ketjurasva

juuuu

hei, ostin syksyllä maastopyörän ja tiedustelisin
mielipiteitä että mikä on teidän mielestä paras ketjurasva johon pöly ei tarttuisi

15

3456

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ride

      Motorex Dry Lube.

      • juuuuu

        kiitos vinkistä. kävin kyseisen tuotteen nettisivuilla ja näytti ainakin juuri siltä mitä tarvitsen. Saa nähdä löytyykö täältä.
        jos ei niin onko jotain nettikauppaa näille tarvikkeille?


      • Ride
        juuuuu kirjoitti:

        kiitos vinkistä. kävin kyseisen tuotteen nettisivuilla ja näytti ainakin juuri siltä mitä tarvitsen. Saa nähdä löytyykö täältä.
        jos ei niin onko jotain nettikauppaa näille tarvikkeille?

        ...tuotteita nettikaupalla myy ainakin Velosport.


    • Kiki

          

      • Harmaakarhu.

        Crc on hyvä vaihtoehto ehdottomasti.Samoin Lps-3 on samankaltainen aine.Sitten yksi,joka kyllä kestää vertailun,on myös aseöljy.Takuulla ei pysty kukaan polkemaan niin kuumaksi ketjua,että kiinni hirttäisi.
        Pitäisi löytyä jokaisesta urheiluputiikista.Toimii ilman ponnekaasuja,samoin mahtuu pieneen tilaan.Tosin en tiedä ihan varmasti,kuinka iso pytty on ostettava,että saa edullisesti.Crc on siinä mielessä hyvä,että se ajaa sen pikeentyneen paskan sieltä ketjusta ulos.Samalla se voitelee erittäin hyvin.


    • Filo

      pysyy hyvin sateellakin.

      • juuuuuuuu

        pyörä on ihan uusi ja ajamaton. tehdas on ilmeisesti laittanut jonkinlaisen vahan ketjuun ja se tuntuu hieman tahmealta. olisko tuo sitten vahaa?


      • Kisaaja
        juuuuuuuu kirjoitti:

        pyörä on ihan uusi ja ajamaton. tehdas on ilmeisesti laittanut jonkinlaisen vahan ketjuun ja se tuntuu hieman tahmealta. olisko tuo sitten vahaa?

        Uudessa ketjussa on päällä ns. säilytysrasva. Se estää ketjun ruostumisen ja kuivumisen vaikka sitä jouduttaisiinkin säilyttämään pitkää esim. kaupan hyllyssä. Itselläni on tapana pestä säilytysrasva uudesta ketjusta ennen käyttöönottoa pois, koska se rasva kerää kaiken kissaa pienemmän paskan itseensä ja sotkee vaatteet jne. Puhdistuksen jälkeen laitan ketjuun CRC:tä ja annan sen imeytyä päivän, jonka jälkee pyyhin rätillä ylimääräiset pois. Ei sotke mutta voitelee tarpeeksi.

        Ajan itse maastoa ja tapana on laittaa ketjuun lisää CRC:tä ennen joka lenkkiä, mutta VAIN sen verran, että se vähän kastuu. Se riittää voitelemaan mutta ei sotke koko voimansiirtoa ja muuta pyörää öljyiseen paskaan. Ketjut puhdistan liotinpesussa putipuhtaiksi n. viiden lenkin välein, jotta ketjuun ei ehdi kertyä ketjua kuluttavaa hiekkaa yms. liikaa. Lisää ketjun ja hammasrattaiden elinikää moninkertaiseksi. Sateisten ajojen jälkeen on hyvä laitta hieman CRC:tä ketjuun heti lenkin jälkeen eikä vain ennen seuraavaa lenkkiä. Tämä siksi, että vesi huuhtelee öljyn pois ja vesi ruostuttaa ketjun heti, jos ei öljyä lisää lenkin jälkeen. Mutta edelleenkin, vain tarpeellinen määrä öljyä ketjuun.


      • juuuuuuuu
        Kisaaja kirjoitti:

        Uudessa ketjussa on päällä ns. säilytysrasva. Se estää ketjun ruostumisen ja kuivumisen vaikka sitä jouduttaisiinkin säilyttämään pitkää esim. kaupan hyllyssä. Itselläni on tapana pestä säilytysrasva uudesta ketjusta ennen käyttöönottoa pois, koska se rasva kerää kaiken kissaa pienemmän paskan itseensä ja sotkee vaatteet jne. Puhdistuksen jälkeen laitan ketjuun CRC:tä ja annan sen imeytyä päivän, jonka jälkee pyyhin rätillä ylimääräiset pois. Ei sotke mutta voitelee tarpeeksi.

        Ajan itse maastoa ja tapana on laittaa ketjuun lisää CRC:tä ennen joka lenkkiä, mutta VAIN sen verran, että se vähän kastuu. Se riittää voitelemaan mutta ei sotke koko voimansiirtoa ja muuta pyörää öljyiseen paskaan. Ketjut puhdistan liotinpesussa putipuhtaiksi n. viiden lenkin välein, jotta ketjuun ei ehdi kertyä ketjua kuluttavaa hiekkaa yms. liikaa. Lisää ketjun ja hammasrattaiden elinikää moninkertaiseksi. Sateisten ajojen jälkeen on hyvä laitta hieman CRC:tä ketjuun heti lenkin jälkeen eikä vain ennen seuraavaa lenkkiä. Tämä siksi, että vesi huuhtelee öljyn pois ja vesi ruostuttaa ketjun heti, jos ei öljyä lisää lenkin jälkeen. Mutta edelleenkin, vain tarpeellinen määrä öljyä ketjuun.

        joo, ketju tuntuu tahmealta. ehkä kannattaa tosiaan pestä se pois. Kiitti hyvästä vinkistä.
        Katkaisetko ketjun lukosta vai pesetkö ketjun kun se on kiinni pyörässä? Mulla on kyllä jonkinlainen
        ketjunkatkaisin jolla sen saa myös uudelleen yhteen. Kyllä CRC on varmaan hyvä jos vain viitsii rasvata usein ja pestä liat pois.
        Mutta sehän kuuluu tähän harrastukseen?


      • Kisaaja
        juuuuuuuu kirjoitti:

        joo, ketju tuntuu tahmealta. ehkä kannattaa tosiaan pestä se pois. Kiitti hyvästä vinkistä.
        Katkaisetko ketjun lukosta vai pesetkö ketjun kun se on kiinni pyörässä? Mulla on kyllä jonkinlainen
        ketjunkatkaisin jolla sen saa myös uudelleen yhteen. Kyllä CRC on varmaan hyvä jos vain viitsii rasvata usein ja pestä liat pois.
        Mutta sehän kuuluu tähän harrastukseen?

        ketjurasva:

        Ketjun irroitan pesua varten, ei tartte turhaa holvata vettä ja pesuaineita pyörän muihin osiin. Mulla on sellainen 3 litran jäätelöastia, johon kaadan n. 1 desin Carlake mäntyöljypohjaista liotinpesua (ympäristöystävällistä, saa kaataa veteen sekoitettuna viemäriin), saa huoltoasemilta ja autotarvikeliikkeistä. Sitten lasken perään kuumaa vettä sen verran, että ketju reilusti peittyy kun laitan sen sinne uimaan. Annan liota sen puoli tuntia (tässä välissä putsailen rätillä etu- ja takahammasrattaat), välillä käyn ravistamassa ja heristämässä astiaa, että lika irtoaa. Lopuksi tiskaan ketjua vähän vanhalla tiskiharjalla ja huuhtelen juoksevalla vedellä huolellisesti kaiken liottimen pois. Sitten kuivaan ketjun rätillä hyvin ja laitan paikalleen. Lopuksi kevyt rasvaus CRC:llä ja kovaa ajoa.

        Olen katkaissut ketjun sopivan mittaiseksi ketjunkatkaisimella ja liittänyt sitten yhteen SRAM Powerlink:illä. Mulla on siis 9-vaihdeketju, koska kyseessä on kisakäyttöön rakennettu maastopyörä. Powerlink on sellainen pikaliitoslinkki ketjuun. Ketjun katkaisu kestää n. sekunnin mutta käytössä se on idioottivarma. Näitä pikalukkoja on muunkin merkkisiä mutta SRAM on empiiristen tutkimuksieni mukaan ylivoimaisesti paras ja kestävin (muita olen saanut polkemalla poikki). Jos sinulla on 7- tai 8-vaihteinen takahammasrattaisto, niin niihinkin löytyy pikalukkoja. (Eri määrille vaihteita ei käy mikä tahansa liitin eikä ketju, koska ketjujen leveyksissä on eroja)

        Työmatkapyöränä minulla on yksivaihteiseski rakennettu maastopyörä, jossa minulla on ns. mumminketju eli sama kuin mummopyörässä. Sen olen myös katkaissut sopivan mittaiseksi ja liittänyt sitten lukolla. Muummoketjuihin ei vaan saa nuita pikaliittimiä vaan käytän sitä normaalilukkoa, joka tulee mukana kun ostaa ketjun. Hoitona sama kuin ylempänä selitin.

        Jos ketjua katkoo ja liittelee aina uudestaan ketjunkatkaisimella, pinnit väsyvät ja heikenevät. Lisäksi ketjuun jää helposti ns. jäykkä linkki, jos ei osaa hommaansa hyvin eikä ole tarkkana. Ketju katkeaa sitten helposti (kokemusta siitäkin...) ja se alkaa myös hyppiä hammasrattailla.


      • juuuuuuu
        Kisaaja kirjoitti:

        ketjurasva:

        Ketjun irroitan pesua varten, ei tartte turhaa holvata vettä ja pesuaineita pyörän muihin osiin. Mulla on sellainen 3 litran jäätelöastia, johon kaadan n. 1 desin Carlake mäntyöljypohjaista liotinpesua (ympäristöystävällistä, saa kaataa veteen sekoitettuna viemäriin), saa huoltoasemilta ja autotarvikeliikkeistä. Sitten lasken perään kuumaa vettä sen verran, että ketju reilusti peittyy kun laitan sen sinne uimaan. Annan liota sen puoli tuntia (tässä välissä putsailen rätillä etu- ja takahammasrattaat), välillä käyn ravistamassa ja heristämässä astiaa, että lika irtoaa. Lopuksi tiskaan ketjua vähän vanhalla tiskiharjalla ja huuhtelen juoksevalla vedellä huolellisesti kaiken liottimen pois. Sitten kuivaan ketjun rätillä hyvin ja laitan paikalleen. Lopuksi kevyt rasvaus CRC:llä ja kovaa ajoa.

        Olen katkaissut ketjun sopivan mittaiseksi ketjunkatkaisimella ja liittänyt sitten yhteen SRAM Powerlink:illä. Mulla on siis 9-vaihdeketju, koska kyseessä on kisakäyttöön rakennettu maastopyörä. Powerlink on sellainen pikaliitoslinkki ketjuun. Ketjun katkaisu kestää n. sekunnin mutta käytössä se on idioottivarma. Näitä pikalukkoja on muunkin merkkisiä mutta SRAM on empiiristen tutkimuksieni mukaan ylivoimaisesti paras ja kestävin (muita olen saanut polkemalla poikki). Jos sinulla on 7- tai 8-vaihteinen takahammasrattaisto, niin niihinkin löytyy pikalukkoja. (Eri määrille vaihteita ei käy mikä tahansa liitin eikä ketju, koska ketjujen leveyksissä on eroja)

        Työmatkapyöränä minulla on yksivaihteiseski rakennettu maastopyörä, jossa minulla on ns. mumminketju eli sama kuin mummopyörässä. Sen olen myös katkaissut sopivan mittaiseksi ja liittänyt sitten lukolla. Muummoketjuihin ei vaan saa nuita pikaliittimiä vaan käytän sitä normaalilukkoa, joka tulee mukana kun ostaa ketjun. Hoitona sama kuin ylempänä selitin.

        Jos ketjua katkoo ja liittelee aina uudestaan ketjunkatkaisimella, pinnit väsyvät ja heikenevät. Lisäksi ketjuun jää helposti ns. jäykkä linkki, jos ei osaa hommaansa hyvin eikä ole tarkkana. Ketju katkeaa sitten helposti (kokemusta siitäkin...) ja se alkaa myös hyppiä hammasrattailla.

        Tuossahan tuli asiaa kejun huollosta todella paljon. Kiitos siitä. Luulen että alan huoltaa ketjua juuri noin. Tuo systeemi se sopii mulle aika hyvin kun tykkään värkätä autotallissa.
        En tietenkään aliarvio kenenkään mielipidettä.
        Kaikki vinkit on hyviä, luulen että kokeilen myös
        Motorexia jossain vaiheessa. Ainkin moottoripyörissä nuo tuon tyyppiset voiteet ovat laajassa käytössä, miksi ei myös polkupyörissä.
        Muuten pyöräilystä voisi sanoa että täällä Pohjanmaalla maastot on liian tasaisia ja aina tuulee vastaan:)Muuten, kerran joskus 90- luvulla
        autolomalla mentiin Grosklocknerin yli(Italiasta Itävältaan)ja siellä oli jossain 3000 metrissä kilpapyöräilijöitä harjoittelemassa.Näytti pikkuisen kovalta maastolta.


      • Harmaakarhu.
        Kisaaja kirjoitti:

        ketjurasva:

        Ketjun irroitan pesua varten, ei tartte turhaa holvata vettä ja pesuaineita pyörän muihin osiin. Mulla on sellainen 3 litran jäätelöastia, johon kaadan n. 1 desin Carlake mäntyöljypohjaista liotinpesua (ympäristöystävällistä, saa kaataa veteen sekoitettuna viemäriin), saa huoltoasemilta ja autotarvikeliikkeistä. Sitten lasken perään kuumaa vettä sen verran, että ketju reilusti peittyy kun laitan sen sinne uimaan. Annan liota sen puoli tuntia (tässä välissä putsailen rätillä etu- ja takahammasrattaat), välillä käyn ravistamassa ja heristämässä astiaa, että lika irtoaa. Lopuksi tiskaan ketjua vähän vanhalla tiskiharjalla ja huuhtelen juoksevalla vedellä huolellisesti kaiken liottimen pois. Sitten kuivaan ketjun rätillä hyvin ja laitan paikalleen. Lopuksi kevyt rasvaus CRC:llä ja kovaa ajoa.

        Olen katkaissut ketjun sopivan mittaiseksi ketjunkatkaisimella ja liittänyt sitten yhteen SRAM Powerlink:illä. Mulla on siis 9-vaihdeketju, koska kyseessä on kisakäyttöön rakennettu maastopyörä. Powerlink on sellainen pikaliitoslinkki ketjuun. Ketjun katkaisu kestää n. sekunnin mutta käytössä se on idioottivarma. Näitä pikalukkoja on muunkin merkkisiä mutta SRAM on empiiristen tutkimuksieni mukaan ylivoimaisesti paras ja kestävin (muita olen saanut polkemalla poikki). Jos sinulla on 7- tai 8-vaihteinen takahammasrattaisto, niin niihinkin löytyy pikalukkoja. (Eri määrille vaihteita ei käy mikä tahansa liitin eikä ketju, koska ketjujen leveyksissä on eroja)

        Työmatkapyöränä minulla on yksivaihteiseski rakennettu maastopyörä, jossa minulla on ns. mumminketju eli sama kuin mummopyörässä. Sen olen myös katkaissut sopivan mittaiseksi ja liittänyt sitten lukolla. Muummoketjuihin ei vaan saa nuita pikaliittimiä vaan käytän sitä normaalilukkoa, joka tulee mukana kun ostaa ketjun. Hoitona sama kuin ylempänä selitin.

        Jos ketjua katkoo ja liittelee aina uudestaan ketjunkatkaisimella, pinnit väsyvät ja heikenevät. Lisäksi ketjuun jää helposti ns. jäykkä linkki, jos ei osaa hommaansa hyvin eikä ole tarkkana. Ketju katkeaa sitten helposti (kokemusta siitäkin...) ja se alkaa myös hyppiä hammasrattailla.

        Eikös se vanha,perinteinen,ns.mummonketju katkea tällä tavalla?
        Otetaan tujakka,pyöreä kiviseinänaula ja laitetaan se siihen ketjun niitin päälle.Sitten pidetään linjapihdillä kiinni ja kajautetaan vasaralla pari-kolme kertaa niin,että niitti antaa periksi.Sitten toistetaan sama liike siinä kohtaa,mistä ketju halutaan poikki.Sitten sovitetaan ketjun päät toisiinsa ja otetaan pätkä kolmen tuuman naulaa ja katkaistaan se halutun mittaiseksi ja se kirveenterälle ja sitten naputetaan sen verran,että se niittaantuu ja siten,että se liikkuu esteettömästi.Siinä pitää vaan olla tarkkana,ettei siitä liitoksesta tule liian tiukka.Jos siitä tulee liian tiukka,niin ketju jämähtää kiinni.Näin meikä muistaa,että naapuri ukko pätkäisi venynyttä kejua.
        Tosin sen miekkosen fillari nyt olikin se malli,joka on nähnyt kolme sotaa ja Mäntsälän kapinan.


    • Repe P

      Siis sahauksessa käytettävä leikuuneste on todella hyvää, se pehmentää metallia vähän kun se kuumenee joten voitelee oikein kunnolla

    • ketjurasvan merkki?

      ketjurasva vai crc joka siis vain väliiiin ja ylm. pois?

      • 55555555555555555555

        CRC:ltä löytyy myös sellainen tuote kuin Bike Oil, joka on tarkoitettu nimenomaisesti polkupyöräkäyttöön.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Martinan uusi poikakaveri

      Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu
      Kotimaiset julkkisjuorut
      205
      3181
    2. Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.

      Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva
      Maailman menoa
      239
      1610
    3. Laita mulle viesti!!

      Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus
      Ikävä
      95
      1472
    4. Millaisessa tilanteessa olisit toiminut toisin

      Jos saisit yhden mahdollisuuden toimia toisin?
      Ikävä
      92
      1379
    5. Vanhemmalle naiselle

      alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e
      Ikävä
      46
      1334
    6. Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen

      No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.
      Maailman menoa
      156
      1246
    7. Ajattelen sinua tänäkin iltana

      Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin
      Ikävä
      12
      1178
    8. Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!

      "Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze
      Maailman menoa
      123
      1009
    9. Miehelle...

      Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät
      Ikävä
      89
      922
    10. Tuntuu liian hankalalta

      Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.
      Ikävä
      44
      803
    Aihe