Huomasin, että takapyörän pinnat ovat löystyneet, vaikka se on ollut vasta muutaman kuukauden käytössä. Fillari on Trek-retkipyörä.
Onko siis vaikea kiristää pinnat niin, ettei vanteet ala heittämään?
Miten se tehdään oikein?
Puolien (pinnojen) kiristäminen.
16
9727
Vastaukset
- narskis
Ei ole vaikeaa, korkeintaan puoli kierrosta kerrallaan. Pinnoja voi hipelöidä sormin, että ovatko samalla kireydellä. Netistä youtubesta löytyy ohjeita.
- huollettu_ko
Tämä on niitä juttuja, jotka kannattaa oikeasti teettää ammattilaisella. Tokihan niitä voi kiristää itsekin, kunhan vanne ei ole ehtinyt yhtään kieroksi.
Pyörään pitää tehdä ensihuolto kun sillä on ajettu pari sataa kilometriä. Siinä juuri tarkistetaan tällaiset asiat ja sitten alkavat ne huolettomat kilometrit. Kun ensihuolto jätetään tekemättä, sitten ihmetellään "kun tämä ei toimi ja säädöt ovat pielessä". Pyöräliikkeestä ostettaessa ensihuolto yleensä kuuluu ostohintaan, se on sen verran tärkeä. - narskis
Olen itse koonnut muutamia kiekkoja. Onhan tässä elämän varrelle ollut vaikeampiakin askareita. Aika helppoa, vaan niin kuin eräs pyöräkorjaaja sanoi: "eräänlaista taidetta". Netistä katsoin ohjeita.
- Kokenut_osaa
Siinähän se juuri on. Jos olet jo koonnut muutamia kiekkoja itse, tiedät jotain sen fysiikasta. Jos et tiedä, ja alat satunnaisesti ruuvailla, tulos on mitä todennäköisimmin sutta ja sekundaa.
- miten_on
Opittavissa oleva taito tuo rihtaus, mutta vaikeata sikäli että siinä pitää tietää mitä tekee. Muuten syntyy vain vahinkoa. Jos jokin yksittäinen tai muutama pinna on löystynyt, pitää se todeta ensi tunnustelemalla sen/niiden kireyttä. Ja sitten vielä kiekkoa pyörittämällä lisäksi varmistua siitä että siinä kohdassa kiekko heittää sivuttaissuunnassa. Sivuttaisuunnassa heittoa syntyy helpommin kuin pystysuunnassa, vaikka näissä molemmissa suunnissa voidaan rihdata. Tätä koko rihtaus-asiaa on vaikeata selittää tyhjentävästi tällaisella kommentointipalstalla ja siksi kannattaa hommata jostain kiekon rihtausohjeet ja opetella tekemään niiden mukaan. Harjoitellen oppii tätäkin.
Yksittäisten pinnojen kiristys on tehtävissä päältä päin omatoimisestikin, muista tsekata myös vastakkainen pinna. Laajempaan hommaan pitää sitten rengas pois ja rihdata pukissa. Kuitenkin kun on kyseessä uusi pyörä, tuollaisen pitäisi kuulua kauppaan.
- Plingplong
Jep, suoran kiekon pinnojen kiristys ei ole paha rasti kun tekee sen vähän kerrallaan ja tarvittaessa useampaan kertaan kiekko kiertäen.
Sitten kun vanne on jo alkanut vippaamaan onkin vitsikkäämpi homma ja alkaa helpolla pinnat katkeilla kiristyksen jälkeen. - miten_on
Jos parikin pinnaa on päässyt löystymään, ei kiekko ole enää suora siitä kohdasta vaan heittää sivullepäin, päinvastaiseen suuntaan kuin mihin löystyneet pinnat vetävät vannetta. Tällainen tilanne on helppo todeta ja korjata näitä muutamaa pinnaa kiristämällä. Kannattaa myös merkitä esim maalarinteipin palalla tai muulla keinolla ne pinnat joita on alkanut kiristämään ja tehdä kiristäminen vain noin puoli kierrosta kerrallaan ja aina sen jälkeen tarkistaa tilanne.
Etukiekon voi rihdata etuhaarukassa, ilman rengasta, takakiekon vain takahaarukassa navan leveyden vuoksi, samoin ilman rengasta. Fillari laitetaan ylösalaisin satulan ja tangon varaan.
Kahdesta esim. puulistan pätkästä (noin 10-15 cm pitkät ja noin 4-5 cm leveät) voi tehdä haarukkaan pienellä liimapuristimella kiinnitettävät apuvälineet, joilla pystyy katsomaan että kuinka paljon ja missä kohdin esim. sivuttaisheittoa on jäljellä. Toiseen näistä listanpaloista tehdään noin U-kirjaimen muotoinen, mutta kulmikas 3-4 sentin levyinen ja parin sentin syvyinen lovi, jossa lovessa vanne mahtuu pyörimään. Aina sitä mukaa kun rihtaus edistyy ja sivuttaisheitto vähenee, napautetaan lovellista listanpätkää vasaralla sivulta päin siten että loven sivuttaisheiton ilmaisimena käytössä oleva sivureuna tulee lähemmäs vannetta ja ilmaisee taas vanteesta sen kohdan jossa heittoa on eniten jäljellä ottaen kontaktin vanteeseen tai jopa pysäyttäen sen ao. kohdassa. Näillä keinoilla ja välineillä välttää kalliin rihtauspukin hankinnan.
- Reino_
Ota vanha fillarista etuhaarukka ja laita penkkiin.
Kiinnitä vanne haarukkaan ja pyörittele pyörää ja kiristele siihen tarkoitetulla työkalulla. Tämä työkalu ei paljon maksa. - ei.auta.kiristys
Ruuvit on löysällä.
- 37man1
Yks varma keino saada pinnat löysiksi on laitta pyörä sellaiseen pyörätelineeseen, jossa pyörä nojaa pystyssä pysyäkseen pinojen varassa. Ei pinnat pyörän omalla painollaan siinäkään löysty, mutta kun naapuri hakee pyöräänsä ja nojaa samalla vähän sinun pyörääsi vasten, niin johan momentti riittää.
Kokeile vaikka. Pistä pyöräsi telineeseen ja työnnä vähän ohjaustangosta sivulle päin, niin näet kuinka pinnat taipuu ja samalla tietenkin löystyy. - Mahtipyörääjä
Pinna kireellä, huh...
- sulkiliha
Sulkijalihasta pitäis kiristää. Onko niksejä? Vinkkejä? Kokemuksia?
- Mahtipyörääjä
Ookko homo?
- Sinä.ja_minä
Mahtipyörääjä kirjoitti:
Ookko homo?
Eikös me kaikki?
- Mahtipyörääjä
Sinä.ja_minä kirjoitti:
Eikös me kaikki?
Te kaikki?
Ketkä te?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 904342
Onko jollakin navetassa kuolleita eläimiä
Onko totta mitä facebookissa kirjoitetaan että jonkun navetassa olisi kuolleita eläimiä? Mitä on tapahtunut?502787Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan
Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä1132491Miksi olet riittämätön kaivatullesi?
Mistä asioista tunnet riittämättömyyden tunnetta kaipaamaasi ihmistä kohtaan? Miksi koet, että et olisi tarpeeksi hänell1082268Tiedän, että emme yritä mitään
Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian281957- 321945
Aloitetaan puhtaalta pöydältä
Mukavaa iltaa mukaville. 😊 ❤️ ⚜️ Minusta ei kaikki täällä tykkää, eikä tarvitsekaan. Kun eivät ymmärrä, niin sitten ei2121644Näin pitkästä aikaa unta sinusta
Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni91617- 291598
- 791426