Hormoniaknesta kärsivän ROACCUTAN-päiväkirja

tinttarainen

Tsau! Aknesta kärsivät varmasti tietää tuskalliset Google-hakukoneen parissa vietetyt tunnit kun koittaa löytää jokaikisen mahdollisen vinkin ja keinon joihin vois tarttua kuin hukkuva köyteen iho-ongelmien taltuttamiseksi. Omilla googlailuilla löytyi muutamia vastaavanlaisia kirjotuksia ja blogeja joten aattelin tämmöstä ruveta kirjoittelemaan. Senkin takia, että pysyy itse vähän kärryillä siitä kuinka kuuri lähtee pelittämään ja senkin takia että aknesta itsekin niiiin super-ahdistuneena vastailen mielelläni kysymyksiin ja jaan oman kokemukseni kuurin etenemisestä :-). Jos keskustelu on jonkun mielestä turha ja aiheeton niin tätä ei tarvitse käydä lukemassa tai kommentoimassa höpöhöpöjuttuja, kiitos!
Elikkäs, tarinoinnin voisin aloittaa kertomalla omasta iho-ongelmastani. Olen 21-vuotias nuori naikkonen enkä ikinä ole kärsinyt minkäänlaisista iho-ongelmista muutamaa satunnaista finniä lukuunottamatta. Ammattikoulun aikoihin pesin meikkini SAIPPUALLA enkä ollut kuullutkaan kasvovesistä tai -rasvoista, huhhuh, kuulostaa karmivalta näin jälkeenpäin :D. E-pillerit, Mercilonit merkiltään, hankin n. 16-vuotiaana ja niitä popsin parikymppiseksi asti, toki tämäkin varmasti edesauttoi elämääni siloposkena. Mainittakoon vielä että suvussamme ei kenellekään ole ollut minkäänlaisia iho-ongelmia. E-pillereiden lopettaminen tarpeettomuuden vuoksi ajoittui viime syksylle, olisko ollut syys-lokakuun aikaan. Hassuahan tässä on sekin, etten osannut edes odottaa mitään ongelmia lopettamisen suhteen koska en ollut aiemmin asiaan perehtynyt. Siksi olinkin keväällä, ehkä maaliskuun tienoilla ihmeissani mustapäistä joita enenevissä määrissä poskiini tupsahteli. Tehostin vain hieman kasvojenhoitorutiinejani ja pienoisen nettitutkailujen jälkeen syy-seuraussuhde selkeni päässäni, hahaa, tämähän johtuu pillereistä. Kesä tuli ja iho pysyi suht hyvässä kunnossa, varmastikin auringon takia, kunnes tuli elokuu. Eräs aamu seisoin peilin edessä ja tajusin että molemmissa poskissani oli 3-4 finniä, kuitenkin suht pieniä ja huomaamattomia valkopäitä. Voi helvetti. Tästähän se alamäki sitten lähti ryminällä vyörymään alaspäin. Pienet valkopäät muuttui valtaviksi, ihonalaisiksi pahkuroiksi poskien ja leuan alueella. Sen lisäksi että kosmeettinen haitta oli musertava, olivat nämä kystat valtavan kipeitä. Itkin silkasta kivusta kun näitä oli viidestä kuuteen kappaletta naamallani. Paraneminen tuntui kestävän ikuisuuden ja senkin jälkeen iholle jäi punainen läiskä muistomerkiksi.
Veikkaisin että tähän keskusteluun eksyy ainakin ehkä yksi ruokavalion parantavia vaikutuksia hehkuttava kirjoittelija, joten sanon heti alkuun että juurikin ihoni takia ruokavalioni on maidoton, viljaton ja sokeriton. Tästä on ollut kyllä apua ja leipäpalan/suklaarivin syöminen näkyy naamassa. Jos joku kysyisi stressitasoani välillä 0-100 elokuun ja lokakuun välisenä aikana, vastaus olisi 300076. Olen itkien viettänyt unettomia öitä selaten jokaikisen artikkelin, vinkin, keskustelun, blogin, tutkimuksen jne jne jne joista olen koittanut poimia kaikkia mahdollisia tapoja saada vaivaan helpotusta. Voisin vaikka alle listata käyttämiäni ja kokeilemiani konsteja joista muutamaa toteutan yhä: sinkki maitohappobakteeri, tyynyliinan vaihtaminen viikottain, kahvin ja tupakoinnin lopettaminen, eri ihonhoitosarjat, kevyemmät meikit, suolasaippua, teepuuöljy, inkiväärisaippua, manteliöljy, otsonoitu oliiviöljy, kosmetologin palvelut, ihotautilääkärin määräämä Epiduo (omalla kohdallani ihan paska, tämän voiteen jälkeen olisi pitänyt aloittaa tetrasykliini-antibioottikuuri jota en halunnut ottaa sillä uskoin sen olevan melko tehoton lukemani perusteella), ruokavalio, vettä juon päivittäin n. 3l, AHA-hedelmähappokuorinnat (Juice beauty). Näitä suosittelen lieviin ongelmiin kokeilemaan, hintavia, mutta auttoivat. Humektania olen käyttänytkin jo kasvojen perusvoiteena ennen tätä ihoräjähdystä. Joten kyllä, voisin sanoa että kutakuinkin kaikkea on kokeiltu. Toki myönnettäköön että kärsimättömänä olen uskomatonta vauhtia haaskannut rahojani näihin tuotteisiin ja käyttänyt niitä maksimissaan muutaman viikon, ehkä pidemmillä kokeiluilla niistä olisi ollut enemmänkin apua, who knows. Iho on kyllä käväissyt paremman puolella vaikka ongelma ei olekaan kokonaan kadonnut, ja aina vaiva viimeistään viikon kuluessa muistuttelee olemassaolostaan uusilla näppylöillä.
On uskomatonta miten paljon akne voi vaikuttaa itsetuntoon. Mulla on ystävä jonka akne-taivalta oon seurannut kuudennesta luokasta saakka ja muka jollain tavalla kokenut myötäeläväni hänen tuskaansa. Fakta on se ettei tästä helvetistä tajua puoliakaan ennen kuin omalle kohdalle osuu. Sosiaalisuuteni on pudonnut todella pohjamutiin kun en halua mennä mihinkään, vaikka tiedän ettei ihoni ole "niin paha kuin voisi olla". Kaikki on kuitenkin subjektiivista ja kärsin tästä valtavasti koska tämmöistä vaivaa ei ole ikinä aikaisemmin mulla ollut. Kohta loppuu merkit kesken joten kerron kuurista tarkemmin seuraavassa viestissä!

1

135

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tinttarainen

      Tarina jatkuu. Onpas kovin terapeuttista itsessään tää kirjotteleminenkin vaikka tätä ei kukaan ikinä kävisikään lukemassa :D. Haluan vielä painottaa että nää kaikki on mun kokemuksia enkä väitä että kellään muulla mun kokeilemat konstit toimis tai että kukaan tästä kuurista samanlaisia oireita saa joita mulle mahdollisesti kuurin edetessä tulee. Ruokavalio tuntuu olevan yksi kiistellyimmistä hoitomuodoista tähän vaivaan, itse oon kokenut sen hyödyllisenä mutta en parantavana, mutta uskon myös siihen että se ei välttämättä kaikilla auta. Jos oisin vielä vuoden päivät orjallisesti ruokavaliota noudattanut niin ehkä voisinkin olla akneton, en tiedä, mutta tää vaiva on niin elämänlaatua ja itsetuntoa heikentävä että halusin hoitaa tän heti alta pois. Alkuvaiheessa päätin itseni kanssa että Roa-kuuria en ota vaikka mitä kävisi mutta niin sitä vaan mieli taipuu. Ehkä suurin virhe mitä voi kuuria harkitessa tehdä, on eksyä keskustelupalstoille lueskelemaan ihmisten kokemuksia. Näiden kauhutarinoiden uhallakin painelin toissapäivänä toistamiseen ihotautilääkärin vastaanotolle, tällä kertaa eri lääkäri, aknen hoitamisen kansainvälinen erikoisasiantuntija kyseessä. Olin valmistellut palopuheen siitä, kuinka haluan kuurin sillä pelkäsin etten sitä saa. En kerennyt persettäni penkkiin istuttaa kun lääkäri totesi että toi ei sitten muulla lähde kuin Roaccutanilla. Se oli hassu hetki, mut valtasi toisaalta hirveä epätoivo ajatellessani et onko tilanne niin paha, mutta myöskin valtava helpotus kun tajusin että nyt saan vihdoin apua eikä sitä tarvinnut ruinaamalla ruinata.

      Sain aloittaa kuurin ilman edeltäviä verikokeita ja raskaustestiä, verikokeessa täytyy käydä kuitenkin viikon sisään aloittamisesta. Raskauden mahdollisuutta ei ole joten lääkäri luotti sanaani eikä testiä tarvinnut tehdä. E-pillereitäkään en joutunut ottamaan, perustelin sen sillä että niistä vaiva on lähtöisin enkä niitä halua ikinä enää sisääni tunkea, ja sinkkuihmisenä muutenkin pärjäilen ilman niitä. Olen varsin valmis elämään selibaatti-Seijan elämää puoli vuotta kuurin vuoksi! Eli, 6kk näillä näkymin Isotretinoin Actavista syön, annoksena 30mg. Lääkkeen vahvuus on 20mg ja sitä otan vuoropäivin yksi ja kaksi tablettia, jännää. Dalacin-antibioottiliuos 1-2kk ajan kasvojen alueelle pahenemisvaihetta ehkäisemään. Humektan-, silmätippa-, huulirasva- ja nenäöljyvarastot on täytetty ja taistelu aknea vastaan alkakoon! Pelonsekaisella jännityksellä elellään nyt kolmatta päivää kuurilla, luonnollisestikaan ei mitään vaikutusta missään ole vielä ollut näkyvissä mutta odotellaan :-). Josko tämä tästä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      119
      2681
    2. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      256
      1155
    3. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      91
      1129
    4. Taas kuoli kuortaneella

      Mitä tapahtui kuhinoilla kun auton alle jäi ja kuoli 66.
      Kuortane
      8
      1084
    5. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      1011
    6. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      12
      940
    7. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      63
      933
    8. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      30
      906
    9. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      41
      842
    10. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      37
      809
    Aihe