No niin, olisi vähän kysyttävää teiltä äijät jotka

että.silleen

ymmärrätte autoista jotain. Tulin hetki sitten autoni kanssa katsastuksesta, ja auto hylättiin tarkastuksessa... kuukauden sisälle mentävä uusinta katsastukseen.
Jarrut kunnossa, päästöt minimissä, pohja ja pellitys ehjät, valot kunnossa, niiden puolesta ei mitään huomautettavaa, mutta....

Auton tietokonekannassa on virhemerkintöjä kuulemma, katsastusmies käski tilaamaan ajan merkkihuoltamoon ja viemään auton korjattavaksi!
Siis kunnossa olevan ajoneuvon... merkkihuoltamoon korjattavaksi, kun katsastusaseman tietokone väittää; minun autoni tietokannassa olevan virhemerkintöjä.
Ties kun syyksi ei mainittu väärän värinen auto!!!

Ihan silkkaa rahastustako nämä harrastaa?
Nyt tulee korjaamon lasku ja uusintakatsastus maksu lisäksi, tähän tänään jo maksamaani katsastukseen.

Mulla on vähän alle 5 vuotta vanha auto jota ajan, ja se toimii moitteettomasti. Broidi vaihtoi siihen eilen illalla vielä talvirenkaatkin alle... katsastusta varten.
Siis siksi että näkevät siinä olevan uudet talvitassut, kesärenkaat kun olivat jo kuluneet.
Soitin faijalle... ei vastannut. Soitin broidille, on oman kännynsä sulkenut; keskuksessa vasasivat ett on neuvotteluissa... jätätkö viestin, en jättänyt! Voi perhana!
No, saan minä ajaa tolla kuukauden... kai joku selko tähänkin asiaan jostai tulee.

Ja nyt minä haen kahvit ja voileivän itselleni...lounas jäi väliin, sekin vielä!

65

1956

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vitunromuauto

      Vittu vie romus hajottamolle.

    • Rghbb

      Joutut käyttämään korjaamossa jossa on vikakoodin lukijat. Hyvällä tuurilla seviät sillä että nollaavat vikailmotuset. Jos se ei auta niin joutuu korjaamaan tai vaihtamaan antureita. Merkkiliikkeet saattavat lähes ottaa jo siitä vikojen lukemisesta ja nolluusta.
      Näistä syistä suosin vähän vanhempia ja diesel autoja.

      • asioistatietävätaho

        Totta kai korjaamo siitä hinnan ottaa että lukevat vikakoodin ja nollaavat muistin. Roikkuu korjaamosta, mutta kyllä kai ne siitä lukemisesta ja nollaamisesta 40-50 €uroa kiskovat, ja sitten tietysti lisää vielä jos oikein jotain korjaamaan joutuvat.

        Joissain vanhemmissa autoissa, merkistä riippuen ja varmaan mallistakin, on sellainen ominaisuus että kun ajotietokoneen näytölle ilmestyy esim. teksti "antipollution fault", niin siitä jää merkintä, mutta kun tuon "hälytyksen" jälkeen käynnistää auton virheettä esim. 30 kertaa, niin tietokone pyyhkii automaattisesti tuon vikailmoituksen pois.


    • vinkkinä

      Noita vikakoodien lukijoita saa suht halvalla, esim. Motonetista. Tai sitten ebaystä tilaamalla. Kertaostos voi olla jopa halvempi kuin käyttää auto korjaamolla luettavana ja sitten sulla on se mittari, jolla voit vaikka joka vuosi ennen katsastusta nollata vikakoodit.

      • Ja jos siellä on oikeasti joku vika, niin se vikakoodi ilmestyy uudestaan, kunnes vika on korjattu.


      • vinks.vinks
        zönggö kirjoitti:

        Ja jos siellä on oikeasti joku vika, niin se vikakoodi ilmestyy uudestaan, kunnes vika on korjattu.

        Mutta voi ainakin ite lukea vikakoodin ja sitten arvioida voiko sen homman tehdä ite vai tarvitaanko korjaamon palveluksia.


      • vinks.vinks kirjoitti:

        Mutta voi ainakin ite lukea vikakoodin ja sitten arvioida voiko sen homman tehdä ite vai tarvitaanko korjaamon palveluksia.

        Näin juuri. Kyllä. :)


      • zönggö kirjoitti:

        Näin juuri. Kyllä. :)

        Paitsi, että niillä ei taida saada sitä kuitattua pois. Eli merkkiliike on jokatapauksessa oikea paikka. Tai ainakin paja, mikä voi kuitata vian. Mulla oli joskus autossa joku ihme vika, mikä oli jonkun pikkupaskakokkareen aiheuttama, jäi koneelle ja ei saatu kuitattuu kun merkkiliikkeessä. Siis pelkkä kuittaus, mutta sitä ei voi testereillä tehä...ainakaan ihan kaikilla auto merkistä riippuen...


      • tähänsekaappi kirjoitti:

        Paitsi, että niillä ei taida saada sitä kuitattua pois. Eli merkkiliike on jokatapauksessa oikea paikka. Tai ainakin paja, mikä voi kuitata vian. Mulla oli joskus autossa joku ihme vika, mikä oli jonkun pikkupaskakokkareen aiheuttama, jäi koneelle ja ei saatu kuitattuu kun merkkiliikkeessä. Siis pelkkä kuittaus, mutta sitä ei voi testereillä tehä...ainakaan ihan kaikilla auto merkistä riippuen...

        Ei ole noista testereistä omakohtaista kokemusta, mutta onhan se selkeempää ottaa selkoa mikä mättää ja hoitaa se pois päiväjärjestyksestä, kun antaa mahdollisen vian vaan kummitella. :)

        Autoilu maksaa, se on hyvä bisnes.


    • Joskus tee-se-itse asennuksistakin tulee näitä vikakoodeja, virheitä. Jos semmoisia ei ole tehtynä, niin kaiketi joku haistaja maistaja anturi sielä vihottelee. :)

      • että.silleen

        Mikään merkkivalo ei pala koelaudassa. Mun tee-se-itse asennukset: laitan avaimen virtalukkoon, lisään vettä pissapoikaan ja kiinnitän turvavyön ennen ajoon lähtöä, auton tankkaus huoltoasemalla... ja pensatankin korkki jäi autonkatolle ilmeisesti... oli ostetava sellainen uusi lukollinen. =))
        Kyllä ne asennus ja korjaus työt tekee ammattilainen, ja broidi vaihtaa vain autoni renkaat!


      • että.silleen kirjoitti:

        Mikään merkkivalo ei pala koelaudassa. Mun tee-se-itse asennukset: laitan avaimen virtalukkoon, lisään vettä pissapoikaan ja kiinnitän turvavyön ennen ajoon lähtöä, auton tankkaus huoltoasemalla... ja pensatankin korkki jäi autonkatolle ilmeisesti... oli ostetava sellainen uusi lukollinen. =))
        Kyllä ne asennus ja korjaus työt tekee ammattilainen, ja broidi vaihtaa vain autoni renkaat!

        Oolraits. :)

        Ei se sitten välttämättä ole kuin tosiaan joku virtapiikki. Joku toimii alitehoisesti hetken aikaa ja se rekisteröityy muistiin. Mutta kyllähän se huollossa selviää. Uusissa autoissa on sähkövempaimia ja kaikenmaailman ohjureita ja antureita, ne ei aina pelitä ihan moitteettomasti. Vanhat auto oli selkeitä ja on.:)


      • että.silleen
        zönggö kirjoitti:

        Oolraits. :)

        Ei se sitten välttämättä ole kuin tosiaan joku virtapiikki. Joku toimii alitehoisesti hetken aikaa ja se rekisteröityy muistiin. Mutta kyllähän se huollossa selviää. Uusissa autoissa on sähkövempaimia ja kaikenmaailman ohjureita ja antureita, ne ei aina pelitä ihan moitteettomasti. Vanhat auto oli selkeitä ja on.:)

        Kiitos neuvoistasi! Huoltoon siis ja se maksaa taas maltaita!


      • että.silleen kirjoitti:

        Kiitos neuvoistasi! Huoltoon siis ja se maksaa taas maltaita!

        Eipä mitään, ongelmahan on ettei voi tietää ilman operatiivista tutkimusta onko siellä oikeasti jossain korjattavaa vikaa vai kunhan kiukuttelee. Niinhän ne tahtoo maksaa "valohoidot". :)

        Minäkään näistä kauheasti tiedä, mutta vähän hajulla, kun olen näihin isäpaapankin korjaamolla törmännyt työharjottelijana ollessani. Niinkun "omissakin" autoissa.


    • Imusarjanihailija

      Anturit on syvältä...

      • No ei tarvi olla kun virtapiikki ja kontaktihäiriö, jo tulee vikakoodia. :)


    • vikakoodi

      "Auton tietokonekannassa on virhemerkintöjä"

      Tuskin katsastusasemalla asiaa ihan näin ilmaistiin.
      Joku vikakoodi siellä on päällä. Voi olla että voivat huollossa vaan nollata ne/sen tai sit vaatii jonkun toimenpiteen.

      Kannattais melkein ajoittaa auton huolto suunnilleen katsastuksen aikoihin. Voivat siellä huollossa kattoo noi vikakoodit ja päästöt ja käydä sit katsastamassa auton sun puolesta. Ei tulis hylkäyksiä...

      • että.silleen

        Teidän autonne tietokannassa on nyt virhemerkintöjä, joten käykää merkkikorjaamollanne korjauttamassa vika ja tulette sitten uusintakatsastuksen. Teillä on kuukausi aikaa korjaukseen ja katsastuksen uusintaan.
        Autolla toki saa ajaa sen ajan, mutta uusintakatsastus on pakollinen, laiminlyönnistä seuraa sakkorangaistus ja poliisi vie kilvet, kuukauden kuluttua!

        Jotenkin tähän tyyliin asia ilmaistiin mulle. En keskustellut asiasta enempää, koska mulla oli olo kuin ruutitynnyrillä; kohta pamahtaa... sytytyslanka paloi jo.
        Miksi hitossa ei autossa yksikään merkkivalo sitten hälytä mistään viasta?
        Minä hermostun, koska auto ei ole aihepiiri, josta minä olisin vahvoilla!
        Monenlaista muuta konetta ja teknistä vempainta kyllä osaan säätää ja käyttää... polttomoottori koneet kuten autossakin on, ei ole mulle tuttuja.

        Kiitos vihjeetä tuon huollon ja katsastus ajankohdan suhteen.


      • Näintäällä

        Itelläni taas (silloin kun mulla oli auto), oli tapana käydä hakemassa katsastusasemalta vikalista.


      • että.silleen kirjoitti:

        Teidän autonne tietokannassa on nyt virhemerkintöjä, joten käykää merkkikorjaamollanne korjauttamassa vika ja tulette sitten uusintakatsastuksen. Teillä on kuukausi aikaa korjaukseen ja katsastuksen uusintaan.
        Autolla toki saa ajaa sen ajan, mutta uusintakatsastus on pakollinen, laiminlyönnistä seuraa sakkorangaistus ja poliisi vie kilvet, kuukauden kuluttua!

        Jotenkin tähän tyyliin asia ilmaistiin mulle. En keskustellut asiasta enempää, koska mulla oli olo kuin ruutitynnyrillä; kohta pamahtaa... sytytyslanka paloi jo.
        Miksi hitossa ei autossa yksikään merkkivalo sitten hälytä mistään viasta?
        Minä hermostun, koska auto ei ole aihepiiri, josta minä olisin vahvoilla!
        Monenlaista muuta konetta ja teknistä vempainta kyllä osaan säätää ja käyttää... polttomoottori koneet kuten autossakin on, ei ole mulle tuttuja.

        Kiitos vihjeetä tuon huollon ja katsastus ajankohdan suhteen.

        Riippuu varmaan merkistäkin, mutta tarvittavia välineitä on muillakin kuin "merkkikorjaamoilla".


      • scrg kirjoitti:

        Riippuu varmaan merkistäkin, mutta tarvittavia välineitä on muillakin kuin "merkkikorjaamoilla".

        Pienemmilläkin pajoilla niitä tosiaan on käytössä. Voi olla (monesti onkin) edullisempaa, kun merkkihuollossa.


    • Minä menen katsastusasemalle aina korjaamon kautta, korjaamolla nollataan vikakoodit ja tehdään päästömittaukset. Ei ole ikinä yllätyksiä edessä katsastuksessa.

      Menettelyyni vaikuttaa se, että autossani on palanut moottorijärjestelmän varoitusvalo jo 2,5 vuotta.

      • että.sileen

        Miten hiivatissa sä pääset läpi jos varoitusvalokin on palanut 2,5 vuotta?
        Onhan sun pitänyt sinä aikana käydä ainakin kerran katsastuksessa?
        Mulla ei pala edes mikään varoitusvalo, eikä kuluta polttoainetta tai öljyä, oletettua suurempia määriä. Ei nyki ei pätki ja lähtee käyntiin aina heti kun avaimesta kääntää. En ymmärrä!
        Mutt huoltoon sen nyt jokatapauksessa vien.... (pitkin hampain)

        Mummut kun on pitäneet päiväkahvinsa... järjestän heille ylimääreisen ohjelman.
        Tuolijumppaa... musiikin tahdissa! =)


      • että.sileen kirjoitti:

        Miten hiivatissa sä pääset läpi jos varoitusvalokin on palanut 2,5 vuotta?
        Onhan sun pitänyt sinä aikana käydä ainakin kerran katsastuksessa?
        Mulla ei pala edes mikään varoitusvalo, eikä kuluta polttoainetta tai öljyä, oletettua suurempia määriä. Ei nyki ei pätki ja lähtee käyntiin aina heti kun avaimesta kääntää. En ymmärrä!
        Mutt huoltoon sen nyt jokatapauksessa vien.... (pitkin hampain)

        Mummut kun on pitäneet päiväkahvinsa... järjestän heille ylimääreisen ohjelman.
        Tuolijumppaa... musiikin tahdissa! =)

        Kolme katsastusta ja aina läpi.

        Se perustuu siihen, että kun tuo vikakoodi (katalysaattorin tehoaste alhainen) poistetaan, niin järjestelmä analysoi dataa n. 100 km ajon verran ennenkuin varoitusvalo syttyy uudestaan.

        Koska pakokaasupäästöt on ok, niin vika on todennäköisesti vain katalysaattorin takana olevassa anturissa.


      • että.sileen kirjoitti:

        Miten hiivatissa sä pääset läpi jos varoitusvalokin on palanut 2,5 vuotta?
        Onhan sun pitänyt sinä aikana käydä ainakin kerran katsastuksessa?
        Mulla ei pala edes mikään varoitusvalo, eikä kuluta polttoainetta tai öljyä, oletettua suurempia määriä. Ei nyki ei pätki ja lähtee käyntiin aina heti kun avaimesta kääntää. En ymmärrä!
        Mutt huoltoon sen nyt jokatapauksessa vien.... (pitkin hampain)

        Mummut kun on pitäneet päiväkahvinsa... järjestän heille ylimääreisen ohjelman.
        Tuolijumppaa... musiikin tahdissa! =)

        Jumppa on hyvästä, sitä ei ole koskaan liikaa.


      • keittiöekspertti kirjoitti:

        Kolme katsastusta ja aina läpi.

        Se perustuu siihen, että kun tuo vikakoodi (katalysaattorin tehoaste alhainen) poistetaan, niin järjestelmä analysoi dataa n. 100 km ajon verran ennenkuin varoitusvalo syttyy uudestaan.

        Koska pakokaasupäästöt on ok, niin vika on todennäköisesti vain katalysaattorin takana olevassa anturissa.

        Lambda-anturi on helppo vaihtaa eikä ne yleensä ihan hirveän kalliitakaan ole. Toki merkkikohtaisia hintaeroja on. :)

        Mahtaaks olla helvempaa ostaa uus anturi, kun maksaa huollossa nollauksesta?


      • zönggö kirjoitti:

        Lambda-anturi on helppo vaihtaa eikä ne yleensä ihan hirveän kalliitakaan ole. Toki merkkikohtaisia hintaeroja on. :)

        Mahtaaks olla helvempaa ostaa uus anturi, kun maksaa huollossa nollauksesta?

        Ne nollaa vikakoodit samalla kun mittaa pakokaasupäästöt.

        Käytännössä hinta on samaa luokkaa kuin pakokaasupäästömittaukset katsastuskonttorilla.


      • keittiöekspertti kirjoitti:

        Ne nollaa vikakoodit samalla kun mittaa pakokaasupäästöt.

        Käytännössä hinta on samaa luokkaa kuin pakokaasupäästömittaukset katsastuskonttorilla.

        Okei. Tossa just taannoin yhteen Peugeottiin tuli uusi lambda-anturi ja se maksoi 70 euroa, Corollaan sama osa (lambda-anturi)maksaakin jo 90 euroa (mallista riippuen). Asennuskulut tietty päälle, jos ei itse vaihda anturia.

        Yleensä pitkäikäinen härpäke.


    • jokumies83

      Riippuen minkä merkin auto on kyseessä niin itsekin vikakoodit yms. pystyy nollaamaan. Anturit sun muut osat pystyy itsekin vaihtamaan kun on tietoa ja oikeat työkalut käytettävissä :)

      • että.silleen

        Niin, ja mulla kun ei ole kumpaakaan, ei tietoa eikä niitä työkaluja... ellei vasaraa ruuvimeisseli sarjaa ja jakoavainta lasketa!
        Minun taidoilla ja tuurilla tekisin siitä aikapommin taatusti.


      • että.silleen kirjoitti:

        Niin, ja mulla kun ei ole kumpaakaan, ei tietoa eikä niitä työkaluja... ellei vasaraa ruuvimeisseli sarjaa ja jakoavainta lasketa!
        Minun taidoilla ja tuurilla tekisin siitä aikapommin taatusti.

        Kyllä ne syyt vikakoodeihin on syytä selvittää ammattilaisella ettei tule kalliimpaa vikaa. Pelkkä vikakoodin nollaus ei poista vikaa...

        On se hienoa teknologiaa kun joskus vikakoodi ilmoittaa tarkasti ongelman, korjaamo tilaa vain uuden osan viallisen tilalle ja vaihtaa sen.

        Mutta sitten ollaankin kusessa jos ongelma on joku moottorijärjestelmän vikakoodi kuten mulla. Autossa ei mitään vikaa, kaikki toimii kuin unelma mutta se saakelin valo palaa aina vain. On mahdollista että vika on lambda-anturissa, mutta mitä jos vaihdan sen eikä se vikakoodi poistukaan?

        Voi olla että mulla uppoaisi tonnitolkulla rahaa yrittäessäni saada vikaa paikallistetuksi, enkä näe mitään järkeä ryhtyä tuohon kun autossa on järjestelmä joka tiputtaa moottoritehot alas heti kun se tunnistaa isomman ongelman.


      • jokumies83
        keittiöekspertti kirjoitti:

        Kyllä ne syyt vikakoodeihin on syytä selvittää ammattilaisella ettei tule kalliimpaa vikaa. Pelkkä vikakoodin nollaus ei poista vikaa...

        On se hienoa teknologiaa kun joskus vikakoodi ilmoittaa tarkasti ongelman, korjaamo tilaa vain uuden osan viallisen tilalle ja vaihtaa sen.

        Mutta sitten ollaankin kusessa jos ongelma on joku moottorijärjestelmän vikakoodi kuten mulla. Autossa ei mitään vikaa, kaikki toimii kuin unelma mutta se saakelin valo palaa aina vain. On mahdollista että vika on lambda-anturissa, mutta mitä jos vaihdan sen eikä se vikakoodi poistukaan?

        Voi olla että mulla uppoaisi tonnitolkulla rahaa yrittäessäni saada vikaa paikallistetuksi, enkä näe mitään järkeä ryhtyä tuohon kun autossa on järjestelmä joka tiputtaa moottoritehot alas heti kun se tunnistaa isomman ongelman.

        Riippuu siitä millainen se vikakoodi on. Jos siitä ei selviä suoraan mikä anturi antaa virheilmoituksen niin sitten katsotaan ne asiat mitkä voisivat aiheuttaa kyseisen vikakoodin ja tsekataan vaikuttavat anturit antavatko ne oikeat arvot testissä. Helppo on tietää mitkä on oikeat arvot jos on valmistajan huoltomanuaali käytettävissä niin lukee siitä :)


      • jokumies83 kirjoitti:

        Riippuu siitä millainen se vikakoodi on. Jos siitä ei selviä suoraan mikä anturi antaa virheilmoituksen niin sitten katsotaan ne asiat mitkä voisivat aiheuttaa kyseisen vikakoodin ja tsekataan vaikuttavat anturit antavatko ne oikeat arvot testissä. Helppo on tietää mitkä on oikeat arvot jos on valmistajan huoltomanuaali käytettävissä niin lukee siitä :)

        4 eri raporttia 2,5 vuoden aikana, kaikissa vika eri paikassa.

        Auto toimii, joten en etsi vikaa enempää ellei jotakin hälyttävää ilmaannu.


      • Ikis..M
        keittiöekspertti kirjoitti:

        Kyllä ne syyt vikakoodeihin on syytä selvittää ammattilaisella ettei tule kalliimpaa vikaa. Pelkkä vikakoodin nollaus ei poista vikaa...

        On se hienoa teknologiaa kun joskus vikakoodi ilmoittaa tarkasti ongelman, korjaamo tilaa vain uuden osan viallisen tilalle ja vaihtaa sen.

        Mutta sitten ollaankin kusessa jos ongelma on joku moottorijärjestelmän vikakoodi kuten mulla. Autossa ei mitään vikaa, kaikki toimii kuin unelma mutta se saakelin valo palaa aina vain. On mahdollista että vika on lambda-anturissa, mutta mitä jos vaihdan sen eikä se vikakoodi poistukaan?

        Voi olla että mulla uppoaisi tonnitolkulla rahaa yrittäessäni saada vikaa paikallistetuksi, enkä näe mitään järkeä ryhtyä tuohon kun autossa on järjestelmä joka tiputtaa moottoritehot alas heti kun se tunnistaa isomman ongelman.

        Aika ristiriitaista kun ensin sanot että viisainta antaa ammattilaisille jotka sitten on löytänyt sulle 4 eri koodia eivätkä silti saa kuntoon niin eikö se nyt olisi järkevintä hommata se oma lukija, katsoa koodit ja päätellä vika. Hyvin mahdollisesti se tosiaan on siellä lambdassa, ei noi nyt niin paljon maksa että kannattaa itseään kiusata korjaamolla hyppäämällä:

        http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Autonvaraosat/Moottorin-ohjaus/Pakokaasusaato/Happianturi/

        Hommaa lukija nollaa ja kun taas syttyy valo katso koodi, jos yhtään viitaa lambdaan vaihda se, vanha voi olla aika tiukassa mutta lähtee se ainakin lämmittämällä pois.


      • Ikis..M kirjoitti:

        Aika ristiriitaista kun ensin sanot että viisainta antaa ammattilaisille jotka sitten on löytänyt sulle 4 eri koodia eivätkä silti saa kuntoon niin eikö se nyt olisi järkevintä hommata se oma lukija, katsoa koodit ja päätellä vika. Hyvin mahdollisesti se tosiaan on siellä lambdassa, ei noi nyt niin paljon maksa että kannattaa itseään kiusata korjaamolla hyppäämällä:

        http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Autonvaraosat/Moottorin-ohjaus/Pakokaasusaato/Happianturi/

        Hommaa lukija nollaa ja kun taas syttyy valo katso koodi, jos yhtään viitaa lambdaan vaihda se, vanha voi olla aika tiukassa mutta lähtee se ainakin lämmittämällä pois.

        Oli vähän ristiriitaista, mutta tarkoitin että antaisi ammattilaisen tsekata ettei ole riskiä isompaan vahinkoon.

        Mun tilanteessa ei mitään riskiä, jos koneeseen tulee oikea vika niin järjestelmä pudottaa moottorin tehot alas.


      • Ikis..M
        keittiöekspertti kirjoitti:

        Oli vähän ristiriitaista, mutta tarkoitin että antaisi ammattilaisen tsekata ettei ole riskiä isompaan vahinkoon.

        Mun tilanteessa ei mitään riskiä, jos koneeseen tulee oikea vika niin järjestelmä pudottaa moottorin tehot alas.

        Miten siinä voi enää isompi vika tulla jos rikkinäisen osan ehyeen vaihtaa tai ehyenkään ehyeen? Kun se kerran tuo vika päälläkin toimii niin toimii se jatkossakin ja kun nuo yleensä liittyy lähinnä pakokaasuun ja antureihin niin ei isosti voi rikki mennä kun ei mihinkään toimilaitteisiin liity. Ja vaikka antaisit ammattilaiselle itse korjauksen niin silti kannattaisi tuo lukija hommata niin saisit sen vian määritettyä kun heti kun valo syttyy niin siellä ei varmaan ole kuin se yksi koodi päällä ja googlella löytyisi varmaan koodille selitystä.


      • Ikis..M kirjoitti:

        Miten siinä voi enää isompi vika tulla jos rikkinäisen osan ehyeen vaihtaa tai ehyenkään ehyeen? Kun se kerran tuo vika päälläkin toimii niin toimii se jatkossakin ja kun nuo yleensä liittyy lähinnä pakokaasuun ja antureihin niin ei isosti voi rikki mennä kun ei mihinkään toimilaitteisiin liity. Ja vaikka antaisit ammattilaiselle itse korjauksen niin silti kannattaisi tuo lukija hommata niin saisit sen vian määritettyä kun heti kun valo syttyy niin siellä ei varmaan ole kuin se yksi koodi päällä ja googlella löytyisi varmaan koodille selitystä.

        Olen saanut neljä eri raporttia ammattiliikkeistä, kaikissa eri syy samalle vikakoodille.

        Nyt vain nautin autoilun hurmasta.


      • Ikis..M
        keittiöekspertti kirjoitti:

        Olen saanut neljä eri raporttia ammattiliikkeistä, kaikissa eri syy samalle vikakoodille.

        Nyt vain nautin autoilun hurmasta.

        Kerro se koodi ja auton merkki niin gooklaillaan sille selitys.


      • Ikis..M kirjoitti:

        Kerro se koodi ja auton merkki niin gooklaillaan sille selitys.

        Kiitos tuhannesti tarjouksestasi, mutta olen päättänyt etten tee asialle mitään.


      • Ikis..M
        keittiöekspertti kirjoitti:

        Kiitos tuhannesti tarjouksestasi, mutta olen päättänyt etten tee asialle mitään.

        Miten vaan, ei kai siinä jos se ei ajoa haittaa iso riesa ole, sen lukijan tosin sinua hommaisin ihan jo niiden katsastusten takia niin ei tarvitsisi nollailun vuoksi korjaamolle asti mennä.


      • Ikis..M kirjoitti:

        Miten vaan, ei kai siinä jos se ei ajoa haittaa iso riesa ole, sen lukijan tosin sinua hommaisin ihan jo niiden katsastusten takia niin ei tarvitsisi nollailun vuoksi korjaamolle asti mennä.

        Joudun hakemaan pakokaasumittaukset erikseen korjaamolta, sillä tuossa operaatiossa katsastusasemalla auto kytketään obd-lukijaan.


      • Ikis..M
        keittiöekspertti kirjoitti:

        Joudun hakemaan pakokaasumittaukset erikseen korjaamolta, sillä tuossa operaatiossa katsastusasemalla auto kytketään obd-lukijaan.

        Niin mutta jos omalla lukijalla olet nollannut juuri ennen katsastusta niin kai sen kestää kytkeä pakokaasumittaukseen ja ainakin ennen kuulemma katsastuksessa tsekkasivat myös joka tapauksessa vaikka olisi ollut mittauslaput mukana. Itse antanut aina siellä katsastuksessa mitata, kerran vuosia sitten silloinen kinneri pomppasi päästöistä, vaihtamalla bilteman lambda-anturin vanhan tilalle korjaantui. Muuten ollut aina ok.


      • Ikis..M kirjoitti:

        Niin mutta jos omalla lukijalla olet nollannut juuri ennen katsastusta niin kai sen kestää kytkeä pakokaasumittaukseen ja ainakin ennen kuulemma katsastuksessa tsekkasivat myös joka tapauksessa vaikka olisi ollut mittauslaput mukana. Itse antanut aina siellä katsastuksessa mitata, kerran vuosia sitten silloinen kinneri pomppasi päästöistä, vaihtamalla bilteman lambda-anturin vanhan tilalle korjaantui. Muuten ollut aina ok.

        Oon teettänyt nuo korjaamolla tähän asti, mutta voisi se toimia sinunkin kuvailemallasi tavalla.


    • että.silleen

      Kiitos kaikille vastauksista! Minä vien autoni korjaamolle, sillä mä tarvitsen sitä lähes päivittäin. Näköjään ei voi luottaa edes siihen että auto on suhteellisen uusi.
      Se kulkee moitteettomasti eikä mitään vikaa tunnu olevan, kun istun ratin takana!
      Eikä yksikään viasta hälyttävä merkkivalo edes pala, ja niitähän tästä kyllä löytyy.

    • aikuinenmies-

      Korjaamot kusettaa. Kerran vein autoni korjaamolle ja sanoivat että korjaus maksaa 3200. Ihmettelin sitä vähän kun antoivat vielä kirjallisen arvion, annoin kaverin katsoa autoa ja korjaus maksoi 280 euroa uusien osien kanssa ja sen jälkeen ei ole tarvinnut korjata. Autoni ostin vuonna 2008.

    • aikuinenmies-

      Yrittävät keksiä kaikkia vikoja autoon. Jopa pyörähuollossa kusetttavat. Vein fillarin huoltoon ja pyysin että laittavat uuden kiinteän lampun kun vanha oli rikki. No kun hain fillarin niin olivat vaihtaneet molemmat rattaat edestä ja takaa. Väittivät että olivat niin kuluneet, en todellakaan pyytänyt vaihtamaan rattaita vaan vaihtamaan lampun ja sitä lamppua eivät olleet korjanneet lainkaan.

      • Näintäällä

        Korjausta ei tarvitse maksaa, jos ilman lupaa korjaavat sellaista, mitä et ole pyytänyt. Paitsi tietenkin jos käsket korjaamaan kaikki viat.

        Oikeasti huollosta kuuluu ottaa yhteyttä ja suositella jonkin muunkin osan vaihtamista jos katsovat tarpeelliseksi. Ilman lupaa vaihdosta ei siis tarvitse maksaa.

        Myös jos korjaus ylittää jonkun tietyn prosentin arviosta (en nyt muista oliko se 15% tai jotain), niin enempää ei tarvitse maksaa. Voivat liikkeessä tietysti ilmoittaa, etteivät pysty korjaamaan lupaamallaan hinnalla, mutta sitten jää korjaamatta.

        Tämä pätee muihinkin kuin autoihin ja polkupyöriin.


      • Näintäällä
        Näintäällä kirjoitti:

        Korjausta ei tarvitse maksaa, jos ilman lupaa korjaavat sellaista, mitä et ole pyytänyt. Paitsi tietenkin jos käsket korjaamaan kaikki viat.

        Oikeasti huollosta kuuluu ottaa yhteyttä ja suositella jonkin muunkin osan vaihtamista jos katsovat tarpeelliseksi. Ilman lupaa vaihdosta ei siis tarvitse maksaa.

        Myös jos korjaus ylittää jonkun tietyn prosentin arviosta (en nyt muista oliko se 15% tai jotain), niin enempää ei tarvitse maksaa. Voivat liikkeessä tietysti ilmoittaa, etteivät pysty korjaamaan lupaamallaan hinnalla, mutta sitten jää korjaamatta.

        Tämä pätee muihinkin kuin autoihin ja polkupyöriin.

        Tässä linkki: https://www.uusisuomi.fi/raha/204751-tiesitko-jos-autokorjaamon-hinta-arvio-200-eu-loppulasku-saa-olla-enintaan-230-eu


      • Näintäällä

    • Skunkkix

      Miehet on perseestä

    • Mittarivalomullakin

      Mittarivalo palaa mullakin, on palanut jo toista vuotta. Syttyy aina noin
      sadan kilsan ajon jälkeen ja jää päälle. Ennen katsastusta vaan nollataan ja hyvin menee. Ilmeisesti anturi palanut tms. kun pääsi käymään kahdella pytyllä jonkinaikaa puolan hajoamisen takia.
      Korjaamo vaihtaisi kuulemma katalysaattorin, maksaisi semmoiset 1700 euroa, eikä sillä olisi takeita, että auttaisi. Siksi paikallinen "Hartikainen" huoltaa halvemmalla, eli nollaa muistit ja kuljettaa samalla katsastamolla, tietää kaikki niksit, jolla saa tuon ritsan läpi.

    • Tekniikkasukeltaja

      Kuinka tämä liittyy elämän tarkoitukseen?

      (Hihitystä)

      • KilttiMiesAkaNössö

        Siten, että Jeesus läpsyttelee kikkelillä naamaan ja antaa remmillä piiskaa, jos teet just kuten Jeesus käskee, koska Jumala saa rankaista muite miten huvittaa. Niin kannattaa ihan varmuuden vuoksi kuunnella katsastusta ja huollattaa se auto, ettei riko mitään lakia, ja joudu sitämyötä helvettiin Jeesuksen kiusattavaksi.


    • Tilrehtööri

      Ämmäthän ei koskaan anna mitään periksi, ei sitten missään tilanteessa !
      Onneksi on katsastusMIES !! Sitä et ostakkaan piirakalla !! ;)))
      Autosi telemetria on tunnistanut notta smel ",,,, nyh.

      • Kyllä ne katsastusinssitkin ymmärtää hyvän piirakan päälle.


    • pitäkäätunkkinne

      Katsastuksen yhteydessä katsastaja lukee OBD-järjestelmän, ja hylkää auton jos järjestelmään on taltioitunut vikakoodi. Katsastajalla ei ole muunlaista toimintamahdollisuutta, eikä neuvotteluvaraa ole.

      Seurauksena OBD-vikailmoituksesta on korjauskehotus ja käsky saapua uusinta katsastukseen.

      Hylkäyksen voi kuitenkin suurella todennäköisyydellä estää ennalta.

      Temppu on yksinkertainen: käytä auto vuosihuollossa ennen katsastusta. Autokorjaamo lukee määräaikaishuolloin yhteydessä rutiininomaisesti OBD-muistin, ja mikäli siellä on vikailmoitus, huoltomies etsii mahdollisen vian ja nollaa samalla vikamuistin.

      - Tämä on se varmin tapa välttyä hylkäykseltä itse katsastuksessa, toteaa Autoliiton kenttäpäällikkö Tero Hartikainen.

      Todistus on rahaa

      - Tietysti nykyään on olemassa myös autoja, joissa huoltoväli on esimerkiksi kaksi vuotta, mutta jos omistaa tällaisen auton ja haluaa varmistaa asian, niin ainahan auton voi viedä korjaamolle päästömittausta varten. OBD-diagnostiikan luku on käytännössä osa päästömittausta.

      - Näistä saa todistuksen, jonka ansiosta niistä ei tarvitse maksaa uudelleen katsastuksessa.

      OBD-portti löytyy jokaisesta vuoden 2001 jälkeisestä henkilöautosta.
      OBD-portti löytyy jokaisesta vuoden 2001 jälkeisestä henkilöautosta. (MARKO HANNULA)
      Suomessa autoja pidetään pitkään, ja ilmasto on raaka. Autoliiton Hartikainen arvioi, että OBD-vikailmoituksia alkaa Suomen oloissa tulla 5-6-vuotiaisiin autoihin. Toisaalta viittä vuotta vanhemmat autot tulee katsastaa vuosittain, eli hylkäysautomaatti on valmis.

      Hartikainen muistuttaa, että OBD:n antama vikailmoitus ei välttämättä kerro, että autossa on juuri vikailmoituksen kertoma vika.

      - Kyse on pikemminkin siitä, että järjestelmän siinä osassa on havaittu poikkeama.

      - Olisi syytä selvittää mikä vikailmoituksen on aiheuttanut.

      Nollaus ei poista vikaa

      OBD:n nollaus siihen sopivalla laitteella on mahdollista, eikä se ole kiellettyä. Katsastuksen juuri nollattu auto todennäköisesti selvittää.

      On syytä silti muistaa, ettei pelkkä nollaus ei poista mahdollista piilevää vikaa. Vikailmoitus voi tulla uudelleen, sillä diagnostiikka järjestelmä tarkkailee auton toimintaa jatkossakin rutiininomaisesti.

      Ilman lukijalaitetta tavallisella autonomistajalla ei ole mahdollisuutta lukea OBD-muistia. Toisaalta samaan aikaan - mutta ei aina - vikailmoituksen taltioituessa muistiin syttyy auton moottorin varoitusvalo kojelautaan.

      Eli välttämättä OBD-ilmoitus ei tule autonomistajalle viime kädessä yllätyksensä. Hän saattaa vain olla aktiivisesti unohtanut ehkä jo lähes vuotta aiemmin tapahtuneen varoitusvalon syttymisen.

      Netti tulee

      Elämme tällä hetkellä välivaiheitta, sillä uusimmat autot ovat hyvää vauhtia kytkeytymässä nettiin. Kyse ei ole pelkästään viihteestä tai liikennetiedoista, jatkossa myös tieto auton järjestelmän vikailmoituksista kulkee huoltoon ja/tai auton valmistajalle.

      Eli käytännössä jos autoon tulee sen oman anturin ilmoittama vika, huolto saattaa lähettää omistajalle pyynnön tuoda auto pajalle.

      - Tällainen saattaa yleistyä nopeastikin, Hartikainen toteaa viitaten siihen, että nettilähetin voidaan monessa tapauksessa liittää jo ajossa oleviin autoon.

      http://www.iltalehti.fi/autot/2015072120066699_au.shtml

    • Mazda1993

      Näistähän pääsee lopullisesti kun ostaa vm 2000 tai vanhemman auton. Niitä ei kytketä vikadiagnoosi pistokkeeseen katsastuksessa.

    • mies.mies-

      itse en tiedä autoista mitään vaikka minulla auto onkin. Minä vaan ajan ja toivon ettei auto hajoa. Onneksi enoni osaa korjailla kaikenlaisia autoja.

    • Ikis..M

      Asia varmaan tuli jo selväksi mutta kun tälläkään kertaa täällä ei kukaan ole kyennyt selkeään kokonaisuuteen niin laitan omankin kommenttini eli vilkaise nuo linkit

      Tästä on kysymys:

      http://tekniikanmaailma.fi/autot/muut/halvat-obd-testerit

      Tuolta selviää mitkä koodit milläkin merkillä aiheuttaa pomppauksen:

      http://www.trafi.fi/haku?search=vikakoodit

      esim. citikassa ja pösössä P0404 tarkoittaa ongelmaa pakokaasujen takaisinkierrätyksessä.

      Ja kuten TM:n linkistä selvisi niitä koodeja voi lukea itsekin, jos panet gookleen autosi merkin ja mallin vikakoodinlukija löytyy passeli varmastikin ihan kohtuuhintaan. Mulla on itsellä bilteman halpislukija, taisi maksaa jokunen vuosi sitten satasen pintaan mutta nyt vastaavan saanee jollain neljälläkympillä. Tuossa motonetin tarjontaa:

      http://www.motonet.fi/fi/kategoria/1302/458519/OBD-testerit-ja-vikakoodinlukijat

      Esim. toi 129e kalikka taittuu varmaan jo liki mihin vaan vehkeeseen mutta tuo neljänkympin basic-mallikin voisi toimia. Melkeen mihin vaan autotarvikeliikkeseen jos marssit niin ne kyllä löytää lukijan joka käy sun autoon ja suosittelen kyllä hankkimaan, ei niin pientä hommaa korjaamolla etteikö ne jotain kolmeakymppiä siitä veloita niin lukija tienaa hintansa äkkiä jos kerran semmoinen auto että sillä taipumusta noita häröjä tehdä. Siksikin hyvä että kun omalla lukijalla nollaa ja jos se uudestaan tekee saman koodin niin sitten tietää että siellä on ihan oikeastikin vikaa eikä vaan joku hetkellinen anturin lukemattomuus joka jätti koodin ja korjaantui itsestään (nyt sulla oli varmaan hetkellinen kun kerran oli kaikki ok).

      Jos ei omaa lukijaa ja noita joutuu yksittäin korjaamolla hyppyyttämään tulee hintaa ja/tai turhia korjauksia. Niin ja ei tarvi välttämättä olla merkkikorjaamo, kyllä kai kaikilla niillä on nykyään lukijat jokaisen merkkiin. Suosittelen edelleen että hommaa oma ja opettele itse tai käske veljes opettelemaan jalukemaan koodit ennen katsastusta, helppo homma. Auton ohjekirjasta selviää missä se obd-portti löytyy, lain mukaan muistaakseni etäisyys saa olla max. 0,5m ratista mutta voi joutua vähän aikaa etsimään, mulla on piiotettu tuhkiksen alla nykyisessä.

      • että.silleen

        Kiitos vaivannäöstäsi, mutt Faija tuli aamulla jo tänne katsomaan mikä mulla oli hätänä. Kolme soittoa tein hänelle eilen ennen puoltapäivää, enkä jättänyt mitään viestiä kuitenkaan.
        Hän oli ollut puhdistamassa venettään talvikuntoon, känny ollut kajuutassa... ehkäistääkseen tarpeen taas uuden kännyn hankintaan! =))

        Nyt on auton kanssa huoltamolla ja käy samalla matkalla vielä uusinta katsastuksessa... ilman ajanvarausta.
        Minäpä näytän Faijalle tämän sun postaukses ja jos häntä ei kiinnosta... niin arvattavasti broidit kyllä innostuu tästä, tämä kun on tekniikkaa!

        Ihan fakta ett velipojat saavat nyt opettaa mullekin miten tuo homma käytännössä oikein toimii.
        En itsekseni lähde kokeilemaan ett olisko tämä näin, kun mun tuurilla sekoitan vielä koko systeemin.

        Yleensä kaikki tekniset hommat olen oppinut kertaheitolla, kun olen ensin nähnyt sen käytännössä tehdyksi.
        Pidemmän päälle kun olen perehtynyt vähän siihen tekemääni asennukseen ja alan ymmärtämään sen niksit -> miten ja miksi... pystyn tekemään myös pieniä sovelluksia tyrimättä koko hommaa.

        Koko päivä menee mulla nyt täällä osastolla, sain sovittua tämän päivän työt huomiseksi, yhtä työtä lukuunottamatta.
        Sen työn tekee nyt kollega, joka tekee myös keikkaa samassa palvelutalossa.

        Jospa menisin auttamaan lounaan jakelussa, syöttämisessä ja syönnissä!
        Emo ruokalassa näyttää jo odottavan mua.


      • Ikis..M
        että.silleen kirjoitti:

        Kiitos vaivannäöstäsi, mutt Faija tuli aamulla jo tänne katsomaan mikä mulla oli hätänä. Kolme soittoa tein hänelle eilen ennen puoltapäivää, enkä jättänyt mitään viestiä kuitenkaan.
        Hän oli ollut puhdistamassa venettään talvikuntoon, känny ollut kajuutassa... ehkäistääkseen tarpeen taas uuden kännyn hankintaan! =))

        Nyt on auton kanssa huoltamolla ja käy samalla matkalla vielä uusinta katsastuksessa... ilman ajanvarausta.
        Minäpä näytän Faijalle tämän sun postaukses ja jos häntä ei kiinnosta... niin arvattavasti broidit kyllä innostuu tästä, tämä kun on tekniikkaa!

        Ihan fakta ett velipojat saavat nyt opettaa mullekin miten tuo homma käytännössä oikein toimii.
        En itsekseni lähde kokeilemaan ett olisko tämä näin, kun mun tuurilla sekoitan vielä koko systeemin.

        Yleensä kaikki tekniset hommat olen oppinut kertaheitolla, kun olen ensin nähnyt sen käytännössä tehdyksi.
        Pidemmän päälle kun olen perehtynyt vähän siihen tekemääni asennukseen ja alan ymmärtämään sen niksit -> miten ja miksi... pystyn tekemään myös pieniä sovelluksia tyrimättä koko hommaa.

        Koko päivä menee mulla nyt täällä osastolla, sain sovittua tämän päivän työt huomiseksi, yhtä työtä lukuunottamatta.
        Sen työn tekee nyt kollega, joka tekee myös keikkaa samassa palvelutalossa.

        Jospa menisin auttamaan lounaan jakelussa, syöttämisessä ja syönnissä!
        Emo ruokalassa näyttää jo odottavan mua.

        Jep, auto kai jo katsastettu mutta sen verran vielä lisään ettet lukulaitteella pysty sekoittamaan koko systeemiä tai jos pystyt niin olet taitava :) nuo laitteet lähinnä on datan lukemista ja virhetilanteessa syntyneen koodin poistoa varten niin eivät muuta mitään asetuksia tms. Sitten tietysti löytyy semmoisiakin hienoja vehkeitä/softaa joilla voi myös moottorin säätöä suorittaa mutta ovat sitten jo hinnakkaampia vehkeitä.


    • Ongelmaasi on vain yksi ratkaisu: W123 tai W124 korinen Mersu dieselmoottorilla.

      • 90Luvulta

        No kyllä se ratkaisu löytyy monesta muustakin autosta. Mutta jos leikitään että pakko olla mersu niin eiköhän se ratkaisu ole ennemmin joku väyrynen tai c sarjalainen. Ovat parempia ajaa kuin nuo antiikkiset romut ja muutenkin modernimpia. Tämän huomaa jokainen heti sisään istuessa.


      • 90Luvulta kirjoitti:

        No kyllä se ratkaisu löytyy monesta muustakin autosta. Mutta jos leikitään että pakko olla mersu niin eiköhän se ratkaisu ole ennemmin joku väyrynen tai c sarjalainen. Ovat parempia ajaa kuin nuo antiikkiset romut ja muutenkin modernimpia. Tämän huomaa jokainen heti sisään istuessa.

        Ihan totta, itselläni on C-sarjalainen bensamoottorilla. Kunhan kärjistin.


      • 90Luvulta

        Loistavaa !.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tapio Suominen on kuollut

      Urheilutoimittaja Tapio Suominen on kuollut. Suominen oli kuollessaan 60-vuotias. Selostajalegendan kuolemasta kertoo Y
      Maailman menoa
      273
      19079
    2. Tapio Suominen oli sairauden uhri

      Urheiluselostaja Tapio Suominen kuoli eilen keskiviikkona aamulla tapaturmaisesti Hattulassa. Toisen uutisen mukaan van
      85
      3519
    3. Tapio suominen

      Liian aikaisin lähdit sinua oli kiva kuunnella.
      Ikävä
      124
      2235
    4. Mitä toivot

      Tämän hetkiseen tilanteeseen?
      Ikävä
      195
      1933
    5. Sydämeni on

      varattu sinulle. Et ole minun, en ole sinun. Me on mahdottomuus. Mutta olet se joka on mielessäni ensimmäisenä kun herää
      Ikävä
      142
      1850
    6. Rannalle! Uimaan!! Rinnat paljaiksi!!!

      Järki kadonnut sekä niiltä feministeiltä, jotka vaativat saada esiintyä rinnat paljaina julkisilla uimarannoilla, kuten
      Maailman menoa
      293
      1590
    7. Minä itkin kotona kun tajusin että

      Pelkuruuteni takia kun en lähestynyt vaikka järjestit otollisen hetken ja myöhemmin huomasin lasittuneen katseesi miten
      Ikävä
      10
      1352
    8. Kok-edustaja: Yle aivopesee työntekijöitä

      "– Yle ei vain sensuroi Kyllä isä osaa-sarjaa, vaan haluaa jaksojen määrää manipuloimalla HÄVITTÄÄ ”ongelman” todellisuu
      Maailman menoa
      86
      1268
    9. Muistutus t-Naiselle.

      Olet ilkeä ja narsistinen k-pää. Annat itsestäsi kiltin kuvan ulospäin kelataksesi ihmiset ansaan. Sitten päsmäröit, hau
      Ikävä
      144
      1144
    10. Ylen jälkiviisaat estotonta Kamala Harris suitsutusta

      Kolme samanmielistä naikkosta hehkutti Kamala Harrisia ja haukkui Trumpia estottomasti. Nyt oli tarkoituksella valittu
      Maailman menoa
      241
      1048
    Aihe