Kyse on siis vaaratilanteen minimoimisesta kun pysähdyn risteysalueella jossa on suojatie. https://goo.gl/maps/XenC6rEFSER2
Suojatie onnettomuuksillekkin on omat riskitekijät miksi niitä tapahtuu.
Suurin syy, tyhmä jalankulkija joka kävelee auton eteen joka ei voi/kerkiä enää pysähtyä ja kävellään vaan eteen, karu totuus mikä on jalankulkijan (meidän jokaisen joskus) otettava huomion, unohda säännöt ja ota järki ns käteen ja mieti että auttaako laki ja säännöt jos joku ajaa päin, ei se auta se ajoi päin silti!
En kirjoita tästä vaan siitä että sinä ratin takana istuva, osaatko ottaa huomioon sen sinun ajosi aiheuttaman riskin liikenteessä, miten sen voisi minimoida.
Linkin osoittamassa esimerkki paikassa olet kääntymässä vasemmalle, minne kohtaan pysähdyt kun et pääse kääntymään heti vaan siis joudut pysähtymään johonkin kohtaan koska vastaan tulee liikennettä niin ei pääse kääntymään? Ajatteletko tätä ollenkaan ennalta, miten toimit. Koska liikennejärjestelyt ei ole täydellisiä eikä me ihmisetkään.
A: Pysähdyt suojatien eteen.
-Silloin toista kaistaa ohi aikova liikenteen pitäisi pysähtyä tämän takia, vaikka ei olisi jalankulkijoita, aiheutat itseasiassa varsin tärkeästi liikennehäiriötä koska ns pysäytät liikenteen tarpeettomasti.
B: Pysähdyt suojatien jälkeen.
- Jolloin jätät vastaantulevalle liikenteelle joissain olosuhteissa, paikoissa katveen että heille ei ole näkyvyyttä kunnolla mahdolliselle suojatielle aikovalle.
C: Pysähdyt yli 5 metrin päähän suojatiestä.
JOS joskus näen tälläisen ja voit antaa tästä video materiaalia niin lupaan maksaa 500 euroa siitä, no melkein joo.. Itse pitäisi ainakin joskus järkevänä tapana koska silloin et kumpaankaan suuntaan liikennettä muodosta näkökatvetta suojatielle. 5 metriäkin on todella vähän, auton pituus.
Tälläiset tilanteet kärjistyy aina enemmän mitä huonommat on jollakinlailla ajoolosuhteet. HUOM, huono ajojeli voi olla se aurinkoinenkin ajokeli, häikäistyt etkä näe ajaa, se on silloin huono ajokeli liikenneturvallisuuden nimissä ja eikös ole kummaa että näillä aurinkoisilla keleillä on niitä ajovalottomia eniten.
Kääntyminen ja risteysalueella pysähtyminen
17
1392
Vastaukset
B. Vastaantulijan kate on pieni. Ja joka tapauksessa HÄN huolehtii siitä, ettei aja kenenkään päälle. Jalankulkijalla myös oma vastuunsa...
- Heleppo.nakki
Suojatien jälkeen. Vastaantulevat hyvät autoilijat osaavat kyllä toimia siten, että eivät vaaranna ketään. Huonot kuskit taas vaarantavat muiden tekemisistä riippumatta, ja huonoimmat syyllistävät uhrin.
- Tieliikennelaki
"C: Pysähdyt yli 5 metrin päähän suojatiestä."
Millä tavalla se muuttaa tilanteen, esimerkiksi 4 metrin etäisyydelle pysähdyttäessä?- vanhatietää
Takaisin koulun penkille, mars, mars!
- Tieliikennelaki
vanhatietää kirjoitti:
Takaisin koulun penkille, mars, mars!
Et vastannut kysymykseen.
Laitatko vaikka Tieliikennelaista jonkun lainauksen vastaukseksi?
P.S. Pysäköintikielloista en tarvitse lainauksia, koska tässä ei ole kysymys pysäköinnistä. - nåh.se.kulma
Muuttaahan se kun kulma jalankulkijan näkemiselle toisen auton takaa suurenee. Nyt ei puhuta laista vaan siitä että toista kaistaa ajava näkee paremmin jalankulkijan ja muistaa oman velvollisuutensa pysähtyä.
"Jos ohitettava ajoneuvo tai raitiovaunu on pysähtynyt suojatien eteen tai peittää näkyvyyden suojatielle, sitä ei saa ohittaa pysähtymättä, ellei ohittajan ja ohitettavan väliin jää suojakoroketta tai vapaata ajokaistaa." - tavallinen-tallaaja
nåh.se.kulma kirjoitti:
Muuttaahan se kun kulma jalankulkijan näkemiselle toisen auton takaa suurenee. Nyt ei puhuta laista vaan siitä että toista kaistaa ajava näkee paremmin jalankulkijan ja muistaa oman velvollisuutensa pysähtyä.
"Jos ohitettava ajoneuvo tai raitiovaunu on pysähtynyt suojatien eteen tai peittää näkyvyyden suojatielle, sitä ei saa ohittaa pysähtymättä, ellei ohittajan ja ohitettavan väliin jää suojakoroketta tai vapaata ajokaistaa."Ja toimii myös toisin päin eli jalankulkija näkee myös kädettömän kuskin ajoissa.
Vaihtoehdot A ja B ovat ainoat mitenkään järkevät. C on älytön. Ja jos tiukasti luemme Tieliikennelakia, voisi päätyä jopa sellaiseen johtopäätökseen, että A on ainoa laillinen ratkaisu, koska B merkitsee ajamista risteysalueelle ja risteyksen blokkaamista sellaiselta, joka olisi tulossa vasemmalta ja kääntymässä itse vasemmalle. Vaikka hän sinuun nähden onkin väistämisvelvollinen, niin tilanteessa, jossa Espoonväylää pitkin olisi tulossa auto myös toisesta suunnasta ja kääntymässä oikealle Kiltakallioon päin, olisi järkevämpää sen kolmion takaa tulijan päästä ajamaan ennen sinua, koska sinun on joka tapauksessa väistettävä vastaantulijaa.
- paha.tyttö
Vastauksen jälkeen voineekin kysyä, miksi suojatie onnettomuuksia tapahtuu.
Poistetaan yhtälöstä se että emme voi vaikuttaa siihen miten muut ajaa.
Mutta mihin minä ja sinä voit vaikuttaa on oma ajotapa ja miten se vaikuttaa yleisesti liikenneturvallisuuteen, pienetkin asiat voi ratkaista paljon.
Jos näet selkeästi että et pääse risteyksessä kääntymään niin miksi et pysähtyisi reilusti jo ennen risteysalueen suojatietä jolloin kaikista ajosuunnista tuleville jää näkyvyys suojatielle.
Ilkein tapa toimia on se että pysähdyt suojatien eteen, tarpeettomasti jolloin toista kaistaa ajaville aiheutuu jokaiselle lain vaatima pakollinen pysähtyminen.
Sama hieman toisinpäin, pysähdytkin suojatien jälkeen, jolloin aiheutat taas näkyvyys katvetta suojatielle vastaantulevalle liikenteelle. Ajoneuvohan pitää saada pysähtymään tien näkyvällä osalla, joka tarkoittaa myös sitä että jos suojatielle on astumassa joku niin 60km/h nopeudesta mahdollisesti pitäisi 10 metrin matkalla saada pysähtymään. Eli vauhtia pitäisi tässä tapauksessa laskea 30km/h nopeuteen. Se vaan että KUKAAN ei tee niin, kaikki ajaa sitä iten suurinta sallittua nopeutta.
Että jos tästä löydät sen ahaa riskin liikenteessä niin hyvä, jos et niin minkäs mä sille voin.
Kyllä minäkin kuulutan sitä että jalankulkijan pitäisi OMAN ETUNSA minä minä takia edes huomioida se ettei nyt ihan kävele ajoneuvon eteen joka ei kerkiä tehdä mitään, itse siinä jää toiseksi eikä auto.- silti-pysähdyspakko
Laki määrää pysähtymään myös jos ei näe koko suojatietä ("...tai peittää näkyvyyden suojatielle...") joten tuo 4 metriä ennen ei välttämättä vaikuta siihen etteikö joutuisi pysähtymään suojatien eteen pyshähtyneen viereen.
- OlenAjanutkinAutoa
silti-pysähdyspakko kirjoitti:
Laki määrää pysähtymään myös jos ei näe koko suojatietä ("...tai peittää näkyvyyden suojatielle...") joten tuo 4 metriä ennen ei välttämättä vaikuta siihen etteikö joutuisi pysähtymään suojatien eteen pyshähtyneen viereen.
Kun viereisellä kaistalla on pysähtyneenä esim. 4 metrin päässä suojatiestä, niin oman auton keulan ollessa suojatien edessä, ei näkyvyys enää ole rajoitettu, joten pysähtymistarvetta/-pakkoa ei ole.
- ei_voi_suoraan_sanoa
OlenAjanutkinAutoa kirjoitti:
Kun viereisellä kaistalla on pysähtyneenä esim. 4 metrin päässä suojatiestä, niin oman auton keulan ollessa suojatien edessä, ei näkyvyys enää ole rajoitettu, joten pysähtymistarvetta/-pakkoa ei ole.
Riippuu kyllä tilanteesta. Voi olla että näkyvyys on rajoitettu tai sitten ei.
- OlenAjanutkinAutoa
ei_voi_suoraan_sanoa kirjoitti:
Riippuu kyllä tilanteesta. Voi olla että näkyvyys on rajoitettu tai sitten ei.
Aika harvassa taitaa olla ne autot, jossa kuljettaja sijaitsee yli 4 metrin päässä omasta keulasta?
- OlenAjanutkinAutoa
B risteykseen. Ykkösenä. Risteykseen pysähtynyt ei estä vasemmalta tulevaa mitenkään https://goo.gl/maps/eeDoht56BSK2
C kaukana suojatiestä. Kakkosena varsinkin, jos tuossa risteyksessä edellä on jo 1 auto.
A suojatien eteen. Ei missään tapauksessa muuta kuin jalankulkijan ollessa suojatiellä. - viias
Aina pitää pysähtyä suojatien eteen ja mieluimmin nii, että jätät oman auton keulasi eteen tyhjää tilaa vähintään 4 metriä suojatiestä. Näin menetellen jalankulkijoilola on paremmat mahdollisuudet havaita sen toista kaistaa tuleva pöllö, joka ei pysähdykkään.
- Tieliikennelaki
Tuo "suojatien eteen pysähtynyt ajoneuvo" on sinänsä melko erikoinen määräys, koska laissa ei ole määritelty, mille etäisyydelle pysähtynyt, lasketaan lain tarkoittamaksi "pysähtyneeksi ajoneuvoksi".
- laki_ei_kerro
Tieliikennelaki kirjoitti:
Tuo "suojatien eteen pysähtynyt ajoneuvo" on sinänsä melko erikoinen määräys, koska laissa ei ole määritelty, mille etäisyydelle pysähtynyt, lasketaan lain tarkoittamaksi "pysähtyneeksi ajoneuvoksi".
Ei niin. Ei siis ole väliä onko pysähtynyt 0,5 m vai 10 m ennen suojatietä. Sitä on suojatien eteen pysähtynyt ajoneuvo molemmissa tapauksissa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olisiko sinulla mitään toiveita?
Miten sinä toivoisit minun sinua lähestyvän? Mitään mitä olisi tosi hyvä tietää ennen sitä? Jos ei sen kummempia, niin922543Turun tunnin juna toteutetaan
Köyhiltä viedään mutta tunnin juna Turkuun viedään läpi. Puhaltakaa PS nyt tämä poikki! https://www.hs.fi/politiikka/ar1851633Oletko kertonut tästä
Meidän oudosta jutusta kenellekään? Olen kertonut ystävälleni, että olet saanut minut sekaisin…, mutta tästä hän ei tied781562- 921333
Miksi miehet kohtelevat mua huonosti
Oon nyt tapaillut kolmea ihmistä. Ensimmäisen kanssa nähtiin kolme kertaa, ja meidän oli tarkoitus mennä leffaan tiettyn76972- 77798
Hitsi että olet tyylikäs!
Sinulla on upea näkemys ja oikeaa värisilmää. Hyvä etten melkein pudonnut polvilleni eteesi kun hämmästytit minut jällee35781Poliisi etsii Leif Lindemannia
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/poliisi-etsii-leif-lindemania-julkaisi-kuvan/8982310#gs.cec6zf Onko nähty jo tarhar18729- 34668
Ensi kerralla aion ottaa sinun kanssa
Tuijotus kisan ja mitäs sitten tapahtuu jää nähtäväksi 🤩😃 Voi olla vähän hankalaa jos muita ihmisiä mutta odotelkoot s41663