Olen nähnyt useammassakin yhteydessä suositeltavan talvirenkaiden minimi urasyvyydeksi 6 mm, mm. Liikenneturva suosittaa 6 mm, Trafi 5-6 mm.
Omien kokemusten mukaan nastarenkaan kulutuskestävyys on hiukan parempi kuin kesärenkaissa, mistä sitten johtuukin. Kitkarenkaat kuulemma kuluu nopeemmin kuin nastarenkaat, ei omia kokemuksia.
Niin tai näin, 6 mm minimisuositus tunttu kuitenkin aikamoiselta turvallisuuden maksimoinnilta. Itsellä ei ainakaan ole sellaiseen varaa. Eihän talvirenkassa ole uutenakaan pintaa kuin 8 - 9 mm.
Talvirenkaiden suositeltu minimi urasyvyys
7
175
Vastaukset
- sohjoliirtoa-vastaan
Sohjoliirto yksi tilanne missä tarvitaan reilusti urasyvyttä, mutta enemmän varmaan auttaisi kapeampi rengas kuin syvä pintakuvio.
Onhan tuollainen 6 mm aika paljon, 2/3 kulutuspintaa silloin vielä jäljellä. Laki vaatii 4mm, joten jokainen saa itse valita vaihtaako heti 6mm kohdalla vai vasta sakkorajalla. Testien mukaan renkaan pito heikkenee jyrkästi noin puolen välin jälkeen, jolloin millinkin ero voi vaikuttaa paljon.- Miljoona.kilometriä
Ei vaadi laki 4 milliä vaan 3. Sitten voi nyppiä nastat pois ja ajaa kesärenkaana 1,6 milliin. Ja näin olen aina tehnytkin.
Toki rengaskauppiaat haluaa talvirenkaat pois alta jo sanotaan nyt vaikka 5 millisenä ja ettei niitä käytettäisi sitten kesärenkaina loppuun. Näin rengaskauppias pyrkii maksimoimaan voittonsa. Kansantaloudelle ja kuluttajalle se on pelkkää vahinkoa, mutta mitäs se kauppiaaseen kuuluu. - siisLähesAinaPaskatKumit
Melkoinen surmanaja, et saa ajaa talvikumeja 1,6 milliin, vaan 3 milliin.
- Tietoo
siisLähesAinaPaskatKumit kirjoitti:
Melkoinen surmanaja, et saa ajaa talvikumeja 1,6 milliin, vaan 3 milliin.
Laki määrittää henkilö- ja pakettiauton kesärenkaiden minimiurasyvyydeksi 1,6 mm. Talvirenkailla vastaava urasyvyys on talvirengaspakon eli 1.12 - 28.2 välisenä aikana 3,0 mm.
- hanattaja
Saa ne vanhat nypityt talvirenkaat ajaa 1,6 milliin kesällä. Rengas kuin rengas, ei laki määrittele kuin kesällä 1,6 milliä ja talvella m s 3milliä
- dayton-700
Ajelin vanhat talvirenkaat loppuun eli 2 mm oli elokuun lopussa ja sitten laitoin alle toiset jo vanteilla olevat talvirenkaat, joissa oli pintaa vielä 4,5-5,5 mm. Soveltuvat oikein hyvin syksyn sateisiin rengasliiton kätyreiden puheista huolimatta, sillä en aio ajaa koskaan sadekelillä 100-120 km/h, vaan vähän rauhallisemmin . Marraskuun alussa voi sitten laittaa alle ne varsinaiset talvirenkaat (uudet), jolloin ne kuluneet renkaat jää loppuun ajettaviksi ensi kevään ja kesän karkeille keleille.
Kun päästään taas siihen 2 mm:n pintaan niin voi ostaa loppukesällä uudet kesärenkaat, kun niitä saa siihen aikaan todella sopivilla tarjouksilla, sillä pitäähän rengasliikkeiden saada varastoihin tilaa uusille sesonkituotteille.
Ei kuluneista renkaista ole mitään vaaraa, kun tietää, minkälaiset renkaat on alla ja ajelee tiellä sen mukaisesti.
- rahatpois.tyhmiltä
Rengaskauppiailta jos kysyy niin renkaat pitäisi vaihtaa jo kun kulutuspinnasta on hävinnyt puoli milliä pois...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 895095
- 514012
- 232073
Kaikesta muusta
Mulla on hyvä fiilis. Mä selviän tästä ja sit musta tulee parempi ihminenkin. Ainut, mitä mun pitää nyt välttää on se ko161775Etsin vastaantulevista sua
Nyt kun sua ei oo, ikävöin sua niin v*tusti. 😔Jokaisesta etsin samoja piirteitä, samantyyppistä olemusta, samanlaista s271717- 151414
Ajatteletko koskaan
Yhteisiä työvuosia ja millaista silloin oli? Haluaisin palata niihin vuosiin 🥹261185Tekis mieli lähestyä sua
Mutta pelkään että peräännyt ja en haluis häiritä sua... En tiedä mitä tekisin olet ihana salaa sua rakastan...💗201006T, miten mun pitäis toimia
Olen niin toivottoman ihastunut suhun...ollut jo liian,monta,vuotta. Lähestynkö viestillä? Miten? Sun katse...mä en kest43971- 21960