Robert Lanzan teoria

epiphaniuseikirj

Toin joskus aikaisemminkin tämän Robert Lanzan teorian esille tänne palstalle, mutta nyt näytti olevan expressissä uusi vähän selkeämpi kuvaus tästä hänen teoriastaan.
Pseudotiedettähän tämä suurimmaksi osaksi on, mutta mielenkiintoinen teoria silti, joka osaltaan voisi selittää esimerkiksi NDE ilmiötä. Kristinuskon kanssa tällä ei ole juuri mitään tekemistä.
Lisäksi tässä oletetaan multiversumin olemassaolo josta ei mitään todisteita ole.

"Dr Robert Lanza, a scientist and theoretician, claims there is no such thing as death – just death of the body.

He believes our minds exist through energy which is contained in our bodies and is released once our physical beings cease in a process he calls ‘biocentrism’.

Dr Lanza says that we simply believe we die because that is what we are taught – but the reality is an illusion.

The scientist’s theory essentially elaborates on Einstein’s famous quote, where he said: “Energy cannot be created or destroyed, it can only be changed from one form to another.”

As such, when our physical bodies die, the energy of our consciousness – which scientists do not fully understand yet – could continue on a quantum level.

Dr Lanza says that “there are an infinite number of universes, and everything that could possibly happen occurs in some universe”.

As a result, he theorises that the consciousness continues to exist in a parallel universe.

Dr Lanza points to the uncertainty principle – a 1927 theory from German physicist Werner Heisenberg which says that the velocity and position of an object can be measured at the same time.

The scientist stated in an article he penned for Huffington Post: “Consider the uncertainty principle, one of the most famous and important aspects of quantum mechanics. Experiments confirm it’s built into the fabric of reality, but it only makes sense from a biocentric perspective.

“If there’s really a world out there with particles just bouncing around, then we should be able to measure all their properties. But we can’t. Why should it matter to a particle what you decide to measure?

“Consider the double-slit experiment: if one ‘watches’ a subatomic particle or a bit of light pass through slits on a barrier, it behaves like a particle and creates solid-looking hits behind the individual slits on the final barrier that measures the impacts.
“Like a tiny bullet, it logically passes through one or the other hole.

“But if the scientists do not observe the trajectory of the particle, then it exhibits the behaviour of waves that allow it pass through both holes at the same time.

“Why does our observation change what happens? Answer: Because reality is a process that requires our consciousness.”
Ultimately, Dr Lanza states that nothing exists without consciousness; what we see is merely perception.

Everything we see, he states, is simply information within our consciousness that is being stored in a body that will inevitably self-destruct.

Additionally, space and time are the tools for our consciousness to piece everything together and there would not be death in a timeless and spaceless world, which one of the infinite parallel universes would contain."

http://www.express.co.uk/news/science/737474/death-an-ILLUSION-Consciousness-CONTINUES

Uttille esitän kysymyksen kun hän tuntuu tietävän näistä tietoisuusasioista.
Jos niinkin perustava asia kuin "minä" on tietoisuudessamme illuusiota, niin millä perusteella voidaan sanoa, ettei koko "todellisuutemme"(jossa siis "minä" näyttelee varsin isoa osaa) ole sitä?
Tämä siis ihan vilpittömänä kysymyksenä eikä minään haastamisena.

66

201

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • "Uttille esitän kysymyksen kun hän tuntuu tietävän näistä tietoisuusasioista.
      Jos niinkin perustava asia kuin "minä" on tietoisuudessamme illuusiota, niin millä perusteella voidaan sanoa, ettei koko "todellisuutemme"(jossa siis "minä" näyttelee varsin isoa osaa) ole sitä?"

      Se että minä/tietoisuus on illuusiota tarkoittaa ettei se ole sitä miltä se meistä vaikuttaa (jota illuusio jo sanana tarkoittaa, ei sitä etteikö sitä olisi lainkaan olemassa). Eli se ei ole sitä mitä subjektiivinen kokemuksemme on, joka vastaa lähinnä jonkunmoista kuvitelmaa pikkumiehestä päämme sisällä, vaikkei sellaiseen varsinaisesti uskotakaan.

      Se ei siis tarkoita etteikö tietoisuutta olisi olemassa siinä mielessä mikä se fyysinen prosessi on, eli aivotoimintana joka tuottaa raportoidun tietoisuuden. Vastaavasti mitä joku tekoäly voisi tehdä. Samoin se minä on olemassa tietomallina aivoissa. Noiden illusorisuus siis paremminkin tekee niistä yhtä todellisia kuin muustakin todellisuudesta, eli ne ovat vastaavaa materiaa ja informaatiota.

      Lanza huuhailee asiat ihan päälaelleen, vastoin kaikkea sitä mitä tieteellinen todistusaineisto kertoo.

    • state.of.decay

      Viimeisimpään:

      "..,niin millä perusteella voidaan sanoa, ettei koko "todellisuutemme"(jossa siis "minä" näyttelee varsin isoa osaa) ole sitä?"

      Ei millään perusteella; tieteessäkin sitä – oman mielen ulkopuolista maailmaa – käsitellään annettuna, ei todistettuna. Ja siitäkin johtuen tieto on uskomuksen "alalaji" ja sitä rataa...

    • Ei se Lanzan höpinä mikään teoria ole. New age hömppää, tyypillisesti kvantti-sanakin vedetty mukaan, kun se kai kuulostaa niin viisaalta ja hienolta.

      • "Ei se Lanzan höpinä mikään teoria ole. New age hömppää, tyypillisesti kvantti-sanakin vedetty mukaan, kun se kai kuulostaa niin viisaalta ja hienolta. "

        Kyllä Quantum Leap oli paras tv-sarja aikoinaan :-)


    • DRHouse
      • Kyllä Lanza on tuokin mahdollisuus huomioiden perin pohjin väärässä. Lanzan tietoisuus kun on energiaa ja kvanttia ja rinnakkaistodellisuuksia ja ties mitä huuharisuosikkeja.

        Se koneelle mahdollisesti joskus ladattava tietoisuus on käytännössä informaatiota. Ei siis lainkaan sama tietoisuus mitä Lanza sen esittää olevan.


      • DRHouse
        utti kirjoitti:

        Kyllä Lanza on tuokin mahdollisuus huomioiden perin pohjin väärässä. Lanzan tietoisuus kun on energiaa ja kvanttia ja rinnakkaistodellisuuksia ja ties mitä huuharisuosikkeja.

        Se koneelle mahdollisesti joskus ladattava tietoisuus on käytännössä informaatiota. Ei siis lainkaan sama tietoisuus mitä Lanza sen esittää olevan.

        Siksi sanoinkin että periaatteessa. Ainut asia mistä Lanza on edes etäisesti oikeassa on ettei tietoisuuden välttämättä tarvitse kuolla kehon mukana. Muu on tosiaan sellaista perinteistä huuhaata.


      • tieteenharrastaja
        DRHouse kirjoitti:

        Siksi sanoinkin että periaatteessa. Ainut asia mistä Lanza on edes etäisesti oikeassa on ettei tietoisuuden välttämättä tarvitse kuolla kehon mukana. Muu on tosiaan sellaista perinteistä huuhaata.

        Se, ettei tietoisuus kuole kehon mukana, on sinusta siis periaatteessa järkevä ajatus ihmisen tuottamasta tekoälystä keskustellessa, mutta naurettavaa hullutusta kristillisenä uskonoppina. Auttaisiko tuossa dilemmassa Jumalan kuvitteleminen superälykkääksi maanulkoiseksi elämänmuodoksi?


      • utti kirjoitti:

        Kyllä Lanza on tuokin mahdollisuus huomioiden perin pohjin väärässä. Lanzan tietoisuus kun on energiaa ja kvanttia ja rinnakkaistodellisuuksia ja ties mitä huuharisuosikkeja.

        Se koneelle mahdollisesti joskus ladattava tietoisuus on käytännössä informaatiota. Ei siis lainkaan sama tietoisuus mitä Lanza sen esittää olevan.

        "Se koneelle mahdollisesti joskus ladattava tietoisuus on käytännössä informaatiota."
        Juu tosiaan tietoisuus lienee paljon muuta kuin muistoja tai muistikuvia. Vähän kuin matkakuvat voi ladata koneelle, mutta ei sitä kokemusta matkasta. Kuinka ladata esimerkiksi tunne koneelle?


      • hehhh
        tieteenharrastaja kirjoitti:

        Se, ettei tietoisuus kuole kehon mukana, on sinusta siis periaatteessa järkevä ajatus ihmisen tuottamasta tekoälystä keskustellessa, mutta naurettavaa hullutusta kristillisenä uskonoppina. Auttaisiko tuossa dilemmassa Jumalan kuvitteleminen superälykkääksi maanulkoiseksi elämänmuodoksi?

        Aina se jonkun alustan ja siirtomenetelmän tarvitsee tekoälykin. Ei se tyhjässä säily, niin kuin te uskovaiset kuvittelette sielun säilyvän ruumiin kuollessa. Tehän uskotte, että jos kuolee vaikka pommiräjähdykseen, sielu vaan livahtaa turvaan.


      • 917
        marathustra kirjoitti:

        "Se koneelle mahdollisesti joskus ladattava tietoisuus on käytännössä informaatiota."
        Juu tosiaan tietoisuus lienee paljon muuta kuin muistoja tai muistikuvia. Vähän kuin matkakuvat voi ladata koneelle, mutta ei sitä kokemusta matkasta. Kuinka ladata esimerkiksi tunne koneelle?

        Mitä ovat tunteet?

        Nehän ovat pohjimmiltaan opittuja reaktioita erilaisiin aistiärsykkeisiin. Koneen on mahdollista oppia 'tuntemaan', kun sille kerrotaan miten toimia erilaisissa tilanteissa, jotka se havaitsee antureillaan. Kone voi myös oppia 'tuntemaan' havaintojensa peruseella, jos siihen on ohjelmoitu AI-tyyppisiä toimintoja.

        https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2781898/


      • tieteenharrastaja
        hehhh kirjoitti:

        Aina se jonkun alustan ja siirtomenetelmän tarvitsee tekoälykin. Ei se tyhjässä säily, niin kuin te uskovaiset kuvittelette sielun säilyvän ruumiin kuollessa. Tehän uskotte, että jos kuolee vaikka pommiräjähdykseen, sielu vaan livahtaa turvaan.

        Mielestäni eivät kuvittele:

        " Ei se tyhjässä säily, niin kuin te uskovaiset kuvittelette sielun säilyvän ruumiin kuollessa. Tehän uskotte, että jos kuolee vaikka pommiräjähdykseen, sielu vaan livahtaa turvaan."

        Kuvitelmasi "uskovaisten" kuvitelmista ja uskomisista ovat nähdäkseni tarkoitushakuisesti vääriä. Valtaosa jättää nuo yksityiskohdat huoletta Herran haltuun.

        Tietotekniikan nykykäytönnöissäkin osatan varautua tiedostojen sälymiseen varmuuskopioina, vaikka pommiräjähdys tuhoaisikin niiden käyttöversiot.


      • 917 kirjoitti:

        Mitä ovat tunteet?

        Nehän ovat pohjimmiltaan opittuja reaktioita erilaisiin aistiärsykkeisiin. Koneen on mahdollista oppia 'tuntemaan', kun sille kerrotaan miten toimia erilaisissa tilanteissa, jotka se havaitsee antureillaan. Kone voi myös oppia 'tuntemaan' havaintojensa peruseella, jos siihen on ohjelmoitu AI-tyyppisiä toimintoja.

        https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2781898/

        Tunteet ovat myös kokemuksia. Voi ladata koneelle informaation siitä, että oli vihainen, mutta ei yksilön kokemusta vihasta.


      • marathustra kirjoitti:

        Tunteet ovat myös kokemuksia. Voi ladata koneelle informaation siitä, että oli vihainen, mutta ei yksilön kokemusta vihasta.

        "Tunteet ovat myös kokemuksia. Voi ladata koneelle informaation siitä, että oli vihainen, mutta ei yksilön kokemusta vihasta."

        Ihmisellekin niitä kokemuksia tunteista voidaan generoida eri tavoin (kemiallisesti jne.) ja ne linkittyvät selvästi muistijälkiin. Ja joskus voi vaikka tuntea olevansa vihainen jollekin jostain, muttei oikein muista miksi.

        Joten mistäs tiedät ettei ne kokemukset ole vain pelkkää informaatiota siinä missä kaikki muukin? Aivosi sanovat että koet tunteita. Koetko, vai onko se vain se miten aivosi kuvaavat sitä informaatiota?

        Olen täällä esittänyt sitä että nuo subjektiiviset kokemukset/tuntemukset ovat illuusiota:

        http://keskustelu.suomi24.fi/t/14562671/anil-seth-tietoisuudesta

        Kunhan saan muut asiat hoidettua, niin jatkan tuonne aiheesta yhdestä oleellisesta ilmiöjoukosta, josta jo aloitin tiivistelmää monta päivää sitten, mutta jäi silloin vielä kesken muista kiireistä johtuen.


      • tieteenharrastaja kirjoitti:

        Se, ettei tietoisuus kuole kehon mukana, on sinusta siis periaatteessa järkevä ajatus ihmisen tuottamasta tekoälystä keskustellessa, mutta naurettavaa hullutusta kristillisenä uskonoppina. Auttaisiko tuossa dilemmassa Jumalan kuvitteleminen superälykkääksi maanulkoiseksi elämänmuodoksi?

        "Se, ettei tietoisuus kuole kehon mukana, on sinusta siis periaatteessa järkevä ajatus ihmisen tuottamasta tekoälystä keskustellessa, mutta naurettavaa hullutusta kristillisenä uskonoppina. Auttaisiko tuossa dilemmassa Jumalan kuvitteleminen superälykkääksi maanulkoiseksi elämänmuodoksi?"

        Tuossa on nyt ainakin kaksi oleellista eroa. Ensinnäkin sieluun uskovilla tuo sama:

        "Se koneelle mahdollisesti joskus ladattava tietoisuus on käytännössä informaatiota. Ei siis lainkaan sama tietoisuus mitä Lanza [ja uskovaiset] sen esittää olevan."

        Ja toisekseen se mitä sinne koneelle voitaisiin siirtää on se informaatio sellaisena kuin se sillä hetkellä on. Sehän ei uskoville kelpaa, kun esim. vastasyntyneiltä ja erinäisten sairauksien kaltoinkohtelemilta pitäisikin päästä "kopioimaan" jotain mitä siellä ei vielä/enää ole.


      • tieteenharrastaja
        utti kirjoitti:

        "Tunteet ovat myös kokemuksia. Voi ladata koneelle informaation siitä, että oli vihainen, mutta ei yksilön kokemusta vihasta."

        Ihmisellekin niitä kokemuksia tunteista voidaan generoida eri tavoin (kemiallisesti jne.) ja ne linkittyvät selvästi muistijälkiin. Ja joskus voi vaikka tuntea olevansa vihainen jollekin jostain, muttei oikein muista miksi.

        Joten mistäs tiedät ettei ne kokemukset ole vain pelkkää informaatiota siinä missä kaikki muukin? Aivosi sanovat että koet tunteita. Koetko, vai onko se vain se miten aivosi kuvaavat sitä informaatiota?

        Olen täällä esittänyt sitä että nuo subjektiiviset kokemukset/tuntemukset ovat illuusiota:

        http://keskustelu.suomi24.fi/t/14562671/anil-seth-tietoisuudesta

        Kunhan saan muut asiat hoidettua, niin jatkan tuonne aiheesta yhdestä oleellisesta ilmiöjoukosta, josta jo aloitin tiivistelmää monta päivää sitten, mutta jäi silloin vielä kesken muista kiireistä johtuen.

        Ainakin niiden vaikutukset ihmisen tekemisiin ovat ihan reaalisia:

        "Olen täällä esittänyt sitä että nuo subjektiiviset kokemukset/tuntemukset ovat illuusiota:"

        Kysymys ei nyt ole tuosta esityksestäsi, vaan siitä pystytäänkö tuntemusten informaatio"lataamaan" koneelle, kun ei tiedetä, miten se aivoissa koodautuu.


      • tieteenharrastaja
        utti kirjoitti:

        "Se, ettei tietoisuus kuole kehon mukana, on sinusta siis periaatteessa järkevä ajatus ihmisen tuottamasta tekoälystä keskustellessa, mutta naurettavaa hullutusta kristillisenä uskonoppina. Auttaisiko tuossa dilemmassa Jumalan kuvitteleminen superälykkääksi maanulkoiseksi elämänmuodoksi?"

        Tuossa on nyt ainakin kaksi oleellista eroa. Ensinnäkin sieluun uskovilla tuo sama:

        "Se koneelle mahdollisesti joskus ladattava tietoisuus on käytännössä informaatiota. Ei siis lainkaan sama tietoisuus mitä Lanza [ja uskovaiset] sen esittää olevan."

        Ja toisekseen se mitä sinne koneelle voitaisiin siirtää on se informaatio sellaisena kuin se sillä hetkellä on. Sehän ei uskoville kelpaa, kun esim. vastasyntyneiltä ja erinäisten sairauksien kaltoinkohtelemilta pitäisikin päästä "kopioimaan" jotain mitä siellä ei vielä/enää ole.

        Tietotekniikassa tuo asia kyllä osataan;

        "Sehän ei uskoville kelpaa, kun esim. vastasyntyneiltä ja erinäisten sairauksien kaltoinkohtelemilta pitäisikin päästä "kopioimaan" jotain mitä siellä ei vielä/enää ole."

        Monissa atk-järjestelmissä säilytetään varmuuskopioita tiedon nykytilanteen lisäksi sen kaikista muutoksista historiansa aikana.

        Siitä, mikä "uskoville" kelpaa sinulla on omia tarkoituhakuisia luulojasi. Lanzan esityksiä en tässä ole puolustamassa.


      • muutan
        utti kirjoitti:

        "Tunteet ovat myös kokemuksia. Voi ladata koneelle informaation siitä, että oli vihainen, mutta ei yksilön kokemusta vihasta."

        Ihmisellekin niitä kokemuksia tunteista voidaan generoida eri tavoin (kemiallisesti jne.) ja ne linkittyvät selvästi muistijälkiin. Ja joskus voi vaikka tuntea olevansa vihainen jollekin jostain, muttei oikein muista miksi.

        Joten mistäs tiedät ettei ne kokemukset ole vain pelkkää informaatiota siinä missä kaikki muukin? Aivosi sanovat että koet tunteita. Koetko, vai onko se vain se miten aivosi kuvaavat sitä informaatiota?

        Olen täällä esittänyt sitä että nuo subjektiiviset kokemukset/tuntemukset ovat illuusiota:

        http://keskustelu.suomi24.fi/t/14562671/anil-seth-tietoisuudesta

        Kunhan saan muut asiat hoidettua, niin jatkan tuonne aiheesta yhdestä oleellisesta ilmiöjoukosta, josta jo aloitin tiivistelmää monta päivää sitten, mutta jäi silloin vielä kesken muista kiireistä johtuen.

        Olet sinä ihme epeli.

        Viimeisimmässäsi siellä esität ettei "tietoisuus/subjektiiviset kokemukset", eli kuvaamasi "lopputulos" ole edes olemassa:

        "Minä totean että lopputuloksesta on tehty väärät oletukset, joten ei ole mieltä yrittää kehitellä ajatuksia toiminnallisuudesta, joka päätyisi lopputulokseen, jollaista ei ole olemassa."

        Puheesi joidenkin oletuksista tuon lopputuloksen mystisyydestä on omaa mielikuvitustasi kunnes sen vaikean ongelman yhteydessä meille näytät.

        Silti olet täällä nyt kuin jotain siellä olisit ymmärtävinäsi saati tietävinäsi.


      • tieteenharrastaja kirjoitti:

        Tietotekniikassa tuo asia kyllä osataan;

        "Sehän ei uskoville kelpaa, kun esim. vastasyntyneiltä ja erinäisten sairauksien kaltoinkohtelemilta pitäisikin päästä "kopioimaan" jotain mitä siellä ei vielä/enää ole."

        Monissa atk-järjestelmissä säilytetään varmuuskopioita tiedon nykytilanteen lisäksi sen kaikista muutoksista historiansa aikana.

        Siitä, mikä "uskoville" kelpaa sinulla on omia tarkoituhakuisia luulojasi. Lanzan esityksiä en tässä ole puolustamassa.

        "Monissa atk-järjestelmissä säilytetään varmuuskopioita tiedon nykytilanteen lisäksi sen kaikista muutoksista historiansa aikana."

        Muistaakseni olet itsekin esittänyt, että tietoisuus/aivojen sisältö on samaan aikaan dataa ja koodia, eli kuin ajettava ohjelma, jolla on omat datansa.

        Tietotekniikassa voidaan palauttaa tietyn version varmuuskopio aktiiviseksi, mutta sinä olet esittänyt että noita kaikkia pitäisi voida käytännössä ajaa samaan aikaan, josta ei tule yhtään mitään. Ja esim. niiden vastasyntyneiden kohdalla joutuisit palauttelemaan varmuuskopioita tulevaisuudesta jota ei ole edes tapahtunut...


      • muutan
        utti kirjoitti:

        "Tunteet ovat myös kokemuksia. Voi ladata koneelle informaation siitä, että oli vihainen, mutta ei yksilön kokemusta vihasta."

        Ihmisellekin niitä kokemuksia tunteista voidaan generoida eri tavoin (kemiallisesti jne.) ja ne linkittyvät selvästi muistijälkiin. Ja joskus voi vaikka tuntea olevansa vihainen jollekin jostain, muttei oikein muista miksi.

        Joten mistäs tiedät ettei ne kokemukset ole vain pelkkää informaatiota siinä missä kaikki muukin? Aivosi sanovat että koet tunteita. Koetko, vai onko se vain se miten aivosi kuvaavat sitä informaatiota?

        Olen täällä esittänyt sitä että nuo subjektiiviset kokemukset/tuntemukset ovat illuusiota:

        http://keskustelu.suomi24.fi/t/14562671/anil-seth-tietoisuudesta

        Kunhan saan muut asiat hoidettua, niin jatkan tuonne aiheesta yhdestä oleellisesta ilmiöjoukosta, josta jo aloitin tiivistelmää monta päivää sitten, mutta jäi silloin vielä kesken muista kiireistä johtuen.

        Tietoisuuden/subjektiivisien kokemusten olemassaolo ja niiden luonne(illuusio) ovat täysin eri puheenaiheita, joista toisella ei ole vaikean ongelman kanssa mitään tekemistä, mitä siellä viimeisimmässäsi tyrkytät.


      • muutan
        utti kirjoitti:

        "Tunteet ovat myös kokemuksia. Voi ladata koneelle informaation siitä, että oli vihainen, mutta ei yksilön kokemusta vihasta."

        Ihmisellekin niitä kokemuksia tunteista voidaan generoida eri tavoin (kemiallisesti jne.) ja ne linkittyvät selvästi muistijälkiin. Ja joskus voi vaikka tuntea olevansa vihainen jollekin jostain, muttei oikein muista miksi.

        Joten mistäs tiedät ettei ne kokemukset ole vain pelkkää informaatiota siinä missä kaikki muukin? Aivosi sanovat että koet tunteita. Koetko, vai onko se vain se miten aivosi kuvaavat sitä informaatiota?

        Olen täällä esittänyt sitä että nuo subjektiiviset kokemukset/tuntemukset ovat illuusiota:

        http://keskustelu.suomi24.fi/t/14562671/anil-seth-tietoisuudesta

        Kunhan saan muut asiat hoidettua, niin jatkan tuonne aiheesta yhdestä oleellisesta ilmiöjoukosta, josta jo aloitin tiivistelmää monta päivää sitten, mutta jäi silloin vielä kesken muista kiireistä johtuen.

        Oikein odotan miten tällä kertaa siellä ketjussa munaat, jos et opiksesi ole ottanut, kun kritiikkiä et ainakaan suoraa pikkumaisuuttasi noteeraa.


      • tieteenharrastaja kirjoitti:

        Ainakin niiden vaikutukset ihmisen tekemisiin ovat ihan reaalisia:

        "Olen täällä esittänyt sitä että nuo subjektiiviset kokemukset/tuntemukset ovat illuusiota:"

        Kysymys ei nyt ole tuosta esityksestäsi, vaan siitä pystytäänkö tuntemusten informaatio"lataamaan" koneelle, kun ei tiedetä, miten se aivoissa koodautuu.

        Tässä puhutaan nyt siitä mikä voisi periaatteessa onnistua, ei siitä mikä on teknisesti tänään mahdollista.

        Sen informaation tarkkoja koodautumisia ei tunneta vielä muiltakaan osin, mutta tunteiden osaltakin jo tiedetään esim. tiettyjä aivojen alueita mitkä niitä saavat aikaan, kuten myös tapoja aiheuttaa niitä keinotekoisesti. Esim. hiiristä on tehty pelottomia geenimuuntelulla:

        http://nypost.com/2015/08/14/scientists-create-super-clever-fearless-mice/

        Ja samoin nuo ovat lakanneet pelkäämästä kissoja parasiitin vaikutuksesta:

        http://news.berkeley.edu/2013/09/18/toxoplasma-infection-permanently-shifts-balance-in-cat-and-mouse-game/

        Pelko on tunne/kokemus, mutta mehän emme voi tietää mitä hiiret tuossa sisäisesti tuntevat. Silti puhumme pelosta, koska sen vaikutus käytökseen nähdään ulkopuolelta. Noiden tapauksessa on helppo hahmottaa miten pelko on käytöstä sääteleviä signaaleja/informaatiota, jotka riippuvat tietyistä kohdista aivoja. Kysymys on siis lähinnä siitä, onko mitään syytä olettaa, ettei tuota osuutta voisi kopioida informaationa siinä missä kaikkea muutakin.


      • utti kirjoitti:

        "Tunteet ovat myös kokemuksia. Voi ladata koneelle informaation siitä, että oli vihainen, mutta ei yksilön kokemusta vihasta."

        Ihmisellekin niitä kokemuksia tunteista voidaan generoida eri tavoin (kemiallisesti jne.) ja ne linkittyvät selvästi muistijälkiin. Ja joskus voi vaikka tuntea olevansa vihainen jollekin jostain, muttei oikein muista miksi.

        Joten mistäs tiedät ettei ne kokemukset ole vain pelkkää informaatiota siinä missä kaikki muukin? Aivosi sanovat että koet tunteita. Koetko, vai onko se vain se miten aivosi kuvaavat sitä informaatiota?

        Olen täällä esittänyt sitä että nuo subjektiiviset kokemukset/tuntemukset ovat illuusiota:

        http://keskustelu.suomi24.fi/t/14562671/anil-seth-tietoisuudesta

        Kunhan saan muut asiat hoidettua, niin jatkan tuonne aiheesta yhdestä oleellisesta ilmiöjoukosta, josta jo aloitin tiivistelmää monta päivää sitten, mutta jäi silloin vielä kesken muista kiireistä johtuen.

        "Ihmisellekin niitä kokemuksia tunteista voidaan generoida eri tavoin (kemiallisesti jne.) ja ne linkittyvät selvästi muistijälkiin. "
        Kyllä, jos halutaan imitoida niitä kokemuksia tai tunteita tms. Mutta sitä yksilöllistä, henk.koht. tuntemusta olisi vaikeampi saada kopioitua sinne tietokoneelle.
        Onko autistinen tietoisuus vain poikkeavia parametrejä?


      • pjpojp
        marathustra kirjoitti:

        "Ihmisellekin niitä kokemuksia tunteista voidaan generoida eri tavoin (kemiallisesti jne.) ja ne linkittyvät selvästi muistijälkiin. "
        Kyllä, jos halutaan imitoida niitä kokemuksia tai tunteita tms. Mutta sitä yksilöllistä, henk.koht. tuntemusta olisi vaikeampi saada kopioitua sinne tietokoneelle.
        Onko autistinen tietoisuus vain poikkeavia parametrejä?

        Mutta onko se henkilökohtainen tuntemus mitään muuta ku illuusio siitä että se on niin henkilökohtainen?


      • marathustra kirjoitti:

        "Ihmisellekin niitä kokemuksia tunteista voidaan generoida eri tavoin (kemiallisesti jne.) ja ne linkittyvät selvästi muistijälkiin. "
        Kyllä, jos halutaan imitoida niitä kokemuksia tai tunteita tms. Mutta sitä yksilöllistä, henk.koht. tuntemusta olisi vaikeampi saada kopioitua sinne tietokoneelle.
        Onko autistinen tietoisuus vain poikkeavia parametrejä?

        "Onko autistinen tietoisuus vain poikkeavia parametrejä?"

        Tuo on juuri yksi niistä mainituista toisiinsa liittyvistä ilmiöistä, joista myöhemmin lisää...

        "Kyllä, jos halutaan imitoida niitä kokemuksia tai tunteita tms. Mutta sitä yksilöllistä, henk.koht. tuntemusta olisi vaikeampi saada kopioitua sinne tietokoneelle."

        Varsinainen kysymyshän on nyt juurikin siinä onko se henk. koht. tuntemus muuta kuin illuusiota. Se on tietoisuuden "vaikean ongelman" ytimessä.

        Otetaan esimerkiksi mainitsemasi vihan tunne, ja oletetaan että meillä on kolme vihaista tapausta:
        - Sinä
        - Joku toinen ihminen
        - Täysin ihmiseltä näyttävä robotti, jonka ei tarvitse edes sisältää varsinaista tekoälyä

        Oletetaan että vihaisuuteen on joku syy, kuten että toinen osapuoli on tehnyt jotain ikävää, ja vihaisuus ilmaistaan vaikkapa nostamalla keskisormi pystyyn.

        Jos se toinen ihminen tai tuo robotti kertoo olevansa vihainen syystä X ja nostaa keskisormen pystyyn, et kykene tekemään eroa noiden välille, jos se robotti näyttää täysin ihmiseltä ja sanoo sanottavansa ihmisen äänellä. Sinun tulkinnallasi molemmat ovat siis yhtälailla vihaisia.

        Etkä voi varsinaisesti tavoittaa sen toisen ihmisen sisäistä subjektiivista kokemusta muutoinkaan, vaikka voisit tutkia sitä eri tavoin. Et voi tietää onko sellaista edes olemassa. Se toinen ihminen voi kertoa että sisäinen kokemus on, mutta se kertoo vain että kyseinen ihminen/ihmisen aivot tuottavat tuollaisen raportin. Vastaavasti se toinen ihminen ei voi erottaa sinua robotista, kun esittelet omaa vihaasi, eikä voi tietää onko sinulla oikeasti subjektiivinen kokemus.

        Kun raportoit jollekin toiselle että sinulla on subjektiivinen kokemus, se tapahtuu käytännössä jonkunmoisen "sisäisen puheen" tuottaman raportin pohjalta. Eli aivosi tuottavat ensin raportin siitä että olet vihainen, ja että siksi sinusta tuntuu vihaiselta, ja sen voit sitten kertoa muille.

        Kysymys on nyt siitä, onko tuo tunteesi "todellinen"? Onko se jotain muuta kuin vain se aivojesi tuottama raportti? Miksi se olisi? Mikä on se joka tuntee? Onko sinussa olemassa jotain muuta kuin aivosi, joka voisi edes periaatteessa tuntea? Ja miten muuten aivot voivat tuntea, kuin tuottamalla informaatiota tuntemuksesta?

        Miten muuten aivot voisivat raportoida mitä vihaisuus on, kuin esittämällä sen jonain tavoittamattomana, tunteena? Aivot eivät kuitenkaan tavoita (tietoisesti) kaikkea sitä mitä tuohon vihaan liittyy. Niillä on tarve sepittää jonkunlainen tarina siitä miksi toimit kuten toimit. Mitä muuta ne voivat tehdä kuin jossain vaiheessa katkaista itsetutkiskelun ketjun ja todeta vain että jotain mystistä tapahtui, ja se on tunne?


      • muutan
        utti kirjoitti:

        "Onko autistinen tietoisuus vain poikkeavia parametrejä?"

        Tuo on juuri yksi niistä mainituista toisiinsa liittyvistä ilmiöistä, joista myöhemmin lisää...

        "Kyllä, jos halutaan imitoida niitä kokemuksia tai tunteita tms. Mutta sitä yksilöllistä, henk.koht. tuntemusta olisi vaikeampi saada kopioitua sinne tietokoneelle."

        Varsinainen kysymyshän on nyt juurikin siinä onko se henk. koht. tuntemus muuta kuin illuusiota. Se on tietoisuuden "vaikean ongelman" ytimessä.

        Otetaan esimerkiksi mainitsemasi vihan tunne, ja oletetaan että meillä on kolme vihaista tapausta:
        - Sinä
        - Joku toinen ihminen
        - Täysin ihmiseltä näyttävä robotti, jonka ei tarvitse edes sisältää varsinaista tekoälyä

        Oletetaan että vihaisuuteen on joku syy, kuten että toinen osapuoli on tehnyt jotain ikävää, ja vihaisuus ilmaistaan vaikkapa nostamalla keskisormi pystyyn.

        Jos se toinen ihminen tai tuo robotti kertoo olevansa vihainen syystä X ja nostaa keskisormen pystyyn, et kykene tekemään eroa noiden välille, jos se robotti näyttää täysin ihmiseltä ja sanoo sanottavansa ihmisen äänellä. Sinun tulkinnallasi molemmat ovat siis yhtälailla vihaisia.

        Etkä voi varsinaisesti tavoittaa sen toisen ihmisen sisäistä subjektiivista kokemusta muutoinkaan, vaikka voisit tutkia sitä eri tavoin. Et voi tietää onko sellaista edes olemassa. Se toinen ihminen voi kertoa että sisäinen kokemus on, mutta se kertoo vain että kyseinen ihminen/ihmisen aivot tuottavat tuollaisen raportin. Vastaavasti se toinen ihminen ei voi erottaa sinua robotista, kun esittelet omaa vihaasi, eikä voi tietää onko sinulla oikeasti subjektiivinen kokemus.

        Kun raportoit jollekin toiselle että sinulla on subjektiivinen kokemus, se tapahtuu käytännössä jonkunmoisen "sisäisen puheen" tuottaman raportin pohjalta. Eli aivosi tuottavat ensin raportin siitä että olet vihainen, ja että siksi sinusta tuntuu vihaiselta, ja sen voit sitten kertoa muille.

        Kysymys on nyt siitä, onko tuo tunteesi "todellinen"? Onko se jotain muuta kuin vain se aivojesi tuottama raportti? Miksi se olisi? Mikä on se joka tuntee? Onko sinussa olemassa jotain muuta kuin aivosi, joka voisi edes periaatteessa tuntea? Ja miten muuten aivot voivat tuntea, kuin tuottamalla informaatiota tuntemuksesta?

        Miten muuten aivot voisivat raportoida mitä vihaisuus on, kuin esittämällä sen jonain tavoittamattomana, tunteena? Aivot eivät kuitenkaan tavoita (tietoisesti) kaikkea sitä mitä tuohon vihaan liittyy. Niillä on tarve sepittää jonkunlainen tarina siitä miksi toimit kuten toimit. Mitä muuta ne voivat tehdä kuin jossain vaiheessa katkaista itsetutkiskelun ketjun ja todeta vain että jotain mystistä tapahtui, ja se on tunne?

        Ei mitään tekemistä vaikean ongelman kanssa edelleenkään:

        >>Varsinainen kysymyshän on nyt juurikin siinä onko se henk. koht. tuntemus muuta kuin illuusiota. Se on tietoisuuden "vaikean ongelman" ytimessä.>>

        Vaikealla ei ole mitään tekemistä millainen se kokemus luonteeltaan on – kauttaaltaan illuusiota, täydellisesti, vähän tai ei lainkaan ulkomaailmaa vastaava yms. vaan, että sellainen kokemus ylipäänsä on, vastoin, että kaikki olisi alitajuista/tiedostamatonta.

        Käsittämätöntä että yhden asian määrittely ei nuppiisi mene, vaikka se on sinulle neljästä lähteestä näytetty, että kyseessä on MIKSI tietoinen kokemus on olemassa, verrattuna tiedostamattomaan, EIKÄ millainen se on:

        http://keskustelu.suomi24.fi/t/14562671/anil-seth-tietoisuudesta#comment-87345674


      • muutan
        utti kirjoitti:

        "Onko autistinen tietoisuus vain poikkeavia parametrejä?"

        Tuo on juuri yksi niistä mainituista toisiinsa liittyvistä ilmiöistä, joista myöhemmin lisää...

        "Kyllä, jos halutaan imitoida niitä kokemuksia tai tunteita tms. Mutta sitä yksilöllistä, henk.koht. tuntemusta olisi vaikeampi saada kopioitua sinne tietokoneelle."

        Varsinainen kysymyshän on nyt juurikin siinä onko se henk. koht. tuntemus muuta kuin illuusiota. Se on tietoisuuden "vaikean ongelman" ytimessä.

        Otetaan esimerkiksi mainitsemasi vihan tunne, ja oletetaan että meillä on kolme vihaista tapausta:
        - Sinä
        - Joku toinen ihminen
        - Täysin ihmiseltä näyttävä robotti, jonka ei tarvitse edes sisältää varsinaista tekoälyä

        Oletetaan että vihaisuuteen on joku syy, kuten että toinen osapuoli on tehnyt jotain ikävää, ja vihaisuus ilmaistaan vaikkapa nostamalla keskisormi pystyyn.

        Jos se toinen ihminen tai tuo robotti kertoo olevansa vihainen syystä X ja nostaa keskisormen pystyyn, et kykene tekemään eroa noiden välille, jos se robotti näyttää täysin ihmiseltä ja sanoo sanottavansa ihmisen äänellä. Sinun tulkinnallasi molemmat ovat siis yhtälailla vihaisia.

        Etkä voi varsinaisesti tavoittaa sen toisen ihmisen sisäistä subjektiivista kokemusta muutoinkaan, vaikka voisit tutkia sitä eri tavoin. Et voi tietää onko sellaista edes olemassa. Se toinen ihminen voi kertoa että sisäinen kokemus on, mutta se kertoo vain että kyseinen ihminen/ihmisen aivot tuottavat tuollaisen raportin. Vastaavasti se toinen ihminen ei voi erottaa sinua robotista, kun esittelet omaa vihaasi, eikä voi tietää onko sinulla oikeasti subjektiivinen kokemus.

        Kun raportoit jollekin toiselle että sinulla on subjektiivinen kokemus, se tapahtuu käytännössä jonkunmoisen "sisäisen puheen" tuottaman raportin pohjalta. Eli aivosi tuottavat ensin raportin siitä että olet vihainen, ja että siksi sinusta tuntuu vihaiselta, ja sen voit sitten kertoa muille.

        Kysymys on nyt siitä, onko tuo tunteesi "todellinen"? Onko se jotain muuta kuin vain se aivojesi tuottama raportti? Miksi se olisi? Mikä on se joka tuntee? Onko sinussa olemassa jotain muuta kuin aivosi, joka voisi edes periaatteessa tuntea? Ja miten muuten aivot voivat tuntea, kuin tuottamalla informaatiota tuntemuksesta?

        Miten muuten aivot voisivat raportoida mitä vihaisuus on, kuin esittämällä sen jonain tavoittamattomana, tunteena? Aivot eivät kuitenkaan tavoita (tietoisesti) kaikkea sitä mitä tuohon vihaan liittyy. Niillä on tarve sepittää jonkunlainen tarina siitä miksi toimit kuten toimit. Mitä muuta ne voivat tehdä kuin jossain vaiheessa katkaista itsetutkiskelun ketjun ja todeta vain että jotain mystistä tapahtui, ja se on tunne?

        Miten tämä:

        >>Varsinainen kysymyshän on nyt juurikin siinä onko se henk. koht. tuntemus muuta kuin illuusiota. Se on tietoisuuden "vaikean ongelman" ytimessä.>>

        Koskee mitään näistä vaikean määritelmistä:

        >>The hard problem of consciousness is the problem of explaining how and WHY we have qualia or phenomenal experiences>> https://en.wikipedia.org/wiki/Hard_problem_of_consciousness

        >>The hard problem of consciousness is the problem of explaining WHY any physical state is conscious rather than nonconscious. It is the problem of explaining WHY there is “something it is like” for a subject in conscious experience, WHY conscious mental states “light up” and directly appear to the subject. >>http://www.iep.utm.edu/hard-con/

        >>WHY is it that when our cognitive systems engage in visual and auditory information-processing, we have visual or auditory experience: the quality of deep blue, the sensation of middle C? How can we explain WHY there is something it is like to entertain a mental image, or to experience an emotion? It is widely agreed that experience arises from a physical basis, but we have no good explanation of WHY and how it so arises. WHY should physical processing give rise to a rich inner life at all? It seems objectively unreasonable that it should, and yet it does.>>http://consc.net/papers/facing.html

        >>WHY are physical processes ever accompanied by experience? And WHY does a given physical process generate the specific experience it does—WHY an experience of red rather than green, for example?>>http://www.scholarpedia.org/article/Hard_problem_of_consciousness

        Ei mitenkään, koska kysytään MIKSI sellainen on olemassa, EIKÄ millainen se olemassaolova on suhteessa johonkin.


      • muutan kirjoitti:

        Ei mitään tekemistä vaikean ongelman kanssa edelleenkään:

        >>Varsinainen kysymyshän on nyt juurikin siinä onko se henk. koht. tuntemus muuta kuin illuusiota. Se on tietoisuuden "vaikean ongelman" ytimessä.>>

        Vaikealla ei ole mitään tekemistä millainen se kokemus luonteeltaan on – kauttaaltaan illuusiota, täydellisesti, vähän tai ei lainkaan ulkomaailmaa vastaava yms. vaan, että sellainen kokemus ylipäänsä on, vastoin, että kaikki olisi alitajuista/tiedostamatonta.

        Käsittämätöntä että yhden asian määrittely ei nuppiisi mene, vaikka se on sinulle neljästä lähteestä näytetty, että kyseessä on MIKSI tietoinen kokemus on olemassa, verrattuna tiedostamattomaan, EIKÄ millainen se on:

        http://keskustelu.suomi24.fi/t/14562671/anil-seth-tietoisuudesta#comment-87345674

        Yritä nyt trolli jo tajuta että tämä asia menee reilusti ymmärryksesi yli äläkä enää sotke näitä ketjuja tuolla kitinälläsi.

        Lue täältä miten koko termin keksijä David Chalmers sen kuvasi, ja lopeta tuo typerä itsesi nolaaminen ja muiden häiritseminen:

        http://consc.net/papers/facing.html


      • muutan
        utti kirjoitti:

        "Onko autistinen tietoisuus vain poikkeavia parametrejä?"

        Tuo on juuri yksi niistä mainituista toisiinsa liittyvistä ilmiöistä, joista myöhemmin lisää...

        "Kyllä, jos halutaan imitoida niitä kokemuksia tai tunteita tms. Mutta sitä yksilöllistä, henk.koht. tuntemusta olisi vaikeampi saada kopioitua sinne tietokoneelle."

        Varsinainen kysymyshän on nyt juurikin siinä onko se henk. koht. tuntemus muuta kuin illuusiota. Se on tietoisuuden "vaikean ongelman" ytimessä.

        Otetaan esimerkiksi mainitsemasi vihan tunne, ja oletetaan että meillä on kolme vihaista tapausta:
        - Sinä
        - Joku toinen ihminen
        - Täysin ihmiseltä näyttävä robotti, jonka ei tarvitse edes sisältää varsinaista tekoälyä

        Oletetaan että vihaisuuteen on joku syy, kuten että toinen osapuoli on tehnyt jotain ikävää, ja vihaisuus ilmaistaan vaikkapa nostamalla keskisormi pystyyn.

        Jos se toinen ihminen tai tuo robotti kertoo olevansa vihainen syystä X ja nostaa keskisormen pystyyn, et kykene tekemään eroa noiden välille, jos se robotti näyttää täysin ihmiseltä ja sanoo sanottavansa ihmisen äänellä. Sinun tulkinnallasi molemmat ovat siis yhtälailla vihaisia.

        Etkä voi varsinaisesti tavoittaa sen toisen ihmisen sisäistä subjektiivista kokemusta muutoinkaan, vaikka voisit tutkia sitä eri tavoin. Et voi tietää onko sellaista edes olemassa. Se toinen ihminen voi kertoa että sisäinen kokemus on, mutta se kertoo vain että kyseinen ihminen/ihmisen aivot tuottavat tuollaisen raportin. Vastaavasti se toinen ihminen ei voi erottaa sinua robotista, kun esittelet omaa vihaasi, eikä voi tietää onko sinulla oikeasti subjektiivinen kokemus.

        Kun raportoit jollekin toiselle että sinulla on subjektiivinen kokemus, se tapahtuu käytännössä jonkunmoisen "sisäisen puheen" tuottaman raportin pohjalta. Eli aivosi tuottavat ensin raportin siitä että olet vihainen, ja että siksi sinusta tuntuu vihaiselta, ja sen voit sitten kertoa muille.

        Kysymys on nyt siitä, onko tuo tunteesi "todellinen"? Onko se jotain muuta kuin vain se aivojesi tuottama raportti? Miksi se olisi? Mikä on se joka tuntee? Onko sinussa olemassa jotain muuta kuin aivosi, joka voisi edes periaatteessa tuntea? Ja miten muuten aivot voivat tuntea, kuin tuottamalla informaatiota tuntemuksesta?

        Miten muuten aivot voisivat raportoida mitä vihaisuus on, kuin esittämällä sen jonain tavoittamattomana, tunteena? Aivot eivät kuitenkaan tavoita (tietoisesti) kaikkea sitä mitä tuohon vihaan liittyy. Niillä on tarve sepittää jonkunlainen tarina siitä miksi toimit kuten toimit. Mitä muuta ne voivat tehdä kuin jossain vaiheessa katkaista itsetutkiskelun ketjun ja todeta vain että jotain mystistä tapahtui, ja se on tunne?

        >>Varsinainen kysymyshän on nyt juurikin siinä onko se henk. koht. tuntemus muuta kuin illuusiota. Se on tietoisuuden "vaikean ongelman" ytimessä.>>

        Vai vieläkö sinä puupaa väität tietoisuuden olevan illuusio siinä mielessä ettei sitä ole olemassa – ettet aamuisin herää tiedottomuudesta, et koe aamukahvin tuoksua, vessahätää, lintujen laulua jne. Ei kukaan filosofi/tieteentekijä tietenkään väitä itseltään uupuvan tuollainen olemassaolon kokemus – jonka olemassaolosta vahvassa kysytään MIKSI kysymyksellä, viis veisaamatta kuinka sen luonne(olemus, mieli, laatu, perusolemus, peruspiirteet, jne.) illuusio sitten onkaan, koska JOTAIN SE JOKATAPAUKSESSA ON, MUTTA MIKSI YLIPÄÄNSÄ ON MITÄÄN, ELI OLEMASSA.


      • muutan
        utti kirjoitti:

        Yritä nyt trolli jo tajuta että tämä asia menee reilusti ymmärryksesi yli äläkä enää sotke näitä ketjuja tuolla kitinälläsi.

        Lue täältä miten koko termin keksijä David Chalmers sen kuvasi, ja lopeta tuo typerä itsesi nolaaminen ja muiden häiritseminen:

        http://consc.net/papers/facing.html

        Tuossahan se on lainauksessanikin, josta sinä puupää näytät täällä jokaiselle kuinka sanomasi ja lainaamani siihen yhdistyy!


      • muutan
        muutan kirjoitti:

        Tuossahan se on lainauksessanikin, josta sinä puupää näytät täällä jokaiselle kuinka sanomasi ja lainaamani siihen yhdistyy!

        Tai ymmärrät olla käyttämättä sitä juttujesi yhteydessä.


      • muutan
        utti kirjoitti:

        Yritä nyt trolli jo tajuta että tämä asia menee reilusti ymmärryksesi yli äläkä enää sotke näitä ketjuja tuolla kitinälläsi.

        Lue täältä miten koko termin keksijä David Chalmers sen kuvasi, ja lopeta tuo typerä itsesi nolaaminen ja muiden häiritseminen:

        http://consc.net/papers/facing.html

        Tässä on väitteesi idiootti suunsoittaja:

        >>Varsinainen kysymyshän on nyt juurikin siinä onko se henk. koht. tuntemus muuta kuin illuusiota. Se on tietoisuuden "vaikean ongelman" ytimessä.>>

        Hoida todistustaakkasi pelle ja näytä linkistämme missä se määritelmään yhdistyy!


      • tieteenharrastaja
        utti kirjoitti:

        "Monissa atk-järjestelmissä säilytetään varmuuskopioita tiedon nykytilanteen lisäksi sen kaikista muutoksista historiansa aikana."

        Muistaakseni olet itsekin esittänyt, että tietoisuus/aivojen sisältö on samaan aikaan dataa ja koodia, eli kuin ajettava ohjelma, jolla on omat datansa.

        Tietotekniikassa voidaan palauttaa tietyn version varmuuskopio aktiiviseksi, mutta sinä olet esittänyt että noita kaikkia pitäisi voida käytännössä ajaa samaan aikaan, josta ei tule yhtään mitään. Ja esim. niiden vastasyntyneiden kohdalla joutuisit palauttelemaan varmuuskopioita tulevaisuudesta jota ei ole edes tapahtunut...

        Taidat kommentoida tuossa itse keksimääsi uskomusta::

        "Ja esim. niiden vastasyntyneiden kohdalla joutuisit palauttelemaan varmuuskopioita tulevaisuudesta jota ei ole edes tapahtunut..."

        Muistan sanoneeni sinulle itse uskovani Kaikkivaltiaalla olevan rakastavan ja oikeamielisen ratkaisun kuolleiden pikkulasten tietoisuuden kohtelulle. Yksityiskohdat jätin Herran haltuun.


      • tieteenharrastaja
        utti kirjoitti:

        Tässä puhutaan nyt siitä mikä voisi periaatteessa onnistua, ei siitä mikä on teknisesti tänään mahdollista.

        Sen informaation tarkkoja koodautumisia ei tunneta vielä muiltakaan osin, mutta tunteiden osaltakin jo tiedetään esim. tiettyjä aivojen alueita mitkä niitä saavat aikaan, kuten myös tapoja aiheuttaa niitä keinotekoisesti. Esim. hiiristä on tehty pelottomia geenimuuntelulla:

        http://nypost.com/2015/08/14/scientists-create-super-clever-fearless-mice/

        Ja samoin nuo ovat lakanneet pelkäämästä kissoja parasiitin vaikutuksesta:

        http://news.berkeley.edu/2013/09/18/toxoplasma-infection-permanently-shifts-balance-in-cat-and-mouse-game/

        Pelko on tunne/kokemus, mutta mehän emme voi tietää mitä hiiret tuossa sisäisesti tuntevat. Silti puhumme pelosta, koska sen vaikutus käytökseen nähdään ulkopuolelta. Noiden tapauksessa on helppo hahmottaa miten pelko on käytöstä sääteleviä signaaleja/informaatiota, jotka riippuvat tietyistä kohdista aivoja. Kysymys on siis lähinnä siitä, onko mitään syytä olettaa, ettei tuota osuutta voisi kopioida informaationa siinä missä kaikkea muutakin.

        Periaattessa mahdollisella on aika vähän todistusvoimaa käytönnön asioissa:

        "Tässä puhutaan nyt siitä mikä voisi periaatteessa onnistua, ei siitä mikä on teknisesti tänään mahdollista.

        Sen informaation tarkkoja koodautumisia ei tunneta vielä muiltakaan osin, mutta tunteiden osaltakin jo tiedetään esim. tiettyjä aivojen alueita mitkä niitä saavat aikaan, kuten myös tapoja aiheuttaa niitä keinotekoisesti. Esim. hiiristä on tehty pelottomia geenimuuntelulla:"

        Eräs toisessa ketjussa siteeraamasi tietoisuuden tutkija totesi aivojen toiminnan tarkan jäljittelyn käytännössä mahdottomaksi ja toinen ilmoitti, ettei tietyn aivotoiminnnas paikan tietäminen juuri auta, jun ei tiedä, mitä siellä tapahtuu.

        Tämä osakeskusteluhan lähti kysymyksestäni, onko usko ihmistietoisuuden tulevaan säilymiseen tekoälyn varassa jotenkin vähemmän naurettava kuin usko sen nykyiseen säilymiseen Jumalan avulla; erityisesti silloin, kun jälkimmäinen rinnastetaantaan ihmistä merkittävästi kehittyneempään maanulkoiseen elämänmuotoon.


      • tieteenharrastaja kirjoitti:

        Taidat kommentoida tuossa itse keksimääsi uskomusta::

        "Ja esim. niiden vastasyntyneiden kohdalla joutuisit palauttelemaan varmuuskopioita tulevaisuudesta jota ei ole edes tapahtunut..."

        Muistan sanoneeni sinulle itse uskovani Kaikkivaltiaalla olevan rakastavan ja oikeamielisen ratkaisun kuolleiden pikkulasten tietoisuuden kohtelulle. Yksityiskohdat jätin Herran haltuun.

        Eli kun et kykene kehittämään asiaan edes minkäänlaista mahdollista ratkaisua, jätät sen vain ratkaisemattomaksi, ja pidät sitä ratkaisuna. Ja samaan aikaan tuo ei estä sinua tekemästä vertailuja nykyiseen tietotekniikkaan, ikäänkuin sellainen vertailu ratkaisemattomaan ongelmaan olisi jotenkin mielekäs.


      • muutan
        utti kirjoitti:

        "Onko autistinen tietoisuus vain poikkeavia parametrejä?"

        Tuo on juuri yksi niistä mainituista toisiinsa liittyvistä ilmiöistä, joista myöhemmin lisää...

        "Kyllä, jos halutaan imitoida niitä kokemuksia tai tunteita tms. Mutta sitä yksilöllistä, henk.koht. tuntemusta olisi vaikeampi saada kopioitua sinne tietokoneelle."

        Varsinainen kysymyshän on nyt juurikin siinä onko se henk. koht. tuntemus muuta kuin illuusiota. Se on tietoisuuden "vaikean ongelman" ytimessä.

        Otetaan esimerkiksi mainitsemasi vihan tunne, ja oletetaan että meillä on kolme vihaista tapausta:
        - Sinä
        - Joku toinen ihminen
        - Täysin ihmiseltä näyttävä robotti, jonka ei tarvitse edes sisältää varsinaista tekoälyä

        Oletetaan että vihaisuuteen on joku syy, kuten että toinen osapuoli on tehnyt jotain ikävää, ja vihaisuus ilmaistaan vaikkapa nostamalla keskisormi pystyyn.

        Jos se toinen ihminen tai tuo robotti kertoo olevansa vihainen syystä X ja nostaa keskisormen pystyyn, et kykene tekemään eroa noiden välille, jos se robotti näyttää täysin ihmiseltä ja sanoo sanottavansa ihmisen äänellä. Sinun tulkinnallasi molemmat ovat siis yhtälailla vihaisia.

        Etkä voi varsinaisesti tavoittaa sen toisen ihmisen sisäistä subjektiivista kokemusta muutoinkaan, vaikka voisit tutkia sitä eri tavoin. Et voi tietää onko sellaista edes olemassa. Se toinen ihminen voi kertoa että sisäinen kokemus on, mutta se kertoo vain että kyseinen ihminen/ihmisen aivot tuottavat tuollaisen raportin. Vastaavasti se toinen ihminen ei voi erottaa sinua robotista, kun esittelet omaa vihaasi, eikä voi tietää onko sinulla oikeasti subjektiivinen kokemus.

        Kun raportoit jollekin toiselle että sinulla on subjektiivinen kokemus, se tapahtuu käytännössä jonkunmoisen "sisäisen puheen" tuottaman raportin pohjalta. Eli aivosi tuottavat ensin raportin siitä että olet vihainen, ja että siksi sinusta tuntuu vihaiselta, ja sen voit sitten kertoa muille.

        Kysymys on nyt siitä, onko tuo tunteesi "todellinen"? Onko se jotain muuta kuin vain se aivojesi tuottama raportti? Miksi se olisi? Mikä on se joka tuntee? Onko sinussa olemassa jotain muuta kuin aivosi, joka voisi edes periaatteessa tuntea? Ja miten muuten aivot voivat tuntea, kuin tuottamalla informaatiota tuntemuksesta?

        Miten muuten aivot voisivat raportoida mitä vihaisuus on, kuin esittämällä sen jonain tavoittamattomana, tunteena? Aivot eivät kuitenkaan tavoita (tietoisesti) kaikkea sitä mitä tuohon vihaan liittyy. Niillä on tarve sepittää jonkunlainen tarina siitä miksi toimit kuten toimit. Mitä muuta ne voivat tehdä kuin jossain vaiheessa katkaista itsetutkiskelun ketjun ja todeta vain että jotain mystistä tapahtui, ja se on tunne?

        Illuusioksi todistaminen/toteaminen ei kadota subj.kokemusta yhtään mihinkään, vaan kertoo vain millainen se on, sen kokemuksen luonteen. Vaikean ongelman miksi sellainen on olemassa -kysymykseen sillä ei ole mitään vaikutusta, koska olemassa oleva se subj.kokemus jokatapauksessa on. Ei ole vaikea käsittää.

        Ja tämä on jokaiselta kantilta – illuusiosi tarkoituksen ja kohteen ja ongelman määritelmän suhteen – typeryyttä:

        >>Varsinainen kysymyshän on nyt juurikin siinä onko se henk. koht. tuntemus muuta kuin illuusiota. Se on tietoisuuden "vaikean ongelman" ytimessä.>>

        Joka sinullekin, ja muulle yleisölle, pitäisi selkeästi ilmetä jo sitä kautta, ettet linkistäsi tukea sille löydä tänne meille esille – vai minäkö sieltä aloitan olemattomuuden todistamisen kappale kappaleelta, koska sinä et itsestäsi ilmoille saa oikeaa ja vilpitöntä vastausta. Virheesi kutenkin kestänyt ainakin kaksi, ehkä kolme ketjua jo.


      • tieteenharrastaja
        utti kirjoitti:

        Eli kun et kykene kehittämään asiaan edes minkäänlaista mahdollista ratkaisua, jätät sen vain ratkaisemattomaksi, ja pidät sitä ratkaisuna. Ja samaan aikaan tuo ei estä sinua tekemästä vertailuja nykyiseen tietotekniikkaan, ikäänkuin sellainen vertailu ratkaisemattomaan ongelmaan olisi jotenkin mielekäs.

        Voisin kehittää montakin mahdollista ratkaisua, jotka kaikki tietenkin olisivat uskomuksia eivätkä tieteellisiä spekulaatioita. En niitä tässä kerro. koska voin arvata, miten vääristelisit ja arvostelisit niitä loputtomin. Kokemusteni mukaan olet kykenemätön keskustelemaan uskonasioista rauhallisesti ja vastapuolta ymmärtämään pyrkien.


      • tieteenharrastaja kirjoitti:

        Voisin kehittää montakin mahdollista ratkaisua, jotka kaikki tietenkin olisivat uskomuksia eivätkä tieteellisiä spekulaatioita. En niitä tässä kerro. koska voin arvata, miten vääristelisit ja arvostelisit niitä loputtomin. Kokemusteni mukaan olet kykenemätön keskustelemaan uskonasioista rauhallisesti ja vastapuolta ymmärtämään pyrkien.

        Kas vanha tuttu "tietäisin vaikka tusinan ratkaisuja, mutten voi kertoa yhtään".

        Jos luulet että "tiedän mutten kerro" olisi parempi vaihtoehto kuin "en tiedä", niin erehdyt kyllä pahasti. Tuo päinvastoin saa argumentointisi kuulostamaan vain epärehellisemmältä. Samoinkuin vertailusi johonkin varmuuskopiointeihin, jotka varsin selvästi harhaanjohtavat havainnollistamisen sijaan.

        Tiedämme että todellisuudessa yrität argumentoida luterilaista uskoa, persoonallista Jeesusta ja Saatanaa jne., ja että tietoisuutesi on käytännössä yhtä kuin sielu. Vertailusi ET:hen tai varmuuskopiointiin samalla kun sivuutat varsinaisten ongelmakohtien ja erojen käsittelyn on sitä tuttua ID-liikkeen pelikirjasta löytyvää taktiikkaa. Puhutaan "suunnittelijasta" jotta saataisiin muilutettua jotain lähtökohtia sille mitä todella argumentoidaan, ja "suunnittelusta" ilman että kyetään määrittelemään mistä sellaisen edes tunnistaisi, kun niillä periaattein kaikesta tulee suunniteltua, jne.


      • hehhh
        tieteenharrastaja kirjoitti:

        Mielestäni eivät kuvittele:

        " Ei se tyhjässä säily, niin kuin te uskovaiset kuvittelette sielun säilyvän ruumiin kuollessa. Tehän uskotte, että jos kuolee vaikka pommiräjähdykseen, sielu vaan livahtaa turvaan."

        Kuvitelmasi "uskovaisten" kuvitelmista ja uskomisista ovat nähdäkseni tarkoitushakuisesti vääriä. Valtaosa jättää nuo yksityiskohdat huoletta Herran haltuun.

        Tietotekniikan nykykäytönnöissäkin osatan varautua tiedostojen sälymiseen varmuuskopioina, vaikka pommiräjähdys tuhoaisikin niiden käyttöversiot.

        "Kuvitelmasi "uskovaisten" kuvitelmista ja uskomisista ovat nähdäkseni tarkoitushakuisesti vääriä. Valtaosa jättää nuo yksityiskohdat huoletta Herran haltuun."

        Höpö höpö. Millä lihaksilla sinä kuvittelet tietäväsi, miten valtaosa uskovaisista ajattelee esim. mainitun pommiräjähdyksen seurauksista? Et sinä tiedä heidän jättävän asian ratkaisemattomaksi. Minä uskoisin, että valtaosalla tulisi kysyttäessä mielikuva sielusta, joka irtautuu tuhoutuvasta ruumiista ja menee jonnekin tuntemattomaan. Kuka kuvittelee suoraan taivaaseen menoa, kuka mitäkin. Tämä olettamukseni perustuu lukuisiin keskusteluihin uskovaisten kanssa ja myös luettuun.


      • epiphaniuseikirj
        hehhh kirjoitti:

        "Kuvitelmasi "uskovaisten" kuvitelmista ja uskomisista ovat nähdäkseni tarkoitushakuisesti vääriä. Valtaosa jättää nuo yksityiskohdat huoletta Herran haltuun."

        Höpö höpö. Millä lihaksilla sinä kuvittelet tietäväsi, miten valtaosa uskovaisista ajattelee esim. mainitun pommiräjähdyksen seurauksista? Et sinä tiedä heidän jättävän asian ratkaisemattomaksi. Minä uskoisin, että valtaosalla tulisi kysyttäessä mielikuva sielusta, joka irtautuu tuhoutuvasta ruumiista ja menee jonnekin tuntemattomaan. Kuka kuvittelee suoraan taivaaseen menoa, kuka mitäkin. Tämä olettamukseni perustuu lukuisiin keskusteluihin uskovaisten kanssa ja myös luettuun.

        "Höpö höpö. Millä lihaksilla sinä kuvittelet tietäväsi, miten valtaosa uskovaisista ajattelee esim. mainitun pommiräjähdyksen seurauksista?"

        En halua vastata th:n puolesta, mutta oma käsitykseni on samoilla linjoilla. Tunnen melko paljon uskovia enkä ole kenenkään kuullut kertovan kuin suurpiirteisiä ajatuksia siitä mitä kuollessa käytännössä tapahtuu. Kaikilla varmaan on jonkin näkönen mielikuva ja ajatus asiasta, mutta eiköhän suurin osa ymmärrä että herran hallussa se on jokatapauksessa, olkoon mielikuvamme millaisia tahansa.


      • hehhh

        Miten sitten kaikilla niillä uskovaisilla, joiden kanssa olen asiasta keskustellut, on mielikuva ruumiista jonnekin lähtevästä sielusta? Tätä mielikuvaansa he jopa todistelevat ns ruumiista irtautumiskokemuksilla, joita ihmisillä on.

        Tokihan he sen sanovat olevan "herran hallussa" miten se käytännössä tapahtuu ja minne se sielu oikein siitä menee. Muutamat jopa ovat höpöttäneet sitä ikivanhaa älytöntä ruumiin keveneminen kuollessa- juttua muka todisteena. Tieteenharrastajan varmuuskopio-oppia en ole kenenkään muun kuullut koskaan julistavan.

        Varmaan on niinkin, että "lukeneemmat" uskovaiset ymmärtävätkin jättää nuo asiat epämääräisyyteen, ainakin julkisesti. Hehän yleensä ymmärtävät senkin, että uskonsa ei ole mikään varma totuus, vaan henkilökohtainen vakaumus, jota ei voi todistaa oikeaksi.


      • hehhh kirjoitti:

        Miten sitten kaikilla niillä uskovaisilla, joiden kanssa olen asiasta keskustellut, on mielikuva ruumiista jonnekin lähtevästä sielusta? Tätä mielikuvaansa he jopa todistelevat ns ruumiista irtautumiskokemuksilla, joita ihmisillä on.

        Tokihan he sen sanovat olevan "herran hallussa" miten se käytännössä tapahtuu ja minne se sielu oikein siitä menee. Muutamat jopa ovat höpöttäneet sitä ikivanhaa älytöntä ruumiin keveneminen kuollessa- juttua muka todisteena. Tieteenharrastajan varmuuskopio-oppia en ole kenenkään muun kuullut koskaan julistavan.

        Varmaan on niinkin, että "lukeneemmat" uskovaiset ymmärtävätkin jättää nuo asiat epämääräisyyteen, ainakin julkisesti. Hehän yleensä ymmärtävät senkin, että uskonsa ei ole mikään varma totuus, vaan henkilökohtainen vakaumus, jota ei voi todistaa oikeaksi.

        Nuo ovat ne saman asian kaksi puolta. Silloin kun asia esitetään yhteydessä jossa sille odotetaan perusteita, se on herran haltuun. Silloin kun ei ole tarvetta perustella, se on joku liihotteleva sielu.


      • epiphaniuseikirj
        hehhh kirjoitti:

        Miten sitten kaikilla niillä uskovaisilla, joiden kanssa olen asiasta keskustellut, on mielikuva ruumiista jonnekin lähtevästä sielusta? Tätä mielikuvaansa he jopa todistelevat ns ruumiista irtautumiskokemuksilla, joita ihmisillä on.

        Tokihan he sen sanovat olevan "herran hallussa" miten se käytännössä tapahtuu ja minne se sielu oikein siitä menee. Muutamat jopa ovat höpöttäneet sitä ikivanhaa älytöntä ruumiin keveneminen kuollessa- juttua muka todisteena. Tieteenharrastajan varmuuskopio-oppia en ole kenenkään muun kuullut koskaan julistavan.

        Varmaan on niinkin, että "lukeneemmat" uskovaiset ymmärtävätkin jättää nuo asiat epämääräisyyteen, ainakin julkisesti. Hehän yleensä ymmärtävät senkin, että uskonsa ei ole mikään varma totuus, vaan henkilökohtainen vakaumus, jota ei voi todistaa oikeaksi.

        "Miten sitten kaikilla niillä uskovaisilla, joiden kanssa olen asiasta keskustellut, on mielikuva ruumiista jonnekin lähtevästä sielusta?"

        Tässä on mielestäni kaksi asiaa. 1. kaikilla uskovilla nyt pakostakin on joku mielikuva asiasta jos uskoo elämän jatkuvan kuoleman jälkeen. Se on eriasia kuinka suuren painoarvon omalle mielikuvalleen antaa. Minullakin on mielikuva mutta en pidä sitä minään totuutena siitä asiasta.
        2. psykologia. Silloin kun keskustellaan niin yleensä vastauksia on tarve esittää. Kaikilla ihmisillä oli aihe mikä tahansa.

        Esimerkiksi täällä palstalla vaikkapa uskovaisuuden tai ateismin syy laitetaan millon aivopesun piikkiin, milloin idiotismin ja milloin minnekin.
        Totuuden kanssa näillä ei välttämättä ole mitään tekemistä, mutta vastauksia kehitetään ja niille haetaan tukea, että olisi helpompi olla ja kuvitella ymmärtävänsä ja tietävänsä miten nämä asiat menevät.

        Toki se on myös kaiken keskustelun edellytys. Muuten on kaksi tai useampia jotka vuoroperään esittävät vain kysymyksiä, eikä keskustelu johda oikein mihinkään.

        Nyt tämä luisui filosofian puolelle.

        "Hehän yleensä ymmärtävät senkin, että uskonsa ei ole mikään varma totuus, vaan henkilökohtainen vakaumus, jota ei voi todistaa oikeaksi."

        Uskonsa ja vakaumuksensa voi osoittaa todella varmaksi vaikkapa antamalla henkensä uskonsa puolesta silmää räpäyttämättä.
        Uskon kohdetta ei voi osoittaa todeksi. Muuten se ei olisi uskoa.


      • DRHouse
        tieteenharrastaja kirjoitti:

        Se, ettei tietoisuus kuole kehon mukana, on sinusta siis periaatteessa järkevä ajatus ihmisen tuottamasta tekoälystä keskustellessa, mutta naurettavaa hullutusta kristillisenä uskonoppina. Auttaisiko tuossa dilemmassa Jumalan kuvitteleminen superälykkääksi maanulkoiseksi elämänmuodoksi?

        Ei. Koska tietoisuus on pelkää aivojen sähkökemiaa, voidaan se periaatteessa koneellisesti mallintaa ja näin säilyttää tietoisuus. Mutta tämä on siis eri asia kuin jokin kristinuskon olettama sielu tai henkinen tietoisuus. Siis tässä tietokoneelle mallinnuksessa on kyseessä ihan mekaaninen asia, ei metafyysinen.


      • DRHouse
        tieteenharrastaja kirjoitti:

        Se, ettei tietoisuus kuole kehon mukana, on sinusta siis periaatteessa järkevä ajatus ihmisen tuottamasta tekoälystä keskustellessa, mutta naurettavaa hullutusta kristillisenä uskonoppina. Auttaisiko tuossa dilemmassa Jumalan kuvitteleminen superälykkääksi maanulkoiseksi elämänmuodoksi?

        Muuten, en sanonut että ajatus olisi järkevä, vaan periaatteessa mahdollinen. Näiden kahden välillehän ei voi vetää yhtäläisyysmerkkejä. Sinällään olen sitä mieltä että ns. ikuinen elämä mekaanisessa tai metafyysiessä muodossa kuulostaa pitkäveteiseltä.


      • epiphaniuseikirj kirjoitti:

        "Miten sitten kaikilla niillä uskovaisilla, joiden kanssa olen asiasta keskustellut, on mielikuva ruumiista jonnekin lähtevästä sielusta?"

        Tässä on mielestäni kaksi asiaa. 1. kaikilla uskovilla nyt pakostakin on joku mielikuva asiasta jos uskoo elämän jatkuvan kuoleman jälkeen. Se on eriasia kuinka suuren painoarvon omalle mielikuvalleen antaa. Minullakin on mielikuva mutta en pidä sitä minään totuutena siitä asiasta.
        2. psykologia. Silloin kun keskustellaan niin yleensä vastauksia on tarve esittää. Kaikilla ihmisillä oli aihe mikä tahansa.

        Esimerkiksi täällä palstalla vaikkapa uskovaisuuden tai ateismin syy laitetaan millon aivopesun piikkiin, milloin idiotismin ja milloin minnekin.
        Totuuden kanssa näillä ei välttämättä ole mitään tekemistä, mutta vastauksia kehitetään ja niille haetaan tukea, että olisi helpompi olla ja kuvitella ymmärtävänsä ja tietävänsä miten nämä asiat menevät.

        Toki se on myös kaiken keskustelun edellytys. Muuten on kaksi tai useampia jotka vuoroperään esittävät vain kysymyksiä, eikä keskustelu johda oikein mihinkään.

        Nyt tämä luisui filosofian puolelle.

        "Hehän yleensä ymmärtävät senkin, että uskonsa ei ole mikään varma totuus, vaan henkilökohtainen vakaumus, jota ei voi todistaa oikeaksi."

        Uskonsa ja vakaumuksensa voi osoittaa todella varmaksi vaikkapa antamalla henkensä uskonsa puolesta silmää räpäyttämättä.
        Uskon kohdetta ei voi osoittaa todeksi. Muuten se ei olisi uskoa.

        "Uskonsa ja vakaumuksensa voi osoittaa todella varmaksi vaikkapa antamalla henkensä uskonsa puolesta silmää räpäyttämättä."

        Heaven's Gaten jäsenillä oli tuollainen vahva usko. Pitäisikös sellaista kunnioittaa ja pitää tavoiteltavana?

        Mitä jonnekin lähtevään sieluun tulee, niin VT:ssähän käytännössä esitetään jonkunmoista ajatusta vitalismista ja sinne taivaaseenkin reissataan ihan konkreettisesti ruumiin kera:

        "11 Kun he kulkivat ja puhelivat keskenään, siihen ilmestyi yhtäkkiä tuliset vaunut ja tuliset hevoset. Ne erottivat heidät toisistaan, ja Elia nousi tuulenpyörteessä taivaaseen."

        http://raamattu.fi/1992/2Kun.2.html

        Koska siinähän se taivas oli, kuvun päällä. Tottakai sinne matkattiin tuulenpyörteessä.

        Nykyinen tuon aiemman kanssa epäyhteensopiva sieluhapatus keksittiin vasta UT:n aikaan/jälkeen. Epäilemättä sekin lainaa muista uskonnoista.


      • DRHouse kirjoitti:

        Muuten, en sanonut että ajatus olisi järkevä, vaan periaatteessa mahdollinen. Näiden kahden välillehän ei voi vetää yhtäläisyysmerkkejä. Sinällään olen sitä mieltä että ns. ikuinen elämä mekaanisessa tai metafyysiessä muodossa kuulostaa pitkäveteiseltä.

        "Sinällään olen sitä mieltä että ns. ikuinen elämä mekaanisessa tai metafyysiessä muodossa kuulostaa pitkäveteiseltä."

        Ja ylipäänsä aika kaukana nautinnollisesta, koska sellainen kopioitu tietoisuus olisi kuitenkin lähtökohtaisesti yhtälailla kärsivää mallia, ja lisänä vielä siitä seuraavat ongelmat, ettei se olisi kytköksissä siihen ruumiiseen mikä sinne on myös mallinnettu sisälle (ellei sellaistakin kopioitaisi jossain muodossa). Koko ajatus on tuoltakin kantilta vähintäänkin kyseenalainen.

        Pidän hyvin todennäköisenä, että meikäläisten älyn ohittava tekoäly kehittyy ennenkuin tuollainen aivojen sisällön kopiointi oikeasti onnistuisi, jolloin silloin sellaisella kopioinnilla saavutettaisiin lähinnä niillä standardein tavallista heikompi (teko)äly.

        Noista syistä tuollaista kopiointia ei ehkä koskaan tehdä, vaikka se joskus periaatteessa onnistuisikin.


      • epiphaniuseikirj
        utti kirjoitti:

        "Uskonsa ja vakaumuksensa voi osoittaa todella varmaksi vaikkapa antamalla henkensä uskonsa puolesta silmää räpäyttämättä."

        Heaven's Gaten jäsenillä oli tuollainen vahva usko. Pitäisikös sellaista kunnioittaa ja pitää tavoiteltavana?

        Mitä jonnekin lähtevään sieluun tulee, niin VT:ssähän käytännössä esitetään jonkunmoista ajatusta vitalismista ja sinne taivaaseenkin reissataan ihan konkreettisesti ruumiin kera:

        "11 Kun he kulkivat ja puhelivat keskenään, siihen ilmestyi yhtäkkiä tuliset vaunut ja tuliset hevoset. Ne erottivat heidät toisistaan, ja Elia nousi tuulenpyörteessä taivaaseen."

        http://raamattu.fi/1992/2Kun.2.html

        Koska siinähän se taivas oli, kuvun päällä. Tottakai sinne matkattiin tuulenpyörteessä.

        Nykyinen tuon aiemman kanssa epäyhteensopiva sieluhapatus keksittiin vasta UT:n aikaan/jälkeen. Epäilemättä sekin lainaa muista uskonnoista.

        "Heaven's Gaten jäsenillä oli tuollainen vahva usko. Pitäisikös sellaista kunnioittaa ja pitää tavoiteltavana?"

        Ei sitä uskoa itsessään tietysti kuulu kunnioittaa tai pitää hyvänä. Eriasia on mitä se saa aikaan. On eriasia räjäyttää itsensä naisten ja lasten keskellä, kuin jäädä yksin vihollislinjojen taakse ja vetää loukkuun jääneitä haavoittuneita turvaan puolitoistavuorokautta tajunnan rajamailla pelastaen 75 maanmiestään varmalta kuolemalta niinkuin desmond doss. Hacksaw ridge oli hyvä elokuva, suosittelen.

        "Mitä jonnekin lähtevään sieluun tulee, niin VT:ssähän käytännössä esitetään jonkunmoista ajatusta vitalismista ja sinne taivaaseenkin reissataan ihan konkreettisesti ruumiin kera:"

        Kyllä, eikä Elia ollut ainoa eikä edes ensimmäinen. Eenok otettiin ensin. Muita ei raamatun mukaan ole otettu.
        Jotkut uskovat että Eenok ja Elia ovat ne Ilmestyskirjan kaksi säkkipukuista todistajaa jotka aikojen lopussa surmataan Jerusalemin kaduille. Itse olen yksi niistä jotka uskoo noin.


      • DRHouse
        utti kirjoitti:

        "Sinällään olen sitä mieltä että ns. ikuinen elämä mekaanisessa tai metafyysiessä muodossa kuulostaa pitkäveteiseltä."

        Ja ylipäänsä aika kaukana nautinnollisesta, koska sellainen kopioitu tietoisuus olisi kuitenkin lähtökohtaisesti yhtälailla kärsivää mallia, ja lisänä vielä siitä seuraavat ongelmat, ettei se olisi kytköksissä siihen ruumiiseen mikä sinne on myös mallinnettu sisälle (ellei sellaistakin kopioitaisi jossain muodossa). Koko ajatus on tuoltakin kantilta vähintäänkin kyseenalainen.

        Pidän hyvin todennäköisenä, että meikäläisten älyn ohittava tekoäly kehittyy ennenkuin tuollainen aivojen sisällön kopiointi oikeasti onnistuisi, jolloin silloin sellaisella kopioinnilla saavutettaisiin lähinnä niillä standardein tavallista heikompi (teko)äly.

        Noista syistä tuollaista kopiointia ei ehkä koskaan tehdä, vaikka se joskus periaatteessa onnistuisikin.

        "Ja ylipäänsä aika kaukana nautinnollisesta, koska sellainen kopioitu tietoisuus olisi kuitenkin lähtökohtaisesti yhtälailla kärsivää mallia, ja lisänä vielä siitä seuraavat ongelmat, ettei se olisi kytköksissä siihen ruumiiseen mikä sinne on myös mallinnettu sisälle (ellei sellaistakin kopioitaisi jossain muodossa). Koko ajatus on tuoltakin kantilta vähintäänkin kyseenalainen."

        Aivan. Lisäksi pitää muistaa että jos tietokoneeseen mallinnettaisiin ihmisäly, se olisi altis myös samoille ongelmille kuin tietokonekin, joten periaatteessa olisi mahdollista että tuo ladattu mieli, äly mikä ikinä termi olisikin, korruptoituisi, ja yhtäkkiä maailma alkaisi kummasti näyttää terminator-elokuvalta...

        "Noista syistä tuollaista kopiointia ei ehkä koskaan tehdä, vaikka se joskus periaatteessa onnistuisikin."

        Totta haastat. eettiset ja muut ongelmat ovat sitä mittaa ettei sitä luultavasti koskaan tehtäisi. Vähän sama juttu kuin ihmisen kloonaaminen siis. Tekniikkahan senkin mahdollistaisi, muttei sitä ole koskaan tehty tai yritetty. Ainakaan niin että siitä olisi kerrottu.


      • tieteenharrastaja
        utti kirjoitti:

        Kas vanha tuttu "tietäisin vaikka tusinan ratkaisuja, mutten voi kertoa yhtään".

        Jos luulet että "tiedän mutten kerro" olisi parempi vaihtoehto kuin "en tiedä", niin erehdyt kyllä pahasti. Tuo päinvastoin saa argumentointisi kuulostamaan vain epärehellisemmältä. Samoinkuin vertailusi johonkin varmuuskopiointeihin, jotka varsin selvästi harhaanjohtavat havainnollistamisen sijaan.

        Tiedämme että todellisuudessa yrität argumentoida luterilaista uskoa, persoonallista Jeesusta ja Saatanaa jne., ja että tietoisuutesi on käytännössä yhtä kuin sielu. Vertailusi ET:hen tai varmuuskopiointiin samalla kun sivuutat varsinaisten ongelmakohtien ja erojen käsittelyn on sitä tuttua ID-liikkeen pelikirjasta löytyvää taktiikkaa. Puhutaan "suunnittelijasta" jotta saataisiin muilutettua jotain lähtökohtia sille mitä todella argumentoidaan, ja "suunnittelusta" ilman että kyetään määrittelemään mistä sellaisen edes tunnistaisi, kun niillä periaattein kaikesta tulee suunniteltua, jne.

        Kiitos avusta. Esitit perusteluni haluttomuudelle keskustella uskonopista kanssasi konkreettisemmin kuin itse osasinkaan.


      • tieteenharrastaja
        DRHouse kirjoitti:

        "Ja ylipäänsä aika kaukana nautinnollisesta, koska sellainen kopioitu tietoisuus olisi kuitenkin lähtökohtaisesti yhtälailla kärsivää mallia, ja lisänä vielä siitä seuraavat ongelmat, ettei se olisi kytköksissä siihen ruumiiseen mikä sinne on myös mallinnettu sisälle (ellei sellaistakin kopioitaisi jossain muodossa). Koko ajatus on tuoltakin kantilta vähintäänkin kyseenalainen."

        Aivan. Lisäksi pitää muistaa että jos tietokoneeseen mallinnettaisiin ihmisäly, se olisi altis myös samoille ongelmille kuin tietokonekin, joten periaatteessa olisi mahdollista että tuo ladattu mieli, äly mikä ikinä termi olisikin, korruptoituisi, ja yhtäkkiä maailma alkaisi kummasti näyttää terminator-elokuvalta...

        "Noista syistä tuollaista kopiointia ei ehkä koskaan tehdä, vaikka se joskus periaatteessa onnistuisikin."

        Totta haastat. eettiset ja muut ongelmat ovat sitä mittaa ettei sitä luultavasti koskaan tehtäisi. Vähän sama juttu kuin ihmisen kloonaaminen siis. Tekniikkahan senkin mahdollistaisi, muttei sitä ole koskaan tehty tai yritetty. Ainakaan niin että siitä olisi kerrottu.

        Tuotakin ("ei ehkä koskaan tehdä, vaikka..) tarkoitin:

        "Noista syistä tuollaista kopiointia ei ehkä koskaan tehdä, vaikka se joskus periaatteessa onnistuisikin."

        Ennenkaikkea tarkoitin "vaikka se joskus.." ilmaustasi. Mielestäni on myös mahdollista, ettei aivojen analogisen tietojenkäsittelyn kopiointi digitaalisella algoritmilla periaatteessakaan voisi onnistua; samoista syistä (kaaosilmiöt ja kvanttisatunnaisuus) kuin vaikkapa asteroidivyöhykkeen kappaleiden ratojen tarkka ennustaminen.

        Ajatus ihmistietoisuudesta tekoälypohjalla on siis ainakin pitkään vielä uskomus, jolla mielestäni on eräitä jumalauskon piirteitä.


      • DRHouse
        tieteenharrastaja kirjoitti:

        Tuotakin ("ei ehkä koskaan tehdä, vaikka..) tarkoitin:

        "Noista syistä tuollaista kopiointia ei ehkä koskaan tehdä, vaikka se joskus periaatteessa onnistuisikin."

        Ennenkaikkea tarkoitin "vaikka se joskus.." ilmaustasi. Mielestäni on myös mahdollista, ettei aivojen analogisen tietojenkäsittelyn kopiointi digitaalisella algoritmilla periaatteessakaan voisi onnistua; samoista syistä (kaaosilmiöt ja kvanttisatunnaisuus) kuin vaikkapa asteroidivyöhykkeen kappaleiden ratojen tarkka ennustaminen.

        Ajatus ihmistietoisuudesta tekoälypohjalla on siis ainakin pitkään vielä uskomus, jolla mielestäni on eräitä jumalauskon piirteitä.

        "Ajatus ihmistietoisuudesta tekoälypohjalla on siis ainakin pitkään vielä uskomus, jolla mielestäni on eräitä jumalauskon piirteitä."

        Tässä ollaan samaa mieltä. Tarkoitin tuolla ilmauksellani että jos ehkä tulevaisuudessa onnistuisikin, mutta sehän ei ole varmaa, niin.. ja sitten jatko.

        Mutta mielestäni sitä ei tulisi tehdä vaikka se kenties olisikin mahdollista jossain tulevaisuudessa. Moraaliset ja muut ongelmat ovat liian suuret.


      • tieteenharrastaja
        DRHouse kirjoitti:

        "Ajatus ihmistietoisuudesta tekoälypohjalla on siis ainakin pitkään vielä uskomus, jolla mielestäni on eräitä jumalauskon piirteitä."

        Tässä ollaan samaa mieltä. Tarkoitin tuolla ilmauksellani että jos ehkä tulevaisuudessa onnistuisikin, mutta sehän ei ole varmaa, niin.. ja sitten jatko.

        Mutta mielestäni sitä ei tulisi tehdä vaikka se kenties olisikin mahdollista jossain tulevaisuudessa. Moraaliset ja muut ongelmat ovat liian suuret.

        Hyvä, samaa mieltä ollaan.


      • ajattele.mainettasi
        tieteenharrastaja kirjoitti:

        Hyvä, samaa mieltä ollaan.

        Kannattaako hölmän trollin kanssa oikeasti olla samaa mieltä?


      • tieteenharrastaja
        ajattele.mainettasi kirjoitti:

        Kannattaako hölmän trollin kanssa oikeasti olla samaa mieltä?

        Puhuttelin tuossa viestiä enkä sen itselleni tuntematonta lähettäjää. Muistelen joskus olleeni samaa mieltä muutaman sinunkin lähettämisi viestin kanssa.


      • hehhh
        epiphaniuseikirj kirjoitti:

        "Miten sitten kaikilla niillä uskovaisilla, joiden kanssa olen asiasta keskustellut, on mielikuva ruumiista jonnekin lähtevästä sielusta?"

        Tässä on mielestäni kaksi asiaa. 1. kaikilla uskovilla nyt pakostakin on joku mielikuva asiasta jos uskoo elämän jatkuvan kuoleman jälkeen. Se on eriasia kuinka suuren painoarvon omalle mielikuvalleen antaa. Minullakin on mielikuva mutta en pidä sitä minään totuutena siitä asiasta.
        2. psykologia. Silloin kun keskustellaan niin yleensä vastauksia on tarve esittää. Kaikilla ihmisillä oli aihe mikä tahansa.

        Esimerkiksi täällä palstalla vaikkapa uskovaisuuden tai ateismin syy laitetaan millon aivopesun piikkiin, milloin idiotismin ja milloin minnekin.
        Totuuden kanssa näillä ei välttämättä ole mitään tekemistä, mutta vastauksia kehitetään ja niille haetaan tukea, että olisi helpompi olla ja kuvitella ymmärtävänsä ja tietävänsä miten nämä asiat menevät.

        Toki se on myös kaiken keskustelun edellytys. Muuten on kaksi tai useampia jotka vuoroperään esittävät vain kysymyksiä, eikä keskustelu johda oikein mihinkään.

        Nyt tämä luisui filosofian puolelle.

        "Hehän yleensä ymmärtävät senkin, että uskonsa ei ole mikään varma totuus, vaan henkilökohtainen vakaumus, jota ei voi todistaa oikeaksi."

        Uskonsa ja vakaumuksensa voi osoittaa todella varmaksi vaikkapa antamalla henkensä uskonsa puolesta silmää räpäyttämättä.
        Uskon kohdetta ei voi osoittaa todeksi. Muuten se ei olisi uskoa.

        "Uskonsa ja vakaumuksensa voi osoittaa todella varmaksi vaikkapa antamalla henkensä uskonsa puolesta silmää räpäyttämättä.
        Uskon kohdetta ei voi osoittaa todeksi. Muuten se ei olisi uskoa."

        Miten tämä liittyy millään tavalla keskusteltuun aiheeseen? Totta kai moni on antanut henkensä silmää räpäyttämättä vaikka kommunismin, isänmaan, heimon, perheen, oman kunniansa puolesta. Uskonsahan voi osoittaa varmaksi, varsinkin keskustelussa, vähemmänkin dramaattisilla tavoilla. Yksinkertaisesti sanomalla "niin se vaan on" ja kieltäytymällä ymmärtämästä vastakkaisia perusteluja.

        Se taas, että uskon kohde olisi aina sellainen, jota ei voi osoittaa todeksi, on höpöhöpöä. Totta kai voi uskoa asioihin, jotka ovat, jos eivät täysin todistettuja, mutta erittäin todennäköisiä. Voi myös uskoa vähemmän hyvin todistettuihin asioihin, jotka myöhemmin osoittautuvat tosiksi. Jopa uskonnollisella tavalla voi uskoa.


      • epiphaniuseikirj
        hehhh kirjoitti:

        "Uskonsa ja vakaumuksensa voi osoittaa todella varmaksi vaikkapa antamalla henkensä uskonsa puolesta silmää räpäyttämättä.
        Uskon kohdetta ei voi osoittaa todeksi. Muuten se ei olisi uskoa."

        Miten tämä liittyy millään tavalla keskusteltuun aiheeseen? Totta kai moni on antanut henkensä silmää räpäyttämättä vaikka kommunismin, isänmaan, heimon, perheen, oman kunniansa puolesta. Uskonsahan voi osoittaa varmaksi, varsinkin keskustelussa, vähemmänkin dramaattisilla tavoilla. Yksinkertaisesti sanomalla "niin se vaan on" ja kieltäytymällä ymmärtämästä vastakkaisia perusteluja.

        Se taas, että uskon kohde olisi aina sellainen, jota ei voi osoittaa todeksi, on höpöhöpöä. Totta kai voi uskoa asioihin, jotka ovat, jos eivät täysin todistettuja, mutta erittäin todennäköisiä. Voi myös uskoa vähemmän hyvin todistettuihin asioihin, jotka myöhemmin osoittautuvat tosiksi. Jopa uskonnollisella tavalla voi uskoa.

        "Miten tämä liittyy millään tavalla keskusteltuun aiheeseen?"

        No se oli pientä pilkun viilausta minulta. Kun sanoit että uskoansa tai vakaumustansa ei voi osoittaa todeksi.

        "Se taas, että uskon kohde olisi aina sellainen, jota ei voi osoittaa todeksi, on höpöhöpöä."

        Ei se mitään höpöhöpöä ole. Silloin kuin puhutaan sellaisista absoluutista kuin totuus. Suuri osa ihmisistä uskoo maanulkopuoliseen elämään, sen takia että pitävät sitä äärimmäisen todennäköisenä. Mutta ei se todeksi muutu ennenkuin se osoitetaan todeksi selvillä objektiivisilla havainnoilla. Silloin usko muuttuu tiedoksi.
        Silloinkin pitää vielä uskoa havaintonsa todeksi, mutta sen lähemmäksi tietoa ja totuutta emme kait pääse.


      • DRHouse
        ajattele.mainettasi kirjoitti:

        Kannattaako hölmän trollin kanssa oikeasti olla samaa mieltä?

        Jaa, se on palstan idarein trolli nolokin tullut tänne vinkumaan... Ihme sääliö...


      • hehhh
        epiphaniuseikirj kirjoitti:

        "Miten tämä liittyy millään tavalla keskusteltuun aiheeseen?"

        No se oli pientä pilkun viilausta minulta. Kun sanoit että uskoansa tai vakaumustansa ei voi osoittaa todeksi.

        "Se taas, että uskon kohde olisi aina sellainen, jota ei voi osoittaa todeksi, on höpöhöpöä."

        Ei se mitään höpöhöpöä ole. Silloin kuin puhutaan sellaisista absoluutista kuin totuus. Suuri osa ihmisistä uskoo maanulkopuoliseen elämään, sen takia että pitävät sitä äärimmäisen todennäköisenä. Mutta ei se todeksi muutu ennenkuin se osoitetaan todeksi selvillä objektiivisilla havainnoilla. Silloin usko muuttuu tiedoksi.
        Silloinkin pitää vielä uskoa havaintonsa todeksi, mutta sen lähemmäksi tietoa ja totuutta emme kait pääse.

        "Suuri osa ihmisistä uskoo maanulkopuoliseen elämään, sen takia että pitävät sitä äärimmäisen todennäköisenä. Mutta ei se todeksi muutu ennenkuin se osoitetaan todeksi selvillä objektiivisilla havainnoilla. Silloin usko muuttuu tiedoksi."

        Eihän tuo muuta sitä miksikään, että tällä hetkellä kysymys on uskosta ja monen kohdalla vieläpä uskonnollisluonteisesta uskosta. Siis uskon kohde voi olla todellinen tai ei, uskosta kuitenkin on kysymys, jos ei ole kyse pelkästään todennäköisenä pitämisestä.

        Jos pidät jotakin todennäköisenä siksi, että suuri osa havainnoista viittaa siihen, mutta olet avoimesti valmis hyväksymään myös jonkin muun vaihtoehdon, silloin ei voi oikeastaan puhua uskosta. Ainakaan uskonnollisessa mielessä.


      • ei.ensimmäinen3
        DRHouse kirjoitti:

        Jaa, se on palstan idarein trolli nolokin tullut tänne vinkumaan... Ihme sääliö...

        Minä en sinuun merkityksettömiä heittoja puskista tarvitse idiootti.


      • tieteenharrastaja kirjoitti:

        Kiitos avusta. Esitit perusteluni haluttomuudelle keskustella uskonopista kanssasi konkreettisemmin kuin itse osasinkaan.

        Kiitos vain vastavuoroisesti siitä miten esittelit jälleen kerran toimintatapojasi, joilla ensin yrität rinnastaa uskomuksiasi muihin ilmiöihin heppoisin perustein, ja heti perään todistat ettei niitä voi rinnastaa, koska uskomuksesi ovat kaiken käsittelyn ja arvostelun yläpuolella. Ja mikseivät olisi, ovathan ne omien sanojesikin mukaan peräti sinun mielikuvituksesi tuotetta, ja muutahan ne eivät olekaan.


      • DRHouse
        ei.ensimmäinen3 kirjoitti:

        Minä en sinuun merkityksettömiä heittoja puskista tarvitse idiootti.

        Menepäs jatkamaan merkityksetöntä surkeaa elämääsi, säälittävä runkkari.


      • marathustra kirjoitti:

        "Ihmisellekin niitä kokemuksia tunteista voidaan generoida eri tavoin (kemiallisesti jne.) ja ne linkittyvät selvästi muistijälkiin. "
        Kyllä, jos halutaan imitoida niitä kokemuksia tai tunteita tms. Mutta sitä yksilöllistä, henk.koht. tuntemusta olisi vaikeampi saada kopioitua sinne tietokoneelle.
        Onko autistinen tietoisuus vain poikkeavia parametrejä?

        "Mutta sitä yksilöllistä, henk.koht. tuntemusta olisi vaikeampi saada kopioitua sinne tietokoneelle.
        Onko autistinen tietoisuus vain poikkeavia parametrejä?"

        FYI: Lupaamani tiivistelmä noista tuntemuksista autismilinkityksineen löytyy nyt täältä:

        http://keskustelu.suomi24.fi/t/14562671/anil-seth-tietoisuudesta#comment-87653536


    • epiphaniuseikirj

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mopomiitissä vakava loukkaantuminen

      IMATRAN mopomiitistä lauantai-iltana sairaalaan joutuneet kuljettajat ovat loukkaantuneet vakavasti, Kaakkois-Suomen pol
      Imatra
      248
      3599
    2. J-miehelle

      Miksi kaikki päättyi näin? Vain sinut olisin halunnut, on ikävä sua. Älä ajaudu väärille teille, olet mulle Rakas.
      Ikävä
      65
      1362
    3. Taasko on ammuskeltu kaupungilla

      Mitä,mitä,mitä??? Tämä ei vetele!
      Kokkola
      39
      1121
    4. Ihmettelen sinua... En koskaan päässyt

      Selvyyteen että minkälainen olet pohjimmiltasi, mitä haluat minusta. Nyt näyttää että olet myös tosi hyvä valehtelija. E
      Ikävä
      67
      1086
    5. Viikonlopun päätteeksi löytäisin

      paikkani sinun kainalossasi. Telkkarissa joku leffa, sarja, ehkä ihan mielenkiintoinenkin tai sitten ei enää jaksaisi ke
      Ikävä
      10
      1041
    6. Rupesin oikeasti odottamaan

      Että toteutuuko se meidän pusu ensiviikolla. Olisin niin onnellinen se merkitsisi paljon.
      Ikävä
      55
      1000
    7. Mitä muka hyvää kaivatussasi on?

      Kysymys otsikossa
      Ikävä
      42
      809
    8. Onko kaivattusi

      ressukka? Miten on?
      Ikävä
      37
      788
    9. Vuoden loppuun asti kaipaan

      Enkä katso sinä aikana muihin suuntiin. Jos tämä juttu ei etene mihinkään nykyisestä, niin unohdan sinut. En päätä ystäv
      Ikävä
      68
      775
    10. Koko maailma elää valhetta

      Lähestulkoon koko maailma elää valhetta. Tietomme on valhetta, luulomme arvailuja ja pahuus jokaisessa sydämessä, jos ei
      Uskonnot ja uskomukset
      356
      770
    Aihe