Rakkaus ilman tekoja on kuollut

Pirkko_kuulolla

Jaakopin kirjeen kirjoittaja sanoo että usko ilman tekoja on kuollut, tarkoittaen rakkautena vaikuttavaa uskoa. Tiedämme hyvin että myös uskonnollinen kiihko, viha ja uskonsuvaitsemattomuus aikaansaa tekoja, mutta aivan päinvastaisia tekoja.

Rakkaus ilman tekoja on kuollutta rakkautta. Elävä rakkaus vie meidän rakkauden tekoihin jossa koemme syvää empatiaa lähimmäisiämme kohtaan. Siksi kirjeen kirjoittaja haluaakin korostaa tekojen tärkeyttä, sillä ne juuri osoittavat olemmeko Jeesuksen todellisia seuraajia vai emme.

On syytä huomauttaa ettei tämä rakkaus ole spiritististä (henget rakastavat) vaan meidän ihmisten tehtävä. Rakastammeko Jeesusta palautuu kysymykseksi rakastammeko lähimmäistämme, sillä lähimmäisessämme me kohtaamme Jeesuksen.

50

239

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Antakkee

      Tätä tekojen rakkautta voi nyt osoittaa Joulun lapsi-keräyksessä.

      • Patmos ei tee kuin ohjeistettuna kaverina tätä operaatio Joulun lasta. Oikeasti sen taustalla on ”Samaritan’s Purse” -niminen amerikkalaiseen radikaaliin äärioikeistoon kuuluva järjestö.

        Siksi mm. Patmoksen toimintasuunnitelma on aivan suora käännös Samaritan’s Purse – järjestön vastaavasta.


    • Tässä_linkki
      • tois_puolt.jokke

        Viime vuonna n. tuhatkunta Turun seudun lasta sai toivomansa lahjan jouluna. Kiitos kuuluu kaikille lahjoittajille, ja niille vapaaehtoisille ja diakoneille jotka mahdollistivat tämän.


    • Risti-riita

      Jaak.2:24. Te näette, että ihminen tulee vanhurskaaksi teoista eikä ainoastaan uskosta. Room.4:5. Mutta joka ei töitä tee, vaan uskoo häneen, joka vanhurskauttaa jumalattoman, sille lujetaan hänen uskonsa vanhurskaudeksi.

      • luterilainen_

        Minä näen asian niin että jos usko ei näy teoissa, se ei mitään uskoa olekaan. Suunsoitto ei ketään auta, tarvitaan tekoja. Tässä olisi sarkaa jokaiselle joka tahtoo seurata Jeesusta. Yleensä uskonliikkeissä ajatellaan että kun on sanottu, on tehty. Ei se niin ole. Autettavia kyllä riittää.


      • vivamolaiselle

        Sinulle ei tule tänä jouluna pukki ollenkaan, koska noin tuhmia puhut. Mites nyt suu pannaan?


      • Hahhahhohhoo
        vivamolaiselle kirjoitti:

        Sinulle ei tule tänä jouluna pukki ollenkaan, koska noin tuhmia puhut. Mites nyt suu pannaan?

        Se on näiden törkyturpauskovien kielilläpuhumista.


      • huomannut.sen
        Hahhahhohhoo kirjoitti:

        Se on näiden törkyturpauskovien kielilläpuhumista.

        Kun ei pystytä argumentoimaan eikä keskustelemaan, aletaan kiroilla ja puhumaan hävyttömiä. Täällä sopii olla mitä tahansa rääväsuita nimimerkkien suojassa mutta hihhulikokouksissaan ovat niin tekopyhiä että.


      • suorat.sanat
        luterilainen_ kirjoitti:

        Minä näen asian niin että jos usko ei näy teoissa, se ei mitään uskoa olekaan. Suunsoitto ei ketään auta, tarvitaan tekoja. Tässä olisi sarkaa jokaiselle joka tahtoo seurata Jeesusta. Yleensä uskonliikkeissä ajatellaan että kun on sanottu, on tehty. Ei se niin ole. Autettavia kyllä riittää.

        Suunsoitto on myös teko. Se voi olla hyvä teko tai paha teko.
        Tällä palstalla liian monen "usko" näkyy pahana puheena.
        Pahana puheena näkyvä usko on kuollut ja kuopattu. Se ei kumpua mistään hyvästä eikä siitä seuraa mitään hyvää.
        Hyvää ei ole myöskään se, että sanoin polkee toisten hädänalaisten lasten ihmisoikeuksia ja toisille ojentaa lahjan. Se on kaksinaamaisuutta ja tekopyhyyttä. Se ei ole Jumalalle mieleen.


      • Missä67i
        Hahhahhohhoo kirjoitti:

        Se on näiden törkyturpauskovien kielilläpuhumista.

        Eli häpeät alkuseurakunnan kielillä puhumista? Koska samaa he tekevät, miksei luterilaiset tee? :o


    • ArtoTTT

      Ikävä kyllä tuo aloittajan avaus johtaa myös harhaoppiin jos "omasta" mielestään "rakastaa" lähimmäistään ja "omasta" mielestään tekee "hyviä " tekoja(esim levittää homopropagandaa) niin sittenhän kaikki onkin jo kunnossa. Kukapa ei omasta mielestään rakastaisi lähimmäisiään ja tekisi hyviä tekoja, itseasiassa tällä ihmisen "luulolla" itsestään ei kuitenkaan juurikaan mitään tekemistä uskon kanssa ole. Tämä paremminkin palvelee sitä kääntymättömän ihmisen tarvetta keksiä selityksiä sille miksei mitään parannusta edes tarvitse tehdä.

      • anna.olla

        evl, raamatunlukija, sielunhoitaja, luterilainen_, vivamossa_jnejne Räyhis kopioi samoja aloituksia vuodesta toiseen ja sitten trollaa niitä itse....


      • luterilainen_

        Kyllä se lähimmäinenkin tuntee rakastetaanko häntä vai ei. Ei se ole pelkästään "omasta mielestään"


      • Pirkko_kuulolla

        Jos sinulle on epäselvää mitä lähimmäisen rakastaminen on, niin lue Jeesuksen kertomus Laupiaasta samarialaisesta Raamatustasi. Ei siinä puheltu eikä saarnattu eikä pidetty palopuheita eikä yritetty käännyttää ihmistä mihinkään uskoon, vaan autettiin aivan konkreettisesti. Ai niin. Se löytyy Luukkaalta 10. luvusta.


      • ArtoTTT
        Pirkko_kuulolla kirjoitti:

        Jos sinulle on epäselvää mitä lähimmäisen rakastaminen on, niin lue Jeesuksen kertomus Laupiaasta samarialaisesta Raamatustasi. Ei siinä puheltu eikä saarnattu eikä pidetty palopuheita eikä yritetty käännyttää ihmistä mihinkään uskoon, vaan autettiin aivan konkreettisesti. Ai niin. Se löytyy Luukkaalta 10. luvusta.

        Ei se tee tyhjäksi Jeesuksen muita opetuksia, Jeesus sanoi mm. jokaisen täytyy uudestisyntyä ylhäältä jos haluaa nähdä Jumalan valtakunnan, ei se siis pelkästään riitä että "omasta" mielestämme teemme hyviä tekoja ja kuka on kieltänyt auttamasta lähimmäisiään mutta lähimmäisen rakkaus ei ole myöskään ole sitä että antaa lähimmäiselleen luvan vapaasti tehdä syntiä ja lupaa taivaspaikkoja kadotusta kohti kulkevalle ihmiselle.

        Viittaamasi Jaakobin kirje sanoo myös näin:

        Vastuu eksyneestä

        5:19 Veljeni, jos joku teistä eksyy totuudesta ja toinen ohjaa hänet takaisin, 20 niin tietäkää tämä: joka palauttaa syntisen harhatieltä, pelastaa hänet kuolemasta ja peittää paljotkin synnit.


      • "...johtaa myös harhaoppiin jos "omasta" mielestään "rakastaa" lähimmäistään ja "omasta" mielestään tekee "hyviä " tekoja..."

        Vaikka Jeesus opettaa aivan toisin Raamatussa?

        Pitääkö meidän siis joidenkin yhteisöjen mielen mukaan tehdä niitä tekoja, jotka ne hyväksyvät?


      • ArtoTTT kirjoitti:

        Ei se tee tyhjäksi Jeesuksen muita opetuksia, Jeesus sanoi mm. jokaisen täytyy uudestisyntyä ylhäältä jos haluaa nähdä Jumalan valtakunnan, ei se siis pelkästään riitä että "omasta" mielestämme teemme hyviä tekoja ja kuka on kieltänyt auttamasta lähimmäisiään mutta lähimmäisen rakkaus ei ole myöskään ole sitä että antaa lähimmäiselleen luvan vapaasti tehdä syntiä ja lupaa taivaspaikkoja kadotusta kohti kulkevalle ihmiselle.

        Viittaamasi Jaakobin kirje sanoo myös näin:

        Vastuu eksyneestä

        5:19 Veljeni, jos joku teistä eksyy totuudesta ja toinen ohjaa hänet takaisin, 20 niin tietäkää tämä: joka palauttaa syntisen harhatieltä, pelastaa hänet kuolemasta ja peittää paljotkin synnit.

        Jeesus kyllä esitti aivan konkreettisia tekoja uskoville ja pelastuneille: parantaa sairaat, ajaa pois pahoja henkiä, auttaa puutteenalaisia, käydä katsomassa sairaita ja vankeja.

        Ei se niin monimutkaista ole; mutta ei pidä olla muita tuomitsemassa. Se on teko, jota Jeesus ei arvosta.


    • kykkrkr

      tekoja ei krisittyjen uskovaisten rakkaudesta puutu...

      Lainattua tekstiä:
      "Lars Leevi Lestadio oli ruotsalaisen luterilaisen kirkon lähettämä saarnamies joka pakkokäänsi "pakanalliset suomalaiset sivistykseen ja kristinuskoon". Sen opin tulos ja summa näkyy tänään kun satoja, mahdollisesti tuhansia lapsia on raiskattu henkisesti ja/tai ruumiillisesti. Lasten raiskaaminen ruumiillisesti ja/tai henkisesti ei ole koskaan ollut eikä ole suomalaista kansanperinnettä. Moni on tehnyt ruumiillisen ja/tai psyykkisen väkivallaan jälkeen itsemurhan, eli, kyseessä ei ole itsemurha vaan psyykkisen trauman joka johti itsemurhaan on aiheuttanut uhrin pahoinpitelijä. Puhumme siis lapsi/ihmisvihasta ja joukomurhasta. " (IL)

      http://historianet.fi/yhteiskunta/uskontojen-historia/murhia-ja-seksia-nunnaluostarissa

      http://www.mtv.fi/uutiset/ulkomaat/artikkeli/ainakin-30-tyttoa-raiskannut-hiv-pappi-selviaa-ilman-rangaistusta-meksikossa/6077338

      http://yle.fi/uutiset/3-8581727

      jne................

    • omavanhurskaudesta

      Raamattu varoittaa että armo väännetään irstaudeksi ja Jeesus kielletään teoilla. Jeesuksen voi kieltää myös omilla "hyvillä" teoilla. Ne teot, jotka Jeesus tekee uudestisyntyneessä uskovassa Pyhän Henkensä kautta kantavat hedelmää ja Hän saa niistä kunnian. Silloin myös Jumalan viisaus näkyy. Paljon tehdään omassa viisaudessa tekoja ja se on omavanhurskautta, tekopyhää.

      Esimerkkinä, yksi kirkko oli kadulla ja jakoivat kahvia ja pullaa mutta eivät puhuneet Jumalan sanaa. Enemmän keskittyivät kirkon mainostamiseen.

      Vain Jeesus pelastaa, ei kirkko.

    • ItkeväMies

      Useimpien , yli 50 pros rakkaus kylmenee ennen Jeesuksen paluuta.Rakkaus totuuteen kylmenee yhä lisää , pysy loitolla minusta kartettava liberaali , en halua että tulet lähelleni valhesäkki.

      • epäilen_

        Onko teillä hihhuleilla mitään rakkautta koskaan ollutkaan?


      • näin.se.vaan.on
        epäilen_ kirjoitti:

        Onko teillä hihhuleilla mitään rakkautta koskaan ollutkaan?

        Tuo edellisen kommentti oli aivan oikein. Kun meidän uskovien tulee ihan Raamatunkin mukaan vihata kaikkea pahaa. Ps 97 Te, jotka Herraa rakastatte, vihatkaa pahaa.


      • kristitty_mies
        näin.se.vaan.on kirjoitti:

        Tuo edellisen kommentti oli aivan oikein. Kun meidän uskovien tulee ihan Raamatunkin mukaan vihata kaikkea pahaa. Ps 97 Te, jotka Herraa rakastatte, vihatkaa pahaa.

        Vihatkaa ensin pahaa itsessänne ja vasta sen jälkeen muissa.


    • 4000001.kirkon.jäsen

      Naisen ja miehen rakkaus ja teot luovat elämää.
      Tiede- ja liikemiehet meinaavat pistää rahoiksi, ja alkavat luoda uutta ihmislajia.
      Tätä kehitystä pitää jarruttaa.
      Arvaamattomat vaikutukset voivat näkyä vasta kolmannenkin sukupolven jälkeen.

      Miten viesti menisi eduskuntaan asti? Äänestäkää Aitoa Avioliittoa.

      • ei.taida.olla

        Onko teillä hihhuleilla mitään muuta mielessäkään kuin vain nuo seksijutut ja avioliitot? Ei ole olemassa mitään aitoa tai epäaitoa avioliittoa. On vain avioliitto jota säätelevät yhteiskunnan siviililainsäädäntö. Pysykää te vain omissa porukoissanne älkääkä sekaantuko asioihin joista te ette mitään ymmärrä.


      • 4000001.kirkon.jäsen

        rakastammeko lähimmäistämme, sillä lähimmäisessämme me kohtaamme Jeesuksen."
        Perinteisen perhemallin pohjalta voi jokainen määritellä, kuka on lähimmäinen. Uusien perhemuotojen käsitys lähimmäisyydestä ei perustu perus"juttuihin". Myös kultainen sääntö käytöstavoissa muuttuu.
        Suomi ei voi muuttua kaikissa asioissa pohjoismaisen mallin mukaiseksi. Kartaltakin katsottuna liitymme eri kulttuuriin.


    • ”Rakkaus ilman tekoja on kuollutta rakkautta.”
      ” Elävä rakkaus vie meidän rakkauden tekoihin jossa koemme syvää empatiaa lähimmäisiämme kohtaan.”

      Täsmälleen näin. Olisi mielenkiintoista selvittää, miksi tämä nostattaa joissa uskovissa sellaista aggressiivista tunnetta, että he hyökkäävät tätä vastaan ja monin selityksin pyrkivät tämän vesittämään?

      ”…tämä rakkaus ole spiritististä (henget rakastavat) vaan meidän ihmisten tehtävä.”

      Hyvä huomautus. Jos rakkaudesta tehdään pelkkää henkien ”rakastamista” se tarkoittaa, ettei meidän tarvitse tehdä yhtään mitään, sen kuin vain öllöttää ja vastuuta ei omista teoista silloin tarvita.

      ”Rakastammeko Jeesusta palautuu kysymykseksi rakastammeko lähimmäistämme, sillä lähimmäisessämme me kohtaamme Jeesuksen.”

      Kuten Luukkaan evankeliumi kertoo mm. vertauksessa laupiaaseen samarialaiseen:
      10:29 Mutta hän tahtoi näyttää olevansa vanhurskas ja sanoi Jeesukselle: "Kuka sitten on minun lähimmäiseni?"

      10:36 Kuka näistä kolmesta sinun mielestäsi osoitti olevansa sen lähimmäinen, joka oli joutunut ryövärien käsiin?"
      10:37 Hän sanoi: "Se, joka osoitti hänelle laupeutta." Niin Jeesus sanoi hänelle: "Mene ja tee sinä samoin."

      Ja miksi rakkaus on niin tärkeää_

      17:20 Ja kun fariseukset kysyivät häneltä, milloin Jumalan valtakunta oli tuleva, vastasi hän heille ja sanoi: "Ei Jumalan valtakunta tule nähtävällä tavalla,
      17:21 eikä voida sanoa: 'Katso, täällä se on', tahi: 'Tuolla'; sillä katso, Jumalan valtakunta on sisällisesti teissä."

      • Niin elävä rakkaus. No voi olla ehkä jyrkästi sanottu mutta vapaat suunnat tuntuvat panostavan siihen ehdolliseen rakkauteen ja jos ei muu auta niin sitten helvetin uhkaan.

        Mutta rakkaus on. Aikoinaan aika hyvin appiukkoni sen kiteytti ei mikään uskonnollinen mies ollut mutta oltiin sen kanssa järvellä ja tuossa vaiheessa hän oli ollut anopin kanssa jo naimisissa yli kolmekymmentä vuotta. Avioliitossa ne kolme ensimmäistä vuotta on herkullisia kaikilla herkuilla mutta sitten homma muuttuu keskinäiseksi kunnioittamiseksi ja toisen sietämäseksi.


      • nähty.on kirjoitti:

        Niin elävä rakkaus. No voi olla ehkä jyrkästi sanottu mutta vapaat suunnat tuntuvat panostavan siihen ehdolliseen rakkauteen ja jos ei muu auta niin sitten helvetin uhkaan.

        Mutta rakkaus on. Aikoinaan aika hyvin appiukkoni sen kiteytti ei mikään uskonnollinen mies ollut mutta oltiin sen kanssa järvellä ja tuossa vaiheessa hän oli ollut anopin kanssa jo naimisissa yli kolmekymmentä vuotta. Avioliitossa ne kolme ensimmäistä vuotta on herkullisia kaikilla herkuilla mutta sitten homma muuttuu keskinäiseksi kunnioittamiseksi ja toisen sietämäseksi.

        "vapaat suunnat tuntuvat panostavan siihen ehdolliseen rakkauteen ja jos ei muu auta niin sitten helvetin uhkaan."

        Toki muutkin fundamentalistit opettavat että rakkaus on aina ehdollista ja sen voi saavuttaa vain "tottelemalla" ja menettää kun tekee jotain väärin. Heitä ohjaa rangaituksen pelko - ei millään muotoa rakkaus.


      • ArtoTTT
        mummomuori kirjoitti:

        "vapaat suunnat tuntuvat panostavan siihen ehdolliseen rakkauteen ja jos ei muu auta niin sitten helvetin uhkaan."

        Toki muutkin fundamentalistit opettavat että rakkaus on aina ehdollista ja sen voi saavuttaa vain "tottelemalla" ja menettää kun tekee jotain väärin. Heitä ohjaa rangaituksen pelko - ei millään muotoa rakkaus.

        #Heitä ohjaa rangaituksen pelko - ei millään muotoa rakkaus.#

        Sinä puhut nyt asioista joista et näytä ymmärtävän mitään, eikö Jeesus sanonut että jos joku rakastaa minua hän noudattaa minun sanaani, noudatatko sinä Jeesuksen opetusta, Jeesus sanoi että haureus saastuttaa ihmisen, noudatatko sinä Jeesuksen opetusta ja opetat noin, vai kuvitteletko sinä olevasi viisaampi kuin Jeesus ja tietäväsi asiat paremmin ja opetat toisin.

        Jeesuksen tärkein käsky oli rakastaa Jumalaa yli kaiken, noudatatko sinä tätä, ei Jumalan käskyä voi kääntää muotoon, että Jumalan rakastamiseksi riittää kun ajattelee rakastavansa lähimmäisiään, se oli toinen käsky, mutta ei ensimmäinen. Rakkaus ei myöskään perustu pelkoon, niin kuin näytät uskovan, jälleen siis sinulta yksi tekosyy miksi parannusta ei tarvitsisi tehdä. jos todella oikeasti ajattelee että uskovaisten toimintaa ohjaa pelko, niin silloin täytyy kysyä onko tällöin olemassa mitään henkilökohtaista omakohtaistakokemusta uskovaisuudesta?


      • ArtoTTT kirjoitti:

        #Heitä ohjaa rangaituksen pelko - ei millään muotoa rakkaus.#

        Sinä puhut nyt asioista joista et näytä ymmärtävän mitään, eikö Jeesus sanonut että jos joku rakastaa minua hän noudattaa minun sanaani, noudatatko sinä Jeesuksen opetusta, Jeesus sanoi että haureus saastuttaa ihmisen, noudatatko sinä Jeesuksen opetusta ja opetat noin, vai kuvitteletko sinä olevasi viisaampi kuin Jeesus ja tietäväsi asiat paremmin ja opetat toisin.

        Jeesuksen tärkein käsky oli rakastaa Jumalaa yli kaiken, noudatatko sinä tätä, ei Jumalan käskyä voi kääntää muotoon, että Jumalan rakastamiseksi riittää kun ajattelee rakastavansa lähimmäisiään, se oli toinen käsky, mutta ei ensimmäinen. Rakkaus ei myöskään perustu pelkoon, niin kuin näytät uskovan, jälleen siis sinulta yksi tekosyy miksi parannusta ei tarvitsisi tehdä. jos todella oikeasti ajattelee että uskovaisten toimintaa ohjaa pelko, niin silloin täytyy kysyä onko tällöin olemassa mitään henkilökohtaista omakohtaistakokemusta uskovaisuudesta?

        ”Sinä puhut nyt asioista joista et näytä ymmärtävän mitään…”

        Puhun asiasta, joka toistuvasti tulee esiin juuri siten, miten kirjoitinkin. Se että sanoilla sitten kuorrutetaan totuus kauniisiin kääreisiin, on ehkä tarpeen niille, jotka puhuvat toista ja tekevä toista.

        Uskoni perustuu myös rakkauteen: Minä saan rakastaa Jumalaa ja lähimmäisiä sekä saan ottaa vastaan rakkautta Jumalan kautta.

        ”Rakkaus ei myöskään perustu pelkoon, niin kuin näytät uskovan…”

        Tuon edellisen vuoksi ei minun tarvitse pelätä mitään ihmisten helvetillä uhkauksia, pilkkaavaa asennetta omaan uskooni eikä ihmisten tekemiin kieltoihin siitä, etten saisi olla uskova tai edes kristitty.


      • ArtoTTT

        #ei minun tarvitse pelätä mitään ihmisten helvetillä uhkauksia, pilkkaavaa asennetta omaan uskooni eikä ihmisten tekemiin kieltoihin siitä, etten saisi olla uskova tai edes kristitty.#

        Eli sinun pitäisi saada nimittää itseäsi uskovaiseksi vaikka onko koskaan elämässäsi ollut sellaista tilannetta että olisit uskoon tullut???. Samoin haluat kutsua itseäsi uskovaiseksi ja kristityksi, vaikka olet selvästi ohittanut Jumalan sanan auktoriteetin monissakin kohdissa ja haluat itse päättää mikä on oikein ja väärin jopa ohi Jeesuksen opetuksen. Ihmisten uhkailuilla ei toki merkitystä ole, mutta Jumalan sanan suhteen on toisin, uskoon on aina kuulunut kaksi elementtiä usko ja kuuliaisuus. Kokonainen kansa lähti Egyptistä, mutta kaikki eivät päässeet perille.


    • J.Nasaretilainen korosti monesti tekoja ja antoi niille suuremman arvon kuin esim. Paavali jolle ne eivät merkinneet oikeastaan mitään. Johtuikohan siitä, että kristittyjen vainot, jotka uloittuivat koko perheeseen, viattomiin naisiin ja lapsiinkin, painoivat Paavalia raskaasti.

      • ArtoTTT

        Voi voi noita tulkintojanne, mutta katsotaan tähän mitä Jeesus itse sanoi.

        Joh 14:
        15 "Jos te rakastatte minua, te noudatatte minun käskyjäni. 16 Minä käännyn Isän puoleen, ja hän antaa teille toisen puolustajan, joka on kanssanne ikuisesti. 17 Tämä puolustaja on Totuuden Henki. Maailma ei voi Henkeä saada, sillä maailma ei näe eikä tunne häntä. Mutta te tunnette hänet, sillä hän pysyy luonanne ja on teissä.

        18 "En minä jätä teitä orvoiksi, vaan tulen luoksenne. 19 Vielä vähän aikaa, eikä maailma enää näe minua, mutta te näette, sillä minä elän ja tekin tulette elämään. 20 Sinä päivänä te ymmärrätte, että minä olen Isässäni ja että te olette minussa ja minä teissä. 21 Joka on ottanut vastaan minun käskyni ja noudattaa niitä, se rakastaa minua. Ja minun Isäni rakastaa sitä, joka rakastaa minua, ja häntä minäkin rakastan ja ilmaisen hänelle itseni."
        22 Juudas -- se toinen, ei Iskariot -- sanoi hänelle: "Herra, miksi teet niin? Miksi ilmaiset itsesi vain meille etkä maailmalle?"

        23 Jeesus vastasi:
        "Jos joku rakastaa minua, hän noudattaa minun sanaani. Minun Isäni rakastaa häntä, ja me tulemme hänen luokseen ja jäämme asumaan hänen luokseen. 24 Se, joka ei minua rakasta, ei noudata minun sanaani -- mutta sana, jonka te kuulette, ei ole minun omani, vaan Isän, joka on minut lähettänyt.


      • ArtoTTT kirjoitti:

        Voi voi noita tulkintojanne, mutta katsotaan tähän mitä Jeesus itse sanoi.

        Joh 14:
        15 "Jos te rakastatte minua, te noudatatte minun käskyjäni. 16 Minä käännyn Isän puoleen, ja hän antaa teille toisen puolustajan, joka on kanssanne ikuisesti. 17 Tämä puolustaja on Totuuden Henki. Maailma ei voi Henkeä saada, sillä maailma ei näe eikä tunne häntä. Mutta te tunnette hänet, sillä hän pysyy luonanne ja on teissä.

        18 "En minä jätä teitä orvoiksi, vaan tulen luoksenne. 19 Vielä vähän aikaa, eikä maailma enää näe minua, mutta te näette, sillä minä elän ja tekin tulette elämään. 20 Sinä päivänä te ymmärrätte, että minä olen Isässäni ja että te olette minussa ja minä teissä. 21 Joka on ottanut vastaan minun käskyni ja noudattaa niitä, se rakastaa minua. Ja minun Isäni rakastaa sitä, joka rakastaa minua, ja häntä minäkin rakastan ja ilmaisen hänelle itseni."
        22 Juudas -- se toinen, ei Iskariot -- sanoi hänelle: "Herra, miksi teet niin? Miksi ilmaiset itsesi vain meille etkä maailmalle?"

        23 Jeesus vastasi:
        "Jos joku rakastaa minua, hän noudattaa minun sanaani. Minun Isäni rakastaa häntä, ja me tulemme hänen luokseen ja jäämme asumaan hänen luokseen. 24 Se, joka ei minua rakasta, ei noudata minun sanaani -- mutta sana, jonka te kuulette, ei ole minun omani, vaan Isän, joka on minut lähettänyt.

        Tuohon J.Nasaretilaiseen sanaan kuului myös monet eettiset ohjeet ihmisenä elämisestä ja lähimmäisen huomioimisesta konkreettisinakin tekoina eikä hän pitänyt ihmisen oikeudesta tuomita lähimmäisiään millään muotoa.


      • ArtoTTT
        sage8 kirjoitti:

        Tuohon J.Nasaretilaiseen sanaan kuului myös monet eettiset ohjeet ihmisenä elämisestä ja lähimmäisen huomioimisesta konkreettisinakin tekoina eikä hän pitänyt ihmisen oikeudesta tuomita lähimmäisiään millään muotoa.

        Oletkohan sinä ymmärtänyt hieman väärin, uskovaisten velvollisuus on varoittaa vaarasta ja kehottaa parannukseen jotta ihmiset nimenomaan pelastuisivat siltä tuholta ja tuomiolta. Kääntymättömät taas sanovat ettei mitään parannusta tarvitse tehdä, kun kaikki on kunnossa jo nyt. Jeesus itse sanoi näin.

        Matt. 13:
        "Mies, joka kylvi hyvää siementä, on Ihmisen Poika. 38 Pelto on maailma. Hyvä siemen tarkoittaa niitä, jotka kuuluvat taivasten valtakuntaan, rikkavilja niitä, jotka ovat Paholaisen vallassa. 39 Paholainen, joka kylvi rikkaviljaa, on Saatana, elonkorjuu on maailman loppu, ja korjuumiehet ovat enkeleitä. 40 Niin kuin rikkavilja kootaan ja hävitetään polttamalla, niin tapahtuu maailman lopussa. 41 Ihmisen Poika lähettää enkelinsä, ja he kokoavat hänen valtakunnastaan kaikki, jotka viettelevät pahaan ja harjoittavat vääryyttä. 42 Enkelit heittävät heidät tuliseen pätsiin, ja siellä itketään ja kiristellään hampaita. 43 Mutta Jumalan omat loistavat silloin Isänsä valtakunnassa niin kuin aurinko. Jolla on korvat, se kuulkoon!


      • kristitty_mies
        ArtoTTT kirjoitti:

        Oletkohan sinä ymmärtänyt hieman väärin, uskovaisten velvollisuus on varoittaa vaarasta ja kehottaa parannukseen jotta ihmiset nimenomaan pelastuisivat siltä tuholta ja tuomiolta. Kääntymättömät taas sanovat ettei mitään parannusta tarvitse tehdä, kun kaikki on kunnossa jo nyt. Jeesus itse sanoi näin.

        Matt. 13:
        "Mies, joka kylvi hyvää siementä, on Ihmisen Poika. 38 Pelto on maailma. Hyvä siemen tarkoittaa niitä, jotka kuuluvat taivasten valtakuntaan, rikkavilja niitä, jotka ovat Paholaisen vallassa. 39 Paholainen, joka kylvi rikkaviljaa, on Saatana, elonkorjuu on maailman loppu, ja korjuumiehet ovat enkeleitä. 40 Niin kuin rikkavilja kootaan ja hävitetään polttamalla, niin tapahtuu maailman lopussa. 41 Ihmisen Poika lähettää enkelinsä, ja he kokoavat hänen valtakunnastaan kaikki, jotka viettelevät pahaan ja harjoittavat vääryyttä. 42 Enkelit heittävät heidät tuliseen pätsiin, ja siellä itketään ja kiristellään hampaita. 43 Mutta Jumalan omat loistavat silloin Isänsä valtakunnassa niin kuin aurinko. Jolla on korvat, se kuulkoon!

        Sinun kannattaisi keskittyä lähinnä omiin synteihisi ja tehdä niistä parannusta ja jättää muiden tuomitseminen vähemmälle.


      • ArtoTTT

        Sanooko "kristitty mies" että tuo raamatun opetus on väärä ja siitä ei tarvitse välittää.


      • ArtoTTT kirjoitti:

        Oletkohan sinä ymmärtänyt hieman väärin, uskovaisten velvollisuus on varoittaa vaarasta ja kehottaa parannukseen jotta ihmiset nimenomaan pelastuisivat siltä tuholta ja tuomiolta. Kääntymättömät taas sanovat ettei mitään parannusta tarvitse tehdä, kun kaikki on kunnossa jo nyt. Jeesus itse sanoi näin.

        Matt. 13:
        "Mies, joka kylvi hyvää siementä, on Ihmisen Poika. 38 Pelto on maailma. Hyvä siemen tarkoittaa niitä, jotka kuuluvat taivasten valtakuntaan, rikkavilja niitä, jotka ovat Paholaisen vallassa. 39 Paholainen, joka kylvi rikkaviljaa, on Saatana, elonkorjuu on maailman loppu, ja korjuumiehet ovat enkeleitä. 40 Niin kuin rikkavilja kootaan ja hävitetään polttamalla, niin tapahtuu maailman lopussa. 41 Ihmisen Poika lähettää enkelinsä, ja he kokoavat hänen valtakunnastaan kaikki, jotka viettelevät pahaan ja harjoittavat vääryyttä. 42 Enkelit heittävät heidät tuliseen pätsiin, ja siellä itketään ja kiristellään hampaita. 43 Mutta Jumalan omat loistavat silloin Isänsä valtakunnassa niin kuin aurinko. Jolla on korvat, se kuulkoon!

        Jokainen tietää nämä raamatunjakeet helvetistä ja kidutuksista ilman jankutuksiakin ja uskoo niihin tai ei mutta ihmetystä herättää se, että sinulla eikä monella muullakaan ole pienintäkään harrastusta muuhun kuin toisten syntien ja vikojen tuomitsemiseen ja oman erinomaisuutensa ja ehdottoman oikeaoppisuutensa jatkuvaan korostamiseen.


      • toteamus
        ArtoTTT kirjoitti:

        Sanooko "kristitty mies" että tuo raamatun opetus on väärä ja siitä ei tarvitse välittää.

        Voi teitä hihhuleita! Te siivilöitte hyttysiä mutta nielette kamelin ja näette vikoja vain muissa. Itse te ette mene sisälle Jumalan valtakuntaan ja sinne menijöitä te pyritte estämään.


      • ArtoTTT

        #Jokainen tietää nämä raamatunjakeet helvetistä ja kidutuksista ilman jankutuksiakin#

        No jos tiedät miksi et mene sisälle pelastukseen vaan pilkkaat uskovaisia?

        #Itse te ette mene sisälle Jumalan valtakuntaan ja sinne menijöitä te pyritte estämään.#

        Kukahan siellä Jumalan valtakunnan oven edessä seisoo estämässä, eiköhän juuri ne jotka sanovat ettei mitään parannusta tarvitse edes tehdä. Vaikka Jeesus sanoi nimenomaan näin meille kaikille:

        Luuk:13
        4. Taikka ne kahdeksantoista, jotka saivat surmansa, kun torni Siloassa kaatui heidän päällensä, luuletteko, että he olivat syyllisemmät kuin kaikki muut ihmiset, jotka Jerusalemissa asuvat?
        5. Eivät olleet, sanon minä teille, mutta ellette tee parannusta, niin samoin te kaikki hukutte."


      • ArtoTTT kirjoitti:

        #Jokainen tietää nämä raamatunjakeet helvetistä ja kidutuksista ilman jankutuksiakin#

        No jos tiedät miksi et mene sisälle pelastukseen vaan pilkkaat uskovaisia?

        #Itse te ette mene sisälle Jumalan valtakuntaan ja sinne menijöitä te pyritte estämään.#

        Kukahan siellä Jumalan valtakunnan oven edessä seisoo estämässä, eiköhän juuri ne jotka sanovat ettei mitään parannusta tarvitse edes tehdä. Vaikka Jeesus sanoi nimenomaan näin meille kaikille:

        Luuk:13
        4. Taikka ne kahdeksantoista, jotka saivat surmansa, kun torni Siloassa kaatui heidän päällensä, luuletteko, että he olivat syyllisemmät kuin kaikki muut ihmiset, jotka Jerusalemissa asuvat?
        5. Eivät olleet, sanon minä teille, mutta ellette tee parannusta, niin samoin te kaikki hukutte."

        Semmoista Jumalaa joka kiduttaa loputtomasti ihmistä ei ole olemassakaan muualla kuin taikauskoisen ajan myyteissä ja legendoissa. Jos Jumala on olemassa, hän on kaiken olevaisen ja ihmisen tajunnan ulkopuolella, tavoittamattomissa, nukkumassa, kuolleena, töissä muiden galaksien, joita on miljardeja, kätköissä.


      • ArtoTTT

        Toisin sanoen et siis usko että Jumalan sana olisi totta, pelastuksen esteenä on siis epäusko.

        Heb. 3:
        15 Kirjoituksissa siis sanotaan:

        -- Jos te tänä päivänä kuulette hänen äänensä, älkää paaduttako sydäntänne niin kuin silloin, kun nousitte kapinaan.
        16 Ketkä tekivät näin: kuulivat mutta nousivat kapinaan? Kaikki ne, jotka Mooseksen johtamina olivat lähteneet pois Egyptistä. 17 Keille Jumala oli vihoissaan neljäkymmentä vuotta? Niille, jotka lankesivat syntiin ja joiden ruumiit sitten jäivät autiomaahan. 18 Keille hän vannoi, etteivät he pääse hänen lepopaikkaansa? Niille, jotka eivät totelleet. 19 Huomaamme näin, että perillepääsyn esti epäusko.


      • Siinä olet oikeassa, että epäusko ja epäilys esim. Raamattua kohtaan pitävät minut tällä valitsemallani agnostismisella linjalla.


      • ArtoTTT kirjoitti:

        Toisin sanoen et siis usko että Jumalan sana olisi totta, pelastuksen esteenä on siis epäusko.

        Heb. 3:
        15 Kirjoituksissa siis sanotaan:

        -- Jos te tänä päivänä kuulette hänen äänensä, älkää paaduttako sydäntänne niin kuin silloin, kun nousitte kapinaan.
        16 Ketkä tekivät näin: kuulivat mutta nousivat kapinaan? Kaikki ne, jotka Mooseksen johtamina olivat lähteneet pois Egyptistä. 17 Keille Jumala oli vihoissaan neljäkymmentä vuotta? Niille, jotka lankesivat syntiin ja joiden ruumiit sitten jäivät autiomaahan. 18 Keille hän vannoi, etteivät he pääse hänen lepopaikkaansa? Niille, jotka eivät totelleet. 19 Huomaamme näin, että perillepääsyn esti epäusko.

        Voi tätä! Ei pelkkä Raamatun litanoiden jauhaminen ole mikään teko. Ne ovat kirjaimia; teot ovat konkreettisia. Näin itse koen.


      • luterilainen_
        torre12 kirjoitti:

        Voi tätä! Ei pelkkä Raamatun litanoiden jauhaminen ole mikään teko. Ne ovat kirjaimia; teot ovat konkreettisia. Näin itse koen.

        Oikein vastasit "torre12". Kun puhutaan hyvistä teoista, kannattaa muistaa mitä Jeesus siitä opetti kertomuksessaan Laupiaasta samarialaisesta. Ei siinä saarnattu eikä yritetty käännyttää ketään yhtään mihinkään. Kun autamme lähimmäistämme tai osoitamme itse olevamme lähimmäinen, toteutamme Jeesuksen käskyä. Tämän ovat palstafundikset kokonaan unohtaneet tuomitsemiskiihkossaan.


      • ArtoTTT

        #Siinä olet oikeassa, että epäusko ja epäilys esim. Raamattua kohtaan pitävät minut tällä valitsemallani agnostismisella linjalla.#

        Epäuskonkin voi voittaa avoimella sydämmellä, onko sinulla rohkeutta siihen että kammiossasi sanot Jumalalle, jos sinä oikeasti olet olemassa, niin ilmaise itsesi minulle, jos sinä itse olet tosissasi myös Jumala ottaa sanasi tosissaan.

        # Jeesus siitä opetti kertomuksessaan Laupiaasta samarialaisesta. Ei siinä saarnattu eikä yritetty käännyttää ketään yhtään mihinkään.#

        Ei tokikaan, miten sinne ojan pohjalle olisi voitu ryhtyä saarnaamaan. Tällaista työtähän monet kristityt tekevät ympäri maailman, auttavat hädänalaisia ihmisiä ja kertovat myös evankeliumia Jeesuksen lähetyskäskyn mukaisesti. Kuitenkin tuon vertauksen tarkoitus oli myös avata Juutalaisille lähimmäisen käsitystä, koska Juutalaiset eivät välttämättä edes puhuneet samarialaisille.


    • jnhbgvfvcf

      Satoja miljoonia IHMISIÄ, olemassa olonsa aikana; tappaneen, tapattaneen, raiskanneen jne kristittyjen rikollisuuden käyttämät rakkauden ilmaisut kertoo saatanaa rakastamisesta!!!

      Tai, olisko edes joku kristitty eri mieltä asiasta?
      jos on
      niin on paitsi ihmisyydestään luopunut niin on myös hengellinen raato!

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jumala rankaisi; nainen kuoli Suviseuroissa

      Eihän näissä joukkohysteriatapahtumissa ole mitään tolkkua. Aina pitää hajauttaa. Toivottavasti lestatkin tulevat nyt
      Maailman menoa
      192
      4622
    2. Mopomiitti onnettomuus

      Vittu se tehdas-alue ole oikea paikka mopomiitille, Ja minkälainen vanhempi hyväksyy, että pojan mopo kulkee järkyttävä
      Kokkola
      122
      2883
    3. Pääsit nainen todella

      lähelle ja kaikki sinussa oli jotain selittämättömän kiehtovaa. Silti en koskaan ymmärtänyt sinua täysin. Mitä halusit t
      Ikävä
      137
      2294
    4. Koettakaa nyt Trumpinkin fanit ymmärtää:

      Hän on myös jo vanha mies. Kukaan ei tiedä, mitä kunnossa hän on parin vuoden päästä.
      Maailman menoa
      332
      2290
    5. Kiitos, kun paljastit

      Vaikka mä tiesinkin! Nyt voi ottaa seuraavan askeleen? Hyvää yötä:)
      Ikävä
      55
      1962
    6. En saa unta kun ajattelen

      Sinua mies. Sydäntä ahdistaa meidän välit 😌😞
      Ikävä
      81
      1536
    7. YLE kirjoittaa - Viritetyt sähköpyörät aiheuttavat ongelmia poliiseille

      "Itse rakennellut ja viritetyt sähköpyörät ovat poliisin ja Liikenneturvan mukaan yleistyvä kirous liikenteessä." https
      Pyöräily
      114
      1451
    8. Missä hiton pippaloissa

      Sä käyt kun sua ei näy missään..tahtosin vaan varmistua et kaikki ok.
      Ikävä
      32
      1370
    9. Olen miettinyt sinua tänään

      Se mitä teit oli oikeasti vähän tylyä. En voi ottaa sitä muuna kuin mitä se konkreettisesti on. Esitän itsellenikin että
      Tunteet
      24
      1200
    10. Vieläkö pidät minusta

      Vieläkö pidät minusta nuori nainen? Vaikutat etääntyneeltä ja olen ajatellut että haluat olla rauhassa.
      Ikävä
      105
      1081
    Aihe