Tilanne on osimoilleen tämä: Haluan erota tästä yli 20 vuotta kestäneestä avioliitosta. Mies ei haluaisi erota ja esittää uhkauksia, että hän tappaa itsensä jos jätän hänet. Tämä tuntuu kiristykseltä. Kuinka todennäköistä on, että mies todella tekisi sen, jos eroaisimme? Olen kuullut että tämä on tyypillistä uhkailua jota ei kuitenkaan toteuteta, mutta silti pelottaa.
Itsemurhalla uhkaaminen, toteuttaako ne sen?
36
2520
Vastaukset
- herbertius
Yleensä ei.
- vaikeatilannekieltämättä
Useimmat itsemurhan tekijät ovat puhuneet aikeistaan etukäteen. Itsekin olen tuntenut henkilön, joka ensin puhui itsemurhasta ja sitten teki sen.
Jos mies vaikuttaa hyvin ahdistuneelta/masentuneelta, voi olla tosissaan. Ehkä voisit jotain ammattiapua etsiskellä? Tosin miehiä ei aina kiinnosta sellainen. - Miiies66666
Uhkailu voi tarkoittaa, että myös tekee sen. Kukaan ei pysty esittämään mitään varmaa todennäköisyyttä kuinka varmasti se tapahtuu hänen kohdallaan.
- kplnlönnvb
Hylkäät siis perheesi oman perseen iloksesi. Et ymmärrä miten paljon puolisosi tuntee menettävänsä ja menettääkin. Onko mitään muuta tapaa saavuttaa oman yarpeellisuuden tunne kuin nussia toisen miehen kanssa. Mielestäni mahdollisuudet ovat rajattomat, mutta mielikuvituksesi ja tahtotila olematon.
- lkdfjglsdfg
Itse jäin aikanaan suhteeseen tällaisten uhkausten masentamana: puolisoni ei suhteen loppuvuosina juuri viitsinyt tehdä kanssani mitään, ei jutella kanssani, kotona piti pysytellä eri huoneessa etten häiritse häntä, hellyydestä tai seksistä ei tietoakaan. Mutta kun ehdotin, että laitetaan homma poikki, hän uhkasi tappaa itsensä.
Suhteemme päättyi, kun puolisoni lopulta löysi itselleen uuden naisen, joka herätti hänet tuosta vuosikausia kestäneestä horroksesta. Ei ole tähän päivään mennessä tappanut itseään, erosta on kohta kahdeksan vuotta. - Vihverä
Ei tuohon ap:n kysymykseen voi kukaan antaa vastausta. Itsemurhalla uhkaileminen on rankka painostus toista kohtaan. Eikä kauhean harvinaistakaan, luulisin.
Eri asia sitten, tekeeko sen vai ei, kun avioero sitten tapahtuu. Uskoisin että aika monille se jää kuitenkin vain uhkaukseksi. Pitää muistaa myös se, että kukaan ei ole vastuussa toisen itsemurhasta, vaan se on aina oma päätös. Ja lisäksi, millainen on avioliitto, jossa ollaan vain sen takia, että toinen puolisoista ei tekisi itsemurhaa?
Onhan meillä ihmisillä tietysti aina vastuu toisistamme, mutta ei sentään ihan miten pitkälle tahansa. Huonosti voivassa liitossa kärsivät molemmat. Kannattaisi varmaan ottaa yhteyttä puolison omaisiin sekä ehkä myös sosiaalityöntekijöihin tai muihin viranomaisiin tässä asiassa, jos aikoo sen eron kuitenkin ottaa. Ja tämän voisi kertoa miehelleen jo siinä vaiheessa, kun tämä niitä uhkauksia esittää. Jos mies ei kuitenkaan ole uhkaustensa takana tosissaan, omaisten puuttuminen asiaan voi olla hänelle aika kiusallista ja turhat höpinätkin saattaa loppua siihen.
Märta Tikkanen kirjoitti eräässä teoksessaan, kuinka hänen miehensä uhkaili alinomaa tekevänsä itsemurhan, ja siksi kirjoittaja piilotteli veitsiä ja aseita ja muita mahdollisia itsemurhantekovälineitä, kunnes viimein tajusi, että jos tämä mies todella haluaa tappaa itsensä, ei kukaan voi estää häntä sitä tekemästä. Ja niinpä hän lakkasi piilottelemasta mitään ja niinpä loppuivat itsemurhauhkailutkin, kun niillä ei näyttänytkään olevan toivottua vaikutusta. Itsemurhalla uhkaajat voivat olla siis myös narsistisia persoonia, jotka nauttivat siitä, että saavat toisen pelkäämään.
Mutta toki uhkailija voi olla tosissaankin. Mutta miten joku voi perustaa koko elämänsä toisen ihmisen varaan? Eikö tällainen ihminen ole aika onneton sitten jo muutenkin eli taustalla täytyy olla muitakin traumaattisia tekijöitä.- Yyyu
Tässä viisasta tekstiä!!
- helvetin-läpikäynyt
Kyllä minäkin olen ollut eräästä ihmisestä niin riippuvainen, että olisin voinut tappaa itseni hänen takiaan. Sellaiselle riippuvuudelle ei vain mahda mitään. Vapauduin siitä lopulta, mutta sekään asia ei ollut minun tahdostani kiinni vaan niin vain kävi. Sellaista ei voi mitenkään ymmärtää, jos ei ole sitä itse kokenut.
- Elämäonkaunis
Jep, fiksua tekstiä tosiaan "vihverältä".
Itse vaimon käytökseen viimein kyllästyneenä (vallan käyttö, kontrollointi, halveksunta,kateus, lapsiin kohdistuva eri-arvoisuus,nepotismi), käyn eroprosessia parhaillaan ja kun asiasta on keskusteltu, tuo itsensä tappaminen on tullut pari kertaa kuultua vaimolta. Viime kerralla hermostuin uhkailuun ja sanoin suoraan ja rehellisesti että on aikuinen nainen, on itse vastuussa mahdollisista teoistaan ja kantaa vastuunsa omasta elämästään itse.Lisäksi totesin että tuo olisi erittäin itsekäs teko eikä ymmärtäisi minkä tuskan tuottaisi mulle, lapsille ja muille läheisille ihmisille.
Vaimo meni hiljaiseksi.Ei ole enää asialla uhkaillut, todennut vaan et jos erotaan ei halua enää uutta miestä itselleen.
Edelleen riidellään, eroprosessia työstetään.
Kaikesta huolimatta vaikka on vaikeaa puolison kanssa, rakastan lapsiamme yli kaiken ja rakastan elämää....
- lsjflshflksdbn
Minun ex uhkaili itsemurhalla. Eipä ole tuota tehnyt ja aikaakin on jo kulunut 20 vuotta siitä kun uhkaili.
- yykuyyu
Ei voi tietää. Itsemurhalla uhkailu kertoo uhkailijan vakavista mielenterveysongelmista. Yritä saada mies hoitoon. Itse en sietäisi moista epätervettä suhdetta hetkeäkään.
- wastedwoman
Vihverä, olipa hyvin sanottu sinulta tämä: " Ja lisäksi, millainen on avioliitto, jossa ollaan vain sen takia, että toinen puolisoista ei tekisi itsemurhaa? " Todellakin, avioliiton tarkoitus ei liene tämä.
ap - Roksi
Tällaisissa tapauksissa uhkailu on yritys säilyttää elämäntilanne entisenlaisena, siis että liitto jatkuu. Myöskin itsemurhalla uhkailu on aggressiivista vallankäyttöä, keino saada oma tahto toteutumaan: '' Jos otat eron, tapan itteni ja se on sitten sinun syysi, ajattelepa sitä! ''
Siis uhkailu on uhittelua, yritys saada puoliso toimintakyvyttömäksi. Varmaan näin usein tapahtuukin. Mielikuvat itsensä tappaneesta exästä valtaavat mielen ja näin puoliso halvaantuu paikoilleen.
On aivan eri juttu kuitenkin todelliset tsemurhakandidaatit, esim vakavasti masentuneet tai syvästi päihdeongelmaiset. He ovat todellisessa vaarassa.
Useimmiten heissä on havaittavissa ennen tekoa viitteitä siitä mitä tulee tapahtumaan: Tuskaisuutta ja ahdistuneisuutta, joka kuitenkin on hiljaista kärsimistä, ei kovaäänistä julistusta siitä että jos teet noin ja noin niin mä tapan itteni!
Todellisessa vaarassa oleva saattaa mainita ihan rauhallisesti ja hiljaisesti että '''en jaksa enää elää, kyllä tämä oli tässä...''
Siis kun päätös alkaa kypsyä, niin läheisiä yrittää varoittaa ja lohduttaakin. Tästä kertovat myös itsemurhaviestit.
Päätöksen tehnyt on oudolla tavalla tyyni koska asia on jo lukkoonlyöty eikä asiaa tarvitse enää miettiä ja tekotapakin on selvä, käytös ei siis ole mitään '''mä tapan itteni'' räyhäämistä.
Ap,yritä selvittää miehellesi sitä, ettet sinä ole vastuussa hänen teoistaan. Että hän on vastuussa itse itsestään. Ihan niinkuin sinäkin olet vastuussa omasta elämästäsi. Tällä tavalla mies tajuaa ettet ole uhkailtavissa ja näin hän voi lopettaa tuontyyppisen käytöksen.- Läheltäliippaa
Roksilta hyvä kirjoitus!
Itse olen menettänyt kaksi lähiomaista itsemurhan kautta ja juuri tuo luovuttaminen ja tyyneltä tuntuva mieliala, joka voi tuntua lähipiiristä jopa positiiviselta asialta, on se merkki, joka nimenomaan tulisi tunnistaa, ettei itsemurhaa hautova toteuttaisi itsemurhaa. Tässä tapauksessa taustalla kuitenkin syvä masennus, eikä pelkkä kiristys keino.
Itsemurhalla kiristäminen on henkistä väkivaltaa ja helppo tapa tehokkaasti hallita toisia, eikä siihen pidä kenenkään suostua, kuten ei muuhunkaan kiristämiseen. Apua kuitenkin pitäisi jostakin löytyä uhkailijalle, koska hän ilmeisesti on niin eksyksissä oman yksinjäämisen pelkonsa kanssa, että on siinä tilanteessa, kuin heitteille jätetty lapsi. Jos ero sitten tulee, niin yleensä tämmöinen henkilö etsii sitten sen uuden turvasatamansa pikapikaa, eli ei ole koskaan kasvanut henkisesti aikuiseksi ja on hyvin läheisriippuvainen.
Tämmöinen henkilö tarvitsisi kuitenkin sitä ihan omaa aikaa kokeilla yksin ja aidosti omia siipiään, johon tarvitsisi aluksi myös asiantuntevaa ulkopuolista apua, ihan konkreettisesti.
- Hidas_kuolema
Minä taas haluaisin vain erota ja sitten ehkä joskus tappaa itseni, mutta ne lapset. Siksi en tee kumpaakaan.
- Koenaivansamoin
Samoin! Olemme siis henkisesti nujerrettuja ja masentuneita.
- mekkk
Kerroppa ihan rauhallisesti miehellesi että jokainen on vastuussa itsestään ja jos siltä hänestä tuntuu niin ei muuta kun toimeen niin helpottaa. Ei ole sinun vastuulla jos meis ei osaa yksin elellä jos sinua ei avioliiton jatkaminen kiinnosta ja se ei toimi.
- fsdfs
Ei tee. Omalla kohdalla mies teki tuota 5v, kun uhkasin hänestä erota. Lopulta - kymmenen vuoden jälkeen - erosin. Ja hyvin on ukko edelleen näköjään elossa.
Kyllä se minunkin ex itsemurhaa uhkaili ja parhaimmillaan jo hillui humalassa pyssyn kanssa minun ja lasten edessä ryyppyputken päätteeksi. Poliisit piti soittaa apuun ja mies vietti seuraavan yön putkassa ja metsästysaseiden takaisin saamiseksi joutui näkemään aika paljon vaivaa. No,hengissä se vielä on. Tapauksesta 8v ja erosta 6.
- VoipiOlla
Ei voi tietää. Firmassa yks kaveri sanoi, että jos tulee lomautetuksi,
niin ampuu kuulan kalloonsa. Ja niin kävi, tosin haulikolla. - JänskääNähdä
Pääsenkö kuvaamaan kun hän tekee sen? Voisin maksaa 20ekeä?
Soita poliisille että on uhannut tappaa itsensä hetkenä minä hyvänsä ... odota 15 min ja kerro että jätät hänet . Mene ulos ja poliisi ottaa hänet mukaansa vieden suljetulle osastolle muutamaksi päiväksi miettimään "uhkailujaan" jonka jälkeen homma hoidettu ?
Hei.
Ikävä tilanne tuollainen, jossa toinen uhkailee itsemurhalla. Moni kirjoittaja on kokenut saman eli ei aivan erikoista eron edessä tuo tapa. Mutta kuten moni sanoi, ei voi tietää. Sait myös jo muutamalta saman vinkin, jonka itsekin annan, kerro hänelle että hän on itse vastuussa omista ratkaisuistaan ja että itsemurha on teko, joka on lopullinen, joka vaikuttaisi tosi moniin ympärillänne oleviin. Kehota häntä menemään avun piiriin, jos hänellä on niin huono olo. Sano, että elämällä on varmasti hänelle hyvää edessä. Eikä huono juttu ole sekään, että käyt itse esim. perheneuvojan luona juttelemassa. Yhteiselämänne on kuitenkin ollut pitkä ja ero on iso ratkaisu, ehkä sinulle on hyötyä jutella jonkun kanssa miten tähän on tultu ja kuinka parhaiten pääset eteenpäin.
Tsemppiä ja rohkeutta,
Pirkko-pappi- Syvällä
Ei toiselle voi luvata, että elämällä on jotain hyvää edessä. Sellaista voi toki toivoa, muttei luvata. Ja uhkailun ymmärrän tahallisena, mutta jos oikea tunne on, että koko elämä romahti ja tulevaisuus on pelkkää mustaa ja elämällä ei tunnu olevan tarkoitusta ja tuska niin suuri, ettei jaksa elää vaan tahtoo pois - onko se silloin uhkailua? Silloin pitäisi varmistaa, että toinen ohjataan hoitoon, tai että hänellä on joku läheinen tukena.
- lääkäriantaalääkkeen
vie lääkäriin.
- helpottunut
Kun kerroin päätökseni erota (koska miehen salasuhde oli paljastunut), tuli heti itsemurhauhkaus miehen suusta. Mutta kun olin päätökseni tehnyt, enkä muuttanut sitä kertaakaan, loppui uhkailukin, kun ymmärsi, ettei se auta. Niin ristiriitaista kun onkin, että pettää mutta ei halua erota. Ero oli erittäin hyvä päätös, silloin helpotti uskottomuuden aiheutama paha olo.
- Miesi
Saattaa tehdä. Mikä eron syynä olisi? Jos miehessä ei ole mitään oikein pahaa vikaa ja varsinkin jos on lapsia, niin ero on aina todella paha juttu. Harkitse nyt vielä siitä erosta luopumista.
- 14O4
Ei kukaan uhkailija tee. Ne jotka tekee, ei ne kerro muille.
Sitäpaitsi, olisitko mennyt naimisiin jos mies olisi sanonut tappavansa itsensä? - ypoyksin
Kerronpa tässä nyt oman kokemukseni. Parikymppisenä meillä oli iso riita ja halusin jättää miehen. Seuraavana päivänä mies esitteli ranteissa olevia siteitä, oli näytösluonteisesti tehnyt pintanirhaisun, johon oli sitten pari tikkiä terveyskeskuksesta hakenut. Se oli tehokas keino kiristää minut jatkamaan suhdetta, jota sitten kesti yli 20 vuotta, lapsiakin syntyi. Itsemurha- ja avioerouhkailut tulivat tutuiksi, varsinkin suhteen viimeisinä vuosina. Lopuksi paljastui monia rumia salaisuuksia, joista sitten sain voimaa irtaantua suhteesta. Minä jouduin lähtemään kodista ja meni jonkin aikaa, ennen kuin sain etsittyä itselleni asunnon, jossa oli riittävästi tilaa lapsille. Ex oli kuitenkin aloittanut tehokkaan vieraannuttamisen heti, kun olin lähtenyt, minun lähettämiäni katkeria ja vihaisia tekstiviestejä oli luettu lapsille ja kuluneen parin vuoden aikana lapset ovat kääntyneet täysin minua vastaan. Ex pelaa heidän kanssaan samaa uhri/marttyyripeliä, jota käytti minuun. Tehokasta tuntuu olevan, olen saanut kuulla olevani hirviöäiti, jonka luokse lapset eivät halua tulla edes käymään. Exästä halusin erota, mutta joudin samalla eroamaan myös kodistani ja lapsistani. Uhkailijat ovat pahimpia henkisen väkivallan käyttäjiä, mitä voi olla.
- järkihoi
Itsetuhoisuudella uhkailu on parisuhteessa äärimmäistä henkistä väkivaltaa, ja jo sellaisenaan riittävä syy purkaa suhde. Mitään muita perusteita ei tarvita. Eihän suhde voi perustua osapuolten vapaaseen tahtoon olla kumppanin kanssa, jos kumppani uhkaa mahdollista lähtijää, tai itseään, väkivallalla. Tämän kai tyhminkin ymmärtää?? Aina voi sanoa käyvänsä kaupassa, mutta menetkin suoraan turvakotiin. Oma terveys (fyysinen ja henkinen) on etusijalla. Niitä ikean huonekaluja voi kysellä sitten myöhemmin, kun tilanne rauhoittuu.
- Buhahaha
No mitäs siitä vaikka toteuttaisikin. Kuka sitä jäisi kaipaamaan, tuollaista luuseria? Omahan se on valintansa, et sinä hänen kaulaansa hirttosilmukaa ripusta.
- peppiino
Jos ihminen uhkailee itsemurhalla esim. erotilanteessa ja kuvioon liittyy lapsia, silloin tuollainen uhkailu on vastuutonta. Voi kertoa tälle uhkaajalle, että sen kun vaan sitten jos niin haluat, mutta muista, minkä viestin jätät lapsellesi: se on se, että kun elämässä tulee takapakkia, sitä ei kannata ottaa haasteena, vaan isäkin teki itsemurhan. Lapsille vanhemman itsemurha on traumaattinen asia, ei välttämättä lainkaan ex-puolisolle, vaikka häntä vastaanhan se on tarkoitettu, kostoksi jostakin. Lapselle jää ikuinen tunne siitä, että isä tai äiti ei halunnut elää edes hänen takiaan.
Toisaalta lapsi pitäisi viedä turvaan tällaisen uhkaajan läheltä, koska onhan niitäkin, jotka katsovat oikeudekseen riistää hengen myös lapsiltaan. Onhan näitä perhesurmia meilläkin tapahtunut. - tasa-arvonmaa
Tiedän kyllä henkilökohtaisesti monta tapausta missä ovat toteuttaneet sen mutta näistä itsemurhista ei julkisuudessa puhuta ja kirjoiteta....sehän ei paljoa hetkauta eroa hakevaa naista vaan lapsia....
Se kun johtuu ns. näköalattomuudesta ja sen oikean tien löytämisestä ja mistään ei saa virallista apua....ja kun monet isät/miehet tietää mikä kohtalo on erotessa erityisesti lapsiin ....lastenvalvojatkin sopivat tapaamisoikeuksia mutta kun sillä ei ole mitään lainvoimaa (Tytti Tuppurainenkin SDP puheenjohtaja ehdokkaana taistelee oikeusteitse tapaamisoikeuksista mutta tuo lapsi- perhearvoja julkisuuteen...) on vain oikeus ja velvollisuus maksaa elatusmaksuja ja lähihuoltaja (90% äiti) voi muuttaa vaikka toiselle puolelle suomea ....ja tämä on tässä "tasa-arvon"maassa arkea isille/miehille.
Itsekkin aikoinaan erotessamme kun ihan asiallisesti kysyin lastemme kohtalosta ja miten hoidamme asian sain vain vastauksena huutoa ja lastenvaljojallamme sovimme asiat??!!
Mutta kun tämän tehtävä on vain kirjata ylös mitä sovimme ja raamit pitää olla pohjalla ja hän ei toimi ero tai perheterapeuttina.
En kyllä mennyt tai suunnitellutkaan jojon jatkoksi vetämistä itseäni....
Sen neuvon annan että avoimin kortein ja ei millään tyylillä "näet kyllä lapsiasi..." koska se ei auta mutta kuitenkin selkeästi ilmoittaen että eron haluatte mutta se inhimmillisyys...vaikka kuinka tuntisitte vihaa ja katkeruutta....
Ajatelkaa edes lapsia.....
Nyt voin sanoa että olemme saaneet palikat kohdalleen ja tapaan säännöllisesti lapsia mutta heti tartun toimeen jos lähipiirissäni tapahtuu eroa koska mistään ei saa virallista apua....- Läheltäliippaa
Samasta asiasta ilmeisesti kirjoitat, kuin itse kirjoitin hetki aikaisemmin. Olet täysin oikeassa, ettei sitä virallista apua ole saatavilla ja useimmilla ei sitä epävirallistakaan. Ei ole mikään ihme, että hädissään ihmiset eron hetkellä reagoivat kuka mitenkin.
Ennen avioitumista pitäisi olla jokaisella pakollinen avioliittokurssi ja henkinen kypsyyskoe, jonka suoritettuaan voisi olla virallisesti valmis tuomittavaksi avioliittoon. Tuomittu sanaa haluan käyttää tässä yhteydessä siksi, että avioeron yhteydessä sitä myös virallisesti käytetää ja se tuntuu epäkorrektilta ja jo itsessään lyömäaseelta. "Tuomitaan avioeroon", eikö se kuulosta ruoskan sivallukselta ja vankilaan joutumiselta?
Ihminen, joka on joutunut omaa hölmöyttään avioliiton vankilaan, pitäisi voida saada lausunto "armahdetaan ja vapautetaan", ilman ylimääräisiä "tuomioita"!
- itsellävastuu
Sit pitää hölmön lähteä ja jättää pettämiset eli vuosien huijaamiset näin on vapaa.
- hjyut
Tämä itsemurhalla uhkailu on hirveää, sillä olen sen saanut kokea lähipiirissäni. Meillä ilmeni, että se uhkailu oli suunniteltua harhauttamista.
Tällä toimella oli toinen puoli, karmea hyväksikäyttö, jonka uhreja olemme. Näin pakotettiin erään perinnön jako tapahtumaan täysin unohtaen muut osalliset. Tämä itsemurhaaja asuu nyt palatsissa verrattuna muihin ja ei edes osaa hävetä toimintaansa, jolla satutti kaikkein läheisimpiään. Suunnitelman olikin laatinut kumppani, joka näki vain rahan kiillon silmissään.
Sitä se silmitön ja rakastuminen tekee, täysin sokea asioille.
Tästä on maksettu korkea hinta, sillä karmeus jatkui ja jatkuuko vieläkin, vanhimmat ihmiset menivät hautaan tuska sielussaan. Heiltä suorastaan vietiin kaikki.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 937748
- 403722
Lähetä terveisesi kaipaamallesi henkilölle
Vauva-palstalta tuttua kaipaamista uudessa ympäristössä. Kaipuu jatkukoon 💘1021876- 241160
Taas ryssittiin oikein kunnolla
r….ä hyökkäsi Viroon sikaili taas ajattelematta yhtään mitään https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011347289.html321013Valtimon Haapajärvellä paatti mäni nurin
Ikävä onnettomuus Haapajärvellä. Vene hörpppi vettä matkalla saaren. Veneessä ol 5 henkilöä, kolme uiskenteli rantaan,28973Rakastuminenhan on psykoosi
Ei ihme että olen täysin vailla järkeä sen asian suhteen. Eipä olis aikoinaan arvannut, että tossa se tyyppi menee, jonk53827Olisinko mä voinut käsittää sut väärin
Nyt mä kelaan päässäni kaikkea meidän välillä tapahtunutta. Jos mä sit kuitenkin tulkitsin sut väärin? Se, miten sä käyt31772Tähän vaivaan ei auta kuin kaksi asiaa
1. Tapaaminen uudestaan tai 2. Dementia Anteeksi kun olen olemassa🙄60739TÄSTÄ TAITAA TULLA SUOMEN HISTORIAN SUURIN USKONNONVAPAUDEN OIKEUDENKÄYNTI.
Sinun täytyy hyväksyä se että jos sinä vetoat uskonnonvapauteen, silloin sinun tulee antaa myös muille vastaava vapaus o268703