ketjurasva

juuuu

hei, ostin syksyllä maastopyörän ja tiedustelisin
mielipiteitä että mikä on teidän mielestä paras ketjurasva johon pöly ei tarttuisi

15

3408

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ride

Motorex Dry Lube.

• juuuuu

kiitos vinkistä. kävin kyseisen tuotteen nettisivuilla ja näytti ainakin juuri siltä mitä tarvitsen. Saa nähdä löytyykö täältä.
        jos ei niin onko jotain nettikauppaa näille tarvikkeille?

• Ride
        juuuuu kirjoitti:

kiitos vinkistä. kävin kyseisen tuotteen nettisivuilla ja näytti ainakin juuri siltä mitä tarvitsen. Saa nähdä löytyykö täältä.
        jos ei niin onko jotain nettikauppaa näille tarvikkeille?

...tuotteita nettikaupalla myy ainakin Velosport.

• Kiki

• Harmaakarhu.

Crc on hyvä vaihtoehto ehdottomasti.Samoin Lps-3 on samankaltainen aine.Sitten yksi,joka kyllä kestää vertailun,on myös aseöljy.Takuulla ei pysty kukaan polkemaan niin kuumaksi ketjua,että kiinni hirttäisi.
        Pitäisi löytyä jokaisesta urheiluputiikista.Toimii ilman ponnekaasuja,samoin mahtuu pieneen tilaan.Tosin en tiedä ihan varmasti,kuinka iso pytty on ostettava,että saa edullisesti.Crc on siinä mielessä hyvä,että se ajaa sen pikeentyneen paskan sieltä ketjusta ulos.Samalla se voitelee erittäin hyvin.

• Filo

pysyy hyvin sateellakin.

• juuuuuuuu

pyörä on ihan uusi ja ajamaton. tehdas on ilmeisesti laittanut jonkinlaisen vahan ketjuun ja se tuntuu hieman tahmealta. olisko tuo sitten vahaa?

• Kisaaja
        juuuuuuuu kirjoitti:

pyörä on ihan uusi ja ajamaton. tehdas on ilmeisesti laittanut jonkinlaisen vahan ketjuun ja se tuntuu hieman tahmealta. olisko tuo sitten vahaa?

Uudessa ketjussa on päällä ns. säilytysrasva. Se estää ketjun ruostumisen ja kuivumisen vaikka sitä jouduttaisiinkin säilyttämään pitkää esim. kaupan hyllyssä. Itselläni on tapana pestä säilytysrasva uudesta ketjusta ennen käyttöönottoa pois, koska se rasva kerää kaiken kissaa pienemmän paskan itseensä ja sotkee vaatteet jne. Puhdistuksen jälkeen laitan ketjuun CRC:tä ja annan sen imeytyä päivän, jonka jälkee pyyhin rätillä ylimääräiset pois. Ei sotke mutta voitelee tarpeeksi.

Ajan itse maastoa ja tapana on laittaa ketjuun lisää CRC:tä ennen joka lenkkiä, mutta VAIN sen verran, että se vähän kastuu. Se riittää voitelemaan mutta ei sotke koko voimansiirtoa ja muuta pyörää öljyiseen paskaan. Ketjut puhdistan liotinpesussa putipuhtaiksi n. viiden lenkin välein, jotta ketjuun ei ehdi kertyä ketjua kuluttavaa hiekkaa yms. liikaa. Lisää ketjun ja hammasrattaiden elinikää moninkertaiseksi. Sateisten ajojen jälkeen on hyvä laitta hieman CRC:tä ketjuun heti lenkin jälkeen eikä vain ennen seuraavaa lenkkiä. Tämä siksi, että vesi huuhtelee öljyn pois ja vesi ruostuttaa ketjun heti, jos ei öljyä lisää lenkin jälkeen. Mutta edelleenkin, vain tarpeellinen määrä öljyä ketjuun.

• juuuuuuuu
        Kisaaja kirjoitti:

Uudessa ketjussa on päällä ns. säilytysrasva. Se estää ketjun ruostumisen ja kuivumisen vaikka sitä jouduttaisiinkin säilyttämään pitkää esim. kaupan hyllyssä. Itselläni on tapana pestä säilytysrasva uudesta ketjusta ennen käyttöönottoa pois, koska se rasva kerää kaiken kissaa pienemmän paskan itseensä ja sotkee vaatteet jne. Puhdistuksen jälkeen laitan ketjuun CRC:tä ja annan sen imeytyä päivän, jonka jälkee pyyhin rätillä ylimääräiset pois. Ei sotke mutta voitelee tarpeeksi.

Ajan itse maastoa ja tapana on laittaa ketjuun lisää CRC:tä ennen joka lenkkiä, mutta VAIN sen verran, että se vähän kastuu. Se riittää voitelemaan mutta ei sotke koko voimansiirtoa ja muuta pyörää öljyiseen paskaan. Ketjut puhdistan liotinpesussa putipuhtaiksi n. viiden lenkin välein, jotta ketjuun ei ehdi kertyä ketjua kuluttavaa hiekkaa yms. liikaa. Lisää ketjun ja hammasrattaiden elinikää moninkertaiseksi. Sateisten ajojen jälkeen on hyvä laitta hieman CRC:tä ketjuun heti lenkin jälkeen eikä vain ennen seuraavaa lenkkiä. Tämä siksi, että vesi huuhtelee öljyn pois ja vesi ruostuttaa ketjun heti, jos ei öljyä lisää lenkin jälkeen. Mutta edelleenkin, vain tarpeellinen määrä öljyä ketjuun.

joo, ketju tuntuu tahmealta. ehkä kannattaa tosiaan pestä se pois. Kiitti hyvästä vinkistä.
        Katkaisetko ketjun lukosta vai pesetkö ketjun kun se on kiinni pyörässä? Mulla on kyllä jonkinlainen
        ketjunkatkaisin jolla sen saa myös uudelleen yhteen. Kyllä CRC on varmaan hyvä jos vain viitsii rasvata usein ja pestä liat pois.
        Mutta sehän kuuluu tähän harrastukseen?

• Kisaaja
        juuuuuuuu kirjoitti:

joo, ketju tuntuu tahmealta. ehkä kannattaa tosiaan pestä se pois. Kiitti hyvästä vinkistä.
        Katkaisetko ketjun lukosta vai pesetkö ketjun kun se on kiinni pyörässä? Mulla on kyllä jonkinlainen
        ketjunkatkaisin jolla sen saa myös uudelleen yhteen. Kyllä CRC on varmaan hyvä jos vain viitsii rasvata usein ja pestä liat pois.
        Mutta sehän kuuluu tähän harrastukseen?

ketjurasva:

Ketjun irroitan pesua varten, ei tartte turhaa holvata vettä ja pesuaineita pyörän muihin osiin. Mulla on sellainen 3 litran jäätelöastia, johon kaadan n. 1 desin Carlake mäntyöljypohjaista liotinpesua (ympäristöystävällistä, saa kaataa veteen sekoitettuna viemäriin), saa huoltoasemilta ja autotarvikeliikkeistä. Sitten lasken perään kuumaa vettä sen verran, että ketju reilusti peittyy kun laitan sen sinne uimaan. Annan liota sen puoli tuntia (tässä välissä putsailen rätillä etu- ja takahammasrattaat), välillä käyn ravistamassa ja heristämässä astiaa, että lika irtoaa. Lopuksi tiskaan ketjua vähän vanhalla tiskiharjalla ja huuhtelen juoksevalla vedellä huolellisesti kaiken liottimen pois. Sitten kuivaan ketjun rätillä hyvin ja laitan paikalleen. Lopuksi kevyt rasvaus CRC:llä ja kovaa ajoa.

Olen katkaissut ketjun sopivan mittaiseksi ketjunkatkaisimella ja liittänyt sitten yhteen SRAM Powerlink:illä. Mulla on siis 9-vaihdeketju, koska kyseessä on kisakäyttöön rakennettu maastopyörä. Powerlink on sellainen pikaliitoslinkki ketjuun. Ketjun katkaisu kestää n. sekunnin mutta käytössä se on idioottivarma. Näitä pikalukkoja on muunkin merkkisiä mutta SRAM on empiiristen tutkimuksieni mukaan ylivoimaisesti paras ja kestävin (muita olen saanut polkemalla poikki). Jos sinulla on 7- tai 8-vaihteinen takahammasrattaisto, niin niihinkin löytyy pikalukkoja. (Eri määrille vaihteita ei käy mikä tahansa liitin eikä ketju, koska ketjujen leveyksissä on eroja)

Työmatkapyöränä minulla on yksivaihteiseski rakennettu maastopyörä, jossa minulla on ns. mumminketju eli sama kuin mummopyörässä. Sen olen myös katkaissut sopivan mittaiseksi ja liittänyt sitten lukolla. Muummoketjuihin ei vaan saa nuita pikaliittimiä vaan käytän sitä normaalilukkoa, joka tulee mukana kun ostaa ketjun. Hoitona sama kuin ylempänä selitin.

Jos ketjua katkoo ja liittelee aina uudestaan ketjunkatkaisimella, pinnit väsyvät ja heikenevät. Lisäksi ketjuun jää helposti ns. jäykkä linkki, jos ei osaa hommaansa hyvin eikä ole tarkkana. Ketju katkeaa sitten helposti (kokemusta siitäkin...) ja se alkaa myös hyppiä hammasrattailla.

• juuuuuuu
        Kisaaja kirjoitti:

ketjurasva:

Ketjun irroitan pesua varten, ei tartte turhaa holvata vettä ja pesuaineita pyörän muihin osiin. Mulla on sellainen 3 litran jäätelöastia, johon kaadan n. 1 desin Carlake mäntyöljypohjaista liotinpesua (ympäristöystävällistä, saa kaataa veteen sekoitettuna viemäriin), saa huoltoasemilta ja autotarvikeliikkeistä. Sitten lasken perään kuumaa vettä sen verran, että ketju reilusti peittyy kun laitan sen sinne uimaan. Annan liota sen puoli tuntia (tässä välissä putsailen rätillä etu- ja takahammasrattaat), välillä käyn ravistamassa ja heristämässä astiaa, että lika irtoaa. Lopuksi tiskaan ketjua vähän vanhalla tiskiharjalla ja huuhtelen juoksevalla vedellä huolellisesti kaiken liottimen pois. Sitten kuivaan ketjun rätillä hyvin ja laitan paikalleen. Lopuksi kevyt rasvaus CRC:llä ja kovaa ajoa.

Olen katkaissut ketjun sopivan mittaiseksi ketjunkatkaisimella ja liittänyt sitten yhteen SRAM Powerlink:illä. Mulla on siis 9-vaihdeketju, koska kyseessä on kisakäyttöön rakennettu maastopyörä. Powerlink on sellainen pikaliitoslinkki ketjuun. Ketjun katkaisu kestää n. sekunnin mutta käytössä se on idioottivarma. Näitä pikalukkoja on muunkin merkkisiä mutta SRAM on empiiristen tutkimuksieni mukaan ylivoimaisesti paras ja kestävin (muita olen saanut polkemalla poikki). Jos sinulla on 7- tai 8-vaihteinen takahammasrattaisto, niin niihinkin löytyy pikalukkoja. (Eri määrille vaihteita ei käy mikä tahansa liitin eikä ketju, koska ketjujen leveyksissä on eroja)

Työmatkapyöränä minulla on yksivaihteiseski rakennettu maastopyörä, jossa minulla on ns. mumminketju eli sama kuin mummopyörässä. Sen olen myös katkaissut sopivan mittaiseksi ja liittänyt sitten lukolla. Muummoketjuihin ei vaan saa nuita pikaliittimiä vaan käytän sitä normaalilukkoa, joka tulee mukana kun ostaa ketjun. Hoitona sama kuin ylempänä selitin.

Jos ketjua katkoo ja liittelee aina uudestaan ketjunkatkaisimella, pinnit väsyvät ja heikenevät. Lisäksi ketjuun jää helposti ns. jäykkä linkki, jos ei osaa hommaansa hyvin eikä ole tarkkana. Ketju katkeaa sitten helposti (kokemusta siitäkin...) ja se alkaa myös hyppiä hammasrattailla.

Tuossahan tuli asiaa kejun huollosta todella paljon. Kiitos siitä. Luulen että alan huoltaa ketjua juuri noin. Tuo systeemi se sopii mulle aika hyvin kun tykkään värkätä autotallissa.
        En tietenkään aliarvio kenenkään mielipidettä.
        Kaikki vinkit on hyviä, luulen että kokeilen myös
        Motorexia jossain vaiheessa. Ainkin moottoripyörissä nuo tuon tyyppiset voiteet ovat laajassa käytössä, miksi ei myös polkupyörissä.
        Muuten pyöräilystä voisi sanoa että täällä Pohjanmaalla maastot on liian tasaisia ja aina tuulee vastaan:)Muuten, kerran joskus 90- luvulla
        autolomalla mentiin Grosklocknerin yli(Italiasta Itävältaan)ja siellä oli jossain 3000 metrissä kilpapyöräilijöitä harjoittelemassa.Näytti pikkuisen kovalta maastolta.

• Harmaakarhu.
        Kisaaja kirjoitti:

ketjurasva:

Eikös se vanha,perinteinen,ns.mummonketju katkea tällä tavalla?
        Otetaan tujakka,pyöreä kiviseinänaula ja laitetaan se siihen ketjun niitin päälle.Sitten pidetään linjapihdillä kiinni ja kajautetaan vasaralla pari-kolme kertaa niin,että niitti antaa periksi.Sitten toistetaan sama liike siinä kohtaa,mistä ketju halutaan poikki.Sitten sovitetaan ketjun päät toisiinsa ja otetaan pätkä kolmen tuuman naulaa ja katkaistaan se halutun mittaiseksi ja se kirveenterälle ja sitten naputetaan sen verran,että se niittaantuu ja siten,että se liikkuu esteettömästi.Siinä pitää vaan olla tarkkana,ettei siitä liitoksesta tule liian tiukka.Jos siitä tulee liian tiukka,niin ketju jämähtää kiinni.Näin meikä muistaa,että naapuri ukko pätkäisi venynyttä kejua.
        Tosin sen miekkosen fillari nyt olikin se malli,joka on nähnyt kolme sotaa ja Mäntsälän kapinan.

• Repe P

Siis sahauksessa käytettävä leikuuneste on todella hyvää, se pehmentää metallia vähän kun se kuumenee joten voitelee oikein kunnolla

• ketjurasvan merkki?

ketjurasva vai crc joka siis vain väliiiin ja ylm. pois?

• 55555555555555555555

CRC:ltä löytyy myös sellainen tuote kuin Bike Oil, joka on tarkoitettu nimenomaisesti polkupyöräkäyttöön.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?

Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman
      Ikävä
      48
      1548
    2. Sunnuntai terveiset kaivatulle

Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!
      Ikävä
      76
      1355
    3. Kaupan työtekijä

Kyllä on pahaa katsottavaa kun myyjällä on purtu kaula, hyvin epäsoveliasta
      Kuhmo
      24
      1060
    4. Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua

Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊
      Ikävä
      87
      1036
    5. Oletko koskaan suuttunut jostain kaivatullesi?

Mitä hän teki tai mitä tapahtui, mistä suutuit?
      Ikävä
      87
      965
    6. Ai miehillä ei ole varaa maksaa

Treffejä naiselle johon on ihastunut? Ihanko totta dusty miehet? Tekosyy. Haluatko laittaa 50/50 kaikki kulut parisuhtee
      Ikävä
      187
      896
    7. Olet mielessäni

viimeisenä illalla ja ensimmäisenä aamulla. Ihastuin sinuun enkä voi tunteilleni mitään. Jos uskaltaisin, tunnustaisin s
      Ikävä
      20
      841
    8. Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta

Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi
      Maailman menoa
      99
      835
    9. Olen paremman näköinen kuin sinä

Jos aletaan sille tielle mies.
      Ikävä
      82
      811
    10. 70
      779
    Aihe