Autonkatsastuksesta

Takuueläkeläisnainen

Tämä uusin ehdotus, että yli kymmenvuotiaat autot katsastettaisiin vuoden välein ja ihan uudet vasta neljän vuoden ikäisinä sen jälkeen kahden vuoden välein, niin tekisi sen, että köyhät maksaisivat paljon enemmän kuin hyvätuloiset, joilla olisi varaa maksaa enemmän, kun taas köyhillä ei olisi vara maksaa yhtään enempää.

Minusta tämä nykyinen olisi tasapuolisempi kaikille, eli se jääköön voimaan tai, että kaikki autot katsastettaisiin kahden vuoden välein, paitsi ihkauudet sen neljän vuoden välein.

Maailmassahan on sellaisia valtioita, joissa ei katsastusta edes suoriteta, niin miksi me suomalaiset tässäkin asiassa olemme tiukkapipoista kansaa, tai tiukkapipoiset tekee nämä päätökset. Itse olisin katsastusvapauden kannalla.

44

124

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 321456

      elikkä ajaisit jollain pommilla jossa ei jarruja olisi , iskarit mitä sattuu ja vanteetkin autoosi sopimattomat....

      • takuueläkeläisnainen

        Minulla on jo nyt ollu auto, jossa yksi iskari tai jousi oli erimallia kuin muut, että auto oli aivan selvästi kallellaan. Ja se meni katsastuksesta läpi sellaisenaan.
        Vääränlaisia vanteita on hankala saada paikoilleen.
        Kyllä täytyisi köyhälläkin olla oikeus omistaa auto, ja nykyinen katsastus tekee sen aina vain väliaikaiseksi, kun katsastuksen yhteydessä löydetään sellaisia vikoja joiden kanssa olisi vielä ihan turvallista ajaa.
        Jos autossa ei ole jarruja, niin eihän semmoisella kukaan aja. Kyllä jokainen pitäisi kotteronsa ajettavana, että sillä eteenpäin pääsisi, jos sitä kerran tarvitaan elämisen kannalta olennaisiin asioihin. Rikkinäisellä autolla ei ajeta, vaan sellaisella joka liikkuu eteenpäin.
        Minä olen huomannut suomalaiset hyvin tiukkapipoiseksi kansaksi, ja en siitä kyllä tykkää yhtään.


      • autotkuntoon
        takuueläkeläisnainen kirjoitti:

        Minulla on jo nyt ollu auto, jossa yksi iskari tai jousi oli erimallia kuin muut, että auto oli aivan selvästi kallellaan. Ja se meni katsastuksesta läpi sellaisenaan.
        Vääränlaisia vanteita on hankala saada paikoilleen.
        Kyllä täytyisi köyhälläkin olla oikeus omistaa auto, ja nykyinen katsastus tekee sen aina vain väliaikaiseksi, kun katsastuksen yhteydessä löydetään sellaisia vikoja joiden kanssa olisi vielä ihan turvallista ajaa.
        Jos autossa ei ole jarruja, niin eihän semmoisella kukaan aja. Kyllä jokainen pitäisi kotteronsa ajettavana, että sillä eteenpäin pääsisi, jos sitä kerran tarvitaan elämisen kannalta olennaisiin asioihin. Rikkinäisellä autolla ei ajeta, vaan sellaisella joka liikkuu eteenpäin.
        Minä olen huomannut suomalaiset hyvin tiukkapipoiseksi kansaksi, ja en siitä kyllä tykkää yhtään.

        ""jossa yksi iskari tai jousi oli erimallia kuin muut""
        Tuossa on katsastusmies tehnyt selvän virheen. Eri arvoisilla iskareilla auto erittäin vaarallinen kovissa jarrutustilanteissa. Jos yksi iskari hajoaa edestä niin ei auta että sen uusii saman merkkiseen vaan vähintään molemmat etu iskarit pitäisi vaihtaa silloin jotta toimisi saman arvoisesti. Sama koske jarruja etc. Tee se itse miehet tekevät vain sen missä rima matalin eli vaihtavat tai korjaavat vain sen mikä hajonnut jotta auto taas "liikkuisi eteenpäin. Valitettavan moni ajaa autoilla missä jarrut loppu tai muutenkin huonossa kunnossa. Tästä syystä vuotuinen katsastus tarvitaan vanhoille autoille


      • 1000xx

        Kyllä tosiaan olisi järkevää harventaa katsastus välejä,me köyhät eläkeläiset ajamme vaain mmuutaamia tuhasia kilometrejä vuosittain miksi sitä jatkuvasti katsastaa sese vasta kalliiksi tulee!?


      • 000547

        sitä vasten ettette te eläkeläisetkään itseänne rikkoisi niillä risoilla kaaroilla.


      • Pitkäaikatyötön
        takuueläkeläisnainen kirjoitti:

        Minulla on jo nyt ollu auto, jossa yksi iskari tai jousi oli erimallia kuin muut, että auto oli aivan selvästi kallellaan. Ja se meni katsastuksesta läpi sellaisenaan.
        Vääränlaisia vanteita on hankala saada paikoilleen.
        Kyllä täytyisi köyhälläkin olla oikeus omistaa auto, ja nykyinen katsastus tekee sen aina vain väliaikaiseksi, kun katsastuksen yhteydessä löydetään sellaisia vikoja joiden kanssa olisi vielä ihan turvallista ajaa.
        Jos autossa ei ole jarruja, niin eihän semmoisella kukaan aja. Kyllä jokainen pitäisi kotteronsa ajettavana, että sillä eteenpäin pääsisi, jos sitä kerran tarvitaan elämisen kannalta olennaisiin asioihin. Rikkinäisellä autolla ei ajeta, vaan sellaisella joka liikkuu eteenpäin.
        Minä olen huomannut suomalaiset hyvin tiukkapipoiseksi kansaksi, ja en siitä kyllä tykkää yhtään.

        "Jos autossa ei ole jarruja, niin eihän semmoisella kukaan aja."

        Tämä väite ei pidä paikkaansa. Olin 1980-luvulla töissä eräässä asfalttifirmassa, jonka huoltoautossa ei ollut enää jarrupaloja. Vauhti hidastettiin moottorijarrutuksella eli nostamalla kaasupoljin ylös ja vaihtamalla pienemmälle. Myös jarrupoljinta kannatti painaa, sillä kun metalli painui metallia vasten, se kuitenkin hieman vaikutti.
        Kuljettajan ovikaan ei pysynyt kiinni, mutta vasemmalla kädellä ovenkahvaa vetämällä saattoi estää sen aukeamisen jarrutuksen aikana. Ja kun jarrutusvoima oli em. syystä pientä, ei käsivoimaa tarvinnut paljoa käyttää. Tasaisessa vauhdissa ja kiihdytyksessä ovi tietysti pysyi kiinni ilmankin.
        Nuorena tilapäistyöntekijänä en osannut (ja olisi jaksanutkaan) puuttua asiaan, kun en sillä ajanut kuin pari kertaa. Hyvä kun jaksoi raahautua kotiin työpäivän jälkeen.

        Maastamme löytyy vaikka kuinka paljon yksityisiä ihmisiä ja yrityksiä, jotka ilman katsastuspakkoa käyttäisivät liikenneturvallisuudelle vaarallisia ajoneuvoja. Mitäpä se johtajalle kuuluisi, jos työntekijä tappaa itsensä tai muita ihmisiä firman autolla, jolla ei muutenkaan ole enää myyntiarvoa?


      • Pitkäaikatyötön kirjoitti:

        "Jos autossa ei ole jarruja, niin eihän semmoisella kukaan aja."

        Tämä väite ei pidä paikkaansa. Olin 1980-luvulla töissä eräässä asfalttifirmassa, jonka huoltoautossa ei ollut enää jarrupaloja. Vauhti hidastettiin moottorijarrutuksella eli nostamalla kaasupoljin ylös ja vaihtamalla pienemmälle. Myös jarrupoljinta kannatti painaa, sillä kun metalli painui metallia vasten, se kuitenkin hieman vaikutti.
        Kuljettajan ovikaan ei pysynyt kiinni, mutta vasemmalla kädellä ovenkahvaa vetämällä saattoi estää sen aukeamisen jarrutuksen aikana. Ja kun jarrutusvoima oli em. syystä pientä, ei käsivoimaa tarvinnut paljoa käyttää. Tasaisessa vauhdissa ja kiihdytyksessä ovi tietysti pysyi kiinni ilmankin.
        Nuorena tilapäistyöntekijänä en osannut (ja olisi jaksanutkaan) puuttua asiaan, kun en sillä ajanut kuin pari kertaa. Hyvä kun jaksoi raahautua kotiin työpäivän jälkeen.

        Maastamme löytyy vaikka kuinka paljon yksityisiä ihmisiä ja yrityksiä, jotka ilman katsastuspakkoa käyttäisivät liikenneturvallisuudelle vaarallisia ajoneuvoja. Mitäpä se johtajalle kuuluisi, jos työntekijä tappaa itsensä tai muita ihmisiä firman autolla, jolla ei muutenkaan ole enää myyntiarvoa?

        Mopoautoilijat, mopoilijat ja moottoripyöräilijät ajavat katsastamattomilla vehkeillä, ja ainakin minun tietääkseni ne ajot ovat sujuneet yhtä hyvin kuin katsastetuilla autoillakin.


      • Pitkäaikatyötön
        Takuueläkeläisnainen kirjoitti:

        Mopoautoilijat, mopoilijat ja moottoripyöräilijät ajavat katsastamattomilla vehkeillä, ja ainakin minun tietääkseni ne ajot ovat sujuneet yhtä hyvin kuin katsastetuilla autoillakin.

        Eivät ole sujuneet yhtä hyvin, vaan niiden vakuutusmaksut ovat selvästi korkeammat. Tästä huolimatta etenkin mopoautojen maksuja pyritään edelleen korottamaan, sillä onnettomuusalttiina ajoneuvoina ne aiheuttavat silti tappioita vakuutusyhtiöille. Siis vaikka ne eivät ole oikeastaan lainkaan yrityskäytössä. Siinä kilpailuedun hankkiminen vaarallisella ajoneuvolla lisäisi onnettomuusriskiä tuntuvasti, jos katsastamattomuutta laajennettaisiin henkilöautoihin.

        Mitä enemmän ihmisiä ajoneuvolla voidaan kuljettaa ja mitä kovempaa vauhtia sillä voi ajaa, sitä tärkeämpää on huolehtia sen liikennekelpoisuudesta.


    • eiei

      Taas eriarvoistetaan. Tämäkin ehdotus suosii rikkaita.

      • åänwijfujdf

        Autokannan uudistaminen tulee juuri tuosta ilmi kun yli kymmenvuotiaat autot jo sitten pitäisi jo poistaa pikkuhiljaa eurooppalaisen käytännön mukaan kun heillä kustannukset aivan toiset ja siirtää jo pois jokapäiväisestä liikenteestä.Myös uusien autojen rakenne jo tulee poistamaan totutut isotkin remontit järjettöminä iäkkäänä.


      • harvaajaakohta

        Miettikää millä ne maksetaan?? Siis tilanteessa, jossa Suomi ottaa velkaa julkisen turhan byrokratian johtajien ja turhien virkojen ylläpitoon pumppaisi näitä rahoja keski-euroopan auto teollisuuteen kuin kello??

        Millä ne maksetaan???


    • roletaari

      18:n vuoden ikäisen citroen xaran vaihtoarvo on niin vähäinen ja vuosittaiset ajokilometrit niukkoja, että lienee järkevintä, vaikkakin kiveksiä puristellen, edelleenkin maksaa vuosikatsastukset.
      Yhden kerran oli huomauttamista yhdessä jarruletkussa. Heittäydyin upporikkaaksi ja vaihdatin liikkeessä vaikka aikaisempina vuosikymmeninä tein hommat itse koneremontteja myöten.
      Kerrostalon lämpimässä tallissa olisi kyllä mahdollisuus pikkutöille mutta ikäukon näkö aiheuttaa joissakin tilanteissa hankaluuksia, varsinkin zoomatessa.

      Kyllä tämä menopeli on minun viimeiseni.

    • tyhjättieajaa

      Pää-asia että rikkailla verotus kevenee. Suhteessa ferrarin hankinta halpenee 40% ja

      • näinseelittiijuhlii

        ps, suhteessa katsastus myös kallistuu, sillä nämä vainotut yli 10v autot maksavat volyymin pudotuksen korkeimpina yksilö maksuina.


      • uutuudesta

        Eiköhän kilpailu pidä huolen siitä, ettei maksut kauheasti nouse. Katsastusasemien pudotuspelitilanteessa hinnat todennäköisesti ennemminkin laskevat. Pikkukaupungeissa ja maaseudulla katsastusmäärätkin pysynevät ennallaan, kun autot ovat lähinnä niitä yli 10-vuotiaita muutenkin.

        Lähinnä Helsingin suunnalla autokanta on niin uutta, että katsastusbisnes saattaa lakimuutoksen myötä vähentyä. Mutta monessa kunnassa alle 10-vuotiaat autot ovat selvä vähemmistö vastaan tulevista autoista.


    • ideaa-on

      Toi vaan aihettas sen et kukaan ei ostais enää "vanhaa autoo" No köyhälle se ei olis ongelma? se kun on tottunna käyttään uuden loppuun astti mutta mitä tekis varakkaampi väki ostat tuliterän mersun? sun tuha koittaa myydä sitä eteenpäin kukaan kun ei vanhaa osta? eli pitäs jos haluu 2v välein autoo vaihtaa joko antaa auto jollekkin taikka maksaa et joku ton vanhan ottas?

    • autoilijaperhe

      Meidän perhe hankkinut viimeiset 10 autoa uutena. Ensimmäinen katsaus kolmen vuoden jälkeen joka on yleensä läpihuuto juttu. Sen jälkeen olemmekin vaihtaneet uuteen. Yhden pidimme toiseen katsastukseen asti jolloin auto oli jo 5 vuotta vanha. Silloin löytyi tekniikasta jo vikoja mitä emme olleet huomanneet. Mitä vanhempi auto niin kulumisia jatkuvasti koska niitä ei raskita ajoissa huoltaa vaan vasta katsastuksen yhteydessä. Kaksi vuotta on liian pitkä aika vanhalle autolle katsastusvälinä. Koska jo vuodessakin ehtii ilmetä vikoja jotka tekevät autosta vaarallisen. Vaimoni veli nuukana ajelee aina vanhoilla autoilla. En muista kertaakaan 20 vuoden aikana että autot olisivat olleet täysin kunnossa tai tuorehkoilla renkailla.

      • roletaari

        Vanhoissa on ollut vain hieman näppitöitä.
        Ensimmäinen oli 1964 vuotena ostamani vm1958 kuplavolkkari jonka pollarit takavarikoivat 1967.
        Jalkamiehenä 1971 asti jolloin ostin käytettynä mossen näköisen 60-luvun
        koemarkkinaerä datsunin. 1500mk.
        1973 vaihto 1968 malliseen datsuniin jolla vuoteen 1985.
        Uusi BX vuoteen 1998 asti.
        Sen jälkeen tämä nykyinen uutena ostettu xara.
        Koko historian aikana on katsastuksessa moitittu 5 - 6 kertaa.
        Vanhoissa vekottimissa oli harrastettava ennakkohuoltoa mutta siitä huolimatta euroopassa ajettujen 160000km:n aikana oli 3 hässäkkää.
        Vanhemmasta datsunista hajosi tasauspyörästö tanskassa ja -68:een tein kahdesti pikaiset letkurempat.

        Alustan kunnosta en ole tinkinyt koskaan. Esimerkiksi -68 datsun tarvitsi jarruhuollot keväisin ja syksyisin.
        Euroopan autobaanoilla, prhe kyydissä, on hyvä olla jarrut, iskarit ja jousitus kunnossa sekä alla asialliset tenkaat.
        Viimeiseen värkkiin en ole tehnyt itse mitään.
        Yhtään en ole tarjonnut liikkeeseen vaan olen myynyt suoraan pihasta yksityiselle.

        Tuo perän hajoaminen oli ajoa ajatellen "must stoppi" ja lähimmät osat olisivat olleet Oslossa eikä meillä ollut aikaa.
        68:sta hajosi kerran hihna mutta mm. sellainenhan minulla oli aina mukana.

        Autojen vaihtelu kuuluu rikkaiden harrastuksiin.


    • hinnatnousee

      Katsastushinnat nousee taivaisiin kun asemat vähenee. Veikkaan että hinnat alkaa olemaan 300 e per katsastus.
      Näin yritetään vaan saada käyhiltä autot pois ja auto etu vaan rikkaille.

    • turhuuksiako

      Montako henkee toi katsastaminen pelastaa vuodessa?
      Onko edes tutkittuu tietoo vai onko joku "loppari" vaan onnistunut myymään ilmaa
      Samahan noi suojatien "töyssyt" onko tutkittu montako pelastaa vuositasolla?

      • näinpitäs

        a: Autokatsastuksen tarkoitus on tuottaa voittoo autoja katsastaville yrityksille?
        b: vaikko turvata ihmishenkii?
        Sekään ei ole "triviaalii" tietoo et 100v sitten ennen kasastus pakkoo kuoli niin ja niin monta (ihmiset / tekniikka on kehittyny?) Pitäs vapauttaa esimerkiksi 10 000 autoo katsastus velvoitteesta? ja jos ne ei muita enempi vahinkoo aiheuta niin loputkin?


    • katsastuksista

      Uudistus on periaatteessa hyvä. Säästyy rahaa uudempien autojen omistajilta useimmiten turhiin tarkastuksiin. Vanhoissa autoissa kun on enemmän vikoja kuin uusissa. Uudistuksen seurauksena kasvukeskusten katsastusasemia menee kyllä kiinni, kun niissä on autot niin monella uusia tai uudehkoja. Muualla Suomessa katsastustoiminta säilyy ennallaan, kun lähes kaikki autot ovat 10-vuotiaita tai sitä vanhempia.

    • 321456

      voisihan sen katsastuksen vaikka kokonaan poistaa.... tien päälle vaan sitten ratsaamaan ja kunnolla, eli joutuisit sitten vaikkapa 3-4 kertaa vuodessa siihen katsastukseen jos onni oikein kovin potkii ja kohdallesi osuu kun liikenteessä oot...eli näin joutuisi kaikki vilunki pelillä läpi menneet oikeaan syyniin, autohan pitää olla kunnossa kokoajan eikä vain siinä katsastustilanteessa.Tämä karsisi ne pommit pois.

      • miksi-poikkeus

        "autohan pitää olla kunnossa kokoajan eikä vain siinä katsastustilanteessa."
        MIKSI?
        Pitääkö TV:n olla kokoajan kunnossa ettei se esimerkiksi aiheuta huoneistopaloja?
        Pitäskö muutkin kodinkoneet "katsastaa" määrävälein ettei ne aiheuta omistajalle/sivullisille vahinkoo?


      • läpimätäsäkki
        miksi-poikkeus kirjoitti:

        "autohan pitää olla kunnossa kokoajan eikä vain siinä katsastustilanteessa."
        MIKSI?
        Pitääkö TV:n olla kokoajan kunnossa ettei se esimerkiksi aiheuta huoneistopaloja?
        Pitäskö muutkin kodinkoneet "katsastaa" määrävälein ettei ne aiheuta omistajalle/sivullisille vahinkoo?

        tyhmäkö oot vai esitätkö tyhmäääää....aina kun ajat on kunnossa oltava.Pidä vaikka osina naapurin tallissa sillä välillä.Huom. auto ei ole kodinkone.Vaikka nekin pitää kunnossa olla.Mitä sä niillä rikkinäisillä, vai esitätkö kavereillesi jotta sulla on tätä ja tätä vaikkei niistä mikään toimi.....huoh.


      • valintojako
        läpimätäsäkki kirjoitti:

        tyhmäkö oot vai esitätkö tyhmäääää....aina kun ajat on kunnossa oltava.Pidä vaikka osina naapurin tallissa sillä välillä.Huom. auto ei ole kodinkone.Vaikka nekin pitää kunnossa olla.Mitä sä niillä rikkinäisillä, vai esitätkö kavereillesi jotta sulla on tätä ja tätä vaikkei niistä mikään toimi.....huoh.

        Ekaks pitää huomioida ettei katsastus todellakaan pelasta yhtään ihmishenkee?
        (se joka ei kuole liikennetapaturmassa kuolee johonkin muuhun syyhyn? viime kädessä vanhuuteen?)
        Ja tokaks katsastukseen käytetään rahaa? voidaanko sama raha sijoittamalla johonkin muuhun pidentää ihmielämää enemmän? esim: nälkää näkeviin lapsiin?


      • pertci
        valintojako kirjoitti:

        Ekaks pitää huomioida ettei katsastus todellakaan pelasta yhtään ihmishenkee?
        (se joka ei kuole liikennetapaturmassa kuolee johonkin muuhun syyhyn? viime kädessä vanhuuteen?)
        Ja tokaks katsastukseen käytetään rahaa? voidaanko sama raha sijoittamalla johonkin muuhun pidentää ihmielämää enemmän? esim: nälkää näkeviin lapsiin?

        Ei tod. pelasta, sillä nämä pommilla ajavat on useinkin niitä kuolleita....rällätään jollain katsastamattomalla bmwllä lippavinossa ja jälki on senmukaista.Harvemmin on kuolleina niitä paremmilla autoilla ajavia, jollei oteta lukuun niitä tapauksia joissa on AIHEUTTAJANA ollut juurikin nämä huonokuntoiset joilla ajetaan kuin heikkopäiset....no, niitä heikkopäisiähän ne ovatkin.
        No, huhhuh...nälkää näkevät lapsetkin tähän sotketaan.No sanonpa siihenkin jotain. Ruoki nälkää näkevät niin heitä on tuleväisuudessa miljoonittain enemmän...ruoki sitten ne....ja jne.Mielummin katsastan vaikka upo-uuden auton 4 kertaa vuodessa.Tai poltan ne rahat takka sytykkeinä.
        Niinpä, maailma on paha.


    • köyhäautoilee

      Nykyinen systeemi on mielestäni ihan hyvä, että uudempia autoja katsastetaan kahden vuoden välein ja vanhemmat joka vuosi. Ja jos oikein tarkkoja oltaisiin, niin kaikki autot voitaisiin katsastaa vuoden välein, sillä monilla uusilla autoilla ajetaan niin paljon, että niihin ehtii tulemaan vikoja tuon kahden vuoden aikana. Lähisukulaiseni omistama kaksi vuotta (2 vuotta!) vanha Volvo ei mennyt katsastuksesta hyväksytysti läpi ja Volvon liike katsasti sitä (lähisukulaiseni vaihto ko. auton uuteen, mutta uuden auton toimitus viivästyi ja tuo auto jouduttiin katsastamaan ennen uuden auton luovutusta). Auton alustassa oli niin paljon kuluneita osia, että se hylättiin katsastuksessa.
      Monia uusia autoja ovat vaivanneet viat, joita katsastuksessa ei ole hyväksytty, vaikka autoilla ei olisi ajettukaan paljoa. Tuo em. mainitsemani Volvo oli ajettu 40000km, kun se hylättiin katsastuksessa.
      Itse ajoin vielä muutamia vuosia sitten työni puolesta henkilöautoilla n. 100000km vuodessa ja missään nimessä en voinnut edes pitää samaa autoa kahta vuotta, koska huolto ja korjauskustannukset olisivat tulleet kohtuuttomiksi. Vaihdoin autoa yleensä pari kolme kertaa vuodessa uuteen. Nyt ajan sitten n. 10 vuoden ikäisillä halpiaisilla, kun työni ei edellytä uuden auton pitämistä.

      • uusillaautoillaliikun

        ""Lähisukulaiseni omistama kaksi vuotta (2 vuotta!) vanha Volvo ei mennyt katsastuksesta hyväksytysti läpi ""
        Nyt puhut omiasi. Uuden auton ensikatsastus on kolmen vuoden ikäisenä ja seuraava 5 vuoden ikäisenä. Sen jälkeen vuosittain...


      • köyhäautoilee
        uusillaautoillaliikun kirjoitti:

        ""Lähisukulaiseni omistama kaksi vuotta (2 vuotta!) vanha Volvo ei mennyt katsastuksesta hyväksytysti läpi ""
        Nyt puhut omiasi. Uuden auton ensikatsastus on kolmen vuoden ikäisenä ja seuraava 5 vuoden ikäisenä. Sen jälkeen vuosittain...

        Sorry! Ehkä auto oli sitten kolmen vuoden ikäinen, mutta ensimmäinen katsastus kuitenkin rekisteröinnin jälkeen tuolla Volvolla. En ole jaksanut niin tarkkaan seurata tuota hänen autoiluaan. Yllätys oli kuitenkin, että tuo auto ei mennyt katsastuksessa hyväksytysti läpi.


      • uusillaautoillaliikun
        köyhäautoilee kirjoitti:

        Sorry! Ehkä auto oli sitten kolmen vuoden ikäinen, mutta ensimmäinen katsastus kuitenkin rekisteröinnin jälkeen tuolla Volvolla. En ole jaksanut niin tarkkaan seurata tuota hänen autoiluaan. Yllätys oli kuitenkin, että tuo auto ei mennyt katsastuksessa hyväksytysti läpi.

        No oli miten oli. Jos jo kolmen vuoden ikäinen ei läpäise katsastusta niin se ainakin osoittaa että vanhoille pitäisi olla vähintään kerran vuodessa se kuntotarkastus. Normaalisti kolmenvuoden ikäinen ei saa huomautusta katsastuksessa mutta km määrä ja ajotapakin vaikuttaa asiaan. Iskarit ei silloin enää toimi kuin uudet. Renkaat voi olla loppu taikka kanttikiveen ajo on saanut vian aikaiseksi joka kuluttanut tärkeitä osia ennen aikojaan. Yhden 4 kk vanhan auton kanssa törmäsin peuraan ja vaikka täysin korjattiin niin koko keulan liikkuvat osat kului loppuun alle vuodessa ja oli huoltofirman mukaan jo vaarallinen liikenteessä. Ei myöskään vuoden ikäisenä olisi läpäissyt katsastusta. Vasta toisen huollon jälkeen se saatiin oikeasti kuntoon.


      • 21547
        uusillaautoillaliikun kirjoitti:

        No oli miten oli. Jos jo kolmen vuoden ikäinen ei läpäise katsastusta niin se ainakin osoittaa että vanhoille pitäisi olla vähintään kerran vuodessa se kuntotarkastus. Normaalisti kolmenvuoden ikäinen ei saa huomautusta katsastuksessa mutta km määrä ja ajotapakin vaikuttaa asiaan. Iskarit ei silloin enää toimi kuin uudet. Renkaat voi olla loppu taikka kanttikiveen ajo on saanut vian aikaiseksi joka kuluttanut tärkeitä osia ennen aikojaan. Yhden 4 kk vanhan auton kanssa törmäsin peuraan ja vaikka täysin korjattiin niin koko keulan liikkuvat osat kului loppuun alle vuodessa ja oli huoltofirman mukaan jo vaarallinen liikenteessä. Ei myöskään vuoden ikäisenä olisi läpäissyt katsastusta. Vasta toisen huollon jälkeen se saatiin oikeasti kuntoon.

        niin, ja vaikuttaa se paljon miten pidetään ja ajotyyli. Itselläni oli 2004 mallinen volvo aina tämän vuoden syyskuuhun asti, kertaakaan ei ollut mitään moitittavaa eikä korjausmääräyksiä.Tuulilasin jouduin kerran vaihtamaan toisen aiheuttaman kiven iskemän takia.
        Jotkut vaan saa kaike rikki kosketuksella, se ilmenee jo pikkulapsena kellä sekin taipumus on.


      • köyhäautoilee
        21547 kirjoitti:

        niin, ja vaikuttaa se paljon miten pidetään ja ajotyyli. Itselläni oli 2004 mallinen volvo aina tämän vuoden syyskuuhun asti, kertaakaan ei ollut mitään moitittavaa eikä korjausmääräyksiä.Tuulilasin jouduin kerran vaihtamaan toisen aiheuttaman kiven iskemän takia.
        Jotkut vaan saa kaike rikki kosketuksella, se ilmenee jo pikkulapsena kellä sekin taipumus on.

        En usko, että lähisukulaiseni ajotyyli olisi tuota Volvoa rikkonut, sillä hän on varsin rauhallinen autoilija. Volvoja hänellä ollut v:sta 1980 asti ja kaikilla hän on ajanut tuon n. 40000km, yhdellä Volvolla hän on joutunut itse käymään katsastuksessa v. 1987, kun autoliike ei voinnut toimittaa uutta Volvoa sopimuksen mukaisesti ja entinen auto piti katsastaa. Sen jälkeen hän on jokaisen auton kaupassa sopinut, ettei hän tykkää katsastaa autoja, joten jos uuden auton toimitus viivästyy sovitusta, on autoliike velvollinen katsastamaan hänelle ajossa olevan entisen auton. Hän on aurinkoakin tarkempi!
        Tuo autojen katsastusta kohtaan tuntema vastenmielisyys johtuu lähisukulaisellani siitä, että häntä simputettiin 60-luvulla katsastuksessa ranskalaisvalmisteisen auton kanssa niin paljon, että hän päätti tuolloin, ettei hän katsasta autoa enään. Toisn siinä kävi kuten edes mennyt mummoni joskus sanoi; "sitä sanaa et sano, jonka yli et käy", joten lähisukulaiseni joutui kuitenkin katsastamaan tuon em. Volvon silloin 1987 ja sen jälkeen hän ei ole käynnyt katsastuksissa.

        On mainittava, että hänen luottamus Volvoon oli horjua melkoisesti yhden pienemmän "hairahduksen" vuoksi, kun hän osti Volvo 460, joka oli tehty Hollannissa, siinä oli paljon vikoja, joita korjattiin takuuseen melkoinen määrä. Nämä myöhemmät Volvot ovat sitten toimineet ja tuon katsastusta läpäisemättömän Volvon tapaus oli todella erikoinen. Nähtäväksi nyt jää, vaihtuuko merkki nyt tämän uuden Volvon jälkeen?


    • asdfghjk2

      Itselläni on 2003 vm auto ja on turvatyynyt sekä abs-jarrut , ajettu 140 000 km, Käyttövero vuodessa 260 € 1,6L bensakone , keskikulutus 7 L/100 km.
      Sen päälle bensat , huollot ja vakuutukset ja se katsastus niin eipä kyllä halpaa ole eläkeläiselle per vuosi. Maaseudulla nyt kuitenkin auto pitää olla julkisenliikenteen puuttuessa.

      • asdfghjk2

        Ja tänään katsastuksesta läpi ilman ongelmia hyväksytty , 39 € maksoi kun oli mittauslaput jo korjaamolla otettu.


    • uusii-tapoja

      Katasastus / vakuutus / korjaus pitäs yhdistää yhdeksi "köntiksi"
      eli maksat jonkun "könttisumman" vuodessa ja auto sen "katsastuksen" jälkeen tieliikenne kelpoinen
      (turha tässä elämölöö pitää ettei aio jonkun toisen auton korjauskustannuksiin osallistuu joku maksaa eläkemaksujakin ja kuolee ennen ensimmäistä eläkettä)

      • uusiajakalliita

        Onhan tuo jo nytkin mahdollista, kun hankkii pätkäauton, joka ei ole ikinä oma, vaan All in One rahoituksella. Hintaa vaan tulee tällekin, että sen jälkeen ei koe kummoiseksikaan vaivaksi katsastaa itse jotain halpisrutukkaa.
        Eihän auton katsastus ole mikään ongelma, halvimmat katsastukset alle 30€, sillä haetaan vikalista rutukkaan ja saa vielä ajella kuukauden ja miettiä korjatavaiko ei. Jos viat ei ole pahoja, että kannattaa korjata, korjataan ja taas on katsastettu auto vuodeksi.
        Ei meidän perheessä ainakaan autoilu ole mikään ongelma, hyväkuntoisia halpiaisia löytyy nettiä selaamalla vaikka kuinka. Jollakin halpiaisella ajaa 200000km ilman suurempia, pitää vaan muistaa lisätä öljyä moottoriin ja katsoa joskus nesteet. Halpisrenkaat alle, jos joutuu renkaita ostamaan, kinukit kestää ja on halpoja.
        Halvin perus liikennevakuutus vaan kilpailuttaen halvimmasta/edullisimmasta yhtiöstä, niin ei ole kallista.


    • pohjalaane313

      Rikkaat rikastuu ja köyhät köyhtyy!

    • simppeliä

      Miten auton katsastusvälistäkin saadaan aikaiseksi väite, että köyhien etuja poljetaan?

      Kysymyshän on jokaisen tiellä liikkujan (myös autottomien) liikenneturvallisuudesta!

      Uusi auto ei tarvitse katsastusta joka vuosi, vanha tarvitsee.

      Liikenneturvallisuuden takia.

      • älävälitä

        Täällä nyt on sellaisia kirjoittajia, (liekö vain yksi Jyväskylän suunnasta, jolla on joku ihme katkeruus), että pitää kaikesta vääntää köyhien sortaminen ja muka hallituksen vika.


      • 3312
        älävälitä kirjoitti:

        Täällä nyt on sellaisia kirjoittajia, (liekö vain yksi Jyväskylän suunnasta, jolla on joku ihme katkeruus), että pitää kaikesta vääntää köyhien sortaminen ja muka hallituksen vika.

        ...näitä piisaa, muuallakin kuin Jyskässä....useampia tunnen henk.koht.Aina on jokin marina meneillään.


      • Mopot, moottoripyörät ja mopoautot eivät tietääkseni ole katsastuspakon alaisia. Miten niillä on mahdollista ajaa ilman katsastuspakkoa? Johtuuko se nopeudesta?, no moottoripyörät kyllä ajavat yhtä lujaa kuin autot, miten se on mahdollista, että moottoripyöriä ei tarvi katsastaa?

        Kyllä me kaikki voisimme hyvin elää ilman katsastuspakkoa, kuten mopoilijat ja moottoripyöräilijätkin elävät.


      • Pitkäaikatyötön
        Takuueläkeläisnainen kirjoitti:

        Mopot, moottoripyörät ja mopoautot eivät tietääkseni ole katsastuspakon alaisia. Miten niillä on mahdollista ajaa ilman katsastuspakkoa? Johtuuko se nopeudesta?, no moottoripyörät kyllä ajavat yhtä lujaa kuin autot, miten se on mahdollista, että moottoripyöriä ei tarvi katsastaa?

        Kyllä me kaikki voisimme hyvin elää ilman katsastuspakkoa, kuten mopoilijat ja moottoripyöräilijätkin elävät.

        Mitä enemmän ihmisiä ajoneuvolla voidaan kuljettaa ja mitä kovempaa vauhtia sillä voi ajaa, sitä tärkeämpää on huolehtia sen liikennekelpoisuudesta.
        Myös ajoneuvon silkka koko ja massa vaikuttavat riskiarvioinnissa, kuten yhdellä kuorma-autolla aiheutetut 85 kuolonuhria Nizzan terrori-iskussa osoittavat. Jos raskaan ajoneuvon hallinta menetetään tärkeän osan petettyä, jälki on kovin karua. Sama pätee henkilöautoihin siten, että kun ne ovat katsastuspakon vuoksi paremmassa kunnossa, on myös kaksipyöräisten ja mopoautojen liikennöinti turvallisempaa; On pienempi todennäköisyys, että mutkassa tulee vastaan henkilöauto kylki edellä loppuunajettujen renkaiden vuoksi. Samoin jalankulkijat voivat kiittää katsastuspakkoa siitä, että autot ovat asiallisessa kunnossa voidakseen pysähtyä ennen suojatietä.

        Voisimme hyvin elää ilman autojen katsastuspakkoa, jos kaikki kuljettajat suhtautuisivat autojensa liikennekelpoisuuteen siten kuin vastuullisen kansalaisen kuuluu.


    • artisti2020

      Minusta ajajat tulisi katsastaa vuoden välein!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tykkään sinusta ikuisesti

      Olet niin mukava ja ihana ihminen rakas. ❤️
      Ikävä
      17
      4316
    2. Kirjoita yhdellä sanalla

      Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin
      Ikävä
      184
      2479
    3. Olet hyvin erilainen

      Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja
      Ikävä
      73
      1627
    4. Onko muita oman polkunsa kulkijoita

      Jotka ei oikein pärjää kenenkään kanssa eli on niin omat ajatukset ja omat mielenkiinnon kohteet yms. On tavallaan sella
      Iisalmi
      24
      1211
    5. Hyvää Joulua mies!

      Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o
      Ikävä
      64
      1177
    6. Toivoisin etten jännittäisi

      niin kauheasti. Hassua tässä on se, että en varmaan olisi niin ihastunut sinuun, jos et olisi niin älykäs, ja henkisesti
      Ikävä
      42
      922
    7. Hyvää talvipäivänseisausta

      Vuoden lyhyintä päivää. 🌞 Hyvää huomenta. ❄️🎄🌌✨❤️😊
      Ikävä
      171
      904
    8. Junan kylkeen autolla

      Miten helevetissä voi ajaa auton junan kylkeen?? Puhelinta hivelöity kenties!!? Koirat vielä kyydissä on käsittämätöntä
      Pyhäjärvi
      74
      885
    9. Mikä älykkäissä naisissa pelottaa?

      Miksei heitä uskalla lähestyä?
      Ikävä
      106
      880
    10. Oletko päättänyt

      Jo varmasti että ensi vuonna keräät rohkeutesi ja sanot tunteesi vai et? Sitä odottaessa ja toivoessa
      Ikävä
      72
      820
    Aihe