Kouluissa on kait alkanut joku amiksen ylistyskuuri kun sitä kehutaan joka paikassa.
Opot,ammattikoulut ja lehdet jauhavat että on varma työpaikka ja kaikki hyvin.
Siskon koulussakin sitä suositellaan kaikille.
Totuus on kuitenkin se että työnantajat eivät ammattikoululaista pidä minään.
Opetuksen taso on monilla aloilla (vaikka metalli) ihan onnetonta kun vertaa mitä sen pitäisi olla.
Töissä et osaa mitä pitäisi.
Myös jatko-opiskelun sanotaan olevan mahdollista ammattikorkeakouluun, mutta se on täyttä peetä.
En tunne ketään joka olisi päässyt.
Ammattikoululaiset joutuvat samaan pääsykokeeseen lukiolaisten kanssa.
80% niistä jotka pääsevät on jotain muuta kuin ammattikoululaisia.
Jos ette usko niin lukekaa vaikka opetushallituksen sivuilta, tai jostain ns.lakikirjasta mitä sanotaan ammattikorkeakouluun hakemisesta.
Jos menet amikseen niin ei ole mitään takeita että pääsee töihin. Joutuu jatkokoulutukseen melko varmana, ja jos sitten pääsee töihin niin palkka on surkea, n.1000e kuussa. Monessa paikkaa lupaavat ihan muuta..
Ja työt jaetaan joskus pelkän pärstän perusteella.
Ainoa järkevä jatkokoulutus on ammattitutkinnot joita AIOTAAN SUPISTAA!
Jos menee lukioon niin sillä on edes jotain arvoa.Voi oikeasti päästä korkeakouluun, ja jos menee amikseen niin saa työpaikan paljon varmemmin.
Lisäksi amiksessa on häiriköitä, jos haluaisi oikeasti opiskella niin nämä koettavat estää parhaansa mukaan. Ja vituttaa kun ne päästetään säälistä läpi..itse saa kuitenkin lukea 3 kertaa enempi, mutta numero on kuitenkin yhtä isompi.
Jos pääsee lukioon niin sinne..haittaa ei ainakaan ole vaikka ei sitä suorittaisikaan loppuun.
Ei se ammattikoulu ihan perseestä ole, mutta ei sinne kannata mennä jos parempaan pääsisi..vaikka opot kuinka suosittelisivat.
Itse ainakaan en olisi mennyt jos olisi tiennyt..nyt vituttaa olla työtön päähänpotkittu ex-sijainen
Amista ylistetään turhaan
15
1351
Vastaukset
- momomo
Oon väsyny joten tämä on sekavaa.
Lukiossa käy ihan liikaa ihmisiä. Lukio ei ole ammatillinen tutkinto joten lukion jälkeen tulisi jatkaa opintoja jossain muualla. Melko suuri osa ei jatka ja jos jatkaa niin ne ihmiset pysyy toisella asteella. TIetenki on ihmisiä jotka menee yohon tai amkhon, mutta alotuspaikkojen määrä on pienempi kuin uusien ylioppilaiden määrä. Joten tulis yhteiskunnalle halvemmaksi tunkea ihmiset jotka ei jatka korkeakouluihin niin suoraa amikseen.- y_o
Ihan samaa mieltä kanssasi. Kävin minäkin pienen kunnan lukiota, johon otettiin seiskan keskiarvorajan altakin jokseenkin kaikki halukkaat, kun oli oppilaista pulaa. Lukio oli itsestään selvä jatko yläasteelle, ja amikseen "joutuivat" vain ne pahimmat häiriköt viitosen papereillaan. Muuten jatkui samanlainen hyysääminen ja huolehtiminen, että ei kai nyt kukaan vain putoa kärryiltä. Valinnaisten kielten kursseillakaan ei meinattu saada mitään aikaiseksi.
Itse osasin sentään lukea omin päinkin sellaista, mikä meidän koulussa katsottiin "ylimääräiseksi", ja sain hyvän yo-todistuksen. Yliopistolla kyllä sitten sain kuulla tiukempien keskiarvorajojen kouluista tulleilta, kuinka heillä oli käyty nämä kaikki itse opiskelemani asiat itsestään selvästi läpi tunneilla pakollisina asioina.
Eli tiukemmat rajat vaan lukioon. Ei sen käymisestä kuitenkaan ole juuri mitään hyötyä sellaiselle, joka kumminkin päätyy ammattikouluun. Lukion tarkoitushan on valmentaa ihmisiä akateemisiin opintoihin, mikä tuntuu tosin unohtuvan nykyään jo opettajiltakin.
Tässäkin keskustelussa joku puolustaa ammattikouluja sillä, että "lukion jälkeen on vaikea saada töitä". No, kun lukion käymällä ei kenenkään ole tarkoituskaan saada töitä vaan jatkaa opintoja korkeakouluissa lukion luomalta teoreettiselta pohjalta. Peruskoulu, lukio ja yliopisto muodostavat yhteensä sellaisen parinkymmenen vuoden koulutusputken. Jos se ei kiinnosta vaan haluaa nopeammin töihin, niin kehotan katselemaan ammattikouluja. - y_o
y_o kirjoitti:
Ihan samaa mieltä kanssasi. Kävin minäkin pienen kunnan lukiota, johon otettiin seiskan keskiarvorajan altakin jokseenkin kaikki halukkaat, kun oli oppilaista pulaa. Lukio oli itsestään selvä jatko yläasteelle, ja amikseen "joutuivat" vain ne pahimmat häiriköt viitosen papereillaan. Muuten jatkui samanlainen hyysääminen ja huolehtiminen, että ei kai nyt kukaan vain putoa kärryiltä. Valinnaisten kielten kursseillakaan ei meinattu saada mitään aikaiseksi.
Itse osasin sentään lukea omin päinkin sellaista, mikä meidän koulussa katsottiin "ylimääräiseksi", ja sain hyvän yo-todistuksen. Yliopistolla kyllä sitten sain kuulla tiukempien keskiarvorajojen kouluista tulleilta, kuinka heillä oli käyty nämä kaikki itse opiskelemani asiat itsestään selvästi läpi tunneilla pakollisina asioina.
Eli tiukemmat rajat vaan lukioon. Ei sen käymisestä kuitenkaan ole juuri mitään hyötyä sellaiselle, joka kumminkin päätyy ammattikouluun. Lukion tarkoitushan on valmentaa ihmisiä akateemisiin opintoihin, mikä tuntuu tosin unohtuvan nykyään jo opettajiltakin.
Tässäkin keskustelussa joku puolustaa ammattikouluja sillä, että "lukion jälkeen on vaikea saada töitä". No, kun lukion käymällä ei kenenkään ole tarkoituskaan saada töitä vaan jatkaa opintoja korkeakouluissa lukion luomalta teoreettiselta pohjalta. Peruskoulu, lukio ja yliopisto muodostavat yhteensä sellaisen parinkymmenen vuoden koulutusputken. Jos se ei kiinnosta vaan haluaa nopeammin töihin, niin kehotan katselemaan ammattikouluja.Niin, pitäisi kuitenkin vielä lisätä se, etten todellakaan halveksi ammattikouluja. Meillä vain ammattikoulu toimi jonkinlaisena häirikköaineksen kaatopaikkana, mikä ei varmaankaan pidä paikkaansa isommissa kaupungeissa. Tiedän, että esimerkiksi Vaasassa on ollut jopa korkeampi keskiarvoraja joillekin ammattikoulun linjoille kuin osaan lukioista.
- se vahan
omasta itsestakin kiinni.
Itse kavin ihan pelkan amiksen ja talla hetkella olen ulkomailla toissa ravintolakokkina.
Laskujen maksamisten ym. menevien kulujen jalkeen jaa kateen viela n.3500 dollaria (riippuen kuukaudesta). - amis on hyvä
Nykyään voi suorittaa amiksen kanssa yhdessä lukio, itsestä riippuu viitsiikö.
Amis lukio yhdessä on miljoona kertaa pelkkää lukiota parempi vaihtoehto.
Sitäpaitsi ei kaikki lukion suorittaneet todellakaan pääse yliopistoihin, vaan on amikseen meno niilläkin edessä.- henri
Olen täysin samaa mieltä kanssasi!
- Rallis
musta pitäis valmistua tänä keväänä kokki..
ainakin tälle alalle alkaa olla koulutus melko lailla pakollinen, koska ilman hygieniapassia on työnhaku lähes mahdotonta!
totta on, ettei kaupan kassalla paljon tutkintoja tarvita.. mutta mielipiteitä on yhtä monta kuin ihmisiä! mutta faktahan on se että lukion jälkeen on todella vaikea päästä töihin! - tuleva inssi
Mä olen käyny amiksen autopuolen ja olen nytten AMK:ssa opiskelemassa, eikä tehnyt edes tiukkaa päästä sisään. Alotuspaikkoja oli 72 ja hyväksymispisteraja 49 itellä pisteitä oli 72 ja sijoitus hakujonossa 10 että kuten voi päätellä hakijoista VAIN yhdeksällä oli paremmat pisteet.
Syy siihen minkä takia suurin osa AMK:hon hakijoista on lukiopohjaisia saattaa olla siinä että amiksen käyneillä ei ole edes tarkoitus jatkaa mihinkään vaan he tosiaan haluavat perus ammatin. - mariia
Mä en oo katunu päivääkään, että lähin amiskaan. Kun mun kaverit viime kesänä pähkäilivät siitä, et mihin menisivät töihin, nii mulla ei ollu sitä ongelmaa. Nyt oon sitten saanu olla kaikki lomat töissä ja joskus vielä viikonloppunakin. Ja on mulla palkkakin jotain yli 1300 euroo kuussa ja sit vielä saa ilta,- sunnuntai ja loma korvaukset päälle. Et semmosta.. Kannattais sunkin vielä miettiä sitä lukiota!
- carita
Hei mulla on myös ollut töitä amis -aikana vaikka
kuinka hirmusti. Kaikki vapaa-ajat ois saanut käydä töissä -
Heti ekan amis -vuoden jälkeen jos vain ois ehtiny tai jaksanu... Kesällä oon ollu töissä
ja lukiolais -kaverit on valittaneet, etteivät
saa töitä koska "eivät osaa tehdä mitään"... noh,
on niitäkin jotka menevät esim. jätskikiskalle
yms. hommiin - jos haluu niin kyllä jotain hommii
löytää, ja osaahan ne tehdä paljokin. (jotkut ei,
ku: "Pappa betalar").. ei siis tarviikkaan...
Mun mielestä on kyllä helpompi saada töitä, kun
voi kertoa, että on oppinut jotakin ko. alasta.
Niin ja näyttämällä, että osaa ja on motivaatiota -
siinä sitten poikii hommii koko ajan lisää.
Työssäoppimisjaksolla voi näyttää taitonsa,
ja sieltä mäkin sain sen kesätyöpaikan.
Eikä siinä vielä kaikki:
Sit voi säästää rahaa tulevii amk-opintoja varten,
taikka vaan ostella kaikkee tarpeellista ja
tarpeetontakin... Yes, kivaa.
- jeppe
Kuules mä tunnen tosi monta jotka on menny ammattikorkeakouluun amiksen jälkeen.
Ei oo todellakaan mikään ihme!!! Kyllä sinne pääsee jos on vähän viittinyt opiskella. (3-4 keskiarvollakin)
Parhaimpia inssejä ovatkin ne, jotka ovat käyneet amk:n amiksen jälkeen.
Valttikortti on sillä joka on ensin käynyt yo -tutkinnon amiksen perustutkinnon rinnalla (45 ov lukiossa) - ns. kaksoistutkinnon,
ja sit menee ammattikorkeaan.
Niin ja duunareitahan me aina tarvitaan - niitä
jotka on käyneet amiksen, ja jotka haluu tehdä töitä. Töitä kyllä on - ainakin täällä Etelä-
Suomessa. Vielä lopuksi - amislaisissa on enemmän
fiksui tyyppei ku vähmmän fiksui...
Ihan sama pätee NYKYÄÄN lukiossakin.
Kokemusta on molemmista! - pe4
Kyllä mullakin kesätöitä on ollut, mutta kun kysyy vakipaikkaa niin lähinnä nauretaan.
Jotkut onnekkaat saa työpaikan mutta vaan moni muu vaan ei saa.
Ja työpaikansaanti riippuu alastakin..joillain aloilla saa helposti töitä mutta toisella ei saa millään.Riippuu ihan kysynnästä.
Ammattikorkeaan pääsee amislaisista 5-6 tyyppiä sadasta..muutaman voi tuntea..oujee
Ei vaan kannata yleistää että pääsee töihin ja kaikki menee hyvin amiksessa. Aina ei niin käy..paskasti voi kyllä käydä lukiossakin.
Minun mielestä ainakin ammattikoulut kaipaisi aika moista remonttia että niistä olisi vastaamaan tarpeita.
Sieltä pitäisi valmistua käytännön töihin pystyviä ammattilaisia eikä mitään pellejä joista ei ole kuin valon näyttäjiksi.
Voisi olla vaikka 4.vuosi niille jotka oikeasti haluavat osata jotain eivätkä ole heti töihin päässeet.
Nyt ei ole mitään.
Minulla ei ainakaan olisi lukiosta ollut mitään haittaa jos sen olisi käynyt, olen nyt ollut kortistossa ja pätkätöissä sen aikaa minkä olisi kestänyt 3 vuotta koulua lukion jälkeen.
Jotain pitäisi tehdä, mutta ei se niin helppoa ole.
Minulle suositeltiin amista puolipakolla vaikka olin käsistäni tosi surkea..ei kovin helppo ole päteä missään töissä vaikka olenkin oppinut vähä tekemään kaikkea.
No jokainen elää tavallaan..mut ei pidä uskoa mitään aivopesua ja mopotusta muiden taholta. - nuorinainen
esimerksiksi mä opiskelen ammattikoulussa nuoriso-ja vapaa-ajanohaajaksi.koulutus on todella monipuolista.ja sisään kouluun ei todellakaan ollut helppo päästä!helpommin olisin lukioon päässyt,mutta koin etten tarvitse sitä,sillä nuorisotyöntekijä on ainoa haaveammattini.ammattikouluja on monentasoisia,meillä opetus on hyvää.eikä sisäänkään oteta ihan millaisia ihmisiä vaan,sen takaa pääsykokeitten testit,ryhmätilanteet ja psykologin haastattelut.reilusti yli puolet jää saamatta opiskelupaikkaa.
itse olen kyllä yrittänyt saada pikkuveljeäni hakemaan kevään yhteishaussa lukioon,sillä hänen mieliammattinsa vaihtelee vähän liian usein.
eli jos ei todella ole varma mitä haluaa,sillon lukio on hyvä vaihtoehto,ja tietenkin jos haluaa akateemiselle alalle.mutta tosiaan jos haet alalle,jossa ei yo-todistusta tarvitse,sen hakkiminen on mielestäni turhaa.meillä yli puolet on tullut lukion jälkeen tänne opiskelemaan,eikä kukaan ole saanut muuta hyötyä kuin hyväksiluettua muutamat lukiossa käydyt aineet.
amk toimii samoissa tiloissa ja sinne pääse halutessaan kyllä erkoistumaan!ja työhön pääsy mahdollisuudet ovat ainakin mun alallani hyvät.
eli älkää ihmiset yleistäkö asioita,kouluja ja koulutuksia on niin paljon erilaisia! - hahsda
AMIS SE VAAN TIENAA ENEMMÄN
- pe4
Jos amis on joku taivas niin miksi työvoimatoimistot ja aikuiskoulutuskeskukset ovat amiksia täynä?
Miksi he kaikki ei ole töissä?
Tässä minun mielipidelista turhista aloista:
media-assistentti
kone-ja metalliala/automaatioasentaja
autoalalla 20% liikaa väkeä
parturi-kampaaja sama 20%
Mielestäni nuo alat ovat täyttä suota.
Jos haluaa lukea eteenpäin ja pääseekin johonkin niin on eri asia.
Jokainen saa mennä minne tahtoo.
Ei vaan kannata mennä tietämättömyyttään paskaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan2257057Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää451315Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."
Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka291148- 75921
Hävettää muuttaa Haapavedelle.
Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal49895Katseestasi näin
Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a62877Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä
Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.96856Toinen kuva mikä susta on jäänyt on
tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.38811Tietenkin täällä
Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.14786- 43763