kundi ratsastamassa ?!?

haave

Hevoset ja ratsastus on kiehtoneet minua jo pienestä lähtien, mutta teini-ikäisenä en tietenkään voinut alkaa harrastamaan ratsastusta, koska olin poika ja ratsastus olisi ollut tyttöjen juttu... sittemmin muut asiat on vieneet ajan, mutta nyt tuli taas mieleen tuo ratsastaminen ja pohdinkin, olenko liian vanha aloittamaan ratsastusta ihan "tyhjästä" eli aloittelijana kun ikää on jo 28 vuotta?

Miten ratsastusharrastuksen voi aloittaa? Onko opetteleminen tässä iässä vaikeaa? Ja vaikuttaako oudolta jos ikäiseni kundi menee ja ilmoittautuu jollekin kurssille?

12

1534

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ratsastajalikka

Et tosiaan ole liian vanha aloittamaan ratsastusta!!! Ikinä ei ole liian vanha aloittamaan!!! Monet aloittaa ratsastuksen vasta noin 40- vuotiaina kun on aikaa!! Sun tosiaan kannattaa aloittaa se. Ite olen tyttöna pienestä asti ratsatellut ja nyt kun olen vanhempi niin olen itse pitänyt tunteja ja mulla on ollut tunnilla niin vanhempia naisia kuin miehiäkin ja kaikilla on ollut aina mukavaa... Sun kannattaa mennä jollekin kunnon tallille tai etsiä sellainen yksityinen talli/hevonen jolla voisit aloitella. Kaikista paras olisi että menisit ihan kunnon tunnille jonnekin tallille ja sitten kun taidot karttuu niin esim. vuokrata jotain kilttiä hepoa kerran viikossa joltain yksityiseltä. Ja ei sitä yleensä pitäisi katsoa oudosti... Joillain talleilla on myös aikuisten aloittelija- kursseja... Kannattaa soitella oman paikkakunnan talleille ja kysellä!!! Ja Rohkeutta!!! Olet aloittamassa harrastusta joka vaikuttaa selvästi fyysiseen kuntoosi ja sitä kautta mielialaasi. Mahdollisesti myös tyttöystäväväsi mielialaan kun ratsastaessa takapuolen, vatsan ja käsien lihakset saa timmiin kuntoon... =) Onnea uuteen harrastukseen!!! =)

• tsemppiä

Lisäyksenä edelliseen viestiin vielä semmoista, että nykyään on joillakin talleilla vain miehille tarkoitettuja alkeiskursseja, jos tuntuu vaikealta lähteä tyttöjen sekaan. Näitä on myös näitä seniorikursseja aikuisille. Siellä varmaan suurimmalla osalla muillakin jännittää eka ratsastustunti, ettet kyllä joukosta erotu, vaikka mies oletkin. Mielestäni itse tallille on ylpeyden asia, jos siellä käy myös miehiä tunneilla. Monesti on ollut sellainen nunnaluostari tunne ;D *vitsailee*
        Houkuttele joku kaveri mukaan!

• niinuliiii

Kyllähän ratsastamaan voi opetella melkeimpä missä iässä vain :D Aikuisillekkin järjestetään omia alkeiskursseja eli kannattaisi vain ottaa yhteyttä lähimpään ratsastuskouluun ja kysyä sieltä lisää neuvoa :D

• Yks tyttö

Kyllä sä voit aloittaa!!Ei ikä ratkaise kaikkea.Mä ainakin suosittelen että aloitat.Mun kaverin äiti aloitti 50-vuotiaana!!!!Aloita vaan!!!!

• joku vaa...

osta tarpeeks tai vuokraa semmoi 180 cm hepo.. kyllä aina saa ratsastaa vaik oisit kuinka vanha!!!!!!!!!!!!!!!

• gami

on monta poikaa jotka ratsastavat...ei muuta kuin ota puhelin käteen ja soita ja varaa ALKEIS-TUNTI!!!!

• kisu.89

et todellakaan oo liian vanha alottamaan ratsastus jos siit tykkäät....

• mies

Kyllä kannattaa aloittaa antoisa harrastus. Et tosiaankaan ole liian vanha. Vaan on ehkä parempikin kun on ikää enemmän.
      Itse olen m36 ja olin ekan kerran hevosen selässä reilu vuosi sitten. Aloitin homman suoraan maastolenkeillä. Olin siis ajanut hevosella muutaman kerran, joten maasto kutsui. Ekat kerrat selässä olivat lähinnä tutustumista hevosen liikkumiseen ja oman tasapainon hakemista. Ja alkuun kyllä paikat kipeytyy satulassa istumisesta, mutta yllättävän äkkiä kroppa tottuu uuteen touhuun. Olen kyllä käynyt kentälläkin pari kertaa, mutta ei se ringin kiertäminen oo mun juttu. Maastossa on paljon mielekkäämpää ja tutustuu nopeasti hevosen käyttäytymiseen erilaisissa tilanteissa. Yksikään lenkki ei ole samanlainen.
      Olen nyt vuodessa innostunut ratsastuksesta niin paljon, että käyn lähes joka päivä tunnin puolentoista lenkin ja ratsastan säännöllisesti kahta eri hevosta.
      On siis toinenkin tapa aloittaa kuin alkeiskurssit, mutta ihan kumpi vaan, se kannattaa.

• abc

SRL:n hyväksymät ratsastuskoulut

Maassamme toimii yli 160 ratsastuskoulua ja yli 40 harrastetallia, jotka ovat Suomen Ratsastajainliiton hyväksymiä ja valvomia. Ratsastajainliitto asettaa ratsastuskouluille ja harrastetalleille tiettyjä perusvaatimuksia ja valvoo hyväksyttyjen ratsastuskoulujen ja harrastetallien toimintaa.

http://www.ratsastus.fi/cgi-bin/iisi3.pl?cid=ratsastus&mid=8&sid=20081

Hyväksyttyjen koulujen ja tallien www-sivuja
      http://www3.webotek.com/cgi-bin/iisi3.pl?cid=ratsastus&mid=185&sid=20081

• Aikuinen

Mene osoitteeseen http://www.hevostalli.net --> Foorumi --> Seniorit.

Saat asiallisia vastauksia aikuisilta ihmisiltä, myos miehiltä.
      Täällä suomi24:ssä käy vain pikkulikkoja :)

• nominä

joo no kaikki tosin ei oo pikkulikkoi...

• ratsu fani

hei ratsastusta voi harrastaa vauvasta vaariin ja ei kukaan siellä kato sitä!! tsemii kauheesti!!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. Kela tukee virallisesti Pride-liikettä

Iso kiitos Kansaneläkelaitokselle tuen osoittamisesta myös vähemmistöille. Näin toimii vastuullinen valtiollinen koko k
      Maailman menoa
      136
      4609
    2. Pride-liputus närästää monissa Suomen kunnissa

Suomen lipun nostamisesta on laki. Pride‑liputuksesta ei. Kieltäytyviin kuntiin kohdistuu poliittista painostusta kuin k
      Maailman menoa
      81
      3360
    3. Kävisikö tällainen sopimus?

Olisitko valmis juttelemaan jo ensi viikolla kahden kesken?
      Ikävä
      106
      1638
    4. Työeläkeloisinnan kulut vuonna 2025 peräti 37,3 mrd. euroa

Johon palkansaailta varastettiin 28,2 mrd. euroa, mikä on 3/4. Jokaisen palkansaajan palkkasummasta varastetaan noin 1/
      Maailman menoa
      25
      1500
    5. Nyt kerrot mies mitä ajattelet minusta

Ihan suoraan ja suodattamatta.
      Ikävä
      90
      1489
    6. Odotatko vielä vastausta...

Siihen viestiin? 🤔
      Ikävä
      103
      984
    7. Omasp hakenut Fincapia ja Gapconia konkurssiin perjantaina 5.6

Ilkka ei ole vielä ehtinyt uutisoida, mutta Omasp on jättänyt 5.6 konkurssihakemuksen Fincapia ja Gapconia koskien. Ilka
      Seinäjoki
      21
      863
    8. Ehkä se on niin

Ettet vaan uskalla lähestyä tämän jälkeen. Ehkä haluaisit. En osaa sanoa.
      Ikävä
      74
      844
    9. Mitä kirjainta haluaisit

Ra kastella mahdottomasti?
      Ikävä
      45
      788
    10. Tämän palstan naiseksi esittäytyvät

Ovatkin kuulemma oikeasti sukupuoleltaan miehiä. Pitääkö paikkansa?
      Sinkut
      112
      723
    Aihe