Tavoitteena -60kg

Fränklinn

Hei! Olen 22 vuotias nainen jolla on noin 60 kg ylipainoa.
Pahimmillaan paino on ollut 127.7 kg, tämänhetkinen paino 120.2 kg. Pituutta on siunaantunut vaivaiset 169cm, joten lienee sanomattakin selvää että melkeinpä puolet - jollei enemmänkin - painoa on saatava pois.

Monta kertaa on ollut ajatuksena laihduttaa, mutta jo muutama tunti tästä ajatuksesta löydän itseni sohvalta suklaalevyn, pakastepizzan ja limupullon kanssa. Ruoka on valitettavasti ratkaisuni kaikkeen: iloon, suruun, yksinäisyyteen, pettymykseen, palkinnoksi.. Siis ihan kaikkeen.

Nyt kuitenkin on _pakko_ aloittaa elämäntapa remontti, inhotan itseäni tällä läskimäärällä. Enkä halua että lapseni joutuu kärsimään siitä kun äiti ei jaksa leikkiä, äidillä on treffit ruuan kanssa. Tarvitsen siis vertaistukea, mielellään muilta jotka myös kärsivät suuresta ylipainosta. Miksei muiltakin.

Ajattelin aloittaa tämän kaikesta turhasta paskaruuasta irtautumisen ENE-dieetillä, ja sitten alan soveltamaan sitä ihan perus kotiruokaan. Tulen tänne luultavasti päivittäin/viikottain kertomaan kuulumisiani, Kertokaa tekin :)

11

144

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • painot

      Moi! Mä oon 23v tyttö. Mä alotin myös elämätaparemontin tänä syksynä syyskuussa. Mulla on lähtenyt noin 2,5 kk aikana noin 11 kg. Alkupaino 103, nyt paino 91. Pituus 167.
      Tässä on 2-3vko mennyt vähä huonommin kun olen ollut kovassa flunssassa joten painoa ei nyt oo nii tippunut muutamamaan viikkoon mutta nyt jaksan taas jatkaa tätä dieettiä ku pääsin kuntoon ja lenkkeily onnistuu myös =)
      Aluksi jätin noin 7 viikoks karkit, limsat, keksit ja sipsit. Jäätelötuutin tai muun pienen herkuin sallin kahvihetkellä myös arkena. Lasken kaloreita.Yritän olla alle 1800 kcal joka pv. Yllensä pyrin 1500-1700 kcal.Harrastan liikuntaa 3-6 kertaa viikossa noin 5-8km kerralla esim. kävelyä. Olen ollut tyytyväinen, eikä mulla kiire ole :)Lisäksi jätin ruokavaliosta lähes kokonaan leivän, riisin, perunan.. korvaan ne kasviksilla, marjoilla hedelmillä jne=) nyt olen myös syönyt välillä viikoloppusin vähä karkkia ja sipsiiki eli en nii radikaalisti kaikkee enää torju! kohtuus kaikes niin paino ei lähde nousuun.
      ei kannata olla liia ankara itelleen.

    • Tsemppiä projektiin! Itse en ole koskaan kärsinyt suuresta ylipainosta, mutta "paskaruoan" houkutukset on valitettavan tuttuja! Varsinkin parikymppisenä eli muutamia vuosia sitten tuli syötyä ihan todella huonoa ravintoa, mutta erilaiset liikuntaharrastukset ja kai ihan hyvät geenit on auttaneet siinä, että ihan hirveästi ylimääräisiä kiloja ei silti kertynyt. Mutta huonojen ravintotottumusten korjaaminen ei ole ihan helppoa, vaikka ei edes yrittäisi kauheasti laihtua. Sokeri koukuttaa tehokkaasti, valitettavasti.

      Itse aloin vähän omin päin opiskella ravintoasioita ja kyselin lisää yhdeltä tutulta, joka nykyään tekee personal trainerin hommia. Samalla kun tieto lisääntyi aloin laittamaan enemmän ruokaa itse ja sitä kautta tuli esimerkiksi lisättyä kasvisten määrää ruokavaliossa. Eli kotiruokaan panostaminen on varmasti hyvä idea.

    • toivo33

      Jos haluat laihtua pysyvästi, tee elämänmuutos! Jätä sokeri ja valkoiset viljat, myös kovat rasvat pois. Tämä on se vanha totuus millä laihdut terveellisesti. Uskon että tiedät tämän jo.
      On ärsyttävää, kun joutuu muuttamaan vanhoja turvalliseksi koettuja tapoja, mutta se kannattaa.
      Itse painoin 132 kg ja nyt 7 kk jälkeen painan 85 kg. Minulla oli samat tavat kuin sinulla, pizzaa karkkia yms.
      Niin uskomattomalta kuin se kuullostaakin,en enää hae lohtua ruoasta. Elämä on paljon parempaa, vaikka ei mahdolliset muut ongelmat tietenkään mihinkään katoa.

    • Murja-Ammeli

      Samalla kun laihdutatte, niin lukekaa Shauna Reidin kirja Dieettitytön huimat seikkailut. Se on hauskasti kirjoitettu. Shauna kertoo matkastaan 160 -kiloisesta normaalipainoiseksi nuoreksi naiseksi. Itse olen jo mummeli, mutta tykkään kirjasta ja se antaa toivoa, että laihtuminen on mahdollista.

    • veijokertoilee
    • Kentäntuleesisältämuu
    • EiEnääENEä

      Olen laihduttanut loistavasti tuollaisella ENE dietillä, mutta ikävä kyllä tulokset eivät olleet pysyviä. :(

      Kävi niin, että laihdutetut kilot tulivat noin viidessä vuodessa tuplana takaisin. Selvittelin, mistä tämä johtui, en nimittäin ollut alkanut mässäilemään herkuilla. No syy oli niukkaenergisen ruokavalion aikana tapahtunut jyrkkä aineenvaihdunnan hidastuminen. Suomeksi sanottuna : pärjäsin hyvin päivän yhdellä omenalla ja siitäkin kroppa halusi laittaa puolet jemmaan vyötäröläskiksi nälkiintymisen estämiseksi.

      Nyt olen saanut aineenvaihdunnan kuntoon ja voin syödä lihomatta. Painokin on pudonnut kivasti. Kurinalaisuutta se on vaatinut, mutta nälkää ei ole tarvinnut kärsiä ollenkaan. Päinvastoin syön 5-6 kertaa päivässä.

      ENE-dietissä on se huono puoli, että pitää sitten syödä koko loppuikänsä vain salaatinlehti päivässä ja tietäähän sen, kuinka siinä loppujen lopuksi tulee käymään. Ei tule onnistumaan.

      • Fränklinn

        EiEnääENEä: Ikävää että kokemuksesi on ollut tuollainen. Unohdin tarkentaa alkuperäisessä viestissäni että noudatan ruokavalio ENEä, psyyke ei todellakaan kestäisi pelkillä pussikeitoilla kikkailua.

        Tartun nyt tuohon viittaukseesi että "pitää sitten koko loppuikänsä syödä salaatinlehti päivässä". Ainakin näillä ohjeilla jotka löysin eräältä palstalta ei todellakaan tarvitse nälkää nähdä, päinvastoin: minulle tekee tiukkaa syödä tällaista määrää! :)

        Tässä vielä ohje jos jotakuta kiinnostaa:

        "SYÖ PÄIVITTÄIN SEURAAVAT RUOKAMÄÄRÄT:

        VILJAVALMISTEET: Vain yksi näkkileipä tai 1,5dl puuroa. Ei ollenkaan riisiä eikä makaronia tai muuta pastaa.

        PERUNA: Ei lainkaan perunaa paaston aikana.

        KASVIKSET: 500-800G päivässä kurkkua,tomaattia, paprika, lehtisalaattia, erilaisia kaaleja, sipulia, kesä-kurpitsa, retiisiä, lehtiselleriä, sieniä SEKÄ 200-300g juureksia esim; porkkanaa, lanttua, selleriä, naurista ja punajuurta. Vain vähän herneitä ja maissia. Käytä juureksia monipuolisesti. Ei koko annosta porkanana koska siinä enemmän hiilihydraatteja.

        MARJAT JA HEDELMÄT: Marjoja tai hedelmiä vain mausteeksi 1-2 rkl/ päivä paaston aikana.

        LIHA JA KALA: Syö joka päivä 100g lihaa tai 150g kalaa. Liha vaihtoehtona voi olla myös broileria, lihahyytelöä tai kalkkunaa. Annos tällöin 100g/päivä.

        MAITOVALMISTEET: Joka päivä kolme lasillista (6dl) rasvatonta maitoa, piimää tai rasvatonta makeuttamatonta jugurttia. Jos syöt juustoa , valitse vähärasvainen laatu, rasvaa alle 10% (esim 5% Polar, raejuusto) 2 viipaletta juustoa vastaa 2 dl maitoa.

        RASVAT: Käytä rypsiöljyä ruuanvalmistuksessa tai salaatinkastikkeessa 1-2rkl päivässä. Ei muita rasvoja.

        JUOMAT: Juo laihdutuksen aikana runsaasti, ainakin 2 litraa päivässä esim; vettä, teetä, kahvia, sitruunanmehu sokeroimaton, vähäsuolaista kivennäisvettä(Vichy Novelle, Citronelle ym), yrttiteetä, ruusunmarjateetä, kalorittomia limonadeja(light-juomat),vähäsuolaista kasvislientä (Cedovital). Muistathan juoda kahvin ja teen ilman sokeria.

        MONIVITAMIINIVALMISTEET: Multivita tai Multitabs *1 tabl./päiv

        LISÄKSI SAA SYÖDÄ RUOKAVALIOON SOPIVIA KASVIKSIA.
        Seuraavissa kasviksissa on niin vähän energiaa, että niitä voi syödä vapaasti kaikilla aterioilla ja välipaloilla.
        kurkkua,tomaattia, paprika, salaatit, kaalit, kurpitsat,retiisiä, pinaatti, nokkonen, parsa, purjo, sellerit, raparperi, sienet, maustevihannekset( persilja,tilli, yrtit)."

        Ja sitten itse asiaan, viikko on kulunut. Lähtöpaino oli semmoset 120.3 kg muistaakseni, tänäaamuna puntarilla käydessäni 117.9 kg. Tyytyväinen olen, vaikka tiedänkin että pelkkää nestettä tämä pudotettu paino on. Hyvillä fiiliksillä eteenpäin! :)


    • 16-vuotias

      Hei! Mahtavaa että olette kaikki päättänyt aloittaa laihdutuksen!
      Itse olen 170cm ja painan 75kg salilla käyn ja lihasta löytyy, mutta harmittaa sellainen vartalia muuraava rasvakerros. Varsinkin kun kaverit ovat pienikokoisia. Minulla on todella hyvä kaveri joka potee samaa ongelmaa ja olemme yhdessä aloittaneet laihdutuksen. Molemmat olemme laihtuneet kolmisen kiloa (aloituspainoni 77.5kg) noin kuukauden sisällä. Todella suosittelen että on tukena kaveri, kun motivaatio on maassa tai repsahtaa niin kaveri auttaa! Tavoitepainona olisi kyllä se 65kg ja terveellinen elämä. Tulevaisuuden ammattinakin toiveena yhtenä ollut personal traineri, mutta edellyttää että itsekki on hyvässä kunnossa ja elää terveellisesti. Olen aina ihaillut fitness ihmisiä ja tämä kanssa toiveena etten laihdutukseni avulla muutu kukkakepiksi vaan lihaksikkaaksi ja hyvinvoivaksi! Toivottakaa tsemppiä, tulen tänne varmasti kertomaan tuloksia jesälomien alussa se tavoite 70kg olisi!
      Onnea teille kaikille! :)

    • kesään2017

      Itsellä myös samansuuruinen urakka. En kokeile mitään erityistä diettiä, vaan syön kaikkea ja koitan laskea kaloreita. Ikää on 10 vuotta sinua enemmän ja olen mies. Toivottavasti kesäkuun alussa peilistä kurkistaa vähän ohuempi ukko :) Itselle vaikeinta on varmaan juhlimisen rajoittaminen.

    • Mun pitäs saada 15-20kg pudotettua. Sain toisen muksun 2kk sitten ja näit raskaus kiloja (vielä vähän ekastakin raskaudesta :D) halyisin pois. Oisko huono idea perustaa joku fb ryhmä johon listattais vaik paino 1-2 viikon välein? Tai jotain muuta laihdutuksen tukemista?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tällä kertaa Marinia kadehtii Minäminä Päivärinta

      Kokoomuksen tyhjäntoimittelija itkeä tuhertaa, kun kansainvälinen superstaramme ei leiki hänen kanssaan. Oikean puoluee
      Maailman menoa
      417
      1752
    2. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      176
      1380
    3. Minua itkettää tämä tilanne

      Meidän pitäisi jutella. Eikö niin? Miehelle.
      Ikävä
      105
      1368
    4. Miksi koulut pakottavat

      Lapset uimaan sekaryhmänä? Murrosikäiset tunnetusti häpeilevät vartalossa tapahtuvia muutoksia. Tulee turhia poissaoloja
      Maailman menoa
      119
      1294
    5. Mitkä oli suurimmat

      Syyt mihin hänessä ihastuit alussa ja pikkuhiljaa tunteiden edetessä
      Ikävä
      45
      1036
    6. Minulla oli tunteita

      Tein itsestäni pellen. Sait hyvät naurut ja minä 💔
      Ikävä
      63
      946
    7. Suomen Pallolitto: Tasoryhmät lasten jalkapallossa - Erätauko-tilaisuus ma 20.5.2024

      Tasoryhmät lasten ja nuorten jalkapallossa herättävät paljon keskustelua. Mitä tasoryhmät ovat ja mikä on niiden tarkoit
      Suomi24 Blogi ★
      0
      912
    8. Susanne Päivärinta kirjassaan: Sannalla nousi valta päähän, Big Time!

      Päivärinta toteaa ettei ole nähnyt kenenkään muuttuvan niin totaalisesti kuin Marinin, eikä siis todellakaan parempaan s
      Maailman menoa
      92
      881
    9. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      115
      870
    10. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      32
      866
    Aihe