Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Solariksella vaikeuksia LiFePO4 akuissa!

1__Markkinat

Mitä Tampereella? Sekundääriakusto? Superkondensaattori? NMC? LTO?
http://www.aamulehti.fi/kotimaa/sahkobussit-hameenkadulle-ehka-jo-ensi-kuussa-latausasemaa-rakennetaan-pyynikintorilla/?_ga=1.12986167.1004544372.1476699910

39

252

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Patteri-Paavo

      Litiumioniakut on Solariksen Urbino Electricissä firman sivujen mukaan.

      "Joukkoliikennepäällikkö Mika Periviita: Katsotaan, miten tämä linja toimii."

    • 1__Markkinat
      • 1__Markkinat

        Kiina on Kiina...%3Cbr %2F%3Ehttp%3A%2F%2Fyle.fi%2Fuutiset%2F3-6452311%3Cbr %2F%3E%3Cbr %2F%3EEi ehtinyt menn%C3%A4 Kiinaan.... Vaikka piti menn%C3%A4 toisin p%C3%A4in.%3Cbr %2F%3Ehttp%3A%2F%2Fwww.ecars-now.org%2Fdocuments%2FLitium-ioni_akkutehtaan_tuotannon_siirt%E4minen_Kiinasta_Suomeen_OCR.pdf


      • 1__Markkinat

        LiFePO4 ja lyijyrikkihappo AGM kilpailee STARTSTOP akuissa.
        LiFePO4 akun syklikestäyys ja keveys- 50% on etuja. KYLMÄKESTÄVYYS ja siinä tilassa toimintakyky on vakava haitta.


        http://exide.fi/tuotteet/henkiloautot/exide-start-stop-agm/


      • ElectricPhantom
        1__Markkinat kirjoitti:

        LiFePO4 ja lyijyrikkihappo AGM kilpailee STARTSTOP akuissa.
        LiFePO4 akun syklikestäyys ja keveys- 50% on etuja. KYLMÄKESTÄVYYS ja siinä tilassa toimintakyky on vakava haitta.


        http://exide.fi/tuotteet/henkiloautot/exide-start-stop-agm/

        LiFePo4 akkujen heikko pakkastoimivuus ei ole kovin vakava ongelma. Suurempi ongelma on huonojen insinöörien surkea suunnittelu- ja tietotaso. Ei vaan millään ymmärretä että on helpompaa ja huomattavasti halvempaa estää lämmön karkaaminen hyvällä eristyksellä kuin ruveta lämmittelemään akkuja eri tavoin. Ei tunnuta osaavan laskea esim 100kWh:n akuston massaa (n. 1000kg) ja paljonko tarvitaan tehoa sen lämmittämiseen vaikkapa vain yhdellä asteella. Entä jos tarvitaan 20 asteen lisäys? Helpompaa on säilyttää ajossa akkuihin saatu lämpö. Olemme kaverien kanssa saaneeet hyvät naurut noista "bussikehityksistä".
        Olen nyt pari vuotta ajellut LiFePo4 autolla ja hienosti tulee toimeen myös pakkasilla. Lämpötilahallinta pitää vaan osata eikä tehdä millään mutu hommalla.
        Loppujen lopuksi tämäkin asia on hyvin yksinkertainen.


    • 1__Markkinat
    • 1__Markkinat

      Lahdessa on yritetty. Akkugolfleikkuri meni nurin. SAMOIN PIENTUULIVOIMALAT YM.

    • 1__Markkinat
    • 1__Markkinat
    • 1__Markkinat

      Solariksella on ollut ongelmia Puolassa, kun on ollut reilusti pakkasta.
      Sähköbussiongelmat vahvistaa ratikkaa!
      Mika Periviita: Solarisbusseista: "Katsotaan, miten tämä linja toimii."
      Volvo toimii. Samoin ratikka.

      http://yle.fi/uutiset/3-9250040

    • 1__Markkinat
    • 1__Markkinat

      Akkupakettien jäähdytyksessä ja sovituksessa on suuria ongelmia.
      Liitoksien on oltava virheettömiä.
      Varalla pitää olla vara-akkuja ja vaihtoon pystyvää henkilökuntaa.
      Pikalatausaikoja joudutaan pidentämään. Se taas rajoittaa toimivuutta.

      • Patteri-Paavo

        Ja tämä liittyi mihin? Kenellä on ongelmia ja missä?


    • 1__Markkinat

      Lähes kaikissa pikaladattavissa sähköbusseissa.

    • 1__Markkinat

      Lecalanchen piti toimittaa 2015-2016 eurooppalaiseen kaupunkiin 30-50 sähköbuss1akustoa ja voimalinjaa!

      http://www.visedo.com/en/news/visedo-and-swiss-leclanche-entering-strategic-alliance

      Tilaus jäi saamatta. Samoin 53MWh akkuvarasto Kanadaan jäi toimittamatta.

      Nyt akkutehtaan johto uskoo, että akkubussivalmistajat tilaisivat Leclanche akkuja.. Todistetusti Leclanche akut ei toimi. Nyt korvaavia akkuja aiotaan tilata Aasiasta.

      http://www.bloomberg.com/press-releases/2016-10-26/eqs-adhoc-leclanch-provides-2017-revenue-guidance-and-funding-update

      Varkaudessa aiotaan lisätä vaiheittain akkuvalmistusta 300 megawattituntiin. Toteutuma on nyt ainoastaan joitakin kilowattitunteja. Akut ei toimineet sähköbusseissa.

      http://www.savonsanomat.fi/paakirjoitukset/Akkujen-vuoro-tuoda-valoa/540745

      https://www.asiakastieto.fi/yritykset/fi/european-battery-technologies-oy/26014216/paattajat

    • 1__Markkinat

      LiFePO4 akkujen pikalataus tuhoaa akut. NMC akkuja voidaan pikaladata, kun jänniterajoja ei ylitetä. SOC on kriittinen.

      http://www.mdpi.com/1996-1073/8/5/4587

      Sähköbussin kulutus 1.96kWh per km.

      Apulaitteet nosti sähkökulutuksen 2.69 kWh per km.

      Saksassa tehdyt ajokulutuskokeet ja akkupakettien kapasiteettioptimonti/latausteho on hyvin esitetty.

      EOL on 80%. Se voi tulla hyvin nopeasti vastaan jos jänniterajat paukkuu.

      http://www.mdpi.com/1996-1073/8/8/7854

    • 1__Markkinat

      Proterran suurin vaikeus oli SOC määritys ja balansointi. Kapasiteettioptimointi on vaikeaa. Leclanche akkujen hajonta ja sisäinen vastus oli liian suuri. Toshiban akuissakin on vaikeuksia.

      https://scholar.google.com/scholar?q="State of Charge (SOC) Determination"

    • vaiheessa

      Näyttää meilläkin olevan hankaluuksia.

    • 1__Markkinat
    • 1__Markkinat

      Sähköbussit halpenee. Kiitos suurisarjatuotannon ja akkutekniikan kehityksen.

      • Patteri-Paavo

        Tietysti halpenee, niin kuin mikä tahansa tekniikka tullessaan kypsempään vaiheeseen. Bussien valmistus ei kuitenkaan koskaan ole varsinaista suursarjatuotantoa.
        Mutta hyvä jos päästään jo kuitenkin sarjatuotantoon yksittäiskappaleprotoilusta.


      • Patteri-Paavo

        Tässähän onkin tämä yksi sähköautodilemma:

        "Leasing-ajan jälkeen TKL:llä on mahdollisuus lunastaa autot itselleen tai luopua niistä. Sähköautojen teknologia voi viiden vuoden aikana kehittyä niin paljon, että lunastaminen ei ole mielekästä."

        Yksityisautoilijalla on mietittävänään sama probleema patteriauton jälleenmyyntiarvon suhteen. Sitä ei osaa kukaan ennustaa. Onko tilanne sama kuin viisivuotiaan kännykän kanssa?


      • 1__Markkinat

        Sähköauto on kännykän ja perinteisen auton välissä viisivuotiaana. Jälleenmyyntiarvo 2011 mallisilla sähköautoilla on heikko.


      • Patteri-Paavo
        1__Markkinat kirjoitti:

        Sähköauto on kännykän ja perinteisen auton välissä viisivuotiaana. Jälleenmyyntiarvo 2011 mallisilla sähköautoilla on heikko.

        En ole käytettyjen sähköautojen hintoihin tarkemmin perehtynyt, mutta tälläkin palstalla sähköautoilijat ovat kehuneet miten edullisesti muista maista käytettyjä sähköautoja saa. Ilmeisesti niissä ei kovin hyvin arvo säily, mikä onkin uuden ja vakiintumattoman tekniikan kohdalla oletettavaa. Kallis hankintahinta ja alhainen jälleenmyyntiarvo tietysti näkyy isompina pääomakustannuksina polttomoottoriautoon verrattuna.


      • kaha53
        Patteri-Paavo kirjoitti:

        En ole käytettyjen sähköautojen hintoihin tarkemmin perehtynyt, mutta tälläkin palstalla sähköautoilijat ovat kehuneet miten edullisesti muista maista käytettyjä sähköautoja saa. Ilmeisesti niissä ei kovin hyvin arvo säily, mikä onkin uuden ja vakiintumattoman tekniikan kohdalla oletettavaa. Kallis hankintahinta ja alhainen jälleenmyyntiarvo tietysti näkyy isompina pääomakustannuksina polttomoottoriautoon verrattuna.

        Ostanko uuden polttomoottoriauton vai uuden sähköauton tuplahinnalla, autot ovat varusteiltaan suunnilleen samanlaisia. Muutaman vuoden päästä; ostaako joku sinulta sen muutaman vuoden ikäisen sähköauton vai samalla rahalla uuden ja paremmin varustellun polttomoottoriauton. Nettiauto.com; Nissan Leaf 19 000 km ajettu hinta pudonnut 20000 € -> 1 €/ km. Turha on kehua sähköauton edullisuudesta €/km.


      • kaha52
        kaha53 kirjoitti:

        Ostanko uuden polttomoottoriauton vai uuden sähköauton tuplahinnalla, autot ovat varusteiltaan suunnilleen samanlaisia. Muutaman vuoden päästä; ostaako joku sinulta sen muutaman vuoden ikäisen sähköauton vai samalla rahalla uuden ja paremmin varustellun polttomoottoriauton. Nettiauto.com; Nissan Leaf 19 000 km ajettu hinta pudonnut 20000 € -> 1 €/ km. Turha on kehua sähköauton edullisuudesta €/km.

        Vastaava vertailu polttomoottoriautolle vaikka Peugeot 308 nettiauto.com; 70 000km ajettu -> n. 19 snt/km ja 27000km ajettu -> n. 19 snt/km. Turha on puhua, että sähköuto maksaisi pitkässä ajossa kalliimman hankintahinnan takaisin alhaisina km-kustannuksina.


    • 1__Markkinat

      Tampereella Solaris sähköbusseissa on Toshiba NMC-LTO akut. Toimivuus kylmässä on erinomainen.

      http://www.scib.jp/en/applications/automotive.htm

      Toshiba sekoittaa akkuvalmistuksessa pastat liuottimeen. H2O kontaminaatiota ei ole.
      Leclanche sekoittaa pastat veteen. Prosessista jää AINA vesijäänteitä akkuun ja akut turpoaa syklityksessä ja tuhoutuu.

      Siksi Toshiba nojaa perinteiseen liuottimeen akkuvalmistuksessa, vaikka se tuo lisäkustannuksia.

    • 1__Markkinat
    • 1__Markkinat

      Tampeereella oltiin fiksuja, kun vaadittiin aidot Toshiban akut.

    • 1__Markkinat
      • 1._Markkinat

      • 1._Markkinat

        TUT.n kaverit tekivät taustaselvityksessä hyvää työtä. AltairNano ja Leclanche akkujen ongelmista heillä ei ollut tietoja.

        Samoin LTO akkujen katodeista ja niiden vaikutuksesta akkujen turpoamiseen. (Kaasumuodostukseen). Varsinkin suurilla latausvirroilla.


      • 1._Markkinat

        Tampereen bussiliikenteen sähköistäminen taustaselvitys on ERINOMAISESTI tehty.
        Tämä on syytä huomioida muissakin kaupungeissa.

        Uumaja on siitä varoittava esimerkki.


      • 1._Markkinat

        Ruotsissa on käytössä 41 sähköbussia ja niistä Hybricon on valmistanut 10 kpl.
        Hybricon on varoitus siitä, että asiat voi mennä pieleen.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      81
      2047
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1763
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1634
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      21
      1440
    5. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      64
      1374
    6. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      19
      1311
    7. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1282
    8. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      75
      1282
    9. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1264
    10. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      10
      1231
    Aihe