit hiukan miettiä mitä horiset,joku pöljä vielä koittaa syöttää marsulleen lihaa ja saa sen päiviltä.Marsun ei todellakaan kuulu syödä lihaa.Jos joku nyt ihan oikeasti yhden rivin, vai kahden, perusteella muuttaa lemmikkinsä ruokavaliota, ei voi lemmikillä mennä muutenkaan kovin hyvin?
Järki käteen.
Tätä minä olen ihan oikeasti tarkoittanut, että pitää ottaa niistä asioista selvää, ja nimenomaan; pitää perustella mielipiteensä. - yön_tytär
issu56 kirjoitti:
yöntyttären ihan oma totuus, jolla ei todellakaan ole mitään tekemistä oikean todellisuuden kanssa! Kirjoituksiaan pitäisi muutenkin ottamamaan tyyliin huihai puhuu se joka ei oikeasti ole tietoinen juurikaan mistään!
Olet vain ihminen, joka ei ymmärrä;
-huumoria
-eriäviä mielipiteitä
-ihmisten erilaisia käsityksiä
-ihmisten erilaisuutta
-sitä, että on erilaisia koiria
-sitä, että kaikki eivät ole kuin sinä
-sanoja, jotka ylittävät käsityskykysi.
-Psykologiasta mitään, vaikka yrität toisin vakuuttaa
-sanajärjestystä suomenkielenlauseissa. - koirienystävä
yön_tytär kirjoitti:
Kyllä, oli se.
On yleisesti tiedossa, että marsun elimistö ei pysty oikeasti sulattamaan lihaa, kalaa, eikä kanaakaan.
Ja meidän hamsteri ei syönyt ensimmäisen elinvuotensa aikana ollenkaan lihaa. Yksinkertaisesti jätti sen aina syömättä. Joten uskon että pärjää kasvava hamsu ainakin ilman lihaa...?meidän ex hamsu oli hulluna raakaan jauhelihaan. hyvä ettei syöny sormia, kun sitä sille tarjosi. annoin aina pari kertaa viikossa. kalaa en kokeillukaan, mutta varmaan olisi sekin maistunu.
sitä muuten ihmettelen ,kun jossain jyrsijäpalstalla luki, ettei hamsuille ja marsuille sais antaa paljon kurkkua ja salaattia. olikohan niillä nyt muka joku nestettä poistava vaikutus tai jotain. meidän Manta-marsu kyllä näyttää varsin pyöreältä vaikka kurkku on sen lempiruoka ja syökin sitä aika usein.se ei ainakaan ole kuihtunut...
ainiin, täähän oli koirafoorumi, hihii... - issu56
yön_tytär kirjoitti:
Kun ikinä löydät.
Älä jaksa.
Kyllä vain on koiria, jotka valitsevat lihan sijasta kasviksia. Ja rosolli tylsä? ei todellakaan. hernettä, sipulia, punajuurta, vaikka mitä.
Eikä omat koirani edes ole ainoat, jotka näin valitsevat.
Älä sinä tule sanomaan, miten KAIKKIEN koirien pitäisi toimia, kun usko jo, että kaikki eivät toimi samoin.
Ja jätä sinä nyt minut rauhaan.rosolliin ei todellakaan kuulu herneet!
Ja sen verran vielä, että jo on sulla piruvie otsaa haistatella! Oletko live-elämässäkin samanlainen? - issu56
yön_tytär kirjoitti:
Olet vain ihminen, joka ei ymmärrä;
-huumoria
-eriäviä mielipiteitä
-ihmisten erilaisia käsityksiä
-ihmisten erilaisuutta
-sitä, että on erilaisia koiria
-sitä, että kaikki eivät ole kuin sinä
-sanoja, jotka ylittävät käsityskykysi.
-Psykologiasta mitään, vaikka yrität toisin vakuuttaa
-sanajärjestystä suomenkielenlauseissa.taisit juuri kuvailla itsesi!!
- savannah
koirienystävä kirjoitti:
Itse voin yhtyä edellisen mielipiteeseen... Aatteita minusta saa ihmisillä olla ja kunnioitan toki niitä, mutta toisten hyvin voinnista ei silti voi päättää.. Koira on käsittääkseni lihan syöjä. Se ei kai voi pärjätä pelkillä rehuilla vai voiko?
- muoriska
yön_tytär kirjoitti:
(yrittivät syödä hamsterin safkat muuten aina.)ihan uteliaisuudesta, mnkä rotuisia ovat nämä vihanneksia suosivat koirat? Minula kun on näitä alkukantaisia rotuja, (esim. basenji) niin eivät vierasta vihanneksia nekään. Aina on ollut meilläkin niitä tarjolla, varsinkin kasvuiässä.
- yön_tytär
muoriska kirjoitti:
ihan uteliaisuudesta, mnkä rotuisia ovat nämä vihanneksia suosivat koirat? Minula kun on näitä alkukantaisia rotuja, (esim. basenji) niin eivät vierasta vihanneksia nekään. Aina on ollut meilläkin niitä tarjolla, varsinkin kasvuiässä.
kaksi sekarotuista.
Ja kaikki miun koirat ovat kyllä syöneet vihanneksia, nämä nykyiset vaa enemmän kun muut..
http://koti.mbnet.fi/rocc tuolta näkee rodut ja muutakin juttua nykyisistä. - yön_tytär
issu56 kirjoitti:
rosolliin ei todellakaan kuulu herneet!
Ja sen verran vielä, että jo on sulla piruvie otsaa haistatella! Oletko live-elämässäkin samanlainen?No meillä tulee rosolliin:
herneitä, porkkanaa, punajuurta, sipulia, omenaa, suolakurkkua. Ja sitten kermaviilikastike, ei silliä jne.
Ja se on varmasti täysin makuasia, meillä nyt nuin on tehty iät ja ajat. Piste.
Ja haistattelen, koska kyseenalaistat jokaisen sanomani asian, ja olen kyllästynyt siihen. Ellei itse ole asiallinen, on turha sitä odottaa muiltakaan. - yön_tytär
koirienystävä kirjoitti:
meidän ex hamsu oli hulluna raakaan jauhelihaan. hyvä ettei syöny sormia, kun sitä sille tarjosi. annoin aina pari kertaa viikossa. kalaa en kokeillukaan, mutta varmaan olisi sekin maistunu.
sitä muuten ihmettelen ,kun jossain jyrsijäpalstalla luki, ettei hamsuille ja marsuille sais antaa paljon kurkkua ja salaattia. olikohan niillä nyt muka joku nestettä poistava vaikutus tai jotain. meidän Manta-marsu kyllä näyttää varsin pyöreältä vaikka kurkku on sen lempiruoka ja syökin sitä aika usein.se ei ainakaan ole kuihtunut...
ainiin, täähän oli koirafoorumi, hihii...Retiisi vissiin oli sellainen, minkä syöminen vie enemmän kaloreita jne kun mitä siitä saa? Sama kai voi päteä muihinkin vihanneksiin jne. Meillä hamsu söi kyllä kaikkia vihanneksia, kaaleja jne. En tiedä.
Kai se on hamsterin elimistöstäkin kiinni, yksilöinä? Eihän kaikki ihmiset maitoakaan siedä? :) - yön_tytär
savannah kirjoitti:
Itse voin yhtyä edellisen mielipiteeseen... Aatteita minusta saa ihmisillä olla ja kunnioitan toki niitä, mutta toisten hyvin voinnista ei silti voi päättää.. Koira on käsittääkseni lihan syöjä. Se ei kai voi pärjätä pelkillä rehuilla vai voiko?
Käsittääkseni mikä tahansa eliö pärjää kasviksilla lihan sijaan ? Eli ei lihassa ole mitään sellaista, mitä ei kasviksista voisi saada. Tosin, ei se ole kaikille luonnollinen ruokavalio, mutta eipä ole monelle eläimelle ihmisen luona asuminenkaan luonnollista. (ja pärjäävät silti...)
- issu56
yön_tytär kirjoitti:
No meillä tulee rosolliin:
herneitä, porkkanaa, punajuurta, sipulia, omenaa, suolakurkkua. Ja sitten kermaviilikastike, ei silliä jne.
Ja se on varmasti täysin makuasia, meillä nyt nuin on tehty iät ja ajat. Piste.
Ja haistattelen, koska kyseenalaistat jokaisen sanomani asian, ja olen kyllästynyt siihen. Ellei itse ole asiallinen, on turha sitä odottaa muiltakaan.kertoilla, että rosollireseptejä on eri maakunnittain ja paikkoineen lukematon määrä.
Tämän oman alueeni reseptiin ei herneitä kuulu.
Näinhän se asiallisuus meillä kahdella menee molempiin suuntiin, joten jospa alkaisimme käyttäytyä toistamme kohtaan asiallisella tyylillä....? - snadi
yön_tytär kirjoitti:
Käsittääkseni mikä tahansa eliö pärjää kasviksilla lihan sijaan ? Eli ei lihassa ole mitään sellaista, mitä ei kasviksista voisi saada. Tosin, ei se ole kaikille luonnollinen ruokavalio, mutta eipä ole monelle eläimelle ihmisen luona asuminenkaan luonnollista. (ja pärjäävät silti...)
sellaisista kuin kivennäisaineet, vitamiinit, aminohapot, proteiinit, hiilihydraatit jne... Suurimman osan "eliöistä" mitä mainostat ruokavalion _pitää_ koostua eläinkunnasta saaduista ravinto-aineista. Joten jos tuputat kuukauden pelkkiä kasviksia esim. koiralle saattaa törmätä kokeilussaan keripukista aivohalvaukseen... Koira kyllä pystyy syntetisoimaan monia ravinto-aineita elimistössään muttei pysty niitä syntetisoimaan ilman _oikeita ravinto-aineita_... Joten eipä kannata juhlia sitä että eliöt pystyisivät pärjäämään pelkillä kasviksilla...
Jäänyt muutama biologian tunti väliin? - Minkeli
yön_tytär kirjoitti:
kaksi sekarotuista.
Ja kaikki miun koirat ovat kyllä syöneet vihanneksia, nämä nykyiset vaa enemmän kun muut..
http://koti.mbnet.fi/rocc tuolta näkee rodut ja muutakin juttua nykyisistä.tuossa äsken mutustelin greippiä, niin Jumbo oli ihn innoissan siitä! Kun tarjosin, ei olisi enää niistä kuorista luopunut. Toki otin pois, huvikseni vaan kokeilin että mahtaako ottaa. Nappi vaan nyrpisteli naamaansa....
- yön_tytär
Minkeli kirjoitti:
tuossa äsken mutustelin greippiä, niin Jumbo oli ihn innoissan siitä! Kun tarjosin, ei olisi enää niistä kuorista luopunut. Toki otin pois, huvikseni vaan kokeilin että mahtaako ottaa. Nappi vaan nyrpisteli naamaansa....
Varmaan sen maun lisäksi se, että kun kuorta nipistää, se ruikkaa naamalle. Uskon että meillä hiili tykkää sitruksista siksi, että ne "tappelee takas". =) Rita pitää vissiin vaan mausta. Kokeile sitruunaa jumbolle :D
- yön_tytär
snadi kirjoitti:
sellaisista kuin kivennäisaineet, vitamiinit, aminohapot, proteiinit, hiilihydraatit jne... Suurimman osan "eliöistä" mitä mainostat ruokavalion _pitää_ koostua eläinkunnasta saaduista ravinto-aineista. Joten jos tuputat kuukauden pelkkiä kasviksia esim. koiralle saattaa törmätä kokeilussaan keripukista aivohalvaukseen... Koira kyllä pystyy syntetisoimaan monia ravinto-aineita elimistössään muttei pysty niitä syntetisoimaan ilman _oikeita ravinto-aineita_... Joten eipä kannata juhlia sitä että eliöt pystyisivät pärjäämään pelkillä kasviksilla...
Jäänyt muutama biologian tunti väliin?"kivennäisaineet, vitamiinit, aminohapot, proteiinit, hiilihydraatit jne... "
niitäkö ei ole kasviksissa? Sinulta on tainnut jäädä muutama kotitalouden tunti väliin =) - snadi
yön_tytär kirjoitti:
"kivennäisaineet, vitamiinit, aminohapot, proteiinit, hiilihydraatit jne... "
niitäkö ei ole kasviksissa? Sinulta on tainnut jäädä muutama kotitalouden tunti väliin =)kyllä kyllä, kasviksissahan niitä, muttei sellaisia mitä lihasta saa.
Ja sulla ilmeisesti on jäänyt äidinkielentunnit välistä kun mua rupeät haukkumaan koulua käymättömäksi (jos lukee: tainnut jäädä biologian tunti käymättä se ei tarkoita että juuri sinulla on jäänyt se käymättä)
Opetteleppa lukemaan viestejä vetelemättä herneitä nenukkiisi jokaisesta vastaväitteestä. - savannah
savannah kirjoitti:
TAAS te tappelette... Minä olen elänyt siinä uskossa että koira tarvitsee lihaa ruokavalioonsa ja siinä uskossa aion pysyä. Täällä ei voi mihinkään vastata ilman että mennään toisten henkilökohtaisuuksiin. Nyt ne eivät edes kohdistuneet minuun, mutta harmittaa silti!!! On ihan hyvä että asiat riitelevät joskus, näin syntyy keskustelua, mutta kun täällä riitelee aina ihmiset ja niin eksytään asiasta!!!
- Minkeli
yön_tytär kirjoitti:
Meillä menee kiinankaalit ja paprikat (yleensä ottaen salaattiaineet) aina juuresten ohi. En tiedä edes miksi. Ja tosiaan, ritallahan on se sitruunaviettikin.
Mikähän siinä on, että useimmat koirat silti rakastavat porkkanaa, vaikka eivät kamalasti muusta vihanneksista välittäisikään?Jumbo rouskuttiihan tohkeissaan raakaa porkkanaa, perunaa ja maisteli vielä pavunpalkojakin... Tein ittelle kasvispataa, niin annoin maistettavaksi palan jokaista. Kaikki syötiin! Porkkana oli vähän ihmetelvävä, mutta kyllä kelpasi. Samoin kaikki keitettynä! Eikä ees ollu vielä siihen aikaan tekosalla tyttöjen omat mössöt, niin ei nekään voinu haista, että kyllä se oli ne kasvikset ittessään jotka kelpasi. Mutta pysytellään silti lihassa/kanassa/kalassakin, kun nekin kelpaa...
- yön_tytär
Minkeli kirjoitti:
Jumbo rouskuttiihan tohkeissaan raakaa porkkanaa, perunaa ja maisteli vielä pavunpalkojakin... Tein ittelle kasvispataa, niin annoin maistettavaksi palan jokaista. Kaikki syötiin! Porkkana oli vähän ihmetelvävä, mutta kyllä kelpasi. Samoin kaikki keitettynä! Eikä ees ollu vielä siihen aikaan tekosalla tyttöjen omat mössöt, niin ei nekään voinu haista, että kyllä se oli ne kasvikset ittessään jotka kelpasi. Mutta pysytellään silti lihassa/kanassa/kalassakin, kun nekin kelpaa...
Hassua =) Jotkut pitävät, toiset ei. Kokeile joskus vielä vihanneksia ja hedelmiäkin huvin vuoksi =)
- Minkeli
yön_tytär kirjoitti:
Hassua =) Jotkut pitävät, toiset ei. Kokeile joskus vielä vihanneksia ja hedelmiäkin huvin vuoksi =)
Niin Napille ei kelpaa, mutta Jumbo tykkää näköjään. Salaattia vois tehä huomenissa. Lisää kokeiluja...
Baanaani kelpaa kyllä Napsulillekin, niitäkin täytyy ostaa.
Nyt iski kokeiluinto. ;D - yön_tytär
Minkeli kirjoitti:
Niin Napille ei kelpaa, mutta Jumbo tykkää näköjään. Salaattia vois tehä huomenissa. Lisää kokeiluja...
Baanaani kelpaa kyllä Napsulillekin, niitäkin täytyy ostaa.
Nyt iski kokeiluinto. ;Djakaa meilläkin nämä kahtia. Hiili pyörittelee sitä kummissaan, eikä pidä. (mieheni ei voi sietää banaania) Ja rita ja minä mussutamme mielellämme.
Sinäänsä on hassua, että ennen se oli niinpäin, että hiili piti banaanista ja rita ei. Mikähän se makuaistiin niin paljon vaikuttaa..? - Peacock
issu56 kirjoitti:
taisit juuri kuvailla itsesi!!
voi jeesus -.- olettekste aikuisii viel? Itse olen 13-vuotias ja tylsistyneenä luen lapsellista dialogianne ..
- yön_tytär
Tiedän, että se ei ole koiralle luonnollista ruokintaa, mutta tunnen muutaman koiran, jotka tosiaan elävät kasvisruualla.
Periaatteessa, ihailen sitä päättäväisyyttä, mikä sen aatteen takana on, ja itse ideologiaa. Koiriakin on maailmassa niin paljon, että jos kaikki koirat ja koiranomistajat lopettaisivat lihansyönnin, niin ruokkisimme enemmän ihmisiä jne.
Jos syöttää monipuolisesti kasvisruokaa, jaksaa todella nähdä vaivaa, ei koirakaan tarvitse lisäravinteita.
Ja minulta on nyt turha kysyä että entäs se ja se hivenaine, mistä ne sitten saavat ne? Koska minä en tiedä mistä kasvista saa mitäkin. Tiedän vain, että jokainen proteiini jne, on korvattavissa kasviksista saatavilla samaisilla aineilla.
Koiranruokinta kasviksilla on vaan kiinni siitä, että siihen on koiran masu totutettava pennusta asti, ja ennenkaikkea on nähtävä vaivaa.
Uskallan väittää, että ne, jotka todella elättävät koiraansa hyvin kasviksilla, välittävät koiriensa ruokavaliosta jopa enemmän, kuin me "tavalliset": Koska heidän on tosiaan mietittävä Jokainen suupala, Jokainen hivenaine jne erikseen.- Minkeli
Aatten puolesta, miksikäs ei, tai sairauden ehkäisemiseksi.
Vaan jotenkin tuntuu, että kuinka sen vaivan jaksaa nähdä? Jotenkin ajattelen...että onko... koira sitten ihan onnellinen? Tajuaako se menettävänsä jotain?
Tuskin, mutta...
Ja kun tiedän, että on olemassa sellaisia tapauksia, jotka syöttävät koiransa kasvisruualla vain siksi, että itse syövät sitä. Se ei mene läpi, koska en usko että he huolehtivat niistä lisäaineista yms.
Hienoa on myöskin se, että joku noudattaa aatettaan niin tarkasti, että haluaa koirilleenkin sen toteuttaa!
Kuitenkin olen itse niin pinttynyt aatteessani, että koiran on saatava lihaa, niin en itse kyllä toteuttaisi kasvisruokaa. Vaikka olen kasvissyöjä ollutkin, ja nykyään kaikki käy.
Tänäpäivänä on niin monia suuntia kaikissa asioissa, että on melkein vaikeaa valita se oikea, tai pysyä siinä yhdessä. Varmasti koira joka sitä kasvista popsii on onnellinen ja tyytyväinen, saahan se ruokaa ja rakkautta.
Ja massu menisi varmasti lihasta sekaisin.
Kun asiaa ajattelee, ollanhan me ihmisetkin sekasyöjiä; mutta voimme itse valita mitä haluamme syödä. Koira ei (aina) voi valita, ja siksi tämä asia mua kiinnostaakin.
Että miksi valitaan se kasvissyönti.
Mitään mulla ei sitä vastaan ole, mutta jotenkin se vaan tuntuu hassulta.
Vaikka onhan se hienoa, että otetaan iso vastuu, ja skipataan liha. Varmasti on paljon tarkempaa että mitä syötetään, kun lihasta sitä ei niitä joitain tiettyjä hivenaineita tai vitamineja tai mitälie sitten saakkaan, vaan pitää korvata.
Silti...se minusta tuntuu hassulta. - FAU
Minkeli kirjoitti:
Aatten puolesta, miksikäs ei, tai sairauden ehkäisemiseksi.
Vaan jotenkin tuntuu, että kuinka sen vaivan jaksaa nähdä? Jotenkin ajattelen...että onko... koira sitten ihan onnellinen? Tajuaako se menettävänsä jotain?
Tuskin, mutta...
Ja kun tiedän, että on olemassa sellaisia tapauksia, jotka syöttävät koiransa kasvisruualla vain siksi, että itse syövät sitä. Se ei mene läpi, koska en usko että he huolehtivat niistä lisäaineista yms.
Hienoa on myöskin se, että joku noudattaa aatettaan niin tarkasti, että haluaa koirilleenkin sen toteuttaa!
Kuitenkin olen itse niin pinttynyt aatteessani, että koiran on saatava lihaa, niin en itse kyllä toteuttaisi kasvisruokaa. Vaikka olen kasvissyöjä ollutkin, ja nykyään kaikki käy.
Tänäpäivänä on niin monia suuntia kaikissa asioissa, että on melkein vaikeaa valita se oikea, tai pysyä siinä yhdessä. Varmasti koira joka sitä kasvista popsii on onnellinen ja tyytyväinen, saahan se ruokaa ja rakkautta.
Ja massu menisi varmasti lihasta sekaisin.
Kun asiaa ajattelee, ollanhan me ihmisetkin sekasyöjiä; mutta voimme itse valita mitä haluamme syödä. Koira ei (aina) voi valita, ja siksi tämä asia mua kiinnostaakin.
Että miksi valitaan se kasvissyönti.
Mitään mulla ei sitä vastaan ole, mutta jotenkin se vaan tuntuu hassulta.
Vaikka onhan se hienoa, että otetaan iso vastuu, ja skipataan liha. Varmasti on paljon tarkempaa että mitä syötetään, kun lihasta sitä ei niitä joitain tiettyjä hivenaineita tai vitamineja tai mitälie sitten saakkaan, vaan pitää korvata.
Silti...se minusta tuntuu hassulta.En kyllä ymmärrä,en sitten alkuunkaan.Koiraa ja ihmistä ei oikeen voi verrata,ihminen on sekasyöjä ja koira on lihapainotteinen sekasyöjä.
Miksi pitää ottaa lemmikiksi petoeläin,jonka kuuluu syödä lihaa,jos se sotii omia aatteita vastaan?
Siinä kohtaa voi sitten ottaa kanin ja mupeltaa niitä salaatinlehtiä sen kanssa ja molemmat ovat tyytyväisiä. - Minkeli
FAU kirjoitti:
En kyllä ymmärrä,en sitten alkuunkaan.Koiraa ja ihmistä ei oikeen voi verrata,ihminen on sekasyöjä ja koira on lihapainotteinen sekasyöjä.
Miksi pitää ottaa lemmikiksi petoeläin,jonka kuuluu syödä lihaa,jos se sotii omia aatteita vastaan?
Siinä kohtaa voi sitten ottaa kanin ja mupeltaa niitä salaatinlehtiä sen kanssa ja molemmat ovat tyytyväisiä....onhan se vähän niinkin, tietysti.
Hyväksyn sen, mutta kuitenkin pidän koiraa lihansyöjänä ja toivon, että mahdollisimman moni koira lihansa saa syödä ja luunsa kaluta.
Juurikin siksi olen tätä pohtinut, kun nykyään on sitä barffaustakin. Kaksi eri ääripäätä.
Uskon että antoi koiralle mitä tahansa ruokaa, niin kyllä ne ovat sen oman mamman ja papan kanssa onnellisia. - koirienystävä
FAU kirjoitti:
En kyllä ymmärrä,en sitten alkuunkaan.Koiraa ja ihmistä ei oikeen voi verrata,ihminen on sekasyöjä ja koira on lihapainotteinen sekasyöjä.
Siinä kohtaa voi sitten ottaa kanin ja mupeltaa niitä salaatinlehtiä sen kanssa ja molemmat ovat tyytyväisiä.samaa mieltä. nyt puuttuu vielä joku aatteellinen joka yrittää kääntää kanista lihansyöjää.
- mieltä
FAU kirjoitti:
Siinä kohtaa voi sitten ottaa kanin ja mupeltaa niitä salaatinlehtiä sen kanssa ja molemmat ovat tyytyväisiä.myös minä.. herkulliset luutkin pitäisi sitten jättää pois, jos kerran ei saisi antaa mitään lihaan liittyvääkään. en ikinä voisi riistää sitä iloa koiraltani.
- koirallinen
FAU kirjoitti:
Siinä kohtaa voi sitten ottaa kanin ja mupeltaa niitä salaatinlehtiä sen kanssa ja molemmat ovat tyytyväisiä.Miksi ihmeessä ihminen, joka ei lihaa syö, valitsee lemmikikseen eläimen, joka on kautta aikojen syönyt lihaa. Ja eikös nuo "viherpiipertäjät" syö tofua ym, mistä saa kait samoja aineita kuin lihasta, jotta elimistö saa kaiken tarvitsemansa, eli siis saako heillä koirat sitten samoja, käsittääkseni suht hintavia ruokia?
- tyyppi
ekspertti koirien ruokinnassakin. Voi luoja, ei kestä kyllä ollenkaan tota sun mutumutuehkävoiolla tietoas.
Koiran elimistön tarvitsemia proteiineja ei pysty korvaamaan kasvikunnasta saaduilla "proteiineillä"
Mene takaisin kouluun. - antaa
tyyppi kirjoitti:
ekspertti koirien ruokinnassakin. Voi luoja, ei kestä kyllä ollenkaan tota sun mutumutuehkävoiolla tietoas.
Koiran elimistön tarvitsemia proteiineja ei pysty korvaamaan kasvikunnasta saaduilla "proteiineillä"
Mene takaisin kouluun.jokaisen yrittää oman kuvitelmansa mukaan hoitaa sen rakkaansa.......
- yön_tytär
tyyppi kirjoitti:
Mene takaisin kouluun.Erittelepä ne rasvaketjut ja proteiiniketjut. Laitapa jonnekin nettiin ne molekyylikaaviot jne, niin keskustellaan sitten lisää asiasta? Vai teenkö minä sen puolestasi tämän illan aikana?
- Papette
En nyt tiedä ihan tarkkaan minkälaista kasvisruoka valiota tarkoitat.Mutta meillä ei vanha pappa ole saanut viimeiseen puoleen vuoteen lihaa eikä kalaa lainkaan. Pääruokana on Yrjölän puuro, johon sekoittelen eri kasviksia, perunaa, monivilja makarooneja,kaupan valmis kasvispihvejä, raejuustoa, ruisleipää, munakasta jne.
Syynä on tähän maksasairaus - on vältettävä kaikkea rasvaista ja huonosti sulavaa. Papan vointi koheni silmissä hetkessä, kun aloitin ruokavalion. Ei ripulointeja, ei yhtä paljon pahan hajuisia pierupaukkuja (ainakin joka kolmas paukku hävinnyt - paukuttelee siitä huolimatta ihan kiitettävästi), kakka on ihan ok, lopetti kurkun kakistelun jota sillä oli ollut (ilmeisesti oli närästystä)jne. Papasta on tullu jotenkin "elinvoimaisempi", vaikkakin on aina ollut kova leikkimään ja riehumaan päivittäin. Turkki kiiltää edelleenkin - enkä ole erikseen vitamiineja antanut.
Alkuun ajattelin, että mitä ihmettä minä sille syötän - mutta kokeilemalla olen löytänyt ruokavalion. Tosin olen ajatellut, että kaikkea tätähän pappa on aikaisemminkin syönyt jonkin verran, että eihän tämä uutta ole. Eikä siitä ole hirveästi lisävaivaakaan tullut, pitäähän minun joka tapauksessa muulle perheellekkin päivittäin ruokaa tehdä. Ja koska lämmitän leivinuuniakin talvella melkein joka päivä, niin hyödynnän sitä. Siellä teen raejuusto-, kasvismunakkaat, puurot jne.
Tosin syömme itsekkin aika paljon kasviksia, että sekin helpottaa - ei tarvitse erikseen tehdä. Ukko josku kattilan kansia nostelee, ja kyselee, että mikä on meidän ruoka, mikä papan. No ei siitä vaaraa ole, jos papan ruoka meneekin ukon lautaselle - ihan terveellistä ja hyvää se on. Näin meillä.- Minkeli
Sairauteen kasvisruoka on ihan ok, tietysti, jos muu ei auta. Ja siitä paukutteluta; noilla vanhemmilla koirilla se suoli on löystynyt iän myötä...
Uskon kyllä, että tiedät mikä omalle koirallesi on parasta!
Rasvaisesta sen verran, että oletko kokeillut antaa esim. keitettyä sydäntä tai vastaavaa? Tietysti jos koira paukuttelee jatkuvasti ja tiedät millä sitä voi vähentää, niin kyllä minäkin vähentäisin. Meillä Jumbo paukuttelee aika kuuluvastikin joskus, ja haisevasti myös. Ei todellakaan ole mitään sulosointuja ja kukkaistuoksuja... - Papette
Minkeli kirjoitti:
Sairauteen kasvisruoka on ihan ok, tietysti, jos muu ei auta. Ja siitä paukutteluta; noilla vanhemmilla koirilla se suoli on löystynyt iän myötä...
Uskon kyllä, että tiedät mikä omalle koirallesi on parasta!
Rasvaisesta sen verran, että oletko kokeillut antaa esim. keitettyä sydäntä tai vastaavaa? Tietysti jos koira paukuttelee jatkuvasti ja tiedät millä sitä voi vähentää, niin kyllä minäkin vähentäisin. Meillä Jumbo paukuttelee aika kuuluvastikin joskus, ja haisevasti myös. Ei todellakaan ole mitään sulosointuja ja kukkaistuoksuja......kun on paukkunut pennusta lähtein. On ihan ominaista tälle rodulle; suuri suolisto - siihen on niin tottunut. Kyllähän se huusholliin aina ääntä tuo, kun jokainen taivastelee aina, että hyyyi, taasko. Vieraitten ilmeetkin on joskus näkemisen arvoisia!!! Haju on tosi mahtava! Laitettiin aikoinaan makuuhuoneen ovelle portti, kun eihän siinä hajussa täyspäinenkään maannut.
No pappa kun alkoi enemmän sairastella, niin otettiin portti pois, että pääsee isin ja äitin luo. Alkuun tuntui, että vedetkin tulee silmiin, kun kaasupilvi pyrähti metrin päässä kasvoista. Ukko jo vannoi, että muuttaa keittiön sohvalle makaamaan, mutta sitten tämä uusi ruokavalio on tosiaan niitä paukkuja vähentänyt - jäi sitten vielä samaan sänkyyn.
Papan ruokavalioon en enää aio puuttua - noudattelen eläinlääkärin antamaa ohjetta - siinä hyväksytyllä listalla ei tuota sydäntä ollut. Ja onhan se näin, että lisäaikaahan tämä minun pappani on jo saanut - keski elinikä kun rodulla on 7 -8 v., ja nyt jo 10 v. menneillään. Mutta jos ruokavalio vaan pidentää ja helpottaa sitä jäljellä olevaa aikaa, niin ihan ok. Naatiskellaan ja piereskellään, siinä sivussa lenkillä käydään ja riehutaan - mitäpä sitä muuta toivookaan. - Minkeli
Papette kirjoitti:
...kun on paukkunut pennusta lähtein. On ihan ominaista tälle rodulle; suuri suolisto - siihen on niin tottunut. Kyllähän se huusholliin aina ääntä tuo, kun jokainen taivastelee aina, että hyyyi, taasko. Vieraitten ilmeetkin on joskus näkemisen arvoisia!!! Haju on tosi mahtava! Laitettiin aikoinaan makuuhuoneen ovelle portti, kun eihän siinä hajussa täyspäinenkään maannut.
No pappa kun alkoi enemmän sairastella, niin otettiin portti pois, että pääsee isin ja äitin luo. Alkuun tuntui, että vedetkin tulee silmiin, kun kaasupilvi pyrähti metrin päässä kasvoista. Ukko jo vannoi, että muuttaa keittiön sohvalle makaamaan, mutta sitten tämä uusi ruokavalio on tosiaan niitä paukkuja vähentänyt - jäi sitten vielä samaan sänkyyn.
Papan ruokavalioon en enää aio puuttua - noudattelen eläinlääkärin antamaa ohjetta - siinä hyväksytyllä listalla ei tuota sydäntä ollut. Ja onhan se näin, että lisäaikaahan tämä minun pappani on jo saanut - keski elinikä kun rodulla on 7 -8 v., ja nyt jo 10 v. menneillään. Mutta jos ruokavalio vaan pidentää ja helpottaa sitä jäljellä olevaa aikaa, niin ihan ok. Naatiskellaan ja piereskellään, siinä sivussa lenkillä käydään ja riehutaan - mitäpä sitä muuta toivookaan.Taidan olla samaa mieltä noista isojen koirien löysistä suolista, tuli meinaan mieleen kun oiken ajattelin, niin Jumbo paukuttelee päivittäin, mutta Nappi ehkä kerran kuukaudessa. Tuossa se nytkin esittelee suolistokaasujensa sinfoniaa, tuo Jumbo.
- Lizzie
Eiköhän tuo nyt oo jokaisen oma asia tekeekö koirasta kasvissyöjän vai ei...
Itse olen ollut kasvissyöjä n.7vuotta, mutta kyl mun koiruus ihan lihalla porskuttelee:). Mut mun äitin koira on kyl kasvissyöjä suurimmalta osin (joskus saa kyl lihaakin vähän), syynä on myös maksasairaus.
Mun rotat kyl oli 100% kasvissyöjiä...IIIKKK!!!- Minkeli
Tulikohan sun viesti nyt oikeeseen polkuun, ainakaan tolla otsikolla..?
Enkö saa kysellä täällä palstoilla kasvis-koirista vai? Ihmetyttää... - koirienystävä
Minkeli kirjoitti:
Tulikohan sun viesti nyt oikeeseen polkuun, ainakaan tolla otsikolla..?
Enkö saa kysellä täällä palstoilla kasvis-koirista vai? Ihmetyttää...se tarkotti sen varmaan mulle.
- Riva
tätä et kysynyt,mut kerronpa silti.
Mulla oli aikoinaan kissa joka oli kasvissyöjä,ei syönyt muuta kun kalaa,jos laitto mitä tahansa lihaa ei syönyt.Annoin sen sit tuttaville,jotka olivat kasvissyöjiä.- muoriska
Kala ei ole kasvis. Toisekseen, miksi pitää antaa pois eläin, koska sillä on erilainen ruokahalu kuin (entinen) omistaja mahdollisesti on kuvitellut sillä olevan?
pistää syömään mitä vain. Olen minäkin kuullut pelkästä kasvisravinnosta koirille. Eräs oman rotuni kasvattaja on itse kasvissyöjä ja syöttää samaa koirilleen. Ei hänen koiriensa ulkomuoto sen huonompi/parempi ole kuin meidän toistenkaan.
sitä en kyllä minäkään usko että rosolli voittaisi kinkun . Kyllä meillä ainakin joka ikinen joulu kun kinkku laitetaan uuniin, niin alkaa päivystys keittiössä kera koko lauman. Meillä myös koiratkin syövät jouluruokaa siinä missä mekin. Kinkkua tietysti vähemmän sen suolaisuudesta johtuen.
Mutta pitää muistaa se ns.alkuperäinen koira joka oli peto eläin.
Rosollia meillä ei syödä edes kera kinkun. Omenat päärynät salaatti appelsiinit tuore kurkku tomaatti jne kyllä kelpaavat samoin keitetty kukkakaali. Paprikat kumma kyllä ovat myös herkkua kerjättynä ei kupista antaen.
Eikä se tee kenestäkään parempaa koiranomistajaa mitä enemmän vaivaa näkee keittiössä. Ja tuskin se koirakaan sen paremmin voi mitä enemmän aikaasi sen ruokien laittamalla vietät. Laadukkaan aterian saa helpoimmallakin kuin tuntikausia hellan vierellä seisten ja touhuten.- yön_tytär
No, minä en voi todistaa mitenkään että rosolli voittaa kinkun, tai paprika voittaa jauhelihapihvin tai että kiinankaali voittaa lenkkimakkaran. Mutta; saapi tulla kokeilemaan.
- snadi
Eihän se koira osaa tehdä tietoista valintaa siitä mitä se syö ja miksi, sen takia ihmisen on syytä ottaa vastuu siitä mitä koira napaansa laittaa. Olipahan se sitten sipulia, joka aiheuttaa anemiaa jo pieniä määriä syötynä, tai sitten entrecote piffiä ja kaviaaria...
Ällöttää ajatella ihmistä joka väkipakolla laittaa jonkun eläimen syömään vastoin luontoaan pelkkiä kasviksia (koirahan ei pärjää pelkillä kasvikunnan tuotteilla), toisaalta jos toinen ei tiedä paremmasta niin ei toinen osaa edes vaatia muuta...
Niin kauan saa pikkulapsikin syödä nakkia kunnes tajuaa itse ieltäytyä siitä sikojen tähden. Luulempa ettei koira osaa kieltäytyä lihasta possujen kohtalon takia.- yön_tytär
"Luulempa ettei koira osaa kieltäytyä lihasta possujen kohtalon takia. "
Joten se ei osaa kieltäytyä ollenkaan? :) - snadi
yön_tytär kirjoitti:
"Luulempa ettei koira osaa kieltäytyä lihasta possujen kohtalon takia. "
Joten se ei osaa kieltäytyä ollenkaan? :)ällötys,
Koira ei osaa valita eettisesti oikeaa ruokaa itselleen.
Rautalanka:
Jos possut "murhataan" kasvissyöjien mielestä, he kieltäytyvät _tietoisesti_ syömästä possua eettisin perustein. Koira ei ymmärrä possujen "murhausta" joten ei siltä voi _velvoittaa_ sitä että se aloittaa syömään vastoin luontoaan.
Mitähän kohtaa rouva ei ymmärtänyt? Voin sen selvittää vielä kerran.
- yön_tytär
Nojuu. En tiedä täydellisyydestä, mutta:
Koiralle välttämättömiä aminohappoja ovat arginiini, histidiini, isoleusiini, leusiini, lysiini, metioniini, kysteiini, fenyylialaniini, tyrosiini, treoniini, tryptofaani ja valiini.
Rasvoja on monenlaisia, ja niistä tärkein on Linolihappo. Sitä saa erityisen runsaasti auringonkukka-, saflori-, maissi-, saksanpähkinä- ja soijaöljystä.
E-vitamiini on tärkeä elimistön antioksidantti eli hapettumisen estäjä. Se on rasvaliukoinen, joten se voi varastoitua elimistöön. Tärkeitä E-vitamiinin lähteitä ovat kasviöljyt ja -margariinit sekä kokojyvävalmisteet.
Hiilen, hapen ja vedyn lisäksi koirien ravitsemuksen kannalta tärkeimmät kivennäisaineet ovat: typpi, fosfori, kalium, kalsium, magnesium, rikki, kloori ja natrium. Hivenaineita koirien ravitsemuksessa ovat: rauta, kupari, mangaani, sinkki, koboltti, molybdeeni, seleeni, jodi, fluori, vanadiini, kromi, arseeni, tina, nikkeli ja pii.
Ja nyt sitten; aloitetaan se keskustelu, että Mitä näistä koira ei saa Mistään Kasviperäisestä tuotteesta?
Ottaen tässä huomioon, että pentu pärjää tiettyyn ikään emon maidolla, ja sen jälkeen kasviksilla.
Tämä on minun vastaukseni tähän, ja kieltäydyn keskustelemasta enää aiheesta, ennenkuin joku näkee vaivaa ja todellakin erittelee minulle että mitä näistä välttämättömistä aineista ei voi saada kasviperäisistä aineista?
Minkeli, mitä lasketaan lisävitamiineiksi? Esim, merilevä jne..?- FAU
Ehkä koira periaatteessa saa ainakin suurimman osan tarvitsemistaan aineista kasvisruuasta,mutta tosiasia kuitenkin on se,että esim. eläinrasvat ja eläinperäinen valkuainen sulaa koiran elimistössä huomattavasti kasviperäisiä paremmin.
Mitään järjellistä syytä syöttää tervettä koiraa kasviravinnolla ei ole.
Kasvit saattavat sisältää runsaasti esim. valkuaista,mutta kun käytännössä sen sulavuus koiralla on tosi huono ei koira niiden valkuaispitoisten kasvien jäystämisestä paljonkaan hyödy.
Samoin viljat sulavat huonosti koiran elimistössä.
Kasviöljyjen vitamiinit koira kyllä pystyy käyttämään hyväkseen. - snadi
aivan.
Koiran koko ruuansulatus elimistö on kehittynyt kykenemättömäksi valjastamaan kasviksista saamiaan ravinto-aineita täysin. Siis sataprosenttinen hyöty saadaan vain yhdistämällä koiran ravintoon eläinkunnantuotteet ja kasvikunnan tuotteet.
Aloitetaan suusta: koiralla ei ole syljessä sellaisia aineita (entsyymejä) jotka aloittaisivat sulattamaan kasviksia jo siellä saadaakseen kaiken irti kasviksen tarjoamasta ravinto-aineesta. Vatsalaukkuun kulkee siis kokonainen sulamaton kasvis, vaikka kasvin solurakennetta oltaisiin muunneltu ei vatsassa tapahdu kasvikselle mitään erikoista. Vasta päästyään suolistoon siitä irtoaa suurin osa nesteestä, mitä itseasiassa kaikki kasvikset pitävät solurakenteensa takia sisällään suurimman osan, kasviksia hajotetaan entsyymien avulla (joita koira ei pysty valmistamaan ilman oikeanlaista ruokavaliota) Josta korkeintaan saadaan irti pieni murto-osa tarpeellisista ravinto-aineista. Loppu tulee ulos ylijäämänä eli ulosteena. Siis taika tapahtuu ohutsuolessa pääsääntösesti.
Nyt faktaa kasvissyöjistä:
Kasvisyöjän ruuansulatuskanava on pituudeltaan pitkä ja suuri, saadaakseen kaiken hyödyn irti kasviravinnosta. Kavissyöjän suolisto on pitkä senkin takia silä kasvikunnan tuotteet sulavat ns. käymisprosessin avulla, kun taas lihansyöjien/sekasyöjien sulatus toimii entsyymien avulla. Toisinsanoen pitkä ruuansulatuskanava vaatii ruoan viipymistä, kun taas lihansyöjien lyhyt ja nopea suoli ei siihen _kykene_. Hampaisto: koirilla hampaat ovat jo kehittymättömät murskaamaan ja jauhamaan kasviravinnettaan sopiviksi suolistolleen, koirilta puuttuvat siis jauhavat poskihampaat.
Sitten vielä kasviksien sisältämistä kivenaineista: yliruokittuna aiheuttavat munuaisille hallaa. Jos koira saa liikaa kasviksia rasittyy sen sisäelimet.
Itseasiassa koiran tärkein ravinto-aine on rasva, nimenomaan eläinkunnasta saatuna. Kasviksista ei taida saada sopivia rasvoja jotka vaikuttavat hermostoon, aivoihin ja editävät proteiini massan tuotantoa... Rasvahapoista puhumattakaan josta yksi tärkein on alfalinoeeni jota saadaan runsaasti kalaöljyistä. Riittävä rasva on kuitenkin tärkeää myös rasvaliukoisten vitaminien imeytymisessä...
Sitten niistä niin tärkeistä aminohapoista: Esimerkiksi geenit sisältävät näitä proteiineja jotka ovat pitkiä aminohapponauhoja, elinjäämisen tärkeimmät.
Sitten ne hiilarit (jota kasviksissa on ja paljon) koiran suolisto ei kykene sulattamaan niitä sen takia sillä niiltä puuttuu kokonaan sokereita (eli hiilareita) sulattava amylaasi syljestään....
Joo, tossa on jo aika paljon tavaraa, mutta jos tulee kysymyksiä tää kyllä mielellään kertoo ihan rautalangasta vääntäen. - yön_tytär
FAU kirjoitti:
Ehkä koira periaatteessa saa ainakin suurimman osan tarvitsemistaan aineista kasvisruuasta,mutta tosiasia kuitenkin on se,että esim. eläinrasvat ja eläinperäinen valkuainen sulaa koiran elimistössä huomattavasti kasviperäisiä paremmin.
Mitään järjellistä syytä syöttää tervettä koiraa kasviravinnolla ei ole.
Kasvit saattavat sisältää runsaasti esim. valkuaista,mutta kun käytännössä sen sulavuus koiralla on tosi huono ei koira niiden valkuaispitoisten kasvien jäystämisestä paljonkaan hyödy.
Samoin viljat sulavat huonosti koiran elimistössä.
Kasviöljyjen vitamiinit koira kyllä pystyy käyttämään hyväkseen.Nyt oli puhe siitä, että Pärjääkö koira kasvisravinnolla. Kyllä, varmaan lihasta saadut proteiinit jne toimivat paremmin, eikä ehkä sinulle tai muille "järjelliset" syyt ole samoja kuin toisille.
Mutta; kysymykseen Pärjääkö Koira Kasvisravinnolla? Siihen vastaus on että KYLLÄ. - yön_tytär
snadi kirjoitti:
aivan.
Koiran koko ruuansulatus elimistö on kehittynyt kykenemättömäksi valjastamaan kasviksista saamiaan ravinto-aineita täysin. Siis sataprosenttinen hyöty saadaan vain yhdistämällä koiran ravintoon eläinkunnantuotteet ja kasvikunnan tuotteet.
Aloitetaan suusta: koiralla ei ole syljessä sellaisia aineita (entsyymejä) jotka aloittaisivat sulattamaan kasviksia jo siellä saadaakseen kaiken irti kasviksen tarjoamasta ravinto-aineesta. Vatsalaukkuun kulkee siis kokonainen sulamaton kasvis, vaikka kasvin solurakennetta oltaisiin muunneltu ei vatsassa tapahdu kasvikselle mitään erikoista. Vasta päästyään suolistoon siitä irtoaa suurin osa nesteestä, mitä itseasiassa kaikki kasvikset pitävät solurakenteensa takia sisällään suurimman osan, kasviksia hajotetaan entsyymien avulla (joita koira ei pysty valmistamaan ilman oikeanlaista ruokavaliota) Josta korkeintaan saadaan irti pieni murto-osa tarpeellisista ravinto-aineista. Loppu tulee ulos ylijäämänä eli ulosteena. Siis taika tapahtuu ohutsuolessa pääsääntösesti.
Nyt faktaa kasvissyöjistä:
Kasvisyöjän ruuansulatuskanava on pituudeltaan pitkä ja suuri, saadaakseen kaiken hyödyn irti kasviravinnosta. Kavissyöjän suolisto on pitkä senkin takia silä kasvikunnan tuotteet sulavat ns. käymisprosessin avulla, kun taas lihansyöjien/sekasyöjien sulatus toimii entsyymien avulla. Toisinsanoen pitkä ruuansulatuskanava vaatii ruoan viipymistä, kun taas lihansyöjien lyhyt ja nopea suoli ei siihen _kykene_. Hampaisto: koirilla hampaat ovat jo kehittymättömät murskaamaan ja jauhamaan kasviravinnettaan sopiviksi suolistolleen, koirilta puuttuvat siis jauhavat poskihampaat.
Sitten vielä kasviksien sisältämistä kivenaineista: yliruokittuna aiheuttavat munuaisille hallaa. Jos koira saa liikaa kasviksia rasittyy sen sisäelimet.
Itseasiassa koiran tärkein ravinto-aine on rasva, nimenomaan eläinkunnasta saatuna. Kasviksista ei taida saada sopivia rasvoja jotka vaikuttavat hermostoon, aivoihin ja editävät proteiini massan tuotantoa... Rasvahapoista puhumattakaan josta yksi tärkein on alfalinoeeni jota saadaan runsaasti kalaöljyistä. Riittävä rasva on kuitenkin tärkeää myös rasvaliukoisten vitaminien imeytymisessä...
Sitten niistä niin tärkeistä aminohapoista: Esimerkiksi geenit sisältävät näitä proteiineja jotka ovat pitkiä aminohapponauhoja, elinjäämisen tärkeimmät.
Sitten ne hiilarit (jota kasviksissa on ja paljon) koiran suolisto ei kykene sulattamaan niitä sen takia sillä niiltä puuttuu kokonaan sokereita (eli hiilareita) sulattava amylaasi syljestään....
Joo, tossa on jo aika paljon tavaraa, mutta jos tulee kysymyksiä tää kyllä mielellään kertoo ihan rautalangasta vääntäen.alfalinoeenia saa myös kasviksista.
Ja kysymys ei ollut siitä, kumpi on parempaa koiralle, kasvis vai lihavalio. Vai oliko? Missä kohtaa sellaista kysyttiin? toisinsanoen, missä minun sisälukutaitoni taas petti?
Kuvittelin että kysymys oli siitä, pärjääkö koira kasviksilla?
Ja väitätkö sinä nyt sitten, että koira ei pärjää, vai väitätkö vain että pärjää paremmin lihalla? - FAU
yön_tytär kirjoitti:
Nyt oli puhe siitä, että Pärjääkö koira kasvisravinnolla. Kyllä, varmaan lihasta saadut proteiinit jne toimivat paremmin, eikä ehkä sinulle tai muille "järjelliset" syyt ole samoja kuin toisille.
Mutta; kysymykseen Pärjääkö Koira Kasvisravinnolla? Siihen vastaus on että KYLLÄ.No siinä mielessä kyllä pärjää,että pysyy hengissä,mutta onko ruokinnan ainoa tavoite pitää koira hengissä?
- snadi
yön_tytär kirjoitti:
alfalinoeenia saa myös kasviksista.
Ja kysymys ei ollut siitä, kumpi on parempaa koiralle, kasvis vai lihavalio. Vai oliko? Missä kohtaa sellaista kysyttiin? toisinsanoen, missä minun sisälukutaitoni taas petti?
Kuvittelin että kysymys oli siitä, pärjääkö koira kasviksilla?
Ja väitätkö sinä nyt sitten, että koira ei pärjää, vai väitätkö vain että pärjää paremmin lihalla?niin, siitäpä se olikin kyse, jos osaat suoltaa tekstiä ollenkaan osaat varmasti myös tulkita siitä sen ettei koiran suolito ole kykenevä hyödyntämään kasviksia...
Jos pärjää tarkoittaa sitä että koira pysyy hengissä, niin kyllä se varmasti kasviksilla "pärjää" mutta kun sen ruoansulatuselimistö ei ole KYKENEVÄ käyttämään hyväksi sitä mitä kasviksilla on tarjottavaa.
Ja kyllä, kasviksista saa alfalinoleenia mutta niitä kasviksia ei koiran elimistö kykene hyväksi käyttämään...
Eli, kyllä, väitän ettei koira pärjää _pelkillä_ kasviksilla. Enkä väitä sitä etteikö koiralle pitäisi antaa kasviksia, edelleen ne sisältävät hurjan määrän kivennäisiä.
Vai osaatko kenties perustella ihan biologisten faktojen perusteella että koira pystyisi pärjäämään pelkillä kasviksilla _koko_ elämänsä??? Äläkä aloita saivartelua siitä mitä ruokavalioon voi lisätä synteettisesti, sillä silloinhan koira pärjäisi varmasti pelkillä kuiduilla. - yön_tytär
FAU kirjoitti:
No siinä mielessä kyllä pärjää,että pysyy hengissä,mutta onko ruokinnan ainoa tavoite pitää koira hengissä?
ravinnon tehtävä, kyllä, on pitää koira hengissä ja hyvinvoivana. Minulle ainakin.
- snadi
yön_tytär kirjoitti:
ravinnon tehtävä, kyllä, on pitää koira hengissä ja hyvinvoivana. Minulle ainakin.
eli siis koira on hyvinvoiva molloin???
Silloin kun sen hampaat eivät juri ja juuri putoa ja turkki kiiltää elottomasti, silmät rahmii ja ovat sumuiset, uloste ei ole kiinteää ikinä ja kynnet ei kasva...
Siis sekö on hyvinvointia. Silloin koira ei todellakaan pärjää kasviksilla koko elämäänsä. Hetkelliseti varmaan, mutta aika äkkiä se putostautinen tulee kylään. Usko tai älä. - FAU
yön_tytär kirjoitti:
Hengissä pysymisessä ja hyvinvoinnissa on ihan pikkanen ero.Minulle ainakin.
- snadi
FAU kirjoitti:
Hengissä pysymisessä ja hyvinvoinnissa on ihan pikkanen ero.Minulle ainakin.
Mulle ainakin, mutten ota kantaa muiden mielipiteisiin siitä...
- yön_tytär
snadi kirjoitti:
niin, siitäpä se olikin kyse, jos osaat suoltaa tekstiä ollenkaan osaat varmasti myös tulkita siitä sen ettei koiran suolito ole kykenevä hyödyntämään kasviksia...
Jos pärjää tarkoittaa sitä että koira pysyy hengissä, niin kyllä se varmasti kasviksilla "pärjää" mutta kun sen ruoansulatuselimistö ei ole KYKENEVÄ käyttämään hyväksi sitä mitä kasviksilla on tarjottavaa.
Ja kyllä, kasviksista saa alfalinoleenia mutta niitä kasviksia ei koiran elimistö kykene hyväksi käyttämään...
Eli, kyllä, väitän ettei koira pärjää _pelkillä_ kasviksilla. Enkä väitä sitä etteikö koiralle pitäisi antaa kasviksia, edelleen ne sisältävät hurjan määrän kivennäisiä.
Vai osaatko kenties perustella ihan biologisten faktojen perusteella että koira pystyisi pärjäämään pelkillä kasviksilla _koko_ elämänsä??? Äläkä aloita saivartelua siitä mitä ruokavalioon voi lisätä synteettisesti, sillä silloinhan koira pärjäisi varmasti pelkillä kuiduilla.voi jaska.
minä haluaisin mainita; on olemassa aineita, joita koira saa Ainoastaan kasviksista, ja ei ainoatakaan ainetta, mitä koira saisi vain lihasta. Eikö näin ole? Jos puhutaan nimenomaan vain näistä tärkeistä ravintoaineista..
Sitäpaitsi, väitän että koira pärjää tosiaan kasvisravinnolla ihan täysin, ilman synteettisiä juttuja.
Mutta nyt; ennenkuin pystyn vastaamaan tarkemmin, kerrotko minulle, että mitkä ovat ne aineet, mitä koira ei pysty hyväksikäyttämään näistä tärkeistä aineista?
Koiran elimistö pystyy käsittelemään kasviksia. Mutta en nyt jaksa tässä väittää turhaan, joten kerrotko minulle että mitä kasvisten tarjoamaa koira ei pysty hyväksikäyttämään? - yön_tytär
snadi kirjoitti:
eli siis koira on hyvinvoiva molloin???
Silloin kun sen hampaat eivät juri ja juuri putoa ja turkki kiiltää elottomasti, silmät rahmii ja ovat sumuiset, uloste ei ole kiinteää ikinä ja kynnet ei kasva...
Siis sekö on hyvinvointia. Silloin koira ei todellakaan pärjää kasviksilla koko elämäänsä. Hetkelliseti varmaan, mutta aika äkkiä se putostautinen tulee kylään. Usko tai älä.Väität siinä ihan pokalla naamalla, että puutostaudit tulevat koirille, jotka syövät kasviksia, mutta eivät niille, jotka syövät lihaa? Eiköhän se puutostauti tosiaan ole siitä kiinni, miten monipuolisesti sitä koiraa syöttää. Oli se lihaa tai kasvista.
Mutta kerrotko nyt että millaisia ne puutostaudit ovat? Minkä puutosta nyt on luvassa sitten "ihanvarmasti"? - snadi
yön_tytär kirjoitti:
voi jaska.
minä haluaisin mainita; on olemassa aineita, joita koira saa Ainoastaan kasviksista, ja ei ainoatakaan ainetta, mitä koira saisi vain lihasta. Eikö näin ole? Jos puhutaan nimenomaan vain näistä tärkeistä ravintoaineista..
Sitäpaitsi, väitän että koira pärjää tosiaan kasvisravinnolla ihan täysin, ilman synteettisiä juttuja.
Mutta nyt; ennenkuin pystyn vastaamaan tarkemmin, kerrotko minulle, että mitkä ovat ne aineet, mitä koira ei pysty hyväksikäyttämään näistä tärkeistä aineista?
Koiran elimistö pystyy käsittelemään kasviksia. Mutta en nyt jaksa tässä väittää turhaan, joten kerrotko minulle että mitä kasvisten tarjoamaa koira ei pysty hyväksikäyttämään?Faktat: Lyhyt ruoansulatuselimistö, ei jauhavia poskihampaita, ei oikeita happoja syljessä, koiralle tulee syöttää ruokaa sopivassa suhteessa sen aktiivisuuteen ja ruoansulatuskanavan kokoon nähden.
Koira on lihansyöjä/sekasyöjä (sillä on siis lyhyt ruuansulatuskanava) Se ei millään pysty saamaan kasviksista tarvitsemiaan _määriä_ ravintoaineita. Sen suolito ei _kykene_ pilkkomaan ja märehtimään kasviksista irti tarpeellisia proteiinejä (jota kasvikset sisältävät hyvin hyvin vähän ja kasviksia pitäisi syöttää koiralle niin paljon että sen vatsalaukku repeäisi jotta se saisi tarpeeksi niitä proteiineja jokapäiväisestä ruoastaan) sillä koiran elimistö ei pidätä kasviravintoa tarpeeksi _pitkään_ elimistönsä sisällä. Korkeaa sulavuutta ei kasvikset siis takaa.
Joten kaikki mitä kasvis on valmis antamaan ravitoaineellisesti koiralle on käytännössä mahdotonta sen olettamuksen perusteella ettei koiran ruoansulatuskanava pysty käyttämään kaikkia tarvittavia kasviksista saatuja aineita hyväkseen.
Perusteleppa tässä nyt mulle se miten biologisesti mahdoton yhtälö toteutuu teoriassa/käytännössä? Koiran elimistö toki pystyy hyödyntämään kasviksia, ei siinä mitään mutta se EI kykene niitä hyväkseen käyttämään tarpeeksi hyvin saadakseen kaiken tarvitsemansa ja voidakseen hyvin. - FAU
yön_tytär kirjoitti:
voi jaska.
Koiran elimistö pystyy käsittelemään kasviksia. Mutta en nyt jaksa tässä väittää turhaan, joten kerrotko minulle että mitä kasvisten tarjoamaa koira ei pysty hyväksikäyttämään?Mikä on nyt tän älyttömän vänkäämisen pointti?
Koira on PETOELÄIN,meille opetettiin jo ala-asteella,että petoeläinten kuuluu syödä lihaa.
Rautalangasta on jo väännetty,että miksi koiran elimistö ei pysty kunnolla kasviravintoa käyttämään,missä ongelma?
Ne kasvien sisältämät aineet eivät paljon sitä koiraa lohduta,jos se ei niitä pysty hyväkseen käyttämään.
Ihminen saa kasviravinnosta irti huomattavasti koiraa enemmän. - snadi
yön_tytär kirjoitti:
Väität siinä ihan pokalla naamalla, että puutostaudit tulevat koirille, jotka syövät kasviksia, mutta eivät niille, jotka syövät lihaa? Eiköhän se puutostauti tosiaan ole siitä kiinni, miten monipuolisesti sitä koiraa syöttää. Oli se lihaa tai kasvista.
Mutta kerrotko nyt että millaisia ne puutostaudit ovat? Minkä puutosta nyt on luvassa sitten "ihanvarmasti"?vai tyhmäkö olet?
Voi luoja, emmä tässä mitään atkinssin diettiä koiralle ole tarjoamassa, tarkoitan vain yksinkertaisesti sitä ettei koira kykene kasviksila koko helvetin elämäänsä pärjätä...
Koiran tasapainoinen ruokavalio koostuu elainkunnantuotteista ja kasvikunnantuotteista, ei pelkästään lihasta.
Puutostaudit:
Erilaset rasvaliukoisten vitamiinien puutokset
Keripukki
Haiman rasittuminen
Munuaisten ylikierroksilla käyminen
Elimistön yleinen rasittuminen
Luukato
Lihasmassan surkastuminen
Mitähän v***ua vielä, vai eikös nämä riitä, vai kuolemaako kaipaat, siihen tuo johtaa hyvin pian. - yön_tytär
snadi kirjoitti:
vai tyhmäkö olet?
Voi luoja, emmä tässä mitään atkinssin diettiä koiralle ole tarjoamassa, tarkoitan vain yksinkertaisesti sitä ettei koira kykene kasviksila koko helvetin elämäänsä pärjätä...
Koiran tasapainoinen ruokavalio koostuu elainkunnantuotteista ja kasvikunnantuotteista, ei pelkästään lihasta.
Puutostaudit:
Erilaset rasvaliukoisten vitamiinien puutokset
Keripukki
Haiman rasittuminen
Munuaisten ylikierroksilla käyminen
Elimistön yleinen rasittuminen
Luukato
Lihasmassan surkastuminen
Mitähän v***ua vielä, vai eikös nämä riitä, vai kuolemaako kaipaat, siihen tuo johtaa hyvin pian.ei. en provoa huvikseni.
En tosiaan ole saanut oikein perusteluja sille, että mikä siinä on, ettei koira pärjäisi kasviksilla. - yön_tytär
snadi kirjoitti:
Faktat: Lyhyt ruoansulatuselimistö, ei jauhavia poskihampaita, ei oikeita happoja syljessä, koiralle tulee syöttää ruokaa sopivassa suhteessa sen aktiivisuuteen ja ruoansulatuskanavan kokoon nähden.
Koira on lihansyöjä/sekasyöjä (sillä on siis lyhyt ruuansulatuskanava) Se ei millään pysty saamaan kasviksista tarvitsemiaan _määriä_ ravintoaineita. Sen suolito ei _kykene_ pilkkomaan ja märehtimään kasviksista irti tarpeellisia proteiinejä (jota kasvikset sisältävät hyvin hyvin vähän ja kasviksia pitäisi syöttää koiralle niin paljon että sen vatsalaukku repeäisi jotta se saisi tarpeeksi niitä proteiineja jokapäiväisestä ruoastaan) sillä koiran elimistö ei pidätä kasviravintoa tarpeeksi _pitkään_ elimistönsä sisällä. Korkeaa sulavuutta ei kasvikset siis takaa.
Joten kaikki mitä kasvis on valmis antamaan ravitoaineellisesti koiralle on käytännössä mahdotonta sen olettamuksen perusteella ettei koiran ruoansulatuskanava pysty käyttämään kaikkia tarvittavia kasviksista saatuja aineita hyväkseen.
Perusteleppa tässä nyt mulle se miten biologisesti mahdoton yhtälö toteutuu teoriassa/käytännössä? Koiran elimistö toki pystyy hyödyntämään kasviksia, ei siinä mitään mutta se EI kykene niitä hyväkseen käyttämään tarpeeksi hyvin saadakseen kaiken tarvitsemansa ja voidakseen hyvin."Faktat: Lyhyt ruoansulatuselimistö, ei jauhavia poskihampaita, ei oikeita happoja syljessä, koiralle tulee syöttää ruokaa sopivassa suhteessa sen aktiivisuuteen ja ruoansulatuskanavan kokoon nähden. "
Jauhavilla poskihampailla ja lyhyellä ruuansulatuselimistöllä ei pitkälle pötkitä. ja minä en nyt kamalasti tuosta biologisesta puolesta välitä.
juotko maitoa? tiesitkö, että oikeasti ihmisen on luonnotonta juoda maitoa sen jälkeen kun se on äidistä vierotettu jne..?
mutta niin; puhutaan nyt kemiallisesta sopeutumisesta jne. Eli pystytkö kertomaan minulle, mitkä ovat ne hapot nimeltään, mitkä auttavat niiden kasvisten kanssa, mitä koirilla ei ole?
minä voin väittää tässä että koiran liha tulee keittää. piste. Enkä perustele sitä mitenkään. Ei sellainen nyt auta, vaan tosiaan niitä perusteluja vähän enemmälti. En voi antaa vasta-argumenttia väitteeseen, jonka pohjaa en tiedä, ja jonka itseasiassa mitään faktoja en tiedä. Ja minun on todella vaikea sitä tietoakaan muualta kuin sinulta hakea, koska yksinkertaisesti en ole samaa mieltä, eikä minulla ole näin ollen mielenkiintoa etsiä tietoa toisen puolustelemiseksi. - snadi
yön_tytär kirjoitti:
"Faktat: Lyhyt ruoansulatuselimistö, ei jauhavia poskihampaita, ei oikeita happoja syljessä, koiralle tulee syöttää ruokaa sopivassa suhteessa sen aktiivisuuteen ja ruoansulatuskanavan kokoon nähden. "
Jauhavilla poskihampailla ja lyhyellä ruuansulatuselimistöllä ei pitkälle pötkitä. ja minä en nyt kamalasti tuosta biologisesta puolesta välitä.
juotko maitoa? tiesitkö, että oikeasti ihmisen on luonnotonta juoda maitoa sen jälkeen kun se on äidistä vierotettu jne..?
mutta niin; puhutaan nyt kemiallisesta sopeutumisesta jne. Eli pystytkö kertomaan minulle, mitkä ovat ne hapot nimeltään, mitkä auttavat niiden kasvisten kanssa, mitä koirilla ei ole?
minä voin väittää tässä että koiran liha tulee keittää. piste. Enkä perustele sitä mitenkään. Ei sellainen nyt auta, vaan tosiaan niitä perusteluja vähän enemmälti. En voi antaa vasta-argumenttia väitteeseen, jonka pohjaa en tiedä, ja jonka itseasiassa mitään faktoja en tiedä. Ja minun on todella vaikea sitä tietoakaan muualta kuin sinulta hakea, koska yksinkertaisesti en ole samaa mieltä, eikä minulla ole näin ollen mielenkiintoa etsiä tietoa toisen puolustelemiseksi.on itsepäisyytesi.
Viohan viulu. Koitappa nyt perustella hieman noita sun epämääräisiä väitteitäs vai pelkäätkös tosissaan että ne osaan kumota asiasta lukeneena?
Ja sinä et välitä biologisesta puolesta? No miten se koira sitten välittäisi? Voihan jumpe, että osaatkin olla suorastaan kovapäinen.
Kemiallinen sopeutuminen ja sen edellytkset kasvisvaliossa tarkoittaa sitä että koiran elimistö _pystyisi_ saamaan niistä kasviksista kaiken tarvitsemansa ravintoaineen käyttöönsä. Näin ei tapahdu, joten kemiallista sopeutumista tapahtuu vain murtoosan siitä mitä koiran elimistö tarvitsee.
Ja kyllähän voit lihan keittää (tai kypsentää miltä ihan susta tuntuu) ei siinä mitään, tiedät varmaan silloin hilpun hyvin että kuumentaminen härskiinnyttää elintärkeitä rasvahappoja karsinogeeniseksi ja muuttaa muutenkin lihan (ihan minkä tahansa raaka-aineen) solurakennetta ja ravintoainesisältöä. Joten jos sinun perustelu sille lihan ´keittämiselle on se että sinä niin teet, voi olla ettet sille kovaa "uskontoa" saa.
Koita nyt vähän perustella noita koirat elävät elämäsnsä kasviksilla j aliha kuuluu keittää. Jos et osaa perustella, älä silloin anna sellaisia esimerkkejä. - yön_tytär
snadi kirjoitti:
on itsepäisyytesi.
Viohan viulu. Koitappa nyt perustella hieman noita sun epämääräisiä väitteitäs vai pelkäätkös tosissaan että ne osaan kumota asiasta lukeneena?
Ja sinä et välitä biologisesta puolesta? No miten se koira sitten välittäisi? Voihan jumpe, että osaatkin olla suorastaan kovapäinen.
Kemiallinen sopeutuminen ja sen edellytkset kasvisvaliossa tarkoittaa sitä että koiran elimistö _pystyisi_ saamaan niistä kasviksista kaiken tarvitsemansa ravintoaineen käyttöönsä. Näin ei tapahdu, joten kemiallista sopeutumista tapahtuu vain murtoosan siitä mitä koiran elimistö tarvitsee.
Ja kyllähän voit lihan keittää (tai kypsentää miltä ihan susta tuntuu) ei siinä mitään, tiedät varmaan silloin hilpun hyvin että kuumentaminen härskiinnyttää elintärkeitä rasvahappoja karsinogeeniseksi ja muuttaa muutenkin lihan (ihan minkä tahansa raaka-aineen) solurakennetta ja ravintoainesisältöä. Joten jos sinun perustelu sille lihan ´keittämiselle on se että sinä niin teet, voi olla ettet sille kovaa "uskontoa" saa.
Koita nyt vähän perustella noita koirat elävät elämäsnsä kasviksilla j aliha kuuluu keittää. Jos et osaa perustella, älä silloin anna sellaisia esimerkkejä.Kerro nyt, mitkä ovat ne raaka-aineet, mitä koira ei saa.
Ei, en pelkää mitään perustelujasi ja kumoamisiasi.
Kerrohan nyt niitä aineiden nimiä, niin päästään asiassa eteenpäin. - Minkeli
Voin myöntää, että multa ne koulut on jääneet käymättä! Todistuksen keskiarvo on hävettävän alhainen. Olen elänyt sellaisessa tiedossa, että lihasta saa jotain jonkin vitamiinin osaa, jostain nyt pälkähti päähäni B12, jota ei saa kasveista, mutta en ole asiaa selvittänyt. Ja kun katselee kaikkia koiranruokia kaupassa, niitäkin kun ostelen, niissä lähes kaikissa aina lukee isolla 'lisätty sitä ja sitä...', 'ei vehnää', 'ei lisäaineita'. Juurikin tietämättömyyteni takia halusin lukea ja oppia lisää kasvisvaliosta. Toki niissä mustin murkinoissa tms., eihän niissä mitenkään voi olla kaikkea, joten niihin on lisättävä ja sillä sitten mainostetaan, ja ostetaan. Ja siitäkin halusin tietää, että kun ihmisille myydään nykyään kaiken muailman lisähivenaineita/vitamiineja/sitä sun tätä, kuinka koira voisi pärjätä ilman nitä, eihän niille myydä? Nyt en siis vertaa siihen, että koira ja ihminen ovat sama asia, eri asiahan me ollaan, mutta jos en itse pärjää laittamallani ruualla kuinka koira sitten...? Joo, nyt menee jo itsekkin sekaisin. :))
Mutta sehän onkin varmaan salaisuus siinä, että kasvisvaliosta saa näitä kaikkia, kun syö tasapuolisesti. En itse ainakaan ole nähnyt kasvissyöjän pöydällä sellaista määrää kaiken muailman magnesiumeja/kalkkeja/vitamiineja yms. kuin itse olen haksahtanut ostamaan. Nykyään meillä kyllä syödään kaikkea, mutta olen joskus itse syönyt todella yksipuolisesti(esim. 2 viikkoa putkeen pelkkiä nuudeleita...) - yön_tytär
Minkeli kirjoitti:
Voin myöntää, että multa ne koulut on jääneet käymättä! Todistuksen keskiarvo on hävettävän alhainen. Olen elänyt sellaisessa tiedossa, että lihasta saa jotain jonkin vitamiinin osaa, jostain nyt pälkähti päähäni B12, jota ei saa kasveista, mutta en ole asiaa selvittänyt. Ja kun katselee kaikkia koiranruokia kaupassa, niitäkin kun ostelen, niissä lähes kaikissa aina lukee isolla 'lisätty sitä ja sitä...', 'ei vehnää', 'ei lisäaineita'. Juurikin tietämättömyyteni takia halusin lukea ja oppia lisää kasvisvaliosta. Toki niissä mustin murkinoissa tms., eihän niissä mitenkään voi olla kaikkea, joten niihin on lisättävä ja sillä sitten mainostetaan, ja ostetaan. Ja siitäkin halusin tietää, että kun ihmisille myydään nykyään kaiken muailman lisähivenaineita/vitamiineja/sitä sun tätä, kuinka koira voisi pärjätä ilman nitä, eihän niille myydä? Nyt en siis vertaa siihen, että koira ja ihminen ovat sama asia, eri asiahan me ollaan, mutta jos en itse pärjää laittamallani ruualla kuinka koira sitten...? Joo, nyt menee jo itsekkin sekaisin. :))
Mutta sehän onkin varmaan salaisuus siinä, että kasvisvaliosta saa näitä kaikkia, kun syö tasapuolisesti. En itse ainakaan ole nähnyt kasvissyöjän pöydällä sellaista määrää kaiken muailman magnesiumeja/kalkkeja/vitamiineja yms. kuin itse olen haksahtanut ostamaan. Nykyään meillä kyllä syödään kaikkea, mutta olen joskus itse syönyt todella yksipuolisesti(esim. 2 viikkoa putkeen pelkkiä nuudeleita...)Itsekukin syö välillä yksipuolisesti.. *viheltelyä ja kattoon tuijottelua..*
Eli siis loppujenlopuksi kyse on siitä, Kuinka kasvissyöjänä pitää koiraansa. En tiedä, miten täyskasviskoirat pärjäävät, ehkä niille annetaan lisävitamiinia.
Mutta tuntemani koirat saavat maitotuotteita, ja useat munaakin. Joten maito ja munatuotteet ovat niitä, joista saa b12 vitamiinia. Eli jos saa maitotuotteita (eivätkö kaikki koirat saa kuitenkin, olivat kasvissyöjiä tai eivät?) niin sitten saavat siitä, ja elleivät saa maitoperäisiä tuotteita, joutuvat silloin saamaan lisäravinteita.
Ja tosiaan; ihmisen ja koiran ravinnontarve on erilainen. Muistaakseni koira voi tuottaa mm. c-vitamiinia omassa elimistössään, kädelliset eivät. Ja sen sellaista. Ja on muutamia aineita, mitä ihminen tarvitsee, koira ei, ja toisinpäin.
Ja itsekään en ole nähnyt kasvissyöjän kiskovan edes särkylääkkeitä juurikaan. Luontaistuotteista, kasviperäisistä, saa aika hyvin kaikki lääkeaineetkin, kun vähän perehtyy. Ja yleensä aatteelliset kasvissyöjät ovat perehtyneitä.
Ja siis; ihminen elää pitempään kuin koira, jos puhutaan luonnollisesta keskeytymättömästä elinkaaresta. Näin ollen koirassa puutokset jne näkyvät nopeammin kuin ihmisessä =)
(ts. vanhuksena se kostautuu sitten ) - snadi
yön_tytär kirjoitti:
Kerro nyt, mitkä ovat ne raaka-aineet, mitä koira ei saa.
Ei, en pelkää mitään perustelujasi ja kumoamisiasi.
Kerrohan nyt niitä aineiden nimiä, niin päästään asiassa eteenpäin.Mitä helkkaria sä teet joidenkin raaka-aineiden nimillä?
Etkö usko, koira ei pärjää pelkillä kasviksilla koko elämäänsä, ole hyvä ja käy vaikka eläinlääkärillä kysymässä jos ei helvetti nää mun rautalanka mallit oikeen valase.
Jos puhut teoriassa kasvisten sisältämien ravinto-aineiden pitoisuuksia ja ylipäänsä, voidaan kasvikunnasta korvata samoja ravintoaineita kuin eläinkunnasta, mutta hyvä ihminen, lulin tehneeni sen jo aika pirun selväksi (rupee pikkuhiljaa huumori loppumaan)_ettei koiran ruoansulatuselimistö kykene yksinkertaisesti käyttämään kasvisten sisältämiä ravintoaineita hyväkseen_ erinäisten jo kertomien syiden takia. Vaikka pitäisitkin koiraasi kasvisruoalla, jossain vaiheessa pientä elämääsi täytyisi sinun alkaa lisätä ruokavalioon synteettisesti valmistettuja lisäravinteita (mikä taas ei silloin ole enään sitä että koira pärjäisi koko elämäänsä kasvisruokavaliolla, sillä suurin osa D-vitamiinivalmisteista on esimerkiksi uutettu kalan maksasta)
Siis, vaikka annat tarpeellisen määrän koiran tarvitsemia _ravintoaineita_ kasvisRAAKA-AINEiden muodossa, täytyisi koiraa, pystyäkseen saamaan oikean suhteen tarvitsemiaan ravintoaineita, syöttää jatkuvasti tai vaihtoehtoiseti syöttää niin paljon että sen vatsalaukku repeää.
Joten, mitä kohtaa et ymmärrä? Sitäkö, että olet niin itsepäinen ettet pysty ymmärtämään ihan perusfaktaa siitä ettei koiran elimistö ole kykeneväinen elämään terveellisesti ja hyvinvoivasti pelkällä kasvisravinnolla. - Minkeli
yön_tytär kirjoitti:
Itsekukin syö välillä yksipuolisesti.. *viheltelyä ja kattoon tuijottelua..*
Eli siis loppujenlopuksi kyse on siitä, Kuinka kasvissyöjänä pitää koiraansa. En tiedä, miten täyskasviskoirat pärjäävät, ehkä niille annetaan lisävitamiinia.
Mutta tuntemani koirat saavat maitotuotteita, ja useat munaakin. Joten maito ja munatuotteet ovat niitä, joista saa b12 vitamiinia. Eli jos saa maitotuotteita (eivätkö kaikki koirat saa kuitenkin, olivat kasvissyöjiä tai eivät?) niin sitten saavat siitä, ja elleivät saa maitoperäisiä tuotteita, joutuvat silloin saamaan lisäravinteita.
Ja tosiaan; ihmisen ja koiran ravinnontarve on erilainen. Muistaakseni koira voi tuottaa mm. c-vitamiinia omassa elimistössään, kädelliset eivät. Ja sen sellaista. Ja on muutamia aineita, mitä ihminen tarvitsee, koira ei, ja toisinpäin.
Ja itsekään en ole nähnyt kasvissyöjän kiskovan edes särkylääkkeitä juurikaan. Luontaistuotteista, kasviperäisistä, saa aika hyvin kaikki lääkeaineetkin, kun vähän perehtyy. Ja yleensä aatteelliset kasvissyöjät ovat perehtyneitä.
Ja siis; ihminen elää pitempään kuin koira, jos puhutaan luonnollisesta keskeytymättömästä elinkaaresta. Näin ollen koirassa puutokset jne näkyvät nopeammin kuin ihmisessä =)
(ts. vanhuksena se kostautuu sitten )Jaa sitä saa maitotuotteista. No mutta maitoahan tuottaa lehmä, ja siitä tehdään liharuokia. Vau, mä melkein tiesin jotain!
Meillä koirat saa ab-piimää ja juustoja, ei nyt mitään superrasvaista turunmaata, mutta samoja mitä itse syön. Raejuustoa ja kevyt edamia... Kerran annoin jopa banaanijugurttia kun halusin nähdä mitä tekevät sille. Alashan se tietty meni... En ole muuten antanut, kyllä ne saavat purkit nuoltavaksi, mutta jogurteissa tuppaa olemaan turhan paljon sokeria omaankin makuun, ja koirallehan sitä ei kai saisi antaa. Mutta eivät ne tule kuolemaan jos antaa välillä herkkuja... :D - Jijoujibakuniochiiru
snadi kirjoitti:
Mitä helkkaria sä teet joidenkin raaka-aineiden nimillä?
Etkö usko, koira ei pärjää pelkillä kasviksilla koko elämäänsä, ole hyvä ja käy vaikka eläinlääkärillä kysymässä jos ei helvetti nää mun rautalanka mallit oikeen valase.
Jos puhut teoriassa kasvisten sisältämien ravinto-aineiden pitoisuuksia ja ylipäänsä, voidaan kasvikunnasta korvata samoja ravintoaineita kuin eläinkunnasta, mutta hyvä ihminen, lulin tehneeni sen jo aika pirun selväksi (rupee pikkuhiljaa huumori loppumaan)_ettei koiran ruoansulatuselimistö kykene yksinkertaisesti käyttämään kasvisten sisältämiä ravintoaineita hyväkseen_ erinäisten jo kertomien syiden takia. Vaikka pitäisitkin koiraasi kasvisruoalla, jossain vaiheessa pientä elämääsi täytyisi sinun alkaa lisätä ruokavalioon synteettisesti valmistettuja lisäravinteita (mikä taas ei silloin ole enään sitä että koira pärjäisi koko elämäänsä kasvisruokavaliolla, sillä suurin osa D-vitamiinivalmisteista on esimerkiksi uutettu kalan maksasta)
Siis, vaikka annat tarpeellisen määrän koiran tarvitsemia _ravintoaineita_ kasvisRAAKA-AINEiden muodossa, täytyisi koiraa, pystyäkseen saamaan oikean suhteen tarvitsemiaan ravintoaineita, syöttää jatkuvasti tai vaihtoehtoiseti syöttää niin paljon että sen vatsalaukku repeää.
Joten, mitä kohtaa et ymmärrä? Sitäkö, että olet niin itsepäinen ettet pysty ymmärtämään ihan perusfaktaa siitä ettei koiran elimistö ole kykeneväinen elämään terveellisesti ja hyvinvoivasti pelkällä kasvisravinnolla.kirjoituksestasi saa sen käsityksen, että koiran elimistö ei pysty käyttämään millään tavoin vihanneksia. Enkä usko että sinäkään niin typerä olet että niin luulet.
Oletko sitä mieltä että koirat eivät siis pysty käyttämään hyväkseen kasvisten tarjoamia rasvoja, vitamiineja, proteiineja...? Ja jos vain jotain näistä, niin mitä, ja ellei sinusta mitään näistä, niin keskustelu on sitten siltä osin ohi. - Jijoujibakuniochiiru
Minkeli kirjoitti:
Jaa sitä saa maitotuotteista. No mutta maitoahan tuottaa lehmä, ja siitä tehdään liharuokia. Vau, mä melkein tiesin jotain!
Meillä koirat saa ab-piimää ja juustoja, ei nyt mitään superrasvaista turunmaata, mutta samoja mitä itse syön. Raejuustoa ja kevyt edamia... Kerran annoin jopa banaanijugurttia kun halusin nähdä mitä tekevät sille. Alashan se tietty meni... En ole muuten antanut, kyllä ne saavat purkit nuoltavaksi, mutta jogurteissa tuppaa olemaan turhan paljon sokeria omaankin makuun, ja koirallehan sitä ei kai saisi antaa. Mutta eivät ne tule kuolemaan jos antaa välillä herkkuja... :DLoogista, eikö ? ;)
On tosin niitä jotka varmaan eivät anna koirilleen maitotuotteita, mutta toisaalta; maitotuote on monipiippuinen asia; nykyaikana lehmät on lypsettävä, ja ne on jalostettu niin että ne "ylituottavat" maitoa, ja se on käytettävä johonkin, joten elleivät ihmiset hyödynnä maitoa, ts, ainakin lypsä sitä lehmästä, niin lehmä kärsii.
Toisaalta; aina ei ole ollut näin.
Mutta siis niin, jos maitotuotteita ei lasketa Lihaksi, niin en vieläkään siis ole keksinyt mitään, mitä koira ei Pystyisi Saamaan Vihanneksista. - snadi
Jijoujibakuniochiiru kirjoitti:
kirjoituksestasi saa sen käsityksen, että koiran elimistö ei pysty käyttämään millään tavoin vihanneksia. Enkä usko että sinäkään niin typerä olet että niin luulet.
Oletko sitä mieltä että koirat eivät siis pysty käyttämään hyväkseen kasvisten tarjoamia rasvoja, vitamiineja, proteiineja...? Ja jos vain jotain näistä, niin mitä, ja ellei sinusta mitään näistä, niin keskustelu on sitten siltä osin ohi.Mikä jumalauta ei nyt mene teikäläisen kaaaliiiiiinnn???????????
Koiran elimistö ei kykene käyttämään KOKONAISVALTAISESTI kasvisraaka-aineiden tarjoamia RAVINTOAINEITA hyväkseen, SILLÄ koiran ELIMISTÖ on RAKENNETTU tietyllä tavalla.
Enkä ole sanonut missään vaiheessa etteikö koira pystyisi käyttämään niitä hyväkseen, vaan olen sanonut ettei koira pysty niitä käyttämään hyväkseen 100%!!! Johan sen koiran FYSIOLOGIA niin sanoo. - snadi
Jijoujibakuniochiiru kirjoitti:
Loogista, eikö ? ;)
On tosin niitä jotka varmaan eivät anna koirilleen maitotuotteita, mutta toisaalta; maitotuote on monipiippuinen asia; nykyaikana lehmät on lypsettävä, ja ne on jalostettu niin että ne "ylituottavat" maitoa, ja se on käytettävä johonkin, joten elleivät ihmiset hyödynnä maitoa, ts, ainakin lypsä sitä lehmästä, niin lehmä kärsii.
Toisaalta; aina ei ole ollut näin.
Mutta siis niin, jos maitotuotteita ei lasketa Lihaksi, niin en vieläkään siis ole keksinyt mitään, mitä koira ei Pystyisi Saamaan Vihanneksista.Että koirilta puuttuu maidon sokeria pilkkova entsyymi elimistöstä, joten koirat ovat osaltaan laktoosi-intolerantteja.
- Minkeli
snadi kirjoitti:
Että koirilta puuttuu maidon sokeria pilkkova entsyymi elimistöstä, joten koirat ovat osaltaan laktoosi-intolerantteja.
Sekin on minusta mielenkiintoista, sillä kuitenkin koirille suositellaan piimää. Eikö piimä ole hei aika sama asia...? Itse saan ainakin siitä samat oireet, kun maidosta, jos ei ole hylaa. Vai olenko oikeesti ollut pää pensaassa koko kouluaikani (ei mitenkään mahdotonta)... Meillä annan tytöille ab-piimää.
- issu56
Minkeli kirjoitti:
Sekin on minusta mielenkiintoista, sillä kuitenkin koirille suositellaan piimää. Eikö piimä ole hei aika sama asia...? Itse saan ainakin siitä samat oireet, kun maidosta, jos ei ole hylaa. Vai olenko oikeesti ollut pää pensaassa koko kouluaikani (ei mitenkään mahdotonta)... Meillä annan tytöille ab-piimää.
että äitini on laktoosi-intolerikko ja varsin vaikeasta päästä, mutta piimä ei milloinkaan ole tuottanut hälle minkäänlaisia oireita! Asidophilus käy vallan mainiosti!
- snadi
Minkeli kirjoitti:
maitotuotteita suositellaankin yleinsä siksi että sisältävät kalsiumia.
Siilikin on laktoosi-intolerantti, kuten myös kissa. - yön_tytär
Minkeli kirjoitti:
Kyse on siitä, että maitotuotteita sinäänsähän ei koiralle vissiin suositella, vaan ainoastaan hapatettuja maitotuotteita. =)
(meillä koirat kyllä voi litkiä ihan maitoakin pieniä määriä) - to koira
yön_tytär kirjoitti:
Kyse on siitä, että maitotuotteita sinäänsähän ei koiralle vissiin suositella, vaan ainoastaan hapatettuja maitotuotteita. =)
(meillä koirat kyllä voi litkiä ihan maitoakin pieniä määriä)halloo!
- minä vain
Ajattelin vaan ilmaista lohdullisen mielipiteen. Että jos yön tyttären koira tykkää enemmän kasviksesta niin so? Ei se sitä katso että jos koira on lihansyöjä niin sen on vaan syötävä lihaa. Kyllähän minun koirani syö metsässäkin esim mustikoita ja kotona just porkkanoita. Aina kun teen kotitekoista ruokaa laitan sinne salaattia tai muuta vastaavaa. Ei se sitä katso että vaikka on lihansyöjä ei voi syödä vihanneksia.
Eihän kissankaan kuulu syödä kalaa vaikka niin uskotaankin!!- snadi
Painotan edelleen: koiran tasapainoinen ruokavalio koostuu kasvikunnan ja eläinkunnan tuotteista ja niiden oikeasta suhteesta.
Mutta koira ei pärjää koko elämäänsä kasviksilla pelkästään, se on mahdotonta. - yön_tytär
Juu, koirani syö enemmän kasviksia mielellään kuin lihaa..
Mutta minä en pidä koiraani kasvissyöjänä. Silti; uskon että koira pärjää pelkällä kasvisravinnolla ja voi voida hyvin sillä..
- musti
Tässä kaikille tietoa koiran ruokavaliosta myös kasviksista! Kandee tsekata. =) http://www.koirakopla.com/barfruokinta.htm
- yön_tytär
Löytyy artikkeleja. Jos haet ihan hakukoneella, niin saat jokaiseen suuntaan puolustavia mielipiteitä. Ihan ammatti-ihmisiltä. Pitää käyttää sitä omaa järkeä ja omaa kokemusta.
- sulla
yön_tytär kirjoitti:
Löytyy artikkeleja. Jos haet ihan hakukoneella, niin saat jokaiseen suuntaan puolustavia mielipiteitä. Ihan ammatti-ihmisiltä. Pitää käyttää sitä omaa järkeä ja omaa kokemusta.
sit sitä kokemust kuinki paljo..ööö sanon mä
- yön_tytär
sulla kirjoitti:
sit sitä kokemust kuinki paljo..ööö sanon mä
En vielä ketään ole puutostiloihin tai mihinkään muuhunkaan tappanut.
- vastaus
yön_tytär kirjoitti:
En vielä ketään ole puutostiloihin tai mihinkään muuhunkaan tappanut.
jonka mie ainaski tulkkaan nii, ettei sitä kokemusta oo ku suunpieksemises
- yön_tytär
vastaus kirjoitti:
jonka mie ainaski tulkkaan nii, ettei sitä kokemusta oo ku suunpieksemises
Jos se kokemus mitataan sillä että olenko tappanut koiria, niin ei, ei minulla ole. Eikä koirillani koskaan ole ollut mitään puutostauteja, vaikka itselläni onkin, joten koirat syövät varmasti meillä terveellisemmin kuin omistajat.
Ja mitenkäs muuten sitä kokemusta mitataan tässä asiassa...?
(hiivatti että selkä on kipee, haluaisiko joku myydä pari hyvää tuolia halvalla tänne kouvolan suuntaan..? sekä atk-tuoleja että keittiöön pirttipöydän penkit :P ) - tietoaaaaa
yön_tytär kirjoitti:
http://www.vegandognutritionassociation.com/vegandogs.pdf
Täältä voitte mennä lukemaan tietoa koirien kasvissyönnistä.
- tämmöinen vain
lainauksia hyvin uudesta, AMMATTILAISTEN kirjoittamasta kirjasta.
Kuidun sulavuus ja vaikutus suoliston toimintaan:
"kasviskuitu joko ei sula koiran ruoansulatuksessa tai sulaa vain muutaman prosentin. Siksi kuiduille ei energialaskelmissa olekaan tapana antaa energia-arvoa. Koira tarvitsee kuitua kuitenkin suoliston mikrobien ravinnoksi. Mikrobit käyttävät kuitua ravinnokseen ja tuottavat lyhytketjuisia rasvahappoja. Kuitu lisää myös täyttävyyttä, nälän tunne pysyy paremmin poissa."
"Usein kuulee sanottavan, että koiraeläin syö kasvissyöjäsaaliiltaan ensimmäiseksi mahalaukun. Tieto on urbaani legenda. Ajatellaan asiaa järjellä;kettu rämpii pupun perässä upottavassa hangessa ja nälissään Lapin kairassa. Kuinka moni oikeasti uskoo, että jos se sattuu saamaan ristihuulen kiinni, se alkaa tappoiskun jälkeen syödä ensimmäiseksi jäniksen vähäarvoisinta ja vielä suolahapointa osaa?"
"Mitä koira syö ja mitä sen pitäisi syödä ovat kaksi eri asiaa.Koiraeläin on keskimääräisestikin ahne.Tällaiset koirat syövät mitä vain; raakoja perunoita, sipuleja kuorineen"
Vihreiden kasvisten, kuten salaattien merkitys koirien ravitsemuksessa on vähäinen. Niissä on paljon vettä ja kuitua, joita koiran pitäisi syödä PALJON saadakseen energiaa. Suuria määriä tällaisia kasviksia koiran ruoansulatus ei pysty käsittelemään. Raaka tärkkelys ei sula koiran ruoansulatuksessa lainkaan.
Minun oma mielipiteeni tästä on se, että on naurettavaa pitää koiraa kasvisruokavaliolla, koska itselle se ei omien vakaumusten takia sovi. Silloin ei pitäisi omistaa koiraa.Voi olla, että silmämääräisesti koira on terve, koska omistaja ei osaa tarkkailla lemmikkiään tarpeeksi hyvin. Oli pakko ottaa hyllystä tuo kirja ja lyödä vähän faktaa tiskiin, vaikka aluksi vain katselin silmät pyöreinä koko ketjua. Heitetään nyt omakin lusikka soppaan.
Kasvisten ja viljan sulattamiskyky on myös rotukohtainen, arktiset rodut, huskyt tai vaikkapa karjalankarhukoira, eivät siedä suuria määriä kasviksia tai viljaa ravinnossaan. Sen sijaan vinttikoirat ja tämänkaltaiset rodut tarvitsevat viljaa tai jonkin verran kasviksia voidakseen hyvin.
Kehottaisin teitä kaikkia jotka täällä urputtavat henkeen ja vereen siitä, että koiran täytyisi rodusta, iästä yms. olla joko kasvis- tai lihansyöjä OSTAMAAN TUON KYSEISEN KIRJAN ja lukaisemaan sen läpi. Kiitos näkemiin ja anteeksi kun tungin nyt nokkani tänne kaikkitietävien sivustolle :D mielenkiinnolla odotan vastauksia.- kyselevä
mikähän tämän kirjan nimi ja kirjoittaja mahtavat olla?
- tämmöinen vain
kyselevä kirjoitti:
mikähän tämän kirjan nimi ja kirjoittaja mahtavat olla?
http://www.bookplus.fi/kirjat/hellemann,_merja/koiran_ruokinta-4350979
- Anonyymi
Mitä jos koira syö nuudelia
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kiitos nainen
Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik124090MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."
Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar822101Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?
Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun5501658Kirjoita yhdellä sanalla
Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin991405Olet hyvin erilainen
Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja671127Yksi syy nainen miksi sinusta pidän
on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s331048Hyödyt Suomelle???
Haluaisin asettaa teille palstalla kirjoittelevat Venäjää puolustelevat ja muut "asiantuntijat" yhden kysymyksen pohditt216943Hyvää Joulua mies!
Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o60893- 171864
Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!
Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill3838