Oletko tietoinen siitä, mitä muut saavat sinusta selville, kun surffaat verkossa? En tarkoita tällä keskustelupalstoja, vaan kokonaan muita sivuja. Kun käyt seksisivuilla tai terroristisivuilla. Tai vaikkapa pankin sivuilla.
Periaatteessahan liikut anonyymisti ja sinua suojaa lainsäädäntö. Vaan kuinka asia onkaan.
Tuo ip-osoite on yksi näitä ”ikuisuuskysymyksiä”. Toimittajan kahjovaakutin selvittää ip-osoitteita (oletusarvoisesti) ja kuka tahansa pystyy vastaavan hankkimaan.
Joku väittää, että ip-numeron avulla ei selviä mitään, joku taasen, että parhaimmillaan kotiosoitteesikin.
Vaan TIEDÄTKÖ sinä, mitä tietoja ip-osoitteen avulla ulkopuolinen voi saada sinusta selville?
Kafkan maailma - internet
53
2733
Vastaukset
- MillaN
...kyllä tietoinen, mutten välitä niin kauan kun en itseäni löydä vaikkapa jostakin seksisivulta.:D
Mutta...entäs kun IP-osoitetta voi vaihtaa vaikka tunnin välein, mitäs siihen sanot?- Seppojuhani
Siis sinä tiedät varmasti, että löytyykö ip-osoitteesi avulla sinun katuosoitteesi ja puhelinnumerosi vaiko ei löydy. Oletko tarkistanut?
Minä tarkistin: ei löydy. Vaan aika monen muun yksityishenkilön kohdalla tilanne on toinen. Löytyy nimi, katuosoitem puhelinnumero ja paljon muuta.
IP-osoitteiden pitäisi vaihtua laajakaistassa, mutta se on pitkälti teoriaa. IP-osoitteista on näet pulaa (tästä muuten seuraa NAT ja paljon aiheettomia bannauksia). Käytännössä laajakaistaboxi käy näet hakemassa operaattorilta entisen numeron.
Minulla on ollut kahden operaattorin laajakaista, jossa ip:n olisi pitänyt vaihtua säännöllisin väliajoin. Edellinen oli 2 vuotta sama, nykyinen on ollut puolivuotta sama.
Vanhoilla modeemiyhteyksillä tilanne oli hieman toinen. Silloin se tosiaan vaihtui toiseen. - MillaN
Seppojuhani kirjoitti:
Siis sinä tiedät varmasti, että löytyykö ip-osoitteesi avulla sinun katuosoitteesi ja puhelinnumerosi vaiko ei löydy. Oletko tarkistanut?
Minä tarkistin: ei löydy. Vaan aika monen muun yksityishenkilön kohdalla tilanne on toinen. Löytyy nimi, katuosoitem puhelinnumero ja paljon muuta.
IP-osoitteiden pitäisi vaihtua laajakaistassa, mutta se on pitkälti teoriaa. IP-osoitteista on näet pulaa (tästä muuten seuraa NAT ja paljon aiheettomia bannauksia). Käytännössä laajakaistaboxi käy näet hakemassa operaattorilta entisen numeron.
Minulla on ollut kahden operaattorin laajakaista, jossa ip:n olisi pitänyt vaihtua säännöllisin väliajoin. Edellinen oli 2 vuotta sama, nykyinen on ollut puolivuotta sama.
Vanhoilla modeemiyhteyksillä tilanne oli hieman toinen. Silloin se tosiaan vaihtui toiseen....löydy, sen tiedän.
Kuten sanoin, voin vaihtaa IP:n vaikka tunnin välein jos haluan. - Seppojuhani
MillaN kirjoitti:
...löydy, sen tiedän.
Kuten sanoin, voin vaihtaa IP:n vaikka tunnin välein jos haluan.Sitten sinulla on hyvä systeemi.
Kunhan se uusi numero vain on erilainen kuin entinen; normaalisti laajakaista "vaihtaa" numeronsa samaan. Minun boxini tekee juuri sitä. Minäkin voin periaatteessa nollata boxin ja "vaihtaa" numeron niin usein kuin haluan, mutta käytännössä saan saman aina takaisin.
Itse asiassa minulle kiinteä numero on hyvä, sillä se mahdollistaa luotettavat yhteydet kahden tietokoneen välillä. Eräissä työasioissa siitä on ollut ratkaisevaa hyötyä. - ghj
Seppojuhani kirjoitti:
Sitten sinulla on hyvä systeemi.
Kunhan se uusi numero vain on erilainen kuin entinen; normaalisti laajakaista "vaihtaa" numeronsa samaan. Minun boxini tekee juuri sitä. Minäkin voin periaatteessa nollata boxin ja "vaihtaa" numeron niin usein kuin haluan, mutta käytännössä saan saman aina takaisin.
Itse asiassa minulle kiinteä numero on hyvä, sillä se mahdollistaa luotettavat yhteydet kahden tietokoneen välillä. Eräissä työasioissa siitä on ollut ratkaisevaa hyötyä.Onko teillä Millanin kanssa jotain salattavaa ja kieroa, kun pitää vaihtaa ip-ossaa?
- Seppojuhani
ghj kirjoitti:
Onko teillä Millanin kanssa jotain salattavaa ja kieroa, kun pitää vaihtaa ip-ossaa?
Omasta viestistäni sai virheellisen vaikutelman. En ole tarkistanut MillaNin ip:tä, vaan omani.
Oletko sinä tarkistanut omasi?
Yhtä suuri uhka on esim kirjatokortti. Lainatessa tietosi tallentuvat tietokantaan.
Utelias kirjastotäti hymyilee salaperäisesti huomatesaan Seppojuhanin lainanneen "Suomen luonnon varaiset kasvit ja Herra Jackin ihmeellisen huoneen"- Seppojuhani
Totta, osittain ip vastaa kirjatokorttia.
Erona kuitenkin on, että kirjastossa tietosi jäävät arkistoon. Minä en saa sinun tietojasi ulos.
Sen sijaan sinun ip:si avulla voin parhaimmillaan löytää oikean nimesi ja kännysi numeron.
Kuinka tietoja sitten käytetään, on jo hyvä kysymys. Kirjastotädin hymyn asteelle jos jää, niin erinomaista. Vaan tiedolla voi olla muutakin käyttöä.
...yhteiskunnallisena valvonta- ja urkintavälineenä. Onko George Orwellin Isoveli valvoo -maailmankuva ainakin teknisenä mahdollisuutena lähempänä kuin koskaan?
- Seppojuhani
että se on jo pitkälti totta.
Internetliikenteen automaattinen seuranta, sanojen tunnistus ja "rajattomat" mahdollisuudet säilöä ja analysoida tietoa ovat jo jonkin aikaa olleet olemassa.
- Selville
Tavallinen netinkäyttäjä saa selville vain pienen osan tiedoista.
Katsokaa osoitteessa:
http://www.all-nettools.com/toolbox
Paina ylintä GO-painiketta.
Jos epäillään rikosta, saa poliisi oikeuden päätöksellä kaikki sekunnin tarkat tiedot operaattoreilta.- Seppojuhani
internetistä, mutta ovat aika huonosti tunnettuja.
Varsin usein tulee vastaan väite, että "ip-numeron avulla ei selvitetä yhtään mitään!"
--------------
Onko sinulla muuten tietoa konkreettisesta tapauksesta, jossa poliisi olisi selvittänyt palstakirjoittajan henkilöllisyyden? Tarkoitan lähinnä julkista herjausta tai yllytystä rikokseen tms. - kielitaidoton
suomenkielisä vastinetta sivulle, tai saako tuon jostain klikattua suomenkieliseksi?
- Seppojuhani
Täydennyksenä "Selville"n linkkiin, että jos joku ei tiedä omaa ip-numeroaan, niin se löytyy klikkaamlla osoitetta http://www.edilex.fi/ip.php
- Kaffekatti
Minulle on tasan tarkkaan samantekevää, vaikka joku vahtisi minua vuorokaudet ympäriinsä!? Jos joku siitä ilonsa saa, niin siitä vaan, luultavasti kyseinen henkilö kuolisi silkkaan ikävystymiseen...
- Seppojuhani
Yritykset käyttävät näitä palveluita hyväkseen. Asialla ei liene suurtakaan merkitystä arkipäivän elämän kannalta. Mutta ihmisten olisi hyvä tietää, että kotisivujen pitäjät saavat statistiikkaohjelmien avulla ip-numeroita selville. Ja sitä kautta henkilötietoja.
Kuolee ikävään... hmmmm.... et kai vain suunnittele henkirikosta. - Kaffekatti
Seppojuhani kirjoitti:
Yritykset käyttävät näitä palveluita hyväkseen. Asialla ei liene suurtakaan merkitystä arkipäivän elämän kannalta. Mutta ihmisten olisi hyvä tietää, että kotisivujen pitäjät saavat statistiikkaohjelmien avulla ip-numeroita selville. Ja sitä kautta henkilötietoja.
Kuolee ikävään... hmmmm.... et kai vain suunnittele henkirikosta.eh, no tapahan se on sekin saada ihminen hengiltä, ikävystyttää kuoliaaksi ;)
- Jermu
skudit on 50c kpl, joten ei paha hinta ollenkaan...Kjäh!
- Seppojuhani
Scudit - niistä Saddamin vahoista ohjuksistako juttelet. Niissä on paljon arvokkaita raaka-aineita, joten 50c/kpl on halpa hinta...
Vääntäisitkö rautalangasta?
-------------------
Oletko muuten törmännyt kehenkään, joka olisi löytänyt oman puhelinnumeronsa tuon ip:n kautta. Kaikilla (kuten tietenkin minullakin) on niin hyvin salaisesti asiat, että ei löydy ei yhtään mitään.
Vaan kun naputtelin kerran yhtä luetteloa automaattiin, niin noin 70% aukesi ja 30-40% jopa järkevällä tavalla.
Vaan ehkei asialla ole niin merkitystä sittenkään.
- Sofienne
...olen nyt!!!
Mikä onkaan kirjoituksesi tarkoitus?
Millaiset ovat perimmäiset motiivisi?
Missä ovat tarkat perustelusi herättämillesi epäilyksille?
Miksi ylipätänsäkään herättelet epäilyksiä?
Onko tarkoituksesi saada ihmiset hermoilemaan?
Pelästymään kenties niin pitkälle,
että saat jotkut jopa perääntymään koneiltaan?
Vai oliko tämä pohjanoteeraukseksi tulkittava provokaatioyritys?
*sofi*- Seppojuhani
Aika moni ”elävän elämän” kahvipöydästä tuttu ihminen tuntuu ajattelevan, että se, mitä internetissä tapahtuu, olisi tiukasti lain suojaama yksityisasia. Vaikutelmaa vahvistaa se, että operaattoreita kovistellaan tietovuodoista.
Tämä mielikuva on kuitenkin harhaa. Internet on JULKINEN paikka.
On syytä ymmärtää, että millä tahansa sivulla sinä käytkään, niin vierailu jättää aina ”rekisterinumeron” sivujen haltijalle. Se on osa internetin tekniikkaa. Sivujen haltija on eri asia kuin posteljoonina toimiva operaattori.
----------
En ole tiedonhankinnan enkä tietotekniikan asiantuntija, mutta ymmärrän hieman tiedon keräämistä ja sen käyttöä. Nuo seksisivut ja kahjovaakuttimet olivat vain ärsykkeitä.
Se normaali motiivi tiedon keruuseen on luonnollisesti raha. Kuinka pyöräyttää kuluttajan kukkarosta killinki omaan, ennestään jo tolkuttoman suureen, taskuun. Toki muitakin perusteita löytyy.
Teen itse työtä internetin kanssa ja yksinkertainen tilastointiohjelma on sivujen haltijalle (yritykselle) asiallinen ja hyödyllinen työkalu. Yksi tilastoista esille tuleva asia on juuri ip-numerot. Siinä ei ole mystiikkaa eikä laittomuutta.
----------
Jos tämä ip-juttu tuntuu sinusta huuhaalta, niin katso, mitä tietoja sinusta tulee esiin.
1. Käy ensin katsomassa oma ip-numerosi otsikon ”Oma ip” alta (saman numeron saat saat myös omalta koneeltasi).
2. Kopioi se sitten ”Paljon saa” otsikon alta löytyvään kenttään.
Silloin sinä tiedät, mitä tietoja sinusta saa KUKA TAHANSA. Asiantuntija - ja tietenkin viranomainen - saa vielä enemmän.
Minulle piruillut NurinperiN toi esiin tärkeän asian: harkinnan. On syytä ajatella, missä käy ja mitä tekee. Vaan niinhän se on elävässä elämässäkin. - Sofienne
Seppojuhani kirjoitti:
Aika moni ”elävän elämän” kahvipöydästä tuttu ihminen tuntuu ajattelevan, että se, mitä internetissä tapahtuu, olisi tiukasti lain suojaama yksityisasia. Vaikutelmaa vahvistaa se, että operaattoreita kovistellaan tietovuodoista.
Tämä mielikuva on kuitenkin harhaa. Internet on JULKINEN paikka.
On syytä ymmärtää, että millä tahansa sivulla sinä käytkään, niin vierailu jättää aina ”rekisterinumeron” sivujen haltijalle. Se on osa internetin tekniikkaa. Sivujen haltija on eri asia kuin posteljoonina toimiva operaattori.
----------
En ole tiedonhankinnan enkä tietotekniikan asiantuntija, mutta ymmärrän hieman tiedon keräämistä ja sen käyttöä. Nuo seksisivut ja kahjovaakuttimet olivat vain ärsykkeitä.
Se normaali motiivi tiedon keruuseen on luonnollisesti raha. Kuinka pyöräyttää kuluttajan kukkarosta killinki omaan, ennestään jo tolkuttoman suureen, taskuun. Toki muitakin perusteita löytyy.
Teen itse työtä internetin kanssa ja yksinkertainen tilastointiohjelma on sivujen haltijalle (yritykselle) asiallinen ja hyödyllinen työkalu. Yksi tilastoista esille tuleva asia on juuri ip-numerot. Siinä ei ole mystiikkaa eikä laittomuutta.
----------
Jos tämä ip-juttu tuntuu sinusta huuhaalta, niin katso, mitä tietoja sinusta tulee esiin.
1. Käy ensin katsomassa oma ip-numerosi otsikon ”Oma ip” alta (saman numeron saat saat myös omalta koneeltasi).
2. Kopioi se sitten ”Paljon saa” otsikon alta löytyvään kenttään.
Silloin sinä tiedät, mitä tietoja sinusta saa KUKA TAHANSA. Asiantuntija - ja tietenkin viranomainen - saa vielä enemmän.
Minulle piruillut NurinperiN toi esiin tärkeän asian: harkinnan. On syytä ajatella, missä käy ja mitä tekee. Vaan niinhän se on elävässä elämässäkin.Näin paljon sain selville minun ip-osoitteestani!
"Unable to resolve hostname IP to IP address"
Ettet nyt vaan toimi kuten allergiareaktio kehossa tekemällä viattomasta asiasta vihollista ilman perusteita vihollisuuntaisille aikeille?
*sofi* - Seppojuhani
Sofienne kirjoitti:
Näin paljon sain selville minun ip-osoitteestani!
"Unable to resolve hostname IP to IP address"
Ettet nyt vaan toimi kuten allergiareaktio kehossa tekemällä viattomasta asiasta vihollista ilman perusteita vihollisuuntaisille aikeille?
*sofi*Ihan kaikki osoitteet eivät aukea. Ei myöskään minun omani, sillä minä saan tiedoiksi käyttämäni operaattorin tiedot. Operaattorini nimi, osoite ja ouhelinnumero. Oikeasti vaihtuva ip-numero myöskin hävittää jäljet loppukäyttäjästä.
Kävin kerran omilla kotisivuillani vierailleitten ip-osoitteiden listaa läpi ja niistä aukesi noin yksi kolmannes puhelinnumeron tarkkuudella. Muun muassa kavereitteni yhteystietoja tuli esiin. Isommalla vaivalla olisi kaiketi auennut enemmänkin, mutta mielenkiinto ei riittänyt.
Jos sinulla on omat kotisivut ja niillä tilastointipalvelu, niin etsipä sieltä ip-osoitteiden lista. Hostnamet ovat aika usien samassa taulukossa, mutta niitä en tarkoita. - MillaN
Seppojuhani kirjoitti:
Ihan kaikki osoitteet eivät aukea. Ei myöskään minun omani, sillä minä saan tiedoiksi käyttämäni operaattorin tiedot. Operaattorini nimi, osoite ja ouhelinnumero. Oikeasti vaihtuva ip-numero myöskin hävittää jäljet loppukäyttäjästä.
Kävin kerran omilla kotisivuillani vierailleitten ip-osoitteiden listaa läpi ja niistä aukesi noin yksi kolmannes puhelinnumeron tarkkuudella. Muun muassa kavereitteni yhteystietoja tuli esiin. Isommalla vaivalla olisi kaiketi auennut enemmänkin, mutta mielenkiinto ei riittänyt.
Jos sinulla on omat kotisivut ja niillä tilastointipalvelu, niin etsipä sieltä ip-osoitteiden lista. Hostnamet ovat aika usien samassa taulukossa, mutta niitä en tarkoita....niin, siksi en koskaan käy kenenkään kotisivuilla.:D
- Sofienne
Seppojuhani kirjoitti:
Ihan kaikki osoitteet eivät aukea. Ei myöskään minun omani, sillä minä saan tiedoiksi käyttämäni operaattorin tiedot. Operaattorini nimi, osoite ja ouhelinnumero. Oikeasti vaihtuva ip-numero myöskin hävittää jäljet loppukäyttäjästä.
Jos sinulla on omat kotisivut ja niillä tilastointipalvelu, niin etsipä sieltä ip-osoitteiden lista. Hostnamet ovat aika usien samassa taulukossa, mutta niitä en tarkoita.Heips ;D
(ei sano muru *kikattaa*)
Miten teit tuon aukaisun noin yksi kolmannekselle puhelinnumeron tarkkuudella?
Tarkoitan miten toimit käytännössä?
Oliko sinulla joitain muita aikaisempien ilmoittamiesi web-sivujen toimintoja apunasi?
Vai miten mahdollistit ’paljastuksesi’?
En ensisyömisellä millään jaksa uskoa että ip-numeroista saisi tavallinen rivikansalainen selville muuta kuin korkeintaan maan ja paikkakunnan – enkä tätä käsitystäni hevillä todisteitta muuta, joten alahan kaivella rautalankavarastojasi.;D
Värivalintani on lila, pinkki tai turkoosi ;D
*sofi* - Seppojuhani
Sofienne kirjoitti:
Heips ;D
(ei sano muru *kikattaa*)
Miten teit tuon aukaisun noin yksi kolmannekselle puhelinnumeron tarkkuudella?
Tarkoitan miten toimit käytännössä?
Oliko sinulla joitain muita aikaisempien ilmoittamiesi web-sivujen toimintoja apunasi?
Vai miten mahdollistit ’paljastuksesi’?
En ensisyömisellä millään jaksa uskoa että ip-numeroista saisi tavallinen rivikansalainen selville muuta kuin korkeintaan maan ja paikkakunnan – enkä tätä käsitystäni hevillä todisteitta muuta, joten alahan kaivella rautalankavarastojasi.;D
Värivalintani on lila, pinkki tai turkoosi ;D
*sofi*kuin sinäkin. Syötin ip-numeron AllNetToolsia vastaavaan Ripen ruutuun. Kokeile tuota; saanet hieman enemmän tietoa, jos et ihan omaa nimeäsi löydäkään: http://www.ripe.net/whois
Ja ip:t löysin kotisivujeni statistiikasta juuri siten kuin kerroinkin. Eri tilastointipalveluilla on toki eroja. Ennenvanhaan näin tilasto-ohjelman listasta suoraan vierailevan yrityksen nimen. Nykyisin enää hyvin harvoin.
Ja minä olen alan amatööri; hyvä arvaus on, että ammattilainen avaa paljon enemmän kuin minä.
---------------
Tässä avauksessani en pitä teknisiä asioita kuitenkaan kaikkein tärkeimpänä, vaan ymmärrystä siitä, että isoveli valvoo. Vaikka oletkin omassa huoneessasi yksin, niin verkossa kannattaa asennoitua siten, että iso osa surffaamiesestasi on julkista.
Jopa laillisesti tietojaan hakeville. Saati sitten niille, jotka tietävät enemmän, kuin mitä laki sallii. - Seppojuhani
MillaN kirjoitti:
...niin, siksi en koskaan käy kenenkään kotisivuilla.:D
...uskotaan... etenkään suomi24:ssä et käy koskaan...
- MillaN
Seppojuhani kirjoitti:
...uskotaan... etenkään suomi24:ssä et käy koskaan...
...yksityishenkilöiden luomia kotisivuja...
- Seppojuhani
MillaN kirjoitti:
...yksityishenkilöiden luomia kotisivuja...
yritykset ne niitä tietoja juuri keräävätkin; yksityisillä kyse on lähinnä tirkistelystä.
Suomessakin kaupallisia tietoja kerätään keskitetysti, erityisesti sitä varten perustetun organisaation toimesta. Sinun kukkarosi on monen mielessä... - MillaN
Seppojuhani kirjoitti:
yritykset ne niitä tietoja juuri keräävätkin; yksityisillä kyse on lähinnä tirkistelystä.
Suomessakin kaupallisia tietoja kerätään keskitetysti, erityisesti sitä varten perustetun organisaation toimesta. Sinun kukkarosi on monen mielessä......kukkarostani saa harva ja valittu.:D
Jos laajemmin ajatellaan tietojen keräämistä, niin luultavasti tämä nettimaailma on kärpäsen sittu siinä mittakaavassa mitä tietoja meistä kerätään, vai mitä? - Seppojuhani
MillaN kirjoitti:
...kukkarostani saa harva ja valittu.:D
Jos laajemmin ajatellaan tietojen keräämistä, niin luultavasti tämä nettimaailma on kärpäsen sittu siinä mittakaavassa mitä tietoja meistä kerätään, vai mitä?Kauppojen asiakskortit ovat yksi tärkeä osa tietojen keruuta. Kun kauppa kerran saa selville, että sinulla on kaksi kouluikäistä lasta, niin he ovat kaupan muistissa aikuistumiseensa asti.
Siinä tilastonikkarit saavatkin mällätä oikein sydämensä pohjasta: mitä tuotteita x-ikäinen perheenäiti ostaa y ja z ikäisille pojilleen. Ai näitä vimputtimiako. Selvä, niitä tulee tarjota muillekin samanlaisille perheille. Erkoistarjous, nääs.
Omalla tavallaan tuo tiedonkeruu palvelee minua, mutta tunnen sen äärimmäisen ahdistavana. Joku toinen ennakoi ja ohjailee minun elämääni ilman, että minä edes tietäisin siitä mitään.
----------------
Internet on muuttanut tietojen keruuta sikälis, että nyt tiedon keruu on maailmanlaajuista, reaaliaikaista ja "halpaa". - MillaN
Seppojuhani kirjoitti:
Kauppojen asiakskortit ovat yksi tärkeä osa tietojen keruuta. Kun kauppa kerran saa selville, että sinulla on kaksi kouluikäistä lasta, niin he ovat kaupan muistissa aikuistumiseensa asti.
Siinä tilastonikkarit saavatkin mällätä oikein sydämensä pohjasta: mitä tuotteita x-ikäinen perheenäiti ostaa y ja z ikäisille pojilleen. Ai näitä vimputtimiako. Selvä, niitä tulee tarjota muillekin samanlaisille perheille. Erkoistarjous, nääs.
Omalla tavallaan tuo tiedonkeruu palvelee minua, mutta tunnen sen äärimmäisen ahdistavana. Joku toinen ennakoi ja ohjailee minun elämääni ilman, että minä edes tietäisin siitä mitään.
----------------
Internet on muuttanut tietojen keruuta sikälis, että nyt tiedon keruu on maailmanlaajuista, reaaliaikaista ja "halpaa"....yritysten tietojen keruuta ja ajantasalla oloa...syvästi. Lapseni ovat jo aikuisia ja silti minulle tulee tarjouksia lasten kirjakerhoon liittymisestä, Aku Ankasta jne.
...vai onko heillä ehkä joku mummorekisteri.:DDD - Seppojuhani
MillaN kirjoitti:
...yritysten tietojen keruuta ja ajantasalla oloa...syvästi. Lapseni ovat jo aikuisia ja silti minulle tulee tarjouksia lasten kirjakerhoon liittymisestä, Aku Ankasta jne.
...vai onko heillä ehkä joku mummorekisteri.:DDDMinuakin suututti ihan tosissaan, kun isäni kuoleman jälkeen sain toistuvasti Sokoksen erikoistarjouksia hänen nimellään. Ei auttanut, vaikka oli ilmoittanut hänen kuolleen.
Sitten poltin päreeni ja laitoin kirjatun kirjeen, jossa ilmoitin, että ellei meno muutu, niin nostan syytteen kiusanteosta ja teen asiasta julkisen. Yksi asiakaspalvelija soitti ja pahoitteli ja kertoi, että he eivät saa ihmisiä poistettua ihan heti. Lupasin odottaa muutaman kuukauden.
----------
Nuo Aku Ankat kertovat tietokannan takaisinkytkennän puutteesta. Vaan lukevathan aikuisetkin niitä, ihan hiljakkain joku kertoi asiasta palstoilla... - MillaN
Seppojuhani kirjoitti:
Minuakin suututti ihan tosissaan, kun isäni kuoleman jälkeen sain toistuvasti Sokoksen erikoistarjouksia hänen nimellään. Ei auttanut, vaikka oli ilmoittanut hänen kuolleen.
Sitten poltin päreeni ja laitoin kirjatun kirjeen, jossa ilmoitin, että ellei meno muutu, niin nostan syytteen kiusanteosta ja teen asiasta julkisen. Yksi asiakaspalvelija soitti ja pahoitteli ja kertoi, että he eivät saa ihmisiä poistettua ihan heti. Lupasin odottaa muutaman kuukauden.
----------
Nuo Aku Ankat kertovat tietokannan takaisinkytkennän puutteesta. Vaan lukevathan aikuisetkin niitä, ihan hiljakkain joku kertoi asiasta palstoilla......sellaisen tapauksen kun äitini kuoli ja kaksi vuotta vielä hänen kuolemansa jälkeen tuli veroilmoituskaavakkeet...olivat toimistossa nolonnäköisiä kun kävin henkilökohtaisesti selvittämässä heille, että äitini on kuollut. Eipä ollut verotoimiston tietokanta ajantasalla.
Mutta...kaikkea muuta ihmeellistä on tapahtunut, mutten taida niistä puhua näin julkisella palstalla.
Juu...yksi ainakin lukee ja muistaakseni mainitsi vielä jotain, että kun ei ilkiä lukea erästä toista lehteä nimeltään *sensuroitu* :D - Seppojuhani
MillaN kirjoitti:
...sellaisen tapauksen kun äitini kuoli ja kaksi vuotta vielä hänen kuolemansa jälkeen tuli veroilmoituskaavakkeet...olivat toimistossa nolonnäköisiä kun kävin henkilökohtaisesti selvittämässä heille, että äitini on kuollut. Eipä ollut verotoimiston tietokanta ajantasalla.
Mutta...kaikkea muuta ihmeellistä on tapahtunut, mutten taida niistä puhua näin julkisella palstalla.
Juu...yksi ainakin lukee ja muistaakseni mainitsi vielä jotain, että kun ei ilkiä lukea erästä toista lehteä nimeltään *sensuroitu* :DKaikki, mitä tänne nyt kirjoitat, säilyy vuosikymmeniä. Vielä vuosi takaperin hakukone AllTheWEb tarjosi kotisivujen sivuhistoriaa nähtäväksi. Minäkin löysin vuosia vanhoja versioita omista sivuistani.
Ihan kaikkea ei tosiaan kannata täällä kertoa. - kotikäyttäjä
Seppojuhani kirjoitti:
kuin sinäkin. Syötin ip-numeron AllNetToolsia vastaavaan Ripen ruutuun. Kokeile tuota; saanet hieman enemmän tietoa, jos et ihan omaa nimeäsi löydäkään: http://www.ripe.net/whois
Ja ip:t löysin kotisivujeni statistiikasta juuri siten kuin kerroinkin. Eri tilastointipalveluilla on toki eroja. Ennenvanhaan näin tilasto-ohjelman listasta suoraan vierailevan yrityksen nimen. Nykyisin enää hyvin harvoin.
Ja minä olen alan amatööri; hyvä arvaus on, että ammattilainen avaa paljon enemmän kuin minä.
---------------
Tässä avauksessani en pitä teknisiä asioita kuitenkaan kaikkein tärkeimpänä, vaan ymmärrystä siitä, että isoveli valvoo. Vaikka oletkin omassa huoneessasi yksin, niin verkossa kannattaa asennoitua siten, että iso osa surffaamiesestasi on julkista.
Jopa laillisesti tietojaan hakeville. Saati sitten niille, jotka tietävät enemmän, kuin mitä laki sallii.Tässä yksi linkkivinkki lisää:
http://www.geektools.com/whois.php - Sofienne
Seppojuhani kirjoitti:
kuin sinäkin. Syötin ip-numeron AllNetToolsia vastaavaan Ripen ruutuun. Kokeile tuota; saanet hieman enemmän tietoa, jos et ihan omaa nimeäsi löydäkään: http://www.ripe.net/whois
---------------
Jopa laillisesti tietojaan hakeville. Saati sitten niille, jotka tietävät enemmän, kuin mitä laki sallii.Sain vastaukseksi vain tämän:
No entries found in the selected source.
No records found for 'on XXXXXXXXXXXXX(ip-numeroni).
Joten...........????
Oletan edelleenkin sinun tarvitsevan niitä ehdottamiani rautalankoja väreineen - sillä en
vieläkään saa sinun haluamaasi tulosta.
Eli missä kohtaa en tajunnut - vai olinko se minä jonka piti jotain tajuta?!
*sofi* - Seppojuhani
Sofienne kirjoitti:
Sain vastaukseksi vain tämän:
No entries found in the selected source.
No records found for 'on XXXXXXXXXXXXX(ip-numeroni).
Joten...........????
Oletan edelleenkin sinun tarvitsevan niitä ehdottamiani rautalankoja väreineen - sillä en
vieläkään saa sinun haluamaasi tulosta.
Eli missä kohtaa en tajunnut - vai olinko se minä jonka piti jotain tajuta?!
*sofi*kun ei aukea.... Voit olla tyytyväinen. MillaN kertoi samaa omastaan ja myös minun numeroni jää kevyellä työllä avautumatta.
Tuolla ylempänä kerroin, että itse sain 1/3 yhden listan numeroista auki. Kun vertaan omia kokemuksiani ja tässä saamiani vastauksia, alkaa ihmetyttää selvä ero. Tai ehkä oman numeronsa avanneet eivät viitsi asiasta ääntä pitää.
Yhäti sitä mieltä, että internettiin on syytä suhtautua kuin kadulla kävelemiseen: se on julkista. Joko laillisesti tai laittomasti. Ja että järjen käyttö on suositeltavaa myös verkossa.
J.K. Minä en suinkaan HALUA, että sinun numerosi avautuu. Ja rautalangatkin alkavat käydä vähiin... - opas
Seppojuhani kirjoitti:
kun ei aukea.... Voit olla tyytyväinen. MillaN kertoi samaa omastaan ja myös minun numeroni jää kevyellä työllä avautumatta.
Tuolla ylempänä kerroin, että itse sain 1/3 yhden listan numeroista auki. Kun vertaan omia kokemuksiani ja tässä saamiani vastauksia, alkaa ihmetyttää selvä ero. Tai ehkä oman numeronsa avanneet eivät viitsi asiasta ääntä pitää.
Yhäti sitä mieltä, että internettiin on syytä suhtautua kuin kadulla kävelemiseen: se on julkista. Joko laillisesti tai laittomasti. Ja että järjen käyttö on suositeltavaa myös verkossa.
J.K. Minä en suinkaan HALUA, että sinun numerosi avautuu. Ja rautalangatkin alkavat käydä vähiin...ne rautalangat sinne ja syvälle ,,,, ootsä hei vähä vainoharha
- Sofienne
Seppojuhani kirjoitti:
kun ei aukea.... Voit olla tyytyväinen. MillaN kertoi samaa omastaan ja myös minun numeroni jää kevyellä työllä avautumatta.
J.K. Minä en suinkaan HALUA, että sinun numerosi avautuu. Ja rautalangatkin alkavat käydä vähiin...Ai et vai halunnut mun ip-numerosta saatavia tietoja....
Ja ku mä ihan luulin............
*Nyyhkivä sofi* - Seppojuhani
opas kirjoitti:
ne rautalangat sinne ja syvälle ,,,, ootsä hei vähä vainoharha
Oletko sitä mieltä, että
1) internetistä ei voi kerätä tietoa?
2) tietoa ei lainkaan kerätä?
3) tieto on merkityksetöntä?
----------------------------------
Virusmaailmassa asiat ovat tulleet selvemmin esiin. Nimenomaan se seikka, että internettiä käytetään ihan eri tavalla, kuin mitä sitä kuuluisi käyttää.
Vielä joku vuosi takaperin asiantuntijat olivat sitä mieltä, että viruksia ei saa, jos ei lataa mitään tiedostoja omalle koneelleen.
Sitten MSIE:stä löytyi turva-aukko ja uusi ohje oli, että älä käy saastuneella sivulla vanhalla selaimella.
Viime vuoden uutuus oli jpg-kuviin liittyvä tietoturvauhka.
Itse asiassa se, joka on näissä asioissa vainoharhainen, on useammin oikeassa kuin se, joka uskoo ohjekirjaan! Elämä opettaa kaikenlaista kummaa.
- taikanainen
onko se nyt niin vaarallista jos yritykset saavat tietoa kuluttajista yms. Ovathan yritystenkin tiedot kenen vaan saatavilla internetissä.(jopa henkilöyritysten, joka on käytännössä usein sama kuin yksityinen ihminen)
jokainenhan loppupelistä päättää henkoht, mihin euronsa käyttävät.
ajatuksia ei vielä voitane lukea, vai joko siihenkin on kehitetty joku vempele, Tai, no, tsygologit tietty yrittävät tunkea ajatusmaailman sisään..=D- Seppojuhani
Jokainen toki suhtautuu omalla tavallaan. Arkipäivän elämän kannalta tieto ei ehkä ole tärkeää, mutta ääritapauksissa kylläkin.
Enkä pidä ihan oikeana, että ihmisiä ohjaillaan keskitetysti jonkun tietyn tuotteen luo. Nimenomaan siten, että ihminen itse ai tajua häntä ohjailtavan.
Ja kyllä tuo Kafkan maailma on minulle kauhugalleria - vaikka luinkin sen joskus 35 v takaperin. - taikanainen
Seppojuhani kirjoitti:
Jokainen toki suhtautuu omalla tavallaan. Arkipäivän elämän kannalta tieto ei ehkä ole tärkeää, mutta ääritapauksissa kylläkin.
Enkä pidä ihan oikeana, että ihmisiä ohjaillaan keskitetysti jonkun tietyn tuotteen luo. Nimenomaan siten, että ihminen itse ai tajua häntä ohjailtavan.
Ja kyllä tuo Kafkan maailma on minulle kauhugalleria - vaikka luinkin sen joskus 35 v takaperin.joutavaa se kyllä on, mutta aika hankala tänäpäivänä on suojata tietojansa niin, ettei niitä saa jotain kautta selvitettyä. En nyt tarkoita internettiä yksin, puhelinluettelo jo kertoo paljon, eri virastojen rekisterit lisää yms yms.
Itselleni oli hienoinen yllätys, kun hain Googlehaulla omalla nimelläni tietoja internetistä, niin sieltähän tulla tupsahti toiminimeni, osoitteet ja puhelinnumero. Muutakin tietoa olisi saanut jos olisin maksanut. - Seppojuhani
taikanainen kirjoitti:
joutavaa se kyllä on, mutta aika hankala tänäpäivänä on suojata tietojansa niin, ettei niitä saa jotain kautta selvitettyä. En nyt tarkoita internettiä yksin, puhelinluettelo jo kertoo paljon, eri virastojen rekisterit lisää yms yms.
Itselleni oli hienoinen yllätys, kun hain Googlehaulla omalla nimelläni tietoja internetistä, niin sieltähän tulla tupsahti toiminimeni, osoitteet ja puhelinnumero. Muutakin tietoa olisi saanut jos olisin maksanut.Ja sellaiseksihan se on tarkoitettukin. Onhan tietoja ollut esillä ennenkin, mutta internet säilyttää tiedot jopa vuosikymmeniä, niiden keruu on helppoa ja hallitseminen mahdotonta.
Minä löydän omat tietoni noin sadalta verkkosivulta ja samannimisiä on toinen mokoma lisää.
Nuoruuteen kuuluva idealismi ja intomielisyys (molemmat sinällään luonnollisia ja myönteisiä asioita) näkyy henkilökohtaisilla verkkosivuilla. Vaan ylilyöntejäkin sattuu, eikä niitä aina voi tyysin perua.
Se suomalainen, joka 5 vuotta takaperin julisti olevansa Osama Bin Ladenin kannattaja, katuu nyt sanojaan.
Tuolloin, ennen torni-iskuja, osa opiskelijoista protestoi CIA:ta vastaan. Niin Suomessa kuin USA:ssakin. He laittoivat sähköpostiensa loppuun Osaman nimen. Sillä taka-ajatuksella, että CIA tarkastaisi nämä postit ja tekisi turhaa työtä. En tiedä, mikä on totuus CIA:n tekemisistä, mutta faktaa on, että tekemisiäsi et voi perua.
Kyllä me lähestymme Kafkan maailmaa, koko ajan. - taikanainen
Seppojuhani kirjoitti:
Ja sellaiseksihan se on tarkoitettukin. Onhan tietoja ollut esillä ennenkin, mutta internet säilyttää tiedot jopa vuosikymmeniä, niiden keruu on helppoa ja hallitseminen mahdotonta.
Minä löydän omat tietoni noin sadalta verkkosivulta ja samannimisiä on toinen mokoma lisää.
Nuoruuteen kuuluva idealismi ja intomielisyys (molemmat sinällään luonnollisia ja myönteisiä asioita) näkyy henkilökohtaisilla verkkosivuilla. Vaan ylilyöntejäkin sattuu, eikä niitä aina voi tyysin perua.
Se suomalainen, joka 5 vuotta takaperin julisti olevansa Osama Bin Ladenin kannattaja, katuu nyt sanojaan.
Tuolloin, ennen torni-iskuja, osa opiskelijoista protestoi CIA:ta vastaan. Niin Suomessa kuin USA:ssakin. He laittoivat sähköpostiensa loppuun Osaman nimen. Sillä taka-ajatuksella, että CIA tarkastaisi nämä postit ja tekisi turhaa työtä. En tiedä, mikä on totuus CIA:n tekemisistä, mutta faktaa on, että tekemisiäsi et voi perua.
Kyllä me lähestymme Kafkan maailmaa, koko ajan.hirmuisen aukon sivistyksessäni, en ole tutustunut tähän kafkan kuvaan maailmasta.... olenko menettänyt jotain?? Notredamuksen (liekö oikein kirjoitettu)ennustuksia olen kyllä joskus lukenut....nuoruudessani.
- taikanainen
Seppojuhani kirjoitti:
Ja sellaiseksihan se on tarkoitettukin. Onhan tietoja ollut esillä ennenkin, mutta internet säilyttää tiedot jopa vuosikymmeniä, niiden keruu on helppoa ja hallitseminen mahdotonta.
Kyllä me lähestymme Kafkan maailmaa, koko ajan.Uteliaisuuteni kafkan maailmaa kohtaan heräsi.. kävin pikatutkinnan netissä, sain aavistuksen mitä tarkoitat,luin pienen katkelman kirjasta.. Nyt tosin jätin jälkeni niillekin sivuille...=D
- Seppojuhani
taikanainen kirjoitti:
Uteliaisuuteni kafkan maailmaa kohtaan heräsi.. kävin pikatutkinnan netissä, sain aavistuksen mitä tarkoitat,luin pienen katkelman kirjasta.. Nyt tosin jätin jälkeni niillekin sivuille...=D
jätit jäljen. Mitä siitä saa esiin, on jo toinen kysymys.
Vaan Kafkaan kannattaa tutustua, joskaan ei purematta niellä.
Erään tarinan mukaan kaveri oli nero, joka oli vaatimattomuuden prototyyppi. Saatuaan kirjan valmiiksi, hänen ystävänsä toimittivat sen julkaistavaksi. Kafka itse oli sitä mieltä, että ei ollut julkaisemisen arvoinen.
- merliNella
en tiedä.
Luultavasti voi vakoilla, mistä päin suomea koneeni syytää bittejä ja palveluntarjoajan ip-osoitteen tietenkin.Esim.omalle kotisivulle voi laittaa sellaisen systeemin, että näkee mistäpäin vierailijat ovat.
Hmm..olen aika tumpelo näissä tietotekniikka jutuissa:)
Arg, kun tuollaisen jutun heitit, ei liene kohtuutonta vaatia selvennöstä siihen?:)
-terv.yöunet menettänyt surffailija-- Seppojuhani
että yöunet pitäisi menettää.
Tuolla ylempänä on otsikko "Oma ip" (jollet sitä tiedä) ja pari pykälää ylempänä "Paljon saa" joka kertoo, mitä ns kuka tahansa saa laillisesti selville sinun ip:si avulla.
Oletan, että sinua ei seurata yksilönä vaan ennemminkin teet osaltasi tilastoa, jota käytetään bisneksessä hyväksi. Tosin, jos liikut paljon verkossa ja kerran ip:si tai henkilöllisyytesi paljastuu, niin myöhemmin sinut on tunnistettavissa profiilisi perusteella. Jossitella voi sitten kuinka paljon haluaa.
- taikanainen
tuosta ipstä... koneelleni yritettiin hyökkäystä, jonka palomuurini torjui. ohjelmani on sellainen, että se tallettaa hyökkääjän ip osoitteen samalla,kun katkaisee yhteydenottomahdollisuuden määrä-ajaksi koneeseen joka hyökkäystä yritti. kerroin tästä tuttavalleni, Hänellä on joku ohjelma (en tunne tarkemmin) jolla voi jäljittää ip-numeroa. Kuinka ollakaan, ip numerosta selvisi paikkakunta, lähiosoite ja koneen omistajan nimi...
- Seppojuhani
Kiva että jollain on ollut hyötyäkin. Satunnaisista tunkeutujista tuskin kannattaa piitata, mutta toistuvat on sitten eri asia.
Voisin lyödä vedon, että tunkeutumista sinun koneellesi yritti teini-ikäinen. Ja kohtuullisen suurella todennäköisyydellä vielä joku, joka "tuntee" sinut.
Oli hyvä tuoda esiin tuo "koneen omistajan nimi". Senhän se ip nimenomaan kertoo, eikä suinkaan ihmistä, joka näppistä hakkaa. Tosin autoa ajaa aika usein sen haltija...
Erään yrittäjäkaverin koneelle tehtiin päivittäin kymmeniä murtautumisyrityksiä. Sitten kaveri kyllästyi ja otti yhteyttä poliisiin. En tiedä seurauksista, mutta eipä kaveri ole sen jälkeen huokaillut. - taikanainen
Seppojuhani kirjoitti:
Kiva että jollain on ollut hyötyäkin. Satunnaisista tunkeutujista tuskin kannattaa piitata, mutta toistuvat on sitten eri asia.
Voisin lyödä vedon, että tunkeutumista sinun koneellesi yritti teini-ikäinen. Ja kohtuullisen suurella todennäköisyydellä vielä joku, joka "tuntee" sinut.
Oli hyvä tuoda esiin tuo "koneen omistajan nimi". Senhän se ip nimenomaan kertoo, eikä suinkaan ihmistä, joka näppistä hakkaa. Tosin autoa ajaa aika usein sen haltija...
Erään yrittäjäkaverin koneelle tehtiin päivittäin kymmeniä murtautumisyrityksiä. Sitten kaveri kyllästyi ja otti yhteyttä poliisiin. En tiedä seurauksista, mutta eipä kaveri ole sen jälkeen huokaillut.minulle täysin tuntematon henkilö kyllä, mutta suurelle todennäköisyydellä opiskelija, koneen omistajasta päätellen. En lähtenyt selvittämään asiaa, koska kyseessä oli todellakin satunnainen tunkeutumisyritys. =)
Kerroin vain esimerkkitapauksena....
Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Suomi julkaisi varautumisoppaan
Että sellanen tappaus. Kun kriisitilanne iskee, niin on mentävä nettiin ja luettava ohjeet suomi.fi -sivuilta. Onkohan j2582810Miehille kysymys
Onko näin, että jos miestä kiinnostaa tarpeeksi niin hän kyllä ottaa vaikka riskin pakeista ja osoittaa sen kiinnostukse992257Kuhmo tekisi perässä
Lomauttakaa kaupungin talolta turhat lattiankuluttajat pois, kuten naapuripitäjä121960Onko telepatia totta
Epäilen että minulla ja eräällä henkilöllä on vahva telepatia yhteys. Jos ajattelen jotain hän julkaisee aiheesta jotaki841403- 681384
Missä Kaisa Lepola, siellä filunki ja sekasotku
Näin se taas nähtiin, ajolähtöjen taakse on joka kerta jääneet savuavat rauniot, oli työpaikka mikä tahansa.181300TTK:sta tippunut Arja Koriseva teki erityisen teon kyynelsilmin: "Mä olen ihan järjettömän..."
Kiitos tuhannesti Tanssii Tähtien Kanssa -tansseistanne, Arja Koriseva ja Valtteri Palin! Lue lisää: https://www.suomi161138Nainen, olen niin pettynyt
Ehkä se tästä vielä paremmaksi muuttuu. Yritän itseäni parantaa ja antaa itse itselleni terapiaa, mutta eihän se mitään901120Haluaisin jo
Myöntää nämä tunteet sinulle face to face. En uskalla vain nolata itseäni enää. Enkä pysty elämäänkin näiden kanssa jos43974- 71973