Uusi diesel, kestääkö seisottaa?

hirvittää_jo

Tulossa uusi dieselauto, jossa myös adblue-urearuiskutus (SCR). Nyt ajot väheneekin dramaattisesti työpaikan tilanteen takia, eli auto seisookin ulkona katoksessa jatkossa puolet viikosta ajamatta. Puolet viikosta lyhyehköä kauppa- ja muuta asiointiajoa ja parin vkon välein maatien-moottoritieajoa. Lomilla sitten pidemoää matkaa tulee. Webastoa ei tule, eikä edes muutakaan moottorilämmitintä. Kestääkö moderni dieselauto tuollaista ajoprofiilia eli seisottamista pakkastenkin armoilla, vai alkaako oikuttelemaan?

28

2782

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kusipurkki

      Osta bensahybridi!

    • Mitenkähän on sen adbluen sulanapysymisen kanssa. Miten se on kyseisessä laitteessa järjestetty?? Tarviit ensiksi jatkuvan sähkön 24/7 autoosi.
      Jos tulee pakkasta tarviit kyllä moottorinlämmittimen. Säteilylämmittimillä ei tee mitään. Siis letkulämmitin riittävän tehoinen erillisellä kiertovesipumpulla tai eberi
      tai Webasto. Lisäksi tarviit vähintään 10 A tehoisen kiinteään asennukseen hyväksytyn akkulaturin. Silloin voit erillisellä esim Eberillä asiaa hydyntää lämmitettäessä kunnolla ei lopu akusta virta. Laturi varmistaa myös sen että seisokkien aikana akku pysyy aina täynnä. Sovi myös kaupassa että laittavat samaan hintaan niin suuren akun kun telineeseen saa mahtumaan . Tällaista tuli mieleen.

      • sähköt_jatkuvastiko

        Adblue kusisysteemissä pitäisi olla nestesäiliössä lämmitysvastus joka pitää yli 11 asteen pakkasella nestettä sulana. Mutta: toimiiko toi säiliön/putkiston sähkövastus lämmittämässä, vaikka auto seisoisi ajamatta paikallaan useita vuorokausia? Ei kai?


      • niinnäinok
        sähköt_jatkuvastiko kirjoitti:

        Adblue kusisysteemissä pitäisi olla nestesäiliössä lämmitysvastus joka pitää yli 11 asteen pakkasella nestettä sulana. Mutta: toimiiko toi säiliön/putkiston sähkövastus lämmittämässä, vaikka auto seisoisi ajamatta paikallaan useita vuorokausia? Ei kai?

        Ei se voi toimia muutoin kuin moottorin käydessä. Eikä sillä ole merkitystä seisooko auto päivän vai viikon, kyllä se adblue jäätyy jo yhdessä yössä.

        Kyllä sen järjestelmän pitää kestää suomen pakkaset jos autoa täällä myydään tai sitten siinä on takuukorjauksen paikka, turha huolehtia.


    • Huonosäiliö

      Siis ollaan suomessa eikä sulla ole webastoa tai lohkolämmitintä? Saat autosi koneen hajoamaan tolla menolla eikä ole varmaan helppoa myydä eteenpäin kun ei ole edes lohkolämppäriä. Auto rasittuu ilman lämmitintä ihan hirveesti kylmäkäynnistyksillä eikä se tee hyvää koneelle. Adblue mulla oli bemarissa ja se on ihan syvältä. Mun autolla oli päälle 40 tonnia ajettu niin se alko piippaamaan että säiliö tarvii täydennystä vaikka sielä oli hyvin tavaraa. Lisäsin sinne sitten sitä nestettä joka on muuten aika kallista eikä vika korjaantunut millään joten vaihdoin auton pois.

      • kestääse

        Mihis nykymoottori nyt hajoaa 0/40-öljyillä? Kyllä ne kuule kestää startata vaikka tulipalopakkasista käyntiin, tärkeää on hetki tyhjäkäyttää ja sitten ekat kilsat maltillisilla kierroksilla. Monet pitää esim. Helsingissä autojaan kadun reunassa ja sieltä ne aina startataan ilman lämmittimiä.


      • Terveisinautomyyjä

        Kyllä jälleenmyyntiarvo on surkea jo ei lämppäriä ole.


      • älytöntätouhua
        kestääse kirjoitti:

        Mihis nykymoottori nyt hajoaa 0/40-öljyillä? Kyllä ne kuule kestää startata vaikka tulipalopakkasista käyntiin, tärkeää on hetki tyhjäkäyttää ja sitten ekat kilsat maltillisilla kierroksilla. Monet pitää esim. Helsingissä autojaan kadun reunassa ja sieltä ne aina startataan ilman lämmittimiä.

        Joo, "kestää" varmaan startata mutta luuletko että se on moottorille järin terveellistä? Ei se, että se ei juuri siihen parkkipaikalle välittömästi hajoa tarkoita, että se olisi jokapäiväisenä toimenpiteenä ihan OK.

        Miten se oli, jokainen kylmäkäynnistys vastaa 500km ajoa. Jos kolme kuukautta joka päivä starttaa pari kertaa kylmänä niin vastaa ylimääräistä 90tkm ajoa vuodessa.

        Ei kannata sitten ihmetellä että pari vuotta vanha kone syö öljyä litran tuhannelle kilometrille ja erinäisiä vaurioita alkaa ilmenemään ennenaikaisesti! Miksi meillä ylipäätään on autonlämmityspistorasioita parkkipaikat täynnä jos se olisi ihan OK startata aina vaan kylmänä?

        Miten voi olla niin hölmöä touhua ettei uuteen kymmenien tuhansien eurojen arvoiseen autoon oteta edes muutaman satasen lohkolämppäriä?


      • hysteriaataas
        älytöntätouhua kirjoitti:

        Joo, "kestää" varmaan startata mutta luuletko että se on moottorille järin terveellistä? Ei se, että se ei juuri siihen parkkipaikalle välittömästi hajoa tarkoita, että se olisi jokapäiväisenä toimenpiteenä ihan OK.

        Miten se oli, jokainen kylmäkäynnistys vastaa 500km ajoa. Jos kolme kuukautta joka päivä starttaa pari kertaa kylmänä niin vastaa ylimääräistä 90tkm ajoa vuodessa.

        Ei kannata sitten ihmetellä että pari vuotta vanha kone syö öljyä litran tuhannelle kilometrille ja erinäisiä vaurioita alkaa ilmenemään ennenaikaisesti! Miksi meillä ylipäätään on autonlämmityspistorasioita parkkipaikat täynnä jos se olisi ihan OK startata aina vaan kylmänä?

        Miten voi olla niin hölmöä touhua ettei uuteen kymmenien tuhansien eurojen arvoiseen autoon oteta edes muutaman satasen lohkolämppäriä?

        Puppua höpäjät. Tuttu pitää aina Töölössä Hgissä kadun reunassa, on pakko. Joka talviaamu kylmästarttaus, eikä ole koneet öljyä syöneet. Pitää samaa autoa 4 vuotta eli 4 talvea ja välillä oli -30 pakkastakin. Huippuöljyt ja kone mitään kärsi!


      • 16468
        älytöntätouhua kirjoitti:

        Joo, "kestää" varmaan startata mutta luuletko että se on moottorille järin terveellistä? Ei se, että se ei juuri siihen parkkipaikalle välittömästi hajoa tarkoita, että se olisi jokapäiväisenä toimenpiteenä ihan OK.

        Miten se oli, jokainen kylmäkäynnistys vastaa 500km ajoa. Jos kolme kuukautta joka päivä starttaa pari kertaa kylmänä niin vastaa ylimääräistä 90tkm ajoa vuodessa.

        Ei kannata sitten ihmetellä että pari vuotta vanha kone syö öljyä litran tuhannelle kilometrille ja erinäisiä vaurioita alkaa ilmenemään ennenaikaisesti! Miksi meillä ylipäätään on autonlämmityspistorasioita parkkipaikat täynnä jos se olisi ihan OK startata aina vaan kylmänä?

        Miten voi olla niin hölmöä touhua ettei uuteen kymmenien tuhansien eurojen arvoiseen autoon oteta edes muutaman satasen lohkolämppäriä?

        Vanhoja 60-luvun uskomuksia nuo kylmäkäynnistysten kuluttavuudet, meillä toinen auto on kylmällä paikalla ja nyt 8 vuoden jälkeen tuolla laskukaavalla moottorilla olisi ajettu 720 tkm todelliset ajokilometrit. Moottori on kuitenkin "kuin uusi", ei vie öljyä eikä muitakaan ongelmia.


    • hyvähyvä

      Näin saadaan kiisselit tienposkeen, odottelemaan lämmintä kevättä!!

    • kaurapuuro5

      Isoin ongelma tulee takuulla siitä että akku ei ehdi latautua, lataa esm viikonloppuisin halvalla "älylaturilla" niin akku pysyy kunnossa! -Silloin nuo muutkin osat toimii paremmin kun virta riittää. 5 km kauppaan ja takaisin ei paljoa kylmää akkua lataa, vaan se alkaa jäämään vajaaksi ja ekalla kunnon pakkasella se sitten jäätyy!

      Lämmittimet ei ole pakollisia nykyöljyillä. Ne ovat niin laadukkaita että että konetta ne tuohoa.Harva 2000-luvun auto hajoaa öljynkierron tai laakeroinnin vauroihin pelkästä kulumisesta johtuen (poislukien yli 300 000 km ajetut). Eri asia jos esim turbo hajoaa ja puskee öljyt pihalle tai vastavaa...

      urea voi kiteytyä letkuihin viikojen seisotuksessa, mutta se kyllä liukenee pois kun uutta vitrsaa virtaa.

      • keinojaon

        Kaksi avainta ja tuollaisella 5km kauppaan reissulla kovemmilla pakkasilla jättää toisen avaimen sisään jotta moottori käy ja toisella laittaa ovet lukkoon.

        Kannattaa autoa ostaessa tarkistaa että onnistuu, esim. minulle tuli yllätyksenä ettei volvossa onnistunutkaan. Toinen tapa on avata kuskin ikkuna, painaa ovet lukkoon sisätilan napista ja sitten laittaa ikkuna sulkeutumaan ja käsi nopeasti pois välistä.

        Kannattaa sekin kokeilla niin että joku istuu auton sisällä että ovet saa uudelleen auki (metalliavaimella avattava yleensä).


      • E220_CDI
        keinojaon kirjoitti:

        Kaksi avainta ja tuollaisella 5km kauppaan reissulla kovemmilla pakkasilla jättää toisen avaimen sisään jotta moottori käy ja toisella laittaa ovet lukkoon.

        Kannattaa autoa ostaessa tarkistaa että onnistuu, esim. minulle tuli yllätyksenä ettei volvossa onnistunutkaan. Toinen tapa on avata kuskin ikkuna, painaa ovet lukkoon sisätilan napista ja sitten laittaa ikkuna sulkeutumaan ja käsi nopeasti pois välistä.

        Kannattaa sekin kokeilla niin että joku istuu auton sisällä että ovet saa uudelleen auki (metalliavaimella avattava yleensä).

        Uudessa Volvossa helpoin tapa on Volvo OnCall.

        Mutta on arveluttavaa jättää nokileka kolisemaan tyhjäkäynnille kauppareissun ajaksi. Jos sitä jostain syystä on ihan pakko käyttää, niin eikö olisi parempi ja laillisempi ja vähemmän ketutusta muissa aiheuttava tapa ajaa kotiin pidemmän kautta?

        Parasta olisi vaan lakata hämmästelemästä kelejä ja päästellä menemään uudella autolla sen verran kuin tarvetta on? Käytettäväksi kai nämä hankitaan ja mahdollisilla ongelmilla on turha stressata ennen kuin niitä on edes näköpiirissä.


      • keinojaon
        E220_CDI kirjoitti:

        Uudessa Volvossa helpoin tapa on Volvo OnCall.

        Mutta on arveluttavaa jättää nokileka kolisemaan tyhjäkäynnille kauppareissun ajaksi. Jos sitä jostain syystä on ihan pakko käyttää, niin eikö olisi parempi ja laillisempi ja vähemmän ketutusta muissa aiheuttava tapa ajaa kotiin pidemmän kautta?

        Parasta olisi vaan lakata hämmästelemästä kelejä ja päästellä menemään uudella autolla sen verran kuin tarvetta on? Käytettäväksi kai nämä hankitaan ja mahdollisilla ongelmilla on turha stressata ennen kuin niitä on edes näköpiirissä.

        Miksi se on arveluttavaa jättää käymään jos ovet on lukossa? ei sitä siitä kukaan vie, tietysti jos poliisi sattuu paikalle niin saattavat kusipäisyydessään sakottaa tyhjäkäynnistä.

        Mitä se ketään oikeasti haittaa jos moottori käy jossain marketin parkkipaikalla. Ainahan kaikkia kukkahattuja löytyy jotka katsoo oikeudekseen tunkea nokkansa asioihin mitkä ei henkilölle itselleen kuulu mitenkään.

        Pidemmän kautta ajeleminen kuluttaa enemmän aikaa ja polttoainetta, lisäksi kun käyttää kaupassa käynnin ajan niin on lämmin auto kun tulee takaisin.


      • E220_CDI

        Minä halveksin sekä tyhjäkäynnille autonsa jättäviä että heidän hankkimiaan romuja niin paljon, etten voi itse toimia yhtä typerästi.

        Minusta ei ole poliisin kusipäisyyttä jos rikosesta rangaistaan, eikä naapurin kusipäisyyttä, jos paheksuu rikollista.

        Tyhjäkäynnin suurin haitta omalta kannaltani olisi kulutuksen nousu sekä ihan IHAN TURHA ilman pilaaminen.

        Tässä puhuttiin auton käyntijakson pidentämisestä auton toiminnan varmistamiseksi, joten ajaminen on mielestäni selvästi parempi vaihtoehto kuin kylmän dieselin käyttäminen tyhjäkäynnillä, jolla se ei lämpene kunnolla ennen kevättä. Esimerkiksi hiukkassuodattimen regeneroinnilla on minimilämpötila, joten puhdistuspolton ollessa tarpeen tilanne vain pahenee tyhjäkäynnillä jossa rajalämpötilaa ei saavuteta. Sähkövastuksilla lämpenevissä autoissa vastuksien käyttöjakso on heikon lämmpn tuoto vuoksi pitkä, jolloin kulutus nousee normaalista tyhjäkäyntikulutuksesta.

        En minäkään kylmällä autolla lähde. Sitä varten on Webasto, joka pitää moottorin ja ohjaamon oikeasti lämpimänä taloudellisesti ja pienellä kulutuksella.

        Jos tällä saa kukkahatun, niin laita postissa tulemaan, kiitos.


      • no_vaikkapa
        keinojaon kirjoitti:

        Miksi se on arveluttavaa jättää käymään jos ovet on lukossa? ei sitä siitä kukaan vie, tietysti jos poliisi sattuu paikalle niin saattavat kusipäisyydessään sakottaa tyhjäkäynnistä.

        Mitä se ketään oikeasti haittaa jos moottori käy jossain marketin parkkipaikalla. Ainahan kaikkia kukkahattuja löytyy jotka katsoo oikeudekseen tunkea nokkansa asioihin mitkä ei henkilölle itselleen kuulu mitenkään.

        Pidemmän kautta ajeleminen kuluttaa enemmän aikaa ja polttoainetta, lisäksi kun käyttää kaupassa käynnin ajan niin on lämmin auto kun tulee takaisin.

        No siinä on vaan se riski että se sekopää sekakäyttäjä bongaa käyvän autosi, rikkoo sivulasin ja ottaa auton ns. luvatta lainaan. Sit se löytyy jostain 10 km päästä lähiöstä liikenteenjakajaan törmättynä.


      • keinojaon
        E220_CDI kirjoitti:

        Minä halveksin sekä tyhjäkäynnille autonsa jättäviä että heidän hankkimiaan romuja niin paljon, etten voi itse toimia yhtä typerästi.

        Minusta ei ole poliisin kusipäisyyttä jos rikosesta rangaistaan, eikä naapurin kusipäisyyttä, jos paheksuu rikollista.

        Tyhjäkäynnin suurin haitta omalta kannaltani olisi kulutuksen nousu sekä ihan IHAN TURHA ilman pilaaminen.

        Tässä puhuttiin auton käyntijakson pidentämisestä auton toiminnan varmistamiseksi, joten ajaminen on mielestäni selvästi parempi vaihtoehto kuin kylmän dieselin käyttäminen tyhjäkäynnillä, jolla se ei lämpene kunnolla ennen kevättä. Esimerkiksi hiukkassuodattimen regeneroinnilla on minimilämpötila, joten puhdistuspolton ollessa tarpeen tilanne vain pahenee tyhjäkäynnillä jossa rajalämpötilaa ei saavuteta. Sähkövastuksilla lämpenevissä autoissa vastuksien käyttöjakso on heikon lämmpn tuoto vuoksi pitkä, jolloin kulutus nousee normaalista tyhjäkäyntikulutuksesta.

        En minäkään kylmällä autolla lähde. Sitä varten on Webasto, joka pitää moottorin ja ohjaamon oikeasti lämpimänä taloudellisesti ja pienellä kulutuksella.

        Jos tällä saa kukkahatun, niin laita postissa tulemaan, kiitos.

        Turha ajaminen siis pilaa ilmaa ja kuluttaa polttoainetta vähemmän kuin tyhjäkäynti saman ajan? Miten se on mahdollista kun ajossa polttoainetta palaa enemmän aikayksikköä kohden kuin tyhjäkäynnillä paikallaan, ja aika on se mikä ratkaisee eikä ajetut kilometrit jos akun lataamisesta puhutaan.

        Eli sekä ilman pilaantuminen että polttoaineen kulutuksen nousu on suurempaa, tosin jos katsot auton ajotietokoneesta litraa sadalle kulutusta niin tyhjäkäynti tietysti nostaa sitä ja turha ajaminen ei, mutta kokonaisuudessaan turha ajaminen kuluttaa kuitenkin enemmän.

        Tyhjäkäynnillä kuluu vain moottori ja sen apulaitteet, ajossa lisäksi myös esimerkiksi renkaat, jarrut, voimansiirto jne. komponentit joten auton kuluminenkin on ajossa suurempaa kuin paikallaan käydessä.

        Mitä sähkövastusten aiheuttamaan kulutuksen lisään tulee, niin ei ne kovalla pakkasella katkea ajossakaan sen paremmin kuin pitkän ajan kuluttua, ei se moottori meinaa lämmetä käyttölämpötilaansa millään etenkään kun sisätiloja lämmitetään täydellä teholla.

        Miksi webaston polttaminen on niin paljon parempaa kuin moottorin käyttäminen vaikka molemmissa palaa kuitenkin täysin sama aine? Sitäpaitsi webastolla ei ole mitään muuta kuin suora putki ulos, moottorin päästöjä puhdistetaan katalysaattorilla, hiukkassuodattimella ym. laitteilla.

        Ja nimenomaan sen webaston kanssa akun lataus tyhjäkäynti on erittäin tarpeellista jos ajoa ei muuten tule, esilämmitys kun kuluttaa ampeeritunteja reilusti yhtä kylmäkäynnistystä enemmän ja lataustarve on suurempi. Ei se ole mikään ratkaisu tähän ongelmaan.

        En vaan ymmärrä, miksi on ihan OK ajaa vaikka kaksi tuntia korttelia ympäri mutta jos käytät saman kaksi tuntia parkkipaikalla niin se on aivan hirveä teko?


      • helevetintyhmäoot

        Pakkasilla itsekseen käyvän autosi ohi kulkeva narkki lyö varmasti lasin paskaksi ja vie autosi tavaroineen ja vakuutuksesta et saa mitään.


      • E220_CDI
        keinojaon kirjoitti:

        Turha ajaminen siis pilaa ilmaa ja kuluttaa polttoainetta vähemmän kuin tyhjäkäynti saman ajan? Miten se on mahdollista kun ajossa polttoainetta palaa enemmän aikayksikköä kohden kuin tyhjäkäynnillä paikallaan, ja aika on se mikä ratkaisee eikä ajetut kilometrit jos akun lataamisesta puhutaan.

        Eli sekä ilman pilaantuminen että polttoaineen kulutuksen nousu on suurempaa, tosin jos katsot auton ajotietokoneesta litraa sadalle kulutusta niin tyhjäkäynti tietysti nostaa sitä ja turha ajaminen ei, mutta kokonaisuudessaan turha ajaminen kuluttaa kuitenkin enemmän.

        Tyhjäkäynnillä kuluu vain moottori ja sen apulaitteet, ajossa lisäksi myös esimerkiksi renkaat, jarrut, voimansiirto jne. komponentit joten auton kuluminenkin on ajossa suurempaa kuin paikallaan käydessä.

        Mitä sähkövastusten aiheuttamaan kulutuksen lisään tulee, niin ei ne kovalla pakkasella katkea ajossakaan sen paremmin kuin pitkän ajan kuluttua, ei se moottori meinaa lämmetä käyttölämpötilaansa millään etenkään kun sisätiloja lämmitetään täydellä teholla.

        Miksi webaston polttaminen on niin paljon parempaa kuin moottorin käyttäminen vaikka molemmissa palaa kuitenkin täysin sama aine? Sitäpaitsi webastolla ei ole mitään muuta kuin suora putki ulos, moottorin päästöjä puhdistetaan katalysaattorilla, hiukkassuodattimella ym. laitteilla.

        Ja nimenomaan sen webaston kanssa akun lataus tyhjäkäynti on erittäin tarpeellista jos ajoa ei muuten tule, esilämmitys kun kuluttaa ampeeritunteja reilusti yhtä kylmäkäynnistystä enemmän ja lataustarve on suurempi. Ei se ole mikään ratkaisu tähän ongelmaan.

        En vaan ymmärrä, miksi on ihan OK ajaa vaikka kaksi tuntia korttelia ympäri mutta jos käytät saman kaksi tuntia parkkipaikalla niin se on aivan hirveä teko?

        Webastollahan ei päästönormeja ole, mutta sen käyttö on laillista. Tyhjäkäynti kauppareissun aikana ei ole. Ja kuten itsekin sanot, ei diesel kylmässä säässä tyhjäkäynnillä mitään lämpene. Pikemminkin jäähtyy, jos se ajettiin paikalle käyntilämpöisenä.

        Moottorin lämmittävä ajolenkki kuluttaa varmasti enemmän kuin hetken tyhjäkäynti, mutta se myös ratkaisee kysymyksen akun latauksesta ja hiukkassuodattimen regeneroinnista. Ei tosin tullut mieleenikään ajaa korttelin ympäri. Valtatielle, ja vähintään 80, mieluimmin satanen vauhtia.

        Vastusten kytkeytymislämpötiloja en tiedä, mutta maantiekulutuksesta näkee talvella, etteivät ne ole päällä kuin hetken lähdön jälkeen. viimasuojalla on toki merkityksensä tämän asian kannalta. Pakkaskelin maantieajokuluts alkaa nelosella kuten kesälläkin.


      • keinojaon
        E220_CDI kirjoitti:

        Webastollahan ei päästönormeja ole, mutta sen käyttö on laillista. Tyhjäkäynti kauppareissun aikana ei ole. Ja kuten itsekin sanot, ei diesel kylmässä säässä tyhjäkäynnillä mitään lämpene. Pikemminkin jäähtyy, jos se ajettiin paikalle käyntilämpöisenä.

        Moottorin lämmittävä ajolenkki kuluttaa varmasti enemmän kuin hetken tyhjäkäynti, mutta se myös ratkaisee kysymyksen akun latauksesta ja hiukkassuodattimen regeneroinnista. Ei tosin tullut mieleenikään ajaa korttelin ympäri. Valtatielle, ja vähintään 80, mieluimmin satanen vauhtia.

        Vastusten kytkeytymislämpötiloja en tiedä, mutta maantiekulutuksesta näkee talvella, etteivät ne ole päällä kuin hetken lähdön jälkeen. viimasuojalla on toki merkityksensä tämän asian kannalta. Pakkaskelin maantieajokuluts alkaa nelosella kuten kesälläkin.

        Akku ei lataannu yhtään nopeammin vaikka ajaisit kahta sataa tai annat käydä tyhjäkäynnillä. Jos se on moottoritilassa niin ajoviima itseasiassa pitää sen kylmänä, paikallaan käydessä moottorin lämpö saattaa vähän lämmittää.

        Laturit on nykyään ja ollut jo pitkään sen kokoisia että kyllä ne pitävät latausjännitteen kierrosluvusta riippumatta vaikka olisi kovempi kuormituskin.

        Minulta ainakaan ei ole vielä auto hävinnyt ja yhdeksän vuotta tullut ajeltua vaikka kovemmalla pakkasella jätänkin käymään aika helposti. Muistaakseni kerran on tullut joutokäyntisakot, lappuliisa oli käynyt sillä välin kun olin poissa autolta.

        Minusta tuntuu ettei nuo vastukset sammu kovalla pakkasella koskaan eikä moottoria kyllä käyntilämpöiseksi saa ellei lähde oikeasti maantielle ajamaan pidempää matka-ajoa. Jos ajetaan liikennevaloista toiseen kaupunkiliikenteessä ja sisätilojen lämmitys täydellä teholla niin ei lämpene edes ajossa.

        Hiukkassuodattimen regenerointitarpeesta auto kyllä ilmoittaa tarvittaessa, milloin pitäisi käydä ajamassa pidempi ajo jos se ei ole muuten pystynyt sitä suorittamaan.

        Laillista se ei tietysti ole, mutta mielestäni edelleenkin tyhjäkäynti on paras ja edullisin tapa jos moottorin käyttäminen johtuu sähkön tarpeesta. Jos akku on vaikka mennyt tyhjäksi ja kaapeleilla käynnistetty, on halvempaa käyttää moottoria 2-3 tuntia parkkipaikalla kuin käydä ajamassa joku 200km lenkki.


      • E220_CDI
        keinojaon kirjoitti:

        Akku ei lataannu yhtään nopeammin vaikka ajaisit kahta sataa tai annat käydä tyhjäkäynnillä. Jos se on moottoritilassa niin ajoviima itseasiassa pitää sen kylmänä, paikallaan käydessä moottorin lämpö saattaa vähän lämmittää.

        Laturit on nykyään ja ollut jo pitkään sen kokoisia että kyllä ne pitävät latausjännitteen kierrosluvusta riippumatta vaikka olisi kovempi kuormituskin.

        Minulta ainakaan ei ole vielä auto hävinnyt ja yhdeksän vuotta tullut ajeltua vaikka kovemmalla pakkasella jätänkin käymään aika helposti. Muistaakseni kerran on tullut joutokäyntisakot, lappuliisa oli käynyt sillä välin kun olin poissa autolta.

        Minusta tuntuu ettei nuo vastukset sammu kovalla pakkasella koskaan eikä moottoria kyllä käyntilämpöiseksi saa ellei lähde oikeasti maantielle ajamaan pidempää matka-ajoa. Jos ajetaan liikennevaloista toiseen kaupunkiliikenteessä ja sisätilojen lämmitys täydellä teholla niin ei lämpene edes ajossa.

        Hiukkassuodattimen regenerointitarpeesta auto kyllä ilmoittaa tarvittaessa, milloin pitäisi käydä ajamassa pidempi ajo jos se ei ole muuten pystynyt sitä suorittamaan.

        Laillista se ei tietysti ole, mutta mielestäni edelleenkin tyhjäkäynti on paras ja edullisin tapa jos moottorin käyttäminen johtuu sähkön tarpeesta. Jos akku on vaikka mennyt tyhjäksi ja kaapeleilla käynnistetty, on halvempaa käyttää moottoria 2-3 tuntia parkkipaikalla kuin käydä ajamassa joku 200km lenkki.

        Hyvä korjaus tuo akun lataus. Volttimittari kieppuu aivan samassa 13.9 - 14 V lukemassa käyntinopeudesta ja kuormasta riippumatta. Kiitos korjauksesta! Uskon myös kun kerrot, että vaikka joitain ärsyttää tyhjäkäyntiä käyvä auto parkkipaikalla, niin aika harva silti ryhtyy rikkomaan laseja.

        DPF regeneroinnin ja lämpenemisen kannalta kerroit itsekin perustelun mieluummin maantielenkille kuin korttelin kiertoon.

        Viimasuojan kera 80 astetta ylittyy 24 km työmatkalla vielä ainakin -20 asteessa. Ja Webasto on minulla vain esilämmittimenä, kun en koe sitä ajon aikana tarvitsevani.


    • tiedonjakaja

      Paapat porinoi. Kyllä on tiedon taso viisikymmentä vuotta vanhaa. Ei millään jaksa käsittää miten on jämähtänyttä kirjailijaa liikenteessä. Karavaanareitten saunoissa kuulee saman tasoista turinaa.

      • nokerroppa

        No kerros viisas tiedonjakaja, uskaltaako uutta kusiruisku-dieseliä seisottaa päiväkausia ulkona pakkasella? Ja entä se kusiaine, sehän kuulemma pilaantuu muutamassa kuukaudessa. Entäs jos säiliön lähes tyhjäksi ajaminen kestää vaikkapa yli puoli vuotta, jopa vuoden? Tuleeko ongelmia eli kiteytyykö adblue eli tukkiiko letkut tai pumpun?


    • Hajoaavarmasti

      Jos sulla on uusi auto niin ei varmaan ole rahasta kiinni hankkia edes lohkolämppäriä mutta kyllä webasto on mulla ainakin auton tärkein valintaperuste. Sen jälkeen kun on webasto alkaa vasta muut asiat kiinostamaan. En edes mieti autoa ilman webastoa, siihen kun kerran tottuu ei halua enää jäätyä. Se on niin mukavaa aamulla mennä lämpimään autoon. Lisäksi kannattaa miettiä mikä on auton haluttavuus vaihtoautona jo vaikka ajettu 100tonnia eikä ole mitään lämppäriä? Kyllä fiksu ostaja tajuaa että sellasta ei kannata ostaa koska käytännössä kone voi olla todella kulunut ja onkin kylmäkäynnistyksen takia. Ei toki ihan kaikki esim kesäautot tms urheiluautot jos ei ole edes talvirenkaita mutta käytännössä olisi idioottimaista ostaa joku 100 tonnia ajettu audi jossa ei lämppäriä.

    • miksikusella

      Älä hanki dieseliä jonka kiukkaspönttöä regeneroidaan urealla. Onhan muitakin vaihtoehtoja.

      • termit_oikein

        "kiukkaspönttöä regeneroidaan urealla"...mitä tuo tekstisi tarkoitti? Urea ruiskutetaan katalysaattoriin pakokaasun sekaan, ei hiukkassuodattimeen. Ainoastaan PSA:n dieseleissä on ollut käytössä FAP jossa erillinen neste suihkutetaan hiukkassuodattimeen tehostamaan hiukkaspolttoa. Urearuisku taas tosiaan on katalysaattorissa ja poistaa typen oksidit.


    • Mielenkiintoinen aihe. Saanut paljon kommentteja
      Olis kiva tietää aloittajalta minkämerkkistä ja minkämallista autoa joku autoliike tarjoaa suomessa myyntiin ilman mitään mahdollisuutta selvitä talvesta suomessa.
      Vai onko tämä ostajan valinta. Jos on nin ostaja kertoo että auto seisoo katoksessa.
      Kaiken ratkaisee se että onko katoksessa käytössä jatkuvasti päällä oleva sähkö.
      Jos on kaikki asiat hoituu 100% varmuudella ilman joutokäyntejä ja ylimääräisiä ajeluja. Ihmisten tilannehan voi muuttua autokaupan jäkeen. Mutta kuten sanoin asiat on hoidettavissa .

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

      Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      138
      7735
    2. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

      Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      38
      1945
    3. Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena

      Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja
      Maailman menoa
      25
      1910
    4. Miten meinasit

      Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      91
      1633
    5. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

      Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      180
      1555
    6. Tunnekylmä olet

      En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p
      Ikävä
      104
      988
    7. Oletko miten

      Valmis läheisyyteen?
      Ikävä
      49
      930
    8. Taisit sä sit kuiteski

      Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik
      Ikävä
      4
      889
    9. Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme

      Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri
      Ikävä
      28
      820
    10. Muistatko hänen

      Tuoksunsa? Saako se sinut syttymään? ❤️‍🔥
      Ikävä
      34
      802
    Aihe