Olisihan se pitänyt arvata!

Kirjoitin lauantaina kuinka tarvitsisin jonkun auttamaan minut Jumalan luokse alkoholiongelmani vuoksi.

Kukaan kristityistä ei halunnut tehdä sitä.

Nyt olen 2.päivää selvinpäin. Muuta puuhaa.

Saisin sitä kyllä mutta en aio ottaa.

Kirjoitin avaukseeni kuinka kaveripiirissäni sitä rakkauttakin riittää. Autetaan jos vain suinkin voidaan. Varsinkin siinä viinanhankinnassa.

Entäs sitten uskikset? Kuten koettua on heiltä sitä rakkautta puuttuu...eikö pitäisi olla toisinpäin?

Ette te tätä raittiuttani helpoksi tee, mutta en nyt siitä ota tekosyytä juoda.

Ihmettelen vain kun olin niin tosissani että jopa kirjoitin että kuolema kolkuttelee pian jos en lopeta...ei herättänyt uskiksissa muuta kuin ehkä tuomiomielen, ja siksi ei vastausta.

Ryyppyjengi on rakkaudellisempi kuin helluntailaisuuspalstalle kirjoittavat uskovaiset.

127

341

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Portilla

      Elähän hättäile...jos oot kuoleman kielissä ja tänään selvinpäin niin apuahan löytyy.
      Ensisijaisesti suosittelen päihdehuollon ensiapua.
      Humalaista ei kukaan ihminen tosta vaan ala hyysäämään...sen sä tiedät itekkin.
      Kun oot täysin selvinpäin ja koet että Jumalaa tarviit sun hätääs ja parannuksen tekoon...oot jäljillä.
      Et varmaan omiasi puhu jos pyydät apua..johdattamaan sinut Jumalan eteen.
      Ja jos olet tosissasi ja haluat...niin hakeudu vaikka lähimpään seurakuntaan.vapikseen..helluntai etc.
      Kerro siellä tarpeesi niin varmasti sinua autetaan.
      Mutta itsesi parhaaksi mene sinne vesiselvänä.
      Herra kuulee kaikkien totisten ja aitojen kärsivien rukoukset...eikä sinua kiellä.
      Tulkaa minun tyköni kaikki työn raskauttamat ...niin minä annan teille levon...jotenkin noin se Sanassa Jeesus Kristus sinun Vapahtajasi pyytää ja lupaa.
      Ole siunattu..
      Jumala voi...Jumala on.Jeesus rakastaa jokaista.eikä hylkää kun me menemme Hänen Ristin juurelle ja pyydämme ja tunnustamme syntimme.
      Armo olkoon sinun kanssasi.

    • Portilla1

      Vielä lisäys edelliseen.
      Olen itse alkoholisti...kamppaillut uskossa tämän riippuvuuden kanssa.
      On tapauksia.jossa Jumala on ottanut kertaheitolla viinanhimot ja tupakan orjuudet pois.
      Nehän ovat aineriippuvuuksia...
      Elimistö huutaa jos ei saa lisää.
      Vaikka tulisikin uskoon...ei heti välttämättä muutosta tule.
      Mutta kyllä Jumala vaikuttaa tahtomisen ja tekemisen...jos me myös itse olemme tosissamme.
      Tiedän kokemuksesta.ettei se ole ihan helppoa.
      Se vaatii joskus myös katkaisuhoitoa.
      Aineriippuvuuksista vapautuminen on kokonaisvaltainen prosessi.
      Motiivia ja nöyrää tahtomista .
      Mutta ennenkaikkea sitä tietoisuutta jossa sanotaan.
      Herra ilman sinua minä en voi mitään tehdä.
      Auta minua kurjaa..Pelasta minut Herra..minä hukun.
      Me emme voi pelastaa itse itseämme.
      Herra sen tekee....Amen

      • Eenokki12

        Eikö tässäkin asiassa uudestikastettu helluntailainen "ratkaise ongelman" tahtonsa voimalla tai päätöksellä, ottaa vastaan raittiuden nyt Jeesuksen nimessä? Portilla 1 sanoo oikein, mitä tehdä. Auroran tapauksessa on monta muttaa matkassa mutta joku "lähihoitaja" joka on ollut joskus samassa tilassa kuin aurora, voisi auttaa. Kiukuttelu Jumalalle vain pahentaa asiaa. Monasti synnin syvyyksissä joku tunnustaa mikä hän todella on katuu etsien armoa vaan ei etsi sitä mistään lahkosta. Vielä useampi sairastuu syöpään, mutta eivät sittenkään halua tunnustaa olevansa kauttaaltaan pahoja ja syntisiä. Ymmärrä nyt ihmistä, Jumala on kuitenkin hyvä. Jos ei pysty vähentämään viinanjuontia on parempi lopettaa ryyppääminen. Jos ryyppääminen pysähtyy pariin kolmeen kaljaan päivittäin olet normalisoitunut Jumalankin edessä. Tupakan polttaminen pitäisi lopettaa mitä kiireemmin.


      • Kiitos vaan. Sinä olet selvinnyt, eikä sinullakaan sitä taikasauvaa ollut. Tuli mieleen neuvojasi lukiessa että ennen niin kovin läheinen ystäväni on uskossa...ja hän vain vähän aika sitten pyysi minua kokoukseen, että jos hänen kanssa lähden ...tosimielellä tällä kertaa.

        Käytiin kyllä kokouksessa silloinkin. Mulla oli kaveri joka oli humalassa mukana, ja kerroin jo ystävälleni että juon minäkin liikaa vaikka sillä kertaa -autokuski kun olin-olin selvinpäin.

        Mietin vain kun en ole kuullut hänestä mitään. Ehkä minun täytyy ottaa häneen yhteyttä ja noudattaa neuvoasi ja mennä.

        Se minun kaveri on niin tottunut alkoon ettei ystävänikään nähnyt hänessä humalatilan merkkejä, ainoastaan haistoi vanhan viinan ja luuli krapulaiseksi.

        Minä menen aina kaikkiin ns virallisiin paikkoihin selvinpäin. En siis humalassa edes harkitsisi mennä seurakuntaan.


    • vainyksinJeesus

      Alkoholista on mahdollista päästä kertaheitolla, tosissaan jos itse oot, polvistu siihen missä ootkin, sano Jeesukselle, että et itse pysty vapautumaan, pyydä että Jeesus tulee sun sydämeen, sun Herraksi, pyydä että Hän antaa sun syntisi anteeksi ja vapauttaa tästä ongelmasta.

      Jeesus kyllä kuulee ja auttaa, kun itse tosissaan pyydät Häneltä apua. Mikä itselle on mahdotonta, on Jeesukselle mahdollista!

      Muista, että ihmisiin ei kannata liikaa luottamustaan laittaa, tai odottaa ihmisiltä jotakin. Mutta Jeesukseen sä voit luottaa 100%, ja tuut näkemään että Hän ei petä eikä hylkää!

      • Kiitos viestistäsi. Rukoilin että saisin hirveät syntini anteeksi ja nyt olen ollut viikon selvinpäin jo. Tai vasta.
        Koen, että Jumala on auttanut näiden teidän viestienne kautta.

        Viinaa ei ole tehnyt mieli ollenkaan.


    • vainyksinJeesus

      Minä vapauduin tupakasta. Itse en vieläkään ois siitä päässyt, mutta tiesin ja uskoin että Jeesukselle se on mahdollista, vapauttaa täydellisesti.

    • Ihan rakkaudellisessa tarkoituksessa yritän vastata sinulle:

      Tällaiseen asiaan tarvitset paikallista tukea. Käy puhumassa asiasta paikallisseurakunnassa. Päihdeongelma on iso asia tässä ajassa, mutta tärkeintä on oma hengellinen tila, josta päihdeongelma tuskin täysin erillinen. Seurakunnassa keskitytään ensisijaisesti hengelliseen tilaan ja sen tukena tietysti myös tarvittaessa päihdeongelmaan.

      • Aikoinaan kun itse olin vielä seurakunnassa niin käännytin parhaan ystäväni uskoon.15 vuotta sitten.
        Hän on pysynyt uskossaan ja vain vahvistunut kun taas mulla alkoi tämä nyt surullisen kuuluisa alamäki.

        Kaikki muut kaverit lähti mutta tämä yksi jäi.

        Hän on minulle linkki seurakuntaan. Hän on myös kouluttautunut sielunhoitajaksi.

        Nyt ekan kerran hänelle viinaongelmastani kerroin.

        Pari viikkoa sitten. Mukavampaa on kertoa että olen pääsemässä siitä eroon.

        Ihan kuin helluntailaisten laulusta lauletaan maailmasta ja uskontiestä:"En, palaa en"..siis maailmaan.

        Se laulu soi päässäni tänä aamuna, kun viime ryypystä on viikko.

        Hyvä alku?


    • suosittelen.sitä

      Minä vapauduin Jesuksesta jo vuosia sitten.
      Sen jälkeen ei ole ollut minkäänlaisia murheita.

      • Eenokki12

        Tuskin Jeesus sinulle armoaan koskaan tulee tarjoamaankaan? Tuskat alkavat sairaudella ja kuolemassa huomaat ettei kukaan pysty sinua auttamaan ei Jeesuskaan. Paatunut helvetin kekäle ei armoa kaipaa eikä sitä hänelle suoda. Iloitse vapaudesta kohta helvetti sinua odottaa. Maailmassa on lapsia nuoria joille pitää kertoa miten ihminen pelastuu ja ketkä marssivat helvetin tuleen, se pitäisi katoilta huutaa.


      • suosittelen.sitä
        Eenokki12 kirjoitti:

        Tuskin Jeesus sinulle armoaan koskaan tulee tarjoamaankaan? Tuskat alkavat sairaudella ja kuolemassa huomaat ettei kukaan pysty sinua auttamaan ei Jeesuskaan. Paatunut helvetin kekäle ei armoa kaipaa eikä sitä hänelle suoda. Iloitse vapaudesta kohta helvetti sinua odottaa. Maailmassa on lapsia nuoria joille pitää kertoa miten ihminen pelastuu ja ketkä marssivat helvetin tuleen, se pitäisi katoilta huutaa.

        Kai ymmärrät miten naurettava viestisi on?
        Lapsia voi vielä pelotella sillä, että sängyn alla on mörkö, mutta ei sentään aikuisia.


      • PellePeloton2
        suosittelen.sitä kirjoitti:

        Kai ymmärrät miten naurettava viestisi on?
        Lapsia voi vielä pelotella sillä, että sängyn alla on mörkö, mutta ei sentään aikuisia.

        >>>Lapsia voi vielä pelotella sillä, että sängyn alla on mörkö, <<<

        Lapsia ei saa pelotella mörköillä eikä millään muullakaan.


      • suosittelen.sitä
        PellePeloton2 kirjoitti:

        >>>Lapsia voi vielä pelotella sillä, että sängyn alla on mörkö, <<<

        Lapsia ei saa pelotella mörköillä eikä millään muullakaan.

        Ei saakaan, mutta voi.


      • JumalattomilleKostetaan

        "Minä vapauduin Jesuksesta jo vuosia sitten.
        Sen jälkeen ei ole ollut minkäänlaisia murheita."

        Vai niin, odottappas kun Antikristuksen ahdistuksen aika pian alkaa - siinä sitä murhetta sitten on enemmän kuin liikaa.


      • Totuuden_torvi_
        PellePeloton2 kirjoitti:

        >>>Lapsia voi vielä pelotella sillä, että sängyn alla on mörkö, <<<

        Lapsia ei saa pelotella mörköillä eikä millään muullakaan.

        Siis vihervasureiden ja lesbojen adoptiolapsia ei saa pelotella, vaan heille tulee valehdella. Kyllä normaalin ihmisen jälkeläinen kestää myös suoraa puhetta jantotuuden.


    • pitkäänhellari

      Anteeksi Auro. Vasta nyt havaitsin kirjoituksesi. Katso Arkistosta hyvä ohjelma Aamusydämellä Alkoholistin lapsena. Löytyy Areenasta. Ohjelma ei ole mitenkään kristillinen, mutta uskon että siitä on sinulle jotain apua.
      Kyllä sinäkin saat apua tuohonkin ongelmaan. Hyvä juttu että olet tällä hetkellä selvinpäin ja ei ole hengenvaaraa.
      Kirjoittele.

      • Sorry kun kesti kauan vastata. 7 vrk selvä jo, ja jatkuu. Katson tuon ohjelman sillä olen itsekkin alkoholistin lapsi.

        Jos sillä on jotain vaikutusta ollut omaan juomiseeni niin sitten en tiedä sitä. Olinhan 19-29-vuotiaaksi asti selvä muutama huikkaa(ei humaltumista kuin kerran n.23vuotiaana)lukuunottamatta Shamppanjalasi jouluna anoppilassa.

        Itse katson että juomiseni johtuu siitä mitä tapahtui pahaa lapselleni kun olin 25-vuotias, ja silloin isänikin sairastui dementiaan...

        Luopuminen otti niin koville että neljä vuotta sinnittelin raittiina kun kaikki muut joi ja sitten alkoi pato murtua.


    • Meingott

      Keskustelupalsta internetissä ei ole sellainen paikka, missä oikeanlaista apua tai tukea yleensä mitenkään saa.

      Kannustan etsimään apua kahdelta suunnalta:
      1) Päihdehuolto ilman muuta ja AA-ryhmä. Terveyskeskuksen kautta osataan varmasti auttaa eteenpäin oikeaan suuntaan ja etenkin kun oma tahtosi on vapautua alkoholista, kannattaa ehdottomasti pyytää päästä esim. kuukauden mittaiselle hoitojaksolle. Ne ovat kannattavia startteja ja antavat ison tuen alkoholiriippuvaisuudesta vapautumiselle. Luterilaisen seurakunnan diakoniatyö voi varmaan myös ohjata oikealle sektorille - tietävät mihin ohjata eteenpäin.
      2) Jos helluntaiseurakunnan yhteyttä etsit, etsi oman paikkakuntasi seurakunta ja käy siellä keskustelemassa työntekijän kanssa.

      • Päihdehuollossa se virkailija sanoi kun olin kuukauden ollut ilman että menee puolivuotta ennen kuin aivoni alkavat tottua raittiuteen.

        Ei arvostanut yhtään...

        Alkoi tuntumaan ettei raittiudellani olekaan väliä.

        Toinen täti sitten kehui kuinka olin saanut maksa-arvoni kuntoon. Kehoitti jatkamaan AA:ssa käyntiä.

        Kävin siellä nimittäin.

        Ne sanoivat että minun pitää luopua ystävistäni ja miehestäni, koska he juovat.

        Useammat kuin yksi sanoi että heidät rakastettiin AA:ssa raittiiksi.

        Ei voi moittia -sitä ne minunkin kohdalla yrittivät.

        Sitten vain vertasin kuinka pitkään he oli olleet kuivilla-kymmenen vuotta, 20 vuotta...yksi oli vuoden mutta katosi sitten...

        Tunsin itseni ihan nollaksi.

        Sitten kun aina vaan ratkesin juomaan, jopa antabuksesta huolimatta, aloin itseinhosta jättäytyä pois.

        Tuli olo että en pysty siihen, enkä sitten pystynytkään.

        En mene AA:han ennen kuin olen varma onnistumisestani. En tahdo kokea uudestaan sitä häpeää kun mokaa.


      • Meingott

        AA-ryhmiä lienee useampia samalla paikkakunnalla kenties?

        Alkoholin liikakäytöstä/alkoholismista toipumisessa tärkeää on kotona myös tuki, näin itse ajattelen. Alkoholia ei saa olla tarjolla tai näkyvillä ennen kuin itse todella pystyy hallitsemaan tilanteen. (Jälleen oma mielipiteeni.)

        Prosessi on laaja-alainen mikäli elää parisuhteessa ja perheessä. Se vaikuttaa moneen ihmiseen mikäli aikoo päästä alkoholista irti.

        Oletko miettinyt esim. kuukauden mittaista klinikkajaksoa? Mitä sellaisen jakson käyneet ovat kertoneet, niin se todella on antanut vahvan kimmokkeen irtautumiselle.

        Toipumisprosessiin on hyvä ottaa perhe mukaan, etenkin puoliso. Keskustelu terveydenhuollon ammattilaisen tai päihdeasiantuntijan kanssa lienee hyvä käydä yhdessä puolison kanssa.

        AA-ryhmä on ymmärtääkseni hyvä tuki ja sinne kannattaa mennä mikäli mieli tekee, ja vaikka ratkeaa, niin on juuri siksi mentävä. Siellä ne jotka käyvät, käyvät edelleen sen takia etteivät joisi. 20 vuotta ryhmässä ja edelleen siellä? Se kertoo, minkälainen riippuvuus alkoholi voi olla. Jokainen heistä on aloittanut yhdestä päivästä raittiiina, sitten toisesta. Sitten hekin ovat laskeneet raittiita viikkoja, vasta sen jälkeen kuukausia, ja vasta sen jälkeen vuosia. Mutta jokainen aloittaa ensimmäisestä raittiista päivästä. Kuntosalitreenajakin aloittaa tangosta ennen kuin alkaa painoja siihen lisäämään.

        Oma motivaatio irtautumiseen on ensimmäinen askel. Pakkohoito ei useinkaan auta. Riippuvaisuudesta kertoo se, että vaikka ajattelee hallitsevansa tilanteen, ei voi olla ainetta käyttämättä - se määrää tahdin ja suunnan vaikkei haluaisi.


      • Meingott kirjoitti:

        AA-ryhmiä lienee useampia samalla paikkakunnalla kenties?

        Alkoholin liikakäytöstä/alkoholismista toipumisessa tärkeää on kotona myös tuki, näin itse ajattelen. Alkoholia ei saa olla tarjolla tai näkyvillä ennen kuin itse todella pystyy hallitsemaan tilanteen. (Jälleen oma mielipiteeni.)

        Prosessi on laaja-alainen mikäli elää parisuhteessa ja perheessä. Se vaikuttaa moneen ihmiseen mikäli aikoo päästä alkoholista irti.

        Oletko miettinyt esim. kuukauden mittaista klinikkajaksoa? Mitä sellaisen jakson käyneet ovat kertoneet, niin se todella on antanut vahvan kimmokkeen irtautumiselle.

        Toipumisprosessiin on hyvä ottaa perhe mukaan, etenkin puoliso. Keskustelu terveydenhuollon ammattilaisen tai päihdeasiantuntijan kanssa lienee hyvä käydä yhdessä puolison kanssa.

        AA-ryhmä on ymmärtääkseni hyvä tuki ja sinne kannattaa mennä mikäli mieli tekee, ja vaikka ratkeaa, niin on juuri siksi mentävä. Siellä ne jotka käyvät, käyvät edelleen sen takia etteivät joisi. 20 vuotta ryhmässä ja edelleen siellä? Se kertoo, minkälainen riippuvuus alkoholi voi olla. Jokainen heistä on aloittanut yhdestä päivästä raittiiina, sitten toisesta. Sitten hekin ovat laskeneet raittiita viikkoja, vasta sen jälkeen kuukausia, ja vasta sen jälkeen vuosia. Mutta jokainen aloittaa ensimmäisestä raittiista päivästä. Kuntosalitreenajakin aloittaa tangosta ennen kuin alkaa painoja siihen lisäämään.

        Oma motivaatio irtautumiseen on ensimmäinen askel. Pakkohoito ei useinkaan auta. Riippuvaisuudesta kertoo se, että vaikka ajattelee hallitsevansa tilanteen, ei voi olla ainetta käyttämättä - se määrää tahdin ja suunnan vaikkei haluaisi.

        Kyllähän se tuki kotona olisi tärkeää, mutta sitä ei nyt ole tässä asiassa saatavilla, muuten kyllä.

        Mies on tälläkin hetkellä pitkän putken jälkeen vaarassa saada viinakrampin. Se otetaan kodissani huomioon siten että hän ei nyt aja.

        Seuraavaan putkeen on varustauduttu tekemällä omenaviiniä ja se valmistuu noin viikon päästä. Itse en siihen litkuun koske, en pidä viinistä.

        Eilen hain hänelle kuusi kaljaa ihan vain kohtausta estämään. Samalle reissulle tuli mukaan kaksi ystävääni: toinen haki itselleen tavallista pienemmän satsin eli 9 bisseä prismasta ja toinen hyödynsi minun suhteitani: sai mieheni ent.työkaverilta, eräältä virolaiselta viinatrokarilta kaksi pulloa neljäkytvolttista viinaa.

        Olen ollut taipuvainen ajattelemaan että koska nämä miehet, ystävät, on minua kymmenen vuotta vanhempia ei minullakaan ole pelättävää kymmeneen vuoteen vielä.

        Mutta henkinen kipu ja ahdistus vain pahenee kun näin ajattelen.

        Asiaan: reissu edellytti että minä olen selvinpäin. Kukaan ei kavereistani hyväksy rattijuoppoutta.

        Mua tarvitaan usein kuskina. Mun halutaan ja oletetaan olevan selvinpäin, se on niille hyödyksi ja minä saan rahaa.

        AA:laiset oli väärässä sikäli että ei kaveriporukkani ole muulla tavoin kannustimena väärälle toiminnalle muuten kuin mitä tulee terveysajatteluuni. Ystäväni päinvastoin haluavat mun olevan selvinpäin siis.

        Mieheni on samalla paras ystäväni. Tukeni ja turvani ja kaikkeni.

        Miski aa-laiset haluavat että luovun parhaasta ystävästäni?

        5.päivä selvinpäin.

        Tuolla joku sanoi että omasta tahdosta se on kiinni.

        AA olisi hyvä henkinen puhdistumispaikka ja tuki siihen oman päätöksen toteuttamiseen, siinä olet oikeassa.

        Se vain että mieheni joutuu olemaan täällä yksin kotona ilman ystäviä, ilman työtä ilman mitään jo nyttenkin... hän kärsisi siitä jos vielä lisäisin oman poissaoloni määrää.

        Siksi en tahdo lähteä hoitoonkaan.

        Sama tyttäreni joka asuu jo poissa kotoa tarvitsee minua paljon.

        En haluaisi jättää heitä...mutta en haluais juodakkaan. Jos se tästä lähtisi, ihan sillä tahdonvoimalla.

        Kiitos kun kuuntelit. JOS kuuntelit:)

        Vähän on yksinäinen olo.


      • ole.rehellinen
        auroraboreallis kirjoitti:

        Kyllähän se tuki kotona olisi tärkeää, mutta sitä ei nyt ole tässä asiassa saatavilla, muuten kyllä.

        Mies on tälläkin hetkellä pitkän putken jälkeen vaarassa saada viinakrampin. Se otetaan kodissani huomioon siten että hän ei nyt aja.

        Seuraavaan putkeen on varustauduttu tekemällä omenaviiniä ja se valmistuu noin viikon päästä. Itse en siihen litkuun koske, en pidä viinistä.

        Eilen hain hänelle kuusi kaljaa ihan vain kohtausta estämään. Samalle reissulle tuli mukaan kaksi ystävääni: toinen haki itselleen tavallista pienemmän satsin eli 9 bisseä prismasta ja toinen hyödynsi minun suhteitani: sai mieheni ent.työkaverilta, eräältä virolaiselta viinatrokarilta kaksi pulloa neljäkytvolttista viinaa.

        Olen ollut taipuvainen ajattelemaan että koska nämä miehet, ystävät, on minua kymmenen vuotta vanhempia ei minullakaan ole pelättävää kymmeneen vuoteen vielä.

        Mutta henkinen kipu ja ahdistus vain pahenee kun näin ajattelen.

        Asiaan: reissu edellytti että minä olen selvinpäin. Kukaan ei kavereistani hyväksy rattijuoppoutta.

        Mua tarvitaan usein kuskina. Mun halutaan ja oletetaan olevan selvinpäin, se on niille hyödyksi ja minä saan rahaa.

        AA:laiset oli väärässä sikäli että ei kaveriporukkani ole muulla tavoin kannustimena väärälle toiminnalle muuten kuin mitä tulee terveysajatteluuni. Ystäväni päinvastoin haluavat mun olevan selvinpäin siis.

        Mieheni on samalla paras ystäväni. Tukeni ja turvani ja kaikkeni.

        Miski aa-laiset haluavat että luovun parhaasta ystävästäni?

        5.päivä selvinpäin.

        Tuolla joku sanoi että omasta tahdosta se on kiinni.

        AA olisi hyvä henkinen puhdistumispaikka ja tuki siihen oman päätöksen toteuttamiseen, siinä olet oikeassa.

        Se vain että mieheni joutuu olemaan täällä yksin kotona ilman ystäviä, ilman työtä ilman mitään jo nyttenkin... hän kärsisi siitä jos vielä lisäisin oman poissaoloni määrää.

        Siksi en tahdo lähteä hoitoonkaan.

        Sama tyttäreni joka asuu jo poissa kotoa tarvitsee minua paljon.

        En haluaisi jättää heitä...mutta en haluais juodakkaan. Jos se tästä lähtisi, ihan sillä tahdonvoimalla.

        Kiitos kun kuuntelit. JOS kuuntelit:)

        Vähän on yksinäinen olo.

        Itsellesi olisi tärkeää nyt tehdä selväksi, että haluatko viinasta eroon, hinnalla millä hyvänsä, vai onko se kuitenkin vain osaltasi toiveajattelua, että kaikki loksahtaa kohdalleen ilman omaa työtä, jopa vaatii suuriakin luopumisia?
        AINA löytyy syitä sille, että juuri nyt ei voi, ei kykene, ei kestä, ei jaksa, ei sitä eikä tätä.
        Sinulla, miehelläsi ja koko seurueellanne on tulevaisuus aika synkkä. Kolema odottaa meistä jokaista (jos Jeesus ei sitä ennen nouda omiaan pois), mutta haluaisitko nähdä kuitenkin elämäsi kaaren loppuvan kohta puoliin omaan vereen tukehtuen, vai haluatko raitistua ja tehdä elämälläsi muutakin kuin täyttää jokaisen päivän juomisella, tai ajatuksella että mistä viinaa seuraavaksi?
        Hurjalta kuulostaa virolaistrokarit, huh,huh.

        Vasta kun olet siinä pisteessä, että ihan oikeasti olet valmis jättämään vanhan elämäsi, voit onnistua. Takuulla tulet epäonnistumaan, jos jatkat viinan kantamista miehellesi, kaveeraat ryyppyseurueiden kanssa jne. Et voi elää kahta tietä. Toinen vie ennen aikaiseen kuolemaan, toinen voi tuoda elämisen arvoisen elämän. Ja entäs jälkikasvu?

        Rehellinen totuus on kuitenkin se, että tuon porukan "tuella" et tule onnistumaan. Kaverit voivat olla hyviäkin, ovat varmasti mukana iloissasi ja suruissasi, mutta oikein kunnolliset kaverit ja ne, jotka haluavat sinulle parasta ja oikesasti rakastaisivat sinua, toimisivat niin, että sinä pääset irti elämäntavastasi täydelliseen muutokseen.
        Sinun on repäistävä itsesi irti, ja sama koskee miestäsi. Et voi pelastaa häntä, jos hän ei halua itse pelastua. Mutta oletko itse valmis pelastumaan?

        Vaikka alkoholismi olisi minkälainen sairaus hyvänsä, niin lääkkeet siihen on olemassa, kuitenkin se viimeinen päätös on sinusta kiinni. Tulevaisuus voi nyt pelottaa, mutta jos rehellisesti mietit, voisiko se olla pahempaa kuin elämä jota elät nyt?

        SInä teet työn, Jumala on sinun apusi, jos itse loppuun asti haluat muutosta. Ja Hän johdattaa sinut sellaisten ihmisten luokse, josta apua saat, kunhan ymmärrät, ettei kukaan tee työtä sinun puolestasi, vaan he seisovat rinnallasi tukena, eivät tekemässä sitä, mitä sinun pitää itse tehdä!
        Jos kokosydämisesti etsit apua, sen 100% varmasti tulet saamaan.


      • ole.rehellinen kirjoitti:

        Itsellesi olisi tärkeää nyt tehdä selväksi, että haluatko viinasta eroon, hinnalla millä hyvänsä, vai onko se kuitenkin vain osaltasi toiveajattelua, että kaikki loksahtaa kohdalleen ilman omaa työtä, jopa vaatii suuriakin luopumisia?
        AINA löytyy syitä sille, että juuri nyt ei voi, ei kykene, ei kestä, ei jaksa, ei sitä eikä tätä.
        Sinulla, miehelläsi ja koko seurueellanne on tulevaisuus aika synkkä. Kolema odottaa meistä jokaista (jos Jeesus ei sitä ennen nouda omiaan pois), mutta haluaisitko nähdä kuitenkin elämäsi kaaren loppuvan kohta puoliin omaan vereen tukehtuen, vai haluatko raitistua ja tehdä elämälläsi muutakin kuin täyttää jokaisen päivän juomisella, tai ajatuksella että mistä viinaa seuraavaksi?
        Hurjalta kuulostaa virolaistrokarit, huh,huh.

        Vasta kun olet siinä pisteessä, että ihan oikeasti olet valmis jättämään vanhan elämäsi, voit onnistua. Takuulla tulet epäonnistumaan, jos jatkat viinan kantamista miehellesi, kaveeraat ryyppyseurueiden kanssa jne. Et voi elää kahta tietä. Toinen vie ennen aikaiseen kuolemaan, toinen voi tuoda elämisen arvoisen elämän. Ja entäs jälkikasvu?

        Rehellinen totuus on kuitenkin se, että tuon porukan "tuella" et tule onnistumaan. Kaverit voivat olla hyviäkin, ovat varmasti mukana iloissasi ja suruissasi, mutta oikein kunnolliset kaverit ja ne, jotka haluavat sinulle parasta ja oikesasti rakastaisivat sinua, toimisivat niin, että sinä pääset irti elämäntavastasi täydelliseen muutokseen.
        Sinun on repäistävä itsesi irti, ja sama koskee miestäsi. Et voi pelastaa häntä, jos hän ei halua itse pelastua. Mutta oletko itse valmis pelastumaan?

        Vaikka alkoholismi olisi minkälainen sairaus hyvänsä, niin lääkkeet siihen on olemassa, kuitenkin se viimeinen päätös on sinusta kiinni. Tulevaisuus voi nyt pelottaa, mutta jos rehellisesti mietit, voisiko se olla pahempaa kuin elämä jota elät nyt?

        SInä teet työn, Jumala on sinun apusi, jos itse loppuun asti haluat muutosta. Ja Hän johdattaa sinut sellaisten ihmisten luokse, josta apua saat, kunhan ymmärrät, ettei kukaan tee työtä sinun puolestasi, vaan he seisovat rinnallasi tukena, eivät tekemässä sitä, mitä sinun pitää itse tehdä!
        Jos kokosydämisesti etsit apua, sen 100% varmasti tulet saamaan.

        Tätä alkoholiasiaa riittää vaikka nyt en ole viiteen päivään ottanut.. sinä ja äitini joka haukkui siskon miehen kun hän on "känniläinen joka pilaa lastensa elämän". Sain kuulla tollasta koko automatkan kun haettiin tyttäreni työpaikastaan kotiinsa.

        Päätos on tehty. En vaan ole kunnossa. En fyysisesti(maksa-arvot)ja henkisesti..no kun olen juonut 10 vuotta niin eihän se viidessä päivässä mikään korjaannu.

        Pää on kuin haminan kaupunki:)

        Johtuen juomisista. Syyllisyys, häpeä, ja nöyryys. Tai ehkä noi johtuu kun pyysin apua ja asiasta tuli julkinen tässä.

        Ehkäpä tilanne korjaantuu kun en ota.

        Sinusta on ollut iso apu tässä kun on ollut muutakin vaihtoehtoa ilmassa kuin se juominen ja että kaikki pysyis näin: minä juon ja itken ja taas juon.

        Että voin muuttua raittiiksi.

        En jatka tätä viestiä pidemmälle, kun minulla on vaan jotenkin niin sekaisin kaikki.

        Ennen otin lääkkeeksi kaikenlaisiin oloihin viinaa siltä viinatrokarilta jota sinä kauhistelet.. nyt ei voi ja kaikki paska on tavallaan niin kuin tässä ...ei voi paeta.


      • ole.rehellinen

        en ole kauhistelemassa sitä, että viinatrokarilta olet viinasi ottanut, vaan sitä, että kuinka pahalta tilanteesi kuulostaa.
        EN ole myöskään kauhistelemassa, että pilaat elämäsi, etköhän sen tiedä itsekin.

        Kerronpa itse, että jos en olis tullut uskoon joskus 90 luvun alussa, en olisi tässä nyt sinulle kirjoittelemassa, eli vähän turhan nopeasti mielikuvan ehdit kirjoituksestani kehittää.
        Tiedän satavarmasti, että olisin kuollut, jonnekin mihin lie, lapsi olisi otettu huostaan jne, sitä samaa.
        MUTTA elämäni muuttui, ja niin se voi muuttua myös sinulla. En siis puhu tätä jotenkin ylempää, vaikka niin taisit luulla.
        Meillä oli ensiarvoisen tärkeää, että me molemmat teimme päätöksen, mies ensin tuli uskoon, sitten minä. Minä typerys halusin vielä kerran juoda, olla kännissä. Mutta siinäpäs tapahtuikin sellainen ihme asia, että lähes 2 litran viinipullon jälkeenkään ei tullutkaan humalaa. EIkä sen jälkeen ole koskaan tarvinnut enää pulloa.

        Samoin tapahtui tupakan kanssa, jota ilman en olisi voinut kuvitellakaan eläväni, niinpä vain sammui kuvainnollisesti kastealtaaseen, en ole sen jälkeen polttanut, eikä tehnyt edes mieli. Tuosta kaikesta nyt siis aikaa reilusti 24 vuotta, kiitos Herralle, joka ainoana tässä maailmassa pystyi minut pelastamaan.
        Nyt minulla on iso perhe, 10 lasta, kaikki samalle miehelle, sille alkuperäiselle, ja lastenlapsiakin.

        Mutta valitettavasti se vain on niin, että aika pohjalle joidenkin täytyy tippua, ennen kuin ymmärtää, että jos haluaa elää, on tehtävä radikaaleja muutoksia.
        Toinen vaihtoehto on antaa olla, se tapahtuu yrittämättäkin.

        Koita nyt nainen nousta, sillä suunta ei voi olla kuin ylöspäin!!


      • ole.rehellinen kirjoitti:

        en ole kauhistelemassa sitä, että viinatrokarilta olet viinasi ottanut, vaan sitä, että kuinka pahalta tilanteesi kuulostaa.
        EN ole myöskään kauhistelemassa, että pilaat elämäsi, etköhän sen tiedä itsekin.

        Kerronpa itse, että jos en olis tullut uskoon joskus 90 luvun alussa, en olisi tässä nyt sinulle kirjoittelemassa, eli vähän turhan nopeasti mielikuvan ehdit kirjoituksestani kehittää.
        Tiedän satavarmasti, että olisin kuollut, jonnekin mihin lie, lapsi olisi otettu huostaan jne, sitä samaa.
        MUTTA elämäni muuttui, ja niin se voi muuttua myös sinulla. En siis puhu tätä jotenkin ylempää, vaikka niin taisit luulla.
        Meillä oli ensiarvoisen tärkeää, että me molemmat teimme päätöksen, mies ensin tuli uskoon, sitten minä. Minä typerys halusin vielä kerran juoda, olla kännissä. Mutta siinäpäs tapahtuikin sellainen ihme asia, että lähes 2 litran viinipullon jälkeenkään ei tullutkaan humalaa. EIkä sen jälkeen ole koskaan tarvinnut enää pulloa.

        Samoin tapahtui tupakan kanssa, jota ilman en olisi voinut kuvitellakaan eläväni, niinpä vain sammui kuvainnollisesti kastealtaaseen, en ole sen jälkeen polttanut, eikä tehnyt edes mieli. Tuosta kaikesta nyt siis aikaa reilusti 24 vuotta, kiitos Herralle, joka ainoana tässä maailmassa pystyi minut pelastamaan.
        Nyt minulla on iso perhe, 10 lasta, kaikki samalle miehelle, sille alkuperäiselle, ja lastenlapsiakin.

        Mutta valitettavasti se vain on niin, että aika pohjalle joidenkin täytyy tippua, ennen kuin ymmärtää, että jos haluaa elää, on tehtävä radikaaleja muutoksia.
        Toinen vaihtoehto on antaa olla, se tapahtuu yrittämättäkin.

        Koita nyt nainen nousta, sillä suunta ei voi olla kuin ylöspäin!!

        Hauska lukea menestyskertomuksia tästä ketjusta-monet uskon avulla ovat päässeet pois alkoholismista.
        Sinullekin kävi niin. Nyt olet valona maailmassa, kuten Raamatussa sanotaan että uskovan ovat.

        Saat raittiuden näyttämään houkuttelevalta ja onnelliselta. Ja saat minun elämäni näyttämään kurjalta...heh..

        En olis juonut jos se ois ollut surkeaa ja kurjaa. Ja on elämässäni paljon sellaistakin hyvää johon ei liity alko.

        Esm.lapset. Ne on aikuisia jo minullakin, mutta silti ollaan paljon tekemisissä.

        Mun käy kyllä kateeksi ett oot ollut saman miehen kanssa koko elämäsi ja onnistunut.

        Mun nykyinen(ollaan oltu 11 ja puoli vuotta yhdessä)ei saanut aikaiseksi mitään lapsia kun alko vei ja nyt alan olla jo liian vanha.

        Mutta hän on kiitelty ja hyvä isäpuoli lapsilleni.

        Joka päivä hän tekee ruuan heille viideksi.

        Tämä on myös minun arkeani. Samoin lukio-opinnot aamuisin netin äärellä ja iltaisin joskus kursseja toisella paikkakunnalla.

        Sanoit, että et usko että näissä ympyröissä onnistun.

        Rehellisyys, mitä isäni minulle koitti opettaa, se auttaa raittiudessa, kun en enää uskottele itselleni että ei minulle mitään käy, kun voi käydä..

        Monelle muullekin, nuoremmille kuin mitä me, on käynyt. Viina vienyt ennenaikaiseen hautaan.

        Jatkuvasti kuolinuutisia...

        Hienoa lukea sinun menestyskertomus. Hyvä ettet puhu ylhäältä kuitenkaan, tuollaista nöyryyttä olen löytänyt vain nykyisiltä kavereiltani. Ja Jeesuksesta.


      • Meingott

        Luin vastauksesi. Kiitos, että kirjoitit sen.

        En tiedä, mitä on viinakramppi, mutta se näyttää edellyttävän alkoholia sen estämiseksi. Kuulostaa rankalta.

        Hyvä, että puolisosi on paras ystäväsi. Nykypäivän maailmassa tätä lausetta kuulen yhä harvenevan verran.

        Laitan tähän ehkä rankan kysymyksen pohdittavaksi: Voisiko miehesi raitistua sinun kanssasi? Tekisitte sen yhdessä, jolloin voisitte olla toistenne tukena.

        Kiitos keskustelusta kanssasi. Joudun itse päättämään sen tähän. Muistutan vielä: Päätös raitistua on sinun oma päätöksesi ja pidä siitä todella kiinni! Pienikin lasillinen voi viedä mennessään helposti. Iso himo iskee varmasti jossain vaiheessa ja silloin on pysyttävä itselleen ehdottomana. Kun himo muutoin iskee tai asia tulee mieleen, puhu jonkun kanssa tai mene lenkille.

        Toivon ja rukoilen parasta sinulle.


    • heikuule

      mäkiin oon uskovan "sekakäyttäjä" ja oon ollut katkolla ja kuntoutuksessa niin siellä on samanlaisia valittajia kuin sinä kaikki aina valittaa että miksi en pääse irti viinan, lääkkeen tai huumeiden kirosta mutta ei valittaminen auta...

      mua aina naurattaa ja rupee ärsyttää tomonen valittaminen kyllä se kertoo sen että ihminen ei oikeasti edes halua irti riippuvuksistaan vaikka jokainen pääse irti näistä ja pystyy lopettamana jos oikeasti haluaa!

      se pitää itse tehdä se päätös että lopettaa ei sitä kukaan sun puolesta tee ja ei kukaan sinua sieltä ylös nosta ei edes "Herra" jos et sitä itse halua...?

      lopeta valittaminen ja tee asialle jotain!!!

      mäkin vedin 4 vuotta joka päivä ja ei sieltä mua kukaan ihminen tai "Herra" nostanut ylös vaan se piti tehdä itse, mulla ei oo kuule ku 1,5 vuotta selvii päivii 4 vuoteen... ;)

      tuha luulla että tässä asiassa on ihmisistä tai auttavista tahoista apua!

      • ota.niska.kiinni

        tosiasiahan se on, että kyllähän itse pitää haluta, ei voi aina vain nojailla toisten tukikeppeihin.
        Tukea saa varmasti järjestöiltä jne, mutta työ on tehtävä itse, ei kukaan, ei edes parhainkaan uskovainen voi sitä sinulle valmiiksi tehdä. On otettava vastuu OMISTA tekemisistään ja tekemättä jättämisistään.
        Jumala auttaa kyllä, mutta itse on verille asti haluttava eroon päihteistä yms.
        Pirun valhe onkin, että et sinä voi, mutta KYLLÄ sinä voit!!


      • faktaapeliin

        2. Piet. 2:22

        Heille on tapahtunut, mitä tosi sananlasku sanoo: "Koira palaa oksennukselleen", ja: "Pesty sika rypee rapakossa".


      • faktaapeliin

        1. Kun. 18:21

        Ja Elia astui kaiken kansan eteen ja sanoi: "Kuinka kauan te onnutte molemmille puolille? Jos Herra on Jumala, seuratkaa häntä; mutta jos Baal on Jumala, seuratkaa häntä." Eikä kansa vastannut hänelle mitään.

        Hepr. 12:13

        ja: "tehkää polut suoriksi jaloillenne", ettei ontuvan jalka nyrjähtäisi, vaan ennemmin parantuisi.

        2. Piet. 1:10

        Pyrkikää sentähden, veljet, sitä enemmän tekemään kutsumisenne ja valitsemisenne lujaksi; sillä jos sen teette, ette koskaan lankea;

        1. Kor. 10:21

        Ette voi juoda Herran maljasta ja riivaajien maljasta, ette voi olla osalliset Herran pöydästä ja riivaajien pöydästä.

        1. Piet. 4:1

        Koska siis Kristus on kärsinyt lihassa, niin ottakaa tekin aseeksenne sama mieli-sillä joka lihassa kärsii, se lakkaa synnistä-

        Gal. 5:24

        Ja ne, jotka ovat Kristuksen Jeesuksen omat, ovat ristiinnaulinneet lihansa himoineen ja haluineen.

        Joh. 8:11

        Hän vastasi: "Herra, ei kukaan". Niin Jeesus sanoi hänelle: "En minäkään sinua tuomitse; mene, äläkä tästedes enää syntiä tee".


      • näinkin.voi.olla

        synnissä vaeltaminen on eri asia, kuin se, että uskova voi langeta syntiin.
        Evankeliumi on annettu voimaksi, meillä on Jeesuksen veren kautta voima.

        Omalla voimallaan ei kukaan kysene pelastumaan, mutta kun turvaa Herraan kaikella, niin Hän auttaa.

        Armo ei ole synnillistä elämää varten, vaan sitä varten, että voimme nousta synnistä ja kääntyä pois!

        Mutta ensimmäisenä on tunnustettava itselleen, että tarvitsee apua, ja sitä apua, jota kukaan ihminen ei voi antaa.

        Ystävät täytyy sitten valita uudestaan, sillä seura tekee kaltaisekseen, niin inhottavaa kuin se onkin.

        Mutta on rakastettava itseään, kuten Herran tahtokin on, että tulet terveeksi!
        Tuon kautta tett sitten oikeita valintoja, Herran ymmärryksessä.


      • mikäero

        synnissä vaeltaminen on eri asia, kuin se, että uskova voi langeta syntiin.

        ----------------

        ???

        otetaan vaikka itsetyydytys esimerkiksi niin saako ihminen langeta tähän elämänsä loppuun asti?

        eli jos on vaikka aina kuukauden runkkaamatta ja sitten lankeaa ja taas kuukausi jne... nini saako uskova langeta maailman loppuun asti???


      • ota.niska.kiinni kirjoitti:

        tosiasiahan se on, että kyllähän itse pitää haluta, ei voi aina vain nojailla toisten tukikeppeihin.
        Tukea saa varmasti järjestöiltä jne, mutta työ on tehtävä itse, ei kukaan, ei edes parhainkaan uskovainen voi sitä sinulle valmiiksi tehdä. On otettava vastuu OMISTA tekemisistään ja tekemättä jättämisistään.
        Jumala auttaa kyllä, mutta itse on verille asti haluttava eroon päihteistä yms.
        Pirun valhe onkin, että et sinä voi, mutta KYLLÄ sinä voit!!

        Kyllä minä voin, joo, kiitos.
        Olen tänään selvä. Tyttäreni esitteli kun ohi ajettiin lempiravintolansa. Miehelleni kävin Prismasta laatikollisen olutta pariksi päiväksi.

        Kävin ystävälläni joka joi.

        Kyllä minä pystyn mutta ympäristö ei kauheesti kannusta siihen!

        Tosin ystäväni on vähentänyt ja siellä ollut toinen ystäväni on ollut katkon jälkeen jo kuukauden selvinpäin.

        Hän pystyy.

        Kiitos hirveesti..näistä teidän viesteistä on tosi paljon apua sittenkin.

        Kyllä mä kai..varmaan...pystyn. Ei kun kyllä mä pystyn......(?)


      • alempaakeskustelusta

        pitkäänhellari

        24.10.2016 17:26

        Tunnen erään miehen joka on ollut pitkään alkoholisti, tuli uskoon noin 15 sitten. Oli raittiina aina kaksi tai kolme kuukautta, mutta sitten lopulla entinen kierre sai otteen. Kyllä hänen kohdallaan annettiin kaikki mahdollinen tuki. Eräs vanhempi pariskunta "säilöi" miestä jopa mökillään poissa kaveripiirien ja kuppiloiden houkutuksista ja mies lähti muutamaksi kuukaudeksi jopa KAN:lle, kuntoutuskotiin, mutta ei hän vain päässyt kuiville. Eikö hänellä riittänyt sitä omaa tahtoa tai itsekuria, mutta tukea ja apua annettiin.

        -------------

        onko tämä langeamista vai synnissä elämistä???

        haluaako tämmönen ihiminen oikeasti lopettaa vaiko puhuuko vaan mutta tosiassa ei edes halua lopettaa???

        saako ihminen elää näin elämänsä loppuun asti?


      • synnistärangaistus

        Milloin ymmärrätte tuon "Silmän poisheittämisen tai käden katkaisun oikein"?

        ----------------

        2. Kuninkaiden kirja 24:18-20

        18 Sidkia oli kahdenkymmenen yhden vuoden vanha tullessaan kuninkaaksi, ja hän hallitsi Jerusalemissa yksitoista vuotta. Hänen äitinsä oli nimeltään Hamutal, Jeremian tytär, Libnasta.

        19 Hän teki sitä, mikä on pahaa Herran silmissä, aivan samoin kuin Joojakim oli tehnyt.

        20 Sillä Herran vihan tähden kävi näin Jerusalemille ja Juudalle, kunnes hän vihdoin heitti heidät pois kasvojensa edestä.

        --------------

        2. Kun. 25:5-7

        5 Mutta kaldealaisten sotajoukko ajoi kuningasta takaa, ja he saavuttivat hänet Jerikon aroilla; ja kaikki hänen sotaväkensä oli jättänyt hänet ja hajaantunut.

        6 Ja he ottivat kuninkaan kiinni ja veivät hänet Baabelin kuninkaan eteen Riblaan; ja hänelle julistettiin tuomio:

        7 Sidkian pojat teurastettiin hänen silmiensä edessä, ja Sidkialta itseltään hän sokaisutti silmät ja kytketti hänet vaskikahleisiin, ja hänet vietiin Baabeliin.


      • pitkäänhellari
        alempaakeskustelusta kirjoitti:

        pitkäänhellari

        24.10.2016 17:26

        Tunnen erään miehen joka on ollut pitkään alkoholisti, tuli uskoon noin 15 sitten. Oli raittiina aina kaksi tai kolme kuukautta, mutta sitten lopulla entinen kierre sai otteen. Kyllä hänen kohdallaan annettiin kaikki mahdollinen tuki. Eräs vanhempi pariskunta "säilöi" miestä jopa mökillään poissa kaveripiirien ja kuppiloiden houkutuksista ja mies lähti muutamaksi kuukaudeksi jopa KAN:lle, kuntoutuskotiin, mutta ei hän vain päässyt kuiville. Eikö hänellä riittänyt sitä omaa tahtoa tai itsekuria, mutta tukea ja apua annettiin.

        -------------

        onko tämä langeamista vai synnissä elämistä???

        haluaako tämmönen ihiminen oikeasti lopettaa vaiko puhuuko vaan mutta tosiassa ei edes halua lopettaa???

        saako ihminen elää näin elämänsä loppuun asti?

        En osaa vastata tämän miehen puolesta, kun en ajattele hänen päällä, en tiedä miten tosissaan on vakaumuksessaan ja raittiuden kilvoitteluissaan. Ja kun itsellä ei ole ollut koskaan päihde- tai peliriippuvuutta, en siltäkään pohjalta ole paras kokemusasiantuntija. Ja oman osansa sekoittaa soppaan tuo kaksisuuntainen mielialahäiriö. Kun on elämässä nähnyt kaikkea ja ei ole enää eilisen teeren poka, niin ei lähde arvioimaan toisen tilaa tuosta noin vain.


      • Niin.

        Tiedän että se on minusta itsestäni kiinni. On kokeiltu katkot, antabukset, ja AA-ryhmä... jossa lopulta päädyin valhettelemaan että olin ollut raittiina, jotten menettäisi heidän luottamustaan.

        Ei...ei ollut apua, kun niillä oli aina sellainen etumatka, jota en saanut kiinni.

        Vieläkään ei voi henkseleitä paukutella liiemmin koska olen ollut vasta 4 päivää selvinpäin.

        Ei voi sanoa:"Nyt minä olen lopettanut, nyt minä teen sen", vaikka mieli tekisi.

        Monet ihmiset halveksivat alkoholisteja, ja minua ei uskottaisi.

        Siksi arvostan erityisen paljon teitä entiset alkoholistit tässä ketjussa, teiltä ei sellaista ylenkatsetta tule, koska se olisi samaa kuin että halveksisitte erästä osaa teissä.


      • Kiitos saarnasta.

        Kyllä mä tahdon palvella Jumalaa koska uskon että Hän voi tehdä minut fyysisesti terveeksi(kyllähän nuo maksa-arvot palautuu muutenkin)ja raittiiksi: normaaliksi jälleen.

        Se on Jumalan tahto.

        Kaikkea en ihan ymmärtänyt tekstistäsi... synnistä siinä luki, että niitä on muitakin kuin alkoholismi.

        Ja lopuksi tuli käännytystä tyylillä:)

        Ja voimalla...


      • faktaapeliin

        "Siksi arvostan erityisen paljon teitä entiset alkoholistit tässä ketjussa, teiltä ei sellaista ylenkatsetta tule, koska se olisi samaa kuin että halveksisitte erästä osaa teissä. "

        joo en oo itekkää ihan selvillä vesillä vielä mulla on taas tällä hetkellä toisilla osaalueilla ongelmia eihän päihteet ole kuin yksi osa-alue kokonaisuudesta!

        ite on tällä hetkellä okkulitismi mun suuri ongelma...

        itekkin kamppailen samalla lailla kuin sinä tällä hetkellä joten ymmärrän kyllä sinua... ;)


      • faktaapeliin

        sen oon oppinut että ei se valittaminen ja itkeminen mitään auta se pitää tehdä ongelmilleen jotain jos niistä haluaa eroon? :)


      • faktaapeliin kirjoitti:

        sen oon oppinut että ei se valittaminen ja itkeminen mitään auta se pitää tehdä ongelmilleen jotain jos niistä haluaa eroon? :)

        Olen miettinyt tässä tuota sinun okkultismiasi. Ekana tulee mieleen että olet ehkä kovin nuori?

        Kävin wikipedian sivuilla katsomassa mitä sana tarkoittaa. Wiccauskonto ja satanismi jne. sitä on monenlaista. Sillä yritetään ottaa yhteyttä vainajiin.

        Miten sinä siihen olet koukkuun jäänyt?

        Samalla tavalla kuin minä alkoon tietysti..

        Normaalius on se mitä tässä minä tavoittelen.


    • Viime kädessä alkoholismi on sairaus. Siitä on myös turha syyttää muita, jos itse juo. Valinta on aina viime kädessä oma.

      Ryyppääminen loppuu siten, että sen lopettaa. Ei kukaan ole sanonut, että se helppoa olisi. Eri tasoista alkoholismia on tullut nähtyä sukulaistenkin piirissä.

    • pitkäänhellari

      Minulla ei ole ollut koskaan alkoholi- tai muuta päihdeongelmaa ja sen vuoksi en osaa samaistua sellaisen kanssa jolla se ongelma on tai on ollut ja päässyt voitolle. Entiset alkoholistit antavat yleensä neuvoksi että pitää tehdä luja päätös sulkea pullon korkki ja olla enää avaamatta. Siis se halu päästä aineesta tai riippuvuudesta irti pitää syttyä riippuvaisen omassa päässä.

      Seurakunnasamme on käynyt nainen joka sanoo olevansa toivoton entinen alkoholisti yli kymmenen vuotta. Oli käyttänyt alkoholia melkein päivittäin ja ollut vain muutama päivä välistä kuivilla. On ollut kaksi kertaa parantolassakin ja kertoi tehneensä siellä lupauksi, ettei ala juomaan kotiuduttuaan. Päätös ei kuitenkaan kestänyt. Nyt sitten kesällä oli ollut ystävän luona kylässä a olivat rukoilleet uskoontuloa ja vapautusta päihteistä. Himot alkoholiin ja tupakkaan olivat katkenneet kuin seinään ja tämän jälkeen ei ole nainen enää ollut humalassa. Nyt naisen elämä on saanut uuden suunnan ja hän on vapaaehtoistöissä, käy tilaisuuksissa ja on voinut jättää jopa lääkeitä pois ja jaksaa kuntoilla, ym.
      Tunnen erään miehen joka on ollut pitkään alkoholisti, tuli uskoon noin 15 sitten. Oli raittiina aina kaksi tai kolme kuukautta, mutta sitten lopulla entinen kierre sai otteen. Kyllä hänen kohdallaan annettiin kaikki mahdollinen tuki. Eräs vanhempi pariskunta "säilöi" miestä jopa mökillään poissa kaveripiirien ja kuppiloiden houkutuksista ja mies lähti muutamaksi kuukaudeksi jopa KAN:lle, kuntoutuskotiin, mutta ei hän vain päässyt kuiville. Eikö hänellä riittänyt sitä omaa tahtoa tai itsekuria, mutta tukea ja apua annettiin.
      Kivessä vaiva kuin toisessa. Hankala sanoa kun ei ole itsellä kokemusta.

      • Kiitos viestistä sinullekin.

        Joo, eräs ystäväni varoitti minua kun aioin siskolleni kertoa että älä tee sitä sillä alkoholistia voi ymmärtää vain toinen alkoholisti.

        Siskoni mies on ollut usein täällä ryyppäämässä... ja nyt heille on tulossa elämänvaihe jossa virallisesti harkitaan jo yhteiselämän lopettamista. Asumusero.

        Minulla on vain tuollaisia tarinoita kerrottavana - sinä kerroit selviytyjistä.

        Ehkä siinä juuri syy miksi tuon aloitusviestin kirjoitin. Tiedän että helluntaiseurakunnassa on paljon entisiä alkoholisteja. He ovat saaneet avun helluntaiseurakunnasta.

        Joku siinä on..

        Tänään on korkki pysynyt kiinni jo senkin takia että minun täytyy hakea tyttäreni työharjoittelupaikasta iltasella toiselta paikkakunnalta. Huomenna on englannin kurssi jota käyn lukion takia ja keskiviikkona tilkkutyökurssi.

        Olen vain kerran lintsannut näistä alkoholin takia.

        Sekin on liikaa.

        Sanoit että täytyy tehdä päätös että korkki kiinni. Nyt olen taas tehnyt sellaisen lupauksen tietäen että aina ennen on mennyt metsään.

        Torstai on tiukka paikka...nyt olen kuintenkin varautunut siihen että viinanhimo iskee mutta voitan sen... ei se voi olla niin vaikeaa.


      • Anna.auttaa.itseäsi

        Sinun pitää oikeasti haluta sitä raitistumista ITSE, ei siksi, että ympäristö painostaa, et siksi, että sitä ja tätä. Sinun pitää haluta sitä aivan itse ja oltava valmis oikeasti luopumaan elämänttavastasi, tehtävä täydellinen muutos jokaisessa elämäsi asiassa. Ei riitä jos nyt haluat eroon päihteistä, vartin päästä et enä'ä, koska kaveri tuli käymään pullo kainalossa.
        On tehtävä oikeasti pesäero kaiken sen elämäntyylin kanssa, joka vie sinua sinne. Jos oikeasti haluat eroon, niin pystyt siihen, mutta se vaatii työtä. Ja suurin osa on sitä, että karsit ympäristöstäsi kaiken joka johtaa juomiseen. Ensimmäisenä kaverit, valitettavasti. Toisekseen hommaa jotain tekemistä, jos et ole töissä, niin vapaaehtoishommiin mukaan.
        Apua on saatavilla, ja se on osa sitä vapauttavaa toimintaa, joka tuo sinulle työkaluja siihen, että voit olla juomatta.
        Miksi juot? Mitkä on ne syyt?
        Tiedän, että jotkut hyppivät nyt seinille, mutta joillakin, ei kaikilla, mutta joillakin voi olla myös vihollisvallat pelissä mukana, jolloin juomisen lopettaminen on vielä vaikeampaa.
        Kuitenkin aina pääasia on se, että miksi jamppa juo, ja se, että itse haluaa eroon oman itsensä takia. Ei muiden. Kukaan muu ei voi sinua auttaa, jos et itse ensin auta itseäsi. Mutta kun nouset, yrität, ja muut huomaavat että todellakin haluat, niin saat apua.
        Ja vielä on sanottava, että ei helluntaikirkko, eikä mikään muukaan kirkko, lahko tai lohko sinua pelasta, Jeesus pelastaa, ja sen Hän 100% haluaa tehdä sinun kohdallasi.
        Sinun puoleltasi vaaditaan sitten sitä sitoutumista, se on se a ja o.


      • Anna.auttaa.itseäsi kirjoitti:

        Sinun pitää oikeasti haluta sitä raitistumista ITSE, ei siksi, että ympäristö painostaa, et siksi, että sitä ja tätä. Sinun pitää haluta sitä aivan itse ja oltava valmis oikeasti luopumaan elämänttavastasi, tehtävä täydellinen muutos jokaisessa elämäsi asiassa. Ei riitä jos nyt haluat eroon päihteistä, vartin päästä et enä'ä, koska kaveri tuli käymään pullo kainalossa.
        On tehtävä oikeasti pesäero kaiken sen elämäntyylin kanssa, joka vie sinua sinne. Jos oikeasti haluat eroon, niin pystyt siihen, mutta se vaatii työtä. Ja suurin osa on sitä, että karsit ympäristöstäsi kaiken joka johtaa juomiseen. Ensimmäisenä kaverit, valitettavasti. Toisekseen hommaa jotain tekemistä, jos et ole töissä, niin vapaaehtoishommiin mukaan.
        Apua on saatavilla, ja se on osa sitä vapauttavaa toimintaa, joka tuo sinulle työkaluja siihen, että voit olla juomatta.
        Miksi juot? Mitkä on ne syyt?
        Tiedän, että jotkut hyppivät nyt seinille, mutta joillakin, ei kaikilla, mutta joillakin voi olla myös vihollisvallat pelissä mukana, jolloin juomisen lopettaminen on vielä vaikeampaa.
        Kuitenkin aina pääasia on se, että miksi jamppa juo, ja se, että itse haluaa eroon oman itsensä takia. Ei muiden. Kukaan muu ei voi sinua auttaa, jos et itse ensin auta itseäsi. Mutta kun nouset, yrität, ja muut huomaavat että todellakin haluat, niin saat apua.
        Ja vielä on sanottava, että ei helluntaikirkko, eikä mikään muukaan kirkko, lahko tai lohko sinua pelasta, Jeesus pelastaa, ja sen Hän 100% haluaa tehdä sinun kohdallasi.
        Sinun puoleltasi vaaditaan sitten sitä sitoutumista, se on se a ja o.

        Mulla on sydämessä tärkeysjärjestyksessä ensin mies ja aikuiset lapseni jotka vielä tarvitsevat minua milloin missäkin.

        Ei ne kaverit minuun vaikuta. En lähtisi koskaan esm heittämään heitä alkoon tai kauppaan jos en saisi heiltä rahaa. Tarvisemme rahaa.

        Jos joku kaveri tulisi "pullo kainalossa"niinkuin sanot ei minun ole koskaan ennenkään ollut vaikea siitä kieltäytyä, jos vain haluan olla selvä.

        Viikko selvinpäin ja aion pysyä. Ei tee mieli eikä tämä tunnu työltä. Ainoastaan menneiden ryyppäämiset aiheuttavat syyllisyyttä ja siksi en ihan joka hetki tästä pysty nauttimaan.

        Siihen kun saisi kokemuksen että jeesus antaa anteeksi kaikki hirveät syntini.


      • auroraboreallis kirjoitti:

        Mulla on sydämessä tärkeysjärjestyksessä ensin mies ja aikuiset lapseni jotka vielä tarvitsevat minua milloin missäkin.

        Ei ne kaverit minuun vaikuta. En lähtisi koskaan esm heittämään heitä alkoon tai kauppaan jos en saisi heiltä rahaa. Tarvisemme rahaa.

        Jos joku kaveri tulisi "pullo kainalossa"niinkuin sanot ei minun ole koskaan ennenkään ollut vaikea siitä kieltäytyä, jos vain haluan olla selvä.

        Viikko selvinpäin ja aion pysyä. Ei tee mieli eikä tämä tunnu työltä. Ainoastaan menneiden ryyppäämiset aiheuttavat syyllisyyttä ja siksi en ihan joka hetki tästä pysty nauttimaan.

        Siihen kun saisi kokemuksen että jeesus antaa anteeksi kaikki hirveät syntini.

        Ensimmäinen ns tiukka paikka viikkoon.
        tiedän että trokarimme on nyt virossa hankkimassa lisää juomista. Tapaan hänet vasta maanantaina...näin äkkiä laskien se olisi 9.raittiuspäivä.

        Mä haluisin nyt sitä juomista. Sitä ei vain saa mistään.

        Kyllä mä varmaan kuintenkin pääsen tän tunteen yli jo maanantaiksi. Että en osta siltä velkojen maksun yhteydessä mitään.

        Tähän asti oon ollut viilee kuin viilipytty juomisen suhteen, kokonaiseen viikkoon ei ole tullut tätä himoa.

        Näissä fiiliksissä on vähän vaikeaa tehdä mitään päätöstä, kun on kuin lastu laineilla oman elämänsä suhteen.

        KIITOS teille kaikille vastaajille kuintenkin. Teidän tuellani minulla oli hyvä viikko ilman viinaa. Se eka viikko. Kiitos vielä kerran.


    • AA.Auttaa.Aina

      AA:ssa persettä penkkiin! Raitistut ja AA:ssa paranee peräpukamatkin jos on sellaset korttelin suurimmat sokerina pohjalla.

    • capiche

      Tsemppiä Auroralle taistelussa alkoholia vastaan. Ei se aina helppoa ole ja lankeamisetkin kuuluvat kuvaan. Empaattisia rinnallakulkijoita tarvitaan, sillä kaikki eivät vapaudu addiktiosta ihmeen kautta edes Jeesuksen avulla.

      Siihen on myös syynsä. Addiktiosta parantumiseen liittyy oleellisesti oman sisimpänsä prosessoiminen. Kristitty voisi kutsua sitä prosesssia raamatullisesti muuttumiseksi mielensä uudistumisen kautta. Joku asia ihmisen on saanut esim. alkoholiin turvautumaan. Ellei sitä selvitetä, niin ongelma jatkuu tai addiktio siirtyy muihin kohteisiin. Raittius ei ratkaise, ellei addiktiopersoonasta pääse eroon ja kohtaa - usein haavoittunutta - todellista persoonansa. Aurora ammatti-ihmisenä ymmärtää tämän itsekin.

      Vertaistuki on parasta. Ulkopuolisten on vaikea näitä asioita täysin ymmärtää, vaikka halua olisikin. Rukoilen sinulle voimia.

    • Meingott

      Olen pariin kertaan kuunnellut raitistuneitten alkoholistien kertomuksia. Niissä on samat keinot selviytyä: Tukipiiri ja totaalinen juomisen lopettaminen - ei pisaaraakaan enää! Ja totaalinen lopettaminen oli heille rankka ja siinä päätöksessä piti tukipiiri. Nämä raitistuneet esittelevät itsensä edelleen alkoholisteina vaikka ovat olleet vuosia kuivilla. Se on puhuttelevaa: He itse sanovat edelleen olevansa alkoholisteja ja sen takia eivät koske pulloon enää koskaan.

      Aurora hyvä, käytä apukeinoja mitä on tarjolla. AA-kerho on hyvin tärkeä. Vertaistuki on auttaa valtavasti irtautumisessa. Apua on tarjolla ja ne on Jumala yhteiskuntaan antanut.

      • Täytyy saada vertaistukea. On muutkin mokanneet siis. Kiitos viestistäsi.


    • pitkäänhellari

      Joku siinä on..

      " Tänään on korkki pysynyt kiinni jo senkin takia että minun täytyy hakea tyttäreni työharjoittelupaikasta iltasella toiselta paikkakunnalta. Huomenna on englannin kurssi jota käyn lukion takia ja keskiviikkona tilkkutyökurssi."

      Jospa se sittenkin on syynä sinulla se, ettet ole tehnyt tehnyt sitä ratikaalia "nyt se on loppu"- päätöstä. Kun on edessä velvoitteita tytön haku, opiskelua, voit olla juomatta.
      Jos ihminen on jo sairastunut alkoholismiin, niin se tarkoittaa ettei enää tippaakaan. Meikäläinen ei jäisi koukkuun jos vaikka kännäisi, mutta en tarvitse alkoholia elämääni.
      Joku riippuvuudesta kärsinyt on sanonut, että silloin kun se pahin viinan himo iskee, pitää soittaa raittiille ystävälle, lähteä vaikka rivakalle lenkille ja pitää vara ettei kotona ole päihteitä. Jonkin ajan päästä se himo hellittää ja ajan myötä lievenee.
      Kerroin aiemmin siitä miehestä, joka ei päässyt raittiuteen. Hänellä on diagnosoitu jonkinasteinen kaksisuuntainen mielialahäiriö joten voi olla osasyynä ettei se päätös ja itsekuri riitä. Tunnen kyllä myös tämän diagnoosin saaneita uskovia, jotka ovat raitistuneet.
      Jumala auttaa, kaikki inhimillinen tuki ja apu ovat tarpeen ja sen oma motiivi ja päätös tarvitaan. Sinullekin se on mahdollista.

      • Kiitos taas viestistäsi... en tiedä miksi minun pitäisi haluta täysraittiutta. Kohtuuskäyttö?
        Ei minua kukaan sinällään odota illan englannin kurssille. Se on kansalaisopiston maksullinen kurssi jota käyn siksi koska lukioenglanti ei ole hallussa, koska viimeksi kun opiskelin siitä on 20 vuotta ja joudun kertaamaan perusasiat ennen kuin alan lukiossa opiskella sitä.

        Voisin aivan hyvin käydä trokakilta viinapullot ja jättää tämän viikon kurssit suorittamatta.

        Totta on että himo laantuu kun ei sitä noudata ja voi olla että se häviää kokonaankin...siitä en tiedä, en ole koskaan viimeiseen 10 vuoteen kokenut sitä.

        Parin viikon taukoja on ollut. En vain silloin noteeraa mielitekojani niin kuin nyttenkin.

        Nyt vain kuolema jo kolkuttelee ovelle...maksa-arvot on pilvissä ja minulle on sanottu että seuraavaksi menee sisäelimet ja tulee verensyöksy.

        Eli silloin kuolen.

        Tossa viime vuoden alussa eräs juuri 48 vuotta täyttänyt kaverini kuoli viinasta johtuvaan verensyöksyyn, löysin hänet kuolleena.

        Itse olen 42vuotta.

        Tapanani on huijata itseäni ajattelemalla että"tää on vika kerta"...kerta toisensa jälkeen. ja lopulta sekin ajatus unohtuu.

        3.päivä raittiina, ja usko pois-päätös ainakin vähentää(taas se 2 viikkoa)on tehty.


      • saviseutulainen
        auroraboreallis kirjoitti:

        Kiitos taas viestistäsi... en tiedä miksi minun pitäisi haluta täysraittiutta. Kohtuuskäyttö?
        Ei minua kukaan sinällään odota illan englannin kurssille. Se on kansalaisopiston maksullinen kurssi jota käyn siksi koska lukioenglanti ei ole hallussa, koska viimeksi kun opiskelin siitä on 20 vuotta ja joudun kertaamaan perusasiat ennen kuin alan lukiossa opiskella sitä.

        Voisin aivan hyvin käydä trokakilta viinapullot ja jättää tämän viikon kurssit suorittamatta.

        Totta on että himo laantuu kun ei sitä noudata ja voi olla että se häviää kokonaankin...siitä en tiedä, en ole koskaan viimeiseen 10 vuoteen kokenut sitä.

        Parin viikon taukoja on ollut. En vain silloin noteeraa mielitekojani niin kuin nyttenkin.

        Nyt vain kuolema jo kolkuttelee ovelle...maksa-arvot on pilvissä ja minulle on sanottu että seuraavaksi menee sisäelimet ja tulee verensyöksy.

        Eli silloin kuolen.

        Tossa viime vuoden alussa eräs juuri 48 vuotta täyttänyt kaverini kuoli viinasta johtuvaan verensyöksyyn, löysin hänet kuolleena.

        Itse olen 42vuotta.

        Tapanani on huijata itseäni ajattelemalla että"tää on vika kerta"...kerta toisensa jälkeen. ja lopulta sekin ajatus unohtuu.

        3.päivä raittiina, ja usko pois-päätös ainakin vähentää(taas se 2 viikkoa)on tehty.

        Rakas ystävä,

        et sinä saisi ottaa enää pisaraakaan alkoholia.
        Ellei sinulla vielä ole maksakirroosia, niin kaukanakaan se ei voi olla.
        Kirjoitat: "Nyt vain kuolema jo kolkuttelee ovelle...maksa-arvot on pilvissä ja minulle on sanottu että seuraavaksi menee sisäelimet ja tulee verensyöksy."

        Tuo pelätty, mutta vääjäämätön verensyöksy tulee, kun ruokatorven laskimolaajentumat repeävät, ratkeavat, ja massiivinen verenvuoto on tosiasia. Ymmärtääkseni tapahtuu maksakirroosin loppuvaiheissa.
        Maksan vajaatoiminta on aiheuttanut nuo ruokatorven laskimolaajentumat. Joka tapauksessa, ethän sinä ystäväinen tätä itsellesi halua. Kuinkaa saatat suhtautua asiaan noin tyyynesti.

        >>Eli silloin kuolen.

        Tossa viime vuoden alussa eräs juuri 48 vuotta täyttänyt kaverini kuoli viinasta johtuvaan verensyöksyyn, löysin hänet kuolleena.<<

        Tämä mitä kerrot kaveristasi tapahtuu jokaiselle maksakirroosipotilaalle lopussa.
        Eikä tuota verta tule ainoastaan oksentamalla - suun kautta.
        Eräs sairaanhoitajatuttavani kertoi, että sitä tulee jokaisesta aukosta, joita ihmisellä on.
        Seuraa koomaan vaipuminen ja sitten: >>Eli silloin kuolen.

        En ole lääketieteellisessä mielessä asiantuntija.
        Alkoholiin liittyvissä asioissa sen sijaan katson sellainen olevani.
        Olin ankara periodialkoholisti vuosikymmenet - tuurijuoppo suomeksi sanottuna.
        Maksakirroosia en ehtinyt itselleni ryyppäämään. Kaikkea muuta "alaan" liittyvää sen sijaan läpi kävin.
        Eivätkä nuo kokemukset olleet vähäisiä.
        Omin voimin, omasta tahdosta, omalla päätöksellä en olisi kyennyt ryyppäämistä lopettamaan. Alkoholistilla ei ole omaa tahtoa suhteessa alkoholiin. Alkoholi määrää ja alkoholisti tottelee.
        Turhaan ei sanota KUNINGAS ALKOHOLI.
        Sitä se on alkoholistille.

        Jumalan käsittämättömästä armosta ja pitkämielisyydestä minua kurjaa kohtaan sain vapautua alkoholista.
        Jouduin humalapäissäni erittäin vakavan tapaturman uhriksi.
        Kuin ihmeen kautta sain selviytyä hengissä, halvaantumatta, muutenkaan - olosuhteet huomioon ottaen - niin pahoin loukkaantumatta, etten olisi saanut ajan kanssa toipua varsin hyvään kuntoon. Kyllä tämä oli minulle Jumalan tahto ja varjelus - ja myös:
        SE OLI SITTEN TÄSSÄ.
        Kiitollisena Jumalalle minä uskon, että Hän vielä tämän kerran armahti ja soi jääräpäiselle ja tottelemattomalle varjeluksensa ja mahdollisuuden nousta ja sulkea se korkki, mikä olisi tullut sulkea jo aikapäiviä sitten, lopullisesti ja kokonaan.
        Rakas ystävä, meillä alkoholisteilla ei ole alkoholinkäytössä kuin kaksi vaihtoehtoa. Toinen on juoda itsensä hengiltä ja toinen vaihtoehto on täydellinen raittius. ALKOHOLISTISTA EI TULE KOSKAAN KOHTUUKÄYTTÄJÄÄ. Se on täysin tuulesta temmattu ajatus.

        Auroraborealis, Jeesus Kristus rakastaa sinua ja tahtoo sinua auttaa.
        Mutta väkisin Hän ei ketään paranna.
        "Mitä tahdot, että sinulle tekisin" Hän kysyi ja kysyy edelleen.
        "Tahdotko tulla terveeksi"?

        P.S. Suhtaudu ystäväinen äärimmäisen vakavasti tilanteeseesi.
        Sinä et saisi - etkä voi juoda enää pisaraakaan alkoholia.
        Eikö sinulla ole mitään mahdollisuutta päästä hoitoon?
        Eikä millekään muutaman päivän katkolle, vaan kuukausien hoitojaksolle. Alkoholistiparantolaan.
        Ilman Jumalan ihmiselle antamaa viisautta ja taitoa ei lääketiede suinkaan ole kehittynyt. Jumala käyttää myös lääkäriä.

        Kaikkea hyvää sinulle ja siunausta!


      • auroorab
        saviseutulainen kirjoitti:

        Rakas ystävä,

        et sinä saisi ottaa enää pisaraakaan alkoholia.
        Ellei sinulla vielä ole maksakirroosia, niin kaukanakaan se ei voi olla.
        Kirjoitat: "Nyt vain kuolema jo kolkuttelee ovelle...maksa-arvot on pilvissä ja minulle on sanottu että seuraavaksi menee sisäelimet ja tulee verensyöksy."

        Tuo pelätty, mutta vääjäämätön verensyöksy tulee, kun ruokatorven laskimolaajentumat repeävät, ratkeavat, ja massiivinen verenvuoto on tosiasia. Ymmärtääkseni tapahtuu maksakirroosin loppuvaiheissa.
        Maksan vajaatoiminta on aiheuttanut nuo ruokatorven laskimolaajentumat. Joka tapauksessa, ethän sinä ystäväinen tätä itsellesi halua. Kuinkaa saatat suhtautua asiaan noin tyyynesti.

        >>Eli silloin kuolen.

        Tossa viime vuoden alussa eräs juuri 48 vuotta täyttänyt kaverini kuoli viinasta johtuvaan verensyöksyyn, löysin hänet kuolleena.<<

        Tämä mitä kerrot kaveristasi tapahtuu jokaiselle maksakirroosipotilaalle lopussa.
        Eikä tuota verta tule ainoastaan oksentamalla - suun kautta.
        Eräs sairaanhoitajatuttavani kertoi, että sitä tulee jokaisesta aukosta, joita ihmisellä on.
        Seuraa koomaan vaipuminen ja sitten: >>Eli silloin kuolen.

        En ole lääketieteellisessä mielessä asiantuntija.
        Alkoholiin liittyvissä asioissa sen sijaan katson sellainen olevani.
        Olin ankara periodialkoholisti vuosikymmenet - tuurijuoppo suomeksi sanottuna.
        Maksakirroosia en ehtinyt itselleni ryyppäämään. Kaikkea muuta "alaan" liittyvää sen sijaan läpi kävin.
        Eivätkä nuo kokemukset olleet vähäisiä.
        Omin voimin, omasta tahdosta, omalla päätöksellä en olisi kyennyt ryyppäämistä lopettamaan. Alkoholistilla ei ole omaa tahtoa suhteessa alkoholiin. Alkoholi määrää ja alkoholisti tottelee.
        Turhaan ei sanota KUNINGAS ALKOHOLI.
        Sitä se on alkoholistille.

        Jumalan käsittämättömästä armosta ja pitkämielisyydestä minua kurjaa kohtaan sain vapautua alkoholista.
        Jouduin humalapäissäni erittäin vakavan tapaturman uhriksi.
        Kuin ihmeen kautta sain selviytyä hengissä, halvaantumatta, muutenkaan - olosuhteet huomioon ottaen - niin pahoin loukkaantumatta, etten olisi saanut ajan kanssa toipua varsin hyvään kuntoon. Kyllä tämä oli minulle Jumalan tahto ja varjelus - ja myös:
        SE OLI SITTEN TÄSSÄ.
        Kiitollisena Jumalalle minä uskon, että Hän vielä tämän kerran armahti ja soi jääräpäiselle ja tottelemattomalle varjeluksensa ja mahdollisuuden nousta ja sulkea se korkki, mikä olisi tullut sulkea jo aikapäiviä sitten, lopullisesti ja kokonaan.
        Rakas ystävä, meillä alkoholisteilla ei ole alkoholinkäytössä kuin kaksi vaihtoehtoa. Toinen on juoda itsensä hengiltä ja toinen vaihtoehto on täydellinen raittius. ALKOHOLISTISTA EI TULE KOSKAAN KOHTUUKÄYTTÄJÄÄ. Se on täysin tuulesta temmattu ajatus.

        Auroraborealis, Jeesus Kristus rakastaa sinua ja tahtoo sinua auttaa.
        Mutta väkisin Hän ei ketään paranna.
        "Mitä tahdot, että sinulle tekisin" Hän kysyi ja kysyy edelleen.
        "Tahdotko tulla terveeksi"?

        P.S. Suhtaudu ystäväinen äärimmäisen vakavasti tilanteeseesi.
        Sinä et saisi - etkä voi juoda enää pisaraakaan alkoholia.
        Eikö sinulla ole mitään mahdollisuutta päästä hoitoon?
        Eikä millekään muutaman päivän katkolle, vaan kuukausien hoitojaksolle. Alkoholistiparantolaan.
        Ilman Jumalan ihmiselle antamaa viisautta ja taitoa ei lääketiede suinkaan ole kehittynyt. Jumala käyttää myös lääkäriä.

        Kaikkea hyvää sinulle ja siunausta!

        Kiitos tuestasi, raitistunut alkoholisti..

        Tekstisi oli kuin joku olisi kaatanut jäähileitä niskaan, niin järkyttävä.

        Mä oon tätä elämää elänyt nyt jo 10 vuotta ja olen tullut tämän tieni päähän.

        4.vrk selvinpäin, ei vielä mitään.

        Ennen kirjoitustasi olin tyytyväinen että nyt raitistun ja kaikki on hyvin. Nyt kirjoitit jotain että suhtaudu vakavasti tilanteeseesi.

        Ei tuollaisen tekstin jälkeen voi olla suhtautumatta vakavasti.

        Kiukuttaa. Voi kait tämän tehdä myös iloisemminkin.

        Raittiuden siis.

        Mulla oli aikomuksena vähentää yhteen-kahteen kertaa per kuukausi tätä juomista, siis sitä juomista, en juo nyt enään.

        Se että löysin ystäväni kuolleena-hänellä valui verivana suusta. Verensyöksy siis. Sitä ennen häntä koski vasemmalle kylkeen...hain hänelle särkylääkettä kun olisi pitänyt tajuta soittaa ambulanssi.

        Viinakuolema nuorena.

        Eräs toinen ystävä sai kolmekymppisenä(muutama vuosi yli)näitä sinun kuvailemiasi verensyöksyjä-niitä tuli joka kolosta... mutta hän selvisi niistä ja vaikka hän jatkoi juomista niin ne verensyöksyt loppui, kun taas eräs 20 vuotta juonut nainen kuoli siihen 50-vuotiaana. Kertalaakista.

        Olin ammatiltani mielenterveys-kriisi-ja päihdetyöntekijä- olen lukenut miten alkoholisti elää itsepetoksessa...

        Siihen liittyen:" joo, se ***** kuoli"vasta"50-vuotiaana samoin kuin ***** 48-vuotiaana-"onhan tässä aikaa"..."

        Täytän joulukuun 13. 43vuotta.

        "*****kin selvisi niistä verensyöksyistä"

        Maksakirroosista ei selviä.

        En ole keltainen, ei tulehdusta.

        "Niin monella muullakin on maksa-arvot koholla ja ne voi juoda"...

        Huomaan harrastavani alkoholistin tapaan itsepetosta.

        Ja olo vaan pahenee. En jaksa mitään, mistään ei tule mitään.

        Pystyn olemaan iloinen vain alkuhumalassa.

        Ja seuraavana päivänä juon vain kahvit niin kankkunen ei tunnu. Mutta henkinen epämukavuustila syvenee.

        Tiedän nimittäin että mulla ei saisi olla mitään tekosyitä, sillä tää on vaaran paikka, ihan oikeasti.

        Ajattelin tossa viikonloppuna että ei auta pysäyttää juomista, se on myöhäistä.

        Kuten olen kertonut olen parantunut c-hepatiitista aikoinaan ihmeellä. VAin 4% paranee..

        Koin siinä silloin että jumala palauttaa mun terveyden jos vain olen raitis.

        Siksi kirjoitin tämän aloituksenkin. Tunnen että Jumalan mielestä nyt on aika.

        Ilman tekosyitä.


      • Ei.sen.kummempaa

        Minä taas selvisin kuiville tahdon voimalla ihan itse monenmutkan kautta, mitkään aa tai saarnat ne meni kuuroille korville, itsetutkistelua miettimällä mitä todellisuudessa haluan en lopettanut tuosta vaan, tein itselleni päivämäärän tuolloin lopetan ja vain päivä kerrallaan, siitä sitten päivä viikko vuosi useampi vuosi , lopetin samalla tupakan polton, kun pystyin hallitsemaan itseäni voin ottaa oluen tai rinkin ihan miten haluan en jää enään loukkuun. Se mikä käy minulle ei varmaan onnistu toiselta mutta tahdon voima se ratkaisee.


      • saviseutulainen
        Ei.sen.kummempaa kirjoitti:

        Minä taas selvisin kuiville tahdon voimalla ihan itse monenmutkan kautta, mitkään aa tai saarnat ne meni kuuroille korville, itsetutkistelua miettimällä mitä todellisuudessa haluan en lopettanut tuosta vaan, tein itselleni päivämäärän tuolloin lopetan ja vain päivä kerrallaan, siitä sitten päivä viikko vuosi useampi vuosi , lopetin samalla tupakan polton, kun pystyin hallitsemaan itseäni voin ottaa oluen tai rinkin ihan miten haluan en jää enään loukkuun. Se mikä käy minulle ei varmaan onnistu toiselta mutta tahdon voima se ratkaisee.

        Puhu pukille,

        et sinä ole koskaan alkoholisti ollutkaan, jos tuo mitä kerrot lopettamisestasi, pitää paikkansa.
        Ja miksei pitäisi, koska niin kerrot.
        Vaan syvälle alkoholismiin vajonneen ihmisen osasta sinä et ymmärrä mitään - vaikka lausutkin: >Se mikä käy minulle ei varmaan onnistu toiselta mutta tahdon voima se ratkaisee. <<

        Alkoholistilla ei ole TAHDONVOIMAA SUHTEESSA ALKOHOLIIN.
        Jos olet lopettanut juomisen tahdonvoimallasi, onnittelen sinua.
        Hienoa. Lienet ehkä ryypännyt liikaa, ja itse sen paremmin tiedät.
        Vaan alkoholisti sinä et ole ollut koskaan.
        Ole onnellinen.


      • Ei.sen.kummempaa
        saviseutulainen kirjoitti:

        Puhu pukille,

        et sinä ole koskaan alkoholisti ollutkaan, jos tuo mitä kerrot lopettamisestasi, pitää paikkansa.
        Ja miksei pitäisi, koska niin kerrot.
        Vaan syvälle alkoholismiin vajonneen ihmisen osasta sinä et ymmärrä mitään - vaikka lausutkin: >Se mikä käy minulle ei varmaan onnistu toiselta mutta tahdon voima se ratkaisee. <<

        Alkoholistilla ei ole TAHDONVOIMAA SUHTEESSA ALKOHOLIIN.
        Jos olet lopettanut juomisen tahdonvoimallasi, onnittelen sinua.
        Hienoa. Lienet ehkä ryypännyt liikaa, ja itse sen paremmin tiedät.
        Vaan alkoholisti sinä et ole ollut koskaan.
        Ole onnellinen.

        Millä määrittelet alkoholistin silläkö et juot ittes hautaan eikö ennen, jos 30-40 vuotta juonut menny avioliitto asunto työ jäljellä henki nii tuleeki mieleen ajatus jos jos.....


      • pitkäänhellari
        auroraboreallis kirjoitti:

        Kiitos taas viestistäsi... en tiedä miksi minun pitäisi haluta täysraittiutta. Kohtuuskäyttö?
        Ei minua kukaan sinällään odota illan englannin kurssille. Se on kansalaisopiston maksullinen kurssi jota käyn siksi koska lukioenglanti ei ole hallussa, koska viimeksi kun opiskelin siitä on 20 vuotta ja joudun kertaamaan perusasiat ennen kuin alan lukiossa opiskella sitä.

        Voisin aivan hyvin käydä trokakilta viinapullot ja jättää tämän viikon kurssit suorittamatta.

        Totta on että himo laantuu kun ei sitä noudata ja voi olla että se häviää kokonaankin...siitä en tiedä, en ole koskaan viimeiseen 10 vuoteen kokenut sitä.

        Parin viikon taukoja on ollut. En vain silloin noteeraa mielitekojani niin kuin nyttenkin.

        Nyt vain kuolema jo kolkuttelee ovelle...maksa-arvot on pilvissä ja minulle on sanottu että seuraavaksi menee sisäelimet ja tulee verensyöksy.

        Eli silloin kuolen.

        Tossa viime vuoden alussa eräs juuri 48 vuotta täyttänyt kaverini kuoli viinasta johtuvaan verensyöksyyn, löysin hänet kuolleena.

        Itse olen 42vuotta.

        Tapanani on huijata itseäni ajattelemalla että"tää on vika kerta"...kerta toisensa jälkeen. ja lopulta sekin ajatus unohtuu.

        3.päivä raittiina, ja usko pois-päätös ainakin vähentää(taas se 2 viikkoa)on tehty.

        Auro, en ymmärrä alkoholiriippuvuudesta mitään muuta kuin mitä olen kuullut toisten siitä puhuvan. Haluan tässä palata aloituksesi, jossa kirjoitat:

        "Kirjoitin lauantaina kuinka tarvitsisin jonkun auttamaan minut Jumalan luokse alkoholiongelmani vuoksi."
        Siinä myönnät että sinulla on alkoholiongelma, siis riippuvuus, jota en pysty aina haluamallasi tavalla hallitsemaan ja alkoholi vie sinua. Sinä pyydät apua.
        Mitä olen kuullut päihderiippuvuudesta, niin se on jo vakava ongelma, kun sen käyttö saa ajoittain niin suuren otteen ettei sitä pysty kontrolloimaan ja jos ainetta käyttää, niin riippuvuus yhä vain pahenee ja kiristää otettaan. Ja jos haluaa pelastaa elämänsä, terveyden, ihmissuhteet, työn ja ei halua ennenaikaiseen hautaan, niin ainut ratkaisu on lopettaa aineen käyttö.

        Tarkoittaa sitä että on kehittynyt jo alkoholismi ja silloin ei ole enää kohtuukäyttö mahdollinen. En tiedä sitäkään onko riippuvuus geeneissä, tottumus vai miksi käy niin että toinen alkoholisoituu ja toinen taas ei.
        Mielellään moni alkoholiongelmainen haluaisi säilyttää itsellään sen kohtuukäytön, mutta se kun ei vain riippuvuuteen sairastuneella ole mahdollinen.
        Käytin nuorena alkoholia jopa päihtymiseen saakka noin kahden vuoden aikana, mutta en koskaan kokenut rehellisesti mitään iloa sen tuomasta vaikutuksesta. Se oli vain typerää sekoilua ja ei siinä ollut mitään järkeä. Piti vain juoda ja törsätä kavereiden vuoksi. Olisin raitis vaikka en olisi uskossakaan, mutta voin kyllä ottaa lasin puna- tai valkoviiniä ruuan kanssa ja shamppanjamaljan onnitelun yhteydessä.
        Uskovaisena kyllä ymmärrän, että jos jokin asia haittaa ja alkaa olla ongelma elämässä, niin Jumalan tahto on tehdä pesäero kokonaan sitä mitä häiritsee.
        Aloituksessa odotat apua ja mielipidettä uskovaisilta ja yritän vastata niin kuin siihen rehellisesti ja ymmärrykseni mukaan.


      • auroorab
        pitkäänhellari kirjoitti:

        Auro, en ymmärrä alkoholiriippuvuudesta mitään muuta kuin mitä olen kuullut toisten siitä puhuvan. Haluan tässä palata aloituksesi, jossa kirjoitat:

        "Kirjoitin lauantaina kuinka tarvitsisin jonkun auttamaan minut Jumalan luokse alkoholiongelmani vuoksi."
        Siinä myönnät että sinulla on alkoholiongelma, siis riippuvuus, jota en pysty aina haluamallasi tavalla hallitsemaan ja alkoholi vie sinua. Sinä pyydät apua.
        Mitä olen kuullut päihderiippuvuudesta, niin se on jo vakava ongelma, kun sen käyttö saa ajoittain niin suuren otteen ettei sitä pysty kontrolloimaan ja jos ainetta käyttää, niin riippuvuus yhä vain pahenee ja kiristää otettaan. Ja jos haluaa pelastaa elämänsä, terveyden, ihmissuhteet, työn ja ei halua ennenaikaiseen hautaan, niin ainut ratkaisu on lopettaa aineen käyttö.

        Tarkoittaa sitä että on kehittynyt jo alkoholismi ja silloin ei ole enää kohtuukäyttö mahdollinen. En tiedä sitäkään onko riippuvuus geeneissä, tottumus vai miksi käy niin että toinen alkoholisoituu ja toinen taas ei.
        Mielellään moni alkoholiongelmainen haluaisi säilyttää itsellään sen kohtuukäytön, mutta se kun ei vain riippuvuuteen sairastuneella ole mahdollinen.
        Käytin nuorena alkoholia jopa päihtymiseen saakka noin kahden vuoden aikana, mutta en koskaan kokenut rehellisesti mitään iloa sen tuomasta vaikutuksesta. Se oli vain typerää sekoilua ja ei siinä ollut mitään järkeä. Piti vain juoda ja törsätä kavereiden vuoksi. Olisin raitis vaikka en olisi uskossakaan, mutta voin kyllä ottaa lasin puna- tai valkoviiniä ruuan kanssa ja shamppanjamaljan onnitelun yhteydessä.
        Uskovaisena kyllä ymmärrän, että jos jokin asia haittaa ja alkaa olla ongelma elämässä, niin Jumalan tahto on tehdä pesäero kokonaan sitä mitä häiritsee.
        Aloituksessa odotat apua ja mielipidettä uskovaisilta ja yritän vastata niin kuin siihen rehellisesti ja ymmärrykseni mukaan.

        Jaa. No, kiitos halustasi auttaa.

        Kuten olen kertonut olen käynyt AA:ssa. Päällimäisenä jäi mieleen se sellainen puhdas olo kun oli käynyt siellä.

        Se oma puheenvuoro oli sellaista sisäistä puhdistautumista.

        Mutta sitten sorruin ja halusin käydä silti AA:ssa. Aloin valhedella niille että olen raitis vaikka en ollut.

        Eihän sellaisessa sekoilussani ollut todellakaan mitään tolkkua ja lopetin sen siellä käymisen.

        Siellä on sellaine kirjanen jota luetaan joka kokouksen alussa. Joku luki sieltä tuon että ei voi alkoholistista tulla kohtuujuojaa.

        Jo silloin päätin että minusta voi tulla tahdonvoimalla, että ne on väärässä.

        Aika näyttää...en oikein uskalla puhua tässä tarkoista suunnitelmissa etten ajautuisi riitaan teidän kanssanne, arvisat raittiit uskovat neuvoinenne. Oikein hyväntahtoisine neuvoinenne.

        Kirjoitit että Jumala haluaa että teen pesäeroon syntiini nähden.

        Se tunne minullakin on ja ohjasi minua kun aloituksia aiheesta kirjoitin.

        Kiitos vain viesteistä...minusta vaikuttaa että ne ovat Jumalan haluamia kaikki.

        Viikko sitten, noin, istuin tässä tietsikkapöydän ääressä ja pyhä henki täytti huoneen.

        En kuullut mitään ääntä eikä se ollut ajatuskaan..tuli vain sellainen tunne että Jumala halusi minun tietävän että hän auttaa minut terveeksi(maksa-arvot)jos aloitan raittiuden, Hänen kanssaan.

        Ja hän haluaa etten enään juo.

        Kun minulla on ollut sellainen tunne että se on liian myöhäistä, tai että on turha yrittää sillä en onnistu.

        Nyt täällä on tullut parikin viestiä että "kyllä onnistut"tai siis "kyllä voit"...

        Tässä on vähän liikaa tätä tekstiä..sitä tulis vaikka kuinka paljon, on kumminkin ajateltava mitä jaksat lukea.

        Sorry vähän liian pitkä teksti.


    • KristusOnHerra

      Halleluja Halleluja, Jeesus pelastaa. Jumala on täällä.

    • sinnevaan

      Eivätkös hellarien ylläpitämät Kan-kodit ole juuri alkoholisteja varten...? Sinne vaan pitäisi saada maksusitoumus kotipaikkakunnalta, ellei sitten itse aio katkojaan kustantaa.....Mutta milläs alkkari maksaa hoitojaan...

      Nykyisin Kan-kodeillakin on toiminta-ja hoitosuunnitelmat jokaiselle asiakkaalleen, aivan lainmukaista toimintaa siten . Samoin hoitsuilla on lakisääteinen koulutus, ja he saavat asianmukaisen palkan työstään.
      Tavoitteena on tietysti asiakakkaan raitistuminen, vaikka vain harvoin niin käy.
      Toiminta on myös valvottua.

    • kannattaamuistaa

      Ja nainen on ainakin tässä asiassa heikompi astia. Lääketiede ja kokemus osoittaa, että naisen alkoholisoituu nopeammin kuin mies ja fysiikka kestää heikommin alkoholia. Tutkijat eivät tiedä syytä tarkkaan, mutta niin se vain on.

      • "Alkoholisoituu nopeammin kuin mies!"Miten niin? Vähemmän meitä naisia on alkoholisteissa. Mihin tutkimuksiin viittaat?


      • sinnesinnevaan

        Kan-koti olisi sinulle oikea osite. Siellä on myös hartauksia, sekä asiakkaan kanssa pohdintoja, mm. hengellisyydestä Mars pyytämään lähetettä tk.sta. Raitistumista yrkäilevänä holistina olet oikeutettu apuun katkaisuhoidon muodossa. On olemassa ammattiauttajat tähänkin.
        Ja itse olet raitistumisestasi, kuten juoppottluistasikin vastuussa, ei kukaan hellari eikä muukaan. Itse juomat kurkkuusi kaadat!!!
        Turhaa täällä sääliä kerjäät! Yritä joskus ite jotain!!!!!!


      • sinnesinnevaan kirjoitti:

        Kan-koti olisi sinulle oikea osite. Siellä on myös hartauksia, sekä asiakkaan kanssa pohdintoja, mm. hengellisyydestä Mars pyytämään lähetettä tk.sta. Raitistumista yrkäilevänä holistina olet oikeutettu apuun katkaisuhoidon muodossa. On olemassa ammattiauttajat tähänkin.
        Ja itse olet raitistumisestasi, kuten juoppottluistasikin vastuussa, ei kukaan hellari eikä muukaan. Itse juomat kurkkuusi kaadat!!!
        Turhaa täällä sääliä kerjäät! Yritä joskus ite jotain!!!!!!

        Minun on hyvin vaikea pyytää apua. Sen vuoksi aloituksen tein-pyysin apua.

        Ja sain sitä kiitos vain. Ennen kuin kirjoitin koin että Henki kehoitti siihen.

        Näiden teidän viestien avulla olen ollut 8 vrk selvinpäin kohta. Tämä on se 8.päivä.

        Miksi kan-koti nyt kun tämä raittius onnistuu näköjään näinkin?

        Et ilmeisesti ole lukenut näitä minun tekstejäni tässä ketjussa. Jos olisit niin tietäisit että en kerjää sääliä, ennemminkin kerron kuinka hyvin asiani nyt ovat, kunhan onnistuisin tavoitteessani pitää korkki kiinni.

        Ja sen aion tehdä.

        Nyt kun tämä ketju alkaa olla täynnä täytyy alkaa miettimään mistä muualta tukea..

        Kankoti on yksi vaihtoehto jos jostain syystä vielä sorrun. Mutta en usko että sorrun.

        Kävin pohjalla, en halua sinne uudestaan.


      • ole.rehellinen

        Jotenkin koen niin selkeästi, että olet ihan jo kiinni siinä pelastusrenkaassa, ja Herra ottaa sinua klädestäsi kinni, ja vetää sinut siihen renkaalle.
        Pidä sinä vain kiinni, Hän ei päästä irti.

        Jos sinulla ei ole raamattua, niin lataa puhelimeesi, jos mahdollista, vaikkapa YouVersion -sovellus, jonka avulla voit lukea monia mahdollisia lukusuunnitelmia. Vaikkapa koko raamattu vuodessa läpi ja aihealueittain vaikka mitä.
        tässä linkki:
        https://www.bible.com/fi

        Ota tavaksi aina kun ahdistaa tms, niin et ota sitä pulloa tai ryppyä, vaan otat sanan ja juot Elävää vettä.

        Rukoile(n), että saat juuri ne oikeat ihmiset ympärillesi, ne, jotka johdattavat totuuteen ja auttavat sinua niin, miten sinun kohdallasi on parasta ja toimivaa.

        Mutta aina muista, Jumala vihaa hylkäämistä, Hän ei sinua KOSKAAN hylkää!!

        Voitko olla tapaamatta huomenna sitä trokaria, jos sinulla on velkoja, voiko joku toinen hoitaa asian puolestasi, tai sovit, että jätät velkasi johonkin, jos hän voi rahansa hakea?

        Tärkeää olisi nyt, että oikeasti näet, tunnistat ja tunnustat ne paikat, jotka ovat vaaraksi raittiudellesi. Pyydä, että Herra antaa sinulle keinot päästä noista kpohtaamisista pois, ilman että joudut houkutuksen alle. Mutta muista, että sinä olet aina se joka päätöksen tekee, mutta kun olet päätöksesi tehnyt, niin Herra on sinun kanssa ja auttaa, voit kokea jopa ihmelliisiä johdatuksia, näin sen uskon!


      • ole.rehellinen kirjoitti:

        Jotenkin koen niin selkeästi, että olet ihan jo kiinni siinä pelastusrenkaassa, ja Herra ottaa sinua klädestäsi kinni, ja vetää sinut siihen renkaalle.
        Pidä sinä vain kiinni, Hän ei päästä irti.

        Jos sinulla ei ole raamattua, niin lataa puhelimeesi, jos mahdollista, vaikkapa YouVersion -sovellus, jonka avulla voit lukea monia mahdollisia lukusuunnitelmia. Vaikkapa koko raamattu vuodessa läpi ja aihealueittain vaikka mitä.
        tässä linkki:
        https://www.bible.com/fi

        Ota tavaksi aina kun ahdistaa tms, niin et ota sitä pulloa tai ryppyä, vaan otat sanan ja juot Elävää vettä.

        Rukoile(n), että saat juuri ne oikeat ihmiset ympärillesi, ne, jotka johdattavat totuuteen ja auttavat sinua niin, miten sinun kohdallasi on parasta ja toimivaa.

        Mutta aina muista, Jumala vihaa hylkäämistä, Hän ei sinua KOSKAAN hylkää!!

        Voitko olla tapaamatta huomenna sitä trokaria, jos sinulla on velkoja, voiko joku toinen hoitaa asian puolestasi, tai sovit, että jätät velkasi johonkin, jos hän voi rahansa hakea?

        Tärkeää olisi nyt, että oikeasti näet, tunnistat ja tunnustat ne paikat, jotka ovat vaaraksi raittiudellesi. Pyydä, että Herra antaa sinulle keinot päästä noista kpohtaamisista pois, ilman että joudut houkutuksen alle. Mutta muista, että sinä olet aina se joka päätöksen tekee, mutta kun olet päätöksesi tehnyt, niin Herra on sinun kanssa ja auttaa, voit kokea jopa ihmelliisiä johdatuksia, näin sen uskon!

        Joo. Alan lukemaan raamattua, miksipäs ei?

        Kyllä minä siitä trokarista selviän, kun en tahdo tiistaiaamuksi kankkusta. Eikä tee muutenkaan mieli enää.

        "mutta kun olet päätöksesi tehnyt, niin Herra on sinun kanssasi ja auttaa, voit kokea jopa ihmeellisiä johdatuksia, näin sen uskon."

        Sitä odotellessa:)

        9.päivä selvinpäin alkaa.

        (täytyypä kaivaa kirjahyllystä raamattu näihin keskusteluihinkin avuksi)

        Kaikille varmaan sopii ohjeeksi "päivä kerrallaan"-ohje, ja ohje olla murehtimatta.

        Tämän päivän elän selvinpäin, tunti kerrallaan kunnes päivä on täysi.


      • ole.rehellinen

        Aivan oikein, päivä kerrallaan, meille ei ole sen enempää luvattukaan, kenellekään.

        Ehdottomasti kaiva raamattu hyllystäsi, siellä on sinulle aarteita jokaiselle hetkelle.
        Mutta jos mahdollista, niin lataa myös puhelimeesi, on nimittäin aina saatavilla paikasta riippumatta, ja voit etsiä vaikka pelkällä sanalla jonkun raamatun kohdan jne.

        Jos et ole vielä yksinkertaista rukousta huokaissut, niin sano vain, että anna kaikki minun syntini anteeksi, tule Herra Jeesus minun sydämeeni asumaan, annan elämäni sinulle ja johdata jokaisessa hetkessä. Tuo oikeat ihmiset avukseni, vapauta minut kaikista riippuvuuksista tässä ja nyt.

        Vaikka mitään ei välttämättä juuri sillä hetkellä tapahdu, siis sellaista konkreettista, niin aivan varmasti tulet näkemään, miten Herra sinua johdattaa ja autta eteenpäin.
        Turvaa Herraan kaikessa, Hän on sinun apusi, aivan vahva. Hän ei horju, ei petä, vaan Hän on antanut Poikansa sinun puolestasi, että sinun ei tarvitse jatkaa ja jaksaa yksin.


    • pitkäänhellari

      Kyllä Jeesus ja Jumala on antanut anteeksi ja myös unohtanut sinunkin isot ja pienet synnit.
      Hienoa että olet saanut viettää raittiin viikon. Siitä se elämä selkenee.

      • Joo, toivottavasti... 8.päivä selvinpäin alkoi keskellä yötä. Katsoin kun kissa taas herätti että kello on neljä ja keitin kahvit.

        Sitten mies tuli ja asetti mikron kellon kolmeen. talviaika...

        Nyt ei enään nukuta. Nykun sit päivällä ja yöunille menen jo kahdeksalta illalla. Jos se korjais tän rytmin.

        Ei tee mieli viinaa, yök. Ja vaikka tekiskin en silti joisi. Taistelen elämäni puolesta.


    • entinen_auttaja

      Reppana on loppuun asti reppana, vika on aina muissa, mutta ei itsessä. Ja vaatimuksena on, että muut auttakoon reppana aina, myös taloudellisesti .

      Ja valitettavan usein helluntaiseurakunnasta löytyy näitä sinisilmäisiä auttajia, jopa vuosikausiksi.

      • Ai, entinen auttaja?
        Turhaan minuun purat jos joku hoitojuttu on sulla pieleen mennyt. Vika voi olla siihen muuten sinussa itsessäsi, oletko vähään aikaan katsonut peiliin?

        Ketju oli tähän asti oikein sovinnollinen ja hyvä. Olen ollut 8 päivää kuivilla tämä ketju ja ihmiset hienosti tukenani. Olen lopettanut juomisen josta muuten en syyttänyt koskaan muita.

        Taloudellisestikin pärjään ihan omillani. En harrasta edes leipäjonoja...

        Miksi sä halveksit ihmistä joka tarvitsee taloudellista apua?


    • oletorja

      Ainahan se muissa on vika kun on alkoholisti. Niin, ja muiden vika kun eivät pääse irti alkoholismista.

      Voi miten tuttua!!!!!

      • Enkö mä aloitukseenikin laittanut että en juo siksi että aluksi uskovat olivat tylyjä? Että EN JUO!

        En ole koskaan syyttänyt muita juomisestani. Lausuit juuri väärän todistuksen.

        Jumala tietää ja näkee minut, ja näkee kuinka teet väärin.


      • eihyssytellen
        auroraboreallis kirjoitti:

        Enkö mä aloitukseenikin laittanut että en juo siksi että aluksi uskovat olivat tylyjä? Että EN JUO!

        En ole koskaan syyttänyt muita juomisestani. Lausuit juuri väärän todistuksen.

        Jumala tietää ja näkee minut, ja näkee kuinka teet väärin.

        """"""""Kirjoitin lauantaina kuinka tarvitsisin jonkun auttamaan minut Jumalan luokse alkoholiongelmani vuoksi."""""""

        No, raitis ihminenkö juo????? Juomisongelma aina liitetään alkoholismiin. Olet alkoholiongeklmainen loppuun saakka, juotpa tai et.

        Muuta tapojasi äläkä syyttele muita ihmisiä ongelmistasi. Täälläkin vuosien varrella olet ivannut muita kirjoittajia ja nyt on tullut elämääsi niiton aika. Syyllisen näet peilistäsi.


      • eihyssytellen kirjoitti:

        """"""""Kirjoitin lauantaina kuinka tarvitsisin jonkun auttamaan minut Jumalan luokse alkoholiongelmani vuoksi."""""""

        No, raitis ihminenkö juo????? Juomisongelma aina liitetään alkoholismiin. Olet alkoholiongeklmainen loppuun saakka, juotpa tai et.

        Muuta tapojasi äläkä syyttele muita ihmisiä ongelmistasi. Täälläkin vuosien varrella olet ivannut muita kirjoittajia ja nyt on tullut elämääsi niiton aika. Syyllisen näet peilistäsi.

        Sä oot ku haaskalintu.


      • temptation112
        eihyssytellen kirjoitti:

        """"""""Kirjoitin lauantaina kuinka tarvitsisin jonkun auttamaan minut Jumalan luokse alkoholiongelmani vuoksi."""""""

        No, raitis ihminenkö juo????? Juomisongelma aina liitetään alkoholismiin. Olet alkoholiongeklmainen loppuun saakka, juotpa tai et.

        Muuta tapojasi äläkä syyttele muita ihmisiä ongelmistasi. Täälläkin vuosien varrella olet ivannut muita kirjoittajia ja nyt on tullut elämääsi niiton aika. Syyllisen näet peilistäsi.

        Alkoholiongelman suhteen kuten kaikissa ongelmissa on ihmisellä tapana löytää lähin ja helpoin ihmisapu. Harva ymmärtää etsiä apua Jumalalta joka auliisti tarjoaa apuaan varsinkin uskovaisille jotka riippuvat ongelmansa kanssa Kristuksessa.En ole ihmistä kummempi, mutta nykyään Jumalaan luottamuksen paremmin nähneenä ja kokeneena, olisi minusta lakata luottamasta ihmisapuun. Usko merkitsee uskoa Jumalan apuun. Jumala ei ole mikään tukihenkilö joka otetaan varmuuden vuoksi mukaan etsiessä tukea ja apua ihmisiltä. Jumala ja uskovaiset ovat lopulta vain kohteita joihin voi purata vihansa ja kiukkunsa että myös epäonnistumisensa voittaa kiusauksensa.


      • Mites , tempation112, kun koin että Jumala haluaa tämän ketjun.

        Ja tämän ketjun avulla olen ollut 8 päivää selvinpäin ja aion jatkossakin raittiina pysyä.

        Sain paljon hyviä neuvoja tässä ketjussa.

        Ja kukaan muu mua ei noin halveksinut kuin tuo haaskalintu.


      • mitäihmettäkö
        auroraboreallis kirjoitti:

        Mites , tempation112, kun koin että Jumala haluaa tämän ketjun.

        Ja tämän ketjun avulla olen ollut 8 päivää selvinpäin ja aion jatkossakin raittiina pysyä.

        Sain paljon hyviä neuvoja tässä ketjussa.

        Ja kukaan muu mua ei noin halveksinut kuin tuo haaskalintu.

        """"""""Ja kukaan muu mua ei noin halveksinut kuin tuo haaskalintu. """"""""""""

        Oletko nytkin humalassa?????????? Eihän täällä ole viestiä nim. haaskalintu.........


      • mitäihmettäkö kirjoitti:

        """"""""Ja kukaan muu mua ei noin halveksinut kuin tuo haaskalintu. """"""""""""

        Oletko nytkin humalassa?????????? Eihän täällä ole viestiä nim. haaskalintu.........

        Minä annoin sinulle sen nimen.

        Jumalasi edessä teet tiliä siitä mitä minun päälleni nyt valhettelet ja raivoat.

        Olen ollut -kuten sanottua-8 päivää kuivilla. Olen heikoilla.

        Raamattu sanoo:"Ei hän särjettyä ruokoa muserra".

        Toisin kuin sinä potkisit mielelläsi potkittua, olet...haaskalintu.


    • ymmällä

      Minä nyt en oikein ymmärrä aloittajaa,hän on sanonut olevansa mielenterveyshoitaja ja olen ymmärtänyt hänen kirjoituksistaan,että hänellä on homma hanskassa.Tämä vain on ihan outoa,mitä hän nyt kirjoittaa.Onko tämä edes sama henkilö??Ja minä en vittuile,vaan olen ihan pihalla.

      • Minä tein työtä kuolemansairaiden parissa mielenterveyshoitajana. Homma oli hanskassa-sain pomoiltakin kehuja, mutta se oli kuule tosi rankkaa.

        Halusin lopettaa mutta en tiennyt mitä tehdä seuraavaksi. Enkä tiedä vieläkään.. siksi käyn nettilukiota, olen käynyt jo vuoden.

        Sitä voi tehdä päivisin, ja illat voi juoda...paitsi ett nyt olen raitis. 8.päivä vasta...raittiuteni alussa.

        Kyllä mä aina velvollisuudet hoidan ilman viinaa, ei se ole ollut ongelma.


      • auroraboreallis kirjoitti:

        Minä tein työtä kuolemansairaiden parissa mielenterveyshoitajana. Homma oli hanskassa-sain pomoiltakin kehuja, mutta se oli kuule tosi rankkaa.

        Halusin lopettaa mutta en tiennyt mitä tehdä seuraavaksi. Enkä tiedä vieläkään.. siksi käyn nettilukiota, olen käynyt jo vuoden.

        Sitä voi tehdä päivisin, ja illat voi juoda...paitsi ett nyt olen raitis. 8.päivä vasta...raittiuteni alussa.

        Kyllä mä aina velvollisuudet hoidan ilman viinaa, ei se ole ollut ongelma.

        ps. tästä lähtien velvollisuuteni on olla raitis.

        Kuka kuulee?

        Tällä hetkellä viinaa ei ole saatavillakaan, mutta huomenna trokari tulee virosta...


    • lumihiutaleitahiljalleen

      Tämä on monen alkoholistin ongelma: kyllä minä hommani hoidan ja kyllä se monelta onnistuukin, ja yleensä alkoholistit ovatkin kovia työihmisiä. Siinä työn lomassa se sairaus vain ottaa otettaan nakertaen terveyttä ja lopulla romahtaa.
      Kannustusta uudelle viikolle ja intoa elämään!

    • Hei, Auroraboreallis! Olen lukenut sinun viestejäsi vuosien varrella ja olen saanut sellaisen käsityksen, että olet empaattinen, sisäisesti herkkä ja rehellisyyteen pyrkivä. Suuri osa tänne kirjoittavista ovat toista maata. Koska olen tehnyt sekä kriisityötä että päihdetyötä, niin haluan jakaa sinulle muutaman ajatuksen. Se on tietenkin myös tärkeää, että olen uudestisyntynyt, omantunnon kristitty. Uskovien joukossa ja tänne kirjoittavien joukossa on paljon sellaisia, jotka sanovat olevansa uskovia mutta eivät ole. He voivat puhua uskosta, mutta elämällään ja kovilla, tunteettomilla, kommenteillaan he todistavat aivan muusta. Heidän kanssaan seurusteleminen ei tee hyvää.

      2.Timoteuksen kirje: 3:5 "heissä on jumalisuuden ulkokuori, mutta he kieltävät sen voiman. Senkaltaisia karta."
      Ja mikä onkaan tuo voima; se on rakkauden ja armon evankeliumi, sana rististä, joka myös eletään todeksi.
      1.Kor 1:18 "Sillä sana rististä on hullutus niille, jotka kadotukseen joutuvat, mutta meille, jotka pelastumme, se on Jumalan voima."

      Totta on myös se, että monet uskovat eivät ymmärrä kärsimystä, eivätkä lähimmäisen taistelua koettelemusten ja kiusausten keskellä. He voivat tarkoittaa hyvää, mutta ymmärtämättömyyttään toimivat tai sanovat väärin. Myös väärä opetus johtaa usein siihen, että kaikista vaikeuksista tulisi päästä irti, kun vain riittävästi luottaa Jeesukseen. Muuta ei tarvita. Näin he sivuuttavat lähimmäisen rakkauden ja lähimmäisen avun tarpeen. Huomaamattaan he ovat kovia.
      1.Joh. 3:17 "Jos nyt jollakin on tämän maailman hyvyyttä ja hän näkee veljensä olevan puutteessa, mutta sulkee häneltä sydämensä, kuinka Jumalan rakkaus saattaa pysyä hänessä?"

      Joudun nyt lähtemään, mutta palaan vielä tänne. Olen iloinen, että hyvin monet ovat ymmärtäneet jo sinua ja rohkaisseet eteenpäin. Sanon tähän lopuksi vielä lyhyesti: sinulla on oikeus odottaa Jumalan puoleen kääntyessäsi apua Jumalalta ja myös todellisilta uskovilta; jos uskovat eivät rakasta ja auta, jotain on pahasti pielessä.

    • Jatkan nyt kirjoittamista sinulle Auroraborealis. Ehdoton edellytys sille, että voit eheytyä ja päästä elämään mahdollisimman terveellistä elämää, on se, että tiedostat rehellisesti oman tilasi. Alkoholistin sairaus on vähän niin kuin sokeritautisen: sairaus on hallittavissa ja sen kanssa voi elää, mutta sitä ei voi poistaa. Sokeritautinen uskova tekee viisaasti tarkatessaan ruokavaliotaan ja ottaessaan tarvittaessa insuliinia. Alkoholistin ainoa tie on se, että hän kieltäytyy totaalisesti kaikesta alkoholista koko loppuelämänsä ajaksi. Koska olet kääntynyt jo monien auttavien tahojen puoleen ja käynyt mm. AA:ssa, niin sinun pitäisi ymmärtää sairautesi luonne.

      Auroraborealis: "Tällä hetkellä viinaa ei ole saatavillakaan, mutta huomenna trokari tulee virosta..."
      Entä sitten - mitä tekemistä Virosta tulevalla trokarilla on enää sinun kanssasi? Ei kai hän sentään kutsumatta sinun kotiisi ryntää. Jos haluat elää uuttaa elämää ja turvautua Jeesukseen, sinun tulee myös elää uutta elämää omassa arjessasi. Miksi viihtyisit enää juovien kavereiden seurassa ja yrittäisit olla heidän ryypätessään raittiina tai miksi pelkäisit jotain trokaria. Älä ole enää juovien seurassa, vaan sanoudu entisestä elämäntavoistasi kokonaan irti.
      Sananl.4:14-15 "Älä lähde jumalattomien polulle, älä astu pahojen tielle. Anna sen olla, älä mene sille, poikkea pois ja mene ohitse."

      Valitettavan usein se tietää yksinäisen tien kulkemista, ainakin aluksi. On ahdistavaa, jos uskovia todellisia ystäviä ei vielä ole, vanhat kaverit ovat juovia ja monet tapaamasi kristityt eivät tue ja ymmärrä sinun todella raskaita ja vaikeita taisteluja päästäksesi uudelle tielle elämässäsi. Rukoile, että saisit edes yhden uskovan ystävän, johon voit olla yhteydessä erityisesti niinä hetkinä, kun sinulla on vaikeaa.

      Olet ollut nyt jonkin aikaa ns. raittiina, mutta tiedät riittävän hyvin, että viinan himo voi iskeä päälle yllättäen. Ei tarvitse muuta kuin mennä kauppaan ostamaan maitoa ja leipää, niin ennen kassoja voi olla iso pino keskiolutkoreja odottamassa. On erinomaista, jos sinulla ei tällä hetkellä tee mieli viinaa, mutta vuosien kokemuksella tiedät varmasti, että kiusauksia langeta juomaan tulee vielä varmasti. Niinä hetkinä rohkaise mielesi ja jos suinkin mahdollista ota yhteyttä uskovaan ystävään - mene hänen luokseen, pyydä häntä luoksesi. Älä jää yksin. Liian moni vuosiakin raittiina ollut uskova on langennut viinaan, kun elämän vaikeudet tulevat päälle ja vanha tapa helpottaa oloa nousee mieleen = viinan juominen.

      Siunausta sinun päivääsi, Auroraborealis!

      • näinonollut

        No, kertooko sinusta herkkyyttä ja empaattisuutta hänen lempi sanontansa toisesta." Hullu mikä hullu pullosta tullu". Tätä hän käytti vuosien ajan.

        Jos vähääkään olet kärryillä, niin hänen asenteensa lähimmäisiään kohtaan juotattaa häntä. Mikään ei ole muuttunut. Pullonkorkki pysyy kiinni kun muuttuu asenteissaan.


      • näinonollut kirjoitti:

        No, kertooko sinusta herkkyyttä ja empaattisuutta hänen lempi sanontansa toisesta." Hullu mikä hullu pullosta tullu". Tätä hän käytti vuosien ajan.

        Jos vähääkään olet kärryillä, niin hänen asenteensa lähimmäisiään kohtaan juotattaa häntä. Mikään ei ole muuttunut. Pullonkorkki pysyy kiinni kun muuttuu asenteissaan.

        En ole koskaan sanonut kenestäkään noin tyhmästi.


      • Kiitos paljon viesteistäsi...

        En tiedä mitä vastata.

        Ensinnäkin hyvin monet on sanoneet että mun pitäisi jättää mun nykyiset ystävät, niin olisi paremmat mahdollisuudet onnistua raittiudessa.

        Mulla täällä yksi **** lainaa mulle huomenna 50 e, jotta saan unilääkkeeni ja bensaa jotta voin matkustaa taas toiselle paikkakunnalle englannin ja ruotsin kursseille.

        Yritän miettiä ja päässä humisee tyhjää...:)

        "Mitä tekemistä trokarilla on enää sinun kanssasi?"

        Tuossa olen samaa mieltä. Voin ihan hyvin heivata sen tyypin ulos mun elämästä, se on tuonut vain harmia.

        Se on tullut jo virosta. Oikeastaan olisi paljon hauskempi taas ottaa ja sytyttää mieheni kanssa pari kynttilää kuin...pitäs siivota.

        No, tällaisissa tilanteissa en ole ennenkään sortunut.
        Täällä pitää olla aina kodikasta ja kaunista.

        Ja siistiä.

        Hyvä kohta tuo sananlaskut 4.

        Pisti sekin miettimään."anna sen olla"..pahojen teiden ja jumalattomien.

        Minä teen sen että rukoilen että saisin yhden raittiin ja uskovan ystävän tänne, kenelle soittaa, kun tuntuu tältä.

        Harmi kun sinä et varmaan asu täällä päin. Voisit tulla kahville.

        Minusta sinulla on hyvä usko, terve usko sanoisi helluntailainen.

        Kiitos viestistäsi taas uudemman kerran.

        Täytyy tässä miettiä... jos vaikka seurakuntaan menen ja uudistan kaveripiirini.

        Ihan tässä innostuu.

        Joka tapauksessa, kiitos raittiuttani tukevasta viestistäsi. Uskon että tässä ketjussa on Jumala mukana.


      • ole.rehellinen

        haluaisin vielä sanoa sinulle, että tulet varmasti kohtaamaan elämässäsi "uskovaisia", jotka eivät ehkä olekaan sitä, mitä luulit heidän olevan.
        Ihmisiin valitettavasti joutuu ehkä pettymään, mutta Jumala ei koskaan hylkää, Häneen ei tarvitse pettyä, voit luottaa Häneet. Ihmiset pettävät, uskovatkin, mutta Hän on enemmän kuin kaikki uskovat.

        Uskon myös itse, että Jumala on puhunut sinulle näiden monien viestien kautta, ota kaikki apu vastaan, täältäkin. Menkööt kaikki vihollisen viritykset kohdallasi ohi, ja saakoon taivaallinen Isä ottaa sinut syliin ja hoitaa terveeksi.

        Rukoilen sinulle oikeita uskovia ystäviä, joiden kanssa saat jatkaa matkaasi, yhdessä rakentuen.


      • ole.rehellinen kirjoitti:

        haluaisin vielä sanoa sinulle, että tulet varmasti kohtaamaan elämässäsi "uskovaisia", jotka eivät ehkä olekaan sitä, mitä luulit heidän olevan.
        Ihmisiin valitettavasti joutuu ehkä pettymään, mutta Jumala ei koskaan hylkää, Häneen ei tarvitse pettyä, voit luottaa Häneet. Ihmiset pettävät, uskovatkin, mutta Hän on enemmän kuin kaikki uskovat.

        Uskon myös itse, että Jumala on puhunut sinulle näiden monien viestien kautta, ota kaikki apu vastaan, täältäkin. Menkööt kaikki vihollisen viritykset kohdallasi ohi, ja saakoon taivaallinen Isä ottaa sinut syliin ja hoitaa terveeksi.

        Rukoilen sinulle oikeita uskovia ystäviä, joiden kanssa saat jatkaa matkaasi, yhdessä rakentuen.

        Mä vielä kirjoitan tämän ainakin...10.päivä raittiina alkaa.

        Eilen sattui asia jota mieheni kanssa paljon ihmeteltiin. Olen saanut äidiltäni sellaisen viinintekoon soveltuvan paksusta lasista olevan ison lasipullon..

        Mieheni on tehnyt siinä useasti viiniä. Niin nytkin.

        Katsoimme ihmeissämme kun se ykskaks halkesi, ei mitään näkyvää syytä. Se oli todella paksua lasia.

        Sinne meni viinit. Kauhea sotku keittiössä ja meni monta tuntia kun mieheni siivosi niitä omenoita ja sitä litkua pois.

        Ei siinä painettakaan kovasti pitänyt olla koska se oli ilman korkkia.

        Minun päivä pelastui... mies olisi mennyt sellaisesta viinistä ihan sekaisin...vaikka oli se kaunis esine keittiössä ja nyt sitä ei enään ole. Nyyh.

        Tässä talossa ei alkoholia tarvita.


      • ole.rehellinen
        auroraboreallis kirjoitti:

        Mä vielä kirjoitan tämän ainakin...10.päivä raittiina alkaa.

        Eilen sattui asia jota mieheni kanssa paljon ihmeteltiin. Olen saanut äidiltäni sellaisen viinintekoon soveltuvan paksusta lasista olevan ison lasipullon..

        Mieheni on tehnyt siinä useasti viiniä. Niin nytkin.

        Katsoimme ihmeissämme kun se ykskaks halkesi, ei mitään näkyvää syytä. Se oli todella paksua lasia.

        Sinne meni viinit. Kauhea sotku keittiössä ja meni monta tuntia kun mieheni siivosi niitä omenoita ja sitä litkua pois.

        Ei siinä painettakaan kovasti pitänyt olla koska se oli ilman korkkia.

        Minun päivä pelastui... mies olisi mennyt sellaisesta viinistä ihan sekaisin...vaikka oli se kaunis esine keittiössä ja nyt sitä ei enään ole. Nyyh.

        Tässä talossa ei alkoholia tarvita.

        HIenoa, että taas yksi uusi päivä lisää ilman viinaa.
        En usko tuon pullon rikkoutumisen olevan sattumaa.
        Vielä olisi erittäin tärkeää, että saisit miehesi mukaan tuohon, sillä silloin teillä olisi toisenne tukena. Mutta jos häne i halua, niin sinulla tulee olemaan monta tiukempaa paikkaa, koska läheinen ihminen käyttä henkistä valtaa, että sa myös toisen lankeamaan.
        Mutta muista, että kunhan itse haluat olla raitis, Jumala on sinun turvasi, aivan varmasti, usko siihen.

        Vaikka uskotkin kirjoitustesi perusteella Jumalaan, ja varmasti myös uskot Jeesuksen olevan Jumalan Poika, niin silti rukoile ääneen ns. syntisen rukous, ja laita vaikka päivämäärä ja aikakin ylös, niin voit tarvittaessa tarkistaa itseäsi varten, että olet tuolloin ratkaisusi tehnyt.
        Raamattu sanoo, että sydämen uskolla tullaan vanhurskaaksi ja suun tunnustuksella pelastutaan. Joten ihan itseäsi varten, kun epäilys yrittää tulla mieleesi, niin muistuta itseäsi, että tuona päivänä tuohon aikaan annoit elämäsi Jeesukselle, ja Hän on luvannut pitää sinusta huolen, ja heität KAIKKI murheesi Hänen pääleen, Hän antaa sinulle vapauden!

        Kaikki taistelut käydään ensin mielen alueella, eli viinan himo tai mikä vain, on ensin pieni ajatus, ja jos alat hellitellä sitä, niin pian se kasvaa ja synnyttää tekoja.
        Siksi sanotaankin, että ota pienet ketut heti kiinni, niin ne eivät ehdi tehdä pesää.

        Olen rukoillut puolestasi, ja rukoilen edelleen, että ihmeitä tapahtuu lisää, saat kokea yliluonnollista apua ja miehesi kanssa vapaudutte täysin palvelemaan Häntä puhtain mielin.


    • pitkäänhellari

      Jotenkin koe aina arkuutta rohkaistessani ihmisiä jotka ovat kamppailleet päihteiden kanssa. Toisilla se himo ja tottumus on niin kova, ettei sitä kuulemma osaa sanoin selitellä. On ihmisiä jotka ovat koukussa ruokaan ja lihovat ja heille pääsy normaaliin painoon on lähes toivoton kamppailu. Kyllä se kivessä on kipeä kuin toisessa.
      Se on vain lohtu, että Jumala voi tehdä ihmeen, antaa motivaation, voimansa ja kaikesta huolimatta rakastaa luomansa ihmistä.
      Ulkopuolisen on mahdoton arvailla, kuka on toisissaan ja kuka sitten ei ja jättää takaportteja.
      Rouva josta aikaisemmin kerroin, sai kokea sen ihmeen että häneltä otettiin viinan ja tupakan himo kuin kertaheitolla. Ei kaikille tapahdu näin vaikka haluaisivat aineista eroon.
      Saattaa olla koulu ja koetus myös tulevaa tehtävää varten. Jonka rimpuili kestää kauemmin, ymmärtää heitä joille se ihme kuin hihasta tempaistuna ei onnistu.
      Ja ei meidän tarvitse muistella ja kaivella vuosien juttuja ja möhlinkijä, mitä toisistamme on sanottu. Jumala ei muistele pahoja sanojamme eikä edes ajatuksiamme. Annetaan mekin anteeksi, unohdetaan ja mennään eteenpäin.

    • En ole lukenut aiempaa kirjoitustasi, tämän luin. Itse ole raitis alkoholisti, tiedän mitä on kamppailla alkoholin kanssa. Siinä tarvii apua, tukea ja rinnalla kulkijoita. Älä anna periksi. Ota kaikkinainen apu vastaan. Itse koen että vapauduin alkoholista Jumalan avulla ja olen siitä kiitollinen joka päivä. Muistin sinua rukouksessa. Voimia ja kaikkea hyvää sinulle.

      • Kiitos rukouksesta.

        Hienoa että olet kaikesta huolimatta selvinnyt. Olet selviytyjä.

        Näitä selviytymis"tarinoita", tai -kertomuksia on kiva lukea.

        Kun on tottunut siihen tässä porukassa että joku kupsahtaa vähän väliä. Jatkuvasti kuolinuutisia. Tänä vuonna kuoli kolme ihmistä minulta, ja viina oli se syy.

        On kiva tietää että on toisenlaista todellisuutta myös.


      • pitkäänhellari
        auroraboreallis kirjoitti:

        Kiitos rukouksesta.

        Hienoa että olet kaikesta huolimatta selvinnyt. Olet selviytyjä.

        Näitä selviytymis"tarinoita", tai -kertomuksia on kiva lukea.

        Kun on tottunut siihen tässä porukassa että joku kupsahtaa vähän väliä. Jatkuvasti kuolinuutisia. Tänä vuonna kuoli kolme ihmistä minulta, ja viina oli se syy.

        On kiva tietää että on toisenlaista todellisuutta myös.

        Uskon vahvasti, että Auro selviät ja olet nainen parhaassa iässä. Sinulla on vielä paljon elämää edessä ja toisillekin annettavaa.
        Olen seurakunnassa toteuttamassa ruokajakelua ja kyllä se tekee surulliseksi nähdä alkoholin raunioittamia ihmisiä. Varmaan monella se kierre on alkanut koulukiusaamisesta, työttömyydestä, pettymyksistä ihmissuhteissa, terveysongelmista, ym. mutta viina on vienyt totaalisesti pohjan alta. Kyllä se kuvassa näkyy.
        On hienoa saada apua "hyvän sään aikana".
        Kyllä moni haluaisi elämään muutoksen, mutta on mielessään menettänyt sen toivon aikoja sitten. Ajatus raitistumisesta tuntuu niin mahdottomalta ettei sitä jaksa edes ajatella.
        Kuitenkin niin kauan kun on elämää, kaikki on mahdollista.
        Siunausta ja tsemppiä jälleen.


      • pitkäänhellari kirjoitti:

        Uskon vahvasti, että Auro selviät ja olet nainen parhaassa iässä. Sinulla on vielä paljon elämää edessä ja toisillekin annettavaa.
        Olen seurakunnassa toteuttamassa ruokajakelua ja kyllä se tekee surulliseksi nähdä alkoholin raunioittamia ihmisiä. Varmaan monella se kierre on alkanut koulukiusaamisesta, työttömyydestä, pettymyksistä ihmissuhteissa, terveysongelmista, ym. mutta viina on vienyt totaalisesti pohjan alta. Kyllä se kuvassa näkyy.
        On hienoa saada apua "hyvän sään aikana".
        Kyllä moni haluaisi elämään muutoksen, mutta on mielessään menettänyt sen toivon aikoja sitten. Ajatus raitistumisesta tuntuu niin mahdottomalta ettei sitä jaksa edes ajatella.
        Kuitenkin niin kauan kun on elämää, kaikki on mahdollista.
        Siunausta ja tsemppiä jälleen.

        Kiitos paljon!

        Joo, eilen kaupan pihalla oli eräs kaverini, joka oli ostamassa itselleen alkoa... olin kyyssäämässä erästä *****a.. hän kertoi että tuo paskat housussa kävelevä kaveri oli vielä viisi vuotta sitten kokki ravintolassa, naimisissa ja kahden lapsen ylpeä isä.

        Ero muutti kaiken. Nyt hänen kanssa kun juttelee niin hän vain muistelee entisiä hyviä aikoja.

        Sanoit että niistä juopoista huomaa että ne juo. Mullakin yksi hyvä ystävä(joka vaihtaa tänään talvirenkaat mun autoon, kun oma mies juo liikaa)..juo kanssa joka päivä.

        Hänen keittiönsä on kamala! Muoviset puutarhatuolit keittiössä, ei verhoja, iso reikä seinässä jne.

        Olen nähnyt muitakin joiden elinolosuhteet on mahdottomat. En ymmärrä miksi hän tai hänen naisystävänsä tee mitään asioille esm.paikkaa tuota reikää tai hanki kunnon kalusteita ja verhoja ja mattoa.

        Meillä on nätti koti, kun sisustan, ja auto ja kissa ja minulla opiskelupaikka.

        Olosuhteet on paremmat kun monella muulla.

        11.päivä selvinpäin, eikä tee tiukkaakaan. Alussa himot vaivasi ja oli epävarma olo tän raittiuden suhteen mutta nyt tuntuu jo siltä että olen jo voiton puolella.


      • pitkäänhellari
        auroraboreallis kirjoitti:

        Kiitos paljon!

        Joo, eilen kaupan pihalla oli eräs kaverini, joka oli ostamassa itselleen alkoa... olin kyyssäämässä erästä *****a.. hän kertoi että tuo paskat housussa kävelevä kaveri oli vielä viisi vuotta sitten kokki ravintolassa, naimisissa ja kahden lapsen ylpeä isä.

        Ero muutti kaiken. Nyt hänen kanssa kun juttelee niin hän vain muistelee entisiä hyviä aikoja.

        Sanoit että niistä juopoista huomaa että ne juo. Mullakin yksi hyvä ystävä(joka vaihtaa tänään talvirenkaat mun autoon, kun oma mies juo liikaa)..juo kanssa joka päivä.

        Hänen keittiönsä on kamala! Muoviset puutarhatuolit keittiössä, ei verhoja, iso reikä seinässä jne.

        Olen nähnyt muitakin joiden elinolosuhteet on mahdottomat. En ymmärrä miksi hän tai hänen naisystävänsä tee mitään asioille esm.paikkaa tuota reikää tai hanki kunnon kalusteita ja verhoja ja mattoa.

        Meillä on nätti koti, kun sisustan, ja auto ja kissa ja minulla opiskelupaikka.

        Olosuhteet on paremmat kun monella muulla.

        11.päivä selvinpäin, eikä tee tiukkaakaan. Alussa himot vaivasi ja oli epävarma olo tän raittiuden suhteen mutta nyt tuntuu jo siltä että olen jo voiton puolella.

        Tunnen siistin miesalkoholistin joka pitää kämppänsä siistinä vaikka muuten elämä on rempallaan. Minä olen raitis, mutta en järjestyksen ihminen.
        Jos asuinympäristö on kaaos, joka seinät ja ikkunat rikki, niin ihminen on jotenkin luovuttanut. Ei jaksa enää ja kaikki on hälläväliä.
        Tätä kirjoittaessa tulee mieleen eräs alkoholisti, jolla oli jopa kynnet monen sentin pitkät ja käppyrällä, tukka ja parta hapsotti takkuisena ympäriinsä. Hän oli kuin "vuorenpeikko".
        Isäni ei ole tuurijuoppo vaan ryyppäsi viikonloppuisin, toisin sitten piti ottaa saunakaljat keskiviikkoisin. Työnsä hän teki ja sai pitää duunin, kun oli pomo joka katseli läpi sormien. Saattoi tehdä rästejä selvinä päivinä.
        Kun lähestyi eläkeikää niin se tissuttelu eneni. Jos ei olisi kuollut infarktiin, niin takuulla olisi mennyt eläkeaika juopporemmeissä pyöriskelyyn.
        Jos voimakas riippuvuus on geeneissä, niin koukkuun jää jo ensihumaloista, mutta toisilla riippuvuus kehittyy vuosien myötä ja alkoholismiin ikään kuin kasvaa. Liekö riippuvuus samanlaista kuin joillain ruuan ja sokerin himo.


      • pitkäänhellari kirjoitti:

        Tunnen siistin miesalkoholistin joka pitää kämppänsä siistinä vaikka muuten elämä on rempallaan. Minä olen raitis, mutta en järjestyksen ihminen.
        Jos asuinympäristö on kaaos, joka seinät ja ikkunat rikki, niin ihminen on jotenkin luovuttanut. Ei jaksa enää ja kaikki on hälläväliä.
        Tätä kirjoittaessa tulee mieleen eräs alkoholisti, jolla oli jopa kynnet monen sentin pitkät ja käppyrällä, tukka ja parta hapsotti takkuisena ympäriinsä. Hän oli kuin "vuorenpeikko".
        Isäni ei ole tuurijuoppo vaan ryyppäsi viikonloppuisin, toisin sitten piti ottaa saunakaljat keskiviikkoisin. Työnsä hän teki ja sai pitää duunin, kun oli pomo joka katseli läpi sormien. Saattoi tehdä rästejä selvinä päivinä.
        Kun lähestyi eläkeikää niin se tissuttelu eneni. Jos ei olisi kuollut infarktiin, niin takuulla olisi mennyt eläkeaika juopporemmeissä pyöriskelyyn.
        Jos voimakas riippuvuus on geeneissä, niin koukkuun jää jo ensihumaloista, mutta toisilla riippuvuus kehittyy vuosien myötä ja alkoholismiin ikään kuin kasvaa. Liekö riippuvuus samanlaista kuin joillain ruuan ja sokerin himo.

        12.päivä selvinpäin alkaa.
        Minä olen seurannut kun aina kun odottelen kavereita kaupasta, niin siinä automaatilla pyörii pariskunta jotka olen myös ristinyt peikoiksi, vaatteiden ja likaisen tukan perusteella.
        Inhoan sitä miestä kun kerran kun olin parkissa hän varasti vaimonsa rahat väkivalloin. Olin parkkeerannut raha-automaatin eteen.

        Eilen, jos olisin halunnut niin olisin saanut 25 euron edestä kyytsäyskeikkoja, mutta minä en jaksanut ja kun autossa on vielä kesärenkaat.

        Tyttären heitin töihin ja auto ei meinannut liukkauden vuoksi pysyä omalla kaistalla.

        En tiedä siitä geneettisyydestä. Minun isäni joi niin kuin sinun isäsikin, mutta vain minusta tuli alkoholisti.

        Olin lisäksi kaksikymppisestä kolmekymppiseksi asti lasteni vuoksi täysin raitis.

        Yksi ainoa shamppanjalasi kymmenen vuoden aikana.


    • aloittajalle.totuus

      Jos sinulle ryyppyjengi on rakkaudellisempi niin maa on vapaa.
      Jeesuksenkin aikana loukkaannuttiin mestariin ja lähdettiin sitten sen lihan mukaan vaeltamaan.

      Katsos, et sinä pelastu, vaikka kaikki uskikset taluttasi sinua ja kantasi kantotuolissa ja syy on lihasi, jota rakastat ja hyväntiedon puun hedelmät.

      Jos sinua rakastuttaa kuoleman tie ja kadotus, niin aivan vapaastihan sinne mennään, kukaan ei kiellä ja nojapuut on oivat -- entiset kaverit.

      Ei uskovaisuutta rakenneta entisiin kavereihin, eikä tuleviinkaan.

      Usko on uskoa Herraan. Siinä on väärä pohja , että katsotaan jonkun kirkon suuria muureja ja kivirakenteita, minkä suojissa sitten sitä lihaansa tyynnytellään ja haetaan sitä turvaverkkoa, ettei tarvitseisi kuolla itselleen ja lihalleen.

      Jätä kaikki tuollaiset vouhotukset, jos haluat katsoa uskoa terveellä tavalla.

      Sinä vain hyväntiedon hedelmistä haluat etsiä tienpäätä, mutta et sitä siitä löydä. Ja toisaalta, et sinä oikeasti halua löytääkään, vaan hieman siteeraten raamattua, vain istuskelet vaivasena vedenäärellä ja katselet, että siellä se enkeli käy loiskuttamassa vettä, mutta enpä kerkiä sinne, kun joku käy edeltä.

      Tässä vain olen vuosikymmenet istunut ja kohta kuolen tähän.

      Sitä se on aureapollis sinun makuufilttisi, jossa haluat nyhjöttää koko elämäsi. Olet vain ottanut jonkun seuraporukan - vaikka nämä helluntalaiset ympärillesi, johon kuolet.

      Elämääsä on vain noustava ylös, käärittävä se filtti ja lähdettävä eteenpäin, niin näkökin paranee ja rampuus loppuu.

      Mutta, makaa pois, jo hyvältä tuntuu, lihansahan siitä tykkää ja viinalla saa ajatukset taas pehmitettyä, että jaksaa maata taas päivästä toiseen. Sinulle tapahtuu uskosi mukaan, mitä rukoilet.

      Ja nyt rukoilet, että liha voi hyvin ja viinaa riittää.

      • saviseutulainen

        Jo oli kärsivälle, Herraan Jeesukseen uskovalle, lähimmäiselle kylmää kyytiä.

        >>Sitä se on aureapollis sinun makuufilttisi, jossa haluat nyhjöttää koko elämäsi. Olet vain ottanut jonkun seuraporukan - vaikka nämä helluntalaiset ympärillesi, johon kuolet.

        Elämässä on vain noustava ylös, käärittävä se filtti ja lähdettävä eteenpäin, niin näkökin paranee ja rampuus loppuu<<

        Yksikään "filtillä makaaja" ( Betesdan lammikolla turhaan kuohutettuun veteen pääsyä odottava rampa mies - tai vaikkapa omin avuin, itseensä turvaava ja LUOTTAVA alkoholisti ) ei omin avuin siltä filtiltä, vuoteeltaan, nouse!
        Niinkuin Herra Jeesus auttoi ja paransi k.o. ramman miehen, niin Hän parantaa jokaisen Häneen uskovan, luottavan ja kaikessa turvaavan alkoholistinkin.
        Miten se tapahtuu, se on yksin Jumalan kädessä, Hänen aivoitustensa, sallimuksensa ja parhaaksi näkemisensä varassa.

        >>Olet vain ottanut jonkun seuraporukan - vaikka nämä helluntalaiset ympärillesi, johon kuolet.<<

        Näitä helluntailaisia ( näytät yleistävän helluntailaisiksi kaikki uskovat täällä ) Jumala tahtonsa ja armonsa kautta käyttää, jos Hän niin parhaaksi näkee.
        Alkoholistia/alkoholismia ymmärtävät uskovat ovat uskovalle alkoholistille tueksi ja avuksi.
        Eivät omassa voimassaan, vaan Jumalan johdattamina ja auttamina hekin.

        "Joka huutaa avuksi Herran nimeä, se pelastuu".

        "Älkää mistään murehtiko, vaan saattakaa kaikki pyyntönne ja anomisenne kiitoksella ja rukouksella Rakkaan Taivaallisen Isänne tiettäväksi, niin Hän antaa teille rauhan, joka on kaikkea ymmärrystä ylempi ja voiman olla kuuliaiset Jeesukselle Krstukselle"


        Auroraborealikselle Siunausta hänen päiväänsä!


    • Ihan yleisesti. Kyllä alkoholisimi / humalahakuisuus on ihmisellä kaikkein vaikein orjuuttaja. Vie kuin litran mittaa minne tahtoo. Toiset ihmiset, eivät voi kuin sivusta katsoa, miten elämä menee pikkunykäyksin yhä alemmas ja alemmas. Moni joutuukin käymään aivan pohjalla ,- ja vasta tässä tilassa syyttely päättyy ja ihminen löytää todelllisen itsensä.

      Niin, todellisuus on, miten humalatilalla alkoholisti pyrkii kompensoimaan kielteisiä mielikuvia ja väitämpä,- miten mielikuvien muodostumiseen liittyy geneettisyyttä.

      PS.
      Lueskelin tuolta ylempää. Muuten aloittaja muistanee,- jos on rehellinen, niin todella " ilmaisit itseäsi" viestissäsi; Hullu mikä hullu pullosta tullu", samassa viestissäsi oli muutakin "kuonaa". Minua ei todella tämä haittaa,- vaan toivoisin sinun aloittavan rehellisen elämän ja olla mahdolllisimman rehellinen itselle ja muille.

      • En minä ainakaan syytä ketään muuta juomisistani kuin itseäni. Pohja oli minulle kun sanottiin että "seuraavaksi menee sisäelimet"ja sehän ois tarkoittanut kuolemaa kohdallani.

        No, sinä et olisi sitä suremaan jäänyt.

        "Niin, todellisuus on miten humalatilalla alkoholisti pyrkii kompensoimaan kielteisiä mielikuvia ja väitämpä,-miten mielikuvien muodostumiseen liittyy geneettisyyttä."

        Osaksi totta. Esm.kun mulle sattuu jotain ikävää niin humala on se joka auttaa unohtamaan.

        Toisaalta en ole voinut juoda jos joku asia, johon itse pystyn vaikuttamaan on hoitamatta.

        Geneettisyydestä: minulla on juuri lukiossa kurssi soluista ja perinnöllisyydestä.

        Tuo mielikuvien geneettisyysväitteesi on täysin omaa mielikuvitustasi, ikävä kyllä.

        Ehkä se jos kokee paljon jotain negatiivista niin sitä ei muuta sitten pysty mielikuvin odottamaan.

        Kun taas on niitä ns kultalusikka suussa syntyneitä ikuisia lapsia joiden mielikuviin ei tule mitään negatiivista.

        Geenit ja perinnöllisyys on vaikea aihe. Hyvä jos pääsen kurssista läpi!

        Sen minä sanon että sinä et ole lähelläkään totuutta omilla geneettisyyspohdinnoillasi.

        "Hullu mikä hullu, ku pullosta tullu"...??? Se sanonta menee"Hullu kuin pullosta tullut", ja oon minä näin tarkemmin ajateltuna sitä sanontaa käyttää.

        Anteeksi jos se kumminkin haittaa. Vai miksi otit tämän puheeksi? Ei tarvitse vastata... tekstistäsi huomaa ettet oikein pidä minusta.

        OOkoo . minulla ei kuintenkaan ole sinua mitään vastaan.


    • Maailmalla on otaksuttu miten alkoholismiin liittyisi geneettisyys. Uskon tähän tekijään. Mutta,- geneettisyys vaikuttaa ihmisessä epäsuorasti. Ei siis siten, että se tekisi humalatilaan riippuvuutta.

      Niin,- valitettava todellisuus on,- mitä tunnen alkoholisteja,- niin heillä kaikilla on yhteinen pirre eli he eivät mahdollistu käsittelemään ja minätilaan liittyviä asiita. Tavallaan ymmärrystaso ei mahdollistu kehittymään. Alkoholisti voi olla erittäin älykäs ja taitava ja menestyvä ihminen,- mutta täysin surkastunut tällä alueella.

      Siis alkohollisti ei pysty käsittelemään ja siten ratkaisemaan elämään ja minätilaan liittyviä ongelmia ja juuri tämä tekijä aktivoi humalatiulaan mieltymistä. Humalatia kompensoi tämän ongelman ja kierre on valmis.

      Juuri tuota mielikuvaani tukee raitistuneiden alkoholistien näkemykset ja kokemukset eli ihmisen on lä'hes pakko mennä niin alas,- jossa muuta mahdollilsuutta ei ole kuin tarttua ongelmaan ja alkaa käsittelemään sitä. Siis pakon edessä,- ei geneettisyyden ohjaaman kehityksen kautta. Monasti tässä vaiheessa ihmisen terveyskin on jo pettänyt ja tällä tekijällä on myös vaikeus päästä alkoholista irtaantumaan.

      Niin,- jos jolla kulla ihmisellä on näkemys,- miten ihmisen mielikuvia on helppo muutella, niin erehdyt pahasti. Juuri mielikuviin liittyy koko ihmisen pahoin / hyvin vointi. Ovat erittäin vaikeasti muutettava alue ja vasta kasvun kautta muutos on mahdollista tapahtua. Juuri huumeet / alkoholi on kavala muuttaja ihmisen mielikuivia. Jokainen tietää, miten erittäin vähäinen alkoholi määrä veressä muuttaa tunnetasoja ja mielikuvia. Taas luontaisella tasolla muuttaminen on vaikeaa. Siksi alkohollismista on erittäin vaikea ihmisen etääntyä.

    • Hyvä Auroraborealis!
      Kirjoitan sinulle taas pienen tauon jälkeen ja mahdollisimman rehellisesti ja suoraan. Toivon, etteivät kommenttini loukkaa sinua, sillä olen todella sinun puolellasi, toivon sinulle kaikkea hyvää ja jätän sinut Taivaan Isän täysihoitoon sellaisena kuin juuri nyt olet.

      Auroraborealis: ”Oikeastaan olisi paljon hauskempi taas ottaa ja sytyttää mieheni kanssa pari kynttilää kuin...pitäs siivota.”
      Ja
      ”Mieheni on tehnyt siinä useasti viiniä. Niin nytkin. Katsoimme ihmeissämme kun se ykskaks halkesi, ei mitään näkyvää syytä. Sinne meni viinit. ” ”Minun päivä pelastui... mies olisi mennyt sellaisesta viinistä ihan sekaisin...Nyyh…..Tässä talossa ei alkoholia tarvita.”
      ”ole.rehellinen”: ”Vielä olisi erittäin tärkeää, että saisit miehesi mukaan tuohon, sillä silloin teillä olisi toisenne tukena. Mutta jos hän ei halua, niin sinulla tulee olemaan monta tiukempaa paikkaa, koska läheinen ihminen käyttää henkistä valtaa, että saa myös toisen lankeamaan.”

      VASTAUS: Niin tärkeä kuin miehesi saattaa sinulle ollakin, niin valitettavasti hän on juomisesi suurin mahdollistaja tuntemiesi ihmisten joukossa. Hän ei tue sinua raittiuteen, vaan juomiseen. Kotiviinipullo meni rikki kuin Jumalan kädestä, mutta miehesi asuu kanssasi samassa talossa ja talossa tarvitaan yhä alkoholia. Huomaatko, että ajatuksesi kiertävät kehää mahdollisen juomisen ympärillä – ”olisi paljon hauskempi taas ottaa” jne. Sanoit, että pullon rikkoutuminen ”pelasti päiväsi”, mutta totuuden nimessä kaikki taloon tuodut alkoholipullot ja olutpullot eivät rikkoudu, eikä juova kaveriporukka katoa mihinkään. Ole.rehellinen on kirjoittanut viesteissään hyvin viisaasti. Olen pahoillani, mutta aviomiehesi juominen on äärettömän suuri koettelemus tielläsi kohti raittiutta. Vahvistuaksesi sinun on tehtävä jotain, tästä seuraavassa vastauksessani.

      Auroraborealis: ”Täytyy tässä miettiä... jos vaikka seurakuntaan menen ja uudistan kaveripiirini.” ja ”Uskon että tässä ketjussa on Jumala mukana.”
      VASTAUS: Ei näin: ”täytyy miettiä, jos vaikka”, vaan näin: ”Täysraittius, usko Jumalaan ja elämänmuutos ovat ykkösasia elämässäni, joten menen seurakuntaan ja liityn johonkin uskovien pienpiiriin saadakseni uskovia ystäviä, jotka rakastavat minua ja tukevat minua”. Jumala on mukana sellaisissa ketjuissa, joisssa Jumalan Sana on korkein auktoriteetti, rohkaisijamme ja suunnan antajamme. Valitettavasti kaikkien seurakuntien kokoukset eivät ole hyviä ja rakentavia, mutta jokin seurakuntayhteys meillä tulee ehdottomasti olla.

      Hebrealaiskirje 10:25 ”älkäämme jättäkö omaa seurakunnankokoustamme, niin kuin muutamien on tapana, vaan kehottakaamme toisiamme, sitä enemmän, kuta enemmän näette tuon päivän lähestyvän.”
      Nimim. ”ole.rehellinen”: ”haluaisin vielä sanoa sinulle, että tulet varmasti kohtaamaan elämässäsi "uskovaisia", jotka eivät ehkä olekaan sitä, mitä luulit heidän olevan.”
      Tämä nimimerkki on jälleen kerran oikeassa; yhä vähemmän on niitä sydämen uskovia, jotka ojentautuvat Jumalan Sanan mukaan ja ovat ns. omantunnon uskovia. Uskovien joukossa on enenevässä määrin valheveljiä. Galatalaiskirje:2:4 ”…Noiden pariimme luikertaneiden valheveljien tähden….”

      Auroraboreallis: ”Kun on tottunut siihen tässä porukassa että joku kupsahtaa vähän väliä. Jatkuvasti kuolinuutisia. Tänä vuonna kuoli kolme ihmistä minulta, ja viina oli se syy. ”
      Ja
      ”En tiedä siitä geneettisyydestä.”
      VASTAUS: Totuus, joka sinun ja kaikkien on nähtävä on se, että valtaosa alkoholisteista kuolee joko suoraan alkoholin vaikutukseen tai siitä seuranneiden, erityisesti sisäelintautien vuoksi. Kaikista hoitoon menevistä alkoholisteista vain n. 2% pääsee täysraittiuteen. Sinä, Auroraboreallis voit selvityä, Jumala tekee yhä ihmeitä, yhä on olemassa uskovia ystäviä, jotka eivät jätä, eivätkä hylkää.

      markku.lievonen: ”Lueskelin tuolta ylempää. Muuten aloittaja muistanee,- jos on rehellinen, niin todella " ilmaisit itseäsi" viestissäsi; Hullu mikä hullu pullosta tullu", samassa viestissäsi oli muutakin "kuonaa".
      VASTAUS: Arvostan Markkua siitä, että hän kirjoittaa omalla nimellään. Hän kehottaa myös meitä kaikkia ehdottomaan rehellisyyteen, joka on oikein. Joudun kuitenkin kysymään, koetko Markku aitoa rakkautta ja huolta Auroraborealliksen viestejä lukiessasi? Hän on rikkinäinen, kipuileva, hyvin vaikeassa elämäntilanteessa oleva, joka onneksemme on erittäin avoin. Kuka meistä on lopulta täysin eheä? Kärsivä ja ahdistunut lähimmäisemme ei sanoissaan osaa eikä jaksa olla hienostunut ja käyttäytyä aina oikein. Job koki sen; hänen lähellään olleet ns. ystävät eivät kuunnelleet Jobin sydäntä vaan ainoastaan ulkoisia sanoja. He eivät nähneet sitä tuskaa, mistä Jobin sanat kumpusivat.

      Job: 6:26 ”Aiotteko nuhdella sanoja? Tuultahan ovat epätoivoisen sanat.”

      • ensääliyhtään

        Aurorassa ei ole mitään Jobiin verrattavaa. Hän on kertomansa perusteella itse syypää tilaansa, toisin kuin Job.
        Aurora on töykeä , ivallinen ,ilkeä ja välinpitämätön toisia kohtaan tekstiensä perusteella. Maailma pyörii oman navan ympärillä. Hän syyllistää uskovia, huomaamatta että on itse syypää omaan olotilaansa!! Kehtaakin !!


      • markku.lievonen

        Aikoinaan itse vietin omien ongelmien parissa ja olin tosissaan liikkeellä. Alue tosin liittyi puhehäiriö änkytyksen tutkimiseen. Jos tuossa tilanteessa joku ihminen olisi mahdolllistunut kertomaan todellisen syyn,- jonka olisin voinut todistaa totuudeksi,- niin olisin valmis ollut antamaan muhkean rahasumman.

        Totuus on. Jos ihminen tosissaan etsii elämäänsä tai sairauksiinsa vastausta,- niin tämä ihminen ei tunne käsitettä ; loukkaantuminen. Taas ihminen,- joka loukkaantuu vastauksista, niin ei ole tosissaan ja etsi siten ongelmiinsa edes vastauksia. Pyörii itsesäälissä ja lihallisuudessa.

        Muuten,- tiedätkö miten sairata ihmisä käytetään hyäksi,- jotka aidosti etsivät vastuksia ongelmiinsa. Toinen ,- YHTÄ HAITALLINEN ryhmä on sokeat ihmiset,- jotka ruokkivat itsesäälissä piehtoroivaa ihmistä. Miksi teet noin? No, sokeudesta todennäköisesti.


      • Natanael... olen pohtinut sanojasi monta päivää. Se, mitä sanoit miehestäni.. ei ero tule kysymykseenkään, vaikka totta on että hän vaikuttaa eniten juomiseeni niin siltikään.

        Rakkaus...

        Hyvin mä oon pysynyt selvänä vaikka tuo toinen on juonut.

        Ja kaverit on juonut.

        Muistan kun 15 vuotta sitten istuin hell.srk:n kokouksessa silmä mustana. Nykyinen mies ei liity asiaan.

        Minun silloinen mieheni liittyi. Hän istui toisella puolella salia ja pyysi esirukousta avioliittomme puolesta.

        Kukaan ei tehnyt vuokseni mitään.

        Se estää minua menemästä kokoukseen: siellä on yksinäistä.


      • ole.rehellinen
        auroraboreallis kirjoitti:

        Natanael... olen pohtinut sanojasi monta päivää. Se, mitä sanoit miehestäni.. ei ero tule kysymykseenkään, vaikka totta on että hän vaikuttaa eniten juomiseeni niin siltikään.

        Rakkaus...

        Hyvin mä oon pysynyt selvänä vaikka tuo toinen on juonut.

        Ja kaverit on juonut.

        Muistan kun 15 vuotta sitten istuin hell.srk:n kokouksessa silmä mustana. Nykyinen mies ei liity asiaan.

        Minun silloinen mieheni liittyi. Hän istui toisella puolella salia ja pyysi esirukousta avioliittomme puolesta.

        Kukaan ei tehnyt vuokseni mitään.

        Se estää minua menemästä kokoukseen: siellä on yksinäistä.

        Olipas kiva kuulla, että olet edelleen pysynyt selvinpäin. Olenkin odotellut kirjoittelemistasi :)

        Tuota kokemustasi helluntaisrk:sta tarkoitin juuri sillä, että tulet pettymään "uskovaisiin". Mutta Jumala ei koskaan petä, sillä Hän vihaa hylkäämistä!

        Onko miehesi ollenkaan kiinnostunut uskosta? Haluaisiko hän lopettaa juomisen?
        Rukoile itsellesi oikeita uskovia ystäviä, Jumala voi siinäkin johdataa ihmeellisesti.
        Seurakunta ei itsessään sinua pelasta, ja Jumala puhuu ilman välikäsiä suoraan sinulle, mutta tarvit silti uskova, joka voisi keskustella raamatusta, rukoilla kanssasi yhdessä, vahvistaa sinua jne.

        Mutta vaikka kaikki jättäisivät, Herra ei jätä.

        Aurinkoista päivää!


    • markku.lievone

      Niin, sekään ei muuta todellisuutta, vaikka alkoholisti tiedostaisi tilansa. Alkoholistin,- kuten kaikkien ihmisten tulisi tiedostaa tavoite tai malli mitä kohden kurottoutua. Muutos on välttämätön ja punainen lanka onkin mihin malliin / suuntaan.

      Niin, todellisuus on,- miten ihmisen mielen ja jopa fyysisen sairauksiin Kristuksen mieli ja ajattelutapa. Tämä on kuin myrkkyä lihalliselle / geneettisyydestä tulevalle mielelle. Juuri tuohon tekijään liittyy Jeesuksen lupaama leven ja rauhan saaminen,.- joka on todellisuutta JUMALASTA syntyneellä ihnmisellä. Ihmisessä oleva uskohan ohjaa juuri hylkäämään geneettisyydestä tulevaa kielteistä elämää eli kadottamaan sen.

      Mutta, sekin on todellisuutta,.- ettei alkoholisti voi tulla uskoon / JUMALA tee uskoa ihmiseen eli tämä luontainen elämänsä kadottaminen tulisi tehdä kasvaen. Alkohollisti voi tavoitteellisesti muuttaa itseään, esim. surkastuttaa kilpailuviettiään, etsimään itsestään ja elämästään positiivisia,- todellisia piireteitä. Antamalla ajatuksissaan ja ajallisesti aikaa toisen ihmisen kunnioittamiseen ja tukemiseen.

      Nimittäin ihmisen ajatusmaailma koneistoineen on suunniteltu niin hassusti,- että ihminen saa hyvän mielialan ja tasapainon vain toisen ihmisen kunnioituksen kautta. Jos tätä ei omaa, niin ihminen on ainaisessa sodassa toisen ihmisen kanssa. Alitajuisesti tai jopa näkyvällä tasolla. Sanallisella ja sanattomalla.

      Eli punaiseksi langaksi nousee Jeesuksen opettama ahdas portti;

      12. Sentähden, kaikki, mitä te tahdotte ihmisten teille tekevän, tehkää myös te samoin heille; sillä tämä on laki ja profeetat.
      13. Menkää ahtaasta portista sisälle. Sillä se portti on avara ja tie lavea, joka vie kadotukseen, ja monta on, jotka siitä sisälle menevät;
      14. mutta se portti on ahdas ja tie kaita, joka vie elämään, ja harvat ovat ne, jotka sen löytävät.

      Juuri tuo sota ja kilpaileminen aktivoi ihmiseen kielteisiä tekijöitä. Sairauksia ja vääristynyttä minätillaa. Alemmuudentuteita jne..... ja näitä tekijlöitä ihmine pyrkii kompensoimaan monilla eri keinoilla. Alkohollilla,- jopa luovuuteen liittyvällä alueella.

      Siis, jokin muutos on aina laaja-alainen tapahtuma ihmisessä.

      • markku.lievonen

        >>Niin, todellisuus on,- miten ihmisen mielen ja jopa fyysisen sairauksiin Kristuksen mieli ja ajattelutapa.<<

        Siis vaikuttaa Kristuksen mieli/syys..


    • markku.lievoselle
      Markku.lievonen: ”Maailmalla on otaksuttu miten alkoholismiin liittyisi geneettisyys. Uskon tähän tekijään. Mutta,- geneettisyys vaikuttaa ihmisessä epäsuorasti. Ei siis siten, että se tekisi humalatilaan riippuvuutta.”
      VASTAUS: Alkoholismin geneettisyydestä on riittävästi tieteellistä tietoa ja näyttöä. Geneettisyys tekee nimenomaan henkilön riippuvaiseksi humalatilaan, jonka tähden perimältään alkoholisti jää koukkuun. Perimä liittyy aivojen välittäjäaineisiin, joiden toiminta on erilainen kuin ns. ei-alkoholistisella persoonalla. Joillakin ihmisillä riippuvuus on niin suuri, että he jäävät koukkuun heti elämänsä ensimmäisestä kokeilusta. Monet alkoholistit todistavat samaa kuin tieteelliset tutkimukset – heidän riippuvuutensa on sitä luokkaa, että he kokevat humalatilan olevan niin ”mahtavaa”, että tätä täytyy saada lisää, tämä kuuluu minulle.

      Markku.lievonen: ”mitä tunnen alkoholisteja,- niin heillä kaikilla on yhteinen piirre eli he eivät mahdollistu käsittelemään ja minätilaan liittyviä asioita. Alkoholisti voi olla erittäin älykäs ja taitava ja menestyvä ihminen,- mutta täysin surkastunut tällä alueella.”
      VASTAUS: Sanamuotosi on hieman mutkikas, mutta olet asiassa aivan oikeassa. Alkoholisti ei pysty käsittelemään minäkuvaansa liittyviä asioita sen tähden, että alkoholismi on sekä psyykkinen (mahtipontisuus ja lapsellisuus), että fyysinen (riippuvuus, pakko saada lisää) sairaus. Alkoholisti elää itsepetoksessa ja valheessa, eikä alkoholisti suostu millään näkemään itsepetostaan. Alkoholisti juo siksi, että hänellä on hallitsematon himo ja näin ollen hän on pullonsa täysi orja. Alkoholisti on valmis tekemään mitä vain saadakseen lisää alkoholia, vaikka myymään oman äitinsä. Hengellisessä mielessä alkoholistin elämässä näkyy selkeästi se, mitä on elää synnin orjuudessa. Alkoholisti elää kierteessä, joka vie vääjäämättömästi vain alaspäin. Ei kukaan katuojan juoppo ole ensimäistä ryyppyään nuorena ottaessaan kuvitellutkaan, mihin se voi johtaa. Rippuvuuden suuruus on kuitenkin yksilöllistä. On myös paljon alkoholirippuuvaisia, jotka pystyvät työllä ja vaivalla säilyttämään jonkinlaisen julkisivun ja käymään vuodesta toiseen esim. työssä.

      Markku.lievonen: ”Siis alkohollisti ei pysty käsittelemään ja siten ratkaisemaan elämään ja minätilaan liittyviä ongelmia ja juuri tämä tekijä aktivoi humalatilaan mieltymistä. Humalatia kompensoi tämän ongelman ja kierre on valmis.”
      VASTAUS: Näin ei ole. Hyvin monet meistä ja kaikki jossain elämänvaiheessa ovat sellaisia, jotka eivät pysty ratkaisemaan elämään ja minätilaansa liittyviä ongelmia. Monilla ihmisillä on elämässään ja identiteetissään äärimäisiäkin ongelmia, mutta vain pienestä osasta heistä tulee alkoholisteja. Ratkaisemattomat ongelmat eivät aktivoi humalatilaan mieltymistä; se tapahtuu vain nilllä, joiden persoona on alkoholistinen. Lisäksi jotkut ei-alkoholistit saattavat hetkellisesti ryypätä ahdistavien ongelmiensa takia, mutta se ei heidän kohdallaan johda alkoholistiseen kierteeseen.

      Markku.lievonen: ”Niin,- valitettava todellisuus on,- Tavallaan ymmärrystaso ei mahdollistu kehittymään. ”
      VASTAUS: Tämä on totta. Alkoholistin ymmärrystaso kaventuu kaventumistaan, kunnes alkoholisti tulee pohjilla kaiken keskus. Alkoholistin keskittyminen juomiseen estää häntä kehittymään ja näkemään sitä tosiasiaa, että hän elää valheessa ja itsepetoksessas.

      Markku.lievonen: ”Juuri tuota mielikuvaani tukee raitistuneiden alkoholistien näkemykset ja kokemukset eli ihmisen on lä'hes pakko mennä niin alas,- jossa muuta mahdollilsuutta ei ole kuin tarttua ongelmaan ja alkaa käsittelemään sitä. ”
      VASTAUS: Olen jo huomauttanut, että geneettinen perimämme on yksilöllinen ja vain joillakin alkoholisteilla riippuvuus alkoholiin on äärimäisen suuri. Kaikkien ei tarvitse mennä niin alas, että olisi jo pakko tarttua ongelmaan. Jotkut havahtuvat aikaisemmin ja jopa siinä vaiheessa, jossa ympäristö ei ole laajalti edes tajunnut henkilön olevan alkoholiongelmainen. Kun mennään sitten todella alas ja heitä on paljon, niin lähes kaikki kuolevat alkoholin seurauksiin; sekä psyykkinen, että fyysinen terveys pettää. Jumalalle on kaikki kuitenkin mahdollista ja Hän voi pelastaa ja eheyttää aivan alhaaltakin.

      • markku.lievonen

        Tuo riippuvuuteen liitetty geneettisyys on kyllä taas todellisuuden kanssa ristiriitainen. Jokainen ihminen, joka lähemmin on seurannut alkoholistien elämää, niin erittäin moniin sopii mielikuva, miten jokin tuskallinen elämänvaihe on aktivoinut himon / humalatilasta riippuvaisuden. Siis humalatilan riippuvuus ei ole geneettisyydestä peräisin,- vaan ihmisen elämän vaihe,- johon sisältyy paljon ongelmallisuutta on aktivoinut himon. Monasti avioero, työpaikan menetys,- läheisen ihmisen kuolema jne.... eli näitä ongelmia ihminen ei ole mahdollistunut sietämään / käsittelemään ja humalatila on vienyt voiton,- josta mudostuu himon vahvistuminen. Punainen lanka on sisäinen epävarmuus,- jolle ei ole loppua näkyvissä.

        Sivullisena voisi sanoa. Jos ei olisi ollut tuota ja tuota vastoinkäymistä, niin hänellä ei olisi ollut motiivia humalatilaan pakenemisessa. Tai persoonallisuus ei kestänyt elämän muutoksia. Ymmärrän alkoholisimin olevan samansuuntainen mielikuva kuin psyykkinen sairastuminen. Liittyy geneettisyyteen ja monasti toisessa suvussa on runsaammin. Psyykkiseen sairastumiseenkin tarvitaan altistuminen. Tämä tekijä voi toiselle olla pienikin ja toiselle jo merkityksellisempi joka taittaa kamelin selän ja ihminen epävarmenuu ja alkaa reagoimaan.


      • markku.lievonen

        >>>VASTAUS: Alkoholismin geneettisyydestä on riittävästi tieteellistä tietoa ja näyttöä. Geneettisyys tekee nimenomaan henkilön riippuvaiseksi humalatilaan, jonka tähden perimältään alkoholisti jää koukkuun. Perimä liittyy aivojen välittäjäaineisiin, joiden toiminta on erilainen kuin ns. ei-alkoholistisella persoonalla. Joillakin ihmisillä riippuvuus on niin suuri, että he jäävät koukkuun heti elämänsä ensimmäisestä kokeilusta. Monet alkoholistit todistavat samaa kuin tieteelliset tutkimukset – heidän riippuvuutensa on sitä luokkaa, että he kokevat humalatilan olevan niin ”mahtavaa”, että tätä täytyy saada lisää, tämä kuuluu minulle. <<<

        Asian viereen. Niin, kaikkea mitä maailmalla totuudeksi tutkitaan, niin ei ihmisen tule purematta niellä. Ihan maallikkona voin todistaa, miten esim. ihmisen puhehäiriöön liittyvät tutkimukset, niin monet ovat täyttä puppua. Siis teoria on hieno ja monimutkainen,- mutta ei toimi todellisuudessa.

        Sama pätee noihin aivojen toimintaan ja välittäjäaineisiin jne.... Ihminen on niiiiiiiiiiin monimutkikas kokonaisuus, ettei edes tarkuudella tiedetä ihmisen aivojen toimintaa. Huomioiden kokonaisuus. Siis yhteen tekijään ei tule takertua ja antaa sille liian suurta painoarvoa.
        Esim. himon vahvistuminen ihmisessä, niin jo tähän temijään liittyy ja vaikuttaa repullinen eri tekijöitä.
        Ihan karkeasti kuvaten. Himo ihmisessä vahvistuu aina , jos ihminen kompensoi jollain tekijällä jotain sisäistä / alitajiusta asiaa ja ei tee tälle sisäiselle asialle mitään. Jos tulle alitajuiselle tekijälle tehdään muutos, niin näkyy homossa/kin. Moni ihminenhän syö myös tunnetasapainoon liittyviin asioihin. Suruun,- iloon jne...


      • markku.lievonen
        markku.lievonen kirjoitti:

        >>>VASTAUS: Alkoholismin geneettisyydestä on riittävästi tieteellistä tietoa ja näyttöä. Geneettisyys tekee nimenomaan henkilön riippuvaiseksi humalatilaan, jonka tähden perimältään alkoholisti jää koukkuun. Perimä liittyy aivojen välittäjäaineisiin, joiden toiminta on erilainen kuin ns. ei-alkoholistisella persoonalla. Joillakin ihmisillä riippuvuus on niin suuri, että he jäävät koukkuun heti elämänsä ensimmäisestä kokeilusta. Monet alkoholistit todistavat samaa kuin tieteelliset tutkimukset – heidän riippuvuutensa on sitä luokkaa, että he kokevat humalatilan olevan niin ”mahtavaa”, että tätä täytyy saada lisää, tämä kuuluu minulle. <<<

        Asian viereen. Niin, kaikkea mitä maailmalla totuudeksi tutkitaan, niin ei ihmisen tule purematta niellä. Ihan maallikkona voin todistaa, miten esim. ihmisen puhehäiriöön liittyvät tutkimukset, niin monet ovat täyttä puppua. Siis teoria on hieno ja monimutkainen,- mutta ei toimi todellisuudessa.

        Sama pätee noihin aivojen toimintaan ja välittäjäaineisiin jne.... Ihminen on niiiiiiiiiiin monimutkikas kokonaisuus, ettei edes tarkuudella tiedetä ihmisen aivojen toimintaa. Huomioiden kokonaisuus. Siis yhteen tekijään ei tule takertua ja antaa sille liian suurta painoarvoa.
        Esim. himon vahvistuminen ihmisessä, niin jo tähän temijään liittyy ja vaikuttaa repullinen eri tekijöitä.
        Ihan karkeasti kuvaten. Himo ihmisessä vahvistuu aina , jos ihminen kompensoi jollain tekijällä jotain sisäistä / alitajiusta asiaa ja ei tee tälle sisäiselle asialle mitään. Jos tulle alitajuiselle tekijälle tehdään muutos, niin näkyy homossa/kin. Moni ihminenhän syö myös tunnetasapainoon liittyviin asioihin. Suruun,- iloon jne...

        >>Jos tulle alitajuiselle tekijälle tehdään muutos, niin näkyy homossa/kin. Moni ihminenhän syö myös tunnetasapainoon liittyviin asioihin. Suruun,- iloon jne... <<

        Siis himosta oli edelleen kysymys. Muuten,- vaikka asioista tiedetään paljonkin, niin todellisuudessa niiden muuttaminen on erittäin työlästä ja joskus jopa mahdottomuus.
        Otan itsestäni esimerkin. Olen persoonallisuudeltani,- geneettisyyden ohjaamana sisäisesti epävarma persoonallisuus ja kaiken lisäksi ylireagoiva. Aisteillani on suuri osuus vaikuttajana. Onnettomin piirteeni on,- etten ole ujo. Tuo tekijä / persoonallinen pirre todennäköisesti lapsuudesssani olisi ohjannut puhetasoni normaaliksi.
        Esim. minun kohdallani on erittäin tärkeää - vieläkin- tietoisesti valita seura,- joka liittyy sanattomaan viestintään. Jos tätä en tietoisesti tee ahdistun pikku hiljaa ja puhehäiriön alkeet nostavat päätään.Aikoinaan en tiedostanut tätä tekijää. Toisaalta ei uutta auringon alla kun huomioi miten ja millä palikoilla ihminen valitsee kumppaniinsa tai seuransa. Palikat ovat samasta laatikosta.Siis viihtymiseen ja reagoimiseen liittyen.
        Tosin,- vuosien saatossa reagoimiseni taso on laskenut kielteisiin viesteihin eli niiden vaikutus on näivettynyt olipa seura mikä tahansa.

        Niin, kuten alkoholismiinkin liittyy, niin helpompi tie on tietoisesti oppia valitsemaan seuransa kuin tutkimaan alitajujisia tekijöitä ja vahvistamaan / muuttamaan niitä. Koska,- tekijöihin vaikuttaa juuri geneettisyys. Siis ihmisen muuttaminen on vaikeaa, mutta eläminen niillä palikoilla on mahdollista , joita todellisuudessa on,- valitsemaan seuransa.
        Tätä käyttäytymistä tukee myös Raamatun opetukset.

        Niin, ja kyseessä ei ole ihmisten eriarvoistaminen tms,- vaan eri persoonien vaikutus toisiinsa.


      • markku.lievonen kirjoitti:

        >>Jos tulle alitajuiselle tekijälle tehdään muutos, niin näkyy homossa/kin. Moni ihminenhän syö myös tunnetasapainoon liittyviin asioihin. Suruun,- iloon jne... <<

        Siis himosta oli edelleen kysymys. Muuten,- vaikka asioista tiedetään paljonkin, niin todellisuudessa niiden muuttaminen on erittäin työlästä ja joskus jopa mahdottomuus.
        Otan itsestäni esimerkin. Olen persoonallisuudeltani,- geneettisyyden ohjaamana sisäisesti epävarma persoonallisuus ja kaiken lisäksi ylireagoiva. Aisteillani on suuri osuus vaikuttajana. Onnettomin piirteeni on,- etten ole ujo. Tuo tekijä / persoonallinen pirre todennäköisesti lapsuudesssani olisi ohjannut puhetasoni normaaliksi.
        Esim. minun kohdallani on erittäin tärkeää - vieläkin- tietoisesti valita seura,- joka liittyy sanattomaan viestintään. Jos tätä en tietoisesti tee ahdistun pikku hiljaa ja puhehäiriön alkeet nostavat päätään.Aikoinaan en tiedostanut tätä tekijää. Toisaalta ei uutta auringon alla kun huomioi miten ja millä palikoilla ihminen valitsee kumppaniinsa tai seuransa. Palikat ovat samasta laatikosta.Siis viihtymiseen ja reagoimiseen liittyen.
        Tosin,- vuosien saatossa reagoimiseni taso on laskenut kielteisiin viesteihin eli niiden vaikutus on näivettynyt olipa seura mikä tahansa.

        Niin, kuten alkoholismiinkin liittyy, niin helpompi tie on tietoisesti oppia valitsemaan seuransa kuin tutkimaan alitajujisia tekijöitä ja vahvistamaan / muuttamaan niitä. Koska,- tekijöihin vaikuttaa juuri geneettisyys. Siis ihmisen muuttaminen on vaikeaa, mutta eläminen niillä palikoilla on mahdollista , joita todellisuudessa on,- valitsemaan seuransa.
        Tätä käyttäytymistä tukee myös Raamatun opetukset.

        Niin, ja kyseessä ei ole ihmisten eriarvoistaminen tms,- vaan eri persoonien vaikutus toisiinsa.

        En jaksa. Sinä et ilmeisesti välitä. Puhut ohitseni alkoholismista.


    • Raamatussa on kerrottu tie Jumalan luokse, ja toiset siitä saarnaavat, mutta ongelmana on se, että ihmiset eivät halua astua sille tielle, vaan tekevät siitä oman laisensa.

      • markku.lievonen

        Sepä se kun tavallinen turmeltunut ihminen ei voi vaikuttaa uskoon tulemiseensa. Uskoontuleminen / JUMALASTA syntyminen ei ole ihmisen viitseliäisyydestä riippuvainen tapahtuma. Ain oastaan asian tiedostaa voi kaikille ihmisille.


    • pitkäänhellari

      Alkoholismia, ylensyöntiä, ym. riippuvuuksia on tutkittu ja edelleen tutkitaan ja yritetään selvitellä niiden syntyä ja hoitokeinoja. Kyllä itsekin ole pohtinut, miksi joku ei jää helposti koukkuun ja voi raitistua tai pysyä normaalipainossa sen laihduttamisen jälkeen. Eräs tuntemani entinen alkoholisti nainen kamppailee nyt paino-ongelman kanssa ja hänen kohdalla riippuvuus lienee tunne-elämänsairaus. Joskus hän on sanonutkin, että ennen hän syö kuin juo.
      Kyllä se huomaa, että oli murhe tai ilo, niin on syytä herkutella ja sosiaalisuus pyörii ruuan ympärillä, samoin mielenkiinto uusii ruokaresepteihin.

      Oli syyt ja motiivit sitten mitkä tahansa, niin ei siinä ulkopuolisen vaatimus, vihjailut auta ja puhumattakaan syyllistämisestä. Pääasia että asianomainen itse huomaa ongelman ja saa motivaation tehdä asialle jotain ja sen jälkeen hän tarvitsee kaiken mahdollisen tuen läheisiltään, Jumalalta ja ammattiauttajilta. Ei pidä lannistua eikä lannistaa, jos eteenpäin meno välissä takkuilee.
      Sama koskee meitä jokaista. Moni asia olisi elämässäni toisin, jos olisin valinnut viisaammin, liikkunut enemmän, syönyt terveellisemmin, hoitanut hampaani ajoissa, ym. Jos olisin uskonut ja ollut vahvempi Jumalassa, niin asiani olisivat eri tolalla. Mutta kun olen vain ihminen.
      Siunattua päivää Aurolle ja kaikille.

    • natanaeleikirjautunut

      Vastaan vielä tältä erää tämän kerran ja sitten keskityn muihin askareisiin. Olet markku.lievonen aivan oikeassa siinä, että totuuteen pyrkivä ihminen ei loukkaannu totuudesta – olettaen, että se on totuus, jonka hän voi ymmärtää ja itselleen sisäistää. Totuus on tuotava esille aina rakkaudessa. On muistettava, että jossain tilanteissa kuulijan mielentila voi olla niin raskas, ettei hänelle tule sanoa kaikkea kerta heitolla, jotta hän ei aivan lyhistyisi jo muutenkin raskaan mielentilansa alle. Ahdistunut ei jaksa käsitellä monia ”totuuksia” kerralla. Totuus ilman rakkautta on kovuutta.
      Jeesus sanoi, Joh 16:12 ”Minulla on vielä paljon sanottavaa teille, mutta te ette voi nyt sitä kantaa.

      Tähän on vielä lisättävä, että valitettavasti monet laukovat kärsivälle asioita, joita he pitävät totuuksina, vaikka ne eivät Jumalan silmissä totuuksia olisikaan. Esimerkiksi ns. menestysteologian piirissä sanotaan yleisesti, että menestyt, pysyt terveenä ja eheänä, kun vain uskot riittävästi Jeesukseen. Tapaan tällaisia ihmisiä hyvin paljon – englannin kielellä on sanonta: ”name it and claim it” – vapaaasti suomennettuna: ”nimeä asia, jonka tahdot ja vaadi sitä sitten Jumalalta uskossa lainkaan epäilemättä, niin Jumala sen sinulle antaa”.
      Olet oikeassa, markku, myös sen suhteen, että itsesäälissä ja lihallisuudessa pyöriminen ei vie ihmistä eteenpäin asioissaan. Molempiin tilanteisiin on olemassa omat lääkkeensä.

      Itsesääli on ymmärrettävä tunne, jos erityisesti heikolla itsetunnolla varustettu ihminen on joutunut ahdinkoon, henkisesti niin nurkkaan, että hän kokee itsensä mitättömäksi, rakkaudettomaksi ja merkityksettömäksi. Tähän auttaa rakkaudellinen, läheinen ja kuunteleva sielunhoito. Hänelle ei auta sanoa, että ”ryhdistäydy”, jos henkilö on niin heikoilla ja pahasti haavoitettu, että hänen on vaikea jaksaa edes seuraavaan päivään. Hän ei voi ryhdistäytyä ja ottaa itseään niskastaan kiinni.

      Rakkaudessa meidän tulisi tehdä oikea tilannearvio. Itsesääliin ei saa mennä koskaan mukaan, sillä itsesääliin joutunut voi myös kerjätä toisilta sääliä ja näin saa itselleen mielihyvää ja tukea itsesäälilleen – tiedostamattaan hän ei haluakaan irtautua itsesäälistään (eikä halua muutosta ja kohdata siihen liittyvää vaivaa), sillä muiden säälittely tuntuu hyvältä. Jossain vaiheessa kuuntelijan on rohkeasti näytettävä lähimmäiselle uusia mahdollisuuksia ja rohkaistava niihin muutoksiin, jotka ovat siinä tilanteessa mahdollisia. Menetystenkin jälkeen jossain vaiheessa meidän tulee päästä tilanteeseen, jossa toteamme: ”Se on nyt ohi, eikä tule takaisin, miten aion jatkaa tästä eteenpäin ja elää sellaista tyydyttävää elämää kuin se nyt on mahdollista.”

      Toden totta, itsesääliä tukevat ihmiset ovat hyvätahtoisia, mutta samalla helposti sokeutuneita näkemään, että itsesääli on tunne, josta on mahdollisimman pian päästävä eroon.

      Totuus ilman rakkautta on kovuutta - mutta totta on myös tämä: rakkaus ilman totuutta on teeskentelyä.

    • painukaahiiteen

      Alkoholisitit tuottavat valtavasti kustannuksia yhteiskunnalle ambulanssikyytien, sairaalapäivien, lääkkeiden, kalliiden erikoissairaanhoitojen, katkaisujaksojen, katkolääkkeiden, alkoholin käytön myötä hankkimiensa sairauksien lääkkeet erikseen ,asumistukien, toimeentulotukien, elatumaksunsakin he maksattavat useimmiten yhteiskunnan varoista .....Ja vielä täällä sääliä kerjäävät parhaassa työissä olevat vänisijät...::!!!!!!!!!!
      Ja ukotkin vielä selostavat omia juopottelujaan sääliä kerjäten tuon yhden lisäksi ! HÄVETKÄÄ!!!

    • Hei, Auroraboreallis!
      Toivon, että tämä sunnuntaipäivä on hyvä sinulle. Ota aikaa itsellesi, käy ulkoilemassa, luonnon keskellä on hyvä hiljentyä ja huokailla Jumalan puoleen. Tähän aikaan vuodesta tuntuu rauhoittavalta kävellä metsässä yksin: lehtipuiden vihreys on poissa, pesivien lintujen viserrytä ei kuulu, ehkä vain jokin tiainen sirkuttaa vaimeasti – Jumalan luoma luonto vetäytyy lepoonsa ja odottaa valkoista, lumista vaippaa ylleen. Kunpa sinäkin saisit levätä ja mielesi rauhoittua tavalla tai toisella tänä päivänä. Täällä paistaa jopa aurinko valaisten puiden runkoja kauniisti!
      Kirjoitit: ”Natanael... olen pohtinut sanojasi monta päivää. Se, mitä sanoit miehestäni.. ei ero tule kysymykseenkään, vaikka totta on että hän vaikuttaa eniten juomiseeni niin siltikään.”
      Kuten varmasti luitkin, niin en millään tavalla ole ehdottanut sinulle avioeroa. On hyvä, että myönsit viimeisessä viestissäsi miehesi olevan suurin mahdollistaja juomisellesi, hän vaikuttaa juomiseesi enemmän kuin kukaan muu ihminen. Otin tämän esille sen tähden, että jotain sinussa on tapahduttava, jos todella haluat selviytyä lopullisesti raittiiseen elämään. Olet aivan kuin ahtaalla portilla, toivot, että jotain ratkaisevaa tapahtuu elämässäsi päästäksesi avarammalle paikalle, saadaksesi elämäsi toiseen järjestykseen. Olet ahtaalla, ja varmaan mietit, voiko elämäntilanteessasi ylipäätään itse tehdä jotain, joka muuttaisi ratkaisevasti tilanteesi.

      Matteus 7:14 ”mutta se portti on ahdas ja tie kaita, joka vie elämään, ja harvat ovat ne, jotka sen löytävät.” Luukas 13:24 "Kilvoitelkaa päästäksenne sisälle ahtaasta ovesta, sillä monet, sanon minä teille, koettavat päästä sisälle, mutta eivät voi.”
      Portti on ahdas, ja mahdollisesti koet tuota kilvoittelun ahdistusta, mutta et ole päässyt sisälle ja uuden tien alkuun.

      Eräs minulle rakas, alkoholistinen, pariskunta tuli uskoon, mutta lankeilemisia juomiseen vielä joskus tapahtui. Elämä uskovana ei ole pelkästään ruusuista, vaan Jeesuksen Sanojen mukaisesti tie on kaita, kapea, pysyäksemme tiellä meidän tulee tarkkailla askeleitamme, valintoja elämässämme. Kyseisen pariskunnan vaimo päätti lähteä pidemmäksi ajaksi muualle opiskelemaan Raamattua ja olemaan muiden kyseisen opiston ihmisten kanssa. Asiat korjautuivat heidän kohdallaan ja myöhemmin he tekivät vuosikymmeniä töitä kristillisessä päihdetyössä. Ahtaalla portilla on maksettava jokin hinta: joudumme luopumaan itsekkyydestämme, itseriittoisuudestamme, ripustautumisesta liikaa johonkin maalliseen ja luottamuksesta omiin voimiimme ja mahdollisuuksiimme. Hengellisissä kokouksissa voi olla yksinäistä, mutta jonkin ajan viettäminen hyvässä raamattuopetuksessa luo väkisinkin yhteyttä ja avoimuutta – kun samalla asutaan yhdessä, yhteyttä muiden syntyy. Jumalan Sana antaa luvan tällaiseen erillään olemiseen:
      1.Korinttolaiskirje 7:5 ”Älkää vetäytykö pois toisistanne, paitsi ehkä keskinäisestä sopimuksesta joksikin ajaksi, niin että olisitte vapaat rukoukseen ja sitten taas tulisitte yhteen, ettei saatana teitä kiusaisi teidän hillittömyytenne tähden.”

      Äärimmäisessä tilanteessa, esimerkiksi henkisen tai fyysisen väkivallan tähden, Jumala ei pakota ketään jäämään murskattavaksi. Jos uskova ei jaksa ja jos se vain on esim. lasten tilanteen vuoksi mahdolista, niin hän voi jättää puolison, ettei oma elämä kokonaan tuhoaisi. Taka-ajatuksena ei saa olla uuden puolison etsintä, vaan hänen tulee rukoillen pyrkiä sopimaan puolisonsa kanssa. Jospa hänkin olisi tällaisen prosessin aikana ”tullut järkiinsä” ja olisi valmis muuttamaan elämänsä.
      1.Kor. 7:10 ”Mutta naimisissa oleville minä julistan, en kuitenkaan minä, vaan Herra, ettei vaimo saa erota miehestään; mutta jos hän eroaa, niin pysyköön naimatonna tai sopikoon miehensä kanssa; eikä mies saa hyljätä vaimoansa.”

      Kirjoitit: ”Hyvin mä oon pysynyt selvänä, vaikka tuo toinen on juonut. Ja kaverit on juonut.”
      Niin olet pysynyt, uskon sinua, mutta uskotko todella, että tulet pysymään raittiina vaikkapa seuraavat 20 vuotta? Koska olet toivon mukaan tänäänkin raitis, niin vaarana on sokeutua ja ajatella, että näin se jatkuu.
      1.Kor.15:33 ”Älkää eksykö. "Huono seura hyvät tavat turmelee."

      Kirjoitit: ”Muistan kun 15 vuotta sitten istuin hell.srk:n kokouksessa silmä mustana. Nykyinen mies ei liity asiaan. Minun silloinen mieheni liittyi. Hän istui toisella puolella salia ja pyysi esirukousta avioliittomme puolesta. Kukaan ei tehnyt vuokseni mitään. Se estää minua menemästä kokoukseen: siellä on yksinäistä.”
      Tuo on hyvin surullista kuultavaa. Tosiasia on joka tapauksessa se, että uudestisyntynyt uskova ei voi ohittaa toisen tilaa, puutetta jostain; jos hän ohittaa, niin hänessä ei ole Jumalan rakkautta, vaikka hän muuta väittäisi.
      1.Joh. 3:17 ”Jos nyt jollakin on tämän maailman hyvyyttä ja hän näkee veljensä olevan puutteessa, mutta sulkee häneltä sydämensä, kuinka Jumalan rakkaus saattaa pysyä hänessä?

      • Natanael... olen juonut kolme päivää, ja nyt taas uudestaan raittiusjakso.

        Minua hävettää.

        Minä en tule mieheni kanssa tule koskaan tekemään mitään päihdetyötä kuten ystäväsi.

        Johanna Tukiainen on idolini. Hän juo, ja siksi hänet hylättiin.

        Yksi kerta riitti:joko täysraittius yht´äkkiä tai evankelistan virka... Se ei ollut Jumalasta vaan sen päätti erään seurakunnan johtohahmot joista toinen oli murhaaja, uskovien mukaan anteeksisaanut.


      • auroraboreallis kirjoitti:

        Natanael... olen juonut kolme päivää, ja nyt taas uudestaan raittiusjakso.

        Minua hävettää.

        Minä en tule mieheni kanssa tule koskaan tekemään mitään päihdetyötä kuten ystäväsi.

        Johanna Tukiainen on idolini. Hän juo, ja siksi hänet hylättiin.

        Yksi kerta riitti:joko täysraittius yht´äkkiä tai evankelistan virka... Se ei ollut Jumalasta vaan sen päätti erään seurakunnan johtohahmot joista toinen oli murhaaja, uskovien mukaan anteeksisaanut.

        Korjaus ei "tai"vaan "ja".

        Tuollaiset menestystarinat kuin kirjoitit entisistä alkoholisteista jotka nykyisin tekevät päihdetyötä kertoo mulle sen että niillä on hyvät suhteet. Jumalalla ei heidän hyvään onneen ole sanomista.

        Johanna oli hyvissä väleissä muutamaan seurakunnan päättäjään, ja hänelle luvattiin evankelistan työ. Kun Johanna sortui niin välit katkesivat, ja evankelistan virka oli näiden ihmisten armottomuuden takia pelkkä unelma vain enää.

        Minä voin rehellisesti sanottuna kuvitella että minut ohjataan ruokajonoon muiden juoppojen kanssa ja joku miespappi rukoilee minun ja muiden naisien puolesta puolen minuutin äänekkään rukouksen lavalta käsin.

        Miehiä ei rukousjonoissa ole.

        Ja ne soppajonot-ne on täynnä entisten kavereideni kaltaisia juoppoja jotka eivät raitistumista tosissaan havittele, kuten minä.

        He leimaavat minut ja saan senmukaisen kohtelun.

        Seurakunnalle siis ei kiitos.

        Voi tosin olla että kokeilen sen vielä. s-alat arvo on 44. sokeriarvot myös koholla ja minulla on alkava diabetes ja minulle suositellaan kuntosalia.

        Liikuntaa ja terveellistä ruokaa sanoi lääkäri. Ei viinaa.

        Eihän siinä muu auta.


    • Uyte

      Olen kokenut saman.onneksi taivas ei vastaa niinkuin sille huudetaa vaikka nykykristillisyys tekee niin.tämä on sitä luopumusta että rakkaua kylmenee jumalan rakkaus myös hukkuvia kohtaan onneks kohta alkaa tuomio jumalan huoneesta ja jumala näyttää.miksi srk on asetettu. Maailmaan kun se noin hukas on. Auta itse itseäsi kuuluu joka puolel

    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Täytyi haukkuu sut lyttyyn

      En haluu tuntee rakkautta sua kohtaan enää ja haluun unohtaa sut mut sit tulee kuiteki paha olo kun haluis vaan oikeesti
      Ikävä
      64
      1887
    2. SINÄ nainen hyvin läheltä

      Pidän sinusta. Mutta mene ensin juttelemaan lääkärin luokse, ja hoida itsesi kuntoon. Sit kun sä olet kunnossa, niin mä
      Ikävä
      79
      1267
    3. Et voi olla loputtomasti hiljaa

      Nainen. Tarkoitan siis meidän juttua. Eihän tämä tällaiseen epätietoisuuteen voi jäädä siinä vaan särkyy kumpikin. Kerto
      Ikävä
      78
      1204
    4. 45
      1115
    5. Nainen mitä tekisit

      Joutuisit tekemään miehelle ja sinulle tai sinulle ja miehellesi ja kahdelle lapselle ruokaa ja kaapista löytyy 2 litraa
      Sinkut
      160
      982
    6. Ajatus aamuun

      Tämä jollekin tärkeälle. On asioita mistä jutellaan, on asioita mistä vitsaillaan, on myös asioita mistä ei puhuta kenen
      Ikävä
      71
      969
    7. Siis ei ole edes mahdollista

      että ei törmätä, ei sit millään vaikka päällä hyppisi
      Ikävä
      44
      910
    8. Martina kauniina lehtihaastattelussa

      Martina antoi hyväntuulisen haastattelun lehteen. Tyylikkäitä kuvia ja kivoja vaatteita kauniilla Martinalla.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      183
      853
    9. J-miehelle

      haluan kertoa että olet edelleen mulle rakas. Ajattelen sinua päivittäin kulta.
      Ikävä
      58
      848
    10. Minä en luota sinuun yhtään nainen

      ja aistin että yrität taas satuttaa henkisesti koska tiedät että olet heikkouteni joten siksi tein mitä tein mutta en ki
      Ikävä
      39
      844
    Aihe