Nosta puntteja, tulet älykkäämmäksi

hyväjuttu_

Säännöllinen painojen nosto voi lisätä ihmisen älykkyyttä ja pienentää dementian riskiä, tutkijat väittävät.

Useissa maissa vaikuttava tiedemiesryhmä on todennut, että painonnosto voi olla tehokas tapa pitää yllä kognitiivisia kykyjä ja torjua samalla Alzheimerin tapaisia vanhenemiseen liittyviä sairauksia. Tutkijat jopa väittävät, että tällainen kuntoilu voi lisätä älykkyyttä.

Tutkimuksesta kirjoittaa The Independent.

Tutkimuskohteena oli ryhmä 55-86-vuotiaita kansalaisia, joilla kaikilla oli todettu lieviä kognitiivisia ongelmia. Usein ne edeltävät Alzheimerin tautia.

Koehenkilöitä pyydettiin nostamaan painoja ja treenaamaan aivojaan.

Tutkijoiden mukaan asioiden välillä oli selvä syy-yhteys: painojen nosto kehitti myös kognitiivisia kykyjä. Nyt asiaa halutaan tutkia laajemmin.

Painonnosto on tutkijoiden mielestä halpa ja yksinkertainen ”lääke”, jolla pidetään huolta siitä, että vanheneva väestö pysyy terveempänä.

Noin 135 miljoonan ihmisen odotetaan sairastuvan dementiaan vuoteen 2050 mennessä.

Tutkimus on julkaistu Journal of American Geriatrian Society -lehdessä.

Myös muissa tutkimuksissa on todettu, että kehon ja aivojen terveydellä on yhteys.

Samat tutkijat osoittivat vuonna 2014 globaalissa tutkimuksessa, että ihmisten kognitiiviset kyvyt parantuivat merkittävästi voimaharjoittelun jälkeen. Pelkkä kognitiivinen harjoittelu ei tätä tehnyt.

3

75

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kjhkjj

Miten ylös ne puntit pitää nostaa? Riittääkö polven tasolle...?

• PuhdasHinttiSieppaus

Pään päälle !

• aitoBlueteam

hih hih hii hah hah haa aaaaaaaaarrrrrrggghhhhhh

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ikävä sinua

Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k
      Ikävä
      35
      4513
    2. Oletko sä oikeesti varattu?

Että sen takii ei voida olla tekemisissä?
      Ikävä
      55
      3115
    3. Otavassa tapahtuu!

Rakennuspalo, yläkerta tulessa. Henkirikosta epäillään. Tiettyä henkilöautoa etsitään, minkä mahdollinen epäilty ottanut
      Mikkeli
      47
      3001
    4. Horoskooppikysely

Oma ja ikävän kohteen horoskooppi? Sopivatko yhteen?
      Ikävä
      30
      2813
    5. Pitkäaikaiset työttömät työllisyystöillä takaisin yhteiskuntaan

Vaikka se vähän maksaakin, niin parempi on valtion teettää hanttihommia, jottei yksilöistä tule yhteiskuntakelvottomia.
      Maailman menoa
      345
      2730
    6. Tulemmeko hyvin

Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s
      Ikävä
      8
      2705
    7. Rakas, kerro mulle

Miltä se tuntuu?
      Ikävä
      41
      2520
    8. Suuri tulipalo

Missä mikä palaa?
      Kiuruvesi
      6
      2260
    9. Kesäseuraa

Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t
      Ikävä
      54
      2135
    10. Tiedän kuka sinä noista olet

Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta
      Ikävä
      46
      1713
    Aihe